THOLENDERWIJS
HERZIENING VERKEERSMAATREGELEN TE SINT MAARTENSDIJK
WOENSDAG 1 FEBRUARI: VERGADERING WELZIJNSKOMMISSIE
VERVUILDE WEGEN: EEN GEVAAR
VOOR ONS ALLEMAAL!
Modern Jazz Dance Company
DJAZZEX
HINDERWET: OPENBARE KENNISGEVING VERZOEK OM VERGUNNING
informatierubriek van de gemeente tholen
Glas het inzamelen waard.
Hfeg Hup, in de glasbak!
SPREEKUUR B EN W
Een goed krijgsknecht
Donderdag 26 januari 1989
DE EENDRACHTBODE
5
het SMALSTADS MANNENKOOR
LOUIS VAN DIJK
Zie het Lam Gods
LEDEBOERIANEN (5):
door J.M. Vermeulen
Net even anders
Liever doorstoken
Broer Paulus
Collega Molenaar
Lesje kerkrecht
Niet voluit predikant
I Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1-5 Sint-Maartensdijk. Tel. 01666-2955
Op woensdag 1 februari komt de welzijnscommissie 's middags om
half vier voor een vergadering bijeen in het gemeentehuis te Sint-
Maartensdijk. Deze bijeenkomst is openbaar. Elke belangstellende is
van harte welkom en kan vooraf gebruikmaken van het spreekrecht.
De agenda voor deze vergadering geeft aan dat o.a. wordt gespro-^
ken over de aanpassing van de gemeentebegroting 1989 i.v.m. na
gekomen subsidieverzoeken, terwijl ook de subsidiëring van de loka
le omroep Sloth voor het jaar 1989 aan de orde komt.
Voorts wordt van de kommissie een advies gevraagd over het be
grip "Leidersvorming" in de subsidieverordening.
De Tarievenverordening specifiek welzijn kent ten aanzien van een
groot aantal werksoorten/aktiviteiten een subsidiegrondslag van
80% van de kosten van leidersvorming. 8ij de invoering van dit ta
rief is de volgende toelichting gegeven: "Het is een goede zaak dat
vrijwilligers binnen de verenigingen in staat gesteld kunnen worden
bepaalde kursussen te kunnen volgen ter bevordering van het funk-
tioneren van de vereniging. Wel dient hierbij de voorwaarde gesteld
te worden dat een dergelijke subsidie niet verstrekt zal worden ten
behoeve van personen die een vergoeding en dergelijke voor hun
werkzaamheden bij de vereniging ontvangen." Deze voorwaarde is
echter niet expliciet in bedoelde verordening opgenomen.
Een en ander heeft tot gevolg dat er in de praktijk wel eens diskussie
kan ontstaan over door verenigingen op te voeren kosten van lei
dersvorming, bijv.:
a. de kosten van opleiding tot trainer in de sportsektor, ook als de
man/vrouw belooft of zelfs contractueel vastlegt dat hij/zij bij de
desbetreffende vereniging nooit om een salaris zal vragen, dan wel
dit gedurende een bepaalde periode niet zal doen.
b. De kosten van een kursus "leidster peuterspeelzaal" f 550,—
per persoon, maar waarbij het afronden van deze kursus niet leidt
tot salarisverhoging voor betrokkene.
c. De kosten van een kursus "management in non-profit organisa
ties" door bijv. de voorzitter van een vereniging, waarvan de kosten
zo'n f 1500,— excl. reiskosten per jaar bedragen.
Hoewel de bedoeling van de subsidie in de kosten van leidersvor
ming duidelijk zijn, verdient het aanbeveling het begrip leidersvor
ming en de subsidiabele kosten daarvan nader te omschrijven. Dit
zou als volgt kunnen:
Leidersvorming:
Aktiviteiten gericht op de vergroting van de deskundigheid van niet-
betaalde vrijwilligers ter bevordering van het funktioneren van vere
nigingen en instellingen, zowel op bestuurlijk- als uitvoerend gebied.
