Thools verkeer niet langer door
Halsteren op weg naar Roosendaal
Prachtige plaatjes havenplannen
maar wanneer beginnen ze nu?
Ongevallen met auto's en tractor
Steun voor 'sprookje' van
Roosevelts en Vossemeer
Woonzorgcentrum bij de trapjes aan de Klippelstraat
2500 euro
tegen pesten
DiTho kan weer kleding gebruiken
Donderdag 20 december 2007 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
Nieuw stukje A4 is tijdwinst en een impuls voor regionale economie
Het zal voor Tholenaren een minuut of tien in reistijd
schelen om op de A58 te komen richting Roosendaal en
Antwerpen nu de omleiding rond Halsteren vannacht
open gaat voor het verkeer. Zaterdagochtend werd het
6,5 kilometer eerste stukje van de A4 van Bergen op
Zoom naar Dinteloord feestelijk geopend.
Grote tent
Frisse lucht
Pepermolen in plaats
van beschuitbus
Vliegwieleffect
Verlevendigen
Dorp groeit 35%
Weiland Kooijman
Niet langer hoeft het verkeer ko
mend uit Tholen via de Tholense-
weg en de Nieuwe Bcijmoerseweg
naar de Randweg Noord om op de
A58 te komen. Automobilisten kun
nen aan het eind van de Eendracht-
weg voortaan rechtdoor. Er staan nu
echter wel stoplichten op de nieuwe
kruising, drie minder dan via de ou
de route. De nieuwe asfaltweg is
vooral een ontlasting voor Halste
ren, zegt oud-wethouder van Tholen
Ronald Ravensteijn. Hij hief zater
dagochtend als raadslid in de buur
gemeente Bergen op Zoom het glas
champagne op de nieuwe verbin
ding. „Het is een enorme verlichting
voor Halsteren. Ik woon er zelf en
zal het goed merken. Dit is een hele
goede ontwikkeling. Ook voor Tho
len. De aansluiting met Roosendaal
en Antwerpen is tien tot vijftien mi
nuten korter. Ik hoop dat het tweede
traject naar Dinteloord er zo snel
mogelijk komt, want daar zit Tholen
ook op te wachten." Ravensteijn is
zijn Thoolse jaren niet vergeten.
Even lijkt hij weer bestuurder te zijn
van onze gemeente.
De nieuwe weg slingert zich als een
zwart lint door het landschap. Deels
langs bossen, deels langs weiland,
akkerland en nieuwe waterpartijen.
Het korrelige asfalt is nog pikzwart,
de strepen zijn nog sneeuwwit. Het
is even het domein van voetgangers,
fietsers en feestgangers. De auto's
hebben er nog geen vrij baan, maar
dat verandert vannacht.
Het is vooral de Halsterse gemeen
schap die de weg mag benutten om
activiteiten te ontplooien. Maar ook
Tholenaren komen er een kijkje ne
men. Johan Droogers uit Oud-Vos-
semeer is op de fiets gekomen. Het
is mooi weer en via Fort de Roovere
is het een aantrekkelijke route. Ook
andere sportievelingen melden zich.
Er kan hard worden gelopen. Er zijn
afstanden van vijf tot tien kilometer.
Ook Thoolse leden van het Bergse
Spado doen mee. De 10-jarige Ger-
rit Reins uit Oud-Vossemeer loopt
de 1300 meter in zes minuten. Be
zweet en met een rood hoofd van de
vrieskou komt hij binnen. Hij wordt
tweede en is heel tevreden met zijn
klassering omdat de nummer één
een paar jaar ouder is. Gerrit traint
samen met Tommie Sinke uit Tho
len. De 9-jarige is ook present. Sa
men met zijn vader Johnny start hij
op de vijf kilometer.
Bij de volwassenen is Carla Franke
uit Sint-Maartensdijk van de partij.
Ze loopt samen met haar vriend
Sjaan Helmons en met Anja Huur
man uit Bergen op Zoom. Anja
Huurman komt vanaf 1 februari de
afdeling burgerzaken versterken bij
de gemeente Tholen. Ze komt aan
de publieksbalie te zitten en wordt
een van de negen ambtenaren die
de receptie gaan bemannen. Het is
een uitbreiding van de afdeling die
straks een prominente plaats krijgt
in het nieuwe gemeentehuis aan Hof
van Tholen. Ze is nu nog kraamver
zorgster in Bergen op Zoom.
