THOLEIMDERWIJS
Hoge Nood
Hond in de goot
Recordjaar voor de
Rabobank Smerdiek
Extreem hoog percentage
uitzettingen Rabo Tholen
LAAD- EN LOSHAVEN
KERKSTRAAT TE SCHERPENISSE
DE NATIONALE OMBUDSMAN
NIEUWE REGELING GELDELIJKE
STEUN OUDEREN BIJ VERHUIZING
informatierubriek van de gemeente tholen
In de gootelke (dus ook een volwassen) hond kan 't leren.
'Zeeuws meisje
niet zuunig'
Donderdag 31 juli 1986
DE EENDRACHTBODE
5
SPREEKUUR B EN W
Grootste brutowinst en toevoeging aan de algemene reserve
Sprak voorzitter J.L. Noom nog voorzichtig over 'weer een redelijk goed jaar',
directeur J. de Waard had 't dinsdagavond tijdens de 72ste algemene vergadering
van de Rabobank St. Maartensdijk over 'het beste jaar uit de geschiedenis van
de bank'. De brutowinst was met 1.346.588(in 1984 nog 1.286.027) gulden nog
nooit zo hoog. De reserve is in zeven jaar verdubbeld.
Werkgelegenheid
Perspectief
Provisie 27%
Schippers
Scherpenisse
Herkozen
BALLET- EN
DANSKLEDING
Redelijk jaar ondanks winstdaling 25.000 gulden
"Van elke honderd gulden die we van de mensen toe
vertrouwd krijgen, zetten we 79,30 uit. We hebben
al 9 a 10 miljoen gulden geleend bij de Rabohypo-
theekbank en zusterbanken om de klanten te kunnen
helpen."
Winst voor leden
Provisies stijgen
Nieuwe beheerder
Tholen
Herkozen
Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1 5 Sint-Maartensdijk Tel 01 666 2955
't Is jammer als steeds meer mensen een hekel aan honden krijgen.
En dat alleen maar omdat honden het laten vallen zoals het komt.
Bovendien kan hij het ook niet helpen, 't Is immers zijn baas die
hem niet opgevoed heeft. Maar u zult merken dat, zodra uw hond
het in de goot doet, zoals het hoort, meer en meer mensen hem
aardig vinden. En u ook. Natuurlijk.
't Is gewoon even een kwestie van volhouden. Want uw hond zal
niet meteen begrijpen wat de (nette) baas van hem wil. Tot van
daag was de hele wereld immers zijn w.c. Dat u de buren daar niet
mee in wilt laten lopen, dóér heeft hij geen weet van. In de goot
dus, want u wilt niet dat de mensen in de straat een hekel krijgen
aan uw huisgenoot. En weet u wat zo aardig is? Als hij 't eenmaal
door heeft, dat de goot zijn w.c. is, dan zal hij zijn manieren nooit
meer vergeten. Zelfs niet als hij eens ontsnapt en los loopt.
U leert hem dat als volgt:
als u met hem op straat loopt, aan de lijn natuurlijk, en hij maakt
aanstalten, dan trekt u hem naar de goot terwijl u 'goot' zegt. Dat
moet u konsekwent doen. En op een dag zult u merken dat hij 't
opeens door heeft. Hij begrijpt 't. En hij legt 't verband tussen zijn
hoopje en de 'goot'. Toch zal hij in het begin, af en toe nog probe
ren het op een plaats te doen die hij fijner vindt. Gebeurt dat in een
onbewaakt ogenblik dan verdient hij een standje. Dat helpt. Want
hij heeft wel degelijk in de gaten of u boos bent of niet.
De klank aan uw stem is meestal wel voldoende. Wilt u 'straffere'
maatregelen toepassen, pak hem dan in zijn nekvel en schud hem
heen en weer. Dat hoeft niet hard, en u moet hem zeker geen pijn
doen. Dat heen en weer schudden is namelijk hondentaal. Dat doet
de moeder van een pup, of de leider van een roedel (kudde) ook,
als er gestraft moet worden.
