THOLENDERWIJS A Bel bij brand 0011 informatierubriek van de gemeente tholen MAANDAGMIDDAG VERGADERT DE GEMEENTERAAD VERKEERSCIRCULATIEPLAN STADSKERN THOLEN BINNENKORT VAN KRACHT CURSUS "INSPRAAK- VOOR BUITENLANDERS Pr5' _L Donderdag 16 januari 1986 DE EENDRACHTBODE 5 Ook invoering "Blauwe Zone" SPREEKUUR B EN W SPREEKUUR WONINGSTICHTING IN EEN LAGERE VERSNELLING Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1 - 5 Sint-Maartensdijk Tel 01 666-2955 Op maandag 20 januari a s. komt de Thoolse gemeenteraad 's middags om 14.00 uur bijeen voor een vergadering in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk. Zoals gebruikelijk is ook deze bijeenkomst open baar. Elke belangstellende is van harte welkom. Op de agenda staan onder meer de navolgende onderwerpen: - Restauratie stadhuiscarillon te Tholen; In 1 984 is een restauratieplan voor het carillon in de stadhuistoren te Tholen opgesteld. Enkele onderdelen van dit plan zijn reeds uitgevoerd., Burgemeester en wethouders stellen de raad voor de resterende werkzaamheden te laten uitvoeren waaronder de de montage en vervolgens het schoonmaken van het carillon, het ver nieuwen van het carillonframe, het aanbregen van een nieuw stok- kenklavier, het vervangen van 5 klokken en het aanbrengen van 2 nieuwe. Voorts worden aan de klavierzolder een aantal bouwkundi ge voorzieningen getroffen. Met het werk is een bedrag gemoeid van 1 25.000, Aanbrengen spouwmuurisolatie t.b.v. Juliana van Stolberg-ba sisschool te Sint-Maartensdijk; De raad wordt voorgesteld aan het bestuur van de genoemde school gelden beschikbaar te stellen voor het aanbrengen van spouw muurisolatie aan de onder hun beheer staande schoolgebouwen te Sint-Maartensdijk. Uitbreiding openbare verlichting industrieterrein te Sint-Maar tensdijk; Als gevolg van de uitbreiding van het bedrijfsverzamelgebouw en de vestiging van een aantal bedrijven dient de openbare verlichting op het industrieterrein te Sint-Maartensdijk te worden aangevuld. Het gaat voorshands om 6 lichtmasten en het omschakelen van een lichtpunt tot nachtbrander. De uitbreiding vergt een investering van 1 2.852,—, waarvoor de raad om krediet wordt gevraagd. - Verzoek opname in plan van scholen van een afd. I T O.; Voor 1 februari 1 984 heeft de gemeenteraad bij het ministerie een aanvraag ingediend tot opneming in het plan van scholen 1986- 1 987-1 988 van een afdeling voor individueel technisch onderwijs aan de Burgemeester Bouwenseschool voor lager technisch onder wijs. Ondanks de positieve adviezen heeft de verantwoordelijke staatssecretaris aan het verzoek geen gevolg gegeven. Burgemees ter en wethouders vinden het, gelet op adviezen van onderwijsin- stanties voor de hand liggen dat andermaal een verzoek wordt ingediend voor de periode 1 988-1 989-1 990. Een argument dat de aanvraag verzwaart is het feit dat per 1 augustus a s. een scholen gemeenschap zal ontstaan met L.H.N.O., L.T.O en M.A.V. O.. Door die samenstelling is het mogelijk om het individueel onderwijs niet alleen te beperken tot het I. (Individueel) T. (technisch) 0. (onder wijs), doch uit te breiden tot het I.B.O. De raad wordt voorgesteld een verzoek in te dienen. Fusie openbaar voortgezet onderwijs met L.H.N.O.-school "De Oesterschelp"; Vanaf december 1 983 wordt door het kollege van burgemeester en wethouders en het bestuur van de Z.L.M onderhandelingen ge voerd over de mogelijkheden om tot fusie te komen van de Burge meester Bouwenseschool voor L.T.O., de gemeentelijke M.A.V.O.- school en de onder beheer van de Z.L.M. staande L H.N O.