THOLENDERWIJS
A
Bel bij brand 0011
informatierubriek van de gemeente tholen
MAANDAGMIDDAG
VERGADERT DE
GEMEENTERAAD
VERKEERSCIRCULATIEPLAN
STADSKERN THOLEN
BINNENKORT VAN KRACHT
CURSUS "INSPRAAK-
VOOR BUITENLANDERS
Pr5'
_L
Donderdag 16 januari 1986
DE EENDRACHTBODE
5
Ook invoering "Blauwe Zone"
SPREEKUUR B EN W
SPREEKUUR WONINGSTICHTING
IN EEN
LAGERE
VERSNELLING
Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1 - 5 Sint-Maartensdijk Tel 01 666-2955
Op maandag 20 januari a s. komt de Thoolse gemeenteraad 's middags
om 14.00 uur bijeen voor een vergadering in het gemeentehuis te
Sint-Maartensdijk. Zoals gebruikelijk is ook deze bijeenkomst open
baar. Elke belangstellende is van harte welkom.
Op de agenda staan onder meer de navolgende onderwerpen:
- Restauratie stadhuiscarillon te Tholen;
In 1 984 is een restauratieplan voor het carillon in de stadhuistoren
te Tholen opgesteld. Enkele onderdelen van dit plan zijn reeds
uitgevoerd., Burgemeester en wethouders stellen de raad voor de
resterende werkzaamheden te laten uitvoeren waaronder de de
montage en vervolgens het schoonmaken van het carillon, het ver
nieuwen van het carillonframe, het aanbregen van een nieuw stok-
kenklavier, het vervangen van 5 klokken en het aanbrengen van 2
nieuwe. Voorts worden aan de klavierzolder een aantal bouwkundi
ge voorzieningen getroffen. Met het werk is een bedrag gemoeid
van 1 25.000,
Aanbrengen spouwmuurisolatie t.b.v. Juliana van Stolberg-ba
sisschool te Sint-Maartensdijk;
De raad wordt voorgesteld aan het bestuur van de genoemde school
gelden beschikbaar te stellen voor het aanbrengen van spouw
muurisolatie aan de onder hun beheer staande schoolgebouwen te
Sint-Maartensdijk.
Uitbreiding openbare verlichting industrieterrein te Sint-Maar
tensdijk;
Als gevolg van de uitbreiding van het bedrijfsverzamelgebouw en
de vestiging van een aantal bedrijven dient de openbare verlichting
op het industrieterrein te Sint-Maartensdijk te worden aangevuld.
Het gaat voorshands om 6 lichtmasten en het omschakelen van een
lichtpunt tot nachtbrander. De uitbreiding vergt een investering van
1 2.852,—, waarvoor de raad om krediet wordt gevraagd.
- Verzoek opname in plan van scholen van een afd. I T O.;
Voor 1 februari 1 984 heeft de gemeenteraad bij het ministerie een
aanvraag ingediend tot opneming in het plan van scholen 1986-
1 987-1 988 van een afdeling voor individueel technisch onderwijs
aan de Burgemeester Bouwenseschool voor lager technisch onder
wijs. Ondanks de positieve adviezen heeft de verantwoordelijke
staatssecretaris aan het verzoek geen gevolg gegeven. Burgemees
ter en wethouders vinden het, gelet op adviezen van onderwijsin-
stanties voor de hand liggen dat andermaal een verzoek wordt
ingediend voor de periode 1 988-1 989-1 990. Een argument dat de
aanvraag verzwaart is het feit dat per 1 augustus a s. een scholen
gemeenschap zal ontstaan met L.H.N.O., L.T.O en M.A.V. O.. Door
die samenstelling is het mogelijk om het individueel onderwijs niet
alleen te beperken tot het I. (Individueel) T. (technisch) 0. (onder
wijs), doch uit te breiden tot het I.B.O. De raad wordt voorgesteld
een verzoek in te dienen.
Fusie openbaar voortgezet onderwijs met L.H.N.O.-school "De
Oesterschelp";
Vanaf december 1 983 wordt door het kollege van burgemeester en
wethouders en het bestuur van de Z.L.M onderhandelingen ge
voerd over de mogelijkheden om tot fusie te komen van de Burge
meester Bouwenseschool voor L.T.O., de gemeentelijke M.A.V.O.-
school en de onder beheer van de Z.L.M. staande L H.N O.-school
"De Oesterschelp".
