'Ik weet niet waar de jaren gebleven zijn'
Groen licht basisplan aanzet
voor zoet watervoorziening
Betere fietspaden
niet alleen voor
de recreatie nodig
TSG krijgt een auto cadeau
J.A. Dees
opvolger
M.J. Giljam
Bintje 90 cent
Na drie jaar praten: 25 hoofdingelanden voor, 17 tegen
tl
I I
II i
BOUMAN POTTER
Tutep
Uniek leermiddel voor afdeling motorvoertuigentechniek
Zestigjarig bruidspaar Minheere-de Weijze in Oud-Vossemeer
Donderdag 31 augustus 1989
45e Jaargang no. 42
Dinsdag waren ze zestig jaar getrouwd. M. Minheere
en C. de Weijze uit Oud-Vossemeer. Beiden 81 jaar en
goed gezond. Mevrouw Minheere- de Weijze over de
diamanten bruiloft: "Het is wel een hele toer maar ik
weet niet waar de jaren gebleven zijn". Op 29 augustus
1929 werd het stel in de echt verbonden door de ge
meentesecretaris van Ouu-Vossemeer, de heer Van der
Ploeg.
Rilland
Rentenieren
Even voor elf uur dinsdagavond was de spanning ge
broken. Met 25 stemmen voor en 17 tegen stemden de
hoofdingelanden van het waterschap Tholen in met
het basisplan, dat de aanzet moet vormen voor een
zoet watervoorziening in de verdere toekomst. Daar
mee kwam voorlopig een einde aan een drie jaar du
rende discussie.
25 gulden
Groep 211
Moed
Molenstraat tel. 01662-2445 Poortvliet
DEZE WEEK
Lijnbach
"Ik had gehoord van een hts en twee streekscholen die
zo'n auto hadden gekregen en daarom heb ik de Volvo
geschreven. Die mensen zijn komen praten en hebben
ja gezegd op ons verzoek", vertelt directeur A.A. Me
loen van de THoolse scholengemeenschap. Trots staat
hij naast de zojuist aangeboden Volvo 480 Turbo op
het plein van de dependance Sassegrave van de TSG in
Scherpenisse. De afdeling motorvoertuigentechniek
van de Thoolse middelbare school is een uniek leer
middel rijker.
Bruikleen
Eendrachtbode, de Thoolse Courant
Postbus 5
4697 ZG Sint Annaland
Telefoon 01665-2752
Telefax 01665-3318
Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen
en Sint Philipsland, waarin opgenomen de
Thoolse Courant en het Advertentieblad.
Verschijnt donderdag.
Postrekening 12 44 07
Bankrekening 30 30 05 556
Abonnement f 21,— per halfjaar.
Per jaar f 38,75, per post f 48,50 per jaar.
Losse nummers f 1,25
Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur.
Advertentieprijs f 0,38 plus btw per mm.
Spierinkjes t/m 20 woorden f 7,50 contant.
Inclusief btw op rekening f 9,—.
Aangesloten bij de Zeeland Combinatie.
Hoofdredacteur W. Heijboer.
Jan Andries Dees(44) is met 39
stemmen benoemd tot opvolger
van M.J. Giljam als hoofd van de
technische dienst van het water
schap Tholen. De in Vlissingen
geboren Dees is momenteel hoofd
van de afdeling civieltechniek van
de Landinrichtingsdienst te Goes.
Hij is nauw betrokken bij de ko
mende ruilverkavelingen op Tho
len en Sint-Philipsland. Ook geeft
Dees in zijn huidige functie advie
zen voor het subsidiëren en bege
leiden van waterschapswerken.
"We kennen hem enigermate van
de Landinrichtingsdienst. Het is
een bijzonder geschikte kandi
daat", zei dijkgraaf I.C. Hage
dinsdagavond tijdens de algemene
vergadering in Meulvliet.
De tweede kandidaat op de voor
dracht van het dagelijks bestuur,
W.J.L. Polderman(47) uit Strij-
enfhoofd van de afdeling waterke
ringen bij het waterschap De
Groote Waard te Klaaswaal) kreeg
3 stemmen.
