Zeeuwse plattelander onderscheidde
zich met klederdracht van stedeling
Moerlandjes smullen tijdens reünie van
suukerspekken en andijvie met spekjes
Medewerker Rabobank
Sint-Annaland ontdekt
oplichting ruim 3 ton
Voorzitter van synode
komt naar Poortvliet
Bont gezelschap Stavenissenaren met sterke familieband
75 van de 440 recreatiehuizen
De Pluimpot voor eigen gebruik
Donderdag 14 april 2011
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
3
De Zeeuwse plattelandsbevolking ontwikkelde vanaf de
tweede helft van de achttiende eeuw een groeiend zelf
bewustzijn. Ze creëerde een eigen identiteit om zich te
onderscheiden van de stedelingen. Dat kwam onder
meer tot uitdrukking in de afwijkende kledingstijl. „In
hun kleding en sieraden droegen ze het platteland uit.
Een duidelijk voorbeeld daarVan is het oorijzer. Oor
spronkelijk een beugeltje om de muts vast te zetten,
werd dat steeds groter en sierlijker. En gouden exempla
ren vervingen het zilver", vertelt de uit Stavenisse af
komstige Arno Neele.
Oud-Stavenissenaar Arno Neele bestudeert culturele ontwikkeling platteland
Hagenaar met vervalst paspoort aangehouden
Om de 3 jaar
Predikanten
Toeristische trekpleister
Bevroren brood
Oorlog en Ramp
Katvanger
Eten Elenahof
Geschiedenis van Zeeland
Aan de koffietafel thuis bij tante Marie van der Jagt-
Moerland (81) in Stavenisse is het soms wel even lachen.
Zaterdag nam ze deel aan de tweejaarlijkse reünie van de
familie en met algemene stemmen werd zij aangewezen
als degene die nog het meeste weet van de geschiedenis
van het geslacht Moerland.
Ds. Ruijgrok naar Hersteld Hervormde Gemeente
•- \.2L - v1'1
k_
Arno Neele is zelf geworteld op het Zeeuwse platteland en bezoekt zijn familie in Stavenisse geregeld.
Een oplettende medewerker van de Rabobank in Sint-Annaland had de
truc meteen in de gaten. Met een vervalst paspoort probeerde een 51-
jarige man uit Den Haag een nieuwe pincode voor een bankpas aan te
vragen. De baliemedewerker rook onraad toen de donker getinte Suri
namer het paspoort van een zekere Harinck overlegde. Deze ontdek
king leidde tot een grote oplichtingszaak van ruim 300.000 euro.
Als tiener was Arno Neele (33)
al geïnteresseerd in geschiedenis.
„Mijn opa fietste samen met me
naar het gemeentearchief in Sint-
Maartensdijk om de familie Neele
uit te zoeken. En op de middelbare
school vond ik geschiedenis het
leukste vak." Hij studeerde aan de
Vrije Universiteit in Amsterdam,
met als specialisme middeleeuwen
en stadsgeschiedenis. Zijn afstu
deerscriptie ging over de stedelijke
functies van Veere in de late mid
deleeuwen. Vanaf eind 2005 heeft
Neele, als promovendus, aan de
Universiteit Utrecht meegewerkt
aan een project over de balans tus
sen stad en platteland: ontstedelij-
king en de opkomst van de agrari
sche samenleving. Dat had Zeeland
als onderzoeksgebied omdat de ont-
stedelijking daar hard toesloeg. De
Stavenissenaar, die al een tijd in
Amsterdam woont, nam de culture
le veranderingen onder de loep. Hij
promoveerde onlangs aan de facul
teit geesteswetenschappen op de re
sultaten van zijn onderzoek. Zijn
proefschrift heeft als titel 'De ont
dekking van het Zeeuwse platte
land; culturele verhoudingen tussen
stad en platteland in Zeeland 1750-
1850'.
Neele schetst hoe de Zeeuwse ste
den in verval raakten en daardoor
ontvolkten. Als eerste Zierikzee, in
de Frans-Bataafse tijd gevolgd door
Middelburg en Vlissingcn. Het ver
dwijnen van de Verenigde Oost-In
dische Compagnie, van de handel
met Engeland en de blokkade van
de Schelde leidde tot economische
Een voorbeeld van de uitbun
dige versiering van de kleder
dracht.