De fusiebesprekingen zijn begonnen op initiatief van de onderwij-
steams van "De Oesterschelp" en de Burgemeester Bouwense
school. Tijdens de experimenteerperiode van het projekt Funderend
Onderwijs Tholen hebben er binnen de twee scholen voor beroep
sonderwijs veranderingen plaatsgevonden. Zo is er tijdens die pe
riode een voorzichtige samenwerking op gang gekomen op het
gebied van toegepaste methodes, leerstofaanbieding en leerlin
gen-begeleiding. Ten einde het openbaar M.A.V.O.-onderwijs in de
gemeente te kunnen behouden zijn in de fusiebesprekingen tevens
de belangen van de gemeentelijke M A V O. ingebracht. Uiteinde
lijk is met het bestuur van de Zuidelijke Landbouwmaatschappij
overeenstemming over een en ander bereikt, waardoor op Tholen
een brede scholengemeenschap (L.B.O.-M.A.V.O.) kan ontstaan.
Een dergelijke opzet kent vele voordelen:
uitstel van de schoolkeuze van de leerlingen die naar de scholenge
meenschap gaan, omdat er gezamenlijke brugklassen zullen zijn; na
afloop van de brugperiode hoeft men pas te kiezen voor M. A.V.O.,
L.T.O. of L.H.N.O.;
behoud van het gemeentelijk M.A.V.O.-onderwijs op Tholen; (Met
een hoge mate van waarschijnlijkheid worden de opheffingsnormen
van scholen voor voortgezet onderwijs verhoogd. Gezien het leer
lingenaantal van de M. A.V.O. zou dit schooltype alsdan op Tholen
moeten verdwijnen).
meer mogelijkheden om tot individueel beroepsonderwijs te komen;
- betere doorstroming L.B.O. en L.B.O./M.A.V.O.;
- vergroting keuze- en opleidingsmogelijkheid voor de leerlingen.
Ten aanzien van de bsstuursvorm en de wijze van administratie is
inmiddels ook overeenstemming bereikt. Voor wat betreft de in
passing van het personeel wordt thans advies gevraagd aan de
medezeggenschapsraden van de drie scholen. Vandaag wordt een
voorlichtingsavond belegd voor het betrokken personeel, waarbij de
fusie te concretiseren dient de raad in te stemmen met het aangaan
van de fusie en met de overdracht van "De Oesterschelp" naar de
gemeente. Aangezien de scholengemeenschap één hoofdvestiging
dient te krijgen wordt voorgesteld als vestigingsplaats Sint-Maar
tensdijk aan te wijzen.
"Haalbaarheidsstudie commerciële viskwekerij in de gemeente
Tholen";
In de gemeentelijke nota "Maak er werk van..." is onder meer
uitgesproken dat de commerciële kweek van vis ook voor Tholen goede
vooruitzichten zou kunnen bieden. Als uitvloeisel van de nota heeft de
gemeenteraad een nadere studie laten verrichten naar de mogelijkhe
den die zich in en rond Tholen manifesteren voor het commercieel
kweken van vis. Deze haalbaarheidsstudie is verricht door de Grontmij
N.V. Belangrijkste konklusies van de Grontmij zijn:
1De commerciële viskweek van paling en meerval onder gecon
ditioneerde omstandigheden in onze gemeente is reëel aanwe
zig.
2. De condities voor de kweek van tong en tarbot in onze gemeente
zijn niet in bijzonder gunstige zin aanwezig.
3. De omvang van de stortplaats "Tuttelhoek" is te gering om op
een rendabele wijze stortgas te winnen.
4. Biogaswinning uit agrarisch afval kan niet als een rendabele
aktiviteit worden beschouwd.
5. Toepassing van windenergie voor viskweek is op dit moment
nog niet rendabel.
6. Een in Sint-Maartensdijk gevestigd uien-frituurbedrijf beschikt
over voldoende restwarmte en niet uitgesloten kan worden dat
dit bedrijf als energie-leverancier kan dienen voor commerciële
viskweek.
7. Commerciële viskweek in inlagen of oude zeearmen (deel van de
Pluimpot) is niet rendabel.
8. Commerciële viskweek kan eventueel ook als nevenaktiviteit bij
een landbouwbedrijf worden gestart.
