Bij Simon v.d. Sande liep
het 25 jaar als een treintje
Koor Euphonia
krijgt subsidie
Dit jaar nog nieuwe
schuur De Meestoof
Gebouwen gemeente in verkoop
Bankwerker kwart eeuw in dienst bij Van Beek
Politiek bezuinigt liever dan belastingen te verhogen
Weinig boetes
bij controles
op snelheid
Staalbouw met houten wanden
Politie pakt
drugsdealer op
Donderdag 6 juni 1996
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
7
Totaal verrast. Dat was de reactie van de 48-jarige S. van
de Sande die vrijdagmiddag bij staalconstructiebedrijf
Van Beek in Sint-Annaland werd gehuldigd. Van de San
de werkte er afgelopen zaterdag 25 jaar. De Sint-Anna-
landse jubilaris behoort tot de bijzondere groep mensen
die net zo graag naar zijn werk gaat, als naar huis.
Zware shag
Duimstok te kort
Wedstrijd
Tijdgebrek
De commissie welzijn en onderwijs ging maandagavond
akkoord met het verlenen van 1100 gulden subsidie aan
het christelijk jongerenkoor Euphonia, als bijdrage in de
exploitatie.
Nog dit jaar kan de nieuwe schuur met wagenberging
voor streekmuseum De Meestoof in Sint-Annaland klaar
zijn. Maandagavond gaf de commissie welzijn en onder
wijs groen licht voor een subsidie van anderhalve ton en
daarmee is een groot deel van het benodigde bedrag van
266.000 gulden binnen.
De Thoolse commissie financiën voelt er niet voor om de
belastingen, huurtarieven en leges volgend jaar met
gemiddeld vier procent te verhogen. Bezuinigingen moe
ten veel meer in de begroting gezocht worden. PvdA,
CDA, AOV en D66 stelden donderdag voor om gebou
wen in de verkoop te doen. Genoemd werden de voorma
lige mavo, de Gasthuiskapel en het voormalige stadhuis
in Tholen, de oude kleuterschool in Sint-Maartensdijk en
een leegstaand pand in de Nieuwstraat in Sint-Annaland,
die van eigenaar zouden kunnen wisselen.
Vrijdags en zaterdags
GEOPEND
Brandweerkazerne
Lage woonlasten
Dorpshuizen privatiseren
Minder subsidie
Tanker ramt
verankerd schip
Krammersluizen
Gaat u maar rustig
slapen. Wij verhuizen
uw meubelen als eieren.
flakkee verhuizingen b.v.
Het echtpaar Van de Sande achter de draaibank, een moderne variant van de machine waarmee S. van de Sande 25 jaar geleden bij Van
Beek begon.
De dag lijkt vrijdag te beginnen als
iedere andere bij Van Beek. Het per
soneel is aan het werk in de produk-
tiehal en het administratiekantoor.
Toch komt daar rond twaalf uur ver
andering in. Het personeel wordt
naar de kantine geroepen en ook
Van de Sande komt hier verbaasd
naar toe. Het blijkt over hem te
gaan. Samen met zijn vrouw luistert
hij naar directeur M.A. van Beek die
aan de hand van enkele anekdotes de
voorbije kwart eeuw de revue laat
passeren.
"25 jaar geleden zaten we hier met
een vacature. Bij toeval hoorde ik
dat Maddy en jij in Zierikzee woon
den en graag naar Sint-Annaland
wilden verhuizen. Dat kwam dus
goed uit", vertelt Van Beek. Mevr.
Van de Sande is van oorsprong Sint-
Annalandse en wilde niet in Zierik
zee blijven. "Ik kon kiezen: mee
gaan of in Zierikzee blijven. Dus
gingen we terug naar haar geboorte
dorp", legt haar man uit. "Maar ik
ben blij dat we dat gedaan hebben.
Ik zou nu niet meer terug willen naar
Zierikzee. De sfeer is daar teveel
veranderd."
