THOLENDERWIJS
Verkeersplan maakt centrum
van Tholen mogelijk autovrij
informatierubriek
van de gemeente Tholen
DONDERDAG 13 JUNI
KERNBEZOEK IN THOLEN-STAD
VERGADERING
COMMISSIE
RUIMTELIJKE
ORDENING CA
BOUWAANVRAGEN
BOUWMELDINGEN
SPREEKUUR B&W
EEN BETER MILIEU
BEGINT Bil JEZELF
WAT LIGT
TER
INZAGE?
Bewoners van Oudelandsestraat en Doelweg in werkgroep
Donderdag 6 juni 1996
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
5
Woensdag 5 juni:
INGEDIENDE BOUWPLANNEN/MELDINGEN
VERLEENDE BOUWVERGUNNINGEN
POSITIEVE BESLISSINGEN OP MELDINGEN
Het vrachtverkeer door de Oudelandsestraat, de hoge
snelheden in de Doelweg en op de Grindweg en de par
keerproblemen in het centrum. Dat waren de belangrijk
ste zaken waarmee Tholenaren maandagavond naar
voren kwamen op de hoorzitting voor het nieuw op te
stellen verkeerscirculatieplan. In een volle zaal van
gemeenschapscentrum Meulvliet hoorde wethouder J.
van der Jagt de klachten en wensen van de bevolking aan.
Hij zei daarbij niet uit te sluiten dat (een deel van) het
centrum van Tholen autovrij wordt.
Verouderd
Metingen
Trillingen
Racebaan
Veilig oversteken
Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1-5 Sint-Maartensdijk
Telefoon: 0166-668200/Telefax: 0166-663553
13 JUNI A.S.
KERNBEZOEK
THOLEN-STAD
Op woensdag 5 juni a.s. komt de commissie ruimtelijke ordening
c.a. voor een vergadering bijeen in het gemeentehuis te Sint-
Maartensdijk. Deze vergadering begint om 19.30 uur en is open
baar.
Elke belangstellende is van harte welkom en kan vooraf gebruik
maken^van het spreekrecht. Op de agenda staat onder meer het
volgende onderwerp:
- Kredietvotering herstel toren N.H.-Kerk te Sint-Anna-
land;
Een aantal jaren geleden is geconstateerd, dat de spits van de
toren van de Hervormde Kerk te Sint-Annaland niet meer te
herstellen was. De enige adequate oplossing leek het op ter
mijn vervangen van de spits. Op dat moment zijn maatregelen
genomen om om- en/of afwaaien van de spits te voorkomen.
In de investeringsplanning behorende bij de begroting voor
het jaar 1995 is voor het uitvoeren van herstelwerkzaamheden
een post opgenomen ad 300.000,-. In de loop van 1995 is
aan een extern-adviseur opdracht verstrekt om het herstel
plan verder uit te werken. Bij de exacte opname van het werk
bleek, dat de problemen van de toren zich niet alleen beper
ken tot de spits. Naast geconstateerde gebreken aan metsel
en voegwerk wordt het noodzakelijk geacht om vanaf de spits
een hulpconstructie aan te brengen die op de eerstvolgende
vloer verankerd dient te worden.
Dit betekent overigens dat de kosten voor het uitvoeren van
de werkzaamheden aanzienlijk hoger uitvallen dan oorspron
kelijk geraamd. Om de kosten toch enigszins in de hand te
kunnen houden is een herstelplan gemaakt dat voorziet in
twee fasen. Burgemeester en wethouders stellen voor de
gemeenteraad te verzoeken een krediet beschikbaar te stellen
voor de uitvoering van de eerste fase.
De tweede fase van de herstelwerkzaamheden dient te wor
den opgenomen in de meerjarenraming voor de komende
jaren.
De commissie wordt gevraagd advies uit te brengen.
Op donderdag 13 juni a.s.
organiseert het gemeentebe
stuur van Tholen een kernbe-
zoek voor de woonkern Tho
len.
