"Aquarelleren is gewoon durven Van verkoper en cowboy tot galeriehouder Russische kunst Kettelerij en Kunst op een expositie Axel Diploma's EHBO en reanimatie Jansen buigt alsnog voor de gemeente Joop Mosmans opent in Tholen't Huis Tijdverdrijf Mevr. Leemreijze-Goedegebuure exposeert in De Lagune Donderdag 13 juni 1996 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 11 Ze is vooral dol op taferelen uit de natuur. Vaak de natuur van Tholen. De Sint-Annalandse schilderes Isa Leemreij ze-Goedegebuure maakt uitsluitend aquarellen. Het is volgens haar 'gewoon een kwestie van durven'. In restau rant De Lagune in haar woonplaats exposeert mevr. Leemreijze deze hele maand een selectie uit haar werk. Medisch analiste Zaterdag opende in de Stoofstraat te Tholen gale rie 't Huis Tijdverdrijf haar deuren. Galeriehouder Joop Mosmans verkoopt hierin schilderijen van jon ge, talentvolle schilders uit Wit-Rusland. Ondanks hun verschillende stijlen heb ben ze één ding gemeen: ze zijn allemaal geïnspireerd door de vermaarde Rus- sisch-Franse schilder Mare Chagall. Mosmans zelf heeft een druk leven geleid. Via allerlei beroe pen kwam hij in de kunst nijverheid terecht. Bekend werden hij, zijn vrouw en dochter met de oprichting van het zijde- en kantmuse um Ter Zijde in Wouw. Ter Zijde Techniek Lekker soppen Nieuwe wegen ifi Zoekende Chagall Uitdaging Driedimensionaal Transparant Wethouder I.C. Moerland van volksgezondheid reikte vrijdagavond in het gemeenschapschapscentrum De Wel- levaete in Sint-Annaland 31 diploma's uit aan de leden van de koninklijke vereniging EHBO. De avond van de afdeling Sint-Annaland werd druk bezocht, zowel door leden en donateurs. Het betrof geslaagden voor het EHBO-diploma, het EHBO en reanimatie-diploma, of het reanimatie-diploma. De Kerf neemt afscheid met 95% geslaagden Hersenschudding en kaakfractuur bij vechtpartij I 5 Het is niet gemakkelijk om mevr. Leemreijze over te halen tot een interview. De bescheiden kunstena res blijft het liefst op de achter grond. Ook voor de expositie moest men nogal aandringen, maar uitein delijk besloot ze het toch te doen. Op een hete vrijdagmiddag zit de schilderes in het restaurant omringd door foto's van haar schilderijen. Die komen hier ook te liggen en dat is geen overbodige luxe. Op de eer ste zaterdag dat de schilderijen in De Lagune ophingen, waren er name lijk al twee verkocht. De geëxpo seerde aquarellen zijn te koop. maar mevr. Leemreijze verzoekt dan de nieuwe eigenaars om ze deze maand nog te laten hangen. "Maar het eer ste schilderij dat ik verkocht, moest mee naar Engeland, dus dat kon hier niet blijven", zegt de Sint-Annaland- se. Om mensen ook een blik te gun nen in andere werken, heeft ze er daarom foto's van gemaakt. Mevr. Leemreijze is een geboren en getogen St.Annalandse, maar was twaalf jaar weg uit haar dorp. Toch kon ze het niet missen en ze kwam terug. "Het is hier op Tholen gewoon ontzettend mooi. Ook voor mijn schilderijen", zegt de schilde res die de slag al vroeg te pakken had. "Ik heb altijd al graag getekend en geschilderd. Op de basisschool won ik ook vaak kleurwedstrijden. En op de mulo was er een leraar die regelmatig zei: Jij moet naar de kunstacademie gaan", zegt mevr. Leemreijze. "Maar ja, een meisje en de kunstacademie in die tijd. Dat vonden ze thuis maar niets. Boven- Joop Mosmans begon zijn carrière in de drankenwinkel van zijn vader in Dordrecht. Maar de zaak overne men wilde hij niet en daarom ging hij op zoek naar iets anders. Omdat hij in die tijd nogal last had van hoofdpijnen, adviseerde een arts hem om iets in de natuur te gaan doen, zoals bosbeheerder. "Ik wilde toen naar een opleiding in Wagenin- gen, maar