Geref. Gem. Tholen bouwt
nieuwe kerk voor 1000 mensen
Waterschap dient
varkens te weren
Kinderen bieden verkeersplan voor de Molenvlietsedijk aan
Stadszicht aan de Postweg maakt meeste kans
3 ik/ n-a
Ruim half
miljoen voor
vernieuwing
dorp en stad
Zes inbraken
Meanderlaan
en Oranjerie
Wallage op
stap met
Thoolse
partijgenoten
Vestingwerken
Tholen worden
een monument
De Gereformeerde Gemeente in Tholen gaat voor 5 tot 6
miljoen gulden een nieuwe kerk bouwen met 1000 zit
plaatsen, een verenigingsgebouw en parkeerplaatsen. De
ledenvergadering heeft daartoe met een krappe meerder
heid besloten. In overleg met het gemeentebestuur wordt
naar een plaats gezocht, maar Stadszicht, tegenover
transportbedrijf Schot aan de Postweg, lijkt de meeste
kans te maken.
Veel kinderen
Tijdsfactor
Verkeersdruk
Hoofdingelanden Van 't Hof en Sauter:
Het wordt wel eind november voordat b. en w. van Tho
len een definitieve beslissing nemen over de milieuver
gunning voor de zeven varkenshouderijen. De bezwaren
die Budelpack heeft ingebracht, vergen zoveel onderzoek
van gemeentewerken, dat er meer tijd nodig is dan vier
weken na de hoorzitting op 5 oktober.
Keihard onderhandelen
Opdooi
Van der Munnik
stevent af op
burgemeesterschap
Wethouder J. van der Jagt van openbare werken zal
nagaan of de Molenvlietsedijk in Tholen voor schoolkin
deren veiliger gemaakt kan worden. Dat zei hij dinsdag
middag in de hal van het gemeentehuis waar 16 leerlin
gen van vier basisscholen hem een verkeersplan voor de
Molenvlietsedijk aanboden.
Mini-rotonde Ten Ankerweg Tholen
Verkeersremmers
Bouwsteen
Donderdag 27 oktober 1994
50e jaargang no. 50
Eeridrachtbode, de Thoolse Courant
Postbus 5
4697 ZG SintAnnaland
Telefoon 01665-2752 b.g.g. 3474
Telefax 01665-3318
Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen
en Sint Philipsland waarin opgenomen de
Thoolse Courant en het Advertentieblad.
Verschijnt donderdag.
Postrekening 12 44 07
Bankrekening 30 30 05 556
Abonnement 24,25 per halfjaar.
Per jaar 44,35, per post 56,75 per jaar.
Losse nummers 1,70.
Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur.
Advertentieprijs 0,43 plus btw per mm.
Spierinkjes t/m 20 woorden 9,- contant.
Exclusief btw op rekening 10,-.
Aangesloten bij de Zeeland Combinatie.
Hoofdredacteur W. Heijboer.
Als het aan de rijksdienst voor de
monumentenzorg en gedeputeerde
staten van Zeeland ligt, worden de
vestingwerken van Tholen tot
beschermd monument aangewezen.
Dat moet zorgen voor het behoud
van de verdedigingswerken. Het
gaat voornamelijk om de gracht (de
Vest) en de wallen (waarop onder
meer molen De Hoop staat). Er
horen vanouds ook drie poorten bij:
de Oudelandsepoort, de Vossemeer-
sepoort en de Waterpoort aan de
Eendracht. Deze drie gebouwen
werden echter afgebroken en de
houten bruggen die er lagen, werden
vervangen door dammen.
De vestingwerken zijn ontstaan tus
sen 1603 en 1634. De bouwmeesters
zijn onbekend, maar wel weet men
dat er kort voor de aanleg adviezen
werden gegeven door Johan van
Rijswijck en Andries de Roy. De
bekende vestingbouwer David van
Orliens (waarnaar ook een straat in
Tholen is vernoemd) was er van
1625 tot 1634 bij betrokken. De ves-
tingswerken rond Tholen zijn
gebouwd in een regelmatige zeven
hoek.
Tholen speelde van de 16de tot en
met de 18de eeuw een belangrijke
rol in de beheersing van de toegang
tot Zeeland en met name bij het
scheepvaartverkeer tussen Holland,
Zeeland en Bergen op Zoom. De
functie als vestingstad verdween als
gevolg van een koninklijk besluit op
9 september 1814.