-school "De Oesterschelp". De fusiebesprekingen zijn begonnen op initiatief van de onderwij- steams van "De Oesterschelp" en de Burgemeester Bouwense school. Tijdens de experimenteerperiode van het projekt Funderend Onderwijs Tholen hebben er binnen de twee scholen voor beroep sonderwijs veranderingen plaatsgevonden. Zo is er tijdens die pe riode een voorzichtige samenwerking op gang gekomen op het gebied van toegepaste methodes, leerstofaanbieding en leerlin gen-begeleiding. Ten einde het openbaar M.A.V.O.-onderwijs in de gemeente te kunnen behouden zijn in de fusiebesprekingen tevens de belangen van de gemeentelijke M A V O. ingebracht. Uiteinde lijk is met het bestuur van de Zuidelijke Landbouwmaatschappij overeenstemming over een en ander bereikt, waardoor op Tholen een brede scholengemeenschap (L.B.O.-M.A.V.O.) kan ontstaan. Een dergelijke opzet kent vele voordelen: uitstel van de schoolkeuze van de leerlingen die naar de scholenge meenschap gaan, omdat er gezamenlijke brugklassen zullen zijn; na afloop van de brugperiode hoeft men pas te kiezen voor M. A.V.O., L.T.O. of L.H.N.O.; behoud van het gemeentelijk M.A.V.O.-onderwijs op Tholen; (Met een hoge mate van waarschijnlijkheid worden de opheffingsnormen van scholen voor voortgezet onderwijs verhoogd. Gezien het leer lingenaantal van de M. A.V.O. zou dit schooltype alsdan op Tholen moeten verdwijnen). meer mogelijkheden om tot individueel beroepsonderwijs te komen; - betere doorstroming L.B.O. en L.B.O./M.A.V.O.; - vergroting keuze- en opleidingsmogelijkheid voor de leerlingen. Ten aanzien van de bsstuursvorm en de wijze van administratie is inmiddels ook overeenstemming bereikt. Voor wat betreft de in passing van het personeel wordt thans advies gevraagd aan de medezeggenschapsraden van de drie scholen. Vandaag wordt een voorlichtingsavond belegd voor het betrokken personeel, waarbij de fusie te concretiseren dient de raad in te stemmen met het aangaan van de fusie en met de overdracht van "De Oesterschelp" naar de gemeente. Aangezien de scholengemeenschap één hoofdvestiging dient te krijgen wordt voorgesteld als vestigingsplaats Sint-Maar tensdijk aan te wijzen. "Haalbaarheidsstudie commerciële viskwekerij in de gemeente Tholen"; In de gemeentelijke nota "Maak er werk van..." is onder meer uitgesproken dat de commerciële kweek van vis ook voor Tholen goede vooruitzichten zou kunnen bieden. Als uitvloeisel van de nota heeft de gemeenteraad een nadere studie laten verrichten naar de mogelijkhe den die zich in en rond Tholen manifesteren voor het commercieel kweken van vis. Deze haalbaarheidsstudie is verricht door de Grontmij N.V. Belangrijkste konklusies van de Grontmij zijn: 1De commerciële viskweek van paling en meerval onder gecon ditioneerde omstandigheden in onze gemeente is reëel aanwe zig. 2. De condities voor de kweek van tong en tarbot in onze gemeente zijn niet in bijzonder gunstige zin aanwezig. 3. De omvang van de stortplaats "Tuttelhoek" is te gering om op een rendabele wijze stortgas te winnen. 4. Biogaswinning uit agrarisch afval kan niet als een rendabele aktiviteit worden beschouwd. 5. Toepassing van windenergie voor viskweek is op dit moment nog niet rendabel. 6. Een in Sint-Maartensdijk gevestigd uien-frituurbedrijf beschikt over voldoende restwarmte en niet uitgesloten kan worden dat dit bedrijf als energie-leverancier kan dienen voor commerciële viskweek. 7. Commerciële viskweek in inlagen of oude zeearmen (deel van de Pluimpot) is niet rendabel. 