Op een van de rijbanen is een grote
tent neergezet waar 's ochtends de
genodigden worden ontvangen en 's
middags optredens plaatsvinden.
Onder meer van You Name It uit
Bergen op Zoom onder leiding van
Heieen Bout uit Tholen die de spits
afbeet. Ook het Cultikoor uit Tho
len trad op in de tent.
Burgemeester H. Polman van Ber
gen op Zoom verwelkomde de be
stuurders van de buurgemeenten
Tholen en Steenbergen. Namens
Tholen waren de wethouders F.J.
Goossen en K.A. Heijboer aanwe
zig. Volgens Polman is de weg met
vaart aangelegd en dient het stukje
als voorbeeld voor de rest. Het is
volgens hem geheel volgens plan
ning gebeurd. „En nu voort naar
Dinteloord", zei hij. Polman bena
drukte hoe belangrijk de verbinding
is om Halsteren te ontlasten. Vooral
de N259.
Hij verwoordde wat ook Thoolse
bestuuders beweren, namelijk dat de
A4 een impuls is voor de economie
in de streek. „Door de verbetering
van de bereikbaarheid willen bedrij
ven hier investeren. En dat is goed
voor de werkgelegenheid." De ge
meente Steenbergen maakt zich
sterk voor een aquaduct, terwijl dat
niet in de plannen is opgenomen.
„Hopelijk levert dat geen vertraging
op al kost het wel extra geld."
Directeur J.M.F. Diris van rijkswa
terstaat Noord-Brabant stond ook
even stil met wat in verkeerstermen
de omleiding Halsteren wordt ge
noemd. Het gaat om het verbeteren
van de verbinding tussen Antwerpen
en Rotterdam, de A4 is er een on
derdeel van. „Een klein maar be
langrijk stuk met een eigen voorge
schiedenis want het eerste
voorgestelde traject werd in 1988
door de Raad van State vernietigd.
De omleiding Halsteren is toen
overeind gebleven. Er is toen ook
afgesproken dat het zo snel moge
lijk zou moeten gebeuren, gezien
het feit dat het verkeer door Halste
ren moet. De eerste klap was een
daalder waard. Er was geld, in 2006
zijn we begonnen, nu is het stuk
klaar."
Diris zei het te betreuren dat er nu
niet meteen verder gewerkt kan
worden. Het was de bedoeling dat
de weg tot Klutsdorp zou reiken,
maar door bezwaren van omwonen
den wordt dat vertraagd.
Volgens Diris is de weg goed inge
past in het landschap, is er een tun
nel, 'dubbel' zeer open asfalt beton,
maar hier en daar geluidswallen.
Volgens Diris is er ook aan natuur
Gerrit Reins (links) en Tommie Sinke met zijn vader Johnny doen mee aan de hardloopwedstrijden op de nieuwe A4.
compensatie gedaan. Er is 13 ha bos
gekapt en 35 ha natuur voor terug
gekomen." De weg zou op 1 januari
opengaan, maar dat kan al eerder,
zei hij.
Gedeputeerde C. Steffens-van Nieu-
wenhuizen zei dat er wat de A-vie
ren was. Ze vond het bijzonder dat
er een rijksweg wordt aangelegd.
„Wanneer gebeurt dat nou nog?" Ze
wees er op dat er heel veel voorbe
reiding voor nodig is. „Het is onbe
grijpelijk in een tijd dat alles sneller
kan met de nieuwste graafmachines
aan de ene kant en de strenge regel
geving aan de andere kant. We heb
ben ons klem geregeld. Het moet
anders het kan anders en sneller,"
stelde ze.
Voor Halsteren zal de A4 veel frisse
lucht opleveren. „Het lijkt op een
bevalling. Op een zware bevalling.
Maar als het kindje er eenmaal is,
dan vergeet je de bevalling als we er
straks over heen rijden. Dit is nu het
geboortekaartje: lengte van ruim 6
kilometer, stevig gewicht en bla
kend van gezondheid.