Alhoewel de waarde van studies en onderzoekingen nooit mag
worden overtrokken, kan gezegd worden dat het onderhavige
rapport in ieder geval een aantal vragen concreet beantwoordt,
afrekent met twijfels over alternatieve energiewinning, kortom
richting geeft voor het terzake te voeren beleid. Thans valt im
mers "onderbouwd" aan te geven op welke realistische wijze
mogelijkheden aanwezig zijn voor commerciële viskweek in onze
gemeente.
De haalbaarheidsstudie is voor burgemeester en wethouders in
middels reden geweest een aantal zaken op te starten. Zo is het
bedrijfsaquisitiebeleid met name gericht op het aantrekken van be
drijven voor de kweek van meerval en aal, alsmede zagers. Voorts
wordt in samenwerking met de Z.L.M. een studiedag aan het on
derwerp besteed en worden voorlichtingsavonden belegd met een
aantal personen die te kennen hebben gegeven een eigen bedrijf te
willen starten voor wat betreft commerciële viskweek. Ook zijn er
kontakten gelegd met de beroepsvissersvereniging te Tholen met
als doel het uitbouwen van de bedrijfstak met commerciële visk
week. De gemeenteraad wordt gevraagd de nota van de Grontmij
voor kennisgeving aan te nemen.
Vaststelling bestemmingsplan "Bedrijfsterrein Oud-Vosse-
meer";
Vanaf 1 november 1 985 heeft voor een ieder het ontwerp-bestem-
mingsplan "Bedrijfsterrein Oud-Vossemeer" ter inzage gelegên.
Tegen het ontwerp zijn geen bezwaren ingediend. De raad wordt
voorgesteld het plan ongewijzigd vast te stellen.
- Vaststelling bestemmingsplan "Muijepolder" (Sint-Maartens
dijk);
Vanaf 20 september 1 985 heeft voor een ieder ter inzage gelegen het
ontwerp-bestemmingsplan "Muijepolder" (Sint-Maartensdijk).
Tegen het plan is een bezwaarschrift ingediend door de heer K.
Westerweel te Poortvliet. Het bezwaarschrift spitst zich toe op het
gegeven dat in de nabijheid van een natuurreservaat een woonwijk
tot stand komt. De druk op het natuurgebied zou als gevolg van die
woonwijk te zwaar worden. Betrokkene acht dit onjuist en bepleit de
aanleg van een bufferzone tussen het natuurgebied en de nieuwe
woonwijk.
Burgemeester en wethouders merken op dat aanvankelijk ook
Staatsbosbeheer en de Consulent Natuurbehoud wat moeite had
den met de plaats van de nieuwe woonwijk. Nadat van gemeente
wege een aantal zaken werden gewijzigd werd alsnog met het ont
werpplan ingestemd. Het ging daarbij om de aanleg van een ooste
lijke en westelijke watergang, zodat een fysieke barrière zou ont
staan; voorts zijn bruggen en trappen tussen het woongebied en het
natuurgebied vervallen, terwijl een deugdelijke afrastering op de
nieuw aan te leggen dijk wordt geplaatst.
Daarmee is in redelijkheid gewaarborgd dat het funktioneren van
het natuurgebied niet wordt aangetast. Overigens sluit de nieuwe
woonwijk niet direct op het natuurgebied aan, maar op het wan
delgebied. Ook de geluidhinder door de geprojecteerde ontslui-
tingsweg zal binnen de perken blijven. Het aantal verkeersbewe
gingen zal niet hoger liggen dan 2450 motorvoertuigen per etmaal.
De ter plekke aanwezige Pluimpotdijk en de te verleggen Groenedijk
maken dat de geluidsbelasting in het Pluimpotgebied rond de 30 dB
(A) zal liggen.
Om het plan te realiseren is het noodzakelijk dat de Groenedijk
wordt verlegd. Handhaving van die dijk zou maken dat in de Mui
jepolder een zelfstandige, nieuwe woonwijk zou ontstaan zonder dat
die relaties zou hebben met het woongebied Zuidhoek en Achter 't
Bos; een stedebouwkundig ongewenste situatie.
Aanvankelijk lag de aanvankelijke capaciteit van het nieuwe plan op
270 woningen. Het plan zou daarmee in een woningbehoefte
voorzien van bijna 20 jaar. Wettelijk mag een planttermijn echter
niet meer dan 10 jaar bedragen. Op grond van dat gegeven is
gekozen voor een gefasseerde aanpak. Het huidige plan kent een
capaciteit van circa 1 35 woningen. De raad wordt voorgesteld het
ontwerp-bestemmingsplan vast te stellen.