Directeur Van Beek herinnerde zich,
dat de jubilaris was begonnen met
het draaien van gietstukken voor
Rogier. De p.a.'s, p.e.'s en p.s.'en
waren ongeveer net zo zwaar als de
shag die je rookte", gaat Van Beek
verder. De kantine rondkijkend,
blijkt het merendeel van de aanwe
zigen eveneens shag te roken. Van
de Sande merkt op dat hij de enige is
die ermee gestopt is. "Ik rookte wel
een pakje per dag. Het is ontzettend
slecht voor je gezondheid en nu ik
niet meer rook, merk ik het verschil
goed."
De anekdotes komen los. "Er kwam
eens een vrachtwagen vol onderde
len van Vicon die gelast moesten
worden", vertelt Van Beek tegen de
jubilaris. "Jij keurde ze allemaal af,
want ze waren allemaal drie milli
meter te kort. Na diverse telefoonge
sprekken met Vicon waaruit bleek
dat dit bijna onmogelijk was, kwa
men we erachter waar de fout zat. Jij
had wel degelijk goed gemeten,
maar je stalen duimstok was
gewoon 3 millimeter te kort. Geluk
kig werken we tegenwoordig met
rolmaten."
De lievelingsmachine van Van de
Sande in die 25 jaar was de knikrol-
machine. "Bij het bedienen hiervan
heb je bijzonder veel respect afge
dwongen. Niemand kon ermee over
weg, behalve jij", herinnert Van
Beek zich. "Als ik dan vroeg hoe je
dat voor elkaar kreeg, zei je dat hem
eerst over z'n bolletje aaide en hem
dan ergens een trap gaf. Dan werkte
de machine perfect. Ik heb het zelf
dikwijls geprobeerd, als jij er niet
was, maar het is me nooit gelukt."
"Door de jaren heen heb ik vaak
gevraagd: "En Simon, hoe gaat het
vandaag?" De meeste keren kreeg ik
dan als antwoord: '"t Loopt als een
treintje." Dat was -jouw vaste uit
drukking", vertelt directeur Van
Beek, die in zijn toespraak nog even
de tijden aanstipte waarin het min
der goed ging met het staal- en
machinebouwbedrijf. "We hebben
samen veel meegemaakt. Veel leuke
dingen, maar ook de minder leuke
zaken zijn ons niet bespaard geble
ven. Ondanks alles hebben we het
respect voor en vertrouwen in elkaar
nooit verloren. Dat staat vast." Van
de Sande herinnert zich de slechte
periodes ook nog goed. "Het is echt
nog niet eens zo lang geleden dat we
voor het bedrijf gevreesd hebben.
Dan stond je de hal aan te vegen. Er
was gewoon geen werk. En dan
weet je dat zoiets niet lang door kan
gaan. Maar gelukkig is het in de
staalindustrie weer wat aangetrok
ken en nu hebben we werk zat."
Van Beek bedankte Van de Sande
voor de jarenlange samenwerking
en hoopte dat nog vele jaren voort te
kunnen zetten. Toen de jubilaris bij
het Sint-Annalandse bedrijf kwam
werken, waren er inclusief Van
Beek acht mensen werkzaam in het
bedrijf. Inmiddels zijn dat er zo'n
twintig geworden. "Ik werkte in
Zierikzee bij een motorenfabriek.
Toen ik bij Van Beek ging werken,
werd ik draaier. Dat was wel even
wennen. In het begin was ik bang
van de draaibank met al die splinters
die ervan af kwamen. Over een kar
weitje waar een kwartier voor stond,
deed ik een half uur", vertelt Van de
Sande. "Maar een week later deed ik
het in acht minuten. Het wende snel.
Ik leerde hier C02-lassen en nu ben
ik bankwerker-lasser."
Het bedrijf Van Beek maakt staal
constructies, maar heeft voorname
lijk werk aan onderdelen voor (land
bouwmachines. Amac in 's-Heeren-
hoek is en was een grote klant.