Dit kernbezoek wordt
gehouden in gemeen
schapscentrum "Meul-
vliet" aan de Zoekweg 8
te Tholen, aanvang
19.30 uur.
Elke belangstellende is
van harte welkom.
Het kernbezoek begint met
de vertoning van de video
film "Uw vereniging, de
gemeente Tholen". Deze
voorlichtingsfilm geeft een
heel goed beeld over samen
stelling, taken en bevoegdheden
van het gemeentebestuur en de rol van de burger in dat grote
geheel. Vervolgens is het de beurt aan de plaatselijke burgerij.
Vertegenwoordigers van plaatselijke verenigingen, organisaties,
instellingen, kerkgenootschappen en scholen maar ook individu
ele burgers zijn van harte welkom om zijn of haar zegje te komen
doen. Eenieder krijgt de gelegenheid opmerkingen te maken,
vragen te stellen, kritiek uit te oefenen, lof te uiten of gewoon
kennis te maken met het gemeentebestuur.
Het gemeentebestuur zal trachten zoveel mogelijk ter plekke ant
woord te geven op de gestelde vragen en de gemaakte opmer
kingen. Dat zal niet in alle gevallen lukken. Die vragen of opmer
kingen waarnaar nader onderzoek nodig is, worden "mee naar
huis" genomen. In een later stadium worden in deze rubriek de
resultaten van die onderzoeken gepubliceerd.
- Een bouwaanvraag van S. van de Putten, voor het verbou
wen/uitbreiden van de woning op het perceel PROVINCIALE
WEG 70 te SINT MAARTENSDIJK;
- Een bouwaanvraag van A. Neef, voor het verbouwen van een
woning op het perceel JAVADIJK 54 te SINT ANNALAND;
- Een bouwaanvraag van G.M. Wendriks, voor het bouwen van
een garage/berging op het perceel JULIANASTRAAT 35 te
SINT ANNALAND;
- Een bouwaanvraag van I. v.d. Repe, voor het uitbreiden van
de woning op het perceel HOENDERWEG 67 te SINT ANNA
LAND;
- Een bouwaanvraag van I. Nele, voor het veranderen van een
woning op het perceel KONING HAAKONSTRAAT 13 te STA-
VENISSE;
- Een bouwaanvraag van A. Rijnberg, Bouwbedrijf, voor het
plaatsen van een nieuwe gevel op het perceel HOENDERWEG
98 te SINT ANNALAND;
- Een bouwaanvraag van E.H. Veldman, voor het veranderen
van de praktijkingang op het perceel POSTSTRAAT 12 te STA-
VENISSE;
- Een bouwaanvraag van A. Rijnberg, Bouwbedrijf, voor het uit
breiden van een woning op het perceel BRAM GROENEWE-
GEWEG 8 te POORTVLIET;
- Een bouwaanvraag van J.M. Gillesen, voor het vergroten van
de garage op het perceel MARIA VAN VLAANDERENSTRAAT
8 te THOLEN;
- Een melding van J.P. Boogaard, voor het plaatsen van een
tuinhuisje op het perceel KORTE VEST 6 te SINT MAARTENS
DIJK;
- Een melding van P.M. Bevelander, voor het bouwen van een
berging op het perceel WESTZEEDIJK 3 te SCHERPENISSE;
- Een bouwaanvraag van J. van de Velde, voor het bouwen van
een overkapping op het perceel ORANJERIE 26 te THOLEN;
- Een melding van B. Mouwen-Wong, voor het bouwen van een
veranda op het perceel OESTERSTRAAT 17 te THOLEN;
- Een bouwaanvraag van Stichting Vermogensbeheer Her
vormde Gemeente St.Maartensdijk, voor het uitbreiden van
een verenigingsgebouw op het perceel HAZENSTRAAT 1 te
SINT MAARTENSDIJK;
- Een vergunning verleend aan H. Blokland, voor het plaatsen
