Doorzetters, realisten en zieners Twee stemmingen Aansluitingen kabel t.v. Tholen stijgen tot 37.7% m ijzer- sterke artikelen Gemeente: Waterschap zelfstandig laten Waterschap Tholen over zelfstandigheid en concentratie Donderdag 27 november 1986 DE EENDRACHTBODE 11 Felle protesten Verwondering IMjet Bochten Oeverloos geëmmer Verzwakking Onrustige zaak Onverhoopt Externe oorzaak klachten kwaliteit onder de knie "We denken dat we eruit zijn", zegt dhr. W. Gelinck over de klachten van de abonnees op de kabel t.v. van Casema in de stadskern en de wijk Dalempolder van Tholen. "Een externe oorzaak is verholpen en sinds vier weken hebben we geen storing meer." Een dubbeltje Aanleg duur Inspraak Beperkt pakket niet haalbaar Motie Versluijs: zelfstandigheid Doorgifteplicht Alleen Van Gorsel tegen druk op waterschap Gepasseerd station Wel degelijk Strijk op die winterpremie! f 50,— per man per dag SCHILDER Cl 9 NOOM Recht overeind Moeilijke stoel Afwijkend standpunt ijzerwaren gereedschappen VIKING HANDZAAG RUBBER ZAKLAMP Het Holland Huis in Scherpenisse is dinsdagmiddag het domein van de drukst bezochte algemene ver gadering van het waterschap Tho len. Oud-bestuursleden, alsmede voormalige en toekomstige hoofdingelanden en oud- medewerkers maken 't extra vol. De statenleden M. Dijke(SGP) en L.A.M. Elenbaas(VVD) willen de meningen van hun mede bewoners uit de eerste hand pei len. Zij beslissen volgend jaar in de Middelburgse statenzaal over het lot van het waterschap Tholen. Dijkgraaf I.C. Hage roert in zijn openingswoord zoals gebruikelijk verschillende aspecten van het wa- terschapswerk aan: het delfwerk verloopt goed, de bouw van de zuiveringsinstallatie bij Tholen vordert gestadig en de opheffing van de gemeenschappelijke drai nage wordt op grote schaal gerea liseerd. De Oesterdam blijft niet on besproken: aan de vooroever tus- 'sen de dam en de haven van Tho len worden bestortingen uitge voerd. De dijkgraaf noemt de kri tiek op het gebruik van de pijler- dam zwaar overtrokken en onre delijk. Tenslotte roert hij het hoofdpunt aan: de reorganisatie .van het wa- terschapsbestel in Zeeland. "Voor ons zijn geen nieuwe argumenten aangevoerd, waardoor onze ziens wijze gewijzigd is. Onze voorkeur blijft: 7 zelfstandige waterschap pen. Anderzijds zijn we realistisch genoeg om te beseffen, dat het provinciaal bestuur in weerwil van felle protesten van de waterschap pen, toch kan besluiten tot reorga nisatie van het waterschapsbestel. Gelet op de langdurige voorge schiedenis is dat niet uitgesloten." Eerst gaan nog enkele voorstellen over pacht en jachtrecht onder de hamer door, voordat de concen tratie aan bod komt. De dijkgraaf geeft een twintig minuten lange toelichting op het uitgebreide voorstel. "Het bestuur reageert niet met pats, boem, de deur dicht, maar als er geconcentreerd moet worden, kiest de meerder heid voor de minst slechte oplos sing: drie waterschappen." Walcheren(geen wegenzorg, geen zoet watervoorziening, geen plat telandsmentaliteit) mag een eigen waterschap houden. Over de cij fers in het voorstel van g.s. geeft de dijkgraaf niet hoog op. "Dat zijn domweg gemiddelden." Hij wijst erop, dat er met de lasten van vrijkomende gebouwen en hogere reiskosten van het perso neel nog geen rekening is ge houden. De dijkgraaf maakt nog melding van een afschrift van een brief van het gemeentebestuur van Tholen aan g.s.