Tholen en Sint-Philipsland krijgen
voor volgend jaar bij elkaar meer
dan een half miljoen gulden voor
stads- en dorpsvernieuwing. Dat
blijkt uit de verdeling van de rijks
bijdragen door gedeputeerde staten.
Ondanks het feit dat de twee
gemeenten in 1995 in één nieuwe
gemeente opgaan, heeft de provincie
toch een apart bedrag voor Sint-Phi-
lipsland opgenomen. Tholen krijgt
485.073 gulden. Daarvan is 346.731
gulden voor de verbetering van
slechte eigen woningen. Verhou
dingsgewijs heeft Tholen van alle
gemeenten het meeste geld nodig
voor deze post (15 procent van het
totaal). De rest, 111.342 gulden, is
bedoeld voor projecten. Hiervoor
kan de gemeente plannen indienen
tot 1 april volgend jaar. In Sint-Phi-
lipsland ligt de verhouding anders.
De gemeente heeft 66.990 gulden
beschikbaar waarvan iets meer dan
de helft, 34.188 gulden, voor de ver
betering van slechte woningen. Het
overige geld, 32.802 gulden is
bedoeld voor projecten. Tholen
heeft, na Terneuzen, het meeste
gekregen van de ruim 4,6 miljoen
die beschikbaar was.
De kerk van de Gereformeerde Gemeente aan de Hoogaarsstraat in Tholen verliest zijn functie omdat er waarschijnlijk in Stadszicht een
nieuwe kerk wordt gebouwd.
"We kunnen moeilijk anders dan
elders nieuw bouwen", zegt kerkbe
stuurder M. van den Berge. "Aan de
Hoogaarsstraat mogen we van de
gemeente niet verder uitbreiden dan
tot 850 zitplaatsen en dat is te
beperkt.
Gemiddeld zitten er nu 70 mensen in
de vergaderzaal, die met een vouw
wand via de kerk verbonden kan
worden. Van een uitbreiding met
225 zitplaatsen (de kerk biedt nu
plaats aan zo'n 600 mensen) zou je
die 70 moeten aftrekken en dan blijft
er te weinig over.
Dan loop je de kans, dat je binnen
tien jaar weer vast zit en dat is
onaanvaardbaar gezien de grote
investering. Veel geld uitgeven voor
weinig plaatsen, dat is een te groot
risico."
Toch waren ook nogal wat leden
voorstander om aan de Hoogaars
straat uit te breiden. "Het scheelde
heel weinig", zegt Van den Berge.
Volgens hem maakt het wat kosten
betreft niet zoveel uit. "Want aan de
Hoogaarsstraat zouden we naast het
bestaande gebouw een nieuwe kerk
zetten en de huidige kerk tot vereni
gingsruimte ombouwen. Maar dan
blijf je beperkt tot 850 zitplaatsen en
dat is te weinig. We hebben nu ruim
1034 leden en doopleden en door het
geboorte-overschot is de groei de
laatste vijf jaar heel sterk. Onze
gemeente telt heel veel kinderen.
We denken dan ook, dat het finan
cieel verantwoord is. De eerste aan
zetten voor de financiering zijn
gemaakt, zoals ook in grote lijnen de
bouwplannen bekend zijn. Alles
•wordt pas nader uitgewerkt wanneer
de bouwplaats bekend is. Daartoe
hebben we een verkennend gesprek
met de burgemeester gevoerd", zegt
Van den Berge. Wat er met de
bestaande kerk zal gebeuren, is nog
niet bekend.
Een probleem voor nieuwbouw op
een andere plaats is de tijdsfactor.
Aan de Hoogaarsstraat zou men
sneller kunnen bouwen, maar de
beperking van de zitplaatsen en de
kosten vormen een belemmering.
De Geref. Gem. moet daar namelijk
de waterlopen en de beplanting die
wegens de bouw verdwijnen, op
eigen kosten even verder opnieuw
aanleggen.
Als nieuwe bouwplaats lijkt Stads
zicht aan de Postweg de meeste kans
te maken. Dit nieuwe uitbreidings
plan is echter nog niet in ontwikke
ling. De gemeente heeft er nog geen
vierkante meter grond in eigendom.
De ontwikkeling van plan Molen
hoek tussen Hertenkamp en de
Gemaalweg heeft namelijk de voor
keur, hoewel dat ook stroef verloopt
in verband met de eis van het water
schap dat er een strook van 30 meter
onder de zeedijk vrij moet blijven.
Het tegenover Stadszicht gelegen
transportbedrijf Schot vormt weer
een belemmering om daar vlakbij
huizen te bouwen.