van een dakkapel op het perceel WESTSTRAAT 17 te SCHER
PENISSE, verzonden 30 mei 1996;
- Een vergunning verleend aan J. Priem, voor het wijzigen van
een garage in een hobbyruimte en berging op het perceel
WATERVLIETHOF 10 te THOLEN, verzonden 30 mei 1996;
- Een vergunning verleend aan W.L.S. Pilaszek, voor het plaat
sen van een bijkeuken op het perceel GARNALENSTRAAT 94
te THOLEN, verzonden 30 mei 1996;
- Een vergunning verleend aan Bouwbedrijf A. Rijnberg, voor
het bouwen van een bedrijfswoning op het perceel BRONS-
GEESTWEG 3 te SINT-ANNALAND, verzonden 30 mei 1996;
- Een vergunning verleend aan R. Veld, voor het vergroten van
de woonkamer op het perceel TEN ANKERWEG 17 te THO
LEN, verzonden 30 mei 1996;
- Een vergunning verleend aan J.B. Pastoor, voor het aanbren
gen van 2 kozijnen op het perceel ACHTERSTRAAT 3 te SINT
PHILIPSLAND, verzonden 30 mei 1996;
- Een mededeling akkoord aan C.A. de Neeff, voor het bouwen
van een houten berging op het perceel KERKSTRAAT 21 te
SCHERPENISSE, verzonden 30 mei 1996;
- Een mededeling akkoord aan E.A. v.d. Kuijl, voor het plaatsen
van een tuinhuisje op het perceel WESTKERKSEWEG 15 te
SCHERPENISSE, verzonden 30 mei 1996;
- Een mededeling akkoord aan R. Geuze, voor het plaatsen van
een tuinberging op het perceel BOSSTRAAT 6 te STAVENIS-
SE, verzonden 31 mei 1996;
Volgens de Algemene wet bestuursrecht (Awb) kan een belang
hebbende tegen een verleende vergunning en/of een positieve
bouwmelding bezwaar maken. Het bezwaar moet binnen 6
weken na de dag waarop het besluit is verzonden aan de aan
vrager/melder, schriftelijk worden ingediend bij het college van
burgemeester en wethouders van Tholen. Voor informati'e over
de mogelijkheid om bezwaar te maken kunt u contact opnemen
met het gemeentehuis, telefoon (0166) 668244.
Sint-Maartensdijk, 6 juni 1996.
De eerstvolgende spreekuren van de'leden van het college van
burgemeester en wethouders vinden plaats op maandag 10 juni
1996 in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk.
Burgemeester H.A. van der Munnik houdt zijn spreekuur van
11.00-12.00 uur.
Op datzelfde tijdstip vinden de spreekuren plaats van de wet
houders ing. J. van der Jagt, I.C. Moerland en ing. J. Versluijs.
Wilt u op een ander tijdstip met een van de collegeleden spre
ken, belt u dan even naar het gemeentehuis, telefoon (0166)
668330.
Ontwerp-bestemmingsplannen "Buitengebied" (Tho
len), 9e herziening en (Sint Philipsland) 4e herziening
Burgemeester en wethouders van de gemeente Tholen
maken bekend, dat met ingang van 7 juni 1996, op grond
van artikel 23 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, gedu
rende vier weken tijdens de kantooruren ter gemeentese
cretarie van Tholen, Markt 1-5 te Sint-Maartensdijk, ter inza
ge zal liggen het ontwerp-bestemmingsplan "Buitengebied
(Tholen)", 9e herziening en "Buitengebied" (Sint Philips
land), 4e herziening met toelichting.
Gedurende bovengenoemde termijn kan een ieder schrifte
lijk zijn zienswijze omtrent het ontwerp kenbaar maken bij
de gemeenteraad van Tholen.