Een geschiedenis die teruggaat naar
de 16e eeuw, maar zover gaan we
niet. We beginnen bij enkele stam
vaders en moeders en verplaatsen
ons naar een klein arbeidershuisje
in Stavenisse aan wat toen de Ach
terweg heette en later is omgedoopt
in Wilhelminastraat.
Voor de deur staat ze als klein meis
je aan de hand van haar moeder. In
het raamkozijn hangt een ventje.
„Dat is mijn broer. Die moest bin
nenblijven, want die had net zijn
been gebroken."
Het huisje telt een woonkamer, een
keukentje en drie bedsteden. Het
optrekje herbergt alles bij elkaar
een gezin van twaalf personen. Va
der, moeder en tien kinderen. „In
die tijd hadden we allemaal grote
gezinnen."
Een flink aantal daarvan was zater
dag naar Stavenisse gereisd om
weer eens lekker met elkaar te pra
ten, de laatste nieuwtjes uit te wis
selen en te informeren naar eikaars
gezondheid. De broer van tante Ma
rie was uit Haarlem gekomen. Er
was familie uit Heerhugowaard en
uit Halsteren en de omliggende dor
pen. Bij elkaar een bont gezelschap.
Nee. De zus van tante Marie van 96
was er niet bij. De geest is nog
goed, maar het lichaam weigert af
en toe zijn diensten, is de logische
verklaring. Want, dat moet gezegd,
zegt tante Marie, de familieband is
sterk bij Moerland.
Haar jongste zoon, Rend van der
Jagt (48) had er samen met de
nichtjes Liscttc Moerland en Coby
van Ham veel werk van gemaakt.
„En het was leuk. Alleen moet je
het niet te vaak doen. Nu hebben
we afgesproken dat we om de drie
jaar bij elkaar komen. Dan ben ik
84. Ik hoop dat ik het mag beleven."
Want ze weet als geen ander hoe
vergankelijk het leven is. Haar
moeder overleed toen ze twaalf jaar
was. „En ik en de rest van de fami
lie missen haar nog altijd." Dat be
tekende wel dat tante Marie voor
een belangrijk deel de zorgen voor
het gezin op zich moest nemen.
Ook haar man mist ze enorm. Vijf
tien jaar geleden overleed Jacob
van der Jagt. Hij nam deel aan de
fruitpluk, maar voelde zich 's och
tends niet zo lekker. „En 's avonds
was hij overleden. Een gebarsten
aorta."
Met de stamvader ging het bijna net
zo. „Mij*i vader heeft tien jaar bij
neergang. Aan het begin van de ne
gentiende eeuw raakte bijvoorbeeld
Middelburg een derde van zijn in
woners kwijt. In de periode van ste
delijk verval ging het met de land
bouw in Zeeland juist goed.
Bijvoorbeeld op Schouwen-Duive-
land ontstond daardoor een klasse
van herenboeren.
„Liet men zich in de achttiende
eeuw nog voorstaan op de handel
als hét imago van Zeeland, zeker in
de negentiende eeuw kreeg de elite
steeds meer aandacht voor het plat
teland", legt Neele uit. Hij ver
klaart de belangstelling voor de
plattelandscultuur als een zoek
tocht naar de Zeeuwse identiteit.
