"Meer leeskringen
in gemeente Tholen"
M.A. Geuze uit Scherpenisse
is gouden ridder van de weg
Thoolse PvdA vraagt
Bergse PvdA om actie
Verburgh
Verhuizing van Cl000 tast
het verkeersplan niet aan'
Werkgroep gaat bij
schooldirecties langs
Verzekering geeft douceurtje voor schadevrij rijden
Tholen krijgt
een mooie entree
Woningbouw in
Zeeland geremd
door minister
Bloedgeven in
St.Philipsland
Donderdag 2 oktober 1997
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
9
Bibliotheekdirecteur A. Niederer:
Er zouden op Tholen meer leeskringen moeten komen.
Dat vindt directeur A. Niederer van de stichting ge
meenschappelijke openbare bibliotheek Tholen. Ook de
Zeeuwse Bibliotheek vraagt extra aandacht voor lees
kringen om het lezen te bevorderen. Daarom wordt er
op 20 oktober een informatiebijeenkomst gehouden in
de bibliotheek in Tholen.
M.A. Geuze uit Scherpenisse is zaterdag in Rosmalen
tot ridder van de weg eerste klasse benoemd. Dit is geen
koninklijke onderscheiding, maar een beloning van ver
zekeringsmaatschappij TVM uit Hoogeveen voor be
roepschauffeurs die een aantal jaren achter elkaar scha
devrij rijden.
,Druk op Tholenseweg wordt groter'
De Thoolse PvdA vraagt aan de Bergse PvdA om bij de
begrotingsbehandeling en in het verkiezingsprogramma
aandacht te besteden aan de Tholenseweg. Die oproep
doet fractievoorzitter M.A.J. van der Linde op verzoek
van de werkgroep Tholenseweg Veilig. Die schreef alle
Thoolse fracties aan met de vraag om druk uit de oefe
nen op de Bergse politieke partijen. Voorzover bij de
werkgroep bekend heeft alleen de PvdA actie onderno
men.
Niet elitair
Bewoners nog onzeker
Bouwstenen
Bushaltes
Veilig is goedkoop
Stavenisse
specialisten in
- Computersnetwerken, systemen op maat.
- Hi-end audio, speciale luisterruimte).
- Beeld en geluidsystemen door heel uw huis.
- Eigen technische dienst en service afdeling.
De verhuizing van supermarkt Cl000 van de Een
drachtsweg naar het Slachtveld in Tholen zal nauwelijks
gevolgen hebben voor het verkeersplan Tholen. Dat zegt
wethouder J. van der Jagt van openbare werken in zijn
eerste reactie op de laatste verrassende ontwikkelingen
in Tholen-stad.
Rotondes en 30 kilometer zones maken Tholen 'duurzaam veilig'
Meldpunt Tholenseweg nauwelijks gebruikt
Om de Tholenseweg veiliger te maken voor fietsers
blijft het nodig om druk uit te oefenen bij de buurge
meente Bergen op Zoom. De werkgroep Tholenseweg
Veilig gaat dat doen door gesprekken te voeren met de
directeuren van alle scholen voor voortgezet onderwijs
in Bergen op Zoom (waaronder het Scheldecollege).
MA. Geuze krijgt uit handen van hoofddirecteur PA. Nouwen van de Anwh de gouden speld. Mevr. Geuze ontving bloemen
Een leeskring is kortweg gezegd
een groep mensen die samen het
zelfde boek lezen en dat vervolgens
bespreken. „Het leuke van zo'n
leeskring is dat je aangezet wordt
tot lezen. En je kunt erover praten
met anderen. Daardoor kun je meer
over een boek te weten komen",
zegt Niederer. „Het is een ideaal
middel om meer te lezen. Vooral
voor mensen die dat wel graag wil
len, maar nét nog dat duwtje nodig
hebben. Bovendien is een boek iets
waar je zaken uit kunt halen voor je
eigen leven. Er zit een stuk bagage
in dat je mee kunt nemen." In de
gemeente Tholen zijn er vijf lees
kringen, volgens Niederer, in Tho
len, Sint-Annaland, Sint-Maartens
dijk, Scherpenisse en Sint-Philips-
land. „Vaak zijn die vanuit vereni
gingen zoals de plattelandsvrouwen
en de NCVB opgezet. En dat is ook
wel te begrijpen, want je kiest toch
vaak voor een bepaald leesprofiel.