Vreemd genoeg houdt Van de Sande
het meest van seriewerk. 'Tja, ik
vind het gewoon leuk om er een
soort wedstrijd van te maken; zo
snel en goed mogelijk zoveel pro-
dukten af krijgen als ik kan. Maar
aan de andere kant is een unieke
opdracht ook leuk. We hebben bij
voorbeeld eens een hardingsoven
moeten maken voor Michelin. Dat
was een mooi karwei, precies en
fijn werk", zegt Van de Sande, die
uitlegt dat bij Van Beek het goed
kunnen lezen van tekeningen
belangrijk is. "Dat leer je gaande
weg. Het verschilt namelijk nogal
van bedrijf tot bedrijf. Je krijgt de
tekening aangeleverd en daarmee
moet je het doen. Sommige staan in
Europese projectie en andere in
Amerikaanse projectie. Dat is net
andersom. Natuurlijk gaat er wel
eens wat fout. Dat kwam bij mij
vaak omdat ik nogal ongedurig ben,
ik wilde het te snel doen."
In de relatie met de klanten is in de
25 jaar dat Van de Sande bij Van
Beek werkt, wel het één en ander
veranderd. "Het is tegenwoordig
altijd haasten. Er is weinig tijd, want
de klant bestelt vandaag en wil het
produkt liefst gisteren binnen heb
ben. Dat is wel eens frustrerend,
want je wil graag een perfect pro
dukt afleveren. Daar ontbreekt ech
ter de tijd wel eens voor", zegt de
jubilaris. De sfeer op de werkvloer
is volgens hem wel erg goed. "Ik heb
altijd goed met mijn collega's op
kunnen schieten. Ik doe het werk
echt heel graag. Al mis ik wel eens
dat je het resultaat niet echt ziet. Bij
de motorenfabriek in Zierikzee was
je tevredén als je de motor hoorde
starten en hij liep goed. Maar de din
gen die wij hier maken, zien we zel
den in werking. Toch heb ik het hier
prima naar mijn zin. Ik ga met ple
zier naar huis op vrijdag, maar zon
dagavond zeg ik altijd weer: "Mor
gen lekker weer naar het werk."
Teveel thuis zijn is ook niet goed. Je
moet de vrouw niet voor de voeten
lopen. Ze zegt ook wel eens: "Ga
nou maar weer naar de haven". Echt
waar, ik hoop hier de 65 te mogen
halen." Directeur Van Beek was het
daar helemaal mee eens en overhan
digde de jubilaris een envelop met
inhoud. Zijn vrouw werd in de bloe
metjes gezet.
De voormalige mavo in Tholen, waarin het Oosterscheldecollege is gehuisvest, is één van de gebouwen die sommige raadsfracties in de ver
koop willen doen als bezuinigingsmaatregel.
De rest van het bedrag wordt door
middel van sponsoring bijeen
gebracht. Het zoeken van geldschie
ters gaat volgens voorzitter Th.G.A.
Westerveld van De Meestoof zo
voortvarend dat de schuur dit jaar
nog gebouwd kan worden. Dat bete
kent dat er meer ruimte komt voor
de collectie, waaronder een groot
aantal landbouwwerktuigen.
De nieuwe schuur wordt 6 bij 24
meter en is wat langer dan de
bestaande. Het nieuwe onderkomen
krijgt een aanbouw dat als wagen
berging dienst zal gaan doen.
