THOLENDERWIJS
informatierubriek van de gemeente tholen
WIJZIGINGEN INDIVIDUELE
HUURSUBSIDIE PER 1 JULI
AANWIJZING OOSTERSCHELDE
TOT STAATSNATUURMONUMENT
GEMEENTEHUIS GESLOTEN.
VERGADERING KOMMISSIE SPORT
IEDERE DAG GOOIEN WE
50.000 KILO CHEMISCH AFVAL WEG
NIEUW OP DE "TUTTELHOEK
WAT LIGT
TER
INZAGE?
INZAMELING LANDBOUWPLASTICS
ANJERCOLLECTE VAN
12 T/M 25 JUNI 1988
DE NIEUWE GEMEENTEGIDS IS UIT!!
Donderdag 8 juni 1989
DE EENDRACHTBODE
HOORZITTING EN KOMMISSIEVERGADERINGEN:
WOENSDAG 14 JUNI:
Als we daarmee doorgaan....
Schilders en tuinders opgelet!
Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1-5 Sint-Maartensdijk
Tel. 01666-8200 Telefax: 01666-3553
Ondanks de sombere verhalen die af en toe in de pers verschijnen
over de toekomst van de individuele huursubsidie is staatsecretaris
Heerma van plan de subsidie ook in de jaren negentig te handhaven.
In deze rubriek "Tholenderwijs" zetten wij voor u de wijziging van
de regeling, zoals die per 1 juli 1989 van kracht worden, op een
rijtje.
Belangrijke wijzigingen die per 1 juli 1989 ingaan zijn:
aanpassingen door de trendmatige 3% huurverhoging;
verhoging van de maximum huurgrens naar f 750,
op het inkomen van 1988 wordt een correctie toegepast van 1
voor een verwachte inkomensstijging.
Huurprijs
Over welke huur krijgt u eventueel subsidie?
Dat is over de kale huur voor het 'enkele gebruik' van de woning,
minus de kosten voor een garage of bedrijfsruimte, plus de volgende
service-kosten:
kosten van verlichting van gemeenschappelijke portalen, portie
ken, trappenhuizen, galerijen, kelder-, recreatie- en dienstruim
ten; energiekosten van lift-, ventilatie-, hydrofoor- en alarminstal
laties;
schoonmaakkosten van liften en van de hierboven genoemde
collectieve ruimten tot maximaal f 25,— per maand;
kosten van huismeester tot maximaal f 25,— per maand;
onderhoudskosten voor collectieve groenvoorzieningen tot maxi
maal f 5,— per maand;
als in de 'kale' huurprijs geen bedrag is opgenomen voor
recreatie- en dienstruimten, maar de kosten van deze ruimten
aan bewoners worden doorberekend in de servicekosten, zal als
maximaal te subsidiëren bedrag f 25,— per maand worden aan
gehouden;
administratiekosten en servicekostenderving over bovenstaande
tot maximaal f 15,— per maand.
Aanpassing bedragen
Huishoudens van twee of meer personen (partners en/of;huisge- t
noten) krijgen huursubsidie als hun maandhuur op 1 juli of op de
ingangsdatum van de subsidie tenminste f 271,67 bedraagt,
maar de huur niet boven f 750,— per maand uitkomt.
De som van de belastbare inkomens over 1988 mag niet hoger
zijn dan f 37.000,
Alleenstaanden van 18 jaar en ouder komen voor subsidie in
aanmerking als de maandhuur per 1 juli of op de ingangsdatum
van de subsidie tenminste f 271,67 en niet meer dan f 750,—
per maand bedraagt en het belastbaar inkomen over 1988 niet
hoger is dan f 33.000,
Alleenstaanden van 18 t/m 22 jaar die in het vorige tijdvak voor
dezelfde woning ook wegens deze tabel werden gesubsidieerd,
blijven recht op huursubsidie volgens tabel III houden, als de huur
op 1 juli tenminste f 203,33 en niet meer dan f 600,— per
maand bedraagt. Het belastbaar inkomen over 1988 mag niet
hoger zijn dan f 29.000,
Verhuist u naar een andere woning, dan gelden de voorwaarden
van de categorie alleenstaanden van 18 jaar en ouder.