Volgens hoofd gemeentelijke ont
wikkeling L.T. Steenpoorte moet er
een strook van 100 meter vrij blij
ven. "Daarin mogen geen woningen
komen, maar daar zou wel de kerk
gebouwd kunnen worden met zo'n
80 parkeerplaatsen. Wat verkeer
betreft, zou Stadszicht prima
geschikt zijn voor de kerk. De
omgeving van de Hoogaarsstraat
zou met een uitbreiding teveel belast
worden. Gezien de verkeersdruk
hebben wij de grens van 850 zit
plaatsen gesteld, anders komt er
teveel autoverkeer. Naar gelang de
weersomstandigheden zijn dat er
volgens tellingen 40 tot 70. In Stads
zicht moeten we nog bekijken wie
die parkeerplaatsen aanlegt. De
strook grond tegenover transportbe
drijf Schot is in elk geval lager in
prijs dan bouwgrond voor huizen",
aldus hoofd gemeentelijke ontwik
keling Steenpoorte.
Intussen kreeg dijkgraaf I.C. Hage
tijdens de algemene vergadering van
het waterschap Tholen kritiek, dat
hij te weinig tegengas tegen de
komst van de varkens geboden had.
"De gemeente heeft onze mening
gevraagd over de herziening van het
bestemmingsplan buitengebied", liet
de dijkgraaf de hoofdingelanden
weten. "Wij hebben te kennen gege
ven, geen bezwaar te hebben tegen
die herziening. Wel hebben we
gepleit voor maatregelen om veront
reiniging van het oppervlaktewater
te voorkomen. Tevens is de gemeen
te gevraagd om de varkenshouderij
en aan geschikte wegen te projecte
ren. In ons waterschapsgebied zijn
er namelijk wegen die minder
geschikt zijn voor frequent gebruik
door zware vrachtwagens. Dat is
zowel voor de bedrijven als voor het
waterschap van belang", zei Hage.
Chr. van 't Hof uit St. Philipsland
vond die aanpak veel te mager. "Is er
niet keihard onderhandeld met het
gemeentebestuur over de belasting
van de wegen? Door overbelasting
van de polderwegen zal het onder
houd drastisch toenemen en de
gemeenschap wordt op hoge kosten
gejaagd. Dat is een keihard gegeven,
maar het waterschap heeft die belan
gen niet tijdig en zakelijk kenbaar
gemaakt", aldus Van 't Hof.
De dijkgraaf verwierp die kritiek.
"Als waterschap mogen we geen
politiek bedrijven. We dienen ons
afzijdig te houden bij de keuze, wel
ke ondernemingen de gemeente toe
laat. Of het nu beton is, aardappelen
of bieten, het gaat om openbare
wegen.
We hebben in het verleden zware
transporten meegemaakt van de St.
Annalandse haven naar het indus
trieterrein van St. Maartensdijk. Dat
was ons een gruwel, maar we kon-
Zaterdagavond sloegen inbrekers
hun slag in zes huizen aan de Mean
derlaan en Oranjerie te Tholen. De
bewoners waren geen van allen
thuis. De dieven gingen ervandoor
met geld en sieraden. De politie stel
de een omvangrijk buurtonderzoek
in en verzoekt mensen die deze
avond in de Meanderlaan of Oranje
rie waren en iets is opgevallen, con
tact op te nemen met het politiebu
reau, tel. 01660-1700.
den het niet verbieden. Van 't Hof
stelt nu een aantal suggestieve vra
gen over de varkensstallen, maar wij
houden ons verre van een politieke
beslissing om bedrijven tegen te
houden. Wij moeten op zaken als de
waterkwaliteit e.d. letten en die
opmerkingen hebben we bij de
gemeente geventileerd, maar wij
dienen geen mening te geven over
de vestiging van bepaalde bedrij
ven", aldus dijkgraaf Hage.
Drs. A.G.M. Sauter wees op de pro
blemen die in de winter kunnen ont
staan met opdooi. "Als de wegen het
niet toelaten, zullen de varkenshou
derijen met aangepaste transport
middelen genoegen moeten nemen",
antwoordde de dijkgraaf. Sauter was
ook niet gerust op de verontreini
ging van het oppervlaktewater. Vol
gens J.A. Dees, hoofd technische
dienst van het waterschap, zijn er al
sinds 1987 geen nieuwe bedrijfsma
tige lozingen met op het oppervlak
tewater gemeld.