Het ontwerp-bestemmingsplan "Buitengebied" (Tholen en
Sint Philipsland) heeft betrekking op de vestiging van inten
sieve veehouderij.
Sint-Maartensdijk, 6 juni 1996
Burgemeester en wethouders van Tholen.
Bouwen in afwijking van bestemmingsplan
Er is een aanvraag om bouwvergunning ingediend door:
- de heer P.J. Geelen, Kadijk 12 te Poortvliet, voor het ver
bouwen van een woning en de bouw van een garage op
een perceel kadastraal bekend Poortvliet, sectie L, num
mer 408, plaatselijk gemerkt Kadijk 12 te Poortvliet.
Bovengenoemde bouwplan is niet in overeenstemming met
het ter plaatse geldende bestemmingsplan. Burgemeester
en wethouders van Tholen zijn voornemens met toepassing
van artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, na
verkregen toestemming van het college van gedeputeerde
staten van Zeeland, medewerking te verlenen aan dit plan.
Alvorens hiertoe over te gaan wordt een ieder in de gele
genheid gesteld om van 7 juni 1996 tot en met 20 juni 1996
schriftelijk bedenkingen naar voren te brengen bij burge
meester en wethouders van Tholen.
De tekeningen liggen gedurende deze termijn ter gemeen
tesecretarie te Sint-Maartensdijk, Afdeling Gemeentelijke
Ontwikkeling, ter inzage.
Sint-Maartensdijk, 6 juni 1996
De burgemeester van Tholen.
Bouwen in het buitengebied
Er is een aanvraag om bouwvergunning ingediend door:
- de heer W. van Alphen, Belversedijk 3 te Haaren, voor het
wijzigen van de kapconstructie van een vleesvarkensstal
waarvoor op 12 juli 1994 bouwvergunning is verleend,
op een perceel kadastraal bekend Sint-Philipsland, sectie
H, nummer 417, plaatselijk gemerkt Sluisweg 20 te Sint-
Philipsland.
Het perceel is gelegen in een gebied waarin een ontwerp
voor een facetherziening van een bestemmingsplan ter
inzage is gelegd. Het bouwplan voldoet aan het geldende
bestemmingsplan en aan de in voorbereiding zijnde herzie
ning van het bestemmingsplan. Burgemeester en wethou
ders van Tholen zijn voornemens met toepassing van artikel
50 van de Woningwet, na verkregen toestemming van het
college van gedeputeerde staten van Zeeland, vergunning
te verlenen voor dit bouwplan.
Alvorens hiertoe over te gaan wordt een ieder in de gele
genheid gesteld om van 7 juni 1996 tot en met 20 juni 1996
schriftelijk bedenkingen naar voren te brengen bij burge
meester en wethouders van Tholen.
De bouwtekening ligt gedurende deze termijn ter gemeen
tesecretarie te Sint-Maartensdijk, Afdeling Gemeentelijke
Ontwikkeling, ter inzage.
Sint-Maartensdijk, 6 juni 1996.
De burgemeester van Tholen.
De lobby van de Oudelandsestraat
en Oudelandsepoort was sterk verte
genwoordigd in de zaal. Ook de
middenstand was met enkele verte
genwoordigers aanwezig. "Het
leven is dynamisch en daarom speelt
mobiliteit een grote rol in de samen
leving. Het verkeer is daarin een
belangrijke factor", zei wethouder
Van der Jagt van verkeer in zijn ope
ningswoord. Hij noemde het ver
keerscirculatieplan noodzakelijk als
'beleidsdocument waarop het
gemeentebestuur beslissingen kan
nemen'. Voor het plan wordt onder
zoek gedaan naar de verkeersstro
men in Tholen. Dat onderzoek èn de
samenstelling van het plan heeft de
gemeente in handen gegeven van
het adviesbureau Grontmij uit De
Bilt. "Door de burgers er vroeg bij te
betrekken willen we het draagvlak
voor het plan vergroten. Uw opmer
kingen hier en de al eerder ingele
verde klachten dienen om de knel
punten in Tholen in kaart te bren
gen", zei Van der Jagt die aangaf dat
er op deze avond geen concrete toe
zeggingen gedaan zouden worden.