daarvoor moest je gestu deerd hebben of twee jaar boer zijn geweest", legt Mosmans uit. "Daar om ben ik eerst bij een boer gaan werken. Een jaar lang." Via correspondentie met een meisje in Amerika ging Mosmans vervol gens naar de Nieuwe Wereld. "Zij vroeg me om eens naar Amerika te komen. Alsof dat zo gemakkelijk ging toen! Je kreeg geen zakgeld mee. Maar ik kon er op een boerde rij gaan werken, dacht ik, en daarom ben ik toch gegaan. Een jaar ben ik daar cowboy geweest. Dat was in 1947. Het was precies zoals je in de westernfilms ziet, behalve het schietgedeelte natuurlijk. Ik kon absoluut niet paardrijden, maar ze hebben me er 's morgens om zes uur opgehesen en een hele dag mee laten rijden. Ik zal maar niet vertellen hoe ik 's avonds van dat paard afkwam. Maar de volgende dag wéér hoor, een hele week lang. En toen kon ik paardrijden. We reden met zo'n tien duizend koeien door de prairie. Meestal deed je dat met z'n tweeën. Dat ging overigens niet zo hard als je in de films ziet. Op het gemak, al grazend trok je rond. We legden honderd kilometer in vijf dagen af, want te hard lopen kostte kilogram men en bij een koe gaat het om het gewicht. Eigenlijk was het een saaie baan, je hoefde alleen maar aan één kant van de kudde op en neer te rij den en de beesten liepen vanzelf de goede richting uit. Bij de ranch aan gekomen, kwamen er dan een paar anderen meehelpen om de dieren bij elkaar te drijven. Maar voor een jon gen was het echt een avontuur." Na zijn terugkeer in Nederland kwam er echter niets van de studie in Wageningen terecht. Mosmans ontmoette zijn vrouw en moest gaan werken voor de kost. Eerst bij zijn vader in de winkel en later had hij allerlei beroepen. Zo werkte hij nog bij een familielid dat een bedrijf had dat zink uit de bodem kon halen. Mosmans deed daar de p.r. Verko pen bleek hem wel in het bloed te zitten. Hij had een tijd een eigen dien wat voor werk moest je dan zoeken? Dus heb ik gekozen voor een opleiding als medisch analiste." Van die beslissing heeft ze nooit spijt gehad. "Nee, mijn beroep was leuk. Bovendien kun je tegenwoor dig met een opleiding van de kunst academie misschien nog het recla mevak in bijvoorbeeld, maar er zijn slechts weinig kunstenaars die van hun werk kunnen leven. Vroeger was dat nog veel minder. Ik doe het nu met veel plezier als hobby." Later pakte mevr. Leemreijze de draad toch weer op en begon met hernieuwde interesse aan het schil deren. "Ik ben toen een cursus gaan volgen waar ik allerlei technieken leerde. Nadat ik een jaar aquarel had gedaan, nam ik me voor met olieverf verder te gaan. Maar ik kan niet zo goed tegen de lucht van terpentine en het aquarel leren vond ik erg leuk, dus ik'ben toch weer teruggegaan", zegt de Sint-Annalandse die zich sinds drie jaar intensief bezig houdt met aqua relleren (techniek met waterverf). "De kleurenleer is erg belangrijk. Dat leerde je natuurlijk op school niet. Maar nu maak ik met de basis- kleuren blauw, rood en geel alle kleuren die ik wil hebben. Zelfs zwart", legt mevr. Leemreijze uit. "Mensen denken wel eens dat dat niet kan, maar je kunt echt inktzwart maken met blauw, rood en een beet je geel." Ze ondersteunt dit met een foto van een aquarel van pinguïns die er inderdaad diepzwart uitzien. Overigens maakt mevr. Leemreijze doorgaans geen schilderijen van exotische dieren en landschappen. "Meestal komt het onderwerp uit de natuur van Tholen. Ik kom wel eens mensen tegen die op vakantie zijn geweest naar een ver land en daar inspiratie hebben opgedaan voor een schilderij. Dan denk ik: Dat kun je hier toch ook halen. De natuur is zo mooi", zegt de exposante. De onder werpen van haar schilderijen varië ren van koeien