Doorzetters, realisten en zieners
Twee stemmingen
Aansluitingen kabel t.v.
Tholen stijgen tot 37.7%
m
ijzer-
sterke
artikelen
Gemeente: Waterschap
zelfstandig laten
Waterschap Tholen over zelfstandigheid en concentratie
Donderdag 27 november 1986
DE EENDRACHTBODE
11
Felle protesten
Verwondering
IMjet
Bochten
Oeverloos geëmmer
Verzwakking
Onrustige zaak
Onverhoopt
Externe oorzaak klachten kwaliteit onder de knie
"We denken dat we eruit zijn", zegt dhr. W. Gelinck over de klachten van de
abonnees op de kabel t.v. van Casema in de stadskern en de wijk Dalempolder
van Tholen. "Een externe oorzaak is verholpen en sinds vier weken hebben we
geen storing meer."
Een dubbeltje
Aanleg duur
Inspraak
Beperkt pakket niet
haalbaar
Motie Versluijs:
zelfstandigheid
Doorgifteplicht
Alleen Van Gorsel tegen druk op waterschap
Gepasseerd station
Wel degelijk
Strijk op die winterpremie!
f 50,— per man per dag
SCHILDER
Cl
9
NOOM
Recht overeind
Moeilijke stoel
Afwijkend standpunt
ijzerwaren gereedschappen
VIKING HANDZAAG
RUBBER ZAKLAMP
Het Holland Huis in Scherpenisse
is dinsdagmiddag het domein van
de drukst bezochte algemene ver
gadering van het waterschap Tho
len. Oud-bestuursleden, alsmede
voormalige en toekomstige
hoofdingelanden en oud-
medewerkers maken 't extra vol.
De statenleden M. Dijke(SGP) en
L.A.M. Elenbaas(VVD) willen de
meningen van hun mede
bewoners uit de eerste hand pei
len. Zij beslissen volgend jaar in
de Middelburgse statenzaal over
het lot van het waterschap
Tholen.
Dijkgraaf I.C. Hage roert in zijn
openingswoord zoals gebruikelijk
verschillende aspecten van het wa-
terschapswerk aan: het delfwerk
verloopt goed, de bouw van de
zuiveringsinstallatie bij Tholen
vordert gestadig en de opheffing
van de gemeenschappelijke drai
nage wordt op grote schaal gerea
liseerd.
De Oesterdam blijft niet on
besproken: aan de vooroever tus-
'sen de dam en de haven van Tho
len worden bestortingen uitge
voerd. De dijkgraaf noemt de kri
tiek op het gebruik van de pijler-
dam zwaar overtrokken en onre
delijk.
Tenslotte roert hij het hoofdpunt
aan: de reorganisatie .van het wa-
terschapsbestel in Zeeland. "Voor
ons zijn geen nieuwe argumenten
aangevoerd, waardoor onze ziens
wijze gewijzigd is. Onze voorkeur
blijft: 7 zelfstandige waterschap
pen. Anderzijds zijn we realistisch
genoeg om te beseffen, dat het
provinciaal bestuur in weerwil van
felle protesten van de waterschap
pen, toch kan besluiten tot reorga
nisatie van het waterschapsbestel.
Gelet op de langdurige voorge
schiedenis is dat niet uitgesloten."
Eerst gaan nog enkele voorstellen
over pacht en jachtrecht onder de
hamer door, voordat de concen
tratie aan bod komt. De dijkgraaf
geeft een twintig minuten lange
toelichting op het uitgebreide
voorstel. "Het bestuur reageert
niet met pats, boem, de deur
dicht, maar als er geconcentreerd
moet worden, kiest de meerder
heid voor de minst slechte oplos
sing: drie waterschappen."
Walcheren(geen wegenzorg, geen
zoet watervoorziening, geen plat
telandsmentaliteit) mag een eigen
waterschap houden. Over de cij
fers in het voorstel van g.s. geeft
de dijkgraaf niet hoog op. "Dat
zijn domweg gemiddelden." Hij
wijst erop, dat er met de lasten
van vrijkomende gebouwen en
hogere reiskosten van het perso
neel nog geen rekening is ge
houden.