Bij Fort de Roovere is een uitkijk
post gemaakt. Langs de weg ligt
ook de Prinsentuin van het ROC
West-Brabant (een nieuw gebouw
voor de leerlingen van de vroegere
Thomasmavo en de LAS in Steen
bergen). In totaal zitten er 550 leer
lingen op school, ook Thoolse leer
lingen uit alle woonkernen bezoe
ken de school. In de feesttent zijn
leerlingen van Prinsentuin actief
met het maken van bloemstukken
samen met de bewoners van Sint-
Elisabeth die ook uitgenodigd zijn.
Vestigingsdirecteur M. Spaapen
noemt het een unieke locatie. „We
liggen voor een groot deel langs de
A4, maar wel met voldoende af
stand. Er komt een waterpartij tus
sen. We hebben geen last van de
weg."
Een schets van de havenplannen met de ronde, hoge woontoren op de plaats van de voormalige
graansilo. Links daarvan 3 appartementencomplexen. Rechtsachter het laatste complex het geplande
woonzorgcentrum bij de Klippelstraat. Links daarvan de nieuwe supermarkt omgeven door huizen.
Rechtboven de woontoren de Kleine Suzannapolder met recreatie- en permanente woningen, waarbij
veel waterpartijen zijn geprojecteerd.
ding veel aandacht van ons gekre
gen."
Ondertussen bekijken de bezoekers
de schetsen. Veel ondernemers uit
Sint-Annaland, maar ook makelaars
en een aannemer uit Tholen. Paling
roker Peter v.d. Sterren uit Poortvliet
is ook zeer geïnteresseerd. „Ik ben
zelf watersporter in Stavenisse, maar
alles wat met water te maken heeft,
trekt mij. Wie weet wat er in de toe
komst nog hier voor mij in zit", zegt
de palingroker, die van zijn hobby
inmiddels zijn beroep heeft gemaakt.
Bestuurders van de watersportver
eniging en ondernemers rond de ha
ven kijken ook hun ogen uit. „Prach
tige plaatjes", zegt havenmeester
Kees Smits, maar hij ziet ook wel ha
ken en ogen als passanten afmeren
bij de appartementencomplexen. Co-
by Hoogstad-van Popering van
scheepvaartonderneming Frisia
maakt zich zorgen over de parkeer-
capaciteit. „De plaatsen die nu inge
tekend zijn, hebben wij alleen al
voor onze passagiers nodig."
Zo lopen er heel wat ondernemers
langs de informatiepanelen. „Het
zijn schetsen", benadrukt Weeda nog
maar eens. De plannen staan zeker
nog niet muurvast, al zijn de grote
lijnen wel aangegeven. „Welk aan
deel van de huizen in de Kleine Su
zannapolder voor de recreatie of
voor permanente bewoning worden
aangewezen, is bijvoorbeeld nog in
discussie. Hetzelfde geldt voor de
hoogte van de woontoren op de
plaats van de graansilo. Voor de
beeldvorming en de exploitatie ont
kom je niet aan hoogbouw, maar een
ranke toren zoals de watertoren in
Scherpenisse (die is 52 meter) is be
ter dan een lager, maar breder ge
bouw die veel meer massa uitstraalt.
In plaats van een beschuitbus kunnen
we hier ook een pepermolen neerzet
ten met onderin een brasserie."
Sinds de gemeente in november
2002 de structuurvisie voor de haven
maakte, is er al heel wat werk verzet,
constateert oud-wethouder W.C. van
Kempen, die ook een kijkje komt ne
men in de Wellevaete. De huizenont-
werpen met een pleintje, een laantje
of een groene zone wekken bij velen
bewondering. Patiowoningen, vrij
staand, 2 onder 1 kap en rijenwonin-
gen, de variatie is groot. „De Kleine
Suzannapolder moet een wijkje wor
den die bij het dorp hoort", zegt
Weeda. Het hele havenplan is trou
wens gebaseerd op het herstellen van
de verbinding tussen dorp en haven.