(de Thoolse raad had maandagavond overigens besloten rechtstreeks een beroep op het wa terschap te doen-red). Daarin worden hogere lasten, het verlies aan arbeidsplaatsen, verminderde betrokkenheid tussen bestuurde en bestuurder, alsmede belemme ringen voor verhoging van de ri- öolbelasting door stijgende zuive- ringslasten, opgesomd. Hoofdingelande L.J. Koopman staat al lang te popelen en hij springt dan ook meteen op wan néér de dijkgraaf klaar is. "Ik heb met verwondering en verbazing het voorstel van het bestuur gele zen. Vorig jaar juni kon de dijk graaf geen motieven voor concen tratie vinden. Unaniem sprak de algemene vergadering zich uit te gen concentratie. In plaats van éénstemmigheid toen, komt het bestuur nu met meerder- en min derheidsstandpunten. Is 't de po litiek die de maat aangeeft? Dur ven we als waterschap geen uit spraak meer doen? Ik zeg duide lijk nee, want het bestuur geeft toch zelf aan, dat g.s. geen ge gronde argumenten voor concen tratie hebben. Uw bestuur geeft zich al bij voorbaat over aan de politiek." Koopman somt de nadelen van concentratie voor Tholen en St. Philipsland op: geen zakelijke of financiële voordelen, de afstand bestuurde/bestuurder wordt be langrijk groter, de zuive- ringslasten worden per gezin ver dubbeld, bij calamiteiten moet er van grotere afstand hulp komen en voor de medewerkers is er een hoop onrust: jaren van onzeker heid. "We zitten exact op dezelfde toer", merkt de dijkgraaf op, maar Koopman kijkt wat ongelo vig. "U zegt njet, maar de realiteit zou wel eens anders kunnen zijn. Dit is de allerlaatste kans om de minst slechte concentratie te beïn vloeden", aldus de dijkgraaf. Hij krijgt steun van hoofdinge lande T.A. Vogel, die het bestuur complimenteert met een 'reëel standpunt'. Aan de andere kant vindt hij 't 'jammer, dat er twee meningen zijn. "Je moet de pro vincie niet de kans geven, een verdeel-en-heers politiek te voe ren." Vogel vindt de argumenten voor drie waterschappen 'veel overtui gender' dan voor twee. Als extra motief voert hij de gemeentelijke samenwerking aan binnen de re gio Schouwen-Duiveland, Tho- len/St. Philipsland, Noord- en Zuid-Beveland, de Oosterschelde- gemeenten. Mevr. M. Dijkslag-Jansen wilde een stuk traditie en historie niet zomaar uit handen geven. "G.S. zijn onzorgvuldig omgesprongen met ons standpunt uit 1985 en hebben zich in allerlei bochten gewrongen. Verwarring heerst alom en de verdeeldheid bij de waterschappen is een treurige zaak. Concentratie betekent grote kosten door wachtgelden en ver plaatsing, alsmede een forse ver hoging van de zuiveringslasten. Wij zijn verantwoordelijk voor de inwoners die de lasten moeten op brengen en zij hebben er recht op, dat hun belangen worden verte genwoordigd tegen concentratie." J. Versluijs valt Koopman en mevr. Dijkslag bij. "Het is me uit het hart gegrepen. Er zijn geen ge gronde zakelijke argumenten voor concentratie, maar de water schapswereld is verdeeld. Men heeft te weinig de belangen van de ingelanden voor ogen gehad. Daarom doe ik een dringend be roep op onze hoofdingelanden om unaniem bij ons tot twee keer toe verwoorde standpunt voor zelfstandigheid te blijven. E. Hage steunt als enige hoofdin gelande van district II de motie niet. Hij kiest voor twee water schappen, zoals de meerderheid van g.s. wil. "De politieke realiteit geeft aan, dat je niet voor de dijk moet gaan liggen, maar over de dijk heen moet kijken. Destijds heeft men zich ook tegen de ge meentelijke herindeling verzet, maar die schaalvergroting is een juiste politieke stap geweest, hoe moeilijk dat soms individueel kan zijn. Ook waterschapsconcentra tie moet aanvaard worden als een realiteit. Het oeverloos geëmmer over niet concrete zaken moeten we stoppen. We moeten op één noemer gaan zitten, want verzet tot het laatste moment tegen con centratie zie ik als een gepasseerd station." Hage wilde de keus verder aan de politiek overlaten, want de bevol king kan elke vier jaar zijn wensen in het stemhokje uiten. A.A. van Nieuwenhuijen noemde het bijzonder spijtig, dat het bestuur met twee standpunten was gekomen. Aan de andere kant had hij bewondering voor de opstel ling van het voorstel. Het vorig jaar ingenomen