- Voorbereidingsbesluit t.b.v. een zgn. "elk-weeraccommodatie"
te Gorishoek;
In de in dit artikel reeds eerder genoemde nota "Maak er werk
van..." is eveneens gesproken over de uitbreiding van de toeristi
sche en recreatieve voorzieningen op Tholen. In dat verband is
genoemd de verwezenlijking van een elk-weeraccommodatie met
zomerwoningenpark in het recreatiegebied Gorishoek. Met de tot
standkoming van een dergelijke voorziening (door sommigen een
"Sporthuis Centrum in 't klein" genoemd) wordt het toeristisch
produkt in onze gemeente sterk verbeterd. Het belangrijkste effekt
daarvan is dat een seizoensverlenging plaats vindt, op grond waar
van de bezettingsgraad in dat gebied zal kunnen stijgen. Het direkte
gevolg is een belangrijke bestedingsimpuls die uiteindelijk op jaar
basis ruwweg 7 miljoen gulden zal kunnen belopen; bestedingsef-
fekten die in hoge mate naar de aanpalende woonkernen Sint-
Maartensdijk en Scherpenisse kunnen' uitstralen.
Een dezer dagen is met een kandidaat-ontwikkelaar voor het projekt
een principe-overeenstemming bereikt over de realisering van de
elk-weeraccommodatie in combinatie met een zomerwoningenpark
van maximaal 225 zomerwoningen. De akkommodatie op zich
voorziet in een overdekt zwembadje en tennishal, een squash-
ruimte, fitnesscentrum, sauna en solarium, een restaurant, auto
matenhal, bar, biljartruimte, tafeltennisruimte, een aantal winkelt
jes, een ontvangstruimte en een bescheiden hotelakkommodatie.
Ook de aanleg van een bowlingcentrum mag niet worden uitgeslo
ten. Het streven is er op gericht in het aanstaande seizoen een
aanvang te nemen met de bouw van het complex. Om dat mogelijk
te maken moet nu de planologische procedure worden opgestart. In
verband daarmee wordt de raad voorgesteld een voorbereidings
besluit te nemen.
Op 24 mei 1982 stelde de gemeenteraad een verkeerscirculatieplan
vast voor de oude stadskern van Tholen. Reeds jarenlang bestaat er
onvrede over de verkeersstructuur in die oude stadskern. Het is duide
lijk dat het smalle stratenpatroon dat idee versterkt, maar feit is dat er
sprake is van een groot aantal onduidelijkheden die niet bijdragen tot
een snelle en soepele afwikkeling van het verkeer. Bovendien bestond
er geen algemeen onbehagen over de aanwezige parkeercapaciteit.
Belangrijk uitgangspunt van het verkeerscirculatieplan is dat het cen
trumgebied van de stadskern bereikbaar moet blijven voor gemotori
seerd verkeer. Gezien de relatief krappe maatvoering van de straten in
dit stadsdeel zou daarbij als regel moeten gelden dat het verkeer
"door" het oude centrum zoveel mogelijk beperkt wordt en een ont
sluiting vanaf de "rand" benadrukt wordt. In het plan heeft de zoge
naamde oostelijke ontsluitingsweg die gevormd wordt door de Wal,
Kaaij naar de Bosstraat met de daaraan grenzende parkeergebieden
aan de Contr'Escarpe, de Kaaij, de Haven en de Bosstraat, die hoofd-
funktie verkregen.
Direkt na vaststelling van het verkeerscirculatieplan bleek de uitvoering
daarvan niet mogelijk aangezien in de oude stadskern diverse recon
structies nog moesten worden uitgevoerd. Op de Bosstraat na, is dit
thans wel het geval. Met de reconstructie van de Bosstraat wordt
overigens half februari een aanvang gemaakt.
Onderstaand en aan de hand van de bij dit artikel afgedrukte tekening
geven wij aan, wat het verkeerscirculatieplan voor het centrumgebied
van de Oude stadskern per straat gaat betekenen. Het plan wordt medio
februari, of zoveel eerder of later als de verschillende verkeersborden
en wegmarkeringen zijn aangebracht, van kracht.
Zoals gemeld vormt de Wal mede de hoofdontsluiting van het gebied.
De Wal was éénrichtingsverkeer en is na de uitgevoerde reconstructie
in 1 983 voor beide zijden opengesteld Dit blijft zo.