Hiertoe worden gerekend de goedgekeurde kosten van:
1. deelneming aan kursussen en bijeenkomsten, met uitzondering
van die kursussen welke opleiden tot een op geld waardeerbaar di-
plomabezit;
2. de aan 1 verbonden noodzakelijke reis- en verblijfskosten of de
door de verenigingen en instellingen zelf georganiseerde kursussen,
waartoe worden gerekend de goedgekeurde kosten van:
3. honoraria sprekers en externe adviseurs
4. de kosten van voor kursussen te gebruiken materialen
5. de huur van de noodzakelijke akkommodaties
6. andere door burgemeester en wethouders aanvaarde kosten.
Tholen is een landelijk gelegen gemeente met een overwegend agra
risch karakter. Dat heeft vele voordelen, die wij u niet hoeven op te
noemen, omdat die genoegzaam bij u bekend zijn.
Een van de vervelende bijkomstigheden van een gemeente met een
overwegend agrarisch karakter is de vervuiling van openbare wegen
door landbouwverkeer. Met name in de periode die net achter ons
ligt, leidt de combinatie van vaak slecht weer (regen) en het bieten-
vervoer tot gevaarlijke situaties voor het vesrkeer. Onlangs heeft de
ouderraad van de Thoolse Scholengemeenschap zijn bezorgdheid
nog uitgesproken over de vervuilde wegen. Vooral voor kinderen die
per fiets de scholen bezoeken, ontstaan levensgevaarlijke situaties,
met name op de binnenwegen, om nog maar te zwijgen over kleding
en (brom)fietsen die zwaar bemodderd uit de strijd komen.
Wij willen er nogmaals op wijzen, dat bij vervuiling van wegen, in
de meeste gevallen het de landbouwers in onze gemeente zijn, die
daarvoor verantwoordelijk zijn. Die verantwoordelijkheid wordt niet
weggenomen met de plaatsing van een bordje "slipgevaar". De ver
vuiler is verplicht tot schoonmaken van de weg. Zonodig treedt de
politie verbaliserend op en worden bij niet naleving van de schoon-
maakplicht, de kosten die alsdan door de wegbeheerder worden ge
maakt, op de vervuiler verhaald.
Via de Z.L.M. heeft het gemeentebestuur onlangs een beroep op
agrarisch Tholen gedaan, om situaties als in dit artikel beschreven
te voorkomen. Via deze rubriek doen wij nogmaals een beroep op
de Thoolse landbouwers, de vervuiling van wegen en bij gevolg het
creëren van gevaarlijke situaties tot een minimum te beperken.
Zwembadtarieven
In de voor de gemeenteraad in juli 1988 vastgestelde sportnota is
melding gemaakt van een aanvullende studie naar de toekomstige
funktie van de 2 openluchtzwembaden in de gemeente. Burgemees
ter en wethouders menen dat beide baden gehandhaafd moeten
worden en in de loop van de komende jaren aangepast moeten wor
den aan de eisen die gesteld worden in de Wet Hygiëne en Veilig
heid Zwemgelegenheden.
In het onderzoek is ook aandacht besteed aan de diverse zwembad
tarieven. Deze tarieven, betrekking hebbend op toegangsbewijzen
en abonnementen, zijn al geruime tijd niet meer gewijzigd en wijken
af van de tarieven die andere gemeenten rekenen. Vooral de tarie
ven voor de zwemabonnementen liggen gemiddeld lager.
Burgemeester en wethouders zijn voornemens de tarieven voor
"dagkaarten", "seizoenkaarten" (lees: abonnementen) en zwem-
leskaarten als volgt te wijzigen: dagkaarten, thans f 1,95 en
f 3,05, voorstel f 2,— en f 3, seizoenkaarten, thans f 102,
f 105,-, f 108,-, f 111,- en f 114,-, voorstel: f 102,-,
f 108, f 114, f 120, en f 126, zwemleskaarten, thans
f 31,— en f 51, voorstel: f 45,— en f 60,
De kommissie wordt gevraagd een advies uit te brengen.
Uitbreiding schoolzwemmen:
Uit een ingesteld onderzoek is gebleken dat leerlingen afkomstig uit
de woonkernen waar een openluchtzwembad aanwezig is zwem-
vaardiger zijn dan leerlingen uit andere woonkernen. De aanwezig
heid van een zwembad maakt dat kinderen sneller aan particuliere
zwemlessen deelnemen en ook vaker gaan vrij-zwemmen.