"Het is puur een inventarisatie waar
mee wij aan de slag kunnen." Dat
weerhield de aanwezigen er niet van
soms op emotionele wijze te reage
ren.
Voor de opstelling van het verkeers
circulatieplan is een werkgroep
opgesteld. Daarin zitten wethouder
J. van der Jagt (voorzitter), B.
Swaans en W. Meyboom van de
Grontmij, de gemeenteambtenaren
W.A. Blaas, J. van de Merbel en R.
Wichertjes, C. Woets namens de
politieregio Oosterscheldebekken,
N.J.G. Jansen namens de onderne
mersvereniging en H. de Wit van
Veilig Verkeer. Op verzoek van de
aanwezigen op de hoorzitting wor
den daar nog twee inwoners van
Tholen aan toegevoegd. Eén uit de
omgeving Oudelandsestraat/Oude-
landsepoort en één uit de buurt
Doelweg/Vossemeersepoort. In sep
tember moet de werkgroep met een
concept-plan op de proppen komen.
Dat zal in oktober aan de bevolking
voorgelegd worden. In november
volgt het vaststellen van het concept
en in december van dit jaar moet het
verkeerscirculatieplan definitief zijn
vastgesteld door de gemeenteraad.
Projectleider Meyboom van de
Grontmij deed de aanwezigen op de
hoorzitting uit de doeken wat het
verkeerscirculatieplan nu precies
inhoudt. Het is een gemeentelijk
ontwikkelingsplan waarin het ver
keersbeleid voor de komende jaren
wordt vastgelegd. Twee zaken staan
centraal in het plan: veiligheid en
bereikbaarheid. Deze twee zijn vaak
met elkaar in conflict zoals ook tij
dens de hoorzitting bleek. Overi
gens is er momenteel al een ver
keerscirculatieplan, maar dat dateert
uit I982 en is dus volgens de Gront
mij verouderd. "Je moet zo'n plan na
ongeveer acht tot tien jaar wel ver
vangen. Dus in Tholen is het zo
langzamerhand wel toe aan verbete
ringen", zei Meyboom. "Er is een
onverwacht grote toename van ver
keer gekomen in het stadje Tholen
dat flink is uitgebreid. Er zijn nieu
we inzichten op gebied van 'duur
zaam veilig'. Dat betekent bijvoor
beeld dat een weg die als belangrijke
fietsroute aangegeven wordt, geen
grote stroom auto's kan hebben.
Daarnaast wil men het autoverkeer
terugdringen en het gebruik van de
fiets en het openbaar vervoer stimu
leren. Binnen een straal van vijf
kilometer kan men best zonder auto
af', volgens de projectleider. Hij gaf
ook aan dat de verkeersonveilig
heid, geluidsoverlast en parkeerperi
kelen toenemende problemen zijn in
Tholen.
In het verkeerscirculatieplan wordt
ondermeer aan de wegen een
bepaalde functie toegekend (bij
voorbeeld: doorgaande route). Ook
wordt er een netwerk voor fietsers,
automobilisten en openbaar vervoer
aangegeven. Daarnaast staan er ver
beteringsvoorstellen in het plan.
Overigens merkte Meyboom op dat
het opstellen van een verkeerscircu
latieplan nog niet automatisch bete
kent dat er ook meteen iets gebeurt
op de knelpunten. "Dat moet de
gemeente aanpakken in een uitwer
kingsplan", zei de projectleider.
