Lintje voor nestor Thoolse raad
Groen licht
voor de varkens
Wegversmallingen moeten verkeer
Onder de Molen verder afremmen
Beter Wonen
groeit uit jas
2i
Grote geldprijs
in Stavenisse
Mevrouw Deurloo Ridder Oranje-Nassau bij afscheid
ONZE ZAAK IS
WEGENS VAKANTIE
GESLOTEN
<m,
Provincie positief over ontsluitingsweg bedrijventerrein
Donderdag 22 december 1994
51e jaargang no. 6
Bij haar afscheid als raadslid is mevrouw J.M. Deurloo-
van Broekhoven uit Tholen benoemd tot Ridder in de
Orde van Oranje-Nassau. Burgemeester H.A. van der
Munnik speldde haar de versierselen maandagmiddag op
tijdens de laatste vergadering van de gemeenteraad van
de huidige gemeente Tholen. Mevrouw Deurloo debu
teerde na de samenvoeging van de zeven Thóolse
gemeenten op 2 juli 1971 en vertrekt bij de fusie van die
gemeente met Sint-Philipsland.
Vragen
Geen extra voorwaarden gemeente
De zeven bedrijven die in de Poortvlietse Weihoek var-
kensmesterijen willen bouwen, hebben van het Thoolse
college van b. en w. een milieuvergunning gekregen. Het
grote aantal bezwaren dat tijdens de hoorzitting in Meul-
vliet naar voren kwam, heeft niet geleid tot extra voor
waarden voor de zeven varkensstallen.
Wegenschade niet rele
vant
Ammoniak
Deze week
Mededeling
van 22 december
Aan Onder de Molen te Oud-Vossemeer komen twee, en
misschien zelfs drie, versmallingen in de provinciale
weg. En het wegdek wordt vernieuwd met geluidsarme
betonklinkers in keperverband. De omwonenden vinden
dat er nog steeds te hard wordt gereden, waardoor de
extra maatregelen nodig zijn.
School
Steiler
Zebrapad
Molenweg
Eendrachtbode, de Thoolse Courant
Postbus 5
4697 ZG SintAnnaland
Telefoon 01665-2752 b.g.g. 3474
Telefax 01665-3318
Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen
en Sint Philipsland waarin opgenomen de
Thoolse Courant en het Advertentieblad.
Verschijnt donderdag.
Postrekening 12 44 07
Bankrekening 30 30 05 556
Abonnement 24,25 per halfjaar.
Per jaar 44,35, per post 56,75 per jaar.
Losse nummers 1,70.
Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur.
Advertentieprijs 0,43 plus btw per mm.
Spierinkjes t/m 20 woorden ƒ9,- contant.
Exclusief btw op rekening 10,-.
Aangesloten bij de Zeeland Combinatie.
Hoofdredacteur W. Heijboer.
"Fantastisch! Wat is dit een prachtig
kerstcadeau. We zijn er heel geluk
kig mee." Lenie en Arie Neele uit
Stavenisse werden gisteren aange
naam verrast. De bel ging en plotse
ling stonden ze oog in oog met de
van sportprogramma's bekende tele
visiepresentator Jack van Gelder.
Namens Renault Nederland en
dealer J. Maat uit St. Annaland over
handigde hij een koffer, waarin een
symbolisch geldbedrag van vele
duizenden guldens zat. De familie
Neele uit de Burg. Sluijmersstraat
had maandagmiddag bij autobedrijf
Maat een nieuwe Renault 19 Europa
1.4 gekocht en hun drie jaar oude
Renault ingeruild. Daarmee konden
ze profiteren van de zogenaamde
'grand luxe weken' waarbij tussen 8
december en 3 januari 21 dagen lang
het aankoopbedrag van de auto
terugverdiend kan worden, minus
25% kansspelbelasting. Mevr. Neele
zei maandag nog: wij zullen wel
geen geluk hebben, maar dat pakte
anders uit. Terwijl de tv-camera
snorde, zei mevr. Neele tot groot
vermaak van presentator Van Gel
der in plat Zeeuws, dat ze dolgeluk
kig was met de prijs. "We hadden
namelijk getwijfeld tussen een
opknapbeurt voor de kamer en de
aankoop van een nieuwe auto. Het
werd de auto, maar nu kan ook de
andere wens in vervulling gaan."