De bovengenoemde minimale huurbedragen (vóór IHS-
toekenning) zijn t.o.v. het vorige subsidietijdvak met 3 procent
verhoogd (het trendmatige huurverhogingspercentage).
Kwaliteitskorting
In de tabellen is een kwaliteitskorting verwerkt. Hoe hoger de huur,
hoe groter de woonlast voor de huurder. Het maakt dus wel degelijk
uit of u met een laag inkomen een heel dure of minder dure woning
huurt. De extra kwaliteit moet in de maandelijkse huurlast tot uit
drukking komen, vindt het Ministerie.
Belastbaar inkomen
Er wordt van uitgegaan dat het belastbare inkomen in het nieuwe
tijdvak met 1% zal stijgen. Daarom moet het belastbaar inkomen
over 1988 met 1% worden gecorrigeerd. Voor een huishouden
van 2 of meer personen geldt de som van die inkomens. Het gaat
daarbij om partners of huisgenoten. Als inkomsten tellen voor de be
paling van het belastbaar inkomen mee: salaris, uitkering, pensioen,
bijverdiensten enz.
Per huisgenoot is een bedrag van f 7.000,— van het belastbaar in
komen vrijgesteld. Dit telt niet mee voor het berekenen van de huur
subsidie. Is te voorzien dat het belastbaar inkomen voor 1989 een
kwart (25%) hoger of lager zal zijn dan in 1988 dan moet een ge
schat inkomen voor 1989 worden opgegeven.
Geschat inkomen
Aanvragers die op grond van een geschat inkomen subsidie voor het
tijdvak 1989-1990 aanvragen, hebben wettelijk de plicht om op ei
gen initiatief de juiste gegevens te verstrekken.
Bent u alleen maar loonbelastingplichtig, dan geldt als inkomen het
bruto-loon of de bruto-uitkering verminderd met:
vaste aftrek voor onkosten; l
reiskostenaftrek;
ingehouden premies AOW/AWW;
op u verhaalde premies voor AWBZ, AAW en AKW (ziekte
kosten, arbeidsongeschiktheid en kinderbijslag).
Voor alle andere uitkeringen geldt: jaaropgave minus AOW/AWW-
premies en vaste aftrek. Voor de bepaling van het inkomen tellen
niet mee: zeevarende en dienstplichtige huisgenoten en kinderen
voor wie kinderbijslag wordt ontvangen.
Vermogen
U hebt geen recht op huursubsidie als u op 1 januari 1 988 vermo
gensbelasting betaalde of bent gaan betalen. Een huishouden komt
evenmin voor subsidie in aanmerking als een partner of huisgenoot
vermogensbelasting verschuldigd is.
Huishoudens
Huishoudens kunnen voor de huursubsidieberekening bestaan uit
een enkele persoon, partners, huisgenoten of samenwoners. U
vormt een eenpersoons-huishouden, als u alleen in een huis woont
of met anderen, die niet uw partner of huisgenoot zijn.
Een partner is gehuwd met de huurder of woont er duurzaam mee
samen. Er is sprake van duurzaam samenwonen als de huurder met
één of meer anderen (die geen familie zijn) tenminste één jaar een
gemeenschappelijke huishouding voert. Als de inschrijvingsperiode
als woningzoekende en de samenwoningsperiode samen één jaar
duurden, is er eveneens sprake van duurzaam samenwonen. Een
huisgenoot is een inwonend kind, kleinkind, pleegkind, aangehuwd
kind, broer, zuster, ouder of grootouder van de huurder of partner.
Onderhuur
Als de huurder een deel verhuurt aan iemand die niet tot zijn gezin
of huisgenoten behoort, is er sprake van onderhuur. Wordt voor 1/4
onderverhuurd, dan wordt de huurprijs van de hoofdhuurder voor
i
het berekenen van de huursubsidie verlaagd tot 75%. Voor de huur
subsidieregeling telt alléén een onderverhuur van 1/4 of 3/4 van
de woning.