„De watersport moet een vliegwiel
effect geven op de plaatselijke eco
nomie. Met de huizen erbij willen we
het watersportseizoen verlengen, zo
dat je niet alleen in juli en augustus,
maar van april tot en met september
levendigheid hebt." Weeda vult nog
aan, dat de verhuur van de recreatie
woningen bedrijfsmatig zal gaan
plaatsvinden. Dat is een voorwaarde
van de gemeente.
Watersportondernemer Bert Busman
geniet van de vooruitgang en kan bij
na niet wachten totdat er begonnen
wordt. „Eind 2008 hoop ik dat er wat
meer te zien is, maar ik ben optimis
tisch en ambitieus", aldus projectlei
der Henny Weeda. Na de bijeen
komst op dinsdagavond voor
ondernemers was er gisteravond nog
een soortgelijke informatiebijeen
komst voor met name de inwoners
van Sint-Annaland.
De jongerenraad Tholen (Joth) krijgt
2500 euro van de provincie voor het
antipestproject. Leerlingen van het
Calvijn college en het Westerpoort
college zijn aan de slag gegaan met
een filmproject, een fototentoonstel
ling en educatieve workshops om el
kaar beter te leren kennen en te res
pecteren. Voor de fototentoonstelling
fotografeerden de leerlingen speciale
plekken op hun school. De foto's
worden vanaf 7 januari uitgewisseld
en getoond op de vmbo-scholen.
Scholieren kunnen vervolgens op hun
favoriete foto stemmen. De winnaars
krijgen een digitale camera. Ook on
der-de stemmers wordt een prijs ver
loot, een webcam met headset.
DiTho, de organisatie uit Dintel
oord en Tholen die hulp verleent
aan Roemenië, kan weer kleding
gebruiken. Dit dankzij het feit dat
er aan de Postweg in Tholen een
nieuwe opslagruimte beschikbaar
is. Transportbedrijf Van Dorst stelt
de ruimte achter de Cl000 ter be
schikking aan DiTho. Vanaf heden
kan er weer kleding voor de arme
(zigeuner)-bevolking van Dumbra-
viora nabij Tirga Mures in Roe
menië ingezameld worden. Goede
nog bruikbare kleding is altijd
welkom voor de bevolking van
Roemenië. Vele eilandbewoners
hebben dat in de afgelopen jaren
ook gedaan.
De inleveradresssen in Tholen
zijn: J.C. van Voorst, Rosarium 1,
C.W.de Vos, Jan van Bloisstraat
15, J. Verbruggen, Molenvliets-
estraat 48 en W.E.van Vossen,
Meanderlaan 210. Inleveradres
Scherpenisse: J. Werkman, Lente
straat 3.
Gesubsidieerde arbeid. B. en w.
hebben gewijzigde uitgangspunten
vastgesteld ten aanzien van gesub
sidieerde arbeid.
Het gewijzigde reïntegratiebeleid
met de verordening zal aan de ge
meenteraad worden voorgelegd.
De begroting 2008 zal worden ge
wijzigd in verband met het budget
Wet Sociale Werkvoorzieningen
(WSW).
„Als iedereen in het sprookje gelooft, kan het wel eens waar worden",
glimlachte wethouder M.A.E. Velthuis tijdens de commissie samenle
ving. De commissieleden bespraken de aanschaf van een olieverfportret
van Franklin Delano Roosevelt, geschilderd door Willem van Nieuwen-
hoven (1879-1973). Met het schilderij w il de gemeente Tholen de relatie
tussen Oud-Vossemeer en de Roosevelts accentueren.
Raadslid M.J. Klippel (RFT) merkte
op dat een deskundige streekhistori-
cus had verklaard dat het nooit bewe
zen is dat wortels van de Amerikaan
se president in Oud-Vossemeer lagen.
„Maar er is ook nooit bewezen dat
het niet zo is. Hij noemde het een
sprookje dat de gemeente Tholen
geen windeieren gelegd heeft. Ik wil
maar zeggen: laten we nuchter zijn.
Maar als we ons allemaal lekker voe
len bij de gedachte dat dit schilderij
in Oud-Vossemeer thuishoort, moe
ten we het gewoon kopen." Ook me
vrouw G. Boelhouwers-Stigter wilde
graag in dit 'sprookje' geloven en zag
in de vermeende relatie nog meer
mogelijkheden op het gebied van toe
risme. Wel was zij benieuwd hoe het
schilderij eruit zag en waar het komt
te hangen. „De muren van de Vossen-
kuil zijn zo kaal. Oud-Vossemeer
verdient het om dit schilderij te krij
gen."
