Verbetering de Witte Tonne
Vlije bij Stavenisse nodig
Veiliger vaarwegen
komen er zeker aan
Van Engelen en De Rijke
erelid Rederijkerskamer
Zitting kantongerecht Tholen
Schade door golf
slag kost 250 gulden
Over twee jaar feest
Fliplandse schippers
H
't Is weer winter
VVV
promoot
Tholen in
Maastricht
Toenemende drukte na aanleg van Oesterdam
Beroepen
manifestatie
Donderdag 9 januari 1986
DE EENDRACHTBODE
13
De Witte Tonne Vlije, de bocht bij Stavenisse in de vaarroute Zijpe-Wemeldinge,
moet dringend verbeterd worden. Zowel in het belang van de scheepvaart als van
het milieu is een betere verlichting en een goede diepte vereist.
Zeurpiet
Gevaarlijke stoffen
Klein, maar dapper
Bestuursleden
Vonnis gifmoord
ook 3 V2 jaar
Statenlid H. Venekamp uit Tholen
PvdA-statenlid H. Venekamp uit Tholen concludeert
uit contacten met Rijkswaterstaat, dat er beslist aan
veiliger vaarwegen, gewerkt wordt en inzet van hulp
materiaal bij eventuele calamiteiten.
Mede door een huwelijk was het tussen Kerst en Nieuwjaar extra druk in de haven
van St, Annaland, maar ondanks de vele schepen was het niet evenredig druk op de
vergadering van Schuttevaer. In de haven was o.a. de 2600 ton metende Inge van
Bram Lindhout Janzn te bewonderen, een enorm schip van 105 m lang en 10.5 m
breed, dat domicilie heeft in Dordrecht.
35 jaar voorzitter en 20 jaar secretaris toneelvereniging
Voorzitter A.M. van Engelen en secretaris A.L. de Rijke van de Rederijkerskamer
Eendracht uit Oud-Vossemeer zijn zaterdagavond na een lange staat van dienst
uitgezwaaid en tot erelid benoemd. Dat houdt wel de verplichting in, dat ze tussen
Kerst en Nieuwjaar de première van de oudste Thoolse toneelvereniging steeds
moeten bezoeken, maar dat namen ze graag op zich. Ze zagen dat als een goed
teken van beider gezondheid en levendigheid van de Rederijkers.
Eenheid
Mr. W.F. van Solinge veroordeelde R.J.J, van L. uit Dordrecht tot een boete van
250 gulden tijdens de zitting van het kantongerecht op vrijdag 20 december. Door
een manoeuvre met zijn duwboot ontstond op 26 augustus 1984 zoveel golfslag,
dat het volgbootje van een zeiljacht op dit jacht terechtkwam en flinke schade
veroorzaakte.
Slaakweg
300 gulden
Bromfiets kwijt
Haven St. Philipsland dringend uitbaggeren
De afdeling Sint Philipsland van de Koninklijke Schippersvereniging 'Schutte
vaer' gaat over twee jaar het 75-jarig bestaan vieren, zo deelde voorzitter C. Meijer
mee tijdens de jaarvergadering in De Wimpel op 30 december.. De 35 aanwezige
leden drongen tevens aan op het uitbaggeren van de Fliplandse haven, waar bij eb
nog nauwelijks ingevaren kan worden.
Organisator
Lang stuk
Kompas verplicht
Haven
Vanaf heden is er weer
gelegenheid tot bijschrijving van
de rente op
de gewone uren.
Sint-Annaland
Spaarbank
Druk op de ketel
Computer
De winter doet zijn naam eer aan met flink wat sneeuw bij het begin van 1986, maar voor de
schaatsers heeft het nog veel te weinig gevroren. De sneeuw levert aan de ene kant ongemakken op
voor de weggebruikers, maar het geeft ook fraaie beelden in de polders en in de woonkernen. Een
nieuw tapijt is overal welkom, maar het wit is meestal maar zeer tijdelijk.
Tot die conclusie kwam de Schut-
tevaer-afdeling Stavenisse vrijdag
tijdens de algemene ledenverga
dering in café de Hoop te St. An-
naland. "Het is nu een gok of je in
de Witte Tonne Vlije zit of niet",
zei schipper P. Baaij. Hij vond dat
via het hoofdbestuur met meer
kracht de aandacht op deze situa
tie gevestigd moest worden. "Als
in de toekomst het Tholense Gat
afgesloten wordt, gaat alles door
de WTV", voorspelde M. van
Haaften. Ook met slecht zicht en
gevaarlijke ladingen.
Secretaris B. van Oudenaarde was
bang, dat bij teveel klagen de
scheepvaart via het Engelse Vaar
water geleid zal worden en dat
betekent een uur omvaren. "Sta
venisse is al als zeurpiet versleten
over de WTV ten aanzien van het
baggeren en daar wordt naar ge
keken", aldus de secretaris. M.