De dijkgraaf maakt nog melding
van een afschrift van een brief van
het gemeentebestuur van Tholen
aan g.s.(de Thoolse raad had
maandagavond overigens besloten
rechtstreeks een beroep op het wa
terschap te doen-red). Daarin
worden hogere lasten, het verlies
aan arbeidsplaatsen, verminderde
betrokkenheid tussen bestuurde
en bestuurder, alsmede belemme
ringen voor verhoging van de ri-
öolbelasting door stijgende zuive-
ringslasten, opgesomd.
Hoofdingelande L.J. Koopman
staat al lang te popelen en hij
springt dan ook meteen op wan
néér de dijkgraaf klaar is. "Ik heb
met verwondering en verbazing
het voorstel van het bestuur gele
zen. Vorig jaar juni kon de dijk
graaf geen motieven voor concen
tratie vinden. Unaniem sprak de
algemene vergadering zich uit te
gen concentratie. In plaats van
éénstemmigheid toen, komt het
bestuur nu met meerder- en min
derheidsstandpunten. Is 't de po
litiek die de maat aangeeft? Dur
ven we als waterschap geen uit
spraak meer doen? Ik zeg duide
lijk nee, want het bestuur geeft
toch zelf aan, dat g.s. geen ge
gronde argumenten voor concen
tratie hebben. Uw bestuur geeft
zich al bij voorbaat over aan de
politiek."
Koopman somt de nadelen van
concentratie voor Tholen en St.
Philipsland op: geen zakelijke of
financiële voordelen, de afstand
bestuurde/bestuurder wordt be
langrijk groter, de zuive-
ringslasten worden per gezin ver
dubbeld, bij calamiteiten moet er
van grotere afstand hulp komen
en voor de medewerkers is er een
hoop onrust: jaren van onzeker
heid.
"We zitten exact op dezelfde
toer", merkt de dijkgraaf op,
maar Koopman kijkt wat ongelo
vig. "U zegt njet, maar de realiteit
zou wel eens anders kunnen zijn.
Dit is de allerlaatste kans om de
minst slechte concentratie te beïn
vloeden", aldus de dijkgraaf.
Hij krijgt steun van hoofdinge
lande T.A. Vogel, die het bestuur
complimenteert met een 'reëel
standpunt'. Aan de andere kant
vindt hij 't 'jammer, dat er twee
meningen zijn. "Je moet de pro
vincie niet de kans geven, een
verdeel-en-heers politiek te voe
ren."
Vogel vindt de argumenten voor
drie waterschappen 'veel overtui
gender' dan voor twee. Als extra
motief voert hij de gemeentelijke
samenwerking aan binnen de re
gio Schouwen-Duiveland, Tho-
len/St. Philipsland, Noord- en
Zuid-Beveland, de Oosterschelde-
gemeenten.
Mevr. M. Dijkslag-Jansen wilde
een stuk traditie en historie niet
zomaar uit handen geven. "G.S.
zijn onzorgvuldig omgesprongen
met ons standpunt uit 1985 en
hebben zich in allerlei bochten
gewrongen. Verwarring heerst
alom en de verdeeldheid bij de
waterschappen is een treurige
zaak. Concentratie betekent grote
kosten door wachtgelden en ver
plaatsing, alsmede een forse ver
hoging van de zuiveringslasten.
Wij zijn verantwoordelijk voor de
inwoners die de lasten moeten op
brengen en zij hebben er recht op,
dat hun belangen worden verte
genwoordigd tegen concentratie."
J. Versluijs valt Koopman en
mevr. Dijkslag bij. "Het is me uit
het hart gegrepen. Er zijn geen ge
gronde zakelijke argumenten voor
concentratie, maar de water
schapswereld is verdeeld. Men
heeft te weinig de belangen van de
ingelanden voor ogen gehad.
Daarom doe ik een dringend be
roep op onze hoofdingelanden
om unaniem bij ons tot twee keer
toe verwoorde standpunt voor
zelfstandigheid te blijven.