standpunt voor behoud van zelfstandigheid achtte Van Nieuwenhuijzen niet meer haalbaar. "We staan voor het blok, we kunnen niet om de con centratie heen." Hij achtte de ver deeldheid bij de waterschappen rond de Oosterschelde niet zo groot, maar wel zag Van Nieuwen huijzen een redelijke kans, dat Walcheren bij het Oosterschelde- waterschap wordt gevoegd. Na een pauze voor nader beraad van het bestuur over de motie Ver sluijs, liet de dijkgraaf weten, dat de motie voor 75% bij het stand punt van het bestuur kwam. "Maar er moet een toevoeging bij, als de zelfstandigheid niet haalbaar is, dan hechten wij er aan, ons voor drie waterschappen uit te spreken." Versluijs wees dat van de hand. "Dat is een verzwakking van ons standpunt en dat is niet de bedoe ling van de indieners van de mo tie.' De dijkgraaf: "Dan moet ik de motie ten zeerste, ja sterk ontra den." M.M. Punt had alleen al tegen het woord 'blijvende' voor zelfstan digheid, bezwaren. Dat moest vol gens hem gewijzigd worden, maar Versluijs noemde die benaming een constatering van de vorige twee bijeenkomsten. Toch wilde Punt de deur open houden voor concentratie, zelfs tot één water schap voor heel Zeeland. Met een toekomstige vaste oeververbin ding naar Zeeuws-Vlaanderen zag hij dat zeker gebeuren. De dijkgraaf noemde concentratie echter een 'dermate onrustige zaak', dat Zeeuws-Vlaanderen er volgens hem over tien jaar niet bij zou komen. Het werd tijd voor de stemmin gen. Voor het eerst werd in het wa terschap een nummer getrokken om te bepalen, welke hoofdinge lande het eerst mocht stemmen: H. van Westen viel die eer te beurt. De motie Versluijs werd met grote meerderheid verworpen. De dijk graaf merkte nog op, exact achter alles in de motie te staan, behalve het niet open houden van de deur voor concentratie. "Zelfstandig heid stond voor ons zo vast, dat we daar in ons voorstel nauwelijks aandacht aan hebben besteed." Het meerderheidsvoorstel van het bestuur, drie waterschappen, is vervolgens aan de beurt. E. Hage vraagt stemming en Vogel doet nog eens beroep op de voorstan ders van twee waterschappen, het voordeel van éénstemmigheid voor drie, belangrijker te vinden dan hun eigen twee. Het helpt niet, want de verdeeld heid blijft, al krijgt het bestuurs voorstel een royale meerderheid. De voorstanders in het bestuur van twee waterschappen komen nu ook uit de verf: Boudeling, Breure en Van Gurp. Slechts drie hoofdingelanden zitten met hen op dezelfde lijn als g.s.: E. Hage, Punt en De Greef. Het waterschap Tholen heeft be slist. "We zijn voor concentratie van zeven naar drie waterschap pen wanneer dat onverhoopt aan de orde zou komen", zo besluit dijkgraaf Hage. Trots toont wethouder J. Versluijs het door Thoolse peuters vervaardigde geschenk. De besturen van de eilandelijke peuterspeelzalen wilden de wethouder op deze manier bedanken voor zijn positieve benadering van de conclusies in de nota Twee voor vijftienMe vrouw W. Akkermans, die het geschenk overhandig de, prees het, dat de wethouder zo goed op de hoogte is van wat er leeft bij het peuterspeelzaalwerk. Ver sluijs was blij verrast, maar benadrukte, dat hij het alleen niet kan, maar ook de steun van de andere college-leden en de gemeenteraad nodig heeft. Hij zei 'prijs te stellen op de band en de werkwijze van ge meentebestuur en peuterspeelzalen. Motie Versluijs voor zelfstandigheid: 14 voor, 24 tegen VOOR: A.A. Geluk An, M.J. de Rooij St, M.C. Wielaard St, J.A. Snoep-Overbeeke An, J.L. Noom Sch, H.A.P. Barten, A. Duijnhouwer Sch, L.J. Koopman Md, D. Vermaas Md, J. Versluijs Sch, mevr. Mullié- Eilander Po, M.J. Stoutjesdijk Th, J.J. de Wilde Th, M. Dijkslag- Jansen Th. TEGEN: I.C. Hage OV, J.L. van Gorsel OV, L. Boudeling AJP, J.C. Kooijman An, A.C. Breure Md, A.F. van Nieuwenhuijzen-Nelemans