Dees gaat 1 februari 1990 aan het
werk bij het Thoolse waterschap.
M.J. Giljam maakt dan gebruik
van de VUT-regeling. Hem werd
dinsdagavond op de meest eervol
le wijze ontslag verleend. Het wa
terschap sprak haar grote
erkentelijkheid en waardering uit
voor de wijze waarop Giljam zich
had ingezet. "U bent bijzonder
verdienstelijk geweest over een
reeks van jaren", zei de dijkgraaf.
"Ik weet hoe moeilijk het besluit
was om te stoppen, maar ik hoop
dat u een verstandige beslissing
hebt genomen. Op uw afscheid
komen we nog wel vrij uitvoerig
terug", aldus Hage.
J.A. Dees uit Vlissingen
Veiling Sint-Annaland, 29 augus
tus. Doré 65, drielingen 10, kriel
50; Gloria 28-30, bonken 48-50,
drielingen 10, kriel 61; Bintje
32-90, bonken 55, drielingen
10-11, kriel 70-78; Eigenheimer
33-45; Bildstar 36-49. Aanvoer 67
ton.
Vanaf deze week worden alleen
nog op dinsdag en donderdag
aardappelen geveild. Vanaf 18
september wordt begonnen met
kleinverpakkingen, die waar
schijnlijk in Breda geveild gaan
worden.
'"-U* KOMf>4
-
- i - Im. -
Het zestigjarig bruidspaar Minheere te Oud-Vossemeer.
Het paar betrok een woning On
der de Molen maar verhuisde in
1934 naar de Duivekeetseweg. Ze
kwamen te wonen in één van de
drie huisjes die de 'Stichting vol
gens de Landarbeiderswet' voor
de Kring van de gemeente Oud-
Vossemeer daar had laten bou
wen. Minheere was landarbeider;
in de Hollaerepolder werkte hij
bij boer J. Aarnoudse. 'In zekere
zijn voor vast', herinnert Minhee
re zich die periode. Daarna kwam
hij in diezelfde 'Laripolder' bij T.
Nieuwenhuizen te werken. "Ik
heb daar twaalf jaar van alles ge
daan. Er werkten overwegend
Suttallanders". Minheere vertelt
dat hij als schooljongen in de zo
mer vlas en uien wiedde. "Als je
negen was dan ging je naar het
land. Dat was toen algemeen".
Zijn broer was in die tijd koeie-
wachter. "Dat wilde ik niet, zo
doende ging ik naar het land".
Met de 'kro' van Piet Gunst naar
de Heen om te vlassen en naar
Dintelsas om bieten te lossen.
Ook mevrouw Minheere kwam in
de Hollaerepolder terecht. Op de
Middelhoeve van J. Aarnoudse
'diende' ze vier en een half jaar.
Naast het huishoudelijk werk be
hoorde het karnen ook tot de
werkzaamheden.
Vanwege de inundatie van het ei
land door de Duitsers in 1944 ver
trok het gezin (het echtpaar kreeg
één zoon) naar Rilland op Zuid-
Beveland. In de Bathpolder vond
Minheere werk bij een zetboer. De
periode van 14 maanden aan de
overkant was niet gemakkelijk.
Mevrouw Minheere: "We zaten in
een huisje vlak langs het spoor.
Als er geschoten werd wist je niet
waar je wezen moest. Dan zat je
in je rats". Vanwege de onveilig
heid vertrok het gezin naar een
ander adres. Ze werden op ver
schillende plaatsen ondergebracht
tot ze in mei 1945 naar Oud-
Vossemeer terugkeerden. In het
huisje van de Stichting had maar
een paar centimeter water
gestaan, vertelt Minheere die me
teen aan de slag kon bij de Heide-
meij. "Sloten delven, want die
stonden vol modder. Alle mensen
werkten daar toen aan." Minheere
werkte daarna nog bij weduwe
Plandsoen en in de boomgaard bij
Mulders voordat hij bij de ge
meente Rotterdam werk vond.