en paarden tot kor hoenders, boerderijen en tuinen. De natuur neemt de belangrijkste plaats in. "Ik kan ook wel portretten of stil levens schilderen, maar dat spreekt me niet zo aan. Dat vind ik niet zo leuk om te doen en ik schilder alleen voor mijn plezier." Aan de muren en de toog van De Lagune hangen 23 schilderijen van mevr. Leemreijze. Veel ervan laten Thoolse taferelen zien. Twee boer derijtjes bij Sint-Annaland en Stave- nisse, een vervallen schuur bij Scherpenisse en koeien in de Wei- hoek bij Poortvliet. Verder zijn er korhoenders, een fazant, binnen plaatsjes en tuinen te bewonderen. Meestal schildert mevr. Leemreijze van foto's. "Ik houd er niet zo van om buiten te gaan zitten schilderen. Je verf droogt zo snel op en de zon draait, dus het licht verandert steeds. Daarom maak ik foto's van mooie plekjes die ik zie. De kleuren verte kenen wel iets op een foto, maar die herinner ik me nog wel. Mevr. Leemreijze gebruikt diverse technieken om het effect te krijgen dat ze op het papier wil zien. "Ik werk graag nat in nat. Dus niet wachten tot de kleuren opgedroogd zijn, maar juist een beetje door elkaar werken. Lekker soppen, noem ik het altijd", legt de schilde res uit. "Soms, bijvoorbeeld om luchten te maken, laat ik de verf wel eens gewoon over mijn papier lopen. Dat lijkt raar, maar het werkt. Natuurlijk laat ik later de verf wel eerst drogen om de details te kunnen schilderen. Ook heb ik wel eens zout op de verf gestrooid om een speelse ondergrond te krijgen. Het is echt een kwestie van durven en proberen. Je kwast hoeft helemaal niet schoon te zijn en zo nu en dan schilder ik alleen met het vuile water om eens wat schaduw te maken bijvoor beeld." Hoewel mevr. Leemreijze erg graag schildert, doet ze dat uitsluitend in de herfst, winter en het voorjaar. "In de zomer heb ik er gewoon geen zin in. Dan wil ik tuinieren en andere dingen doen. Dan maak ik overigens wel veel foto's." De Sint-Annalandse pakt aan het eind van het najaar de kwas ten weer op en probeert ze uit met een klein schilderijtje of het 'nog lekker gaat'. Het afgelopen 'seizoen' maakte ze in acht maanden tijd vijf tien aquarellen. Gemiddeld doet ze zo'n tien uren over een werk. Dat is zonder het inlijsten. "Dat kan ik wel zelf, maar ik laat het aan de lijsten maker over. Ieder zijn vak", zegt de exposante. Ondanks het feit dat ze al heel bedreven in het aquarelleren is, blijft mevr. Leemreijze op zoek naar nieu we wegen. "Ik wil volgend jaar toch eens iets nieuws gaan proberen. Meer eigen fantasie in de schilderij en leggen en iets minder zoals het in werkelijkheid is. Ik weet nog niet hoe ik dat ga doen en of het me bevalt, maar ik ga het proberen. Je kunt pas zeggen dat iets niet leuk is, als je het ook zelf gedaan hebt. Naast aquarel wil ik ook eens met acrylverf gaan werken. Dat is voor mij iets heel nieuws", zegt mevr. Leemreijze die overigens niet ont kent dat je het schilderen wel in je moet hebben. "Ze zeggen wel eens dat iedereen het leren kan, maar je doet het ook voor je plezier. Een beetje aanleg moet er wel zijn. ,h f Isa Leemreijze-Goedegebuure naast haar schilderij van een fraai span werkpaarden. Rechts boven korhoendersook door de Sint-Anna landse geschilderd. Het belangrijkste is goed kijken vóór je begint. Hoe valt het licht? Welke schaduwen zijn er? Welke kleuren wil ik gaan gebruiken? Als dan je schetsen goed zijn, ben je al een heel eind", zegt de Sint-Anna landse die haar werk verkoopt om een beetje uit de kosten te komen en omdat haar huis anders op een pakhuis gaat lijken. "Toch moet ik bij sommige schilde rijen wel even slikken als ze weg gaan. Maar je kunt ze toch niet alle maal houden. Ach, ik doe het omdat