Nog even in 't kort:
1. Maak uw hond 'aanstalten' naar de goot.
2. Elke keer 'goot' zeggen.
3. Doet hij 't goed? Prijzen!
4. Doet hij 't verkeerd? Mopperen of nekvel schudden.
5. En op een dag: sukses. Hij is 'stoepzindelijk'.
Gefeliciteerd. Uw hond doet de buren geen overlast meer aan. U
kunt met de opleiding van uw puppie, meteen als u hem hebt, be
ginnen. Want, het gezegde 'jong geleerd, oud gedaan' gaat in dit
geval wel heel duidelijk op. Maar, u moet uw aandoenlijke nieuwe
kleine vriend in het begin nog extra voorzichtig behandelen. Trap
pen op en af klimmen is, zeker in het beginstadium als hij nog volop
in de groei is, helemaal niet goed voor hem. Da's slecht voor zijn
gestel, dat moet immers nog volgroeien. Als dat te zwaar of ver
keerd belast wordt, kan hij daar in z'n latere leventje veel proble
men aan overhouden. Het beste is de pup na elke maaltijd of elke
keer als hij wat heeft gedronken op te nemen en naar de goot te
dragen. Zo'n jonge hond heeft een verbazend snelle spijsvertering
alles wat erin gaat komt er in een wip weer uit. Daar kun je op
wachten. Dus opletten na eten en drinken. Hij waarschuwt
HOND IN
DE GOOT
meestal nog niet. En als hij dat wel doet, als hij gaat 'draaien' om
een plekje te zoeken, dan bent u te laat. Dan is het vóór u het weet
al gebeurd. Kan ie ook niet helpen. U pakt eerst uw pup op met één
hand onder de borst, en de andere hand onder z'n achterste
'scheppen' dus. Da's de enige juiste manier, weer in verband met
z'n gesteld. U draagt hem naar de goot en zet hem daar neer en,
hup, klaar. Da's alles. In pakweg 14 tot 30 dagen, afhankelijk van
de hond, 't ene kind is immers ook het andere niet, is uw pup hele
maal zindelijk en doet ales wat hij moet, voor de rest van z'n leven
keurig in de goot. Zoals 't hoort. In 't begin moet u hem ook elke
keer uitbundig prijzen. Dat begrijpt ie. Daar is ie gevoelig voor. Net
als een kind dat 't op het potje moet leren doen. Gefeliciteerd. Na
mens al die buren die zich ergeren aan de hond van een ander.
De eerstvolgende spreekuren van de leden van het college van bur
gemeester en wethouders vinden plaats op maandag 4 augustus
1986 in het gemeentebestuur te Sint-Maartensdijk. Het spreekuur
van burgemeester H.A. van der Munnik komt te vervallen. De wet
houders P. van Schetsen, L.J. Koopman en J. Versluijs houden hun
spreekuur van 11.00-12.00 uur. Wilt u op een ander tijdstip met
een van de collegeleden spreken, belt u dan even naar het gemeen
tehuis, telefoon 01666-2955, toestel 215.
Vanuit het pand Kerkstraat 29 te Scherpenisse (winkel/werkplaats
van de heer J. van As) worden veelvuldig en op wisselende tijden
zware goederen gelost en geladen. Dit brengt met zich mee dat
vrijwel konstant voertuigen voor dit pand staan geparkeerd en wel
zodanig (dubbel parkeren) dat het overige verkeer in de Kerkstraat
in de doorgang wordt belemmerd. De Kerkstraat in Scherpenisse
heeft een doorgaande funktie. Om het verkeer ter plaatse ongehin
derde doorgang te verlenen hebben burgemeester en wethouders
op 23 juli j.l. besloten voor het pand Kerkstraat 29 een laad- en los-
haven te maken. Dit wordt kenbaar gemaakt door het plaatsen van
een verkeersbord (bord 54d van het R.V.V.). Deze verkeersmaatre
gel gaat in op vrijdag 1 augustus 1986.
Bij de nationale ombudsman
kunt u een klacht indienen als u
vindt dat u niet behoorlijk be
handeld bent door de rijksover
heid, rijksambtenaren of door
de politie. De nationale om
budsman stelt een onderzoek
in, zegt of u wel of geen gelijk
hebt en stelt soms oplossingen
voor. In deze folder wordt ver
teld wie de nationale ombuds
man is, wat hij wel en niet voor
u kan doen en hoe u een klacht
kunt indienen.
De nationale ombudsman?