8. Commerciële viskweek kan eventueel ook als nevenaktiviteit bij een landbouwbedrijf worden gestart. Alhoewel de waarde van studies en onderzoekingen nooit mag worden overtrokken, kan gezegd worden dat het onderhavige rapport in ieder geval een aantal vragen concreet beantwoordt, afrekent met twijfels over alternatieve energiewinning, kortom richting geeft voor het terzake te voeren beleid. Thans valt im mers "onderbouwd" aan te geven op welke realistische wijze mogelijkheden aanwezig zijn voor commerciële viskweek in onze gemeente. De haalbaarheidsstudie is voor burgemeester en wethouders in middels reden geweest een aantal zaken op te starten. Zo is het bedrijfsaquisitiebeleid met name gericht op het aantrekken van be drijven voor de kweek van meerval en aal, alsmede zagers. Voorts wordt in samenwerking met de Z.L.M. een studiedag aan het on derwerp besteed en worden voorlichtingsavonden belegd met een aantal personen die te kennen hebben gegeven een eigen bedrijf te willen starten voor wat betreft commerciële viskweek. Ook zijn er kontakten gelegd met de beroepsvissersvereniging te Tholen met als doel het uitbouwen van de bedrijfstak met commerciële visk week. De gemeenteraad wordt gevraagd de nota van de Grontmij voor kennisgeving aan te nemen. Vaststelling bestemmingsplan "Bedrijfsterrein Oud-Vosse- meer"; Vanaf 1 november 1 985 heeft voor een ieder het ontwerp-bestem- mingsplan "Bedrijfsterrein Oud-Vossemeer" ter inzage gelegên. Tegen het ontwerp zijn geen bezwaren ingediend. De raad wordt voorgesteld het plan ongewijzigd vast te stellen. - Vaststelling bestemmingsplan "Muijepolder" (Sint-Maartens dijk); Vanaf 20 september 1 985 heeft voor een ieder ter inzage gelegen het ontwerp-bestemmingsplan "Muijepolder" (Sint-Maartensdijk). Tegen het plan is een bezwaarschrift ingediend door de heer K. Westerweel te Poortvliet. Het bezwaarschrift spitst zich toe op het gegeven dat in de nabijheid van een natuurreservaat een woonwijk tot stand komt. De druk op het natuurgebied zou als gevolg van die woonwijk te zwaar worden. Betrokkene acht dit onjuist en bepleit de aanleg van een bufferzone tussen het natuurgebied en de nieuwe woonwijk. Burgemeester en wethouders merken op dat aanvankelijk ook Staatsbosbeheer en de Consulent Natuurbehoud wat moeite had den met de plaats van de nieuwe woonwijk. Nadat van gemeente wege een aantal zaken werden gewijzigd werd alsnog met het ont werpplan ingestemd. Het ging daarbij om de aanleg van een ooste lijke en westelijke watergang, zodat een fysieke barrière zou ont staan; voorts zijn bruggen en trappen tussen het woongebied en het natuurgebied vervallen, terwijl een deugdelijke afrastering op de nieuw aan te leggen dijk wordt geplaatst. Daarmee is in redelijkheid gewaarborgd dat het funktioneren van het natuurgebied niet wordt aangetast. Overigens sluit de nieuwe woonwijk niet direct op het natuurgebied aan, maar op het wan delgebied. Ook de geluidhinder door de geprojecteerde ontslui- tingsweg zal binnen de perken blijven. Het aantal verkeersbewe gingen zal niet hoger liggen dan 2450 motorvoertuigen per etmaal. De ter plekke aanwezige Pluimpotdijk en de te verleggen Groenedijk maken dat de geluidsbelasting in het Pluimpotgebied rond de 30 dB (A) zal liggen. Om het plan te realiseren is het noodzakelijk dat de Groenedijk wordt verlegd. Handhaving van die dijk zou maken dat in de Mui jepolder een zelfstandige, nieuwe woonwijk zou ontstaan zonder dat die relaties zou hebben met het woongebied Zuidhoek en Achter 't Bos; een stedebouwkundig ongewenste situatie. Aanvankelijk lag de aanvankelijke capaciteit van het nieuwe plan op 270 woningen. Het plan zou daarmee in een woningbehoefte voorzien van bijna 20 jaar. Wettelijk mag een planttermijn echter niet meer dan 10 jaar bedragen. Op grond van dat gegeven is gekozen voor een gefasseerde aanpak. Het huidige plan kent een capaciteit van