Samen huren
Als meer personen gezamenlijk huren op één contract, zonder dat
een gemeenschappelijke huishouding wordt gevoerd, dan hebben
we met gezamenlijk huren te maken. Bij twee huurders is de subsi
diabele huurprijs dan 50%, bij drie wordt dat 33%, enz.
Woongroepen (een aantal huishoudens in één woning) kunnen on
der de regeling voor gezamenlijk huren vallen.
Inlichtingen
Wanneer u nadere informatie wenst over dit artikel, dan wel over
het aanvragen van huursubsidie in zijn algemeenheid, kunt u kontakt
opnemen met het buro volkshuisvesting van de gemeente Tholen,
tel. 01666 - 8240 of 8241.
Wacht u in uw eigen belang niet te lang met het indienen van uw
aanvraag. Formulieren daartoe zijn verkrijgbaar bij het reeds eerder
genoemde buro volkshuisvesting. Ontvangt u reeds huursubsidie,
dan krijgt u het aanvraagformulier automatisch thuisgezonden. De
aanvraagtermijn sluit 1 januari 1990.
De minister van Landbouw en Visserij heeft het voornemen om gro
te delen van de Oosterschelde aan te wijzen als Staatsnatuurmonu-
ment. De minister heeft over zijn voornemen voor aanwijzing van de
gronden in eigendom bij de staat o.a. advies gevraagd aan het ge
meentebestuur van Tholen.
In verband hiermee worden op respektievelijk dinsdag 13 en woens
dag 14 juni a.s. een 2-tal kommissievergaderingen gehouden en wel
voor de kommissie ruimtelijke ordening en de kommissie voor het
bedrijfsleven.
Beide vergaderingen vinden plaats in het gemeentehuis te Sint-
Maartensdijk, aanvang 19.30 uur. Elke belangstellende is van harte
welkom en kan vooraf gebruik maken van het spreekrecht.
De beschikking tot voorlopige aanwijzing als beschermd natuurmo
nument van particuliere gronden ligt, met bijbehorende toelichting,
vanaf vrijdag 9 juni a.s. voor een ieder ter inzage op het buro ruimte
lijke ordening en grondzaken van de gemeente-secretarie te Sint-
Maartensdijk.
De beide kommissies worden geacht een advies uit te brengen aan
burgemeester en wethouders.
Op 19 juni a.s. wordt in gemeenschapscentrum "Meulvliet" te Tho
len een hoorzitting over de aanwijzing gehouden. Vóór de pauze
licht het ministerie van Landbouw en Visserij de achtergronden, de
rechtsgevolgen en de gevolgen voor de verschillende functies toe.
Na de pauze worden schriftelijk ingediende vragen beantwoord.
Ook tijdens deze hoorzitting is elke belangstellende van harte
welkom.
In verband met de arbeidsduurverkorting voor het gemeenteperso-
neel is het gemeentehuis vrijdagmiddag 9 juni 1989 gesloten en te
vens telefonisch niet bereikbaar. Houdt u daar rekening meeU
Op woensdag 14 juni a.s. komt de kommissie voor de sport voor
een vergadering bijeen in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk.
Deze bijeenkomst die om 20.00 uur begint is openbaar. Elke be
langstellende is van harte welkom en kan vooraf gebruikmaken van
het spreekrecht. Op de agenda staan de navolgende onderwerpen:
Verzoek uitbreiding tenniskomplex te Sint-Annaland met een
derde baan;
De tennisvereniging "Sint-Annaland" heeft het gemeente
bestuur verzocht een derde tennisbaan aan te leggen op het ten-
niscomplex aldaar. De vereniging wijst op een toename van het
aantal leden (thans 181) en op de toename van het aantal kom
petitieteams, waardoor de druk op de huidige twee banen via
kompetitiewedstrijden, trainingen en instruktie, steeds groter
wordt. De recreatiespelers komen daardoor minder aan hun
trekken.
