THOLEIMDERWIJS Hoge Nood Hond in de goot Recordjaar voor de Rabobank Smerdiek Extreem hoog percentage uitzettingen Rabo Tholen LAAD- EN LOSHAVEN KERKSTRAAT TE SCHERPENISSE DE NATIONALE OMBUDSMAN NIEUWE REGELING GELDELIJKE STEUN OUDEREN BIJ VERHUIZING informatierubriek van de gemeente tholen In de gootelke (dus ook een volwassen) hond kan 't leren. 'Zeeuws meisje niet zuunig' Donderdag 31 juli 1986 DE EENDRACHTBODE 5 SPREEKUUR B EN W Grootste brutowinst en toevoeging aan de algemene reserve Sprak voorzitter J.L. Noom nog voorzichtig over 'weer een redelijk goed jaar', directeur J. de Waard had 't dinsdagavond tijdens de 72ste algemene vergadering van de Rabobank St. Maartensdijk over 'het beste jaar uit de geschiedenis van de bank'. De brutowinst was met 1.346.588(in 1984 nog 1.286.027) gulden nog nooit zo hoog. De reserve is in zeven jaar verdubbeld. Werkgelegenheid Perspectief Provisie 27% Schippers Scherpenisse Herkozen BALLET- EN DANSKLEDING Redelijk jaar ondanks winstdaling 25.000 gulden "Van elke honderd gulden die we van de mensen toe vertrouwd krijgen, zetten we 79,30 uit. We hebben al 9 a 10 miljoen gulden geleend bij de Rabohypo- theekbank en zusterbanken om de klanten te kunnen helpen." Winst voor leden Provisies stijgen Nieuwe beheerder Tholen Herkozen Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1 5 Sint-Maartensdijk Tel 01 666 2955 't Is jammer als steeds meer mensen een hekel aan honden krijgen. En dat alleen maar omdat honden het laten vallen zoals het komt. Bovendien kan hij het ook niet helpen, 't Is immers zijn baas die hem niet opgevoed heeft. Maar u zult merken dat, zodra uw hond het in de goot doet, zoals het hoort, meer en meer mensen hem aardig vinden. En u ook. Natuurlijk. 't Is gewoon even een kwestie van volhouden. Want uw hond zal niet meteen begrijpen wat de (nette) baas van hem wil. Tot van daag was de hele wereld immers zijn w.c. Dat u de buren daar niet mee in wilt laten lopen, dóér heeft hij geen weet van. In de goot dus, want u wilt niet dat de mensen in de straat een hekel krijgen aan uw huisgenoot. En weet u wat zo aardig is? Als hij 't eenmaal door heeft, dat de goot zijn w.c. is, dan zal hij zijn manieren nooit meer vergeten. Zelfs niet als hij eens ontsnapt en los loopt. U leert hem dat als volgt: als u met hem op straat loopt, aan de lijn natuurlijk, en hij maakt aanstalten, dan trekt u hem naar de goot terwijl u 'goot' zegt. Dat moet u konsekwent doen. En op een dag zult u merken dat hij 't opeens door heeft. Hij begrijpt 't. En hij legt 't verband tussen zijn hoopje en de 'goot'. Toch zal hij in het begin, af en toe nog probe ren het op een plaats te doen die hij fijner vindt. Gebeurt dat in een onbewaakt ogenblik dan verdient hij een standje. Dat helpt. Want hij heeft wel degelijk in de gaten of u boos bent of niet. De klank aan uw stem is meestal wel voldoende. Wilt u 'straffere' maatregelen toepassen, pak hem dan in zijn nekvel en schud hem heen en weer. Dat hoeft niet hard, en u moet hem zeker geen pijn doen. Dat heen en weer schudden is namelijk hondentaal. Dat doet de moeder van een pup, of de leider van een roedel (kudde) ook, als er gestraft moet worden. Nog even in 't kort: 1. Maak uw hond 'aanstalten' naar de goot. 2. Elke keer 'goot' zeggen. 3. Doet hij 't goed? Prijzen! 4. Doet hij 't verkeerd? Mopperen of nekvel schudden. 