Er zijn bijvoorbeeld leeskringen die
zich bezig houden met protestants-
christelijke streekromans", aldus de
bibliotheekdirecteur.
Zelf zou Niederer ook graag een
leeskring opzetten. „Het lijkt me
ontzettend leuk om een leeskring te
hebben die boeken over de Derde
Wereld leest. Dan kun je enorm
veel leren over de cultuur en ge
schiedenis van die landen en vol-
VERVOLG VAN VOORPAGINA
Hoofd gemeentelijke ontwikkeling L.T. Steenpoorte
geeft aan, dat. zowel planologisch als bouwkundig al
les nog in de procedure moet. „Dit afgeslankte plan
met veel minder huizen moet toch qua vormgeving
eerst aan de welstandscommissie voorgelegd wor
den. Het is niet onmogelijk dat de huizen aan de
Kruidoren kunnen blijven staan. Dat moet in een
nieuw bestemmingsplan allemaal nog meegenomen
worden. De vraag is dan verder: kan het via een arti
kel 19 procedure, komen er bezwaren, enz. Je kunt
nog van allerlei dingen tegenkomen, maar aan de an
dere kant kan er in een halfjaar veel gebeuren. Als
gemeente moeten we ook nog een exploitatie-over
eenkomst sluiten met de projectontwikkelaar." Vol-
geps Steenpoorte is Slingehoff, de initiatiefnemer
valt het eerste uur, nog steeds bij het Slachtveld-plan
bejrokken.
Mevr. Bijl, die de hoekwoning aan de
Kruittoren/Eendrachtsweg bewoont, is officieel nog
niét op de hoogte van het feit, dat haar woning ge
handhaafd kan blijven.
„Via, via hebben we wel gehoord
dat er een andere projectontwikke
laar is en dat er bejaardenwoningen
Volgens Van der Jagt is het moge
lijk dat na het vertrek van Cl000 op
dezelfde plaats een andere winkel
komt die evenzoveel klanten trekt.
„Er rust een winkelbestemming op
het pand. Die blijft erop liggen. El
ke andere ondernemer kan het over
nemen, al denk ik niet dat het in de
dezelfde sector zal zijn." Tijdens de
hoorzitting over het verkeersplan
voor Tholen in Meulvliet twee we
ken geleden stelde H. Venekamp uit
Tholen dat een groot deel van de
problemen in de binnenstad zou
zijn opgelost als Cl000 zou verkas
sen. Maar Van der Jagt ziet dat niet
zo.
„Het is vooral voor Cl000 gemak
kelijker als het bedrijf verhuist naar
het Slachtveld. Voor de bezoekers
van de supermarkt en voor de be
voorrading van de winkel. De kou
is daarmee voor Cl000 van de
lucht, maar hierdoor zal het ver
keerscirculatieplan nauwelijks wor
den aangetast, al zullen'de vracht
wagens van Schuitema (die Cl000
bevoorraadt -red.) niet meer door
het centrum hoeven."
Hoe druk het zal worden op de
Eendrachtsweg als Cl000 er weg
is, hangt volgens Van der Jagt hele
maal af van het soort onderneming
dat zich in het pand vestigt. Maar
dat er zich verkeersproblemen zul
len blijven voordoen, staat voor
hem vast.
Het plan voor Tholen (waarover de
commissie openbare werken) zich
nog moet buigen, maakt volgens
Van der Jagt al deel uit van het
nieuwe landelijke verkeerveilig-
heidsbeleid dat duurzaam veilig
wordt genoemd. Ook de rotondes
bij Poortvliet vallen hier al onder.
Het is de bedoeling dat er maatre
gelen genomen worden om het ver
keer veiliger te maken.
Zo wil het rijk dat er in het jaar
2000 25 procent minder slacht
offers zijn dan in 1985. Omdat dit
niet lijkt te lukken, wil de overheid
samen met gemeenten, waterschap
pen en provincies een inhaalslag
maken. Daarbij werken verschillen
de organisaties samen. Voor elke
regio in Zeeland wordt een plan ge-
ken. En er zijn een heleboel interes
sante boeken over verschenen",
zegt Niederer. „Ik zou me ook in
kunnen denken dat een paar men
sen die bijvoorbeeld graag verzets
romans lezen, bij elkaar gaan zitten.