De Wal sluit aan op de Kaaij en vloeit over in de Bosstraat. Ter hoogte
van de Bosstraat wordt een groot parkeerterrein aangelegd met een
capaciteit van circa 108 parkeerplaatsen.
De Paulinastraat wordt op zich niet gewijzigd, doch aan beide zijden
van de straat wordt een parkeerverbod ingesteld ten einde een snelle
voortgang van het verkeer te waarborgen.
De situatie op de Markt, Oudelandsestraat en Molenvlietsestraat
wijzigt niet. Wel wordt de voorrangssituatie op de kruising Markt met
Oudelandsestraat/Molenvlietsestraat opgeheven.
De Eendrachtsweg heeft zijn funktie van doorgaande route (naar de
Markt) verloren. In dat kader wordt de Eendrachtsweg een weg van
gelijde orde: m.a.w. alle voorrangssituaties ten opzichte van aanslui
tende wegen komen te vervallen. Op de Eendrachtsweg blijft wel
twee-richtingsverkeer mogelijk.
Bij het inrijden van de stadskern via de Eendrachtsweg heeft men twee
keuzemogelijkheden:
1Eendrachtsweg, Botermarkt, Hoogstraat;
2. Eendrachtsweg, Vossemeersepoort, Dalemsestraat, Hoogstraat.
Met name de tweede keus heeft de voorkeur. De kruising Boter
markt/Hoogstraat is voor het autoverkeer niet eenvoudig te nemen,
terwijl anderzijds de Botermarkt niet ingericht is al doorgaande route.
Kiest u toch voor de route Eendrachtsweg -Botermarkt, dan dient u
rekening te houden met het feit dat voor de Botermarkt een éénrich
tingsverkeer geldt, een parkeerverbod voor beide zijden, alsmede een
geslotenverklaring voor vrachtwagens (uitgezonderd verzorgingsver-
keer van 06.00-1 1.00 uur). De verkeerssituatie zoals die sedert juli
1 984 voor de Kerkstraat geldt, blijft ongewijzigd. Kiest u echter voor
de voorkeursroute Eendrachtsweg, Vossemeersepoort, Dalemsestraat,
Hoogstraat, dient u rekening te houden met het gegeven dat voor de
gehele Dalemsestraat een éénrichtingsverkeer geldt. Voorts blijft het
parkeerverbod voor het gedeelte Dalemsestraat tussen de Bakstraat en
de kruising Kerkstraat/ Botermarkt gehandhaafd.
Zaterdag 1 februari a s. start het Regionaal Educatief Centrum te
Tholen met een CURSUS "INSPRAAK" voor buitenlanders.
De cursus is voor alle buitenlanders die in de gemeente Tholen wonen.
In de cursus wordt informatie gegeven over hoe de gemeente werkt;
Wat ambtenaren, de gemeenteraad, de burgemeester en wethouders
doen. Er wordt gepraat over hoe buitenlanders invloed uit kunnen
oefenen op beslissingen die in een gemeente worden genomen. Omdat
buitenlanders dit jaar voor het eerst mee kunnen doen aan de ge
meenteraadsverkiezingen, wordt in de cursus ook informatie gegeven
over die verkiezingen. Tijdens de laatste cursus-bijeenkomst zullen de
Thoolse politieke partijen informatie geven over wat zij voor de mensen
in de gemeente Tholen doen. Deze laatste bijeenkomst vindt plaats in
de Raadszaal van het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk.
De cursus "Inspraak" wordt gegeven door een medewerker van de
Stichting Welzijn Buitenlanders uit Bergen op Zoom. De informatie
wordt in de Nederlandse taal gegeven. Daarbij wordt gebruik gemaakt
van folders, video en dia's.
De cursus is gratis!! en duurt 6 weken.
Iedere zaterdag-middag, van 15.30 tot 18.00 uur, in het R.E.C.-ge-
bouw, Molenvlietsedijk 5a te Tholen.
ttNBICHTIN&SVEBBOOEN CtlOEN NICT
mavwe Zone
Voor de Hoogstraat geldt voor de gehele lengte van het trajekt een
éénrichtingsverkeer in de rijrichting Kaaij/Bosstraat. Dit heeft tot ge
volg dat verkeer komende vanaf de Markt via de Stoofstraat nog maar
twee mogelijkheden heeft; rechtdoor via de Visstraat dan wel rechtsaf
via de Hoogstraat richting Kaaij/Bosstraat.