E. Hage steunt als enige hoofdin
gelande van district II de motie
niet. Hij kiest voor twee water
schappen, zoals de meerderheid
van g.s. wil. "De politieke realiteit
geeft aan, dat je niet voor de dijk
moet gaan liggen, maar over de
dijk heen moet kijken. Destijds
heeft men zich ook tegen de ge
meentelijke herindeling verzet,
maar die schaalvergroting is een
juiste politieke stap geweest, hoe
moeilijk dat soms individueel kan
zijn. Ook waterschapsconcentra
tie moet aanvaard worden als een
realiteit. Het oeverloos geëmmer
over niet concrete zaken moeten
we stoppen. We moeten op één
noemer gaan zitten, want verzet
tot het laatste moment tegen con
centratie zie ik als een gepasseerd
station."
Hage wilde de keus verder aan de
politiek overlaten, want de bevol
king kan elke vier jaar zijn wensen
in het stemhokje uiten.
A.A. van Nieuwenhuijen noemde
het bijzonder spijtig, dat het
bestuur met twee standpunten was
gekomen. Aan de andere kant had
hij bewondering voor de opstel
ling van het voorstel. Het vorig
jaar ingenomen standpunt voor
behoud van zelfstandigheid achtte
Van Nieuwenhuijzen niet meer
haalbaar. "We staan voor het
blok, we kunnen niet om de con
centratie heen." Hij achtte de ver
deeldheid bij de waterschappen
rond de Oosterschelde niet zo
groot, maar wel zag Van Nieuwen
huijzen een redelijke kans, dat
Walcheren bij het Oosterschelde-
waterschap wordt gevoegd.
Na een pauze voor nader beraad
van het bestuur over de motie Ver
sluijs, liet de dijkgraaf weten, dat
de motie voor 75% bij het stand
punt van het bestuur kwam.
"Maar er moet een toevoeging
bij, als de zelfstandigheid niet
haalbaar is, dan hechten wij er
aan, ons voor drie waterschappen
uit te spreken."
Versluijs wees dat van de hand.
"Dat is een verzwakking van ons
standpunt en dat is niet de bedoe
ling van de indieners van de mo
tie.'
De dijkgraaf: "Dan moet ik de
motie ten zeerste, ja sterk ontra
den."
M.M. Punt had alleen al tegen het
woord 'blijvende' voor zelfstan
digheid, bezwaren. Dat moest vol
gens hem gewijzigd worden, maar
Versluijs noemde die benaming
een constatering van de vorige
twee bijeenkomsten. Toch wilde
Punt de deur open houden voor
concentratie, zelfs tot één water
schap voor heel Zeeland. Met een
toekomstige vaste oeververbin
ding naar Zeeuws-Vlaanderen zag
hij dat zeker gebeuren.
De dijkgraaf noemde concentratie
echter een 'dermate onrustige
zaak', dat Zeeuws-Vlaanderen er
volgens hem over tien jaar niet bij
zou komen.
Het werd tijd voor de stemmin
gen. Voor het eerst werd in het wa
terschap een nummer getrokken
om te bepalen, welke hoofdinge
lande het eerst mocht stemmen:
H. van Westen viel die eer te
beurt.
De motie Versluijs werd met grote
meerderheid verworpen. De dijk
graaf merkte nog op, exact achter
alles in de motie te staan, behalve
het niet open houden van de deur
voor concentratie. "Zelfstandig
heid stond voor ons zo vast, dat
we daar in ons voorstel nauwelijks
aandacht aan hebben besteed."
Het meerderheidsvoorstel van het
bestuur, drie waterschappen, is
vervolgens aan de beurt. E. Hage
vraagt stemming en Vogel doet
nog eens beroep op de voorstan
ders van twee waterschappen, het
voordeel van éénstemmigheid
voor drie, belangrijker te vinden
dan hun eigen twee.
Het helpt niet, want de verdeeld
heid blijft, al krijgt het bestuurs
voorstel een royale meerderheid.
De voorstanders in het bestuur
van twee waterschappen komen
nu ook uit de verf: Boudeling,
Breure en Van Gurp. Slechts drie
hoofdingelanden zitten met hen
op dezelfde lijn als g.s.: E. Hage,
Punt en De Greef.