Bij de bespreking van de subsidie
aanvraag bleek dat het college het
bestuur van De Meestoof heeft
voorgesteld de bestaande schuur
over te nemen. De gemeente wil dit
gebouw, waar onder meer het klas
lokaal oude-stijl in is ondergebracht,
voor een symbolisch bedrag van de
hand doen. De gemeente blijft wel
Slechts 23 boetes werden er donder
dag uitgeschreven bij drie snelheids
controles. Er werden in totaal 733
voertuigen gecontroleerd waarvan
dus zo'n drie procent te hard reed. Er
waren overigens wel forse overtre
dingen bij. De radarwagen stond van
kwart voor twaalf tot tien voor één
op de Krabbenkreekweg te Sint-Phi-
lipsland. In die tijd passeerden 132
voertuigen. Daarvan reden er drie te
hard. De hoogst gemeten snelheid
bedroeg 117 km per uur, terwijl het
maximum op deze weg 100 km per
uur is. Van één tot twee uur postte
de politie op de Poortvlietsedijk te
Poortvliet waar maximaal 80 km per
uur mag worden gereden. Er kwa
men 345 bestuurders voorbij en
daarvan reden er zestien te hard. De
snelste overschreed de limiet met 29
km per uur. Tenslotte stond de
radarwagen van twee uur tot tien
over half drie op de Postweg te Tho
len. Ook hier mag 80 km per uur
gereden worden. Van de 256 gecon
troleerde bestuurders, hielden er vier
zich niet aan dit maximum. De snel
ste reed 100 km per uur. Vandaag,
donderdag, staat de politie te contro
leren op de Stoofstraat te Poortvliet
en morgen vat de radarwagen post
langs de Ten Ankerweg en Postweg
te Tholen.
4 De
gerenommeerde
LIJSTENMAKER
eeuwen voor het
stwerk eiland Tholen
Molenstraat 13,
tel./fax: 0166-664041
4695 CK
Sint-Maartensdijk
Advertentie I.M.
in de onderhoudskosten voorzien
van de bestaande schuur, maar heeft
het bestuur laten weten dat zij zelf
voor het onderhoud van de nieuwe
moet zorgen. Volgens Versluys
staat het bestuur van De Meestoof
niet afwijzend tegenover het voor
stel de schuur over te nemen. Hij
tekende er wel bij aan dat hij alleen
met voorzitter Westerveld had
gesproken en dat het bestuur er nog
geen beslissing over heeft genomen.
Volgens Westerveld hangt het ervan
af met welk bedrag de gemeente
over de brug wil komen voor het
onderhoud. "Als bestuur is er nog
niet over gesproken. Ik heb niet nee
en niet ja gezegd, zolang de hoogte
van het onderhoudsbedrag niet
bekend is."
Het overdragen van de schuur aan
De Meestoof, riep bij A. Kersbergen
(SGP) en P. van Belzen (RPF/GPV)
de vraag op of dit een nieuw stuk
beleid is dat het college wil voeren.
Van Belzen wilde weten of b. en w.
van plan zijn in de toekomst alle
gebouwen aan De Meestoof over te
doen. Van Belzen wees erop dat het
museum moeite zal hebben het aan
koopbeleid en het onderhoud gestal
te te geven als er alleen uit de entree
gelden geput kan worden.
Volgens Versluys is er over de rest
van het gebouw niet gesproken. De
woning aan het voormalige gemeen
tehuis wordt bewoond. "Wel vinden
we het logisch dat we over het over
dragen van de eerste schuur hebben
gesproken nu er een tweede bij
komt." Kersbergen vond het een
interessant uitgangspunt: "Ik ken
meer logische gevallen waar het ook
zo zou kunnen." De wethouder ging
daar verder niet op in.
E. Frigge-Hogesteeger (VVD) pleit
te voor een goede toegankelijkheid
van de nieuwe schuur. "Daar schort
het nu aan. In het voorste deel van
de bestaande schuur liggen grote
stenen. Dat loopt, zeker voor oude
ren, heel moeilijk."
En J. de Jager (CDA) vond dat De
Meestoof pas mag beginnen met
bouwen als het totale bedrag voor de
bouw binnen is. "Ze moeten niet op
voorhand met de bouw beginnen."
Maar volgens Versluys is de finan
ciering 'bijna rond' en zal het bestuur
zelf bekend maken wie de sponsors
zijn en hoeveel ze bijdragen.
Het museum gebruikt momenteel
een kleine ruimte van de brandweer
kazerne als werkplaats. De muziek
vereniging Accelerando die in de
Sakofahal repeteert zou dit graag als
opbergruimte willen. E.M. van der
Wal-Vermeulen (PvdA) vroeg zich
af of deze ruimte de uitbreiding van
De Meestoof in de weg staat. En of
het voor Accelerando een probleem
op kan leveren. Volgens de wethou
der zal een en ander bekeken wor
den bij de renovatie van de kazerne.