In het gedeelte Hoogstraat, gelegen tussen de kruising Boter
markt/Kerkstraat en Stoofstraat/Visstraat geldt een parkeerverbod
voor de zijde langs het voormalig stadhuis.
N.B. In het verkeerscirculatieplan wordt eigenlijk uitgegaan van een
geslotenverklaring van de Stoofstraat komende vanaf de Markt en een
openstelling van de Stoofstraat komende vanaf de Hoogstraat. Op
verzoek van de Ondernemersvereniging Tholen willen burgemeester en
wethouders van Tholen deze maatregel voorshands nog niet uitvoeren.
Dit betekent dat voor de Stoofstraat en Visstraat feitelijk niets veran
dert. Het parkeerverbod voor beide zijden van de Stoofstraat blijft
gehandhaafd. Het parkeerverbod voor beide zijden van de Visstraat
wordt doorgetrokken tot de splitsing met de Kaaij.
Ook voor de gehele Brugstraat vanaf Hoogstraat tot de Kaaij geldt een
éénrichtingsverkeer. Daarmee is het niet langer toegestaan via de Bak
straat naar de Hoogstraat te rijden. Voor het gedeelte Brugstraat tussen
Hoogstraat en Bakstraat geldt een parkeerverbod voor de zijde van
schildersbedrijf Bakker. Voor het gedeelte Brugstraat tussen Bakstraat
en Kaaij blijft het parkeerverbod voor beide zijden gehandhaafd.
Het gedeelte Bakstraat tussen Eendrachtsweg en Dalemsestraat wordt
voor beide zijden voor gemotoriseerd verkeer afgesloten. Voor het
gedeelte Bakstraat tussen Eendrachtsweg en Brugstraat geldt een
éénrichtingsverkeer in de richting van de Burgstraat.
Voor het gedeelte Bebouwdendam tussen Dalemsestraat en Een
drachtsweg geldt een éénrichtingsverkeer in de richting van de Een
drachtsweg. Het gedeelte Bebouwdendam tussen Eengrachtsweg en
Kaaij blijft voorlopig ongewijzigd
Alle in dit artikel genoemde éénrichtingsaanduidingen en geslo
tenverklaringen gelden slechts voor gemotoriseerd verkeer en
NIET voor fietsers!!
Invoering blauwe zone
Vastgesteld is dat de oude Thoolse stadskern met name voor het win
kelend publiek een te geringe capaciteit kent voor kort-parkeren. De
beschikbare parkeerplaatsen worden veelal door langparkeerders be
nut. Besloten is tot het instellen van een zogenaamde "blauwe zone",
waardoor het parkeren aan een tijdslimiet wordt gebonden. Door deze
verkeersmaatregel ontstaat er voor kort parkeren meer parkeerruimte
en derhalve een betere regeling voor het winkelend publiek. Een en
ander maakt dat de aantrekkelijkheid van de oude stadskern wordt
verbeterd. De zone wordt ingesteld voor het gebied zoals dit op de
tekening duidelijk is te zien
Eendrachtsweg(ged Botermarkt, Hoogstraat (ged). tot de kruising
Visstraat/Stoofstraat, Brugstraat (ged.) tot de splitsing met de Bak
straat en de Bakstraat (ged.) voor het gebied gelegen tussen Brugstraat
en Botermarkt. Binnen de blauwe zone liggen ruim 35 parkeerplaatsen.
Er zal sprake zijn van een maximale parkeerduur van één uur. De
maatregel is van kracht tussen 9.00 en 1 8.00 uur.
Voor een goede alarmering moet U daar by het
volgende melden
UW NAAM
HET TELEFOONNUMMER VANWAAR U
OPBELT
WAT ER AAN DE HAND IS
WAAR (HET JUISTE ADRES) DE HULP
NOODZAKELIJK IS.
Spreek duidelijk en niet te snel.
De eerstvolgende spreekuren van de leden van het college van burge
meester en wethouders vinden plaats op maandag 20 januari 1 986 in
het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk. Loco-burgemeester J. Versluijs
en de wethouders L.J. Koopman en P. van Schetsen houden hun
spreekuur van 11.00-1 2.00 uur.
Wilt u op een ander tijdstip met een van de collegeleden spreken, belt u
dan even naar het gemeentehuis, telefoon 01 666-2955, toestel 21 5.