Renault-dealer Maat was evenzeer
gelukkig met de landelijke prijs die
bij één van zijn klanten was geval
len. "Zeldzaam dat er zo'n mooie
prijs op Tholen valt. En de familie
Neele mag ook nog op reis, want ze
kunnen 2 of 3 nachten (weekend of
midweek) naar een vakantiepark
van Club Med in de Franse Voge
zen."
Zaterdagavond even voor acht uur is
de prijsuitreiking in Stavenisse op
de televisie te zien in een reclame
spot van Renault bij RTL 4.
Beter Wonen gaat het kantoor aan
de Haven in Sint-Maartensdijk uit
breiden. De woningcorporatie
kampt met ruimtegebrek. Het is de
bedoeling om op de verdieping de
kantoorruimte te vergroten, terwijl
daar ook ruimte wordt gemaakt voor
het archief. En er komt een dakter
ras. Beneden wordt de opslagruimte
aangepast. De verbouwing is een
gevolg van aanpassingen door de
gewijzigde structuur van de stich
ting. Het Thoolse gemeentebestuur
is bereid planologische medewer
king te verlenen aan het bouwplan.
Het is in strijd met bestemmingsplan
Kom, omdat er gebouwd gaat wor
den op grond met als bestemming
achtererf en eengezinshuizen. Ook
ligt het pand binnen het beschermd
stadsgezicht.
Burgemeester H.A. van der Munnik en raadslid A. Kersbergen applaudisseren voor de koninklijk onderscheiden mevrouw JMDeurloo-van
Broekhoven.
"Bij zo'n afscheid gaan je gedachten
terug naar toen", zei mevrouw Deur
loo in haar afscheidswoord. "Ieder
een was bang voor het verlies van de
zelfstandigheid, met name de inwo
ners van Oud-Vossemeer. Maar
iedere woonkern is zichzelf geble
ven, ook Vossemeer. De veranderin
gen waren algemener van aard."
Haar man, kinderen en kleinkinde
ren volgden de vergadering vanaf de
publieke tribune. Ook oud-burge
meester Van Boeijen was voor het
afscheid naar Sint-Maartensdijk
gekomen. "Er zou een krant te vul
len zijn met wat er de afgelopen
periode is gebeurd", aldus de schei
dende raadsnestor. "Er zijn nieuwe
voorzieningen gekomen en andere
weggevallen." Mevrouw Deurloo
noemde ondermeer het onderwijs,
peuterspeelzalen, streekmuseum, de
volksgezondheid en het ouderenbe
leid dat steeds door de hele raad is
gedragen. Ook de bus die jarenlang
van Tholen naar ziekenhuis Lie-
vensberg reed, noemde ze een goede
zaak. "Ook pijn was er zo nu en dan,
zoals bij het inkrimpen van de
brandweer." De vele actiegroepen
vanuit de bevolking hebben, aldus
mevrouw Deurloo, de samenleving
over vele zaken aan het denken
gezet. "Ik ben blij en dankbaar dat ik
mijn steentje heb mogen bijdragen."
In de huidige raad zitten ook W.C.
van Kempen en P. van Schetsen al
vanaf de herindeling.
Burgemeester H.A. van der Munnik
waren twee dingen opgevallen. In de
eerste plaats dat mevrouw Deurloo
tijdens raadsvergaderingen zelden
het woord voerde. "Dat deed meest
al de fractievoorzitter." Verder had
het raadslid een goed ontwikkeld
gevoel voor wat er in de Thoolse
samenleving omgaat. "Geregeld vin
den wij uw naam terug onder vragen
aan het college over onderwerpen
die de directe zorg betreffen voor
vele inwoners. En daarmee karakte
riseer ik, denk ik, uw raadslidmaat
schap gedurende de afgelopen 231/2
jaar." De betrokkenheid bleek uit de
belangstelling die ze bij allerlei
gebeurtenissen toonde en de vele
contacten die vanuit de bevolking
zijn gelegd.