Ook zal De Meestoof proberen daar
een oplossing voor te vinden.
De tuin die nu verhuurd wordt, zal
voor een deel bebouwd worden met
de uitbreiding van het museum. De
huurder blijft een stukje van de tuin
gebruiken.
Het idee om onrendabele gebouwen
af te stoten is een nieuw geluid in de
Thoolse politiek. Het zou de
gemeente voor de toekomst een
besparing opleveren in het onder
houd. Zo zou aan de voormalige
mavo (de enkele jaren geleden
geïntroduceerde naam 'Vijfhoek' is
nooit ingeburgerd) volgend jaar
voor drie ton verspijkerd moeten
worden, waardoor een last van
37.500 gulden op de begroting voor
1997 drukt. Uitstel van dit karwei
werd door SGP en VVD bepleit. Het
gebouw wordt verhuurd aan het
Oosterscheldecollege. Het Thoolse
stadhuis herbergt de landinrichtings-
dienst, enkele bedrijven en wordt
gebruikt voor zittingen van het kan
tongerecht en het sluiten van huwe
lijken. De Gasthuiskapel is in
gebruik bij de Hervormde Gemeente
Immanuël. De kleuterschool in Sint-
Maartensdijk is de repetitieruimte
van muziekvereniging Euterpe,
maar ook de peuterspeelzaal en een
scala aan verenigingen maken er
gebruik van. Het pand in Sint-Anna
land tenslotte fungeert als opslag
voor de stichting Tholen helpt
Polen.
In de gemeentebegroting voor 1997
zit een gat van 409.000 gulden. Het
voorstel om daarvan twee ton te
dekken door belastingen, leges en
(huur)tarieven met gemiddeld vier
procent te verhogen, zag in de com
missie financiën eigenlijk niemand
zitten. VVD, AOV en RPF/GPV
zijn tegen elke verhoging. "De ver
hoging van de afvalstoffenheffing
en het rioolrecht vinden wij voor de
doorsnee burger al voldoende,
namelijk 134 gulden", zei P. van
Belzen, die zijn pleidooi van vorig
jaar voor een gemeentelijk kernta-
kenbeleid nog eens aanstipte. PvdA
en CDA willen de lastenverhoging
tot 3% beperken, terwijl D66 vindt
dat de inflatiecorrectie (op dit
moment ongeveer 2%) maatgevend
zou moeten zijn.
"Verhoog je meer dan de inflatiecor
rectie, dan moet dat duidelijk aan de
burgers uitgelegd worden en moet
het voordeel aangegeven worden",
aldus J. van den Donker. SGP'er M.
Dijke noemde geen percentage. Zijn
fractie laat instemming met de 4
verhoging afhangen van het betrek
ken van de sportsector in deze
bezuinigingsronde. Wethouder I.C.
Moerland waarschuwde de commis
sie dat aan een trendmatige verho
ging niet te ontkomen valt indien je
in de toekomst niet wilt vastlopen.
In slechts twee van de 26 overige
Zeeuwse gemeenten zijn de woon
lasten lager dan in Tholen. "Het is
een erezaak om die lasten laag te
houden", meende J. de Jager (CDA).
De ideeën die de fracties zelf aan
droegen om tóch een sluitende
begroting te krijgen, waren weinig
verrassend. Een aantal was ook
vorig jaar al voorgesteld, zoals ver
hoging van de milieuheffing voor
bedrijven (PvdA) en afblazen van
een extra uitgaaf van 79.000 gulden
voor bestrating (PvdA, AOV, D66
en VVD).
Toen was daar geen meerderheid
voor te vinden. Meerdere partijen
adviseerden om, waar mogelijk,
langere afschrijvingstermijnen te
hanteren.