5. En op een dag: sukses. Hij is 'stoepzindelijk'. Gefeliciteerd. Uw hond doet de buren geen overlast meer aan. U kunt met de opleiding van uw puppie, meteen als u hem hebt, be ginnen. Want, het gezegde 'jong geleerd, oud gedaan' gaat in dit geval wel heel duidelijk op. Maar, u moet uw aandoenlijke nieuwe kleine vriend in het begin nog extra voorzichtig behandelen. Trap pen op en af klimmen is, zeker in het beginstadium als hij nog volop in de groei is, helemaal niet goed voor hem. Da's slecht voor zijn gestel, dat moet immers nog volgroeien. Als dat te zwaar of ver keerd belast wordt, kan hij daar in z'n latere leventje veel proble men aan overhouden. Het beste is de pup na elke maaltijd of elke keer als hij wat heeft gedronken op te nemen en naar de goot te dragen. Zo'n jonge hond heeft een verbazend snelle spijsvertering alles wat erin gaat komt er in een wip weer uit. Daar kun je op wachten. Dus opletten na eten en drinken. Hij waarschuwt HOND IN DE GOOT meestal nog niet. En als hij dat wel doet, als hij gaat 'draaien' om een plekje te zoeken, dan bent u te laat. Dan is het vóór u het weet al gebeurd. Kan ie ook niet helpen. U pakt eerst uw pup op met één hand onder de borst, en de andere hand onder z'n achterste 'scheppen' dus. Da's de enige juiste manier, weer in verband met z'n gesteld. U draagt hem naar de goot en zet hem daar neer en, hup, klaar. Da's alles. In pakweg 14 tot 30 dagen, afhankelijk van de hond, 't ene kind is immers ook het andere niet, is uw pup hele maal zindelijk en doet ales wat hij moet, voor de rest van z'n leven keurig in de goot. Zoals 't hoort. In 't begin moet u hem ook elke keer uitbundig prijzen. Dat begrijpt ie. Daar is ie gevoelig voor. Net als een kind dat 't op het potje moet leren doen. Gefeliciteerd. Na mens al die buren die zich ergeren aan de hond van een ander. De eerstvolgende spreekuren van de leden van het college van bur gemeester en wethouders vinden plaats op maandag 4 augustus 1986 in het gemeentebestuur te Sint-Maartensdijk. Het spreekuur van burgemeester H.A. van der Munnik komt te vervallen. De wet houders P. van Schetsen, L.J. Koopman en J. Versluijs houden hun spreekuur van 11.00-12.00 uur. Wilt u op een ander tijdstip met een van de collegeleden spreken, belt u dan even naar het gemeen tehuis, telefoon 01666-2955, toestel 215. Vanuit het pand Kerkstraat 29 te Scherpenisse (winkel/werkplaats van de heer J. van As) worden veelvuldig en op wisselende tijden zware goederen gelost en geladen. Dit brengt met zich mee dat vrijwel konstant voertuigen voor dit pand staan geparkeerd en wel zodanig (dubbel parkeren) dat het overige verkeer in de Kerkstraat in de doorgang wordt belemmerd. De Kerkstraat in Scherpenisse heeft een doorgaande funktie. Om het verkeer ter plaatse ongehin derde doorgang te verlenen hebben burgemeester en wethouders op 23 juli j.l. besloten voor het pand Kerkstraat 29 een laad- en los- haven te maken. Dit wordt kenbaar gemaakt door het plaatsen van een verkeersbord (bord 54d van het R.V.V.). Deze verkeersmaatre gel gaat in op vrijdag 1 augustus 1986. Bij de nationale ombudsman kunt u een klacht indienen als u vindt dat u niet behoorlijk be handeld bent door de rijksover heid, rijksambtenaren of door de politie. De nationale om budsman stelt een onderzoek in, zegt of u wel of geen gelijk hebt en stelt soms oplossingen voor. In deze folder wordt ver teld wie de nationale ombuds man is, wat hij wel en niet voor u kan doen en hoe u een klacht kunt indienen. De nationale ombudsman? Sinds 1 januari 1982 is er een nationale ombudsman. Zijn taak en bevoegdheid zijn vastgelegd in de Wet Nationale ombudsman. Hij wordt telkens voor zes jaar