Het waterschap Tholen heeft be
slist. "We zijn voor concentratie
van zeven naar drie waterschap
pen wanneer dat onverhoopt aan
de orde zou komen", zo besluit
dijkgraaf Hage.
Trots toont wethouder J. Versluijs het door Thoolse
peuters vervaardigde geschenk. De besturen van de
eilandelijke peuterspeelzalen wilden de wethouder op
deze manier bedanken voor zijn positieve benadering
van de conclusies in de nota Twee voor vijftienMe
vrouw W. Akkermans, die het geschenk overhandig
de, prees het, dat de wethouder zo goed op de hoogte
is van wat er leeft bij het peuterspeelzaalwerk. Ver
sluijs was blij verrast, maar benadrukte, dat hij het
alleen niet kan, maar ook de steun van de andere
college-leden en de gemeenteraad nodig heeft. Hij zei
'prijs te stellen op de band en de werkwijze van ge
meentebestuur en peuterspeelzalen.
Motie Versluijs voor zelfstandigheid: 14 voor, 24 tegen
VOOR: A.A. Geluk An, M.J. de Rooij St, M.C. Wielaard St, J.A.
Snoep-Overbeeke An, J.L. Noom Sch, H.A.P. Barten, A. Duijnhouwer
Sch, L.J. Koopman Md, D. Vermaas Md, J. Versluijs Sch, mevr. Mullié-
Eilander Po, M.J. Stoutjesdijk Th, J.J. de Wilde Th, M. Dijkslag-
Jansen Th.
TEGEN: I.C. Hage OV, J.L. van Gorsel OV, L. Boudeling AJP, J.C.
Kooijman An, A.C. Breure Md, A.F. van Nieuwenhuijzen-Nelemans
Po, M.Ph. v.d. Weele An, A.P.M.M. van Gurp Md, E. Hage Sch, J.J.
GoenséTh, J.J. v.d. Slikke Th, H. van Westen Po, M. Bijl Po, D.M. Gil-
jam Po, J. Schot Th, M.J. Boonman Th, K. Geluk Th, M.M. Punt OV,
T.A. Vogel Ph, V. Vermuë Ph, C.M.M. de Greef Ph, S. Wagemaker Ph,
A.A. van Nieuwenhuijzen AJP en A.G.M. Wisse AJP.
De hoofdingelanden L.C. Groenewege Md en J.K Elenbaas Po waren
verhinderd.
Meerderheidsvoorstel bestuur drie waterschappen: 23 voor, 14 tegen
VOOR: I.C. Hage, Van Gorsel, Kooijman, Van Nieuwenhuijzen-
Nelemans, Van der Weele, A.A. Geluk, De Rooij, Wielaard, Snoep-
Overbeeke, Goense, Van der Slikke, Van Westen, Bijl, Giljam, De Wil
de, Schot, Boonman, K. Geluk, Vogel, Vermue, Wagemaker, A.A. van
Nieuwenhuijzen en Wisse.
TEGEN: Boudeling, Breure, Van Ckirp, Noom, Barten, Duijnhouwer,
E. Hage, Koopman, Vermaas, Versluijs, Stoutjesdijk, Dijkslag-Jansen,
Punt en De Greef.
Mevr. Mullié-Eilahder had bij deze stemming met opzet de zaal even
verlaten.
Per 1 november blijkt het aantal
aansluitingen ook gestegen te zijn
tot 2549 of 37.7% van de 6770 po
tentiële abonnees. Totaal 65.7%
daarvan heeft een vooraanslui
ting.
Toch blijft Tholen wat aanslui
tingspercentage betreft, toch on
der de maat, zo bleek donderdag
tijdens een voorlichtingsbijeen
komst van Casema in Breda. Daar
waren 17 gemeenten met 100.000
potentiële aansluitingen vertegen
woordigd, onder wie ambtenaar
M.L. van Poortvliet namens de
gemeente Tholen. Ook de lokale
omroep Sloth, die de kabel huurt
voor radio-uitzendingen, was aan
wezig via secretaris J.W. van Els-
acker.