Ambtenaar Keur wees op het
gevolg daarvan: hogere rentelasten
voor de gemeenschap. PvdA'er A.
den Haan stelde dat aula's, dorps
huizen en tennisbanen verder gepri
vatiseerd zouden kunnen worden;
de SGP voegde daar de voetbalvel
den aan toe.
Het niet plaatsen van een havenont
vangstinstallatie in Sint-Philipsland
- in afwachting van een beslissing
over het voortbestaan van de han
delshaven - werd door meerderen
genoemd; uitstel hiervan bespaart
volgend jaar 22.000 gulden. In het
algemeen werd geadviseerd om
investeringen verder te spreiden.
Specifiek werden genoemd de reno
vatie van De Wimpel (SGP, VVD),
de peuterspeelzaal en bibliotheek in
Sint-Philipsland (SGP), renovatie
sportveld Tholen (SGP; terwijl
PvdA en CDA deze uit de reserve
sport willen bekostigen), vervangen
van de stoelen in De Wellevaete
(CDA) en de bouw van een jeugd
honk (CDA, SGP).
P. van Belzen (RPF/GPV) stelde een
korting van 5% voor op de subsidies
aan verenigingen. De SGP wil ook
op de subsidies korten en noemde
verder 5% huurverhoging voor
Meulvliet en De Wellevaete, verho
ging van de huur van de sportvelden
plus overdragen van het maaien aan
de verenigingen, en 5% minder bij
dragen aan het exploitatietekort van
Haestinge. Het AOV stelde voor om
de grondprijs in bestemmingsplan
nen te verhogen en minder uit te
geven aan particuliere woningverbe
tering.
Ook wilde mevrouw Schot voorge
nomen beleid uitstellen, zoals het
maken van een verkeerscirculatie
plan voor Tholen, wat leidde tot ver
baasde gezichten in de commissie.
VVD'er R. Ravensteijn wil beknib
belen op de excursie van de gemeen
teraad, de stedenband met Itawa,
uitreiking van de sportprijzen en Uit
op Tholen (de beide laatste, en daar
bij nog Sloth, wil ook de SGP). Ver
der hoopt de VVD dat herverdeling
van werk drie arbeidsplaatsen op de
secretarie bespaart. Ook D66 en
SGP willen bezuinigen op perso
neel, terwijl laatstgenoemde fractie
de opbrengst uit de toeristenbelas
ting als algemeen dekkingsmiddel
zou willen gebruiken.
In de ogen van het CDA en de VVD
kan er scherper begroot worden dan
nu gebeurt, gezien het jaarlijkse
rekeningoverschot. Vorig jaar bleef
er bijna 6,8 ton over, na een eerdere
bijstelling van de begroting met 2,8
ton: totaal 956.689 gulden. "Als je
lagere rekeningoverschotten hebt, is
een belastingverhoging ook beter
aan de burgers te verkopen", zei De
Jager. Hij wil in de begroting min
der reserveren voor de arbo-wetge-
ving en vluchtelingenopvang.
De zangclub die half februari is
opgericht vroeg ook om een start-
De lege, 3000 ton metende tanker
Nordstem heeft vrijdagmorgen
vroeg het voor anker liggende
vrachtschip Concordia, geladen met
900 ton grind, geramd. De schipper
van de Concordia was op weg naar
Breda en meerde donderdagavond
laat aan om te gaan slapen. Het schip
lag zo'n twee kilometer buiten de
Krammersluizen bij Sint-Philips
land aan de zoete kant voor anker en
ruim buiten de door betonning aan
gegeven vaargeul. De Nordstern
wilde omstreeks vier uur de voorha
ven in varen en ramde daarbij de
kop van de Concordia. Berger J. van
de Berge uit Stavenisse was er met
reddingsboot De Zephyrus als eerste
bij om hulp te verlenen. "Hoe de
Nordstern dit voor elkaar gekregen
heeft, is niet duidelijk", zei hij. De
beide schepen liepen bij de botsing
flinke averij op. De Nordstern had
aan stuurboordzijde (rechts) een gat
van 2,5 meter lang en 50 centimeter
hoog op een meter van de waterlijn.