Sinds 1 januari 1982 is er een nationale ombudsman. Zijn taak en
bevoegdheid zijn vastgelegd in de Wet Nationale ombudsman. Hij
wordt telkens voor zes jaar benoemd.Op dit moment is Dr.J.F.
Rang de nationale ombudsman. Hij wordt bijgestaan door de
substituut-ombudsman Mr. H.A. van Ee. Op het bureau van de na
tionale ombudsman werken ruim 50 mensen mee aan het onder
zoeken van de klachten. Elk jaar stuurt de ombudsman een verslag
van zijn werk aan de Eerste en Tweede Kamer en aan de ministers.
Ook tussentijds kan hij het parlement inlichten.
Over wie kunt u een klacht indienen?
U kunt een klacht indienen over de manier waarop ambtenaren of
instellingen van de rijksoverheid of ambtenaren van de politie u
hebben behandeld. Dus over alle ambtenaren van de ministeries en
instellingen die onder de verantwoordelijkheid van een minister
vallen, zoals ambtenaren van de PTT, van de arbeidsbureaus, van
het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds, van de belastingdiensten,
van de Inspecties voor de Volksgezondheid, van de Rijksdienst
voor het Wegverkeer, het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen
en van de Centrale Directie Studiefinanciering. Als het om een
politie-ambtenaar gaat maakt het geen verschil of dat een ambte
naar van de gemeentepolitie of van de rijkspolitie is: in beide geval
len kunt u over hun gedragingen bij de ombudsman een klacht in
dienen.
Over wie kunt u geen klacht indienen?
De nationale ombudsman mag geen klachten behandelen over de
ambtenaren van provincies of gemeenten en evenmin van water
schappen en dergelijke. Zij behoren niet tot de rijksoverheid. Dus
met klachten over de wijze waarop u bijvoorbeeld door gemeente
lijke sociale diensten, of gemeentelijke diensten voor huisvesting
bent behandeld, kunt u niet bij de ombudsman terecht. Ook over
instanties die uitkeringen verzorgen, zoals bedrijfsverenigingen,
het G.A.K. en de Raden van Arbeid, kunt u bij de nationale om
budsman geen klacht indienen. Daarvoor kunt u terecht bij de So
ciale Verzekeringsraad, postbus 100, 2700 AC Zoetermeer.
Ziekenfondsen behoren niet tot de rijksoverheid. Over hun gedra
gingen kunt u een klacht indienen bij de Ziekenfondsraad, Prof.
J.H. Bavincklaan 2, 1183 AT Amstelveen. Klachten over rechters
mag de nationale ombudsman niet onderzoeken. Dan moet u
schrijven naar de procureur-generaal bij de Hoge Raad, Plein 2,
2511 CR 's-Gravenhage. De nationale ombudsman is ook niet be
voegd klachten te onderzoeken over bijvoorbeeld de spoorwegen,
ziekenhuizen, artsen, universiteiten en hogescholen, verzeke
ringsmaatschappijen, notarissen en advocaten. Zij behoren niet tot
de rijksoverheid. Als u twijfelt of niet weet of u bij de nationale om
budsman uw beklag kunt doen, dan kunt u altijd even bellen naar
het bureau van de nationale ombudsman. Het telefoonnummer is
070-898989.
Waarover kunt u een klacht indienen?
Bij de nationale ombudsman kunt u een klacht indienen over de ma
nier waarop overheidsorganen, ambtenaren die daar werken of de
politie zich hebben gedragen. Dat wil zeggen over de manier waar
op zij hun werk hebben gedaan en ook over het resultaat van dat
werk. Dus of zij u correct te woord hebben gestaan, u op tijd ant
woord hebben gezonden, u voldoende informatie hebben gegeven,
maar ook - tenzij u een andere beroepsmogelijkheid heeft- of zij de
wetten en voorschriften goed hebben toegepast en uitgevoerd.
Waarover kunt u geen klacht indienen?