„In 1813 was de eenheidsstaat ont
staan, de zelfstandige gewesten
waren verleden tijd. En daar hoor
de een eigen identiteit bij, een
beeld om je binnen die staat te on
derscheiden." Het idee was dat op
het platteland de pure, onbedorven
Nederlander was te vinden, terwijl
de mensen in de handelssteden wa
ren 'bedorven' door invloeden van
buitenaf. De stedelijke elite ging
zich daarnaast nadrukkelijk be
moeien met de bevordering van de
landbouw. Neele wijst'op de in
vloed van nieuwe denkbeelden
over mens en samenleving, en
daarmee over stad en platteland,
die tegen het einde van de achttien
de eeuw in heel Europa ontston
den. Het idee van beschaving/ont
wikkeling van de mens leidde ertoe
dat leesgezelschappen en genoot
schappen aan het einde van de
achttiende eeuw ook op het Zeeuw
se platteland ontstonden, mede
dankzij de economische voor
spoed. Het initiatief kwam in bijna
alle gevallen van predikanten. Tho-
len had vanaf 1791 een leesgezel
schap, in Oud-Vossemeer en Sint
Philipsland bestonden ze in de ja-
"ren dertig van de negentiende
eeuw. Het is een van de weinige
keren dat onze streek in het proef
schrift aan bod komt. „Over Tho-
lcn is heel weinig literatuur be
schikbaar. Dat zou betekenen datje
eerst uitvoerig onderzoek zou moe
ten doen", legt Neele uit.
Hij keek vooral naar twee gebieden
in Zeeland: Walcheren en Schou-
wcn-Duiveland. Heel verschillende
ons ingewoond. Dat ging prima. Al
leen, hij werd zondags ziek en 's
maandags was hij overleden."
Dan wordt het tijd voor wat vrolij
kere verhalen en is het lachten ge
blazen in het knusse huisje aan de
Schoolstraat. Jacob moest van
Poortvliet komen, maar bleef af en
toe een nachtje slapen. „We sliepen
dan samen op de zolder. Nou, dan
snap je het wel, hc. Het gevolg was
dat Jacob en ik moesten trouwen:
Trouwens, mijn broers en zussen
moesten bijna allemaal snel trou
wen, want voorbehoedsmiddelen
waren toen nog zeldzaam."
Herinneringen heeft ze ook, net als
de meeste reünisten, aan de buurt
waar ze woonde. Aan de boeren en
aan de landarbeiders. Vader Van der
Jagt was landarbeider. „Er was
geen geld voor een fiets. Dus moest
hij lopend naar zijn werk. Een half
uur. En koud dat het soms was.
Maar geloof niet dat een boer toe
stemming gaf om zijn knapzak even
in de keuken te leggen. Nee. Alles
en iedereen moest buiten blijven.
Als hij dan 's middags wilde gaan
eten, was zijn brood bevroren. Zo
waren ze toen die boeren. En er iets
van zeggen, was verboden. Hij
heeft bij de boeren gewerkt tot hij
ziek werd."
Er komen foto's op tafel. Moeder in
klederdracht met een fraaie witte
kap op. „Die droeg ze alleen 's zon
dags." Om de hals een mooie lange
ketting. „Daar hebben we allemaal
een stukje van gekregen. Wc waren
heel erg arm. Maar een paar sie
raden hadden we toch wel. Als ik
de ketting om doe, dan denk ik aan
haar."
Om toch wat meer inkomsten te
hebben, werd een deel van de toch
al minimale woonruimte verhuurd.
Daarnaast verdiende moeder wat
bij door het bakken van 'suuker-
spekken.' Suukerspckken? Zeeuwse
babbelaars. Maar hier zeggen we
suukerspckken. Ik heb ze zaterdag
uitgedeeld en iedereen vond ze erg
lekker."
Het recept is simpel, zegt ze. „Sui
ker, azijn en zout. Een lepel stroop
en wat water. Alles in een pan en
koken tot het hard genoeg is. Dan
haal je het uit de pan, trekt de massa
uit elkaar en dan brokken kappen."
Ging alles naar zo gemakkelijk.
gebieden ook. De Schouwse heren
boeren namen deel aan het culture
le leven in Zierikzee, terwijl op
Walcheren deze klasse ontbrak.
De voornamelijk orthodox-gerefor
meerde bevolking op het Walcherse
platteland had een ander mens- en
maatschappijbeeld, waardoor er in
cultureel opzicht een scheiding was
met de steden. De tegenstelling
tussen beide eilanden was er ook in
de ontwikkeling van de kleding en
sieraden. De Walcherse plattelan
ders hielden langer vast aan het
oorijzer, voorhoofdsnaald. beugel
tas en sierknopen dan op Schou
wen waar deze sieraden na 1800 op
het platteland - net als in de steden
- nauwelijks meer werden gedra
gen. Neele onderzocht een reeks
boedelinventarissen van beide ei
landen, om de ontwikkeling te zien
met betrekking tol kleding, sie
raden en woninginrichting. Ook
verdiepte hij zich erin hoe intellec
tuelen in hun tijd over Zeeland
schreven.
wijst ze op de oorlogsjaren waar al
le Moerlandjes mee te maken kre
gen. „Wij zijn naar Amsterdam ge
gaan. Vader had werk gevonden in
Halfweg. We kregen een huis toe
gewezen in Zwanenburg. Mijn
broer is in de buurt blijven wonen.