Daar was de kop van de Concordia
binnengedrongen. Ongeveer een
halve meter onder de waterlijn liep
nog een scheur van 2,5 meter bij tien
centimeter van het anker van het
vrachtschip. Het dek was opgebold
en er zat een grote deuk in de zij. Het
ruim liep gelijk vol, maar de Nord
stern had vijf pompen en kon het
water dus wegwerken. De Concor
dia liep een gat in de kop op waar
het anker doorgedrukt was. Het hele
voorschip was ontzet. De klap was
zo hard aangekomen dab een wand-
meubel in het achterschip verscho
ven was en de inhoud van de kasten
eruit was gevallen. De schipper, zijn
vrouw en twee kinderen waren erg
verschrokken. Omdat er water de
Concordia binnenliep, werd Van de
Berge te hulp geroepen. De Zephy
rus vertrok meteen vanuit Stavenis
se en kon bij de Krammersluizen
meteen alleen schutten. Direct
begon men bij de Concordia met
pompen. Met behulp van duikers
werd het gat in de boeg gedicht.
Nadat de motor geklokt was, kon de
Concordia naar Breda om te lossen
en vervolgens moest het schip de
werf in. Ook de schade bij de Nord
stern werd meteen gerepareerd met
twee stalen platen en ook dit schip
kon uiteindelijk, om twee uur, ver
trekken.
subsidie. Maar omdat de eenmalige
kosten voor mappen, insteekhoezen
en muziek (903 gulden) normale
activiteitskosten zijn, vond het col
lege een startsubsidie niet op zijn
plaats. De commissie ondersteunde
b. en w. hierin.
De bijdrage van 1100 gulden is
gebaseerd op de Thoolse subsidie
verordening. Voor zangverenigin
gen geldt een basisbedrag van 500
gulden (bij concoursdeelname 700
gulden) en drie tientjes per jeugdlid.
De exploitatie kost Euphonia dit jaar
4248 gulden, waarvan tweederde
opgaat aan personeelskosten en de
rest vooral aan huur (gebouw en
orgel) en Buma-rechten. Euphonia
is bedoeld voor jongeren van 16 tot
30 jaar en repeteert eens in de twee
weken. De commissie had geen
moeite met het toekennen van de
1100 gulden omdat het conform de
subsidieverordening is.
Wel had A. Kersbergen (SGP) be
grepen dat er financiële ruimte zat in
de welzijnsbegroting, namelijk een
bedrag van 6755 gulden. Hij wilde
weten waar dat vandaan kwam en
stelde dat het welzijnsbudget daar
mee niet elk jaar omhoog mocht
gaan.
Volgens wethouder J. Versluys is
het bedrag verkregen als gevolg van
een aantal 'afboekingen' en is het
niet de bedoeling dat de welzijnspot
daar jaarlijks mee aangevuld zal
worden.
Een 38-jarige inwoner van Goes is
dinsdag door de politie aangehou
den op verdenking van handel in
verdovende middelen. De man zou
vanuit zijn eigen woning en vanuit
die van een 39-jarige en een 31 -jari
ge plaatsgenoot heroïne verstrekken
aan een zeventiental personen in
Goes en omgeving. Beide andere
mannen zijn al eerder aangehouden.
Bij een huiszoeking op 6 mei vond
de politie - die al vanaf december
met het onderzoek bezig is - in de
woning van de 38-jarige man een
geringe hoeveelheid heroïne en amf
etamine. Dagelijks werd vijf tot tien
gram heroïne verhandeld, wat neer
komt op een omzet van 500 tot 1000
gulden. De politie meent een einde
gemaakt te hebben aan een belang
rijk netwerk van heroïnehandel in
Goes en omgeving en sluit een vier
de aanhouding niet uit.
Hellevoetsluis Zierikzee Oud-Beijeriand
Tel.0181-320016 Tel.0111-413163 Tel. 0186-613624
Advertentie I.M.
A
VERKENDE Middelharnis
VB*HUIZB*S Tel. 0187-482188