het gewoon een leuke hobby is." Gisteravond opende voorzitter G.R.J van Heukelom van de com missie welzijn van provinciale sta ten in Axel de expositie 6 x land schappen in museum Het land van Axel. In deze tentoonstelling geven zes kunstenaars hun visie op het landschap. Onder hen ook bloemsierkunstenaar J.H. Kettelerij uit Tholen. Opmerke lijk is dat alle kunstenaars in het dagelijks leven docent beeldende vorming en handvaardigheid zijn aan het Calvijn College. Van Heu kelom is directeur van de vestiging Tholen van deze Zeeuwse school die vier vestigingen heeft. Kettelerij exposeert in Axel driedimensionaal werk dat trekken van 'land-art' ver- J. Mosmans voor een aantal schilderijen van G. Ivanov. zaak in het aannemen en uitbesteden van machinebouw. Dat liep echter op een gegeven moment minder goed en zijn vrouw begon als bijver dienste een winkeltje in kunstnijver- heidsprodukten. "Dat werkte beter dan mijn zaak en daarom zijn we op een gegeven moment helemaal overgestapt", legt Mosmans uit. "Later zijn we verhuisd naar Zee land omdat bleek dat onze branche hoofdzakelijk toeristen trok. In Vee- re zijn we begonnen met de ambach telijke weverij en spinnerij De Scha- pekop. Later hebben we in Wouw het zijdemuseum Ter Zijde opge richt. Mijn zoon zit nu in De Scha- pekop." Het echtpaar Mosmans en hun doch ter Anne Marie - een decoratief schilderes die in Sint-Philipsland galerie Studio M heeft - bouwden Ter Zijde op tot een klein, maar druk bezocht museum waarin de geschie denis van de zijde-industrie in beeld werd gebracht. Mevr. Mosmans was vooral thuis in de historie van de zij de, haar dochter hielp met het inrichten van de tentoonstellingen en haar man deed de zakelijke kant. "Het liep uitstekend. De combinatie van een goede collectie met de knus se sfeer van een klein museum werkte goed", zegt Mosmans. "Er werkten dan ook zo'n zeven perso neelsleden en dertig vrijwilligsters. Ik was er overigens de enige man." Maar het echtpaar Mosmans wilde zich, mede vanwege hun leeftijd, wat terugtrekken uit het museum en een eigen galerietje in hun woon plaats Tholen beginnen. Mevr. Mos mans overleed echter voordat dit kon worden verwezenlijkt. Mos mans nam vervolgens afstand van het museum. "We hadden een nieuw bestuur van de stichting gekozen die het museum zou gaan runnen. De voorzitter en vice-voorzitter zijn nu keiharde zakenmensen, echt grote jongens. Voor de zakelijke kant zijn ze heel goed, maar ze begrijpen de sfeer van zo'n klein museum niet. Dat is jammer." Door dit conflict met het nieuwe bestuur verbrak Mosmans de banden met Ter Zijde en ging door met zijn plannen voor een eigen galerie. De Tholenaar richtte de begane grond van zijn huis aan de Stoof straat in als galerie en zelf ging hij op de eerste verdieping wonen. De vraag was echter nog steeds: Wat moet er in de ruimte komen te staan of te hangen? "Ik was vier weken geleden echt nog zoekende. Toen ik in Dordrecht langs de galerie van Alia Pavlova kwam, is het balletje gaan rollen." Mosmans vertelt enthousiast over de uit Rusland afkomstige Pavlova. "Ze komt uit Minsk en is getrouwd met een Nederlandse zakenman. Ze woont nu vijf jaar in Nederland en spreekt onze taal goed en vloeiend Engels. Alia Pavlova is erg artistiek en heeft oog voor kunst, maar in het reclame maken voor haar galerie is ze niet zo goed. Maar dat kan ik weer wel. Toen we met het zijdemuseum begonnen, dacht men ook dat er nie mand naar Wouw zou komen. Maar door goede mailings aan de juiste personen en organisaties is het bezoekersaantal enorm gegroeid. Nu komen er hele groepen, zelfs uit België", legt Mosmans uit. "Dus met die p.r. kan ik Alia Pavlova weer helpen. En ik denk