circa 1 35 woningen. De raad wordt voorgesteld het ontwerp-bestemmingsplan vast te stellen. - Voorbereidingsbesluit t.b.v. een zgn. "elk-weeraccommodatie" te Gorishoek; In de in dit artikel reeds eerder genoemde nota "Maak er werk van..." is eveneens gesproken over de uitbreiding van de toeristi sche en recreatieve voorzieningen op Tholen. In dat verband is genoemd de verwezenlijking van een elk-weeraccommodatie met zomerwoningenpark in het recreatiegebied Gorishoek. Met de tot standkoming van een dergelijke voorziening (door sommigen een "Sporthuis Centrum in 't klein" genoemd) wordt het toeristisch produkt in onze gemeente sterk verbeterd. Het belangrijkste effekt daarvan is dat een seizoensverlenging plaats vindt, op grond waar van de bezettingsgraad in dat gebied zal kunnen stijgen. Het direkte gevolg is een belangrijke bestedingsimpuls die uiteindelijk op jaar basis ruwweg 7 miljoen gulden zal kunnen belopen; bestedingsef- fekten die in hoge mate naar de aanpalende woonkernen Sint- Maartensdijk en Scherpenisse kunnen' uitstralen. Een dezer dagen is met een kandidaat-ontwikkelaar voor het projekt een principe-overeenstemming bereikt over de realisering van de elk-weeraccommodatie in combinatie met een zomerwoningenpark van maximaal 225 zomerwoningen. De akkommodatie op zich voorziet in een overdekt zwembadje en tennishal, een squash- ruimte, fitnesscentrum, sauna en solarium, een restaurant, auto matenhal, bar, biljartruimte, tafeltennisruimte, een aantal winkelt jes, een ontvangstruimte en een bescheiden hotelakkommodatie. Ook de aanleg van een bowlingcentrum mag niet worden uitgeslo ten. Het streven is er op gericht in het aanstaande seizoen een aanvang te nemen met de bouw van het complex. Om dat mogelijk te maken moet nu de planologische procedure worden opgestart. In verband daarmee wordt de raad voorgesteld een voorbereidings besluit te nemen. Op 24 mei 1982 stelde de gemeenteraad een verkeerscirculatieplan vast voor de oude stadskern van Tholen. Reeds jarenlang bestaat er onvrede over de verkeersstructuur in die oude stadskern. Het is duide lijk dat het smalle stratenpatroon dat idee versterkt, maar feit is dat er sprake is van een groot aantal onduidelijkheden die niet bijdragen tot een snelle en soepele afwikkeling van het verkeer. Bovendien bestond er geen algemeen onbehagen over de aanwezige parkeercapaciteit. Belangrijk uitgangspunt van het verkeerscirculatieplan is dat het cen trumgebied van de stadskern bereikbaar moet blijven voor gemotori seerd verkeer. Gezien de relatief krappe maatvoering van de straten in dit stadsdeel zou daarbij als regel moeten gelden dat het verkeer "door" het oude centrum zoveel mogelijk beperkt wordt en een ont sluiting vanaf de "rand" benadrukt wordt. In het plan heeft de zoge naamde oostelijke ontsluitingsweg die gevormd wordt door de Wal, Kaaij naar de Bosstraat met de daaraan grenzende parkeergebieden aan de Contr'Escarpe, de Kaaij, de Haven en de Bosstraat, die hoofd- funktie verkregen. Direkt na vaststelling van het verkeerscirculatieplan bleek de uitvoering daarvan niet mogelijk aangezien in de oude stadskern diverse recon structies nog moesten worden uitgevoerd. Op de Bosstraat na, is dit thans wel het geval. Met de reconstructie van de Bosstraat wordt overigens half februari een aanvang gemaakt. Onderstaand en aan de hand van de bij dit artikel afgedrukte tekening geven wij aan, wat het verkeerscirculatieplan voor het centrumgebied van de Oude stadskern per straat gaat betekenen. Het plan wordt medio februari, of zoveel eerder of later als de verschillende verkeersborden en wegmarkeringen zijn aangebracht, van kracht. Zoals