Er was een 'muur' van t.v-
schermen opgesteld, waarop alle
kabelprogramma's en een - speci
aal voor deze gelegenheid - aantal
satellietprogramma's te zien wa
ren.
De Thoolse Casema-abonnees
krijgen volgend jaar een groter
programma-aanbod dankzij de
komst van Super Channelfeind ja
nuari), Europa TV en Nederland
3. Bij Super Channel zullen BBC-
programma's te zien zijn, waar
voor met name ouderen zich zul
len interesseren. Dit in tegenstel
ling tot Music Box, dat met name
op de jeugd is gericht.
"Er treedt probleemloos een
gestage groei op tot 18 kanalen",
zei ing. G.G.J. Lieverse, hoofd af
deling netbeheer van Casema.
"Dat heeft een positieve ontwik
keling op de verhouding
prijs/prestatie. Nederlanders wil
len altijd voor een dubbeltje op de
eerste rang zitten: alles is te duur,
maar volgens cijfers van het Ni-
bud beslaat kabeltelevisie nog
geen 1% van het maandelijkse uit
gavenpatroon. Aan telefoon geven
we het dubbele uit, een,dagblad
kost zo'n 20 gulden per maand,
een bioscoopbezoek 10-15 gulden,
het huren van drie videofilms 15
gulden per weekend."
Bergen op Zoom en Etten Leur",
voegde dhr. Gelinck daar aan toe.
De kapitaallasten zijn de belang
rijkste oorzaak van de hoogte van
het Thoolse tarief: f 21,65 per
maand.
Volgens Lieverse is er nauwelijks
een relatie tussen het aantal pro
gramma's en het tarief. "Dat is
daarvan slechts zeer marginaal af
hankelijk. Onderzoek heeft ge
leerd, dat men meer programma's
wil, waarbij de wens voor En
gelstalige programma's de boven
toon voert. Dan neemt de tevre
denheid toe en dan heeft men het
geld ervoor over. De kabel blijft
als relatief goedkope voorziening,
veel bieden. Een tariefsverhoging
zal in de toekomst beperkt zijn",
aldus Lieverse.
Lieverse zette uiteen, hoe het
abonnement van een gemiddelde
kabelaansluiting is opgebouwd:
59% kapitaallasten(rente en af
schrijving), 17% BTW, 12.5% ex
ploitatielasten, 8% auteursrech
ten, 2.5% kosten voor de ont
vangst van de signalen en 2%
voor de lasten van intergemeente
lijke verbindingen.
"Tholen heeft het grote nadeel
van de zeven kernen, maar het
voordeel van de koppeling met
Ing. A.J. van der Kolk van de
Consumentenbond noemde in
zijn praatje tarieven yan 4,25 tot
20,55 waarin de 21,65 van Tho
len nog duidelijk niet was opge
nomen. Hij kwam uit op een ge
middelde van 13 gulden voor 5-13
programma's. In grensstreken
biedt de kabel volgens Van der
Kolk weinig meerwaarde.
Hij sprak zich uit tegen een anten
neverbod en volgens hem neemt
dat antennewoud bij een aantrek
kelijk kabelprogramma vanzelf
af. Alleen de 'hifi freaks' hebben
dan nog een antenne.
Een heel fundamentele zaak
noemde hij de segmentering(aan-
bod van een gedeelte)van het pro
grammapakket. "Dan ben je de
consument meer van dienst."
Van der Kolk bracht naar voren,
dat in 40-50 gemeenten een kabel-
raad functioneert, waarin de
abonnees inspraak hebben in de
programma's. "Zo'n kabelraad
heeft een ombudsfunctie. De poli
tiek moet daarbij op een afstand
blijven."
Wat lokale omroep betreft, noem
de hij financiering via het kabela
bonnement 'heel gevaarlijk'.
"Dat is tegen de vrijheid van de
abonnees. Als iemand een omroep
wil, moet die dat met eigen mid
delen doen. Anders worden er op
kosten van de niet-abonnee voor
zieningen gemaakt."
De beleidsmedewerker van de
Consumentenbond vreesde ver
der, dat de kleine kabelnetten ach
ter dreigen te raken op de grote.