De burgemeester liet niet onvermeld
dat het vertrek van mevrouw Deur
loo noodgedwongen gebeurt: haar
partij, het CDA, verloor een zetel bij
de jongste verkiezingen.
Het bestuurlijke werk binnen de
woningcorporatie Beter Wonen en
het regionaal educatief centrum De
Bevelanden-Tholen werd door Van
der Munnik gememoreerd, evenals
de functie van onbezoldigd ambte
naar van de burgerlijke stand.
"Jarenlang hebt u mij achtervolgd
met vragen om de bijbehorende
attributen op peil te brengen.
Mevrouw Deurloo, het ga u goed.
En ik hoop dat u met voldoening
terug kunt zien op de afgelopen
periode."
Na het opspelden van de koninklijke
onderscheiding bij de verraste
mevrouw Deurloo applaudisseerde
de raad spontaan, waarna de kers
verse ridder werd gefeliciteerd door
haar gezin.
"Er is nauwelijks iets van de bezwa
ren in Meulvliet overgebleven", zegt
wethouder J. van der Jagt. "We heb
ben wel veel moeite gedaan om alle
opmerkingen van commentaar te
voorzien. Zo is de Landbouwuniver
siteit in Wageningen en TNO in
Delft geraadpleegd om alles zo goed
mogelijk uit te zoeken."
Ook aan de enorme bezwaren van
het verpakkingsbedrijf Budelpack
komt de gemeente niet tegemoet. De
onderneming vreest voor bacteriolo
gische vervuiling van de lucht en
eventuele grote schade, maar vol
gens b. en w. komt de dichtstbijzijn
de varkensstal aan de Zwartweg op
1.4 kilometer van Budelpack. "Daar
tussen zit buitengebied, waar bij
voorbeeld nu al mest wordt uitgere
den. Die landbouwactiviteiten
gebeuren soms niet zonder stank- of
geuroverlast. Op 15 meter afstand
van het bedrijf ligt een rioolwater
zuiveringsinstallatie en er zijn in de
directe omgeving diverse bedrijven
gevestigd. Een volledige garantie
dat er nooit wat voorkomt, kan dus
niet worden afgegeven. Wij ver
wachten weinig of geen problemen
omdat de varkensbedrijven volgens
de Landbouwuniversiteit Wagenin
gen de hygiëne zelf op de eerste
plaats zetten. De kans op verontrei
niging acht men dan ook klein. Dat
is te verwaarlozen. En de windrich
ting is voor 70 tot 80% zuidwest,
dus van Budelpack vandaan", aldus
wethouder Van der Jagt.
Een groot aantal bezwaren op de
hoorzitting in Meulvliet had volgens
b. en w. niets met de milieuvergun
ning te maken. "Er is gezegd: er zijn
niet tijdig planologische maatrege
len genomen, de varkensbedrijven
passen niet in het landschap, enz.
Dat zijn echter planologische kwes
ties, die niets met de wet milieube
heer te maken hebben", zegt Van der
Jagt.
Volgens hem voldoen de zeven
bedrijven aan de afstandscriteria tot
de burgerwoningen. "Er is over
cumulatie (opeenstapeling) van
stankhinder gesproken, maar dat
speelt wettelijk pas bij 20.000 dieren
per bedrijf. Verzuringsgevoelige
gebieden zijn genoemd, maar die
hebben we op Tholen alleen in de
Pluimpot en het Rammegors. En de
bloemdijken vallen niet onder de
ecologische richtlijnen. In Meulvliet
is ook gezegd: de grond bestaat uit
puur veen, maar volgens TNO is dat
niet juist. Er zijn alleen veenlagen
naast de kleigrond."