Maar je hebt juist ook leeskringen
die de nieuwste boeken lezen om
bij te blijven in literair Nederland.
Je kunt allerlei kanten op." De lees
kringen moeten volgens Niederer
niet te groot zijn. „Je hebt minimaal
toch wel zo'n vier of vijf mensen
nodig, maar niet meer dan tien. In
de praktijk blijkt een groep van zes
tot acht personen het beste te wer
ken. Het is overigens niet de bedoe
ling dat een leeskring een elitair
groepje wordt. Het gaat om het ple
zier van het lezen en de contacten
met elkaar", zegt Niederer. „De bi
bliotheek kan daar een beetje bij
helpen. Wij zien natuurlijk veel
mensen die graag en veel lezen.
Dus de contacten zijn er. Ook lig
gen er in de bibliotheken foldertjes
over leeskringen die men gerust
mee kan nemen.
En ook vragen kan men aan het
personeel stellen. Bovendien hou
den we op maandagavond 20 okto
ber in de bibliotheek van Tholen
een introductiebijeenkomst over
leeskringen. Om acht uur kan iede
re belangstellende daar terecht. Het
zou een loffelijk streven zijn als er
nog meer leeskringen op Tholen
zouden komen."
zouden komen, maar officieel
wordt ons niets verteld.
Anderhalf jaar geleden zijn er on
derhandelingen geweest over de
aankoop van ons huis en toen zijn
we bijna rond gekomen, op 5000
gulden na. Met onze hoekwoning
en grotere tuin vielen we onder de
eerste fase van het plan, want met
de buren is er helemaal nog niet on
derhandeld. Na dat gesprek hebben
we echter nooit meer iets gehoord.
We hebben nog steeds een optie op
grond in St. Maartensdijk, dus ho
pelijk weten we binnenkort waar
we aan toe zijn", aldus mevr. Bijl.
Crohn en Colitis Ulcerosa. De af
deling Zeeland van de Crohn en
Colitis Ulcerosa vereniging Neder
land houdt dinsdag 7 oktober een
bijeenkomst in Zierikzee. Tijdens
deze bijeenkomst - in het nieuwe
gebouw van Oosterschelde Thuis
zorg aan de Grevelingenstraat -
staat het uitwisselen van ervaringen
en tips centraal. Maatschappelijk
werker Eric Bouman leidt de avond
die van half acht tot half tien duurt.
Voor meer informatie mevr. H.M.
Jansen-van Deelen tel. 0166-
603834.
maakt. Voor Tholen is een werk
groep duurzaam veilig opgericht
waarvan Van der Jagt voorzitter is.
Er wordt samengewerkt met het
waterschap Zeeuwse eilanden, de
provincie, rijkswaterstaat, het re
gionaal orgaan verkeersveiligheid,
de dienst landelijk gebied (landin
richting) en de regiopolitie.
De werkgroep werkt aan een voor
stel om een extern bureau opdracht
te geven een plan te maken. Daarna
zal ook de afdeling Tholen van Vei
lig Verkeer Nederland om advies
gevraagd worden. Eerst wordt er
een overzicht samengesteld van het
wegennet op Tholen.
Daarmee worden de wegen in ver
schillende categorieën verdeeld en
wordt in kaart gebracht waar de
knelpunten liggen. Het streven is
om meer eenvormigheid en duide
lijkheid in het wegennet te krijgen.
De gemeente zal samen met het
waterschap, de landinrichtings-
dienst en de provincie moeten be
palen welk aandeel een ieder krijgt
in de kosten. Volgens Van der Jagt
moet de inventarisatie de bouwste
nen leveren voor de uitvoering van
de maatregelen. Net als bij het ver
keersplan voor Tholen zal de bur
ger gehoord worden over de plan
nen.
Voor Tholen gaat het om zoge
naamde verkeersluwe gebieden
(waarin woon- recreatie- en ver-
blijfsfucties overheersen). In deze
gebieden moet de overlast van het
autoverkeer afnemen.
Ook zal de maximumsnelheid van
50 kilometer binnen de bebouwde
kom teruggebracht worden naar 30
kilometer. In het plan voor Tholen
zijn daar al enkele gebieden voor
aangewezen. Wel vereist dat maat
regelen zoals inritconstructies die
het verkeer er op moeten wijzen dat
het zo'n zone inrijdt.