PvdA-voorman Jacques Wallage
ondersteunt op zaterdag 5 november
de verkiezingscampagne op Tholen
en Sint-Philipsland. De voorzitter
van de Tweede Kamerfractie gaat
met zijn partijgenoten op stap naar
Sint-Annaland, Stavenisse en Sint-
Philipsland.
Komende zaterdag vervolgt de
PvdA de campagne voor de
gemeenteraadsverkiezingen. De
caravan staat 's morgens op de
Botermarkt in Tholen. Tussen 11
uur en kwart over 12 kunnen de kie
zers ondermeer de fractieleden aan
spreken, die zich ophouden in de
Kerk-, Hoog- en Stoofstraat en op
de Markt. Kinderen kunnen bij de
caravan meedoen aan een ballon
nenwedstrijd.
Dat geldt ook voor Oud-Vossemeer,
waar de caravan 's middags bij de
Vossenkuil staat. In het dorpshuis is
er tussen een uur en half twee een
politiek café, waarna gediscussieerd
wordt met de stichting Promotie
Oud-Vossemeer. Vanaf half drie
kunnen inwoners de politici in en
om de Raadhuisstraat aanspreken.
Tholen halve eeuw geleden
bevrijd van nazi-bezetting
PvdA-lijsttrekker Van
Schetsen: Tholenaar prikt
door alle mooie woorden
heen
AOV-man Van Doorn:
Tholen heeft zitten slapen
toen samenvoeging met
Sint-Philipsland aan de
orde was
Het pakken van een
winkeldief was een mooi
succes, zegt toezichthouder
Kivrak uit Sint-
Maartensdijk
VVD wil toeristenbelasting
extra verhogen om VVV-
kantoor te behouden
Concordia Tholen viert
110-de verjaardag met
jubileumconcert
Landbouwgrond in Sint
Annaland verkocht voor 32
mille, met uitschieter tot
40.000 gulden
Beslissing over tankstation
aan Ten Ankerweg valt na
de verkiezingen
Kinderen speuren in
rariteitenspel tijdens
vakantiebijbelclub
Nederlaag tegen Noad
brengt Smerdiek verder in
de zorgen
Schutters vormen een
verdeeld huis
WAAR HET GEWELD
ZIJN INTREE DOET
GAAT HET RECHT OP
KRUKKEN
Dit nummer bestaat uit 20
pagina's
De huidige burgemeester van Tho
len, H.A. van der Munnik, lijkt af te
stevenen op dezelfde functie in de
nieuwe gemeente Tholen, die 1
januari a.s. ontstaat door samenvoe
ging van Tholen en St. Philipsland.
Bij de sluiting van de sollicitatieter
mijn blijkt er namelijk bijzonder
weinig interesse te zijn voor de bur
gemeesterspost. Alle komende her
indelingen in Zeeland en Noord-
Brabant ten spijt, niemand durfde de
competitie met Van der Munnik aan.
Zo gaat hij onbedreigd de nieuwe
gemeente Tholen leiden, als tenmin
ste commissaris der koningin drs.
W.T. van Gelder hem als eerste op
de voordracht plaatst en de Kroon
Van der Munnik ook welgezind is.
Volgens de wethouder is het mis
schien mogelijk dat volgend jaar al
te doen wanneer er ook aan de Ten
Ankerweg gewerkt moet worden.
Het is de bedoeling dat op de krui
sing Molenvlietsedijk/Ten Anker-
weg/Molenvlietsestraat een mini-
rotonde komt. "Het zou mooi zijn
om dat te kunnen koppelen. Tech
nisch is dat geen probleem maar het
is de vraag of het financieel haalbaar
is. Dat weet ik niet. Die vraag laat ik
open."
De wethouder was verrast door de
manier waarop de kinderen hem het
plan kwamen aanbieden. Twaalf
kinderen liepen in het verband of
hadden een pleister op hun kin. Zij
stonden naast het bord: 'Molenvliet
sedijk onveilig', terwijl zich aan de
andere kant een paar kinderen achter
het bord 'Molenvlietsedijk veilig'
geposteerd hadden zonder verband.
Tussen de beide groepjes in het bord
van Veilig Verkeer Nederland die
voor het verkeersplan zorgde, zij het
met inspraak van alle vier de basis
scholen, Ter Tolne, Eben Haëzer, de
Regenboog en de Kraal. De kinde
ren zongen de wethouder ook toe.
Ze spraken hem daarbij aan als bur
gemeester. Van der Jagt vond dat
wel een hele eer maar begreep dat
het woord vier lettergrepen moest
hebben om in het lied te passen.