Het transport van en naar de var
kensstallen is door b. en w. ook
bekeken. "Eventuele schade aan de
polderwegen is geen relevant
bezwaar volgens de wet milieube
heer. En van overlast van de ver-
keersaantrekkende werking en ver
storing van de nachtrust is pas spra
ke, wanneer dat in de directe omge
ving gebeurt."
De komst van de zeven bedrijven
met totaal zo'n 35.000 varkens is
volgens het Thoolse college even
min in strijd met de criteria voor de
uitstoot van ammoniak. "Wat dat
betreft, is er op Tholen een achters
tandssituatie", zegt wethouder Van
der Jagt. "Wat ammoniakuitstoot
betreft, behoren we tot de gebieden
met de laagste hoeveelheid van
Nederland. Deze vergunningen zijn
ook niet in strijd met de interimwet
die 1 september is ingegaan."
B. en W. vinden het te ver gaan om
de bedrijven een eis op te leggen om
de betonnen bakken waarin het voer
wordt opgeslagen, te kunnen afslui
ten. "Dan krijg je een afgesloten
ruimte in een afgesloten ruimte. Dat
is overbodig", vindt de wethouder.
•Zaken als het aantrekken van onge
dierte, een dieronwaardig bestaan,
het ontbreken van een bijdrage aan
de werkgelegenheid e.d., vonden b.
en w. geen bezwaren op grond van
de wet milieubeheer. "Men heeft de
gemeente ook voorgehouden, dat de
economische levensvatbaarheid niet
is getoetst, maar dat gebeurt alleen
wanneer bedrijven ernstige hinder
kunnen veroorzaken en dat is hier
niet het geval", aldus Van der Jagt.
Ook schade voor de recreatie wijst
het college af. "In de omgeving van
de varkensbedrijven zijn geen recre
atievoorzieningen. Dhr. Veraart
heeft op zijn mini-camping gewe
zen, maar daarvoor is geen ont
heffing verleend, dus die is illegaal",
constateert de wethouder.
ZIE VERDER PAG. 3
Wethouder Van der Jagt durft
loco-burgemeesterschap niet aan
Bestrijding muskusratten kost 110
gulden per dier
'Best ventje' laat goede
herinneringen achter bij raad
Sint-Philipsland
Benny Kegge: In China worden
bijbels broden, en tractaten
koekjes genoemd
Enkele belastingen zijn een
maand lang niet uniform in
nieuwe gemeente Tholen
De mensen kunnen zelf bepalen
hoeveel hulp ze van ons willen
Aantal stemmen maart beslissend
voor zetels Thoolse
hoofdingelanden in waterschap
Zeeuwse Eilanden
De kerk spreekt over kerstfeest
Van Gorsel na veel gepraat
waarnemend dijkgraaf
Kerstuitvoering muziekschool in
stampvolle Gasthuiskapel
Saarloos dwingt
tafeltenniskampoen Van 't Hof
derde set af
Concurrentiestrijd groot bij
Vredesduif in Sint-Philipsland
JE VERDRAAGZAAM
OPSTELLEN KOST
ZELFOVERWINNING, MAAR
HET LOONT
Dit nummer bestaat
uit 28 pagina's
'Cl
Uw partner in fotografie
Eendrachtsweg 4,
4691 EK Tholen
Telefoon 01660-2121
Advertentie I.M.
Wegversmallingen bij Onder de Molen moeten de snelheid van het passerende verkeer verder terugbrengen.
Toch heeft de aanleg van twee pla
teaus, vlak voor de vakantie, de
snelheid beïnvloed. Metingen (in de
rijrichting naar Tholen toe) wijzen
uit, dat bij het plateau aan de Molen
dijk 85% van het verkeer 48 km/u of
langzamer rijdt terwijl dat voorheen
67 km/u was. Aan de Oud-Vosse-
meersedijk is voor 85% het maxi
mum 56 km/u, tegen 70 a 75 km/u
vóór het plateau er lag. Op het tus
senliggende stuk is de snelheid nau
welijks verminderd, die ligt rond de
50 km/u. Ook in de rijrichting naar
Sint-Annaland zijn de snelheden bij
de plateaus afgenomen.