Dit alles leidt tot een voornemen van burgemeester en wethouders
het schoolzwemmen voor de kernen Poortvliet, Oud-Vossemeer,
Sint-Annaland, Stavenisse en Scherpenisse met één jaar uit te brei
den tot de groep 6/7 jaar (groep 4) en wel per het schoolzwemsei-
zoen 1989. Deze uitbreiding gaat circa f 3500,— extra kosten.
De kommissie wordt om advies gevraagd.
Zaterdag 28 januari 1989 Aanvang 20.15 uur
Gemeenschapscentrum "Meulvliet" Tholen
Uit op Tholen presenteert het optreden van:
Djazzex bestaat inmiddels zes jaar en blijft in artistieke zin
groeien.
De 2e produktie, die Djazzex dit seizoen uitbrengt, is speciaal
gemaakt voor kleine podia en bestaat uit werken van de cho
reografen Bruce Taylor - Karei Vandeweghe.
Jazzdans vermengd met andere dansvormen is het uitgangs
punt van hun optreden.
Met "SWINGTIME" brengt Djazzex een volwaardige
dansproductie. Zeker een must voor alle liefhebbers van jazz-
ballet.
Kaartverkoop:
Reserveren of afhalen van kaarten
Via VVV Eiland Tholen Haven 48, St. Maartensdijk
Tel: 01666 - 3771
H. Nieuwenhuis Markt 28, Tholen, tel: 01660 - 2363 tussen
9.00 en 12.00 uur.
Entree: leden f 9, Niet leden f 10, CJP en 65
f 6,50.
In een reeks van jaren zijn in de kern Sint-Maartensdijk diverse ver
keersmaatregelen getroffen. Onlangs hebben burgemeester en wet
houders die verkeersmaatregelen geëvalueerd, waarbij gebleken is
dat door gewijzigde omstandigheden een aantal maatregelen over
bodig zijn geworden of niet meer in overeenstemming zijn met de
huidige situatie.
Besloten is dan ook de desbetreffende verkeersmaatregelen op te
heffen. Onderstaand geven wij aan om welke verkeerssituaties het
gaat:
Kaaistraat
Het parkeerverbod voor beide zijden van de Kaaistraat wordt inge
trokken en vervangen door een verbod stil te staan. Ten behoeve
van de winkels in deze straat wordt voor het bevoorradingsvekeer
een uitzondering gemaakt door plaatsing van een onderbord "uitge
zonderd bevoorradingsverkeer". Het doorgaansverbod (borden 44
en 45 RVV) wordt ingetrokken, aangezien de praktijk aangeeft dat
dergelijke situaties zich vanzelf oplossen. Tevens wordt het verbod
om (brom)fietsen in deze straat te plaatsen van 18.00 - 24.00 uur
opgeheven.
Éénrichtingsverkeer Markt
Het éénrichtingsverkeer op het weggedeelte van de Markt, gelegen
tussen de Ds. de Bresstraat en de oostelijke rijbaan van de Markt
wordt opgeheven. Bij het verlaten van het parkeerterrein vóór het
gemeentehuis wordt door automobilisten vaak thans tegen de rij
richting in gereden. Het éénrichtingsbord zal verplaatst worden naar
het begin van de Ds. de Bresstraat.
Voetpad tussen Westvest en Oudestraat
Besloten is het pad tussen de Westvest en Oudestraat aan te wijzen
als voetpad. Bij de ingang aan de Westvest staat reeds een bord (61
RVV). Bij de ingang aan de Oudestraat wordt een dergelijk bord ge
plaatst.
Opheffing B-weg gedeelte Oostsingel
Het gedeelte Oostsingel gelegen tussen Onder de Linden en Bea-
trixstraat is momenteel aangeduid als B-weg, terwijl het bovendien
gesloten is verklaard voor voertuigen die de breedte van 2 meter te
boven gaan. Deze maatregelen zijn destijds genomen vanwege de
geringe breedte van de straat. Jaren geleden is bedoeld gedeelte
één meter verbreed, zodat de geldende verkeersmaatregelen kun
nen vervallen.