Ir. F.J.W.'van Let, waarnemend
hoofd technische dienst van Case
ma, schetste de mogelijkheden
van een beperkt pakket: 6 pro
gramma's tegen tweederde van de
normale kosten, dus in Thoolse
verhoudingen zo'n 15 gulden in
plaats van 21,65. De UHF-band
kan dan volledig uitgefilterd wor
den. In Breda gebeurt dat op ver
zoek van de gemeente bij de ver
nieuwing van het contract en de
kabels. Segmentatie zou op Tho
len volgens Gelinck een 'ongelofe
lijke investering' vergen. Boven
dien zou de prijs voor het uitge
breide programmapakket stijgen
met bijvoorbeeld 1 gulden, wan-
De algemene vergadering van het
waterschap Tholen, in vergade
ring bijeen op 25 november,
constaterende:
1. dat zij zich in haar vergaderin
gen van 17 juni en 24 september
1985 unaniem uitsprak voor blij
vende zelfstandigheid van de 7 be
staande waterschappen in Zeeland
op basis van de toen bekende ge
gevens en studies
2. dat dit standpunt blijkens het
Statenvoorstel door 6 van de 7 wa
terschappen werd ingenomen
3. dat sindsdien geen gegronde za
kelijke argumenten hebben aange
toond dat concentratie noodzake
lijk is(zie ook voorstel water
schapsbestuur)
spreekt als haar oordeel uit:
dat er geen redeh is haar voorheen
ingenomen standpunt te herzien,
wijst daarom een verdergaande
concentratie af en is voor handha
ving van de bestaande water
schappen met een aangepaste
Technologische Dienst, waarbij
integraal waterbeheer gewaar
borgd is
besluit:
het dagelijks bestuur van het wa
terschap Tholen te verzoeken, de
ze motie ter kennis te brengen van
gedeputeerde en provinciale staten
van Zeeland, alsmede van de over
ige waterschappen in Zeeland
en gaat over tot de orde van de
dag.
De motie werd ingediend door J.
Versluijs, J.L. Noom en A. Duijn
houwer uit Scherpenisse, L.J.
Koopman en D. Vermaas uit St.
Maartensdijk en H.A.P. Barten,
allen hoofdingelanden van district
I'
neer 10% een beperkt pakket zou
kiezen.
Ir. G.B. Deelman, directeur van
Casema, liet weten, dat er volgens
de nieuwe mediawet een doorgif
teplicht is van zes programma's:
de drie Nederlandse program
ma's, de twee Nederlandstalige
Belgische zenders en een regio
naal/lokaal programma. "Bij de
keuze voor een beperkt program
ma heb je daarnaast geen vrijheid
meer. Het is consumptiedwang."
Ir. Deelman zag in het kader van
een klantvriendelijker kabelex
ploitatie met inachtneming van
het economisch en technisch haal
bare, in de toekomst drie moge
lijkheden: een beperkt pakket met
zes programma's. Casema ver
wacht, dat daar 10-15% van de
klanten belangstelling voor heeft.
Ten tweede een pakket voor mo
dale gebruikers van 18 program
ma's en ten derde de grootver
bruikers.
"Om minder te kunnen brengen,
is meer techniek nodig, dus heb je
meer kosten. Via een voorzichtige
tariefsverhoging moet je ruimte
scheppen voor het aanbieden van
een klein pakket", aldus ir. Deel
man.
Tijdens de discussie werd nog na
der ingegaan op een aantal aspec
ten, o.a. een uniform tarief voor
de gehele Casema-regio Breda.
Na bijna een uur discussie werd maandagavond in de raadszaal te Sint
Maartensdijk het voorstel De Bres om het waterschap Tholen te mel
den, dat de gemeente het in het belang van haar burgers ziet dat het
waterschap haar zelfstandigheid handhaaft, met 16 tegen 1 (V.V.D.-er
Van Gorsel) aangenomen. Die tegenstem betekende niet dat Van Gor
sel tegen bestendiging van die zelfstandigheid is, maar gedeputeerde
staten zijn voor concentratie naar 2 waterschappen. Van Gorsel koos
naar zijn mening voor het minst kwade, het alternatief van 3 water
schappen in Zeeland, waarbij Tholen dan tot het zogenaamde Ooster-
scheldewaterschap gaat behoren.