benoemd.Op dit moment is Dr.J.F. Rang de nationale ombudsman. Hij wordt bijgestaan door de substituut-ombudsman Mr. H.A. van Ee. Op het bureau van de na tionale ombudsman werken ruim 50 mensen mee aan het onder zoeken van de klachten. Elk jaar stuurt de ombudsman een verslag van zijn werk aan de Eerste en Tweede Kamer en aan de ministers. Ook tussentijds kan hij het parlement inlichten. Over wie kunt u een klacht indienen? U kunt een klacht indienen over de manier waarop ambtenaren of instellingen van de rijksoverheid of ambtenaren van de politie u hebben behandeld. Dus over alle ambtenaren van de ministeries en instellingen die onder de verantwoordelijkheid van een minister vallen, zoals ambtenaren van de PTT, van de arbeidsbureaus, van het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds, van de belastingdiensten, van de Inspecties voor de Volksgezondheid, van de Rijksdienst voor het Wegverkeer, het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen en van de Centrale Directie Studiefinanciering. Als het om een politie-ambtenaar gaat maakt het geen verschil of dat een ambte naar van de gemeentepolitie of van de rijkspolitie is: in beide geval len kunt u over hun gedragingen bij de ombudsman een klacht in dienen. Over wie kunt u geen klacht indienen? De nationale ombudsman mag geen klachten behandelen over de ambtenaren van provincies of gemeenten en evenmin van water schappen en dergelijke. Zij behoren niet tot de rijksoverheid. Dus met klachten over de wijze waarop u bijvoorbeeld door gemeente lijke sociale diensten, of gemeentelijke diensten voor huisvesting bent behandeld, kunt u niet bij de ombudsman terecht. Ook over instanties die uitkeringen verzorgen, zoals bedrijfsverenigingen, het G.A.K. en de Raden van Arbeid, kunt u bij de nationale om budsman geen klacht indienen. Daarvoor kunt u terecht bij de So ciale Verzekeringsraad, postbus 100, 2700 AC Zoetermeer. Ziekenfondsen behoren niet tot de rijksoverheid. Over hun gedra gingen kunt u een klacht indienen bij de Ziekenfondsraad, Prof. J.H. Bavincklaan 2, 1183 AT Amstelveen. Klachten over rechters mag de nationale ombudsman niet onderzoeken. Dan moet u schrijven naar de procureur-generaal bij de Hoge Raad, Plein 2, 2511 CR 's-Gravenhage. De nationale ombudsman is ook niet be voegd klachten te onderzoeken over bijvoorbeeld de spoorwegen, ziekenhuizen, artsen, universiteiten en hogescholen, verzeke ringsmaatschappijen, notarissen en advocaten. Zij behoren niet tot de rijksoverheid. Als u twijfelt of niet weet of u bij de nationale om budsman uw beklag kunt doen, dan kunt u altijd even bellen naar het bureau van de nationale ombudsman. Het telefoonnummer is 070-898989. Waarover kunt u een klacht indienen? Bij de nationale ombudsman kunt u een klacht indienen over de ma nier waarop overheidsorganen, ambtenaren die daar werken of de politie zich hebben gedragen. Dat wil zeggen over de manier waar op zij hun werk hebben gedaan en ook over het resultaat van dat werk. Dus of zij u correct te woord hebben gestaan, u op tijd ant woord hebben gezonden, u voldoende informatie hebben gegeven, maar ook - tenzij u een andere beroepsmogelijkheid heeft- of zij de wetten en voorschriften goed hebben toegepast en uitgevoerd. Waarover kunt u geen klacht indienen? In de wet is uitdrukkelijk bepaald dat de ombudsman geen onder zoek mag instellen naar klachten over het algemeen regeringsbe leid en evenmin naar klachten over de inhoud van wetten, voor schriften en regels (zoals hiervoor gezegd: wel over