Maar provinciaal ambtenaar W.J.
Blomaert wist ook te vertellen, dat
aan de Molendijk dagelijks gemid
deld drie automobilisten 90 tot 100
km/u rijden en nog eens drie 80 tot
90 km/u. Ter hoogte van de woning
Onder de Molen 38 rijden zelfs zes a
zeven automobilisten harder dan
100 km/u, drie 90 tot 100 en drie 80
tot 90. Op het weggedeelte geldt een
maximum snelheid van 50 km/u.
Blommaert, die ter plekke een hele
middag is gaan kijken, begrijpt zelf
niet hoe op zo'n bochtig stuk weg
mensen zo hard kunnen rijden. Aan
Onder de Molen passeren dagelijks
1700 voertuigen. Bij de Oud-Vosse-
meersedijk zijn er dat 3400. "Voor
Zeeuwse begrippen nog lage aantal
len", hield de ambtenaar donderdag
de ruim twintig aanwezigen voor op
een hoorzitting in De Vossenkuil.
Dat is één van de redenen dat een
rondweg om het dorp zeer laag op
de urgentielijst staat.
Vooral de ouders met schoolgaande
kinderen uit de Molenweg zijn
bezorgd over het gedrag van de
automobilisten. "Dagelijks moeten
35 kinderen langs die weg naar
school, dat is een behoorlijk aantal",
zei mevrouw J. Potappel. De kinde
ren alleen laten gaan durft bijna nie
mand. Overigens is de situatie al wat
verbeterd nadat vijf jaar geleden
trottoirs zijn aangelegd en een over
steekplaats. Die maatregel zorgde
tevens voor een visuele (maar ook
een échte, door op de rijbaan gepar
keerde auto's van bewoners) ver
smalling van de weg. Het werkte,
want registreerde de politie er over
de periode 1986-1988 zes ongeval
len, over het tijdvak 1989-1993 was
dat nog maar de helft.
Behalve snelheid zorgen ook trillin
gen voor overlast en schade. Eén
van de aanwezigen verbouwt
momenteel een woning en hij vertel
de dat de fundering twee centimeter
naar voren was gekomen. J.M. Hey-
boer, die al 32 jaar aan Onder de
Molen woont, merkte op dat de aan
leg van de Oesterdam heeft geleid
tot een toename van het vrachtver
keer. Het nieuwe bestratingsmateri
aal zou tot minder trillingen moeten
leiden, vertelde regiohoofd L.L. de
Hooge.
Blomaert presenteerde de aanwezi
gen twee mogelijkheden om de pro
blematiek aan te pakken, en zette de
voor- en nadelen op een rij.
In de eerste plaats was dat de aanleg
van nog twee plateaus, op de T-
splitsingen met de Molenstraat en de
Molenweg. Die zouden wat steiler
kunnen zijn dan de plateaus die er al
liggen, omdat ze binnen de bebouw
de kom zouden komen. De snelheid
zou er verder door teruggebracht
worden, de oversteek veiliger wor
den, fietsers en bromfietsers, maar
ook het vrachtverkeer, zouden
dezelfde ruimte houden. Nadelen
zou kunnen zijn dat de verkeerstril-
lingen toenemen, er mogelijk andere
geluidshinder ontstaat en er een
technische oplossing gezocht moet
worden voor de afvoer van het
regenwater. "Bij de Molenweg kan
al niet meer regenwater komen dan
er nu blijft staan na een bui", merkte
J. Vaders daarover op. Tweede idee
was om de rijbaan op meerdere
plaatsen te versmallen van 5,80 naar
3,50 meter. Dat levert een matiging
van de snelheid op en verbetert de
mogelijkheid om over te steken.