Po, M.Ph. v.d. Weele An, A.P.M.M. van Gurp Md, E. Hage Sch, J.J. GoenséTh, J.J. v.d. Slikke Th, H. van Westen Po, M. Bijl Po, D.M. Gil- jam Po, J. Schot Th, M.J. Boonman Th, K. Geluk Th, M.M. Punt OV, T.A. Vogel Ph, V. Vermuë Ph, C.M.M. de Greef Ph, S. Wagemaker Ph, A.A. van Nieuwenhuijzen AJP en A.G.M. Wisse AJP. De hoofdingelanden L.C. Groenewege Md en J.K Elenbaas Po waren verhinderd. Meerderheidsvoorstel bestuur drie waterschappen: 23 voor, 14 tegen VOOR: I.C. Hage, Van Gorsel, Kooijman, Van Nieuwenhuijzen- Nelemans, Van der Weele, A.A. Geluk, De Rooij, Wielaard, Snoep- Overbeeke, Goense, Van der Slikke, Van Westen, Bijl, Giljam, De Wil de, Schot, Boonman, K. Geluk, Vogel, Vermue, Wagemaker, A.A. van Nieuwenhuijzen en Wisse. TEGEN: Boudeling, Breure, Van Ckirp, Noom, Barten, Duijnhouwer, E. Hage, Koopman, Vermaas, Versluijs, Stoutjesdijk, Dijkslag-Jansen, Punt en De Greef. Mevr. Mullié-Eilahder had bij deze stemming met opzet de zaal even verlaten. Per 1 november blijkt het aantal aansluitingen ook gestegen te zijn tot 2549 of 37.7% van de 6770 po tentiële abonnees. Totaal 65.7% daarvan heeft een vooraanslui ting. Toch blijft Tholen wat aanslui tingspercentage betreft, toch on der de maat, zo bleek donderdag tijdens een voorlichtingsbijeen komst van Casema in Breda. Daar waren 17 gemeenten met 100.000 potentiële aansluitingen vertegen woordigd, onder wie ambtenaar M.L. van Poortvliet namens de gemeente Tholen. Ook de lokale omroep Sloth, die de kabel huurt voor radio-uitzendingen, was aan wezig via secretaris J.W. van Els- acker. Er was een 'muur' van t.v- schermen opgesteld, waarop alle kabelprogramma's en een - speci aal voor deze gelegenheid - aantal satellietprogramma's te zien wa ren. De Thoolse Casema-abonnees krijgen volgend jaar een groter programma-aanbod dankzij de komst van Super Channelfeind ja nuari), Europa TV en Nederland 3. Bij Super Channel zullen BBC- programma's te zien zijn, waar voor met name ouderen zich zul len interesseren. Dit in tegenstel ling tot Music Box, dat met name op de jeugd is gericht. "Er treedt probleemloos een gestage groei op tot 18 kanalen", zei ing. G.G.J. Lieverse, hoofd af deling netbeheer van Casema. "Dat heeft een positieve ontwik keling op de verhouding prijs/prestatie. Nederlanders wil len altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten: alles is te duur, maar volgens cijfers van het Ni- bud beslaat kabeltelevisie nog geen 1% van het maandelijkse uit gavenpatroon. Aan telefoon geven we het dubbele uit, een,dagblad kost zo'n 20 gulden per maand, een bioscoopbezoek 10-15 gulden, het huren van drie videofilms 15 gulden per weekend." Bergen op Zoom en Etten Leur", voegde dhr. Gelinck daar aan toe. De kapitaallasten zijn de belang rijkste oorzaak van de hoogte van het Thoolse tarief: f 21,65 per maand. Volgens Lieverse is er nauwelijks een relatie tussen het aantal pro gramma's en het tarief. "Dat is daarvan slechts zeer marginaal af hankelijk. Onderzoek heeft ge leerd, dat men meer programma's wil, waarbij de wens voor En gelstalige programma's de boven toon voert. Dan neemt de tevre denheid toe en dan heeft men het geld ervoor over. De kabel blijft als relatief goedkope voorziening, veel bieden. Een tariefsverhoging zal in de toekomst beperkt zijn", aldus Lieverse. Lieverse zette uiteen, hoe het abonnement van een gemiddelde kabelaansluiting is opgebouwd: 59% kapitaallasten(rente en af schrijving), 17% BTW, 12.5% ex ploitatielasten, 8% auteursrech ten, 2.5% kosten voor de ont vangst van de signalen en 2% voor de lasten van intergemeente lijke verbindingen. "Tholen heeft het grote nadeel van de zeven kernen, maar het voordeel van de koppeling met Ing. A.J. van der Kolk van de Consumentenbond noemde in zijn praatje tarieven yan 4,25 tot 20,55 waarin de 21,65 van