gemeld vormt de Wal mede de hoofdontsluiting van het gebied. De Wal was éénrichtingsverkeer en is na de uitgevoerde reconstructie in 1 983 voor beide zijden opengesteld Dit blijft zo. De Wal sluit aan op de Kaaij en vloeit over in de Bosstraat. Ter hoogte van de Bosstraat wordt een groot parkeerterrein aangelegd met een capaciteit van circa 108 parkeerplaatsen. De Paulinastraat wordt op zich niet gewijzigd, doch aan beide zijden van de straat wordt een parkeerverbod ingesteld ten einde een snelle voortgang van het verkeer te waarborgen. De situatie op de Markt, Oudelandsestraat en Molenvlietsestraat wijzigt niet. Wel wordt de voorrangssituatie op de kruising Markt met Oudelandsestraat/Molenvlietsestraat opgeheven. De Eendrachtsweg heeft zijn funktie van doorgaande route (naar de Markt) verloren. In dat kader wordt de Eendrachtsweg een weg van gelijde orde: m.a.w. alle voorrangssituaties ten opzichte van aanslui tende wegen komen te vervallen. Op de Eendrachtsweg blijft wel twee-richtingsverkeer mogelijk. Bij het inrijden van de stadskern via de Eendrachtsweg heeft men twee keuzemogelijkheden: 1Eendrachtsweg, Botermarkt, Hoogstraat; 2. Eendrachtsweg, Vossemeersepoort, Dalemsestraat, Hoogstraat. Met name de tweede keus heeft de voorkeur. De kruising Boter markt/Hoogstraat is voor het autoverkeer niet eenvoudig te nemen, terwijl anderzijds de Botermarkt niet ingericht is al doorgaande route. Kiest u toch voor de route Eendrachtsweg -Botermarkt, dan dient u rekening te houden met het feit dat voor de Botermarkt een éénrich tingsverkeer geldt, een parkeerverbod voor beide zijden, alsmede een geslotenverklaring voor vrachtwagens (uitgezonderd verzorgingsver- keer van 06.00-1 1.00 uur). De verkeerssituatie zoals die sedert juli 1 984 voor de Kerkstraat geldt, blijft ongewijzigd. Kiest u echter voor de voorkeursroute Eendrachtsweg, Vossemeersepoort, Dalemsestraat, Hoogstraat, dient u rekening te houden met het gegeven dat voor de gehele Dalemsestraat een éénrichtingsverkeer geldt. Voorts blijft het parkeerverbod voor het gedeelte Dalemsestraat tussen de Bakstraat en de kruising Kerkstraat/ Botermarkt gehandhaafd. Zaterdag 1 februari a s. start het Regionaal Educatief Centrum te Tholen met een CURSUS "INSPRAAK" voor buitenlanders. De cursus is voor alle buitenlanders die in de gemeente Tholen wonen. In de cursus wordt informatie gegeven over hoe de gemeente werkt; Wat ambtenaren, de gemeenteraad, de burgemeester en wethouders doen. Er wordt gepraat over hoe buitenlanders invloed uit kunnen oefenen op beslissingen die in een gemeente worden genomen. Omdat buitenlanders dit jaar voor het eerst mee kunnen doen aan de ge meenteraadsverkiezingen, wordt in de cursus ook informatie gegeven over die verkiezingen. Tijdens de laatste cursus-bijeenkomst zullen de Thoolse politieke partijen informatie geven over wat zij voor de mensen in de gemeente Tholen doen. Deze laatste bijeenkomst vindt plaats in de Raadszaal van het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk. De cursus "Inspraak" wordt gegeven door een medewerker van de Stichting Welzijn Buitenlanders uit Bergen op Zoom. De informatie wordt in de Nederlandse taal gegeven. Daarbij wordt gebruik gemaakt van folders, video en dia's. De cursus is gratis!! en duurt 6 weken. Iedere zaterdag-middag, van 15.30 tot 18.00 uur, in het R.E.C.