Maar fietsers zouden klemgereden
kunnen worden, vrachtwagens kun
nen moeilijker manoeuvreren, er
komen onveilige obstakels in de
bochtige weg en de bewoners krij
gen minder ruimte om te parkeren.
Extra maatregel kan nog zijn om
binnen de versmalling een 'kussen'
(verhoging) van 1,60 meter breed
aan te brengen. Dat remt het verkeer
nog meer af, is vrachtauto- en bus-
vriendelijk, maar kan door verkeerd
gebruik voor extra trillingen zorgen.
M. van Driel verwacht dat een ver
smalling zal leiden tot een verkeers
chaos, maar hij zag ook de nadelen
van drempels in. En Heyboer was
bij de aanleg van drempels juist
bang voor scheurende muren. De
versmalling tot 3,50 meter zou wél
problemen kunnen geven voor C.
v.d. Klundert, want die moet nu al
met de machines van zijn loonbe
drijf over de stoep als er auto's aan
Onder de Molen geparkeerd staan.
Uiteindelijk werden de aanwezigen
het erover eens, dat er twee versmal
lingen mét kussen komen: onderaan
de Oud-Vossemeersedijk en bij huis
nummer 42. Eventueel komt er een
derde versmalling bij huis nummer
19, maar dan zónder kussen en mét
een zebrapad. De ambtenaren bekij
ken dit nog, want De Hoog en Blo
maert wezen erop dat zij met de vei
ligheidsaspecten van alle wegge
bruikers rekening moeten houden.
De bocht vanuit de Molenweg
rechtsaf naar Onder de Molen kwam
ook nog aan de orde. Die zou ruimer
moeten, vond de bewoner van het
eerste huis in de Molenweg, de heer
Smits. Naast zijn huis ligt nog een
stukje gemeentegrond, maar dat leek
de aanwezige Thoolse ambtenaren
Blaas en Van Vossen niet voldoen
de. Er passeren daar nogal wat
vrachtwagens, op weg naar Baren-
brug. "Ik heb uitgerekend dat het er
zo'n 1500 per jaar zijn die daar langs
moeten", aldus bedrijfsleider M.J.C.
Geluk. Hij vond dat de gemeente,
die het bedrijventerrein aan de zuid
kant van het dorp heeft aangelegd,
voor een goede ontsluiting zou moe
ten zorgen. Samen met Van de
Klundert pleitte hij voor een weg
vanaf het terrein naar de Oud-Vos-
semeersedijk. Blomaert zei dat de
provincie daar volgens hem geen
problemen mee heeft.
Er waren nogal wat bewoners van de
Molenweg naar de hoorzitting geko
men en die stelden de problematiek
in hün straat aan de orde. Overigens
is die weg - tot aan het bord dat de
komgrens aangeeft - eigendom van
de gemeente.
Blomaert wist te vertellen dat daar
ongeveer 600 auto's per dag passe
ren. Ook in de Molenweg wordt veel
harder gereden dan is toegestaan,
maakten meerdere bewoners duide
lijk.
"Ik durf mijn kinderen niet alleen
over de Molenweg te laten gaan",
zei Geluk.
Namens de bewoners schreef
L.W.C. v.d. Lugt twee jaar geleden
al een brief naar de gemeente. De
politie hield snelheidscontroles,
maar die leverden niets op. "Geen
wonder," aldus v.d. Lugt, "als je je
zodanig opstelt dat iedereen je al
van ver ziet staan." Hij zei voorstan
der te zijn van drempels in de straat.
"Dat moet financieel toch kunnen."
Blaas antwoordde dat de gemeente
nog geen plannen heeft. "Maar ik
ben gekomen om naar de opmerkin
gen van de bewoners te luisteren."
De plannen voor Onder de Molen
worden mogelijk al komend voor
jaar aangepakt.
De Hooge zei dat de provincie
bereid is om na een tijd van gewen
ning de bewoners opnieuw uit te
nodigen. Mochten de versmallingen
niet helpen, dan kunnen ze zelfs
weer worden weggehaald.
l
4