Wissel-parkeerverbod Jacoba van Beierenstraat en Frank van Bor-
selenstraat
Het wissel-parkeerverbod in de Jacoba van Beierenstraat en de
Frank van Borselenstraat geldt momenteel voor de gehele lengte
van beide straten. Dit zal worden beperkt voor wat betreft de Jaco
ba van Beierenstraat tot het gedeelte gelegen tussen de percelen
16-56 (even) en 13-33 (oneven). De beperking in de Frank van Bor
selenstraat geldt voor het gedeelte dat gelegen is tussen de West
vest en de Cornelis Vermuydenstraat.
Tot slot
De in dit artikel genoemde wijzigingen worden van kracht op het
moment dat de benodigde borden zijn geplaatst c.q. de overbodig
geworden borden zijn verwijderd.
Nadere inlichtingen kunnen desgewenst worden ingewonnen op het
buro openbare orde en veiligheid van de gemeente-secretarie, tel.
01666-2955, tst. 311.
De eerstvolgende spreekuren van de leden van het college van bur
gemeester en wethouders vinden plaats op maandag 30 januari
1989 in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk. Burgemeester H.A.
van der Munnik en de wethouders P. van Schetsen, L.J. Koopman
en J. Versluijs houden hun spreekuur van 11.00 - 12.00 uur.
Wilt u op een ander tijdstip met een van de collegeleden spreken,
belt u dan even naar het gemeentehuis, telefoon 01666-2955,
toestel 330.
Zaterdag 4 februari 1989
Aanvang 20.00 uur
Holland Huis te Scherpenisse
De beheerscommissie van het Holland Huis te Scherpenisse
presenteert het optreden van:
en
In onze regio behoeft het Smalstads Mannenkoor geen nade
re toelichting. Maar ook Louis van Dijk, een van Neerlands
beste pianisten, is een oude bekende voor de regio Tholen.
De combinatie Louis van Dijk en het Smalstads Mannenkoor
is al meermalen beproefd en met sukses! Niet voor niets
koos de beheerscommissie voor een herhaling van deze suk-
sesformule.
Entree: 7*10,— voor volwassenen en f 6,50 voor jeugd tot
18 jaar en 65 Voor iedereen is er een gratis kopje koffie.
Burgemeester en wethouders van Tholen maken, gelet op artikel 12
van de Wet Algemene Bepalingen Milieuhygiëne bekend dat op 29
november 1988 bij hen een aanvrage voor een vergunning ingevol
ge de Hinderwet is ingekomen van:
Schietvereniging Prinses Juliana, p/a Kuipersdreef 26 te Tholen
voor het uitbreiden van de bestaande schietinrichting met een
pistoolbaan van 10 meter op het perceel kadastraal bekend sektie
G, nr. 1329, gelegen aan de Bierensstraat 2a te Sint-Annaland.
De aanvraag en andere ter zake zijnde stukken liggen met ingang
van 27 januari 1989 op de secretarie van de gemeente Tholen te
Sint-Maartensdijk ter inzage elke werkdag van 9.00 tot 12.00 uur
en van 14.00 tot 16.00 uur, alsmede elke maandag van 17.00 tot
20.00 uur in de openbare bibliotheek, Markt 58 te Sint-
Maartensdijk. Gemotiveerde bezwaren tegen het verlenen van de
vergunning kunnen door een ieder gedurende een maand na de da
tum van de ter inzage legging schriftelijk bij ons kollege worden in
gebracht. De ingekomen bezwaarschriften worden mede ter inzage
gelegd. Degene die een bezwaarschrift indient, kan verzoeken zijn
persoonlijke gegevens niet kenbaar te maken. Eveneens kunnen
mondelinge bezwaren worden ingebracht tijdens een openbare zit
ting op maandag 13 februari 1989 om 9.30 uur. De zitting vindt
plaats in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk, waarbij tevens de
gelegenheid wordt gegeven tot een gedachtenwisseling tussen het
bevoegd gezag, de aanvrager en de overige aanwezigen. Burge
meester en wethouders vestigen er tenslotte de aandacht op, dat
degenen die bezwaar hebben ingebracht, op de wijze als bovenom
schreven en een ieder die aantoont dat hij daartoe redelijkerwijs niet
in staat is geweest, in de gelegenheid zullen worden gesteld bezwa
ren tegen de ontwerp-beschikking in te dienen.
Sint-Maartensdijk, 26 januari 1989
Burgemeester en Wethouders van Tholen.
overdenking
Johannes 1:29 b
Kleine kinderen worden groot.