De VVD woordvoerder wees er
op in het waterschapsgebeuren als
het ware te zijn geboren en geto
gen (zijn vader was jaren dijk
graaf en zelf is hij bestuurslid.
"Het gaat me heus aan het hart,
dat na een 27-jarig bestaan de
zelfstandigheid van het Thools
waterschap op de helling komt.Er
zijn bij de rijksoverheid al meer
dere malen concentratiegedachten
geopperd en nu is het ook bij de
provincie in een stroomversnel
ling geraakt. De Zeeuwse water
schappen zijn te klein, zegt hét
Rijk en de provincie vindt, dat ze
te weinig politieke inbreng heeft
bij de waterzuivering. Het water
schap Tholen kan nog jarenlang
goed functioneren. Toch koersen
G.S. naar een concentratie van 2.
Het alternatief is 3 of 4.
Nu kunnen we emotioneel gaan
roepen, dat we zelfstandig moe
ten blijven, maar nuchter beke
ken is dit éen gepasseerd station.
Het gaat er daarom nu om te be
oordelen in welke concentratie de
gemeenschap Tholen zich het best
kan vinden. Als we alleen maar
blijven roepen de zelfstandigheid
te willen handhaven, wordt er
straks zonder ons, over ons be
slist. Wij kiezen voor 3 water
schappen en dan Tholen in een
Oosterscheldewaterschap", zei
van Gorsel, die een voorstel over
woog als er kans zou zijn op
eenstemmigheid: dat het water
schap Tholen zelfstandig kan en
moet blijven, 2. Bij concentratie-
noodzaak 3 waterschappen.
"Doen we dit niet, dan voorzie ik
voor onze inwoners grote gevol
gen", zo besloot de VVD woord
voerder
Raadsvoorzitter Van Schetsen
meende dat de discussie over wa
terschapsconcentratie in feit niet
thuishoort in de raad, waarom
het college dan ook voorstelde het
voorlopig standpunt van g.s. in
zake het toekomstig waterschaps
bestel voor kennisgeving aan te
nemen. Het RPF/GPV-raadslid
Van Belzen erkende, dat het aller
eerst een zaak is voor het water
schap, maar hij vond dat er zo
veel belangen van de bevolking
mee verbonden zijn, dat het al
leen maar voor kennisgeven aan
nemen niet voldoende is.
P.v.d.A-woordvoerder J. de Bres
vroeg zich verwonderd af, hoe het
college dit voor kennisgeving kon
aannemen na vorig jaar toch een
brief te hebben geschreven aan
g.s. met de mening van de raad.
"Het hoort hier wel degelijk
thuis. Ik begrijp niet hoe het wa
terschapsbestuur tot een stand
punt van 2 waterschappen kan
komen. De formulering van wet
houder Koopman was destijds zo,
dat ieder raadslid het daarmee
eens kon zijn. Er zijn, zoals het
Thools waterschap zelf schrijft,
geen gegronde argumenten aange
voerd voor een wijziging van dat
standpunt. Laten we daarom ho
pen, dat het waterschap met de
inwoners over de gehele linie re
kening zal houden en tot een eens-
gezind standpunt zal komen".
Kerkstraat 7 Scherpenisse Tel.
01666-2880
De SGP-woordvoerder Th. Aar-
noudse zag de noodzaak van con
centratie ook niet in. Het water
schap heeft hier een actief beleid
gevoerd. De lasten liggen op be
hoorlijk niveau. Bij concentratie
krijgen de burgers lastenverzwa
ring, de afstand van de bestuur
der wordt groter en werkgelegen
heid zou kunnen afnemen. Bij ge
noemde alternatieven gaan de
burgers er alle op achteruit en
profiteren slechts de agrariërs van
een dijkgeschots vermindering.