"Voor die tijd nam je een blok
bieten aan om uit te doen. Sei
zoenwerk was dat. 's Winters
maakte je draineerbuizen schoon.
Het werd steeds slapper in de
landbouw"
Tot zijn 65ste zat Minheere zoals
hij zelf zegt in de 'buizen en ka
bels'. "Ik heb altijd hard gewerkt
maar toen ben ik gaan rentenie
ren." Als hobby hield Minheere
pony's. Voor deze 'paeretjes' be
schikte de familie over voldoende
(weide)grond. Bij het huisje dat
Minheere van de Stichting kocht
hoorde (voor de verkaveling) 32
are grond (erna 30 are).
Bijna negen jaar geleden verhuis
de het echtpaar naar een bejaar
denwoning in de Prins Willem
Alexanderstraat. "Het werd erg
druk aan de Duivekeetseweg. Het
werd ook te ver om steeds naar
het dorp te moeten voor bood
schappen", vertelt mevrouw Min
heere. Wassen en strijken doet ze
nog zelf maar 1 keer per week
komt er hulp. De heer Minheere
fietst elke dag en onderhoudt de
tuin van zijn zoon en schoon
dochter. "Liefst 's ochtends, want
Naast de 42 hoofdingelanden en
gezworenen die hun stem mochten
uitbrengen, waren een zestigtal
landbouwers naar Meulvliet geko
men om deze belangrijke vergade
ring mee te maken. Onder hen
ook velen die het bezwaarschrift
van de groep van 211 boeren had
den ondertekend.
Het basisplan gaat het mogelijk
maken het waterpeil in de sloten
op Tholen en St. Philipsland beter
te beheersen. In tijden van droog
te kan daardoor zoet water uit het
Zoommeer aangevoerd worden,
maar dit gebeurt zo grofmazig,
dat niet van een zoet watervoor
ziening gesproken kan worden.
Dat kan pas bij verdere verfijning.
Over drie jaar kan het basisplan
klaar zijn, waarna grondeigena
ren 25 gulden per hectare moeten
betalen en huiseigenaren 20'%
meer. Voor de woningstichting
Beter Wonen komt dat neer op
een tientje per huis. Wanneer
grondgebruikers in een bepaalde
polder in de toekomst een echte
zoet watervoorziening willen heb
ben, moeten ze die verdichting of
verfijning zelf betalen. Dan is het
geen algemene voorziening meer,
zoals de zeedijken, gemalen, pol
derwegen en waterzuivering,
waaraan elke inwoner van Tholen
en St. Philipsland meebetaalt.
Verschillende tegenstemmers had
den er bezwaar tegen, dat ook
huiseigenaren aan het basisplan
moeten meebetalen. Anderen we
zen op het groot aantal tegenstan
ders onder de boeren, wat o.a. tot
uiting kwam in het bezwaarschrift
van de groep van 211. L.J. Koop
man diende nog een voorstel in
om dat bezwaar gegrond te ver
klaren, maar dijkgraaf I.C. Hage
waarschuwde, dat dan het gehele
basisplan van tafel zou zijn.
Ook de hoofdingelanden P.K.M.
Stouten(tevens secretaris ZLM-
kring) en J. Versluijs(wethouder)
kwamen toen in stelling om het
basisplan overeind te houden, na
dat tevoren alleen tegenstanders
aan het woord waren geweest. De
grote meerderheid van 26 hoofd
ingelanden wilde het basisplan
niet om zeep helpen door het be
zwaar van de 211 gegrond te ver
klaren. Negen hoofdingelanden
stemden tegen.
Bij elkaar(26 en 9) waren dat 35
stemmen, terwijl er 42 stemge
rechtigden waren. Zeven hoofdin
gelanden hadden echter het
bezwaarschrift van de 211 mede-
ondertekend en mochten daar
door als belanghebbenden niet
over hun eigen bezwaar beslissen.