Van der Jagt: „Die snelheid zal af
gedwongen moeten worden. Het is
niet alleen het verwisselen van het
bordje van 50 kilometer voor een
bord van 30 kilometer. Bij de in-
j.
Ieder jaar vindt de uitreiking van de
onderscheidingen 'Ridder van de
weg' plaats in het Autotron te Ro
smalen. Er zijn vier categorieën:
brons voor degenen die drie .jaar
schadevrij reden, zilver voor vijf
jaar, goud voor tien jaar en goud
met diamant voor twintig jaar op de
weg zonder schade. De 35-jarige
Geuze behoorde dit jaar tot de 63
Nederlandse chauffeurs die de gou
den speld kregen. Geuze is werk
zaam als chauffeur in het familiebe
drijf Geuze transport uit Sint-Anna-
land. Het was voor hem een hele
verrassing dat hij de onderschei
ding kreeg. „Ik heb vijf jaar gele-
valswegen komt een poortconstruc
tie en ook binnen het gebied zijn
maatregelen nodig om niet harder
te kunnen rijden.
Het rijk trekt 120 miljoen gulden
uit voor de gemeenten die 30 km-
gebieden inrichten. Omdat er in de
gemeente dan twee maximumsnel
heden gaan gelden (30 en 60 kilo
meter op plattelandswegen), bestaat
het gevaar dat er veel borden ge
plaatst moeten worden. Die zorg
werd geuit in de statencommissie
den natuurlijk al de zilveren gehad.
Maar ik had er helemaal niet aan
gedacht dat er al weer vijf jaren om
waren", zegt Geuze die met onder
meer computers en schoenen inter
nationaal transport rijdt. Hoofdza
kelijk is dat op Zuid-Frankrijk.
„Het bevalt me nog steeds heel
goed. Je bent natuurlijk wel de no
dige dagen van huis weg, maar dat
is op z'n langst van zondagavond
tot zaterdagmorgen. Van begin af
aan heb ik bij mijn vader in de ga
rage gewerkt. Ik heb ook autotech
niek geleerd en zo rol je in het be
drijf. Daar zit ik nu al meer dan
zestien jaar in."
waterstaat en verkeer. Bovendien
kan handhaving (controle door, po
litie) een probleem gaan vormen
omdat er te weinig mensen beschik
baar zijn.
De busroutes van het openbaar ver
voer krijgen ook aandacht in de
verkeersplannen, maar de wethou
der houdt er rekening mee dat er
haltes op Tholen zullen afvallen.
Niet omdat hij daar een voorstander
Geuze (getrouwd en vader van twee
kinderen) zit blijkbaar in een be
drijf dat zonder schade door het
verkeer weet te komen, Y'ant behal
ve hijzelf, gingen nog vijf collega's
mee die een zilveren onderschei
ding kregen. Het waren: Dick Sak-
ko en Kees Hartog uit Sint-Maar
tensdijk, Kees Biskop uit Scherpe
nisse, Adrie Houke uit Poortvliet en
Johan Eggemond uit Oosterhout.
Zijn collega's kregen zaterdag in
Rosmalen hun speld samen met
maar liefst 278 andere chauffeurs
uit handen van hoofdinspecteur
D.P. Groenewegen van de verkeers
politie. De gouden ridders kregen
hun onderscheiding van hoofddi
recteur P.A. Nouwen van de Anwb.
Er werden foto's gemaakt in oldti
mers van het Autotron, er was live
muziek en er werd een Brabantse
koffietafel geserveerd. Buiten kon
den de chauffeurs en hun aanhang
van is, maar omdat de BBA ernaar
streeft het aantal haltes te vermin
deren. Zo zal de halte in de Bie-
rensstraat in Sint-Annaland waar
schijnlijk niet terugkomen. „Het is
al een poosje stil. Voor de vakantie
hebben we er in het college over
gesproken. De constructie is nau
welijks bevredigend. Er is in princi
pe een keuze gedaan."
Volgens de wethouder wil de BBA
meer toe naar centrale haltes waar
ook voorzieningen kunnen worden
controlewagens en weegbruggen
van de politie bekijken (zaken die
ze op de weg liever niet tegenko
men). Voor TVM is het geen kwes
tie van aardig zijn, maar hoe meer
er schadevrij gereden wordt, des te
meer premiegeld blijft er op het
spaarbankboekje van de verzeke
raar staan.