Voor een vereniging met een struktuur als die te Sint-Annaland
hanteert de K.N.L.T.N. (de tennisbond) en de N.S.F. (de Neder
landse Sportfederatie een norm van 70 spelers per baan.
De tennisvereniging "Sint-Annaland" heeft zich ten aanzien van
een eventuele uitbreiding uitgesproken voor een zandkunststof
tennisbaan. Burgemeester en wethouders staan hier in principe
niet onwelwillend tegenover, maar stellen wel dat de meerkosten
t.o.v. de traditionele gravelbaan in een kostendekkend tarief bij
de vereniging in rekening dient te worden gebracht.
De kommissie wordt om advies gevraagd.
Renovatie trainingsveld te Stavenisse;
Op 10 april jongstleden heeft een gesprek plaatsgevonden met
de besturen van de voetbalvereniging "Stavenisse" en de voet
balfederatie inzake de voor dit jaar op het programma staande re
novatie van het trainingsveld te Stavenisse.
Zoals bekend is bij de aanleg van het Gebaco-trainingsveld te
Oud-Vossemeer in 1987 gesteld dat, hoewel er na informatie en
onderzoek van de mogelijkheden er een positieve indruk van de
konstruktie van Gebaco was verkregen, er toch nog te weinig er
varingen mee opgedaan waren om nu al meteen te kunnen stel
len dat dit de beste oplossing is voor onze trainingsakkommoda-
ties. Vanuit dat oogpunt gezien werd besloten om zelf in onze
gemeente eerst de ervaringen hiermee eens op een rijtje te zet
ten. Het jaar 1988 werd dan ook aangewezen als proefperiode,
zodat eerst in 1989 de aanleg van meer Gebacovelden eventueel
een vervolg zouden krijgen.
Dat de proefperiode niet in het voordeel van het Gebaco is verlo
pen moge duidelijk zijn.
Het gevolg is wel dat de positieve indruk omtrent een dergelijk
trainingsveld bij de voetbalverenigingen is verdwenen. Ondertus
sen zijn echter ook andere ontwikkelingen nauwlettend gevolgd.
Inmiddels zijn een aantal zogenaamde zandtrainingsvelden beke
ken in andere gemeentes. Deze velden hebben een grasbestand
met een intensief en goed ontwikkeld wortelbestand. De eilande-
lijke voetbalverenigingen hebben inmiddels te kennen gegeven
voor de nog te renoveren trainingsvelden de keuze te laten vallen
op het zandtrainingsveld van^iet type Oranjewoud (de firma die
deze velden aanlegt). De vereniging "Stavenisse" heeft schrifte
lijk kenbaar gemaakt het dagelijkse onderhoud dat aan een der
gelijk veld noodzakelijk is voor haar rekening te nemen.
Gegeven de situatie lijkt het niet verstandig om het experiment
met Gebaco een vervolg te geven. De voetbalfederatie heeft haar
standpunt duidelijk weergegeven.
Derhalve wordt voorgesteld om bij renovatie van het trainings
veld te Stavenisse te kiezen voor een zandtrainingsveld.
De aanlegkosten van een zandtrainingsveld zijn weliswaar goed
koper dan de kosten van een Gebacoveld, maar daar tegenover
staat dat het onderhoud van een zandtrainingsveld meer aan
dacht vraagt dan een Gebacoveld. Want naast het dagelijks on
derhoud (slepen) dat net als bij Gebaco door de vereniging zal
moeten geschieden, komt hier het jaarlijks doorzaaien, bemesten
en maaiwerkzaamheden in zomer en najaar weer aan de orde.
In een eerder stadium is met de vereniging reeds gesproken over
vergroting van de bestaande trainingsakkommodatie. Door mid
del van zelfwerkzaamheid zal vergroting plaatsvinden door het
achter het veld gelegen parkeerterrein - dat als zodanig niet funk-
tioneert - erbij te betrekken. Als dan ontstaat een acceptabel trai
ningsoppervlak.