In de wet is uitdrukkelijk bepaald dat de ombudsman geen onder
zoek mag instellen naar klachten over het algemeen regeringsbe
leid en evenmin naar klachten over de inhoud van wetten, voor
schriften en regels (zoals hiervoor gezegd: wel over de wijze waar
op die wetten voorschriften en regels zijn toegepast). De ombuds
man is ook niet bevoegd wanneer u de mogelijkheid heeft om bij
een andere instantie -vaak een rechter- beroep in te stellen. In zo'n
geval kunt u de ombudsman wel schrijven, maar dan is hij verplicht
uw brief aan de bevoegde instantie door te zenden. In die gevallen
loopt u niet het risico dat u een belangrijke termijn laat verlopen,
omdat u eerst de ombudsman heeft aangeschreven.
De datum waarop de ombudsman uw brief heeft ontvangen blijft
gelden als de dag waarop uw verzoek de bevoegde rechter heeft
bereikt.
Hoe dient u een klacht in?
Een klacht moet u schriftelijk indienen, voorzien van uw naam,
adres en eventueel telefoonnummer. De behandeling van een
klacht kost u geen geld. Uw brief stuurt u naar de nationale om
budsman, Postbus 29729, 2502 LS 's-Gravenhage.
Schrijft u kort en duidelijk wat er gebeurd is en wanneer. Over wel
ke overheidsinstanties en ambtenaar u klaagt en waarom. De
kwestie waarover u klaagt mag meestal niet meer dan een jaar ge
leden hebben plaatsgevonden. Buitenlanders-mogen in hun eigen
taal schrijven.
Wat doet de nationale ombudsman met een klacht?
De nationale ombudsman bekijkt allereerst of hij de klacht wel mag
onderzoeken. Hij laat u zo spoedig mogelijk weten of dit het geval
is. Onderzoek hij niet dan schrijft hij u waarom en waar u eventueel
wel met uw klacht terecht kunt. Staat een wettelijk geregelde ad
ministratiefrechtelijke voorziening open dan stuurt de nationale
ombudsman uw klacht door. Ook dan krijgt u daarvan bericht. Als
de nationale ombudsman wel bevoegd is een onderzoek in te stel
len dan legt hij uw klacht voor aan de betrokken instantie(s) en
raadpleegt eventueel getuigen en deskundigen. Hij mag dossiers
inzien en zonodig de betrokkenen -als het moet onder ede- horen.
Het resultaat van dit onderzoek wordt aan de klager en aan degene
over wie geklaagd is voorgelegd. Tot slot brengt hij een rapport uit.
Daarin staat zijn oordeel of er behoorlijk of niet behoorlijk gehan
deld is en waarom hij dit vindt. Ook kan er een aanbeveling in staan
die tot doel heeft gemaakte fouten te laten herstellen of een aanbe
veling om in de toekomst soortgelijke klachten te voorkomen. De
ombudsman kan echter niet garanderen dat de verantwoordelijke
instelling deze aanbeveling uitvoert.
Het eindrapport wordt zonder de namen van de betrokken perso
nen openbaar gemaakt. Alle openbare rapporten liggen op het bu
reau van de nationale ombudsman voor iedereen ter inzage.
Bovenstaande informatie probeert u in het kort duidelijk te maken
wat de nationale ombudsman voor alle burgers in Nederland kan
doen.
Twijfelt u of wilt u meer informatie bel of schrijf dan:
De Nationale Ombudsman, Postbus 29729, 2502 LS 's-
Gravenhage, tel. 070-898989.
Het bureau van de nationale ombudsman is gevestigd aan het
Stadhoudersplantsoen 2 in 's-Gravenhage.
Sinds 1975 bestaat een regeling die het mogelijk maakt geldelijke
steun te verlenen aan ouderen die verhuizen. Doel van de regeling
is de bevordering van de doorstroming, met dien verstande, dat
wordt beoogd dat goedkope en grote woningen voor de woning
markt beschikbaar komen.
Deze regeling is per 1 juli 1986 ingetrokken en vervangen door een
nieuwe regeling, die is toegespitst op verhuizing van ouderen naar
kleinere huurwoningen.
Om een groter effekt van de regeling te bereiken heeft de staatsse
cretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en Milieube
heer, de heer Brokx, de doelgroep vergroot door:
- verhoging van de huurprijs van de te verlaten woning;
- verlaging van de leeftijdsgrens;
- aanpassing van de voorwaarden m.b.t. de omvang van de te
verlenen en de nieuw te betrekken woning.