Als u mee wilt doen aan deze cursus, dan moet u zich vóór 24
januari opgeven bij: Jan Amesz van het R.E.C., Molenvlietse
straat 5a te Tholen (tel. 01660-3194). óf bij: Carien Rockx,
gemeentehuis Sint Maartensdijk (tel. 01 666-2955).
Het bestuur van de stichting "Beter Wonen" houdt elke maandag van
10.30-12.00 uur spreekuur in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk voor
aanvragen om woonruimte. De woningstichting is telefonisch bereikbaar onder
nummer 01 666-3955
J
Gedurende vier avonden was men gevieren bezig om de woning toon
baar te maken. De vrouwen hingen vitrage en overgordijnen op, terwijl
Jan Rijlink met een collega de vloerbedekking en de tapijten legden,
alsmede het zeil. En zaterdagsmorgens kwam de grote bestelwagen van
het Transportbedrijf en laadde de opgeslagen meubels uit. In de avond
stond alles zo ongeveer op z'n plaats. Grada had intussen wat gebak
gehaald en Hannie zette koffie. "Want," zei ze, "dit moeten we vieren."
"Daar ben ik het mee eens," verklaarde Grada en de beide jonge
mannen, die elk in een fauteuil zaten uit te blazen, beaamden het.
Terwijl de van de koffie met gebak genoten, zei de kersverse bewoner
van het tuinmanshuis: 'Jullie moeten me straks vertellen, wat ik schul
dig ben, want ik wil niet, dat dit allemaal pro deo gebeurt. Als ik alles
alleen had moeten doen, had ik zeker een maand werk gehad, als het
niet langer is". "Zo is het", knikte Hajinie op kalme toon "en daarom
hebben we allemaal een handje geholpen. Zodat u vóór de zondag,op
reë bent. Misschien verandert u te zijner tijd nog wel eens iets, want dat
hebben wij wel vijf keer gedaan, niet Jan?
De man begon te lachen. "Ja... dat wil zeggen. Jij veranderde telkens
wat. Ik vond het allemaal goed hoor".
Hannie keek de anderen kwasi-verontwaardigd aan. "Hoor hem eens...
Hij was elk weekeind bezig en mij zal-ie de schuld geven!"
De collega van Jan Rijlink stapte na de koffie op en zou en passant de
bestelwagen terugbrengen, Van den Ogenaller wilde hem een briefje
van vijf en twintig gulden in de hand stoppen, maar de man weigerde
pertinent. "Geen denken aan, meneer. Een volgende keer helpt u mij
misschien, wie zal 't zeggen? We zijn toch zeker ook in de wereld om
elkaar bij te staan, als het nodig is?"
En daar kon Ben van den Ogenaller weinig tegen in brengen. De
overgebleven vier mensen gingen nog een paar uur kaarten, maar om
middernacht verklaarde Jan Rijlink, dat hij het welletjes vond. "We
hebben allemaal een drukke dag achter de rug en meneer is ook geen
dertig meer, zoals wij. Fijn, dat we mochten helpen uw huis in te richten.
Wij hopen, dat u er lang van zult kunnen genieten en... misschien zit er
nog wel eens een vaste baan voor u in 't verschiet. Je kunt immers nooit
weten?" Nadat Hannie en Jan vertrokken waren, zei Grade: "Ik was
nog even af, anders zit u meteen al in de rommel". "Maar kind, 't is er al
over twaalven?" protesteerde Ben, die meehielp alles naar de keuken te
brengen. "Nou, en?" Ze keek de man verbaasd aan. "Ik ben in de auto
met vijf minuten thuis. Daar zijn ze toch al lang naar bed". Hij spreidde
schouderophalend de-handen. "Zo je wilt. Het was allemaal geweldig
vandaag, Grada. Wat had ik zonder jullie moeten beginnen? In m'n
eentje?"
Ze pakte het afwasteiltje en draaide de warmwaterkraan open, terwijl ze
een zeepklopper heen en weer bewoog in 't rijzende water. "Zo dachten
wij ook, meneer. En daarom besloten we u te helpen. Dat was toch
logisch? We vinden het allemaal fijn, dat u nu op uzelf zit. Als zelf
standige huurder. Behalve dan uw baan is dit toch weer een lichtpuntje
in uw leven, nietwaar?".