-ge- bouw, Molenvlietsedijk 5a te Tholen. ttNBICHTIN&SVEBBOOEN CtlOEN NICT mavwe Zone Voor de Hoogstraat geldt voor de gehele lengte van het trajekt een éénrichtingsverkeer in de rijrichting Kaaij/Bosstraat. Dit heeft tot ge volg dat verkeer komende vanaf de Markt via de Stoofstraat nog maar twee mogelijkheden heeft; rechtdoor via de Visstraat dan wel rechtsaf via de Hoogstraat richting Kaaij/Bosstraat. In het gedeelte Hoogstraat, gelegen tussen de kruising Boter markt/Kerkstraat en Stoofstraat/Visstraat geldt een parkeerverbod voor de zijde langs het voormalig stadhuis. N.B. In het verkeerscirculatieplan wordt eigenlijk uitgegaan van een geslotenverklaring van de Stoofstraat komende vanaf de Markt en een openstelling van de Stoofstraat komende vanaf de Hoogstraat. Op verzoek van de Ondernemersvereniging Tholen willen burgemeester en wethouders van Tholen deze maatregel voorshands nog niet uitvoeren. Dit betekent dat voor de Stoofstraat en Visstraat feitelijk niets veran dert. Het parkeerverbod voor beide zijden van de Stoofstraat blijft gehandhaafd. Het parkeerverbod voor beide zijden van de Visstraat wordt doorgetrokken tot de splitsing met de Kaaij. Ook voor de gehele Brugstraat vanaf Hoogstraat tot de Kaaij geldt een éénrichtingsverkeer. Daarmee is het niet langer toegestaan via de Bak straat naar de Hoogstraat te rijden. Voor het gedeelte Brugstraat tussen Hoogstraat en Bakstraat geldt een parkeerverbod voor de zijde van schildersbedrijf Bakker. Voor het gedeelte Brugstraat tussen Bakstraat en Kaaij blijft het parkeerverbod voor beide zijden gehandhaafd. Het gedeelte Bakstraat tussen Eendrachtsweg en Dalemsestraat wordt voor beide zijden voor gemotoriseerd verkeer afgesloten. Voor het gedeelte Bakstraat tussen Eendrachtsweg en Brugstraat geldt een éénrichtingsverkeer in de richting van de Burgstraat. Voor het gedeelte Bebouwdendam tussen Dalemsestraat en Een drachtsweg geldt een éénrichtingsverkeer in de richting van de Een drachtsweg. Het gedeelte Bebouwdendam tussen Eengrachtsweg en Kaaij blijft voorlopig ongewijzigd Alle in dit artikel genoemde éénrichtingsaanduidingen en geslo tenverklaringen gelden slechts voor gemotoriseerd verkeer en NIET voor fietsers!! Invoering blauwe zone Vastgesteld is dat de oude Thoolse stadskern met name voor het win kelend publiek een te geringe capaciteit kent voor kort-parkeren. De beschikbare parkeerplaatsen worden veelal door langparkeerders be nut. Besloten is tot het instellen van een zogenaamde "blauwe zone", waardoor het parkeren aan een tijdslimiet wordt gebonden. Door deze verkeersmaatregel ontstaat er voor kort parkeren meer parkeerruimte en derhalve een betere regeling voor het winkelend publiek. Een en ander maakt dat de aantrekkelijkheid van de oude stadskern wordt verbeterd. De zone wordt ingesteld voor het gebied zoals dit op de tekening duidelijk is te zien Eendrachtsweg(ged Botermarkt, Hoogstraat (ged). tot de kruising Visstraat/Stoofstraat, Brugstraat (ged.) tot de splitsing met de Bak straat en de Bakstraat (ged.) voor het gebied gelegen tussen Brugstraat en Botermarkt. Binnen de blauwe zone liggen ruim 35 parkeerplaatsen. Er zal sprake zijn van een maximale parkeerduur van één uur. De maatregel is van kracht tussen 9.00 en 1 8.00 uur. Voor een goede alarmering moet U daar by het volgende melden UW NAAM HET TELEFOONNUMMER VANWAAR U OPBELT WAT ER AAN DE HAND IS WAAR (HET JUISTE ADRES) DE HULP NOODZAKELIJK IS. Spreek duidelijk en niet te snel. De eerstvolgende spreekuren van de leden van het college van burge meester en wethouders vinden plaats op maandag 20 januari 1 986 in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk. Loco-burgemeester J. Versluijs en de wethouders L.J. Koopman en P. van Schetsen houden hun spreekuur van 11.00-1 2.00 uur. Wilt u op een ander tijdstip met een van de collegeleden spreken, belt u dan even naar het gemeentehuis, telefoon 01 666-2955, toestel 21 5. Als u mee wilt doen