Dat daarnaast de< verkeersveiligheid
wordt gestimuleerd, is mooi meege
nomen. VVD'er, oud-minister, ex-
burgemeester van Breda en tv-pre-
sentator Ed Nijpels hield als voor
zitter van de raad van toezicht van
TVM een toespraak voor de ridders
van de weg. De onderscheidenen en
hun aanhang mochten een hele dag
in en om het Autotron verblijven.
„Een leuke dag", zegt Geuze die
overigens in zijn vrije tijd graag
van hout meubeltjes en speelgoed
voor zijn kinderen maakt.
getroffen voor fietsers (overdekte
stalling). De besprekingen hierover
moeten echter nog beginnen. Vol
gens de wethouder is het niet alleen
een kwestie van het verminderen
van haltes, maar ook van diensten.
.De gemeente krijgt in 1998 meer te
maken met het openbaar vervoer
omdat het dan aan de gemeenten en
de provincie is om de dienstregelin
gen van de vervoersmaatschappijen
goed te keuren. Nu gebeurt dat nog
door rijkswaterstaat.
In zijn brief zegt Van der Linde er
begrip voor op te kunnen brengen
dat de gemeente Bergen op Zoom
moet 'woekeren met zijn middelen
en dus prioriteiten moet stellen.'
Maar het mag volgens de Thoolse
PvdA-er niet zo zijn 'dat een buur
gemeente over zo iets belangrijks
als de veiligheid van de kinderen in
het duister moet tasten.' Volgens
Van der Linde is dat het geval nu de
nieuwe gemeente voorrang wil ge
ven aan het verbeteren van de Ga-
gelboslaan waardoor de Tholense
weg op de lange baan wordt ge
schoven.
Hij wijst op de ongerustheid die er
bij Thoolse ouders bestaat over het
fietspad op de Tholenseweg dat
slechts met een witte streep ge
scheiden is van de rijbaan. ,Tot nu
toe zijn er gelukkig nog geen ern
stige ongelukken gebeurd, maar
Tholen groeit nog steeds en de druk
op de weg door autoverkeer en fiet
sers wordt steeds groter.'
Van der Linde herinnert zijn fractie
genoten aan de uitspraken die de
Bergse wethouder Jansen (VVD)
op Tholen heeft gedaan (tijdens een
spreekbeurt van de liberalen in
Sint-Annaland en in een gesprek
met wethouder J. van der Jagt)
waaruit enige hoop kon worden ge
put omdat Jansen zich positief op
stelde ten opzichte van het verbete
ren van de Tholenseweg. ,Dat bleek
helaas een misrekening.'
Eerder liet de voormalige gemeente
Halsteren weten er niet voor te voe-
Op die manier hoopt de werkgroep
de directies te bewegen de kwestie
aan te kaarten bij de Bergse politici.
Deze maand gaan de verzoeken
voor een onderhoud de deur uit.
Ook wil de werkgroep een gesprek
met wethouder Jansen van Bergen
op Zoom naar aanleiding van het
besluit om de Tholenseweg de ko
mende jaren niet aan te pakken,
maar voorrang te geven aan de Ga-
gelboslaan. Volgens voorzitter H.
de Wit van Veilig Verkeer Neder
land, afdeling Tholen (lid van de
werkgroep) is deze beslissing te
leurstellend. „Het is wel begrijpe
lijk dat Bergen prioriteiten moet
stellen, maar de Gagelboslaan ligt
in een 50 kilometergebied, op de
Tholenseweg mag 80 worden gere
den."
De werkgroep probeert ook gege
vens te verzamelen over (bijna) on
gevallen op de Tholenseweg. Ook
die waarvoor de politie niet wordt
ingeschakeld en waarvan dus geen
proces-verbaal wordt gemaakt. Het
telefoonnummer van werkgroeplid
Rijk en provincie gaan kijken hoe
het woningbouwbeleid in Zeeland
ingevuld moet worden. Het door
provinciale staten inmiddels goed
gekeurde streekplan Zeeland is vol
gens het ministerie van volkshui
vesting, ruimtelijke ordening en mi
lieubeheer vooral in Noord-Zeeland
niet terughoudend genoeg met de
ruimte voor woningbouw. Er wordt
te veel ruimte in beslag genomen.