de wijze waar op die wetten voorschriften en regels zijn toegepast). De ombuds man is ook niet bevoegd wanneer u de mogelijkheid heeft om bij een andere instantie -vaak een rechter- beroep in te stellen. In zo'n geval kunt u de ombudsman wel schrijven, maar dan is hij verplicht uw brief aan de bevoegde instantie door te zenden. In die gevallen loopt u niet het risico dat u een belangrijke termijn laat verlopen, omdat u eerst de ombudsman heeft aangeschreven. De datum waarop de ombudsman uw brief heeft ontvangen blijft gelden als de dag waarop uw verzoek de bevoegde rechter heeft bereikt. Hoe dient u een klacht in? Een klacht moet u schriftelijk indienen, voorzien van uw naam, adres en eventueel telefoonnummer. De behandeling van een klacht kost u geen geld. Uw brief stuurt u naar de nationale om budsman, Postbus 29729, 2502 LS 's-Gravenhage. Schrijft u kort en duidelijk wat er gebeurd is en wanneer. Over wel ke overheidsinstanties en ambtenaar u klaagt en waarom. De kwestie waarover u klaagt mag meestal niet meer dan een jaar ge leden hebben plaatsgevonden. Buitenlanders-mogen in hun eigen taal schrijven. Wat doet de nationale ombudsman met een klacht? De nationale ombudsman bekijkt allereerst of hij de klacht wel mag onderzoeken. Hij laat u zo spoedig mogelijk weten of dit het geval is. Onderzoek hij niet dan schrijft hij u waarom en waar u eventueel wel met uw klacht terecht kunt. Staat een wettelijk geregelde ad ministratiefrechtelijke voorziening open dan stuurt de nationale ombudsman uw klacht door. Ook dan krijgt u daarvan bericht. Als de nationale ombudsman wel bevoegd is een onderzoek in te stel len dan legt hij uw klacht voor aan de betrokken instantie(s) en raadpleegt eventueel getuigen en deskundigen. Hij mag dossiers inzien en zonodig de betrokkenen -als het moet onder ede- horen. Het resultaat van dit onderzoek wordt aan de klager en aan degene over wie geklaagd is voorgelegd. Tot slot brengt hij een rapport uit. Daarin staat zijn oordeel of er behoorlijk of niet behoorlijk gehan deld is en waarom hij dit vindt. Ook kan er een aanbeveling in staan die tot doel heeft gemaakte fouten te laten herstellen of een aanbe veling om in de toekomst soortgelijke klachten te voorkomen. De ombudsman kan echter niet garanderen dat de verantwoordelijke instelling deze aanbeveling uitvoert. Het eindrapport wordt zonder de namen van de betrokken perso nen openbaar gemaakt. Alle openbare rapporten liggen op het bu reau van de nationale ombudsman voor iedereen ter inzage. Bovenstaande informatie probeert u in het kort duidelijk te maken wat de nationale ombudsman voor alle burgers in Nederland kan doen. Twijfelt u of wilt u meer informatie bel of schrijf dan: De Nationale Ombudsman, Postbus 29729, 2502 LS 's- Gravenhage, tel. 070-898989. Het bureau van de nationale ombudsman is gevestigd aan het Stadhoudersplantsoen 2 in 's-Gravenhage. Sinds 1975 bestaat een regeling die het mogelijk maakt geldelijke steun te verlenen aan ouderen die verhuizen. Doel van de regeling is de bevordering van de doorstroming, met dien verstande, dat wordt beoogd dat goedkope en grote woningen voor de woning markt beschikbaar komen. Deze regeling is per 1 juli 1986 ingetrokken en vervangen door een nieuwe regeling, die is toegespitst op verhuizing van ouderen naar kleinere huurwoningen. Om een groter effekt van de regeling te bereiken heeft de staatsse cretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en Milieube heer, de heer Brokx, de doelgroep vergroot door: - verhoging van de huurprijs van de te verlaten woning; - verlaging van de leeftijdsgrens; - aanpassing van de voorwaarden m.b.t. de omvang van de te verlenen en de nieuw te betrekken woning. De nieuwe subsidievoorwaarden a. De huurprijs van de te verlaten woning De huurprijs van de woning die wordt verlaten, mag niet meer bedragen dan f 375,— per maand. Dit was in de oude regeling f 300, Onder de huurprijs wordt verstaan de zogenaamde subsidiabele huur, die wordt gehanteerd bij de bepaling van de individuele huursubsidie. b. De leeftijdsgrens In de oude regeling was sprake van een leeftijdsgrens van 65 jaar. Gebleken is dat de veranderingen in levensomstandighe den doorgaans aloptreden vóór het 65ste levensjaar. Als gevolg hiervan neemt onder andere het aantal één- en tweepersoons huishoudens vanaf het 60ste levensjaar aanzienlijk toe. Beslo ten is dat in dit verband onder een oudere wordt verstaan een huurder die de leeftijdsgrens van 60 jaar heeft bereikt. c. De nieuw te betrekken woning Ten aanzien van de te verlaten en de nieuw te betrekken wo ning zijn in de nieuwe regeling twee voorwaarden opgenomen: -Indien de woning, die wordt verlaten, vijf kamers of meer be vat, dient de woning, die wordt betrokken, tenminste twee ka mers minder te bevatten. -Indien de woning, die wordt verlaten, vier kamers of minder be vat, dient de woning, die wordt betrokken, tenminste één ka mer minder te bevatten. Het subsidiebedrag De te verstrekken bijdrage ineens bedraagt maximaal f 3000,— per verhuizing. Overigns deelde de staatssecretaris wel mede dat in het kader van de beheersbaarheid van de overheidsuitgaven de regeling tijdelijk buiten gebruik kan worden gesteld. Tot slot Indien u meent voor een bijdrage ineens in aanmerking te ko men,kunt u daarvoor kontakt opnemen met het buro Volkshuisves ting van de gemeente Tholen, tel. 01666-2955, tst. 135. Op dit buro is men ook gaarne bereid u nader te informeren. De winst had nog een ton hoger kunnen uitvallen, wanneer de rente-richtlijnen van de centrale Rabobank stipt waren gevolgd. Die 100.000 gulden is in 1985 ten gunste van de leden en klanten ge vallen door bijvoorbeeld een ho gere rente voor deposito's. Daar naast worden evenementen e.d. ondersteund, waarvan de plaatse lijke gemeenschappen profiteren voor een bedrag van 50.000 gul den, zo verduidelijkte directeur De Waard. Dit gebeurt vaak samen met de Rabobanken Tholen en St. Anna- land/Poortvliet. Zo is er onlangs 3000 gulden toegezegd voor de computertomograaf van de stich ting Kankerpreventie Zeeland. De groei van de bank en de toene mende activiteiten hebben voor het eerst in vijf jaar geresulteerd in een toename van het aantal per soneelsleden. "De bank heeft dan öok met 22 personeelsleden een niet onbelangrijke functie voor de werkgelegenheid. Daarom temeer is het een goede zaak, dat de Tho- lenaar plaatselijk zijn bank diensten afneemt en niet over de brug gaat", aldus directeur De Waard. Vorig jaar zijn er *vier mensen aangenomen en ook dit jaar al vier, gedeeltelijk voor opvang van natuurlijk verloop. Voorzitter Noom maakte duide lijk, dat er gezien de sterke groei een nieuwe personeelsorganisatie ingevoerd is. Onder de directeur vallen drie afdelingen met M. An- driesse als hoofd beheerstechni- sche zaken, R.L. Dingernans hoofd bedrijven en D.A. Polder man hoofd particulieren. Dhr. A. van den Hoek, beheerder van het kantoor Scherpenisse, maakt per 1 januari gebruik van de VUT-regeling na een dienstver band van 25 jaar. Er was dinsdagavond in café