M. Suurland sputterde nog tegen
omdat hij zijn handtekening als
een actie op persoonlijke titel be
schouwde, wat niets met zijn af
vaardiging in het waterschap te
maken had. De dijkgraaf zei het
echter een eigenaardige zaak te
vinden, dat Suurland over zijn ei
gen bezwaar wilde stemmen. Hij
noemde dat twijfelachtig en stond
dat niet toe.
Eén van de voornaamste tegen
standers was wethouder Koop
man, die als hoofdingelande voor
de waterkwaliteit deel uitmaakt
van het waterschap. "Uw voorstel
spreekt van moed, durf en voort
varendheid", zei Koopman,
"maar 211 handtekeningen liegen
er ook niet om. Vele agrariërs ne
men een afwachtende houding
aan en over de financiën en water
kwaliteit zijn er nog vele vragen."
"We gaan grotere groepen tekort
doen als we de bezwaren van de
211 honoreren", zei de dijkgraaf,
die niet teveel in details wilde tre
den en zich tot de hoofdzaken be
perkte. Hij hield zijn antwoorden
kort en zei niet in herhalingen te
willen vallen. "Er is al oeverloos
over gesproken", aldus dijkgraaf
Hage.
Op de bezwaarschriften van H.
van Westen en A.C. Geluk na, die
op het tracé van het basisplan be
trekking hadden, werden alle be
zwaren ongegrond verklaard.
Pag 11: zoet water heilzaam en
toekomstgericht
dat is het beste schoft", verklaart
hij als oud-landarbeider.
De diamanten bruiloft werd in de
huiselijke kring gevierd met de
kinderen, 3 klein- en 3 achter
kleinkinderen. Namens de ge
meente Tholen kreeg het echtpaar
de felicitaties van burgemeester
H.A. van der Munnik.
Actie werknemers Goedhart bij bezoek Kamerlid
'Betere fietspaden op het eiland
Tholen, niet alleen voor recreatie'.
Deze tekst was te lezen op een
bord in de fabriekshal van Goed
hart bv te Sint-Maartensdijk toen
een PvdA-delegatie er vrijdag een
bezoek bracht vanwege de komen
de Tweede Kamerverkiezingen.
Tweede Kamerlid J. Lilipaly van
de PvdA kon het eens zijn met de
oproep die door C. Westdorp uit
Stavenisse was opgeschreven. Lili
paly zei dat er in de kamer gespro
ken is over de zwakke en sterke
punten van de recreatie in Zee
land. "Het is wel leuk om allerlei
zaken voor de recreatie te schep
pen maar we hebben ook gewone
fiets- en wandelpaden nodig, ze
ker in wat dan het Zeeuwse ach
terland wordt genoemd". Wes-
dorp komt dagelijks met nog vijf
mensen uit Stavenisse op de fiets
over de Provincialeweg naar
Smurdiek. "Ik hoorde ervan dat
er weer een fietspad voor toeristen
bijkomt van Gorishoek naar de
Schelphoek. Ik begrijp best dat er
verschillende subsidies voor zijn
maar, ik wou er toch nog maar
eens op wijzen dat er tussen Sta
venisse en Smurdiek nog steeds
geen fietspad ligt".
Wesdorp vernam dat er een poli
tieke partij op bezoek zou komen
en sprak er met andere werkne
mers in de kantine over een derge
lijk bord te plaatsen, 's Ochtens is
er veel werkverkeer, het is flink
opletten als fietser. Ook voor de
schooljeugd is het soms een ge-
vaarlijkse situatie.
"Het is niet de
eerste keer dat Wesdorp aandacht
voor deze kwestie vraagt. Ook tij
dens het kernbezoek van het colle
ge vorig jaar aan zijn woonplaats
bracht hij het ontbreken van een
fietspad tussen de 'Meulwegt' en
Stavenisse ter sprake.
WONINGINRICHTING
Advertentie I.M.