aan deze cursus, dan moet u zich vóór 24 januari opgeven bij: Jan Amesz van het R.E.C., Molenvlietse straat 5a te Tholen (tel. 01660-3194). óf bij: Carien Rockx, gemeentehuis Sint Maartensdijk (tel. 01 666-2955). Het bestuur van de stichting "Beter Wonen" houdt elke maandag van 10.30-12.00 uur spreekuur in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk voor aanvragen om woonruimte. De woningstichting is telefonisch bereikbaar onder nummer 01 666-3955 J Gedurende vier avonden was men gevieren bezig om de woning toon baar te maken. De vrouwen hingen vitrage en overgordijnen op, terwijl Jan Rijlink met een collega de vloerbedekking en de tapijten legden, alsmede het zeil. En zaterdagsmorgens kwam de grote bestelwagen van het Transportbedrijf en laadde de opgeslagen meubels uit. In de avond stond alles zo ongeveer op z'n plaats. Grada had intussen wat gebak gehaald en Hannie zette koffie. "Want," zei ze, "dit moeten we vieren." "Daar ben ik het mee eens," verklaarde Grada en de beide jonge mannen, die elk in een fauteuil zaten uit te blazen, beaamden het. Terwijl de van de koffie met gebak genoten, zei de kersverse bewoner van het tuinmanshuis: 'Jullie moeten me straks vertellen, wat ik schul dig ben, want ik wil niet, dat dit allemaal pro deo gebeurt. Als ik alles alleen had moeten doen, had ik zeker een maand werk gehad, als het niet langer is". "Zo is het", knikte Hajinie op kalme toon "en daarom hebben we allemaal een handje geholpen. Zodat u vóór de zondag,op reë bent. Misschien verandert u te zijner tijd nog wel eens iets, want dat hebben wij wel vijf keer gedaan, niet Jan? De man begon te lachen. "Ja... dat wil zeggen. Jij veranderde telkens wat. Ik vond het allemaal goed hoor". Hannie keek de anderen kwasi-verontwaardigd aan. "Hoor hem eens... Hij was elk weekeind bezig en mij zal-ie de schuld geven!" De collega van Jan Rijlink stapte na de koffie op en zou en passant de bestelwagen terugbrengen, Van den Ogenaller wilde hem een briefje van vijf en twintig gulden in de hand stoppen, maar de man weigerde pertinent. "Geen denken aan, meneer. Een volgende keer helpt u mij misschien, wie zal 't zeggen? We zijn toch zeker ook in de wereld om elkaar bij te staan, als het nodig is?" En daar kon Ben van den Ogenaller weinig tegen in brengen. De overgebleven vier mensen gingen nog een paar uur kaarten, maar om middernacht verklaarde Jan Rijlink, dat hij het welletjes vond. "We hebben allemaal een drukke dag achter de rug en meneer is ook geen dertig meer, zoals wij. Fijn, dat we mochten helpen uw huis in te richten. Wij hopen, dat u er lang van zult kunnen genieten en... misschien zit er nog wel eens een vaste baan voor u in 't verschiet. Je kunt immers nooit weten?" Nadat Hannie en Jan vertrokken waren, zei Grade: "Ik was nog even af, anders zit u meteen al in de rommel". "Maar kind, 't is er al over twaalven?" protesteerde Ben, die meehielp alles naar de keuken te brengen. "Nou, en?" Ze keek de man verbaasd aan. "Ik ben in de auto met vijf minuten thuis. Daar zijn ze toch al lang naar bed". Hij spreidde schouderophalend de-handen. "Zo je wilt. Het was allemaal geweldig vandaag, Grada. Wat had ik zonder jullie moeten beginnen? In m'n eentje?" Ze pakte het afwasteiltje en draaide de warmwaterkraan open, terwijl ze een zeepklopper heen en weer bewoog in 't rijzende water. "Zo dachten wij ook, meneer. En daarom besloten we u te helpen. Dat was toch logisch? We vinden het allemaal fijn, dat u nu op uzelf zit. Als zelf standige huurder. Behalve dan uw baan is dit toch weer een lichtpuntje in uw leven, nietwaar?". "Kind, ik ben dankbaar voor alles, wat ik krijg. Maa jullie