"Kind, ik ben dankbaar voor alles, wat ik krijg. Maa jullie vriendschap,
van jou, Hannie en Jan, jullie ouders, dat stel ik nog het meeste op
prijs". "Ik heb altijd een fijne baan bij u gehad, dat ben ik nog niet
vergeten, meneer. Toen ik van Hannie hoorde, dat u daar kwam wer
ken, vond ik het fijn voor u. Omdat u al die tijd niet aan de slag kon
komen".
"Op mijn leeftijd valt dat niet meer mee, Grada". Ze knikte, terwijl ze
begon af te wassen. Automatisch pakte de man een afdroogdoek. "Dat
begrijp ik. Des te fijner, dat u nu toch enigszins passend werk hebt, niet?
Hannie zei, dat men u waarschijnlijk voor vast zal aannemen. U bent
nogal erg sekuur en dat is op een boekhoudkantoor van groot belang.
Dan hoeft u zich helemaal geen zorgen meer te maken". "Ik neem het
natuurlijk aan", antwoordde de man als men mij een vaste aanstelling
wil geven. Want we werken met een gezellig, leuk ploegje. Mij dunkt,
dat is toch ook wat waard". Om kwart over één was alles schoon en
opgeborgen. Ze hing de afdroogdoek op en zei: "Nu roken we even een
sigaretje, want ik heb nog een voorstel. Dat wou ik te berde brengen
voor ik naar huis rijd".
Nieuwsgierig volgde hij de jonge vrouw naar de voorkamer, waar ze
tegenover elkaar gingen zitten. Toen ze beiden rookten, zei het meisje:
"Ik heb een plannetje. U bent een man alleen. Een werkster kost
tegenwoordig een gulden of zes per uur. Niet meer te betalen. Maar uw
huisje moet schoon gehouden worden. Daarom kom ik twee avonden
per week meteen na m'n werk hierheen. Dan kook ik eten, voor u en
mij, eten we dus samen en daarna maak ik een kamer of de slaapkamer
schoon. De ene keer hier, de andere keer boven, de derde keer de hal en
de keuken. En zo verder. Ja? Bent u ook niet elke avond alleen. We eten
dus samen en ruimen alles samen op. Oké?"
Hij was getroffen door dit hartelijke aanbod. "Het is natuurlijk gewel
dig, Grada, maar zo ben je tot op zekere hoogte geremd in je privacy.
Twee avonden in de week...dan ben je toch gebonden? Als je ééns per
week komt, vind ik het al ontzettend aardig. En, wat dat schoonhouden
betreft, zaterdags ben ik immers vrij? Kan ik zelf toch ook heel wat
doen?"
"O. ik zal best wel eens ook een zaterdagmorgen hierheen rijden.
Drinken we samen gezellig koffie. Nu ja...als u het liever niet hebt...ik
dacht zo...ik wou u zo graag helpen, begrijpt u?"
Langzaam drong het tot de man door, dat hij dit niet mocht weigeren.
Dit meisje, met al haar levensblijheid, een vlotte, sportieve indruk
makend, blakend van levenslust, was misschien diep in haar hart toch
een eenzaam mens. Hoe oud is ze helemaal? Acht-, negen en twintig? Ik
weet het niet eens. Acht jaar was ze mijn sekretaresse, ging ik dagelijks
met haar om, maar in werkelijkheid kende ik haar niet eens. Omdat ik
er nooit enige moeite voor heb gedaan. Een lief kind, wie nooit iets
teveel was, zelden of nooit humeurig, altijd tot in de puntjes gekleed,
een mooi figuurtje en een leuke toet. Gek, dat ze nooit spreekt over een
vriend. Maar wat wist ik al die jaren van haar privéleven? Buiten de
kantooruren kenden we elkaar immers niet? Ons kontakt begon om
neger, uur en eindigde kwart over vijf. Jaar in, jaar uit. Ik wist haar adres
immers niet? Natuurlijk had ik gelegenheid om al haar antecedenten op
te zoeken in de personeelskarthotheek. Maar dat deed ik niet. Waarom
eigenlijk niet? Omdat ze enkel voor me van belang was als mijn rech
terhand? Die me aan bepaalde dingen hielp herinneren, als ik dreigde
ze te vergeten? Nu, na mijn op de klippen der onwil gestrande huwelijk,
dat achteraf bekeken al jaren een lachertje was, krijg ik opeens meer
belangstelling voor Grada Feit.