Meer muzieklessen kost Tho
len 15.000 gulden
Ds. Verheul neemt afscheid
van Hervormde Gemeente
Tholen
Zoet water heilzaam en toe
komstgericht
We hebben er een heffing bij
VVD hevelt geld zoet water
over van Schouwen naar
Tholen
Internationale zaadhandel Sa-
hin investeert in Sint-
Annaland
Een versierde huwelijksboot
PvdA fietst over Tholen naar
6 september
Sportjournalist Matty Ver-
kamman: De voetbalsport
gaat aan het suportersdom ten
onder
Tholense Boys en SPS halen
derde bekerronde
Wielrenner Dirk Uijl gestopt
WERP HET MES NIET
WEG OMDAT U ZICH ER
AAN GESNEDEN HEBT
Dit nummer bestaat uit 20
pagina's
AUTOMATISERING
P. Vineloolaan 12A
4611 AN Bergen op Zoom
Tel. 01640 - 41087
I MEESTERLIJK ONDERBOUWD
Leerlingen van de TSG en directeur A.A. Meloen (tweede van rechts) bewonderen de auto die Volvo de school als 'lesmateriaal' in
bruikleen geeft. Links naast Meloen de heer F. van Baal van dealer Bluekens. Derde van links (in trui) J.M. Kobus van Volvo Ne
derland.
Meloen merkte in zijn dankwoord
op, dat het ministerie van onder
wijs slechts mondjesmaat geld be
schikbaar heeft voor leermidde
len. "Het is van belang dat het be
drijfsleven die signalen opvangt."
Het beschikbaar stellen van mate
riaal noemde hij een 'dieptein
vestering' om in de toekomst ver
zekerd te zijn van goed geschoold
personeel. J.M. Kobus van Volvo
Nederland onderschreef dat:
"Een gezonde wisselwerking in
een wederkerig belang."
Zijn bedrijf heeft de laatste jaren
een 'gat in de markt' ontdekt en
wil op deze manier leerlingen ver
trouwd maken met een stuk mo
derne techniek. Omdat Volvo als
enige in Nederland zowel auto's
ontwikkelt, beproeft als produ
ceert heeft men dergelijke voertui
gen voor scholen beschikbaar.
Meestal gaan ze naar scholen voor
middelbaar beroepsonderwijs en
streekscholen. Dit kalenderjaar
zijn al een stuk of twaalf auto's
bij het onderwijs terecht
gekomen.
Het gaat om zogenaamde beproe
vingsauto's van de afdeling pro-
duktontwikkeling van Volvo. "Je
kunt er niemand meer de weg mee
op sturen, want er zijn allerlei
tests mee gedaan", vertelt de heer
Kobus. De school krijgt het voer
tuig voor onbepaalde tijd in
bruik
leen en ondertekent een contract
waarin staat dat de auto beslist
niet in de handel mag komen en
ook niet op de weg mag komen.
"Hij gaat uitsluitend gebruikt
worden voor sleutel- en meetoefe-
ningen", aldus Kobus.
Vakdocent motorvoertuigentech
niek S. Goeree zal samen met
Volvo-dealer Bluekens bekijken
welke documentatie er beschik
baar komt betreffende de micro-
electronica in de auto. "Domweg
vervangen van onderdelen is uit
de mode. Storingen moeten op
gespoord worden", meent Kobus.
Hij haalt een uitspraak aan van
disc-jockey Frits Spits: Zeker we
ten is zuiver meten. Wanneer je je
de kennis van het systeem eigen
hebt gemaakt, dan kun je er meer
mee doen.
De Volvo-man merkt nog op dat
maar weinig lbo-scholen een auto
in bruikleen krijgen. "We beper
ken dat tot het D-niveau: je moet
de betere leerlingen hebben." Me
loen vult aan dat het gaat om leer
lingen die al een lts-diploma heb
ben en nu een jaar terugkomen als
voorbereiding op het mbo.
De afdeling motorvoertuigentech
niek van de TSG, die zo'n dertig
leerlingen telt, maakte tot nu toe
gebruik van afgeschreven auto's
en bijzondere gereedschappen van
eilandelijke autobedrijven.
Vertegenwoordiger F. van Baal
van Bluekens maakte duidelijk
dat zijn bedrijf in de toekomst
open staat voor vragen van de
TSG.