Boomsluiter vond, dat rijkswater
staat gezien de kostbare Ooster-
scheldewerken in het belang van
het milieu best wat miljoenen aan
verbetering van de WTV kon
besteden. De WTV is smal en
verzandt snel, maar de schippers
benutten die doorgang naar het
Brabantsche Vaarwater graag
omdat ze achter grote zandplaten
zitten, wat bij wat zeegang goed te
merken is. Na het gereedkomen
van de Oesterdam wordt het
drukker in de WTV. "Nu gaan 8
van de 10 schepen die van het
Volkerak naar Gent/Terneuzen
moeten, via het Schelde-Rijnka-
naal en slechts 2 via het Zijpe",
aldus bestuurslid L. Theunisse.
Er ontstond ook nog een discussie
over gevaarlijke stoffen naar aan
leiding van nieuwe regels in de
toekomst. Volgens J. de Voogd
van der Straaten hebben schip
pers wel hts nodig om overal wijs
uit te kunnen. Zelf had hij uit
Duitsland een keer 224 verschil
lende soorten gevaarlijke lading
vervoerd en sommige moesten
daarvan 3 m van andere stoffen
opgeslagen worden. De compu-
terlijsten met allemaal afkortin
gen zijn ook niet duidelijk, zodat
zelfs de rivierpolitie het niet wist.
De Voogd vond, dat de mensen 't
aan de wal goed dienen te weten.
Voorzitter Ph.J. de Rijke vond,
dat op de vrachtformulieren alles
diende te staan, ook de voorwaar
den. Evenals op de weg, achtte hij
ook op het water regels nodig voor
gevaarlijke stoffen. "Hoe moeilijk
ook, het is in ons eigen belang."
Boomsluiter daarentegen meen
de, dat de Nederlanders de dupe
zijn van alle regels, want in België
en Frankrijk is dat allemaal veel
gemakkelijker.
De voorzitter bleef voorhouden
dat er toch regels komen. "Dat is
in veel gevallen terecht. We moe
ten proberen die bij te buigen en
adviezen te geven." De Rijke wees
in dit verband op de vissers, die
ten aanzien van de vangsthoe-
veelheden ook niet onbeperkt
konden doorgaan met alle gevol
gen van dien.
Zowel voorzitter De Rijke als se
cretaris Van Oudenaarde maak
ten melding van het overlijden
van erelid burgemeester E. Bae-
rends, die werd gerakteriseerd als
zeer innemend en belangstellend
voor handel en scheepvaart, een
rechtschapen mens en een zeer
bekwaam tegenstander.
In een jaar voor onzekerheden en
veel problemen voor de binnen
vaart was 1985 voor de afdeling
een rustig jaar met zeer werkbare
regiovergaderingen. Er zijn 19 A,
5 B en 4 ereleden. "Ondanks alle
tegenslagen weet onze kleine af
deling steeds de aandacht van het
hoofdbestuur te trekken", zei Van
Oudenaarde.
December 1986 wordt het 75-jarig
bestaan gevierd. "Niet met zoveel
bombarie, maar toch met meer
kosten dan normaal. Daarom
hebben we de 3271,74 - daarvan
moeten de kosten van deze jaar
vergadering nog af - hard genoeg
nodig", zei de voorzitter. Er was
een batig saldo van 1187,85 bij
ƒ5210,86 ontvangsten en 4023
gulden uitgaven. Dhr. Molengraaf
werd in de kascommissie opge
volgd door M. Oostdijk.
Bestuurslid Sturris wilde zijn
functie wel ter beschikking stellen
om nieuw bloed een kans te ge
ven, maar bij gebrek aan andere
kandidaten werd hij herkozen.
Secretaris Van Oudenaarde bleef,
ondanks bedenkingen, ook aan.
Bestuurslid en schipper M. van
Haaften zal wekelijks met hem
contact houden om op vragen van
het hoofdbestuur sneller ant
woord te kunnen geven.
De voorzitter herinnerde nog aan
het auto-ongeluk van sleepboot
kapitein J. v.d. Berge, waarbij hij
er ernstig aan toe was. Dankzij z'n
grote vechtlust hoopt hij begin
volgend jaar met z'n been in het
gips toch weer aan boord te gaan.
De vergadering werd onderbro
ken voor een gezamenlijke maal
tijd, waarbij het aantal belang
stellenden, inclusief de dames,
was gegroeid tot meer dan dertig.
Daarna werden er nog enkele
praktische punten op scheep
vaartgebied doorgenomen.
De rechtbank in Middelburg
heeft de eis van de officier van
justitie volledig overgenomen en
J.M. van 't H. uit St. Annaland tot
3 V2 jaar gevangenisstraf met af
trek van voorarrest veroordeeld.
Hij had in juni zijn vrouw door
vergiftiging om het leven ge
bracht.