dat ook in Tholen best een leuke galerie op te zetten is. Waarom zou ik tussen alle groten in de stad gaan zitten? Daar val je niet op. Maar misschien zeggen de men sen over een tijdje wel tegen elkaar: In Tholen is ook zo'n leuk galerietje, daar moet je eens naartoe gaan." De contacten met mevrouw Pavlova verliepen goed. In haar galerie ver koopt zij werken van jonge kunste naars uit Wit-Rusland en voorname lijk uit de omgeving van Minsk. Vlakbij Minsk ligt Vitebsk, de geboortestad van de beroemde jood se schilder Marc Chagall. Deze expressionist werd hier in 1887 geboren en ging op 23-jarige leeftijd voor vier jaar naar Parijs. Hij keerde in 1914 terug naar Rusland en was daar vurig aanhanger van de revolu tie. Hij geloofde dat deze een einde zou maken aan de discriminerende maatregelen die er in Rusland onder de tsaren tegen joden waren geno men. Chagall was een aantal jaren commissaris der kunsten in de regio Vitebsk en richtte een kunstacade mie op. Door een conflict met een medewerker vertrok hij voorgoed naar Frankrijk en werd een uitgesto tene in Rusland. Zijn kunst mocht niet gezien worden. Toch is er een grote groep kunstenaars die een voorbeeld hebben genomen aan Chagall. Uit deze groep komen de kunstenaars waarvan nu bij Mos mans in de galerie werken hangen. "Zelf wist ik vrij weinig van moder ne kunst af. Ik moet nog alles leren, maar dat is juist wel weer een uitda ging. Ik ben wel gepensioneerd, maar ik houd er niet van om stil te gaan zitten", zegt Mosmans. "Daar om vind ik zoiets nieuws weer span nend. Bovendien ben je als galerie houder een verkoper en daar ben ik wel goed in. Je moet dan natuurlijk wel de basiskennis hebben, maar een specialistisch oordeel hoef je niet te kunnen geven. Daar zijn andere deskundigen voor." Hij koos ervoor om net als mevr. Pavlova uit sluitend de Wit-Russische kunste naars in zijn galerie op te nemen. "Er zit daar echt veel talent en de wer ken die hier hangen zijn van een goede kwaliteit. De kunstopleiding in Rusland is erg goed. Het zijn technisch sterke schilders. Ik dacht aanvankelijk dat er alleen socialisti sche kunst werd gemaakt. En dat moesten de kunstenaars ook onder toont. Hij gaat daarbij in op begrip pen als ruimtebegrenzing, -afbake ning, verbinding en protest. Kettele rij vangt het landschap in hoofdza kelijk geometrische vormen. De overige kunstenaars werken ook driedimensionaal of met verf. Kettelerij studeerde in Vught voor het meesterdiploma erkend bloem sierkunstenaar en werd daarna docent aan de vakschool voor het Sovjet-regime. Maar ze waren er toch niet tevreden mee. En de wes terse schilders waren natuurlijk ook wel bekend in Rusland, zo gesloten was het ook weer niet. Dus thuis werd er veel geëxperimenteerd en na het neerhalen van het IJzeren Gordijn is er een explosie van Russi sche kunst gekomen", vertelt Mos mans. "Ik zal niet zeggen dat we een gat in de markt ontdekt hebben. De Duitsers hebben ook al veel exposi ties van Russische kunstenaars gehad. Maar we kunnen denk ik wel een graantje meepikken, het is goed werk. Bovendien doe je er ook let terlijk een goed werk mee, want je biedt die jonge kunstenaars toch een opening naar en contacten met het Westen." In 't Huis Tijdverdrijf hangen wer ken van vijf schilders. De 27-jarige Oleg Prusov maakt figuratieve, expressionistische schilderijen. Een voorbeeld is 'De Drinkers' die ook bij Mosmans te zien is en waarop de schilder zichzelf en een collega al drinkend heeft afgebeeld. Het zijn vrienden, maar toch concurrenten. De schilderijen zijn in wat sombere, warme tinten geschilderd. Datzelfde geldt voorde even oude Viktor Los- minsky die ook vredige en knusse taferelen schildert, maar