De nieuwe subsidievoorwaarden
a. De huurprijs van de te verlaten woning
De huurprijs van de woning die wordt verlaten, mag niet meer
bedragen dan f 375,— per maand. Dit was in de oude regeling
f 300, Onder de huurprijs wordt verstaan de zogenaamde
subsidiabele huur, die wordt gehanteerd bij de bepaling van de
individuele huursubsidie.
b. De leeftijdsgrens
In de oude regeling was sprake van een leeftijdsgrens van 65
jaar. Gebleken is dat de veranderingen in levensomstandighe
den doorgaans aloptreden vóór het 65ste levensjaar. Als gevolg
hiervan neemt onder andere het aantal één- en tweepersoons
huishoudens vanaf het 60ste levensjaar aanzienlijk toe. Beslo
ten is dat in dit verband onder een oudere wordt verstaan een
huurder die de leeftijdsgrens van 60 jaar heeft bereikt.
c. De nieuw te betrekken woning
Ten aanzien van de te verlaten en de nieuw te betrekken wo
ning zijn in de nieuwe regeling twee voorwaarden opgenomen:
-Indien de woning, die wordt verlaten, vijf kamers of meer be
vat, dient de woning, die wordt betrokken, tenminste twee ka
mers minder te bevatten.
-Indien de woning, die wordt verlaten, vier kamers of minder be
vat, dient de woning, die wordt betrokken, tenminste één ka
mer minder te bevatten.
Het subsidiebedrag
De te verstrekken bijdrage ineens bedraagt maximaal f 3000,—
per verhuizing. Overigns deelde de staatssecretaris wel mede dat
in het kader van de beheersbaarheid van de overheidsuitgaven de
regeling tijdelijk buiten gebruik kan worden gesteld.
Tot slot
Indien u meent voor een bijdrage ineens in aanmerking te ko
men,kunt u daarvoor kontakt opnemen met het buro Volkshuisves
ting van de gemeente Tholen, tel. 01666-2955, tst. 135. Op dit
buro is men ook gaarne bereid u nader te informeren.
De winst had nog een ton hoger
kunnen uitvallen, wanneer de
rente-richtlijnen van de centrale
Rabobank stipt waren gevolgd.
Die 100.000 gulden is in 1985 ten
gunste van de leden en klanten ge
vallen door bijvoorbeeld een ho
gere rente voor deposito's. Daar
naast worden evenementen e.d.
ondersteund, waarvan de plaatse
lijke gemeenschappen profiteren
voor een bedrag van 50.000 gul
den, zo verduidelijkte directeur
De Waard.
Dit gebeurt vaak samen met de
Rabobanken Tholen en St. Anna-
land/Poortvliet. Zo is er onlangs
3000 gulden toegezegd voor de
computertomograaf van de stich
ting Kankerpreventie Zeeland.
De groei van de bank en de toene
mende activiteiten hebben voor
het eerst in vijf jaar geresulteerd
in een toename van het aantal per
soneelsleden. "De bank heeft dan
öok met 22 personeelsleden een
niet onbelangrijke functie voor de
werkgelegenheid. Daarom temeer
is het een goede zaak, dat de Tho-
lenaar plaatselijk zijn bank
diensten afneemt en niet over de
brug gaat", aldus directeur De
Waard.
Vorig jaar zijn er *vier mensen
aangenomen en ook dit jaar al
vier, gedeeltelijk voor opvang van
natuurlijk verloop.
Voorzitter Noom maakte duide
lijk, dat er gezien de sterke groei
een nieuwe personeelsorganisatie
ingevoerd is. Onder de directeur
vallen drie afdelingen met M. An-
driesse als hoofd beheerstechni-
sche zaken, R.L. Dingernans
hoofd bedrijven en D.A. Polder
man hoofd particulieren.
Dhr. A. van den Hoek, beheerder
van het kantoor Scherpenisse,
maakt per 1 januari gebruik van
de VUT-regeling na een dienstver
band van 25 jaar.
Er was dinsdagavond in café P.J.
van Houdt te St. Maartensdijk
een ruime personeelsafvaardiging
aanwezig.
ning en de assurantiesector ver
antwoordelijk waren.