Wij wisten niet hoe snel wc na de
oorlog weer naar Stavenisse terug
moesten."
Die stap leverde in 1953 grote pa
niek op. De ramp. Die februari-
nacht staat vrijwel elke inwoner
van het dorp nog helder voor de
geest. Circa 153 dorpsgenoten zijn
die afschuwelijke nacht verdron
ken. De familie Moerland is niet
gespaard gebleven. Een oom en
tante die in de Kerkstraat woonde,
verdwenen in de golven. „Dat was
familie van moeders kant. Ze zaten
op een zolder, maar door de gewel
dige druk van het water brak een
1
De serieuze belangstelling voor het
platteland wordt, schrijft Neele,
ook geïllustreerd door de ouderwet
se Walcherse hoerenkamer die het
Zccuwsch Genootschap der Weten
schappen rond 1880 inrichtte. „De
boerenbevolking is min of meer een
toeristische trekpleister geworden."
Neele wijst in dit verband op de
kunstenaarskolonie die in Domburg
ontstond. De kunstschilder Jan
Toorop streek er tegen het einde
van de negentiende eeuw neer. Piet
Mondriaan verbleef er aan het be
gin van de twintigste eeuw. „Zij
schilderden portretten van Zeeuwse
plattelanders in klederdracht." Toen
de koninginnen Emma en Wilhel-
mina Zeeland bezochten, werden ze
getrakteerd op een klcderdrachtma-
nifcstatic. Dat was in 1894, het jaar
dal ook hel margarinemerk Zeeuws
Meisje ontstond. En dat is iets wat
lol ver in de twintigste eeuw het
beeld van Zeeland bleef bepalen,
ondanks dat er al heel lang geen
sprake meer was van een achterge
bleven platteland.
Op 4 juli worden in Utrecht de re
sultaten van het totale onderzoek,
waarvan Neeles studie een deelpro
ject was, gepresenteerd. Het nam
vijf jaar in beslag en had de ontste-
delijking en de opkomst van de
agrarische samenleving in Zeeland
tussen 1700 en 1860 als onder
werp. Uitgeverij Waanders komt
met een publieksversie ervan in
boekvorm, een serie van vier boe
ken getiteld Stad en platteland Zee
land. Het deel van Neele heeft als
titel: De culturele balans tussen
stad en platteland in Zeeland 1750-
1850. De andere onderzoekers wa
ren professor Wijnand Mijnhardt,
Paul Brusse en Jeanine Dekker. De
Zeeuwse commissaris van de ko
ningin Karla Peijs neemt de serie
boeken in ontvangst.
plaatselijke kruidenier dat die voor
stampot zou zorgen. En dat hebben
ze geweten. Peen en juun, zuurkool,
andijvie met spekjes. Marie: „Dat
was smullen geblazen. Het was al
lemaal kant-en-klaar. Er was soep
vooraf en als je bier of zo over had,
kon je dat teruggeven."
Met genoegen denkt ze terug aan de
tijd dat haar vader bij haar inwoon
de. „Tien jaar lang bijna de hele fa
milie-over de vloer. Er zijn er wel
een paar weggevallen. Zes, meen
ik. Nee. Geen ongelukken of ernsti
ge ziektes, vooral door de leeftijd."
Hoogtepunten in haar leven waren
de komst van de kinderen en de
kleinkinderen. „Het mooiste is dat
ze vooral op zondag nog allemaal
regelmatig naar me toekomen. Ik
heb aan 1 fles cognac in de week
niet genoeg. Ja, ik lust er zelf ook
wel eentje."