daar nog een heel apart cachet aan geeft door driedimensionaal te werken. De schilder doet dit door de lijst op bepaalde plaatsen meer naar voren te laten komen. Na het opspannen van het doek lijkt het vervolgens of het werk op een massief en uitgesne den materiaal geschilderd is. Grigorij Ivanov (44 jaar) werkt met eenvoudige figuren en veel kleur. Met olieverf zet hij rustige beelden op het doek. Zelf betitelt hij zijn werk als 'het zoeken naar een ant woord op de levensvragen: Wie zijn wij? Waar komen we vandaan, waar gaan we heen en waarom?' Hij wil de weg naar God vinden. Van Ivanov hangen ondermeer de wer ken 'Verbroedering van paarden' en 'Bij de omheining' in 't Huis Tijdver drijf. De 42-jarige Peter Kirillin maakt detaillistische, abstracte aquarellen waarop veel mythologi sche tekens te zien zijn. Alexej Kravchenko (39 jaar) maakt expres sieve schilderijen met emotioneel heldere kleuren. Opvallend zijn de werken van Artur Isachenkov. In surrealistische stijl schildert deze Rus composities die net als bij Kirillin, maar dan op een andere manier, mythologisch aan doen. In zijn transparante werken zijn verschillende lagen te onder scheiden; de een met heldere con trastrijke kleuren, de andere wat vaag en pastelachtig. Ondermeer het schilderij 'Drieëenheid' is in 't Huis Tijdverdrijf te zien. Uiteraard zijn alle werken te koop. "Ik maak me geen illusie dat het meteen storm zal lopen, maar via een goede reclame moet er iets van te maken zijn. De kwaliteit is er", zegt Mosmans. "Bovendien is het bedoeld als hob by, om actief te blijven. Door zelf eens naar Wit-Rusland te reizen en veel te lezen hoop ik mijn kennis van het land en de kunstenaars te vergroten." 't Huis Tijdverdrijf aan de Stoof straat 6 in Tholen is tot oktober elke donderdag, vrijdag en zaterdag ge opend van tien tot vijf uur. Ter afwisseling exposeert dochter Anne Marie Mosmans haar decoratieve schilderkunst in de tuin van de gale rie waar men ook even kan gaan zit ten om van de omgeving te genieten. bloemsierkunst in Naaldwijk. Hij studeerde aan de Hogeschool Rot terdam handvaardigheid tweede graad. Momenteel volgt hij aan de academie voor beeldende kunsten in Rotterdam een opleiding beeldhou wen en handvaardigheid eerste graad. Naast zijn werk voor het Calvijn College maakt Kettelerij bloemde- coraties zoals die te zien waren op het podium op de Markt te Sint- Maartensdijk tijdens het bezoek van koningin Beatrix. Er is nog een Tholenaar die op deze tentoonstelling exposeert. De 35- jarige Peter Kunst uit Sint-Philips- land volgde de pedagogische acade mie met specialisatie in tekenen en doorliep ook de tweedegraads oplei ding in dit vak. Hij geeft tekenles aan het Calvijn College in Krabbendijke. Als eige naar van atelier Kunst is hij ook bezig met het maken van ontwerpen en drukwerk. In zijn schilderijen zoekt hij naar expressief kleur- en materiaalgebruik. De tentoonstel ling in Het land van Axel duurt nog tot en met 29 juni. Sint-Annaland, EHBO: R. de Wit- te-Ridderhof, W. Westerlaken-Dijk- stra, E. Vellekoop-Kloppenburg, M. Bungener-van Iwaarden, H. van Westrenen, P. den Ouden, A. Hage, E. den Engelsman, J. Rijnberg. EHBO en reanimatie: B. van Hulst, W. Vos, G. Goedegebuure, M. Pot- ter-Koopman, E. Bruijnzeel-Bout, A. den Braber, I. den Braber-Westdorp. Reanimatie: D. van Dijke-Dekker, W. Dekker-den Engelsman, J. Goe- degebuure-van Dijke, P. Weijler-van Leeuwen, A. Weijler, A. Mol-van de Klooster, M. Leune, E. Goedege buure en R. Gunter-Heuvelman. Oud-Vossemeer, EHBO: M. van der Laak. Leraar J.E.M. de Kerf van het Schel- decollege in St. Maartensdijk heeft gisteren met 95% geslaagden voor het laatst de resultaten van de eind examens