De uitzettingen stegen met 7.6
miljoen tot 52.2 miljoen gulden
na een aantal jaren van stabilisa
tie. In eerste instantie kwam de
vraag om geldleningen van de
zusterbank Tholen, maar in het
tweede halfjaar ook sterk van de
eigen klanten.
De resultaten in de eerste helft van
dit jaar geven aan, dat 1986 weer
een goed jaar wordt. Directeur De
Waard voorspelde een winststij
ging van 10% en een balanstotaal
van 110 miljoen gulden. De toe
vertrouwde middelen(spaargel-
den, e.d.) zijn dit eerste halfjaar al
met 6 miljoen gestegen tot 96 mil
joen gulden, de uitzettingen(le-
ningen) met 8 miljoen er, de provi
sie met 35%.
De goede resultaten werden ge
vierd met koffie met gebak, een
drankje met een hapje, een bevei
ligingslampje, de brochure 'Thuis
bij uw Rabobank' en een abonne
ment op het maandblad van de
Rabobank om belangstellenden
uitgebreider te informeren over
het coöperatieve bankwezen.
De Rabobank St. Maartensdijk
boekte vorig jaar voor 615 mensen
een vakantiereis. Met het verkrap
pen van de rentemarge moeten -
naast de beheersing van de kosten
- de inkomsten uit provisie voor
(nieuwe) diensten verhoogd wor
den en uit de woorden van voor
zitter Noom en directeur De
Waard bleek dat ook te lukken.Vo-
rig jaar was er 73.000 gulden of
27% meer provisie, waarvoor met
name de effecten, het buitenlands
betalingsverkeer, de kredietverle
De aangekondigde afschaffing
van de negatieve WIR-premie was
daarop van invloed. De Rabobank
St. Maartensdijk heeft een zekere
naam verworven in de binnen
vaart, aldus directeur De Waard,
waardoor schippers uit het gehele
land om geldleningen komen.
Het tegoed bij de Rabobank Ne
derland daalde met ruim 5 mil
joen gulden.
De spaargelden liepen met twee
miljoen gulden door de slechte re
sultaten in de landbouw en het
omzetten in ECU-deposito's.
De waardepapieren(spaarbrieven
aan toonder) werden meer dan ge
halveerd tot ruim twee ton.
De balansgroei steeg van 1.9 in
1984 tot 3% vorig jaar, maar lan
delijk was dat 6%. Het eigen ver
mogen nam bevredigend tot met
750.000 gulden.
De baten stegen ihet 246.000 gul
den. Gezien de toegenomen kre
dietverlening bleef de stroppenpot
gehandhaafd op vier ton. Door de
hogere belasting(20 mille meer,
maar voor investeringen als de
verbouw van het kantoor Stave-
nisse en automatisering wordt 75
mille WIR-premie ontvangen) en
de groeiende rentebijschrijving bij
het eigen vermogen was het reste
rende winstsaldo van 302.774 gul
den, 8300 gulden lager dan in
1984.
Het resultaat lag toch boven het
gemiddelde van alle plaatselijke
Rabobanken, zo liet voorzitter
Noom weten.
In het najaar wordt het kantoor
Scherpenisse verbouwd en tegelijk
met Stavenisse voorzien van com
puters aan de balie.
Het aantal rekeningen-courant
steeg van 2863 naar 2947 en de le
ningen van 657 tot 692. Dalingen
waren er bij het aantal leden(765
tot 744) en het aantal spaarreke-
ningen(7700 tot 7616).
Bestuurslid G.J. Hoek en lid van
de Raad van Toezicht P.A.M.
Groffen werden beiden bij enkele
kandidaatstelling herkozen.
De heren C. Koopman en J.
Klaasse werden benoemd om de
notulen voorlopig vast te stellen.
De voorzitter maakte er nog mel
ding van, dat de voorzitter van de
Raad van Toezicht, dhr. L.A.M.
Elenbaas, 35 jaar deel uitmaakte
van de bestuurscolleges.
Bij de rondvraag kwam alleen de
rente nog ter sprake. Voorzitter
Noom verwachtte naar aanleiding
van een vraag van J.W. van Houdt
een verdere daling. Directeur De
Waard vulde aan, dat we een hoge
rente gewend waren, maar aange
zien de inflatie bijna weg is, kun
je reëel gezien toch nog van een
hoge rente spreken.