vriendschap, van jou, Hannie en Jan, jullie ouders, dat stel ik nog het meeste op prijs". "Ik heb altijd een fijne baan bij u gehad, dat ben ik nog niet vergeten, meneer. Toen ik van Hannie hoorde, dat u daar kwam wer ken, vond ik het fijn voor u. Omdat u al die tijd niet aan de slag kon komen". "Op mijn leeftijd valt dat niet meer mee, Grada". Ze knikte, terwijl ze begon af te wassen. Automatisch pakte de man een afdroogdoek. "Dat begrijp ik. Des te fijner, dat u nu toch enigszins passend werk hebt, niet? Hannie zei, dat men u waarschijnlijk voor vast zal aannemen. U bent nogal erg sekuur en dat is op een boekhoudkantoor van groot belang. Dan hoeft u zich helemaal geen zorgen meer te maken". "Ik neem het natuurlijk aan", antwoordde de man als men mij een vaste aanstelling wil geven. Want we werken met een gezellig, leuk ploegje. Mij dunkt, dat is toch ook wat waard". Om kwart over één was alles schoon en opgeborgen. Ze hing de afdroogdoek op en zei: "Nu roken we even een sigaretje, want ik heb nog een voorstel. Dat wou ik te berde brengen voor ik naar huis rijd". Nieuwsgierig volgde hij de jonge vrouw naar de voorkamer, waar ze tegenover elkaar gingen zitten. Toen ze beiden rookten, zei het meisje: "Ik heb een plannetje. U bent een man alleen. Een werkster kost tegenwoordig een gulden of zes per uur. Niet meer te betalen. Maar uw huisje moet schoon gehouden worden. Daarom kom ik twee avonden per week meteen na m'n werk hierheen. Dan kook ik eten, voor u en mij, eten we dus samen en daarna maak ik een kamer of de slaapkamer schoon. De ene keer hier, de andere keer boven, de derde keer de hal en de keuken. En zo verder. Ja? Bent u ook niet elke avond alleen. We eten dus samen en ruimen alles samen op. Oké?" Hij was getroffen door dit hartelijke aanbod. "Het is natuurlijk gewel dig, Grada, maar zo ben je tot op zekere hoogte geremd in je privacy. Twee avonden in de week...dan ben je toch gebonden? Als je ééns per week komt, vind ik het al ontzettend aardig. En, wat dat schoonhouden betreft, zaterdags ben ik immers vrij? Kan ik zelf toch ook heel wat doen?" "O. ik zal best wel eens ook een zaterdagmorgen hierheen rijden. Drinken we samen gezellig koffie. Nu ja...als u het liever niet hebt...ik dacht zo...ik wou u zo graag helpen, begrijpt u?" Langzaam drong het tot de man door, dat hij dit niet mocht weigeren. Dit meisje, met al haar levensblijheid, een vlotte, sportieve indruk makend, blakend van levenslust, was misschien diep in haar hart toch een eenzaam mens. Hoe oud is ze helemaal? Acht-, negen en twintig? Ik weet het niet eens. Acht jaar was ze mijn sekretaresse, ging ik dagelijks met haar om, maar in werkelijkheid kende ik haar niet eens. Omdat ik er nooit enige moeite voor heb gedaan. Een lief kind, wie nooit iets teveel was, zelden of nooit humeurig, altijd tot in de puntjes gekleed, een mooi figuurtje en een leuke toet. Gek, dat ze nooit spreekt over een vriend. Maar wat wist ik al die jaren van haar privéleven? Buiten de kantooruren kenden we elkaar immers niet? Ons kontakt begon om neger, uur en eindigde kwart over vijf. Jaar in, jaar uit. Ik wist haar adres immers niet? Natuurlijk had ik gelegenheid om al haar antecedenten op te zoeken in de personeelskarthotheek. Maar dat deed ik niet. Waarom eigenlijk niet? Omdat ze enkel voor me van belang was als mijn rech terhand? Die me aan bepaalde dingen hielp herinneren, als ik dreigde ze te vergeten? Nu, na mijn op de klippen der onwil gestrande huwelijk, dat achteraf bekeken al jaren een lachertje was, krijg ik opeens meer belangstelling voor Grada Feit.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1986 | | pagina 5