Officier van justitie W. Suijkerbuijk
eiste donderdag bij de Middelburgse
rechtbank tegen de verdachte een jaar
gevangenisstraf, waarvan de helft
voorwaardelijk. Hij achtte de poging
tot oplichting bewezen en vond ook
bewijs voor het witwassen van geld
en het medeplichtig zijn aan de van
diefstal afkomstige geldbedragen. „U
werkte voor een organisatie", stelde
de officier. De ontdekking door de
medewerker van de Rabobank Sint-
Annaland gebeurde op 19 januari van
dit jaar. Daarvoor was de truc al di
verse keren gelukt, want er bleek al
veel geld verduisterd. Er zouden tus
sen 21 juli en 2 augustus vorig jaar
voor duizenden euro's op de bankre
kening van de Hagenaar zijn gestort.
Dat bleek uit een controle van zijn
bankafschriften, die aangaven dat er
in korte tijd voor 11.000 euro was ge
stort. Op de zitting zei verdachte hier
van niets te weten. Ook was er met
zijn bankpas een horloge gekocht bij
een juwelier. Het kon volgens hem
niet anders dan dat een Roemeen,
met wie hij bevriend was, zijn bank
pas voor die transactie had gebruikt.
Ook was er geld opgenomen. „Hij
heeft mijn pincode gezien. Dezelfde
dag ben ik bij hem blijven slapen.
Het pasje zat in mijn colbert. Dat
heeft hij gebruikt bij het pinnen", was
zijn verklaring.
De geboren Surinamer probeerde
verzachtende omstandigheden aan te
voeren voor het uitstapje naar de Ra
bobank in Sint Annaland. Zo zei hij
onder druk te zijn gezet d<x>r twee
De provincie vindt, dat in beginsel
vastgehouden moet worden aan de
bedrijfsmatige exploitatie met ver-
huurverplichting voor terreinen met
recreatiewoningen. „Dat is provin
ciaal beleid", aldus een woordvoer
der. „We willen dat één organisatie
de exploitatie heeft. Voorkomen
moet worden, dat er huizen apart
verkocht worden. De ondernemer
wil daarentegen zo vrij mogelijk
zijn, maar de provincie wil ook in
de toekomst de kwaliteit waarbor
gen." Jeroen Knols van camping de
Pluimpot bij Scherpenisse heeft
ambitieuze plannen voor een groot
vakantiepark zoals bijvoorbeeld
Hof van Saksen, dat onlangs door
de Roompot werd overgenomen. In
vakantieparken als de Roompot en
de Banjaard kopen particulieren
een recreatiewoning die dan via de
exploitant wordt verhuurd met een
beperkte mogelijkheid voor eigen
gebruik. Een vereniging van eige
naren beslist dan over de kosten
van gemeenschappelijke ruimten.
Bij de Pluimpot heeft de gemeente
om een. grotere vrijheid gevraagd,
zodat de eigenaren meer mogelijk
heden hebben voor eigen gebruik.
Permanente bewoning blijft echter
uitgesloten.
De gemeente had in november be
stemmingsplan vakantiepark de
Ds. Ruijgrok, als synodevoorzitter
niet de eerste de beste, was eerder
predikant in Arncmuiden en Middel-
harnis. Hij preekte altijd een paar
keer per jaar in Poortvliet, zodat de
400 leden tellende Hersteld Her
vormde Gemeente daar niet onbe
kend is. Zaterdagavond maakte hij
zijn beslissing bekend aan de ker
kenraad en zondagmorgen kregen de
kerkgangers hel goede nieuws te ho
ren. De intrede is eind juni of begin
september in verband met de wisse
lende zomervakantie in Zuid-Hol
land en Zeeland. Intussen kan de
pastorie in de Schoolstraat nog op
geknapt worden voor ds. en mevr.
Ruijgrok en hun nog twee thuiswo
nende kinderen. De predikant is
sinds begin dit jaar synodevoorzitter,
na vijfjaar secretaris te zijn geweest.
Het landelijk kerkbestuur vergadert
frequent in Veenendaal. maar de
voorzitter heeft volgens Ad Verwijs
meer tijd over voor een plaatselijke
gemeente dan de secretaris. Gezien
de vacatures in Sint-Maartensdijk en
Sint-Annaland zal de nieuwe Poort-
vlictse predikant op het eiland ook
meer dan voldoende werk hebben.