Voor Tholen zijn een aantal doelen
opgesteld waaronder het verhogen
van de veiligheid in het centrum, het
bevorderen van langzaam verkeer
en openbaar vervoer en het verho
gen van de leefbaarheid in het cen
trum. Om erachter te komen hoe de
verkeersstromen door Tholen lopen,
gaat de Grontmij metingen uitvoe
ren. Op de kruispunten (splitsingen)
Wal/Eendrachtsweg, Ten Anker-
weg/Grindweg, Zuid Oudaan/Oude-
landsepoort en Ten Ankerweg/
Molenvlietsedijk beginnen aan
staande dinsdag visuele tellingen.
De Oudelandsestraat en Oudelandsepoort, hier op de voorgrond, ondervinden erg veel hinder van vrachtverkeer.
Van zeven tot negen en van twee tot
zes uur staan er mensen bij deze
wegen die turven hoeveel auto's,
fietsers en vrachtwagens er passe
ren. Op de kruising van de Ten
Ankerweg met de Molenvlietsedijk
en de Parksingel wordt ook naar
voetgangers gekeken in verband met
de schoolgaande jeugd. Verder
wordt er via telslangen over de weg
van 8 tot en met 23 juni mechanisch
geteld hoeveel verkeer er Tholen
binnen komt. Dat gebeurt op negen
punten binnen en buiten de bebouw
de kom. Daarnaast zal er in de
Molenvlietsestraat ook op de snel
heid worden gelet. Tenslotte wordt
deze maand ook gekeken naar het
parkeergedrag in de stad. Medewer
kers van de Grontmij lopen rond en
noteren kentekens van geparkeerde
auto's. Door de ronde een paar keer
te maken, kan men controleren hoe
lang er geparkeerd wordt en hoe
veel. Deze tellingen gebeuren op
vrijdagmiddagen en -avonden,
zaterdagen en een enkele zondag
onder kerktijd. Daarvoor zijn de
straten Markt, Ter Vate, Kaaij en
Eendrachtsweg uitgezocht.
Bij het ingaan van het eerste 'klach
tenrondje' tijdens de hoorzitting
bleek al snel dat de Oudelandse
straat fors vertegenwoordigd was.
"Ik mis een deel. De trillingen en de
hinder en schade die wij in de Oude
landsestraat hiervan ondervinden.
Wordt daarnaar gekeken?", vroeg
bewoner G. Westerweel zich af. "In
principe is dat niet meegenomen in
het plan. Het is een specifiek pro
bleem dat in de uitwerking aange
pakt zou kunnen worden. Misschien
is er wel een aanbeveling voor in het
plan op te nemen", antwoordde
Meyboom. Maar daarbij lieten de
bewoners het niet. "We hebben al
eens een handtekeningenactie
gehouden en bij de gemeente
gezegd dat het niet te doen is om
onze oude panden te renoveren.
Door de trillingen worden de huizen
eerder geamoveerd dan gereno
veerd", zei dhr. Claessen. C.J. de
Nijs merkte op dat er bij het vorige
verkeerscirculatieplan ook al
gesproken is over maatregelen. "Er
zijn toen allerlei punten aangedra
gen en we hebben daar ook tot tevre
denheid over gesproken, maar ze
zijn niet allemaal meegenomen in de
uitvoering. De Wal en Kaaij zouden
bijvoorbeeld een aanvoerroute wor
den voor Tholen. Dat is nooit
gebeurd. Ik ben benieuwd of er nu
wel wat met onze klachten gedaan
wordt. Bij ons is de maat vol."
M.A. Jonkers uit de Oudelandse
straat reageerde vrij emotioneel. "U
moet die trillingen ook omzetten in
echte schade, want die is er. Ik werk
in een magazijn en bij ons komen de
grootste maten vrachtwagens. De
zelfde komen door de Oudelandse
straat denderen. Dan springen de
voegen uit de muur", zei Jonkers.
"Ze zijn zo lang dat ze wel over de
stoep móeten om de bocht te kunnen
nemen. En ik overdrijf niet; ze
komen op vijftien centimeter van
mijn gevel voorbij. Dan zit ik te
schudden in mijn bank. Wij willen
allemaal onze huizen in een goede
staat houden, dat is ook een stukje
aanzicht van Tholen, maar het is niet
te doen. Door de trillingen gaat alles
kapot."