Ook het kind Johannes en het
Kind Jezus. Profeet van de Aller
hoogste en Zoon van de Aller
hoogste. Van beiden zegt de evan
gelist Lukas dat ze opwiesen, op
groeiden en gesterkt werden in de
geest. De Heilige geest maakt hen
beiden klaar voor taak die hen
wacht. Johannes, God is genadig,
zal heengaan voor Jezus, de Za
ligmaker. Als Zijn heraut, in de
geest en de kracht van Elia. On
verschrokken, niemand sparend,
er geen doekjes omwindend. Zon
der onderheid predikt hij: Bekeert
u want het Koninkrijk der heme
len is nabijgekomen. Johannes
weet zich de heraut van de Ko
ning. Die keurend rondgaat, Die
als vruchten en tarwe het gedrag
van Zijn onderdanen inspecteert.
Brengt dan vruchten voort die
van bekering getuigen. Het is de
prediking van boete en bekering
en van gericht De bijl is aan de
wortel der bomen gelegd; alle
boom dan die geen goede vrucht
voortbrengt, wordt uitgehouwen
en in het vuur geworpen. Johan
nes predikt Jezus als de Geweldi
ge, de Majesteit. De Rechter.
Daarom roept Johannes op om
zich te laten dopen. De doop van
Johannes is teken van boete en
berouw. Van onderwerping. Kijk
maar niet tegen mij op, zegt Jo
hannes. Die na mij komt, om
Hem gaat het. Ik ben het zelfs
niet waard om Zijn schoenriemen
los te maken. Diepe eerbied
spreekt hieruit. Dat heeft de Hei
lige Geest Johannes geleerd. De
Geest der profetie. Zo sprak moe
der Elizabeth al voor dat de jon
gens geboren waren bij de ont
moeting met Maria. Vanwaar
overkomt mij dit, dat de moeder
van mijn Heere tot mij komt? Zo
spong Johannes al op in de schoot
van zijn moeder toen de nog niet
geboren Zaligmaker hem nader
de. Johannes de Doper wordt ge
leid door de Heilige Geest. Die
Geest overtuigt van zonde en van
gerechtigheid en van oordeel. Dat
is ook de spits van zijn prediking.
Maar we zien dat ook Johannes
door die Geest al dieper ingeleid
moet worden in het Heilgeheim
van de gekomen Christus. De
Heere heeft de prediking van Jo
hannes willen gebruiken. Hij is
Zijn profreet. Hij mag voorberei
dend werk doen. De boetepredi-
king van Johannes moet wakker-
schudden. Moet verbrijzelen.
Moet de noodzaak van bekering
bijbrengen. Bekeert u, want het
Koninkrijk Gods is nabijgeko
men. En in dat Koninkrijk zal
geen plaats zijn voor onrechtvaar
digheden, die voortleven in hun
zonden. De prediking van Johan
nes de Doper is de prediking die
Adamskinderen er bewust van
maakt dat ze kind van Adam zijn.
Velen hebben zich aangesproken
gevoeld door de prediking van Jo
hannes. Velen hebben zich geër
gerd. Hoe is het met u?? Brengt
de boetgezant ook u tot de er
kenning?
Tot de in schuld verslagen belijde
nis: Ik heb gezondigd. Wees mij
genadig, Heere? Of keert u zich
ook geërgerd van Hem af. Wees
mij genadig, Heere? Of keert u
zich ook geërgerd van Hem af.
Doe dat niet te gauw. Want de
prediking van de Doper heeft nog
meer in petto.
Wanneer Jezus tot Johannes ge
komen is om Zich te laten dopen,
komt dat andere aspect van
Christus aan de orde. Zeker, Hij
is de Koning. De Zoon van Da
vid. De Mesias. De Heerser. Maar
Johannes moet leren dat deze
Heerser gekomen is om te dienen.
Hij laat Zich door Johannes do
pen. De Doper weigert in eerste
instantie. Hij werpt tegen: ik
moet door U gedoopt worden.