Afrikanen, die bij hem in de buurt
woonden. Via een kennis was hij met
hen in contact gekomen. Ze reden
vanuit Den Haag naar Tholen. „Ik
kende de plaats niet eens. Bij de bank
voelde ik me niet lekker worden. Ik
had dit nooit eerdèr gedaan. Ik ben
stom geweest." Met het gestolen pas
poort van een man met een puur
Zeeuwse naam - Harinck - vervalst
met de foto van de Surinamer, pro
beerde hij een nieuwe pincode aan te
vragen. Het personeel had de truc
meteen in de gaten. Even later werd
hij door de politie aangehouden. Ver
dachte woonde op verschillende
adressen en had een postadres. De of
ficier hechtte geen enkele waarde aan
zijn verklaringen en vond de feiten
overtuigend bewezen. Raadsman G.
Veen meende dat de vrienden van de
Hagenaar uit het criminele milieu
misbruik hadden gemaakt van zijn
goedgelovige cliënt. „Hij was kat
vanger. Zelf had hij geen zicht op de
bankrekening." De advocaat pleitte
vooreen grotendeels voorwaardelijke
gevangenisstraf. De verdachte zit nu
ruim twee maanden in voorarrest. In
totaal is er dankzij de oplichters een
bedrag van ruim drie ton (303.160
euro) via inlemetbankieren zoek ge
raakt. Rabobank Oostcrscheldc en
United Trust Trade bv behoren tot
de voornaamste gedupeerden. Mede
werkers van de Rabobank woonden
de zitting bij. maar dienden geen vor
dering in. Een andere medeplichtige
in de oplichtingszaak werd veroor
deeld tot 20 maanden cel. De kop
stukken van de criminele organisatie
zijn (nog) niet gepakt. De rechtbank
doet 21 april uitspraak.
Pluimpot voor zogenaamd voor
overleg naar de provincie gestuurd, i
De verevening van het verlies aan j
natuur was ingevuld met een kwali-
teitsimpuls van natuurgebied de
Pluimpot. Over de huizen bleven
gemeente en provincie echter van
mening verschillen. Eind maart
spraken Van Dis en Van Waveren
hierover. Daarbij bood de provincie
een opening. „Als dat noodzakelijk
blijkt", benadrukken gedeputeerde
staten echter in hun brief aan b. en
w. Van harte gaat het niet bij de pro
vincie, dat nu een beperkt deel van
het vakantiepark voor eigen ge
bruik ingericht mag worden. Er
wordt wel de voorwaarde aan ver
bonden. dat dit bij vrijstelling of
wijziging van het bestemmingsplan
geregeld wordt. „Als van deze mo
gelijkheid gebruik gemaakt wordt,
dan dienen de afspraken over ei
gendom en beheer dusdanig te zijn,
dat ook in de toekomst de kwaliteit
en de mogelijkheden voor eventu
ele herstructurering gegarandeerd
blijven. Er dient hier één aan
spreekpunt voor te zijn. Natuurlijk
blijft gelden, dat permanente bewo
ning binnen de recreatieve bestem
ming uitgesloten is", aldus gedepu
teerde staten in hun brief aan b. en
w. van Tholen over vakantiepark
De Pluimpot bij Scherpenisse.
Hij is al dertig jaar predikant en
heeft daarmee veel ervaring, ook in
bestuurswerk van grotere kerkver
banden. Bruchcm en Kerkwijk was
in 1980 zijn eerste gemeente. Inmid
dels is ds. Ruijgrok al 12,5 jaar in
Monster en 's Gravenzande, een
streekgemeente die ontstond na de
kerkscheuring van 2004. Oorspron
kelijk was hij predikant van de Her
vormde Gemeente Monster (Gere
formeerde Bond), maar bij de
splitsing ging hij met zo'n 400 leden
over naar de Hersteld Hervormde
Kerk. Ze kregen tot maart vorig jaar
onderdak in het gebouw van de Ge
reformeerde Kerk Vrijgemaakt,
waar het behelpen was met vier
diensten per zondag. Met de aan
koop van de overtollig geworden
Gereformeerde Kerk in 's Graven
zande kreeg de Hersteld Hervormde
Gemeente Monster/'s Gravenzande
vorig jaar een eigen gebouw, de Zui-
derkerk. In Poortvliet gaat ds. Ruijg
rok komende zomer naar een prach
tig, monumentaal kerkgebouw aan
de Markt. Het derde beroep van de
Hersteld Hervormde Gemeente is
bekroond.