vastgesteld. Na 21 jaar Burgemeester Bouwenseschool wordt hij per 1 augustus adjunct directeur van de hoofdvestiging (voorheen de Lage Meren) van het Scheldecollege in Bergen op Zoom, waaronder ook St. Maartensdijk valt. De Kerf was sinds 1980 schooldecaan, secretaris van de exa mencommissie en gedurende veer tien uren oefende hij in St. Maar tensdijk nog een directietaak uit. Er waren in eerste instantie 63 leer lingen in de eindexamenklas, maar één verhuisde er en een tweede trok zich terug. Van de overblijvende 61 slaagden er 58, dus 95%. "Dat is hoog", aldus De Kerf, "want vaak was het 91 of 93%." Alle 61 leerlin gen hebben nog de mogelijkheid voor een herkansing bij één van de centrale examenvakken. Men kan dan bijvoorbeeld proberen om van een 5 nog een 7 te maken.'Bij het inloten van atheneum-leerlingen kan dat belangrijk zijn. De praktijk in St. Maartensdijk leert, dat er hooguit 5 leerlingen van dat recht gebruik maken. Voor het nieuwe schooljaar hebben zich 76 jongens en meisjes aange meld, waardoor er in St. Maartens dijk een extra brugklas komt, zodat er dan in het schooljaar 1996/1997 vier zullen zijn. Kunstsubsidie. De provincie heeft aan zeven Zeeuwse kunstenaars een promotiesubsidie toegekend van maximaal 5000 gulden en eenzelfde bedrag gereserveerd voor een acht ste. Twaalf verzoeken zijn afgwe- zen, waaronder dat van de maker van het kunstwerk in Sint-Anna land, Gust Romijn. De door hem aangedragen activiteit vindt niet in Zeeland plaats, maar bovendien bestaan al Veel publicaties over Romijns werk zodat g.s. een promo tiesubsidie niet noodzakelijk vin den. Sint-Philipsland, EHBO: E. Fase- Mol. EHBO en reanimatie: I. Ver- wijs-van Vossen. Tholen, EHBO: M. Wagemaker-van der Laak. Sint-Maartensdijk, EHBO en rea nimatie: K. van der Male-Mol, R. Slager. De geplande sloop van de 100 m2 clandestiene aanbouw van de sport school van L.E. Jansen in St. Maar tensdijk is donderdag niet meer doorgegaan. B. en w. besloten in de loop van woensdagmiddag hun actie af te blazen, nadat Jansen zelf, dui delijk zichtbaar, met de afbraak een aanvang had gemaakt. "Met een hele hoop tegenzin is hij toch begonnen", zegt voorlichtingsambtenaar F.A.P.M. Bakx. "De gemeente heeft zijn tanden laten zien en hopelijk gaat daar een preventieve werking van uit, want een volgende zaak dient zich aan. Voor 1 september moet vishandel Deurloo in Tholen een koeling afbreken en we zullen zien hoe dat gaat." Voor de sloop bij Jansen had aannemer Sagro uit 's Heerenhoek al voorbereidingen getroffen. "Voor de gemeente zit er daarom nog een rekening van een paar honderd gulden aan vast", zegt Bakx. "Jansen gaat gestaag door met afbreken. Over enige tijd zal de gemeente controle uitoefenen." Een 16-jarige jongen uit Halsteren heeft woensdagavond tijdens een vechtpartij op de Molenvlietsedijk in Tholen zijn kaak op twee plaatsen gebroken. Daarnaast liep hij een hersenschudding op en er werden twee tanden uit zijn mond geschopt. De jongen liep omstreeks half negen twee jongeren uit Tholen tegen het lijf. Na een korte woordenwisseling gingen de Halsterenaar en een 16- jarige Tholenaar elkaar te lijf. Toen de derde, de broer van de Tholenaar, zag dat zijn broer het onderspit delf de, kon hij dit niet langer aanzien. Hij trapte de jongen uit Halsteren een paar keer in het gezicht. Vanwe ge de ernst van de verwondingen verwees een ter plaatse gearriveerde arts de Halsterenaar door naar zie kenhuis Lievensberg in Bergen op Zoom. De twee Thoolse broers zijn aangehouden wegens mishandeling. Na verhoor zijn ze vrijgelaten. Zij krijgen een proces-verbaal voor dit vergrijp. V

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1996 | | pagina 3