P.J. van Houdt te St. Maartensdijk een ruime personeelsafvaardiging aanwezig. ning en de assurantiesector ver antwoordelijk waren. De uitzettingen stegen met 7.6 miljoen tot 52.2 miljoen gulden na een aantal jaren van stabilisa tie. In eerste instantie kwam de vraag om geldleningen van de zusterbank Tholen, maar in het tweede halfjaar ook sterk van de eigen klanten. De resultaten in de eerste helft van dit jaar geven aan, dat 1986 weer een goed jaar wordt. Directeur De Waard voorspelde een winststij ging van 10% en een balanstotaal van 110 miljoen gulden. De toe vertrouwde middelen(spaargel- den, e.d.) zijn dit eerste halfjaar al met 6 miljoen gestegen tot 96 mil joen gulden, de uitzettingen(le- ningen) met 8 miljoen er, de provi sie met 35%. De goede resultaten werden ge vierd met koffie met gebak, een drankje met een hapje, een bevei ligingslampje, de brochure 'Thuis bij uw Rabobank' en een abonne ment op het maandblad van de Rabobank om belangstellenden uitgebreider te informeren over het coöperatieve bankwezen. De Rabobank St. Maartensdijk boekte vorig jaar voor 615 mensen een vakantiereis. Met het verkrap pen van de rentemarge moeten - naast de beheersing van de kosten - de inkomsten uit provisie voor (nieuwe) diensten verhoogd wor den en uit de woorden van voor zitter Noom en directeur De Waard bleek dat ook te lukken.Vo- rig jaar was er 73.000 gulden of 27% meer provisie, waarvoor met name de effecten, het buitenlands betalingsverkeer, de kredietverle De aangekondigde afschaffing van de negatieve WIR-premie was daarop van invloed. De Rabobank St. Maartensdijk heeft een zekere naam verworven in de binnen vaart, aldus directeur De Waard, waardoor schippers uit het gehele land om geldleningen komen. Het tegoed bij de Rabobank Ne derland daalde met ruim 5 mil joen gulden. De spaargelden liepen met twee miljoen gulden door de slechte re sultaten in de landbouw en het omzetten in ECU-deposito's. De waardepapieren(spaarbrieven aan toonder) werden meer dan ge halveerd tot ruim twee ton. De balansgroei steeg van 1.9 in 1984 tot 3% vorig jaar, maar lan delijk was dat 6%. Het eigen ver mogen nam bevredigend tot met 750.000 gulden. De baten stegen ihet 246.000 gul den. Gezien de toegenomen kre dietverlening bleef de stroppenpot gehandhaafd op vier ton. Door de hogere belasting(20 mille meer, maar voor investeringen als de verbouw van het kantoor Stave- nisse en automatisering wordt 75 mille WIR-premie ontvangen) en de groeiende rentebijschrijving bij het eigen vermogen was het reste rende winstsaldo van 302.774 gul den, 8300 gulden lager dan in 1984. Het resultaat lag toch boven het gemiddelde van alle plaatselijke Rabobanken, zo liet voorzitter Noom weten. In het najaar wordt het kantoor Scherpenisse verbouwd en tegelijk met Stavenisse voorzien van com puters aan de balie. Het aantal rekeningen-courant steeg van 2863 naar 2947 en de le ningen van 657 tot 692. Dalingen waren er bij het aantal leden(765 tot 744) en het aantal spaarreke- ningen(7700 tot 7616). Bestuurslid G.J. Hoek en lid van de Raad van Toezicht P.A.M. Groffen werden beiden bij enkele kandidaatstelling herkozen. De heren C. Koopman en J. Klaasse werden benoemd om de notulen voorlopig vast te stellen. De voorzitter maakte er nog mel ding van, dat de voorzitter van de Raad van Toezicht, dhr. L.A.M. Elenbaas, 35 jaar deel uitmaakte van de bestuurscolleges. Bij de rondvraag kwam alleen de rente nog ter sprake. Voorzitter Noom verwachtte naar aanleiding van een vraag van J.W. van Houdt