Ook de andere fracties tellen graag de
gevraagde 2500 euro voor dit schilde
rij neer en zagen het portret het liefst
in Oud-Vossemeer terug. „Het is een
mogelijkheid om de relatie tussen de
Roosevelts en Tholen te verlevendi
gen en natuurlijk is Oud-Vossemeer
dé plaats voor het schilderij." Velthuis
gaf toe dat het college van burge
meester en wethouders ideeën over
een locatie had, maar dat deze redelijk
overeen kwamen met de voorgestelde
plaats van de commissie. „De stich
ting 600 jaar Oud-Vossemeer heeft
bovendien aangegeven om in verband
met het naderende jubileum méér met
de band met de Roosevelts te doen."
„Wanneer beginnen ze?" Dat was
dinsdag een veel gestelde vraag
tijdens de inloopavond voor on
dernemers over het havengebied
in Sint-Annaland. Zo'n 75 be
langstellenden waren naar de
Wellevaete gekomen om de schet
sen van vier architectenbureaus
en twee stedebouwkundige ad
vieskantoren te bewonderen.
Prachtig zag het eruit. Karakte
ristieke huizen aan het Haven
plein zoals het Weeshuis, een su
permarkt zoals het waaggebouw
in Zierikzee, een woonzorgcen
trum bij de trapjes aan de voor
malige Klippelstraat en de ap
partementencomplexen met de
woontoren op het havenplateau.
„Er zitten heel veel mooie elementen
in", zeggen voorzitter Anco Fase en
bestuurslid David Hage van de
Dorpsgemeenschap Sint-Annaland.
Zij zijn met vertegenwoordigers van
de Belangengroep Sint-Annaland en
middenstandsvereniging Activa
vooraf al bijgepraat door projectlei
der Henny Weeda. „Het belangrijk
ste onderdeel voor de Dorpsgemeen
schap is het woonzorgcentrum, want
er is grote behoefte aan huizen voor
ouderen", zeggen Fase en Hage.
„Ook in de Kleine Suzannapolder
moeten daarvoor mogelijkheden ko
men. Aan de parkeervoorzieningen,
een eerder kritiekpunt, is nu ruim
aandacht besteed. Alleen ontbreekt
nog een verkeerscirculatieplan."
Wethouder K.A. Heijboer neemt
heel wat complimenten in ontvangst
voor de mooie presentatie. „Er staat
ook nogal wat aan schetsen voor de
verschillende deelgebieden. Ik heb
geen negatieve geluiden gehoord. Al
leen wil men bij wijze van spreken
morgen al beginnen en dat kan nu
eenmaal niet bij zo'n groot project.
De procedures moeten nog gevoerd
worden en als je dan geen bezwaren
hebt, gaat het natuurlijk allemaal
sneller."
Kees Hermans van de Belangen
groep Sint-Annaland, waarin bewo
ners uit vooral de Suzannaweg, Mo
lendijk en Noordstraat zijn verenigd,
is blij dat zijn groep door het ge
meentebestuur tevoren is ingelicht.
„Het is al heel wat dat er naar ons ge
luisterd wordt. Het gemeentebestuur
is ook niet gebaat bij bewoners die
de hakken in het zand zetten. Je moet
proberen om op één lijn te komen.
Deze presentatie ziet er in elk geval
goed uit." De Belangengroep heeft
het meest met de invulling van de
Kleine Suzannapolder te maken en
de verkeersbewegingen. Hermans
benadrukt echter ook dat iedereen
zich goed moet realiseren, dat Sint-
Annaland met de uitvoering van de
havenplannen met 35% gaat groeien.
„Er komen immers 345 wooneenhe
den bij. En waar laat je alle auto's
van die mensen en de bezoekers? Wij
vragen ons dan ook af, of - naast de
parkeercapaciteit - alle andere voor
zieningen in Sint-Annaland op zo'n
sterke groei zijn berekend? Is de su
permarkt straks wel groot genoeg
bijvoorbeeld. De gemeente heeft nu
beloofd, dat er van februari tot en
met juni een verkeersmeting komt.