De belangstellenden bekeken
tenslotte een videofilm over de
computercentra van de Rabobank
in Zeist en Eindhoven.
Speciaalzaak in kousen,
sokken, panty's, maillots
WouWsestraat 1 5, B.o.Z.
Telefoon: 33666
Advertentie I.M.
Directeur A.W. Beurkens zei dat
donderdagavond in de Druiven
tros te St. Philipsland tijdens de
78ste algemene vergadering van
de Rabobank Tholen, die door ze
ventien belangstellenden, onder
wie vier personeelsleden, werd bij
gewoond. Het tegoed bij de Rabo
bank Nederland verminderde met
vijf miljoen en de drie ton aan ef
fecten werd verkocht om de leden
meer te kunnen lenen. De debiteu
ren stegen van 40 tot 47 miljoen
gulden. Oud-voorzitter I.C. Hage
sprak van een 'extreem hoog uit
zettingspercentage'.
De spaargelden stegen slechts
licht met 2.6% in 1985 tegenover
7.7het jaar daarvoor. De 56
miljoen bestaat o.a. uit 27 miljoen
direct opvraagbaar, 14 miljoen
termijndeposito's en 11 particulie
re deposito's. Het aantal spaarre
keningen steeg van 7898 tot 7967.
Dat er geen spaarbewijzen aan
toonder meer uitgegeven mogen
worden, bleek uit de daling van
564.754 tot 194.489 gulden.
De leden verbaasden zich over een
nieuwe balanspost van 2 miljoen
gulden, geleend van de Rabobank
Nederland tegen een vaste rente
voet van 7%. Dat bedrag was ech
ter weer teruggeleend voor 8%,
waardoor de Rabobank Tholen
een winst van 20.000 gulden be
haalde. "Het is een vreemde
constructie en we geloofden het
zelf pas toen we het geld ontvin
gen", zei directeur Beurkens op
vragen van leden.
Die wilden zelf ook wel van zulke
gunstige voorwaarden profiteren.
Dhr. J. Stoop uit De Heen stelde
voor om de spaarders eens extra te
bedenken als de reserve door de
toevoeging van de winst alsmaar
groter wordt. "De solvabiliteits-
grens, moet eerst 5% van het
eigen vermogen zijn, wil je wat
kunnen doen", zei voorzitter J.L.
van Gorsel.
Dan achtte directeur Beurkens een
extraatje nog moeilijk, want ook
voor degenen die geld lenen, zou
je dan wat moeten doen. "Daar
om wordt de gemeenschap ge
diend met een overschot, plaatse
lijke verenigingen worden
gesteund."
Stoop constateerde, dat De Heen
er dan buiten viel, terwijl bijvoor
beeld de ABN op spaardeposito's
een hogere rente geeft.
Volgens dhr. A. de Rooy uit Oud-
Vossemeer worden er in het kader
van een agressieve politiek van
ABN, Amro en NMB om agra
riërs binnen te krijgen, douceurt
jes gegeven, maar als je geld moet
lenen, krijg je geen lager renteper
centage.
Directeur Beurkens merkte op,
dat de door Stoop genoemde ver
schillen slechts achtsten of kwar
ten zijn. "En als je cadeautjes
weggeeft, moet dat ergens van
daan komen", voegde voorzitter
Van Gorsel eraan toe. "Je moet
alle klanten reëel benaderen."
Het balanstotaal steeg van 73.4
tot 75.6 miljoen gulden. De winst
daalde van 107.128 tot 81.997 gul
den. Bruto was het resultaat
respectievelijk 633.237 en 620.871
gulden. Daarvan gingen de strop-
penpot(die 335.000 gulden bleef)
af, evenals belasting en de hogere
rentebijschrijving van het eigen
vermogen.
De personeelslasten namen met
een ton toe door uitbetaling van
niet opgenomen vakantiedagen en
aan porto van de rekeningaf
schriften e.d. was de Rabobank
Tholen vorig jaar 102.000 gulden
kwijt.
De rentemarge neemt af, waar
door de inkomsten uit provisies
belangrijker worden. Directeur
Beurkens meldde een brutostij-
ging van 112.000 gulden, waarvan
36 mille afsluitprovisie, 20 mille
assurantiebaten en 14.000 gulden
kredietprovisie de belangrijkste
waren. De netto provisiestijging
was 58.540 gulden.