een verdere daling. Directeur De Waard vulde aan, dat we een hoge rente gewend waren, maar aange zien de inflatie bijna weg is, kun je reëel gezien toch nog van een hoge rente spreken. De belangstellenden bekeken tenslotte een videofilm over de computercentra van de Rabobank in Zeist en Eindhoven. Speciaalzaak in kousen, sokken, panty's, maillots WouWsestraat 1 5, B.o.Z. Telefoon: 33666 Advertentie I.M. Directeur A.W. Beurkens zei dat donderdagavond in de Druiven tros te St. Philipsland tijdens de 78ste algemene vergadering van de Rabobank Tholen, die door ze ventien belangstellenden, onder wie vier personeelsleden, werd bij gewoond. Het tegoed bij de Rabo bank Nederland verminderde met vijf miljoen en de drie ton aan ef fecten werd verkocht om de leden meer te kunnen lenen. De debiteu ren stegen van 40 tot 47 miljoen gulden. Oud-voorzitter I.C. Hage sprak van een 'extreem hoog uit zettingspercentage'. De spaargelden stegen slechts licht met 2.6% in 1985 tegenover 7.7het jaar daarvoor. De 56 miljoen bestaat o.a. uit 27 miljoen direct opvraagbaar, 14 miljoen termijndeposito's en 11 particulie re deposito's. Het aantal spaarre keningen steeg van 7898 tot 7967. Dat er geen spaarbewijzen aan toonder meer uitgegeven mogen worden, bleek uit de daling van 564.754 tot 194.489 gulden. De leden verbaasden zich over een nieuwe balanspost van 2 miljoen gulden, geleend van de Rabobank Nederland tegen een vaste rente voet van 7%. Dat bedrag was ech ter weer teruggeleend voor 8%, waardoor de Rabobank Tholen een winst van 20.000 gulden be haalde. "Het is een vreemde constructie en we geloofden het zelf pas toen we het geld ontvin gen", zei directeur Beurkens op vragen van leden. Die wilden zelf ook wel van zulke gunstige voorwaarden profiteren. Dhr. J. Stoop uit De Heen stelde voor om de spaarders eens extra te bedenken als de reserve door de toevoeging van de winst alsmaar groter wordt. "De solvabiliteits- grens, moet eerst 5% van het eigen vermogen zijn, wil je wat kunnen doen", zei voorzitter J.L. van Gorsel. Dan achtte directeur Beurkens een extraatje nog moeilijk, want ook voor degenen die geld lenen, zou je dan wat moeten doen. "Daar om wordt de gemeenschap ge diend met een overschot, plaatse lijke verenigingen worden gesteund." Stoop constateerde, dat De Heen er dan buiten viel, terwijl bijvoor beeld de ABN op spaardeposito's een hogere rente geeft. Volgens dhr. A. de Rooy uit Oud- Vossemeer worden er in het kader van een agressieve politiek van ABN, Amro en NMB om agra riërs binnen te krijgen, douceurt jes gegeven, maar als je geld moet lenen, krijg je geen lager renteper centage. Directeur Beurkens merkte op, dat de door Stoop genoemde ver schillen slechts achtsten of kwar ten zijn. "En als je cadeautjes weggeeft, moet dat ergens van daan komen", voegde voorzitter Van Gorsel eraan toe. "Je moet alle klanten reëel benaderen." Het balanstotaal steeg van 73.4 tot 75.6 miljoen gulden. De winst daalde van 107.128 tot 81.997 gul den. Bruto was het resultaat respectievelijk 633.237 en 620.871 gulden. Daarvan gingen de strop- penpot(die 335.000 gulden bleef) af, evenals belasting en de hogere rentebijschrijving van het eigen vermogen. De personeelslasten namen met een ton toe door uitbetaling van niet opgenomen vakantiedagen en aan porto van de rekeningaf schriften e.d. was de Rabobank Tholen vorig jaar 102.000 gulden kwijt. De rentemarge neemt af, waar door de inkomsten uit provisies belangrijker worden. Directeur Beurkens meldde een brutostij- ging van 112.000 