Maar de Heere zegt: laat nu af,
houd Mij niet tegen, want aldus
betaamt ons alle gerechtigheid te
vervullen. Deze prediking van
Christus Zelf heeft Johannes no
dig. Christus de Reine, laat Zich
tot zondaar maken. Laat Zich do
pen om Zich aan zondaren gelijk
te stellen. Hij oordeelt niet, maar
laat Zich veroordelen. Dat is het
keerpunt in de prediking van de
Doper. De strenge boetgezant
wordt nu de lieflijke gids. Zie, het
Lams Gods, dat de zonde der we-
Ds. A.G. Boogaard
reld wegneemt, roept hij uit. Zie
lezus Zelf heeft hem erop gewe
ten dat de koning de weg gaat van
Vlan van Smarten, Jesaja's bood
schap gaat voor De Doper open.
Door Zijn kennis zal Mijn Knecht
Je Rechtvaardige velen rechtvaar
dig maken. Want Hij zal hun on
gerechtigheden dragen. Johannes
moet met zijn prediking van de
Heerser met de wan in Zijn hand
verbrijzelen. Tot verslagenheid
brengen. Tot schuldbesef. Dat is
zijn aanvankelijke taak. Maar nu
heeft hij mogen zien dat Christus
Zaligmaker is. Hij heelt wat ge
broken is. Hoe?? Door het over
nemen van de schuld. Door het
wegnemen van de zonde. Zie, het
Lam Gods dat de zonde der we
reld wegneemt. De Doop van Jo
hannes is teken van berouw.
Maar neemt de zonde niet weg
Verzoent de schuld niet. Dat kan
slechts door bloedstorting. Daar
wezen de offers op. Dat kan
slechts uiteindelijk door het stor
ten van het bloed van het Lam.
Het Lam dat de Vader Zelf Zich
toebereidt. Het Lam dat geslacht
is van de grondlegging der wereld.
De Zoon van Eeuwigheid, Die,
geboren uit de Heilige Geest en
Maria al vanaf Bethlehems kribbe
de kruisweg opgegaan is. Hij was
eer dan ik zegt Johannes de
Doper.
Zie, het Lam Gods. Ja Hij is het
beide. Lam Gods en Die een
Heerser zal zijn in Israël, wiens
uitgangen zijn vanouds van de da
gen der eeuwigheid. De leeuw uit
Juda's stam, de wortel Davids. O,
alleen door Zijn Borglijden wor
den vijanden met God verzoend.
Is die Borg voor u al noodzakelijk
geworden? De bijl ligt aan de
wortel van uw levensboom maar
uit u zal in der eeuwigheid geen
vrucht komen."Nog een korte tijd
en u wordt naar Gods heilig recht
uitgehouwen en in het vuur ge
worpen. Leeft u die ernst in?? O,
Zie het Lam Gods!! Dit Woord
Gods is een nodiging. Het richt
zich tot alleen voor wie het nu ho
peloos geworden is. Dat Lam
Gods heeft Zich geofferd. Dit is
het enige middel, de Middelaar,
om met God verzoend te worden.
Zie Hem kruipen in de hof van
Gethsemané. Zie Hem geboeid
worden. Zie Hem bespot en gesla
gen worden. Zie Hem aan het
kruishout der schande genageld
worden. De profeet Jesaja
spreekt daarvan. Doch het be
haagde de HEERE Hem te ver
brijzelen, Hij heeft Hem krank
gemaakt. Eeuwig wonder: Zie het
Lam Gods. Zijn lijdensarbeid
heeft gevolgen. Het zal vruchten
voortbrengen. Als Zijn Ziel Zich
tot een schuldoffer gesteld zal
hebben zo zal Hij zaad zien. Hij
zal sterven, maar ten derden dage
opstaan. Het welbehagen des
HEEREN zal door Zijn hand ge-
lukkiglijk voortgaan. Zie het Lam
Gods. O, vraag toch of de Heilige
Geest, Die overtuigt van zonde,
gerechtigheid en oordeel u de
ogen voor Hem opent! Vlucht
toch tot Hem! Hij wacht op zon
daren. Al wat de Vader Mij geeft
zal tot Mij komen, en die tot Mij
komt, zal ik geenszins uitwerpen.
Ja, ze zullen komen! Dit Lam
Gods noemt Zichzelf ook De
Goede Herder. Zijn schapen ho
ren Zijn stem. Hoort u Hem??