De kommissie wordt gevraagd advies uit te brengen.
Met chemisch afval gooit u meer weg dan u denkt
Ook u gooit vast wel eens eep lege batterij, een kwikthermometer
of een restje verf weg. Misschien weet u wel dat die stoffen slecht
zijn voor ons milieu, maar denkt u "ach, dat beetje van mij maakt
ook niet zoveel uit".
Helaas maakt dat beetje van u juist alles uit. Want met z'n allen
gooien we iedere dag ruim 50.000 kilo chemisch afval weg. Dat is
maar liefst 20 miljoen kilo per jaar.
Uiteindelijk komen al die stoffen in ons milieu terecht. Het effect laat
zich raden: langzaam maar zeker wordt het milieu doodziek.
Kleine hoeveelheden hebben grote gevolgen
Zoals gezegd, gooien we met z'n allen per dag ruim 50.000 kilo che
misch afval weg. Batterijen verdwijnen in de vuilnisbak, oude medi
cijnen in het toilet en bijvoorbeeld kwastreiniger in de gootsteen. Al
die kleine hoeveelheden samen hebben grote gevolgen. De bodem
raakt ernstig vervuild, de kwaliteit van ons drinkwater wordt aange
tast en ook de lucht wordt steeds vuiler. Om u een indruk te geven
hoe vervuiling door chemisch afval in z'n werk gaat, volgen we een
batterij die in de vuilnisbak wordt gegooid.
Gooit u een batterij weg, dan is er 40 procent kans dat die batterij
in een vuilverbrandingsinstallatie terecht komt. Daar verbrandt hij
maar gedeeltelijk. Het kwik in de batterij verdampt en komt via de
schoorsteen in de lucht terecht. En uiteindelijk weer in de bodem.
Andere chemicaliën uit een batterij, zoals cadmium, zijn niet af
breekbaar en hopen zich op in de as van de installatie. Er is dus 60
procent kans dat uw batterij naar een vuilstortplaats gaat, die daar
voor niet geschikt is. In dat geval is het verhaal een stuk simpeler,
maar niet minder ernstig.
Want alle zware metalen uit de batterij komen uiteindelijk in de bo
dem terecht en vervuilen daarna het grondwater. En op dat moment
is dat achteloos weggegooide batterijtje van u een bedreiging voor
ons drinkwater geworden. Want niet minder dan 70 procent van
ons drinkwater wordt gewonnen uit grondwater.
Hetzelfde verhaal gaat op voor medicijnen. Eenmaal door de WC
gespoeld, maken ze ons milieu doodziek. Want per jaar gaat het om
niet minder dan één miljoen kilo poeders, pillen en drankjes. Onze ri
oolzuiveringsinstallaties kunnen zo'n grote hoeveelheid chemicaliën
nooit aan. Het gevolg is dus dat allerlei schadelijke stoffen in ons mi
lieu terecht komen. Natuurlijk, de grond, de lucht en het water kun
nen worden gezuiverd. Maar dat kost honderden miljoenen guldens
per jaar. En dan nog is het de vraag of we alle schadelijke stoffen
weg kunnen krijgen. Het niet vuil te laten worden is dus verreweg
het beste.
Wat kunt u zelf doen?
Wat kunt u doen om problemen met het milieu te voorkomen?
U kunt ervoor zorgen dat er niet nog meer chemisch afval bijkomt.
Bijvoorbeeld door niet vaker dan strikt noodzakelijk de olie van uw
auto te verversen. Of door geen liters kwastreiniger te gebruiken als
het ook met de helft kan.