gulden, waarvan 36 mille afsluitprovisie, 20 mille assurantiebaten en 14.000 gulden kredietprovisie de belangrijkste waren. De netto provisiestijging was 58.540 gulden. Voorzitter Van Gorsel noemde 1985 een redelijk jaar voor de Ra bobank Tholen, waarvoor hij met name de inzet van het personeel prees gezien een langdurig ziekte geval en mutaties. Door de ziekte van beheerder P. de Niet kwam de continui teit van het kantoor Tholen in gevaar. Het bestuur benoemde dhr. J. Porrey, kantoorbeheerder te St. Philips land, tot beheerder van het kan toor Tholen. Dhr. H. Uyl uit St. Maartensdijk is als vakantiehulp aangetrokken en gaat in septem ber een bankopleiding volgen. In september/oktober komt op het kantoor Tholen dhr. P. Belde uit Bergen op Zoom, die nu nog in militaire dienst zit. Dhr. De Niet wordt na zijn herstel beheerder te St. Philipsland of krijgt een daarmee gelijkstaande andere functie. In Oud-Vossemeer werd dhr. J. Nieuwenhuys opgevolgd door dhr. J. van Tiggele en op het kan toor St. Philipsland maakten de dames A. Veraart-de Wit en L. Bakker-Evaeraers plaats voor Tru dy Giljam uit St. Philipsland en Karin Elenbaas uit St. Annaland. Ter opvulling van arbeidstijdver korting en deeltijdarbeid werd Coby Suurland uit Scherpenisse aangetrokken. Invalskracht An ton Beurkens ging naar het Assu rantiekantoor van de Rabobanken in St. Maartensdijk. Bestuurslid Ph. v.d. Hoek uit St. Philipsland werd bij enkele kandi daatstelling herkozen, evenals dhr. J.D. Moelker uit De Heen als lid van de Raad van Toezicht. Dè heren W. Timmermans en H. Timmers werden benoemd om de notulen voorlopig vast te stellen. Volgens de statuten moet de jaar rekening voor 1 juli zijn vast gesteld, maar door de latere ac countantscontrole wordt die da tum dikwijls niet gehaald. Op aandrang van de Kamer van Koophandel nam de vergadering een voorstel aan om goedkeuring van de jaarrekening 1986 met vijf maanden uit te stellen. Voorzitter Van Gorsel zei er toch naar te stre ven, 1 juli zo dicht mogelijk te be naderen. Op voorstel van dhr. Timmers werd voor belangstellenden een abonnement op de Rabobank ge noteerd om beter geïnformeerd te worden over de gang van zaken in binnen- en buitenland. De aanwezigen ontvingen boven dien een pennenset. De Provinciale VVV is gelukkig met de nieuwe tv-spot 'Het Zeeuws meisje is niet meer zuu nig'. Minder blij was men met de bekende reclameslogan 'Ons Zeeuwen bin zuunig'. Laatstgenoemde kreet was prima voor de fabrikant van Zeeuws Meisje margarine, maar het was minder imago versterkend voor de belangen van een organisatie als de provinciale VVV, aldus de Ver eniging Voor Vreemdelingenver keer, ondanks het feit dat met de ze woorden bedoeld wordt 'zuinig met de huishoudportemonnee' en zeker niet 'gierig'. De VVV zei vaak schertsend dat het eigenlijk dialect was, wat bete kende 'bij ons is het altijd zon nig'. De VVV is dan ook bijzon der gelukkig dat in de spot van het Zeeuws Meisje naast de woor den 'geen cent te veel' als slogan gevoerd gaat worden: 'eerlijk en heerlijk'. Dat zal zeker kloppen voor die margarine, maar is van- zelfspfekend ook van toepassing op het toerisme en de recreatie in Zeeland. Eerlijk wegens de men sen die er wonen en de redelijke prijs van een vakantie in Zeeland, heerlijk voor wat betreft de toe ristische en recreatieve mogelijk heden, de frisse lucht en het culi- nanire dat Zeeland te bieden heeft, aldus de verklaring van de provinciale VVV.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1986 | | pagina 5