En dat terwijl het rijksbeleid juist
gericht is op minder woningbouw
in plattelandsgebieden. Na een ge
sprek van gedeputeerde Van Zwie-
ten met het ministerie is er afge
sproken dat er nader onderzoek zal
worden gedaan naar de woning
markt in Zeeland. In het jaar 2000
als het Vinex-contract (voor bedrij
ven) opnieuw wordt vastgesteld zou
ook de Zeeuwse situatie beoordeeld
len de weg aan te pakken. ,Dat de
gemeente Halsteren niet verder
keek dan de gemeentegrenzen, het
zij zo. Van een gemeente als Ber
gen op Zoom, met een regionale
functie, verwacht ik meer bestuur
lijke verantwoordelijkheid. Ik vraag
u dan ook rekening te houden met
degenen die op de Bergse voorzie
ningen zijn aangewezen.'
Aan de werkgroep schrijft Van der
Linde dat het verbeteren van wegen
kostbare aangelegenheden zijn die
niet op stel en sprong worden uitge
voerd. Hij wijst in dit verband naar
de fietsverbinding tussen Stavenis
se en Sint-Maartensdijk. ,In de poli
tiek is het eerder een kwestie van
schuiven naar een gewenst doel,
dan van springen. Gezien de reac
ties van het Bergse gemeentebe
stuur ben ik dan ook niet zo somber
dat de gewenste fietsvoorziening er
binnen afzienbare tijd niet zou ko
men. Maar het zal wel vasthou
dendheid vragen van zowel de
werkgroep als de Thoolse politiek.'
De Thoolse PvdA vindt het van
groot belang dat de werkgroep met
de verkiezingen van volgend jaar
in het vooruitzicht 'vroegtijding aan
de bel trekt bij degenen die aan ver
kiezingsprogramma's werken.'
De werkgroep zal er ook bij de
Thoolse politieke partijen voor ij
veren de Tholenseweg op te voeren
in hun verkiezingssprogramma.
I. Binkhorst in Tholen (603721) om
deze gevallen te melden, is dit nieu
we schooljaar twee keer gebruikt.
Het betrof een valpartij van twee
schoolkinderen op het fietspad na
dat hun sturen in elkaar waren ge
haakt. Een andere melding betrof
een aanrijding op de Halsterseweg
waarbij een Thoolse fietser op de
rijbaan viel, nadat deze was aange
reden door een brommer.
Om meer bekendheid te geven aan
het meldpunt gaat de werkgroep
een oproep plaatsen in de school
kranten uit het voortgezet onder
wijs. De gegevens over de ongeval
len worden bij de Bergse ambtenaar
van verkeerszaken gemeld. Om aan
te tonen dat de weg gevaarlijk is,
tellen volgens De Wit alleen de har
de feiten. „Maar er wordt door ou
ders te weinig gereageerd. Het
moet niet moeilijk zijn een waslijst
van incidenten op te stellen."
Behalve die oproep zal de werk
groep in de schoolkranten ook aan
dacht besteden aan het fietsgedrag
van de kinderen zelf.
moeten worden. Een motie die door
provinciale staten aangenomen
werd, stelt voor om tenminste de
woningbouwplannen van het
streekplan Zeeland door te laten
gaan. De motie is aan het ministe
rie, de Tweede Kamer en de
Zeeuwse gemeenten gestuurd.
Morgenavond, vrijdag, organiseert
het Rode Kruis een bloeddonor
avond in dorpshuis De Wimpel in
Sint-Philipsland. Iedereen tussen de
18 en 70 jaar die gezond is, kan
daar een halve liter bloed af laten
nemen. Het bloed gaat naar de
bloedbanken en wordt gebruikt
voor transfusies en het aanmaken
van onder meer bloedplasma. De
bloedafname-avond duurt van half
zeven tot negen uur.
Antwerpsestraat 12 - 14 - 16
4611 AG Bergen op Zoom
tel. 0164 - 237940 fax 245360
Voorh»en Crusio
Jan 70 jaar
Advertentie I.M.
Het Slachtve;ld gezien vanaf de dijk bij scheepswerf Van Duivendijk in Tholen