Gebruik ook niet meer bestrijdingsmiddelen in uw tuin dan strikt
noodzakelijk is. Maar het allerbelangrijkste is: gooi chemisch afval
niet weg. Stop het nooit in de vuilniszak en laat het nooit zomaar
weglopen in de WC, de gootsteen of in een putje in uw tuin of op
straat. Omdat het vaak om kleine hoeveelheden gaat, is het handig
om chemisch afval een tijdje te sparen in de door de gemeente Tho
len uitgereikte gele plastic draagtas. Zodra de draagtas vol is biedt
u die persoonlijk aan aan het personeel van de huisvuilwagen.
Bij het opsparen van klein chemisch afval moet u natuurlijk wel
voorzichtig zijn. Houdt chemisch afval altijd buiten bereik van kinde
ren. Zet u het dus ook nooit naast de normale huisvuilzak!
Wat gebeurt er met ingezameld chemisch afval?
Ingezameld chemisch afval wordt in speciale verbrandingsovens
verwerkt of veilig opgeslagen tot er een verwerkingsmethode ge
vonden is.
Met behulp van zeer moderne technieken is het tegenwoordig
steeds vaker mogelijk om chemische afvalstoffen opnieuw te ge
bruiken. Afgewerkte motorolie bijvoorbeeld kan na bewerking zo
weer als brandstof worden gebruikt. En van resten verf kan weer
grondverf worden gemaakt. Door chemisch afval in te leveren
spaart u dus niet alleen het milieu, maar draagt u ook een steentje
bij aan het hergebruik van allerlei stoffen.
Wat is er bereikt?
De inzameling van chemisch afval verloopt in Nederland steeds be
ter. Overal starten provincies en gemeenten nieuwe initiatieven.
Over een 2-tal nieuwe initiatieven van het gemeentebestuur van
Tholen informeerden wij u enkele weken geleden. Het betreft de
mogelijkheid tot inzamelen van plat of vlak glas en de inzameling
van landbouwplastics.
Voor de goede orde herhalen wij onderstaand beide artikelen.
ff
Bouwen in afwijking van bestemmingsplan:
Er is een aanvraag om vergunning ingediend door de heer J.
Geuze, Burgemeester Sluijmersstraat 11 te Stavenisse voor
het verbouwen van een woning op het perceel kadastraal be
kend Stavenisse, sektie F, nummer 1121, plaatselijk ge
merkt Bos 49.
Dit plan is niet in overeenstemming met het ter plaatse gel
dende bestemmingsplan. Burgemeester en wethouders van
Tholen zijn voornemens met toepassing van artikel 19 van de
Wet op de Ruimtelijke Ordening, na verkregen toestemming
van het kollege van gedeputeerde staten van Zeeland, ver
gunning te verlenen voor onderhavig plan.
Alvorens hiertoe over te gaan wordt een ieder in de gelegen
heid gesteld om van 9 juni 1989 tot en met 22 juni 1989
schriftelijk bezwaar in te dienen bij burgemeester en wethou
ders van Tholen. De bouwtekeningen liggen gedurende deze
termijn ter gemeentesekretarie te Sint-Maartensdijk, afdeling
gemeentelijke ontwikkeling, ter inzage.
Sint-Maartensdijk, 8 juni 1989
De burgemeester van Tholen,
H.A. van der Munnik.
Voorbereiding bestemmingsplannen;
De burgemeester van de gemeente Tholen maakt ter voldoe-,
ning aan het bepaalde in artikel 22, tweede lid, van de Wet
op de Ruimtelijke Ordening bekend, dat met ingang van 9 ju
ni 1989 voor een ieder ter sekretarie van de gemeente,
Markt 1-5 te Sint Maartensdijk, ter inzage ligt het besluit van
de raad van de gemeente Tholen van 29 mei 1989, waarbij
wordt verklaard, dat een bestemmingsplan wordt voorbereid
voor de volgende gebieden:
a. een gebied aan de Philips van Dorpstraat 1 t/m 9
(oneven) te Oud-Vossemeer;
b een gebied aan de Kastelijnsweg te Sint-Maartensdijk.
De begrenzing van de genoemde gebieden staat aangegeven
op de bij bovengenoemd besluit behorende en als zodanig
gewaarmerkte tekeningen.