Tho len nog duidelijk niet was opge nomen. Hij kwam uit op een ge middelde van 13 gulden voor 5-13 programma's. In grensstreken biedt de kabel volgens Van der Kolk weinig meerwaarde. Hij sprak zich uit tegen een anten neverbod en volgens hem neemt dat antennewoud bij een aantrek kelijk kabelprogramma vanzelf af. Alleen de 'hifi freaks' hebben dan nog een antenne. Een heel fundamentele zaak noemde hij de segmentering(aan- bod van een gedeelte)van het pro grammapakket. "Dan ben je de consument meer van dienst." Van der Kolk bracht naar voren, dat in 40-50 gemeenten een kabel- raad functioneert, waarin de abonnees inspraak hebben in de programma's. "Zo'n kabelraad heeft een ombudsfunctie. De poli tiek moet daarbij op een afstand blijven." Wat lokale omroep betreft, noem de hij financiering via het kabela bonnement 'heel gevaarlijk'. "Dat is tegen de vrijheid van de abonnees. Als iemand een omroep wil, moet die dat met eigen mid delen doen. Anders worden er op kosten van de niet-abonnee voor zieningen gemaakt." De beleidsmedewerker van de Consumentenbond vreesde ver der, dat de kleine kabelnetten ach ter dreigen te raken op de grote. Ir. F.J.W.'van Let, waarnemend hoofd technische dienst van Case ma, schetste de mogelijkheden van een beperkt pakket: 6 pro gramma's tegen tweederde van de normale kosten, dus in Thoolse verhoudingen zo'n 15 gulden in plaats van 21,65. De UHF-band kan dan volledig uitgefilterd wor den. In Breda gebeurt dat op ver zoek van de gemeente bij de ver nieuwing van het contract en de kabels. Segmentatie zou op Tho len volgens Gelinck een 'ongelofe lijke investering' vergen. Boven dien zou de prijs voor het uitge breide programmapakket stijgen met bijvoorbeeld 1 gulden, wan- De algemene vergadering van het waterschap Tholen, in vergade ring bijeen op 25 november, constaterende: 1. dat zij zich in haar vergaderin gen van 17 juni en 24 september 1985 unaniem uitsprak voor blij vende zelfstandigheid van de 7 be staande waterschappen in Zeeland op basis van de toen bekende ge gevens en studies 2. dat dit standpunt blijkens het Statenvoorstel door 6 van de 7 wa terschappen werd ingenomen 3. dat sindsdien geen gegronde za kelijke argumenten hebben aange toond dat concentratie noodzake lijk is(zie ook voorstel water schapsbestuur) spreekt als haar oordeel uit: dat er geen redeh is haar voorheen ingenomen standpunt te herzien, wijst daarom een verdergaande concentratie af en is voor handha ving van de bestaande water schappen met een aangepaste Technologische Dienst, waarbij integraal waterbeheer gewaar borgd is besluit: het dagelijks bestuur van het wa terschap Tholen te verzoeken, de ze motie ter kennis te brengen van gedeputeerde en provinciale staten van Zeeland, alsmede van de over ige waterschappen in Zeeland en gaat over tot de orde van de dag. De motie werd ingediend door J. Versluijs, J.L. Noom en A. Duijn houwer uit Scherpenisse, L.J. Koopman en D. Vermaas uit St. Maartensdijk en H.A.P. Barten, allen hoofdingelanden van district I' neer 10% een beperkt pakket zou kiezen. Ir. G.B. Deelman, directeur van Casema, liet weten, dat er volgens de nieuwe mediawet een doorgif teplicht is van zes programma's: de drie Nederlandse program ma's, de twee Nederlandstalige Belgische zenders en een regio naal/lokaal programma. "Bij de keuze voor een beperkt program ma heb je daarnaast geen vrijheid meer. Het is consumptiedwang." Ir. Deelman zag in het kader van een klantvriendelijker kabelex ploitatie met inachtneming van het economisch en technisch haal bare, in de toekomst drie moge lijkheden: een beperkt pakket met zes programma's. Casema ver wacht, dat daar 10-15% van de klanten belangstelling voor heeft. Ten tweede een pakket voor mo dale gebruikers van 18 program ma's en ten derde de grootver bruikers. "Om