Van der Jagt erkende de problemen
van de bewoners van de
Oudelandsestraat. Het zware vracht
verkeer dat de middenstand in Tho
len bevoorraadt, gaat veelal door de
Oudelandsestraat weer weg. De gro
te wagens kunnen namelijk de bocht
van de Kerkstraat naar de Molen
vlietsestraat niet maken. Groten
deels vanwege de auto's die daar
geparkeerd staan. Teruggaan via de
Brugstraat of Hoogstraat is nog min
der mogelijk vanwege de recon
structies die de wegen verder ver
smald hebben. De wethouder
beloofde de klachten van de bewo
ners van de Oudelandsestraat en -
poort serieus in behandeling te
nemen.
Eén van de vrachtwagens die door
de Oudelandsestraat Tholen uit
moet, bevoorraadt de Cl000. Eige
naar M.J.L. Moerland snapte het
probleem van de bewoners wel,
maar gaf aan dat hij geen kant op
kan. "Wij moeten bevoorraad wor
den en die wagens moeten ook Tho
len weer uit. Draaien kan niet en ook
door de andere straten kunnen de
chauffeurs niet rijden. Dat is nou
eenmaal niet anders." Moerland
ging ook nog in op de parkeerpro
blemen in de Eendrachtsweg. "De
situatie is daar miserabel. Sinds er in
verschillende andere straten niet
meer geparkeerd mag worden, staan
bij ons de vakken vol met langpar-
keerders. Toen ik zaterdagmorgen
de winkel opendeed, waren er nog
maar twee plaatsen vrij. Maak er een
blauwe zone van. Kort parkeren."
Ook fotograaf P. Kooien meende dat
er wat gedaan moet worden aan de
situatie rond de Eendrachtsweg.
"Maak nou van de Eendrachtsweg
kort parkeren en haal een stuk of
twee parkeervakken bij de Bakstraat
weg. Dan kan een groot deel van het
vrachtverkeer, zeker de kleinere
wagens, keren en via dezelfde weg
weer terug. Dat scheelt twee par
keerplaatsen, maar het ontlast een
heleboel straten", zei Kooien en zijn
voorstel vond bijval. Zijn buurman
M. van Tienen vond dat de Brug
straat er sinds de reconstructie niet
op vooruit is gegaan. "Sinds de ver
smalling kunnen veel vrachtwagens
niet meer via de Brugstraat weg. Dat
betekent ook meer verkeer dwars
door Tholen." Wethouder Van der
Jagt merkte desgevraagd nog op dat
het niet uitgesloten is dat (een deel
van) het centrum van Tholen auto
vrij zal worden. "Ik zeg niet dat het
zal gebeuren, maar het is een moge
lijke oplossing. Dat levert natuurlijk
wel weer problemen bij de midden
stand op."
Maar niet alleen uit de Eendrachts
weg en Oudelandsestraat kwamen
klachten. De Doelweg passeerde
ook de revue. "Wij kennen exact
dezelfde problemen als in de Oude
landsestraat", zei bewoonster mevr.
Deurloo. "Het is een belangrijke
doorgaande straat en ook wij hebben
veel last van trillingen, maar ook
van veel te hoge snelheden. Je kunt
niet eens fatsoenlijk oversteken. Het
is een racebaan." Slager Jan Gei-
lings zat met een ander probleem.
"Er wordt bij ons voor de zaak vaak
aan twee kanten van de weg gepar
keerd. Dat is lastig voor het verkeer,
maar de mensen moeten hun auto
toch ergens kwijt om in de winkel te
komen. Kunnen er in de Doelweg
geen paar parkeervakken komen. De
weg is breed genoeg en dan haal je
meteen de snelheid uit het verkeer."