Tegen dit besluit kan binnen 30 dagen na publikatie schrifte
lijk bezwaar worden gemaakt bij de gemeenteraad.
Sint-Maartensdijk, 8 juni 1989
De burgemeester van Tholen,
H.A. van der Munnik.
Voorbereiding bestemmingsplan:
De burgemeester van de gemeente Tholen maakt ter voldoe
ning aan het bepaalde in artikel 21 van de Wet op de Ruimte
lijke Ordening bekend, dat met ingang van 9 juni 1989 voor
een ieder ter secretarie van de gemeente, Markt 1-5 te Sint-
Maartensdijk, ter inzage ligt het besluit van de raad van de
gemeente Tholen van 29 mei 1989, waarbij wordt verklaard,
dat een bestemmingsplan wordt voorbereid voor een gebied
aan de Hoge weg te Sint-Maartensdijk.
De begrenzing van dit gebied staat aangegeven op de bij bo
vengenoemd besluit behorende en als zodanig gewaarmerk
te tekening.
Tegen dit besluit kan binnen 30 dagen na publicatie schrifte
lijk bezwaar worden gemaakt bij de gemeenteraad.
Sint-Maartensdijk, 8 juni 1989
De burgemeester voornoemd,
H.A. van der Munnik.
Aanwijzing Oosterschelde als beschermd natuurmo
nument;
De burgemeester van de gemeente Tholen maakt ter voldoe
ning van het bepaalde in artikel 9, lid 2, van de Natuurbe
schermingswet bekend, dat vanaf vrijdag 9 juni, gedurende
dertig dagen, ter secretarie van de gemeente Tholen, Markt
1-5 te Sint-Maartensdijk, ter inzage wordt gelegd:
de overweging om te komen tot aanwijzing van de Ooster
schelde als natuurmonument.
Binnen veertien dagen na verloop van de termijn van ter inza
ge legging kunnen de eigenaren, de ingeschreven hypothe
caire schuldeisers en andere belanghebbenden schriftelijk
bezwaar aantekenen bij Gedeputeerde Staten van Zeeland te
Middelburg.
Sint-Maartensdijk, 8 juni 1989
De burgemeester voornoemd,
H.A. van der Munnik.
Sinds kort staat vlakbij de ingang van de gemeentelijke stortplaats
"Tuttelhoek" een grote container, waarin afvalgas kosteloos kan
worden gestort. Afvalverwerker Coppens uit Bergen op Zoom heeft
deze container als proefobjekt ter beschikking gesteld.
Gedurende een reeks Van jaren kunnen particulieren op verschillen
de plaatsen in de Thoolse woonkernen lege flessen en potten stor
ten in de glasbakken. Die glasbakken bieden echter geen mogelijk
heden voor het storten van het platte of zo u wilt vlakke glas. In het
bijzonder schilders en glastuinbouwers beschikken nog al eens over
plat afvalglas. Dit afvalglas kan dus vanaf heden gratis in de door
Coppens geplaatste container worden gestort. Natuurlijk kunnen
ook particulieren van deze mogelijkheid gebruik maken. Helpt u alle
maal mee dit projekt tot een sukses te maken, zodat het afvalglas
op een milieuvriendelijke wijze kan worden hergebruikt.
Alhoewel de industrialisatie van Tholen langzaam op gang komt, is
Tholen bij uitstek nog steeds een agrarische gemeente. De laatste
decennia is het gebruik van landbouwplastics steeds meer toegeno
men. Alhoewel de kwaliteit van deze plastics van dien aard is dat
er sprake is van meermalig gebruik, komt er een moment dat de
landbouwer er vanaf wil. Vaak komt dit materiaal in de bodem te
recht of - erger nog - wordt het verbrand. Vanwege de samenstel
ling is dit zeer schadelijk voor het milieu.