Zie het Lam Gods. Er komt nog
een ander "zie". Dan is de gena
detijd voorbij. Zie, Hij komt met
de wolken, en alle oog zal Hem
zien! Hoe zal dat aanschouwen
zijn? Het Lam zal u leiden tot de
levende fonteinen der wateren.
Als bruid tot de Bruiloft des
Lams of u zult uitroepen: bergen,
valt op ons, heuvelen bedekt ons.
Zo gij Zijn stem dan heden
hoort, Gelooft Zijn heil- en
troostrijk woord, Verhardt u niet,
maar laat u leiden.
Ds. A.G. Boogaard
Oud-Vossemeer
Midden in de winter van 1838 ligt
daar in de eeuwenoude Bentlan-
den een Benthuizen dat, gezien
ons laatste artikeltje, geen twijfels
meer hoeft te hebben of haar do
minee wel bekeerd is, of op zijn
best maar hopen. Want iedere do
minee zegt dat natuurlijk van
zichzelf. Men veronderstèlde het
misschien, bij gebrek aan bewijs.
Maar nu weet Lambertus Lede-
boer dag en uur van zijn recht-
vaardigmaking.
Eigenlijk is de jonge ds. Ledeboer
altijd net even anders dan ande
ren. Het wordt - en dat verergert
na zijn bekering - gewoonte om
ongewoon te zijn. Hij vraagt naar
zijn vroegere boeken niet zoveel
meer. En aan zijn vroegere studie
hecht hij steeds minder waarde.
Schitterende talenten heeft hij
niet; zijn preken zijn doorweven
met losse en bevindelijke opmer
kingen. Vaak wordt de ordelijke
samenhang verbroken door hart
verwarmend vuur des hemels.
Maar het grootste deel van zijn
gemeente vergeeft hem dat na
tuurlijk graag. Velen hebben hem
lief omdat hij ondanks zijn een
voud in het spreken, een man is
vol des Heiligen Geestes en bezet
met grote ijver en trouw.
IJver en trouw. Op zekere zon
dag, zo vertelt ds. Ledeboer in "s
Heeren wegen', gebeurde het op
zekere zondagmorgen, 'dat ik een
wolf op de predikstoel liet predi
ken. Hoe ver kan het gaan; wat is
de mens. Mijn ziel kromp onder
de prediking als een aal. Dan lie
ver doorstoken te worden, dan
mijn ziel met zulke messen, dol
ken en zwaarden te laten door
priemen. Ik kon zulke leraren
geen ambtsbroeders noemen'. In
de middagdienst klinkt dan ook
oprecht door het kleine kerkge
bouw Ledeboers stem: 'Die man
heeft leugen verkondigd, want al
le mensen worden niet zalig'.
Ja, Ledeboer durft veel zeggen.
Sprekend in Aarlanderveen moet
hij bekend maken dat de predi
kant aldaar - bij Ledeboer onbe
keerd - heeft bedankt voor een be
roep naar elders. Vrijmoedig
voegt de Benthuizer leraar er aan
toe: 'Dat zal Gods volk daar tot
blijdschap zijn, maar de vijanden
tot droefheid'.
Komt hij eens in de oude gemeen
te van Alexander Comrie en hoort
hij dat een onbekeerde voorzan
ger de toon zal aangeven, dan
wordt Woubrugge opgeschrikt
door de uitroep: 'Een onbekeerde
voorzanger en een schoon orgel
zijn precies gelijk'.
Wat ds. Ledeboer ook ijverig en
trouw doet, is schrijven aan zijn
ouders. Het aanzienlijke koop
mansechtpaar komt echter niet
onder de indruk van Lambertus'
bediening. Zijn vermanende brie
ven en de aanhoudende geruch
tenstroom over zijn bevindelijke
preken, zijn voor broer Paulus re
den om er eens op uit te trekken
naar Benthuizen, want Lambur-
tus' zielezorg over vader en moe
der wordt vervelend; de Rotter
damse predikanten zijn mans ge
noeg om voor het geestelijk wel
zijn van het ouderlijke echtpaar te
zorgen. Paulus denkt in Benthui
zen een overspannen broer te ont
moeten en hij sjouwt grof geschut
mee. Aanvankelijk neemt hij zich
voor om met 24-ponders te gaan
schieten en, zo schrijft Paulus
overtuigend: 'had een van ons
niet bedaard dan had ik misschien
een paar 36-ponders losgebrand'.