Het plan dat de wethouder in handen
kreeg, ingekleurd en wel, is geen
kleinigheid. Er moet heel wat
gebeuren om dit uit te voeren.
Geprobeerd moet worden om de
punten waar het mogelijk verkeerd
zou kunnen gaan, te verminderen.
Dat zou onder meer kunnen door de
schoolin-en uitgangen aan elkaar te
koppelen. Op die plek moeten dan
brede trottoirs komen voor wachten
de ouders en schoolkinderen. Er
blijven twee oversteekpunten over.
Die moeten met zebra's aangegeven
worden.
De zebra die nu vlakbij de Zoekweg
ligt zou dan weg moeten. De ingang
van Ter Tolne aan de Zoekweg komt
te vervallen. Voor ouders die hun
kind naar school brengen en van
school ophalen, zouden extra brede
parkeervakken (van 2.50 meter) bui
ten de rijbaan moeten worden aan
gelegd.
Ook zal geprobeerd moeten worden
om de snelheid van het autoverkeer
te remmen. Door bijvoorbeeld ver
hoogde bestrating in de rijbaan aan
te leggen.
Of andere verkeersremmers toe te
passen. Volgens het plan zou dat op
vier plaatsen kunnen.
Bij de Machteld van Gelrestraat en
de Jan van Bloisstraat zouden zoge
naamde opritconstructies aange
bracht moeten worden.
Het stuk straat vanaf de Zoekweg tot
even voorbij de Jan van Bloisstraat
zou een zone moeten" worden waar
niet harder dan 30 kilometer mag
worden gereden. En de haakse par
keervakken moeten vervangen wor
den door parkeervakken die even
wijdig aan de rijbaan liggen. De
poppen die nu langs de straat staan
zouden opzichtiger gemaakt moeten
worden. Ook moet er gewezen wor
den op de aanwezigheid van scholen
langs de Molenvlietsedijk. Op die
manier krijgt de automoblist het
gevoel 'gast' te zijn binnen het
gebied, aldus H. Feij, verkeersdes-
kundige van VVN (die overigens
zelf niet aanwezig was).
Leerkracht O. Huiskamp van Ter
Tolne schetste in het kort de voorge
schiedenis van de verkeersproble
men op de Molenvlietsedijk. Al jn
1976 werd het college gevraagd er
een zebrapad aan te leggen. Dat ver
zoek werd ingewilligd. In 1979
werd de vraag om een electronisch
waarschuwingsbord te plaatsen niet
gehonoreerd. In 1981 werd de werk
groep beveiliging Molenvlietsedijk
opgericht; alle basisscholen en de
twee mavo's, plus de peuterspeel
zaal pleitten voor maatregelen. Een
jaar later richtte de (huidige) werk
groep zich op de Molenvlietsedijk
èn de Zoekweg. Er kwam medewer
king van de politie en VVN. Dat
werpte vruchten af. En mondde uit
in het verkeersplan. Huiskamp
hoopte dat de scholen met dit plan
succes behalen. "Het is zeer goed
onderbouwd en er is door de deelne
mende scholen uitgebreid over
gesproken. Wij hopen dat u het plan
zult aannemen en dat wij er binnen
afzienbare tijd de resultaten van
kunnen zien."
Ook voorzitter H. de Wit van de
VVN-afdeling Tholen zei te hopen
dat de wethouder iets met het plan
doet. Hij wees erop dat VVN met dit
plan een bouwsteen aandraagt en
niet alleen met een vinger naar de
gemeente wijst. "Dat is een positief
teken. We hebben wat dat betreft
wel geleerd toen we met een rapport
over de Bloemenlaan Hogeweg in
Sint-Maartensdijk bij u aanklopten.
Nu kunnen we iets aanbieden." Van
der Jagt zei 'in principe ja' tegen het
plan.
Er zal echter eerst op gestudeerd
moeten worden, zo liet hij weten.
"Het plan ziet er aardig uit maar het
zal eerst bekeken worden door de
werkgroep verkeersaangelegenhe-
den voor een advies." De betreffen
de ambtenaar F. Huijbrechts woon
de de overhandiging bij. De kinde
ren kregen daarna een glaasje fris
aangeboden en vergaten hun ver
band en pleisters.
In het verband en met pleisters op, lieten deze kinderen zien wat er zou kunnen gebeuren op de Molenvlietsedijk als de verkeerssituatie niet
verbetert.