Daarna kan een verkeerscirculatie
plan worden gemaakt. Het zou wel
eens kunnen, dat er betaald parkeren
ingevoerd wordt voor de Suzanna
weg, Molendijk en Noordstraat
waarbij de bewoners dan als vergun
ninghouders worden aangemerkt.
Wethouder Heijboer (links) luistert in de Wellevaete naar huisarts
havenplannen bespreken.
Van de Berge en zijn vrouw en slager Slager, die de ambitieuze
Duidelijk is dus dat er voor- en nade
len aan de havenplannen zitten. On
dernemers zien graag meer klanten
komen, voor de gewone burger ligt
dat heel anders. Die krijgt met meer
verkeer en parkeerdruk te maken.
Maar zoals de Suzannapolder er nu
bij ligt, is het ook niks, want het is
één natte boel. Bij de invulling moet
je echter geen dingen doen waar je
later spijt van hebt", aldus Kees Her
mans.
Projectleider Henny Weeda zegt dat
de twee inloopavonden juist zijn be
doeld om draagvlak te scheppen
voor de havenplannen. „Bezwaren
houd je altijd, maar door veel voor
lichting te geven en overleg te voe
ren, kun je duidelijkheid scheppen.
Dit is ook een heel uitdagend project
van 3, 5, 6 jaar. De bouw van 300
huizen moet je in elk geval in fasen
uitvoeren, maar je kunt wel op ver
schillende plekken tegelijk beginnen.
Eerst met de supermarkt, want die zit
al jaren te krap. In de nieuwe situatie
krijgt Bram Gunter het dubbele van
wat hij nu heeft met 1700 m2 en 67
eigen parkeerplaatsen en twee ingan
gen: aan de Spuistraat en aan het Ha
venplein. Op die laatste plek is ook
ruimte voor dagwinkels. Er komt een
overdekte glazen galerij bij. Het la
den en lossen voor de supermarkt ge
beurt gescheiden. Rond de super
komt een heel carré aan woningen
met 50 appartementen en 40 grond
gebonden huizen."
Weeda erkent dat de 240 openbare
parkeerplaatsen die er nu op het ha
venplateau zijn, in de nieuwe situatie
niet meer zijn. „Maar er komt wel
een overloopparkeerterrein naast
BusmariTeam op het weiland van
Kooijman. Dat is nu al eigendom van
de gemeente."
De projectleider geeft verder aan, dat
er adviesbureaus worden benaderd
om een verkeerscirculatieplan voor
heel Sint-Annaland te maken. „Sinds
de vorige inloopavonden eind 2006
heeft de parkeercapaciteit, de ver-
keerscirculatie en de waterhuishou
Maandagochtend rond half twaalf is
op de Postweg tussen Tholen en
Poortvliet een automobiliste in de
sloot beland. Ze reed in de richting
van Tholen en raakte ter hoogte van
de twee boerderijen de macht over
het stuur kwijt. Via de berm en het
fietspad reed ze vervolgens de sloot in
en kwam tot stilstand. Ze kon zelf uit
de auto stappen, maar klaagde wel
over nek en rugpijn. Met een ambu
lance is ze voor onderzoek naar het
ziekenhuis Lievensberg gebracht.
Rond vier uur vond bij de rotonde in
Poortvliet een ongeval plaats met een
mestkar. De bestuurder uit Sint-
Maartensdijk raakte in de bocht de
betonnen rand van de middengeleider
waardoor de wagen kantelde. De in
houd van de wagen kwam op de mid
dengeleider en gedeeltelijk op de rij
baan terecht. Het verkeer werd
tijdens het opruimen omgeleid.
Dinsdagochtend om kwart voor negen
vond eveneens een eenzijdig ongeval.
Dit keer op de Langeweg in Oud-Vos
semeer. Daar raakte een 19-jarige be
stuurder van de weg af. Ook hij
kwam in de sloot terecht, maar liep postwe„ tussen Tholen en Poortvliet belandde een automobiliste in de sloot.
geen verwondingen op.