Mevr. Deurloo zag dat wel zitten.
Notuliste mevr. Jansen noteerde de
opmerking.
S. Hoven uit de Hofstraat had een
flink lijstje met opmerkingen. Zo
stelde hij voor de drie zebrapaden op
de Molenvlietsedijk (waarvan twee
speciaal voor de basisscholen) te
vervangen door één exemplaar van
wege de wachttijd voor de overige
weggebruikers. Ook een aantal een
richtingsstraten noemde hij veel te
smal. "Er kunnen geen auto en twee
fietsers tegelijk passeren. Maar je
mag er op d& fiets wel van twee kan
ten in. Als je dan een auto en een
andere fietser tegenkomt, moet je
afstappen en de stoep op. Dat kan de
bedoeling toch niet zijn?", zei
Hoven. Hij merkte op dat de vuilnis
wagen bij Ter Vate de bocht niet
door kan doordat er auto's gepar
keerd staan. "Ook de brandweer kan
bij ons de straat niet indraaien, dus
ik hoop dat mijn huis nooit in brand
komt te staan." Bovendien merkte
Hoven nog op dat er allerlei karre
tjes en boten op parkeervakken wor
den weggezet, terwijl dat niet mag.
Ook de veelbesproken Grindweg
passeerde nog even de revue. Ver
scheidene mensen gaven aan dat er
gekeken moet worden naar de vei
ligheid van deze weg. "Ik ben al een
hele tijd bezig om uit te zoeken hoe
ik veilig de Grindweg over kan ste
ken. En dan heb ik het over het stuk
tussen de Koningin Julianastraat en
de Vossemeersepoort. Mijn zoontje
wordt namelijk binnenkort vier jaar
en als hij naar school moet, wil ik
hem wel veilig leren oversteken",
zei bewoner Baaij. "Maar de snel
heid waarmee veel mensen over de
Grindweg rijden is erg hoog. Bij
metingen is 90 kilometer per uur
geen uitzondering. Het is gewoon
gevaarlijk. Daarom pleit ik namens
alle bewoners voor een snelheids
meting bij de tellingen van de
Grontmij. Er zouden volgens ons
snelheidsremmers geplaatst moeten
worden. Als je bij de grens van de
bebouwde kom de snelheid eruit
haalt, heeft dat voor de rest van de
weg ook effect." Meyboom beloofde
dat het punt meegenomen zou wor
den.
Mevr. G. van Elsacker en O. Huis
kamp haalden de veiligheid van de
schoolkinderen nog even aan. Mevr.
Van Elsacker noemde de situatie
ronduit onveilig. "De kinderen rij
den wel over stoepen waar ze niet
mogen fietsen, maar als ze op de
weg rijden, moet je heel blij zijn als
je kind 's avonds veilig thuis komt",
zei de bewoonster van de Oude
landsestraat. Huiskamp viel haar bij
en vroeg zich af of het plan voor de
Molenvlietsedijk ook aan het ver
keerscirculatieplan gekoppeld is.
"Nee, dat zou te lang duren, maar het
is wel aan de rotondes op de Ten
Ankerweg gekoppeld", antwoordde
Van der Jagt die geen direct ant
woord kon geven op de vraag van
Huiskamp hoe lang de plannen nog
in de ijskast blijven liggen. "Het kan
vrij snel uitgevoerd worden", liet de
wethouder er alleen over los.
Nog enkele klachten over hardrij-
dende brommers in de Kerkstraat en
parkeergedrag in de Vossemeerse
poort passeerden de revue. Na de
pauze werd weinig meer te berde
gebracht en Van der Jagt sloot de
vergadering die hij 'geanimeerd'
noemde. Degenen die op de hoorzit
ting aanwezig waren, kunnen nog
tot 14 juni schriftelijke klachten of
wensen indienen bij het college van
b. en w. Mensen die er maandag niet
bij waren, moeten dat voor 6 juni
doen.