C.D.A. woordvoerder W.C. van
Kempen herinnerde aan de vorig
jaar door de raad uitgesproken
mening, neergelegd in een brief
aan g.s. "De argumenten werden
door Aarnoudse al genoemd. Ze
staan nog recht overeind. De
CDA fractie ziet daaraan niks af
gedaan. Ik spreek me niet uit over
wel of geen concentratie, maar als
de burger meer moet gaan beta
len, moeten we er wel tegen zijn.
De voortekenen wijzen overigens
op een verdere concentratie",
meent Van Kampen. De Br^s
vond, dat men niet alleen naar het
waterschap, maar ook naar g.s.
een brief moet sturen met dit her
haald standpunt. "We hebben
immers dit stuk ook van g.s. toe
gestuurd gekregen". De raads
voorzitter zei geen behoefte te
hebben aan een verdere discussie.
De argumenten zijn inmiddels
door de fracties opnieuw ver
woord. Het is voor de raad vrij
wel onmogelijk een uitspraak te
doen, zoals Van Gorsel vraagt.
Wethouder Koopman vond, dat
men als raad eerst een beroep op
het waterschap moet doen. "Het
gaat om onze burgers. Later kan
er naar g.s. altijd nog een brief".
Van Gorsel zei op een moeilijke
stoel te zitten omdat hij als
bestuurslid eerder gesprekken
over dit onderwerp meemaakte en
wat achtergronden kent. "Als ik
in Zeeuws Vlaanderen woonde,
was het niet moeilijk, maar nu
waarschuw ik er voor dat we kans
lopen geen enkele invloed meer
over te houden. Met onze aante
kening hoop ik dat g.s. tot ander
inzicht komen en de belangen van
de bevolking goed in de gaten wil
houden".
Wethouder J. Versluijs herinner
de er aan, hoe in Zeeland 6 van de
7 waterschappen oorspronkelijk
elke concentratie afwijzen. Nu is
er verdeeldheid in de water
schapswereld en dat werkt g.s.
mooi in de hand. Hier is duidelijk
dat we voor zelfstandigheid zijn.
Het huidig waterschap is voor on
ze burgers het meest voordelig.
Wie dan wil concentreren neemt
daarvoor zelf de verantwoorde
lijkheid-maar". Van Gorsel: "Ik
zit voor diezelfde burgers als u,
maar als het doorgaat, komt het
zonder en toch over ons".
Het SGP-raadslid J.v.d. Jagt leek
wat van het standpunt van zijn
fractie af te wijken, toen hij stelde
dat het toch een zaak is voor het
waterschap. Hij vond dat het EB-
commentaar met de roep "zoek
het dan zelf maar uit" wat badi
nerend. De raad nam heel duide
lijk stelling en heeft dat vorig jaar
in een brief neergelegd. Gedepu
teerden hebben daarop niet recht
streeks geantwoord. Hij vond het
erg moeilijk om het waterschap te
beïnvloeden en zou daarom de
g.s. brief ook maar voor kennis
geving willen aannemen. Nadat
Van Gorsel nogmaals had ge
waarschuwd dat het geen goede
zaak is geen alternatief te noemen
(we zijn met achterhaalde zaken
bezig) werd het voorstel De Bres
(zelfde motieven als vorig jaar te
gen concentratie onderstrepen) en
dat aan het waterschap te berich
ten met 16 tegen 1 aangenomen.
Om daarvan tegelijkertijd ook
g.s. op de hoogte te brengen
(tweede voorstel De Bres) was de
uitslag 14 tegen 3. Nu waren wet
houder Versluijs, Van den Heuvel
en Van Gorsel tegen.
markt 26 telefoon 01 660-2480
Prima metalen
gereedschapskist met
een lengte van 43 cm.
5-delig dus voldoende
opbergruimte voor uw
gereedschap.
Normale prijs 44,00
Sintprijs 29,95
Viking handzaag.
Zweedse topkwaliteit
met geharde tanden
en PVC handgreep.
Deze zaag hoeft u
voorlopig niet meer te
scherpen.
Zaaglengte 45 cm.
Waterdichte zaklamp,
geschikt voor
2 batterijen.
Grote lichtopbrengst.
Normale prijs 12,95
Sintprijs 9,95
195