V L
De familie Moerland bezoekt de Meestoof in Sint-Annaland en geniet van het voorjaarszonnetje. Zittend derde van rechts: Marie van der
Jagt-Moerland.
deel van de zolder af en spoelde
weg. De familie zal op dat vlot. On
ze oom gleed in het water. Neef
probeerde hem te redden en heeft
hem nog een poosje kunnen vast
houden. Maar de macht van het wa
ter was te groot. Hij heeft zijn vader
moeten loslaten. Hij zag hem voor
zijn ogen verdrinken."
Om aan te geven wat een ellende
vrienden, buren en bekenden had
den meegemaakt, komt er docu
mentatie op tafel. Waaronder een
boek van A.J. Smits met de titel:
Door storm en vloed verwoest.
Tachtig bladzijden met de meest
vreselijke scènes. Het boek eindigt
met de tekst uit Amos 3 vers 6. 'Zal
de bazuin geblazen worden, dat het
volk niet siddere.'
Marie Moerland was gewend om
naar de kerk te gaan. „Zondagoch
tend om acht uur op en om half tien
in de kerk. Dan begon de dienst",
wijst ze op de Hervormde kerk in
het midden van het dorp. Stavenis
senaren staan bekend om het trou
we kerkbezoek, maar bij Marie is
dat door teleurstellingen minder ge
worden."
Waar ze niet teleurgesteld in is, is;
de familie. Goed. soms voelt ze
zich wel eens eenzaam. Dat onder
vangt ze door twee maal in de week
te gaan eten in Elenahof. „Het is
betaalbaar en het is gezellig. Want
alleen zijn went nooit. Gelukkig
komt mijn kleinzoon regelmatig
eten. Blij toe."
Over eten gesproken. Zaterdag tij
dens de reünie kon de familie in de
Lindchof aan tafel. Rene' van der
Jagt had afspraken gemaakt met de
In 2014 bestaat de provincie Zeeland in zijn huidige vorm 200
jaar. Daarom is drie jaar geleden een project gestart om te ko
men tot een nieuw wetenschappelijk overzichtswerk van de
Zeeuwse geschiedenis. Het Onderzoeksinstituut voor Geschie
denis en Cultuur voert het uit, in samenwerking met de stichting
Historisch Onderzoek Zeeland. Historicus Arno Neele is ge
vraagd een aantal hoofdstukken voor zijn rekening te nemen in
de vierdelige reeks Geschiedenis van Zeeland, die in 2014 ge
reed moet zijn. Neele schrijft over cultuur en religie voor deel 2
(1550-1700) en deel 3 (1700-1850). En voordeel 1 (1300-1550)
over stedelijke handel en industrie.
Provincie maakt op verzoek gemeente uitzondering
De provincie geeft de gemeente de ruimte om maximaal 75 van de 440 re
creatiewoningen van vakantiepark de Pluimpot buiten de bedrijfsmatige
exploitatie en verplichte verhuur te houden. I)at is het resultaat van on
derhandelingen tussen wethouder Van Dis en gedeputeerde Van Waveren.
Ds. L.VV.Ch. Ruijgrok (55) uit Monster, landelijk voorzitter van de Her
steld Hervormde Kerk, wordt predikant in Poortvliet. „De mensen
kunnen het niet geloven", zegt een blije secretaris Ad Verwijs van het
PoortvIieLse kerkbestuur. „Mei vorig jaar ging ds. Gielen met pensioen
en in redelijk korte tijd is het gelukt om in de vacature te voorzien. Het
is heel positief ontvangen in onze gemeente en ook uit Monster ontvin
gen we gelukwensen."