Voorzitter Van Gorsel noemde
1985 een redelijk jaar voor de Ra
bobank Tholen, waarvoor hij met
name de inzet van het personeel
prees gezien een langdurig ziekte
geval en mutaties.
Door de ziekte van beheerder P.
de Niet kwam de continui teit van
het kantoor Tholen in gevaar. Het
bestuur benoemde dhr. J. Porrey,
kantoorbeheerder te St. Philips
land, tot beheerder van het kan
toor Tholen. Dhr. H. Uyl uit St.
Maartensdijk is als vakantiehulp
aangetrokken en gaat in septem
ber een bankopleiding volgen. In
september/oktober komt op het
kantoor Tholen dhr. P. Belde uit
Bergen op Zoom, die nu nog in
militaire dienst zit.
Dhr. De Niet wordt na zijn herstel
beheerder te St. Philipsland of
krijgt een daarmee gelijkstaande
andere functie.
In Oud-Vossemeer werd dhr. J.
Nieuwenhuys opgevolgd door
dhr. J. van Tiggele en op het kan
toor St. Philipsland maakten de
dames A. Veraart-de Wit en L.
Bakker-Evaeraers plaats voor Tru
dy Giljam uit St. Philipsland en
Karin Elenbaas uit St. Annaland.
Ter opvulling van arbeidstijdver
korting en deeltijdarbeid werd
Coby Suurland uit Scherpenisse
aangetrokken. Invalskracht An
ton Beurkens ging naar het Assu
rantiekantoor van de Rabobanken
in St. Maartensdijk.
Bestuurslid Ph. v.d. Hoek uit St.
Philipsland werd bij enkele kandi
daatstelling herkozen, evenals
dhr. J.D. Moelker uit De Heen als
lid van de Raad van Toezicht.
Dè heren W. Timmermans en H.
Timmers werden benoemd om de
notulen voorlopig vast te stellen.
Volgens de statuten moet de jaar
rekening voor 1 juli zijn vast
gesteld, maar door de latere ac
countantscontrole wordt die da
tum dikwijls niet gehaald. Op
aandrang van de Kamer van
Koophandel nam de vergadering
een voorstel aan om goedkeuring
van de jaarrekening 1986 met vijf
maanden uit te stellen. Voorzitter
Van Gorsel zei er toch naar te stre
ven, 1 juli zo dicht mogelijk te be
naderen.
Op voorstel van dhr. Timmers
werd voor belangstellenden een
abonnement op de Rabobank ge
noteerd om beter geïnformeerd te
worden over de gang van zaken in
binnen- en buitenland.
De aanwezigen ontvingen boven
dien een pennenset.
De Provinciale VVV is gelukkig
met de nieuwe tv-spot 'Het
Zeeuws meisje is niet meer zuu
nig'. Minder blij was men met de
bekende reclameslogan 'Ons
Zeeuwen bin zuunig'.
Laatstgenoemde kreet was prima
voor de fabrikant van Zeeuws
Meisje margarine, maar het was
minder imago versterkend voor de
belangen van een organisatie als
de provinciale VVV, aldus de Ver
eniging Voor Vreemdelingenver
keer, ondanks het feit dat met de
ze woorden bedoeld wordt 'zuinig
met de huishoudportemonnee' en
zeker niet 'gierig'.
De VVV zei vaak schertsend dat
het eigenlijk dialect was, wat bete
kende 'bij ons is het altijd zon
nig'. De VVV is dan ook bijzon
der gelukkig dat in de spot van
het Zeeuws Meisje naast de woor
den 'geen cent te veel' als slogan
gevoerd gaat worden: 'eerlijk en
heerlijk'. Dat zal zeker kloppen
voor die margarine, maar is van-
zelfspfekend ook van toepassing
op het toerisme en de recreatie in
Zeeland. Eerlijk wegens de men
sen die er wonen en de redelijke
prijs van een vakantie in Zeeland,
heerlijk voor wat betreft de toe
ristische en recreatieve mogelijk
heden, de frisse lucht en het culi-
nanire dat Zeeland te bieden
heeft, aldus de verklaring van de
provinciale VVV.