In samenwerking met een bedrijf, dat van dit plastic opnieuw te ge
bruiken materialen maakt, organiseert het gemeentebestuur, in eer
ste instantie bij wijze van proef, een inzamelingsaktie van land
bouwplastics. Het gaat hierbij overigens uitsluitend om de volgende
landbouwplastics:
zwarte kuifolie (het welbekende landbouwplastic);
lege veevoederzakken en
lege kunstmestzakken.
Deze landbouwplastics kunnen tijdens de openingstijden van stort
plaats "Tuttelhoek" via een apart geplaatste container kosteloos
worden ingeleverd. Van belang is nog dat het plastic zelf geen ste
nen, landbouwvoorwerpen, gereedschappen, hout, textiel e.d. mag
bevatten. Een normale verontreiniging van zand en stro is geen
probleem.
EEN SCHOON MILIEU OP THOLEN IS UW EN ANDERMANS
BELANG)
In de periode van 12 tot en met 25 juni aanstaande wordt in Zee
land, dus ook op Tholen, de jaarlijkse Anjercollecte gehouden. Deze
collecte heeft tot doel de financiële positie van het Anjerfonds te
versterken. Hierdoor kan het fonds culturele voorzieningen en aktivi-
teiten, met name door verenigingen subsidiëren. Het Anjerfonds
Zeeland is, evenals de fondsen van dezelfde naam in de andere pro
vincies, een onderdeel van het landelijk Prins Bernhardfonds. Het
Prins Bernhardfonds richt zich op zaken van landelijk belang. De An
jerfondsen houden zich bezig met initiatieven van regionale en plaat
selijke betekenis, yun taak bestaat vooral uit het financiëel on
dersteunen van organisaties op cultureel gebied en op het terrein
van monumenten- en natuurbehoud. Ook zang- en muziekverenigin
gen, amateurtoneel enz. vallen hieronder.
De Anjerfondsen worden van twee zijden van financiën voorzien. In
de eerste plaats zijn er de eigen inkomsten in de vorm van giften,
de opbrengst van collecten enz. In de tweede plaats ontvangen de
fondsen volgens een verdeelsleutel, een bijdrage van het Prins Bern
hardfonds. De belangrijkste bron van eigen inkomsten is de op
brengst van de jaarlijkse Anjercollecte. De opbrengst van de eigen
collecte is tevens van invloed op de bijdrage die van het Prins Bern
hardfonds wordt ontvangen. Hoe hoger de opbrengst van de eigen
collecte, des te hoger kan de bijdrage uit het Prins Bernhardfonds
zijn. Een aantal Thoolse verenigingen bouwde een plaatselijke
collecte-organisatie op en werkte ook mee aan de collecte door het
beschikbaar stellen van de collectanten. Voor de deelnemende vere
nigingen is dit een goede zaak, omdat met ingang van 1988 33
1/3% van de collecte-opbrengst de verenigingskas ten goede komt.
Het slagen van de Thoolse Anjeraktie is daarom van rechtstreeks
belang voor het plaatselijke culturele leven. In 1988 was de Thoolse
opbrengst ruim f 4700, Hiervan kon f 1504,93 aan de plaatse
lijke verenigingen worden uitbetaald. De Anjercollecte wordt ook nu
weer door diverse plaatselijke verenigingen georganiseerd.
&ƒ■-
Morgen verschijnt de nieuwe gemeentegïds van Tholen
1989-1990. De gids wordt nog deze week en begin volgende week
huis-aan-huis bezorgd.
De gids is u behulpzaam bij het vinden van de weg in het gemeente
lijk apparaat, maar ook daarbuiten. De gids zal er toe bijdragen dat
het sociaal, maatschappelijk en cultureel leven op Tholen zo goed
mogelijk kan plaatsvinden.
Voor het buro voorlichting en de uitgever is de uitgifte van de ge-
meentegids telkens opnieuw een heel karwei. Er komt nogal wat kij
ken voordat alle gegevens binnen en verwerkt zijn. Dank wordt ge
zegd aan allen die voor toezending van gegevens of correcties daar
op hebben zorg gedragen.
VERVOLG PAG. 6
i
i