minder te kunnen brengen, is meer techniek nodig, dus heb je meer kosten. Via een voorzichtige tariefsverhoging moet je ruimte scheppen voor het aanbieden van een klein pakket", aldus ir. Deel man. Tijdens de discussie werd nog na der ingegaan op een aantal aspec ten, o.a. een uniform tarief voor de gehele Casema-regio Breda. Na bijna een uur discussie werd maandagavond in de raadszaal te Sint Maartensdijk het voorstel De Bres om het waterschap Tholen te mel den, dat de gemeente het in het belang van haar burgers ziet dat het waterschap haar zelfstandigheid handhaaft, met 16 tegen 1 (V.V.D.-er Van Gorsel) aangenomen. Die tegenstem betekende niet dat Van Gor sel tegen bestendiging van die zelfstandigheid is, maar gedeputeerde staten zijn voor concentratie naar 2 waterschappen. Van Gorsel koos naar zijn mening voor het minst kwade, het alternatief van 3 water schappen in Zeeland, waarbij Tholen dan tot het zogenaamde Ooster- scheldewaterschap gaat behoren. De VVD woordvoerder wees er op in het waterschapsgebeuren als het ware te zijn geboren en geto gen (zijn vader was jaren dijk graaf en zelf is hij bestuurslid. "Het gaat me heus aan het hart, dat na een 27-jarig bestaan de zelfstandigheid van het Thools waterschap op de helling komt.Er zijn bij de rijksoverheid al meer dere malen concentratiegedachten geopperd en nu is het ook bij de provincie in een stroomversnel ling geraakt. De Zeeuwse water schappen zijn te klein, zegt hét Rijk en de provincie vindt, dat ze te weinig politieke inbreng heeft bij de waterzuivering. Het water schap Tholen kan nog jarenlang goed functioneren. Toch koersen G.S. naar een concentratie van 2. Het alternatief is 3 of 4. Nu kunnen we emotioneel gaan roepen, dat we zelfstandig moe ten blijven, maar nuchter beke ken is dit éen gepasseerd station. Het gaat er daarom nu om te be oordelen in welke concentratie de gemeenschap Tholen zich het best kan vinden. Als we alleen maar blijven roepen de zelfstandigheid te willen handhaven, wordt er straks zonder ons, over ons be slist. Wij kiezen voor 3 water schappen en dan Tholen in een Oosterscheldewaterschap", zei van Gorsel, die een voorstel over woog als er kans zou zijn op eenstemmigheid: dat het water schap Tholen zelfstandig kan en moet blijven, 2. Bij concentratie- noodzaak 3 waterschappen. "Doen we dit niet, dan voorzie ik voor onze inwoners grote gevol gen", zo besloot de VVD woord voerder Raadsvoorzitter Van Schetsen meende dat de discussie over wa terschapsconcentratie in feit niet thuishoort in de raad, waarom het college dan ook voorstelde het voorlopig standpunt van g.s. in zake het toekomstig waterschaps bestel voor kennisgeving aan te nemen. Het RPF/GPV-raadslid Van Belzen erkende, dat het aller eerst een zaak is voor het water schap, maar hij vond dat er zo veel belangen van de bevolking mee verbonden zijn, dat het al leen maar voor kennisgeven aan nemen niet voldoende is. P.v.d.A-woordvoerder J. de Bres vroeg zich verwonderd af, hoe het college dit voor kennisgeving kon aannemen na vorig jaar toch een brief te hebben geschreven aan g.s. met de mening van de raad. "Het hoort hier wel degelijk thuis. Ik begrijp niet hoe het wa terschapsbestuur tot een stand punt van 2 waterschappen kan komen. De formulering van wet houder Koopman was destijds zo, dat ieder raadslid het daarmee eens kon zijn. Er zijn, zoals het Thools waterschap zelf schrijft, geen gegronde argumenten aange voerd voor een wijziging van dat standpunt. Laten we daarom ho pen, dat het waterschap met de inwoners over de gehele linie re kening zal houden en tot een eens- gezind standpunt zal komen". Kerkstraat 7 Scherpenisse Tel. 01666-2880 De SGP-woordvoerder Th. Aar- noudse zag de noodzaak van con centratie ook niet in. Het water schap heeft hier een actief beleid