Maar Lambertus is 'extra be
daard en kalm', en geschoten
wordt er niet. Wel adviseert Pau
lus om op de kansel meer te zwij
gen over 'die zoogenaamde be-
keeringsgeschiedenis'. Maar dat
gaat zomaar niet: 'Dat is mij on
mogelijk, want waar het hart vol
van is, stroomt de mond van
over'.
Een van de vrienden die Ledeboer
hierover schrijft, is de bekende
Haagse predikant Molenaar. De
ze oprechte collega heeft gehoord
van Ledeboers krachtdadige be
kering en de getuigenissen op de
kansel, die er een gevolg van zijn.
Molenaar is door Ledeboer wei
eens verzocht om in Benthuizen te
komen preken, maar dit werd
steeds verhinderd. In een brief
vraagt de Haagse predikant broe
derlijk: 'Ik zou wel wensen om
uwentwil en vooral om den naam
onzes Gods wil, dat men minder
zonderlinge uitdrukkingen en
handelingen in de openbare gods
dienstoefeningen van u hoorde'.
Een van de ouderlingen herinnert
zich de boetgezant Ledeboer als
hij schrijft: 'Vooral was hij aan
grijpend wanneer hij de diepe val
van kerk en staat aanwees, dan
zwol zijn stem opmerkelijk'. Deze
diepe val der kerk heeft Ledeboer
beleefd in de tweede helft van
1840, twee jaar na zijn bekering.
Want wat is er dienaangaande
gebeurd?
Ds. Ledeboer wordt volgens een
oud plaatselijk gebruik verplicht
om mensen uit twee bij Benthui
zen behorende gehuchten, kandi
daat te stellen voor de kerkeraad.
En dat doet hij niet. Ledeboer
kijkt niet naar woonplaats. Hij
stelt alleen Bijbelse eisen. 'Daar
protesteerde ik tegen, onder veel
strijds, maar kreeg geen gehoor'.
Eenentwintig leden zien hun kans
schoon en kaarten de zaak aan bij
hogere instanties. Daar denkt
men Ledeboer een lesje kerkrecht
te geven en men wijst hem erop,
dat de oude gewoonte in ere moet
blijven. De classis zendt een be
middelaar, maar deze krijgt geen
kans: Ledeboer weigert als eis tot
het ambt te stellen: 'Waar komt
mijn kandidaat vandaan'. Hij
schrijft eenvoudig: 'Tweeërlei
wetten, strijdig tegen elkander,
kunnen niet bestaan. Of men zal
de ene gehoorzamen en de andere
verachten, de ene liefhebben en
de andere haten. Hebben wij for
mulieren, zij moeten gehand
haafd worden'.
Meer en meer krijgt hij daardoor
moeite met zijn positie in de kerk.
Kan hij nog wel voluit dienaar des
Woords zijn? Komt hij tot de
conclusie dat in de Hervormde
Kerk het ambt feitelijk niet meer
kan worden uitgeoefend? Hierin
wordt hij gesterkt door de verlicht
gestelde gezangen? Zegt hij daar
van niet: 'Ik mag niet laten zingen
wat niet uit God is, en er zijn leu
gens op schier iedere bladzijde'.
Maar hij wordt er wèl toe ge
dwongen en verplicht. 'Is hij dan
nog wel dienaar van Christus?'
Nee, nee en nog eens: nee! Deze
vraag wordt levensvraag! 'Hier
moest ik kiezen: God of de men
sen, er was geen derde...'
Zo wordt het woensdag 4 novem
ber 1840. Vader en moeder gaan
op stap naar Benthuizen. Om ech
ter te bezien wat daar besproken
wordt en wat er mogelijk mee in
verband staat, daartoe hopen wij
D.V. de volgende keer de pastorie
aan de Dorpsstraat een klein
weekje wat meer van nabij te be
schouwen.
Op de step. 't Stepke, p/a dhr.
Buijs in Sprundel (tel.
01653-2969) organiseert van 19
t/m 25 juni een Ronde van Bra
bant op de step. De tocht heeft
een lengte van 750 kilometer.
Deelnemers kunnen zich aan
melden.