gevoerd. De lasten liggen op be hoorlijk niveau. Bij concentratie krijgen de burgers lastenverzwa ring, de afstand van de bestuur der wordt groter en werkgelegen heid zou kunnen afnemen. Bij ge noemde alternatieven gaan de burgers er alle op achteruit en profiteren slechts de agrariërs van een dijkgeschots vermindering. C.D.A. woordvoerder W.C. van Kempen herinnerde aan de vorig jaar door de raad uitgesproken mening, neergelegd in een brief aan g.s. "De argumenten werden door Aarnoudse al genoemd. Ze staan nog recht overeind. De CDA fractie ziet daaraan niks af gedaan. Ik spreek me niet uit over wel of geen concentratie, maar als de burger meer moet gaan beta len, moeten we er wel tegen zijn. De voortekenen wijzen overigens op een verdere concentratie", meent Van Kampen. De Br^s vond, dat men niet alleen naar het waterschap, maar ook naar g.s. een brief moet sturen met dit her haald standpunt. "We hebben immers dit stuk ook van g.s. toe gestuurd gekregen". De raads voorzitter zei geen behoefte te hebben aan een verdere discussie. De argumenten zijn inmiddels door de fracties opnieuw ver woord. Het is voor de raad vrij wel onmogelijk een uitspraak te doen, zoals Van Gorsel vraagt. Wethouder Koopman vond, dat men als raad eerst een beroep op het waterschap moet doen. "Het gaat om onze burgers. Later kan er naar g.s. altijd nog een brief". Van Gorsel zei op een moeilijke stoel te zitten omdat hij als bestuurslid eerder gesprekken over dit onderwerp meemaakte en wat achtergronden kent. "Als ik in Zeeuws Vlaanderen woonde, was het niet moeilijk, maar nu waarschuw ik er voor dat we kans lopen geen enkele invloed meer over te houden. Met onze aante kening hoop ik dat g.s. tot ander inzicht komen en de belangen van de bevolking goed in de gaten wil houden". Wethouder J. Versluijs herinner de er aan, hoe in Zeeland 6 van de 7 waterschappen oorspronkelijk elke concentratie afwijzen. Nu is er verdeeldheid in de water schapswereld en dat werkt g.s. mooi in de hand. Hier is duidelijk dat we voor zelfstandigheid zijn. Het huidig waterschap is voor on ze burgers het meest voordelig. Wie dan wil concentreren neemt daarvoor zelf de verantwoorde lijkheid-maar". Van Gorsel: "Ik zit voor diezelfde burgers als u, maar als het doorgaat, komt het zonder en toch over ons". Het SGP-raadslid J.v.d. Jagt leek wat van het standpunt van zijn fractie af te wijken, toen hij stelde dat het toch een zaak is voor het waterschap. Hij vond dat het EB- commentaar met de roep "zoek het dan zelf maar uit" wat badi nerend. De raad nam heel duide lijk stelling en heeft dat vorig jaar in een brief neergelegd. Gedepu teerden hebben daarop niet recht streeks geantwoord. Hij vond het erg moeilijk om het waterschap te beïnvloeden en zou daarom de g.s. brief ook maar voor kennis geving willen aannemen. Nadat Van Gorsel nogmaals had ge waarschuwd dat het geen goede zaak is geen alternatief te noemen (we zijn met achterhaalde zaken bezig) werd het voorstel De Bres (zelfde motieven als vorig jaar te gen concentratie onderstrepen) en dat aan het waterschap te berich ten met 16 tegen 1 aangenomen. Om daarvan tegelijkertijd ook g.s. op de hoogte te brengen (tweede voorstel De Bres) was de uitslag 14 tegen 3. Nu waren wet houder Versluijs, Van den Heuvel en Van Gorsel tegen. markt 26 telefoon 01 660-2480 Prima metalen gereedschapskist met een lengte van 43 cm. 5-delig dus voldoende opbergruimte voor uw gereedschap. Normale prijs 44,00 Sintprijs 29,95 Viking handzaag. Zweedse topkwaliteit met geharde tanden en PVC handgreep. Deze zaag hoeft u voorlopig niet meer te scherpen. Zaaglengte 45 cm. Waterdichte zaklamp, geschikt voor 2 batterijen. Grote lichtopbrengst. Normale prijs 12,95 Sintprijs 9,95 195

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1986 | | pagina 11