Het Contactcentrum Onderwijs-
Arbeid Zeeland krijgt een provin
ciale subsidie van 25.000,— voor
de realisatie van de derde Zeeuw
se beroepenmanifestatie in janua
ri/februari te Goes. Ook krijgt
men een bijdrage in de meerkos
ten boven de 5,— per scholier in
de vervoerskosten van de scholie
ren naar de manifestatie, tot ten
hoogste 15.000,—
De in 1870 opgerichte toneelvere
niging was 14 februari 115 jaar
jong, zei voorzitter G.L.D. Gaak-
eer in zijn welkomstwoord tot 225
belangstellenden voor de komedie
'Muisje met een heel vreemd
staartje'. Gezien de gladheid en
mist had hij gedroomd van een
halfvol zaaltje, maar het viel hem
mee. Onder de aanwezigen ook de
spelers van de andere Oud-Vos-
semeerse toneelvereniging St. Jo
seph. die met een kritisch oog
gingen kijken naar hun collega's.
Voor de acteurs in actie kwamen,
richtte Gaakeer zich tot de twee
vertrekkende steunpilaren. Hij
noemde de Rederijkers en Van
Engelen eigenlijk een eenheid,
want op 17-jarige leeftijd was hij
voor het eerst gaan meespelen in
1935, zodat Van Engelen vijftig
jaar lid is. Bovendien was hij van
af 1950 voorzitter, dus 35 jaar
lang. Stukken als 'Deining om de
dorpsdokter' en 'Zo heeft tante
Gerre het gewild' speelde hij elk
tien keer. Bovendien was Van
Engelen regisseur. "Bij zo'n oude
vereniging drukt er nog meer op
de schouders van de voorzitter",
zei Gaakeer.. "Maar zeker als je
Het motorzeiljacht 'Dorus Rij
kers' van de familie D. voer die
bewuste dag in het Mastgat, toen
een lege duwboot van koers week
en het jacht rakelings passeerde.
Door de golfslag werd het volg
bootje uit het water getild en
kwam op het jacht neer. Er was
schade aan de mast en het roer en
ook aan het bootje. Het echtpaar
D. kon een signalement van de
duwboot verstrekken en aan de
hand van het nummer werd de
'Heto' van Van L. geïdentificeerd.
Navraag bij de sluizen leerde, dat
dat de enige duwboot was, die die
dag daar gevaren had.
Van L. zei het jacht niet opge
merkt te hebben, het was die dag
goed weer en het krioelde van de
jachten. Hij gaf toe op die dag in
derdaad in het Mastgat gevaren te
hebben, maar bestreed van zijn
koers te zijn afgeweken. Hij ver
klaarde dat een lege duwboot wel
-^lingert en dat er daardoor ook
niet snel gevaren kan worden.
Van L. vond het wel vreemd, dat
de stuurhut van het jacht, die on
der de mast stond, niet beschadigd
werd. De eis van 400 gulden werd
door mr. Van Solinge verlaagd tot
250 gulden.
Op 18 september reed P.H. uit
Nieuw Vossemeer op de Oude-
landsedijk in Stavenisse. Bij het
groeten van een bekende kwam
hij in een bocht wat teveel naar
links, waardoor zijn aanhangwa
gen een slinger maakte en de auto
van tegenligger P. raakte. H. liet
de zaak voorkomen, omdat in het
p.v. zowel zijn naam als de datum
fout waren opgenomen. De offi
cier vond dit kinderachtig en eiste
een boete van 200 gulden. Mr.
Van Solinge zei, dat de Hoge
Raad bepaalde fouten, zoals de
naam, excuseert en vonniste con
form de eis. H. overweegt nog om
hiertegen in beroep te gaan.
De zaak tegen A. den B. uit
St.Philipsland werd aangehouden
voor nader onderzoek. Den B. was
volgens het p.v. op 6 april op de
Slaakweg in St.Philipsland linksaf
geslagen, terwijl er een verkeers
bord staat dat dit verbiedt. Den B.
wist echter te vertellen dat er he
lemaal geen bord staat en dat men
op dat punt zowel linksaf (richting
St.Philipsland) als rechtsaf (rich
ting Steenbergen) mag. Het be
doelde bord staat er wel, maar dan
op de Slaakweg in de gemeente
Tholen aldus Den B., die dus nog
eens moet terugkomen.
K.G.P. uit Scherpenisse had in
oktober 1984 een bromfietser
aangereden toen hij in een scher
pe bocht teveel naar links kwam.
De boete van 225 gulden vond hij
echter veel te hoog, gezien een
maandelijks uitkering van 300
gulden waarvan hij een vrouw en
twee kinderen moet onderhou
den. 'Dat u dat accepteert' zei de
rechter, die de verdachte advi
seerde hiervan bij de gemeente
werk te maken. De boete verlaag
de hij tot 50 gulden.
J.M. O. uit Tholen werd vrijges
proken van het feit dat hij op 26
januari 1985 met een slecht ver
lichte auto had gereden. Het p.v.
vermeldde foutief 1984.
W.K.M. C. uit Tholen kreeg een
bekeuring, omdat hij zijn auto in
de Molenvlietsestraat met twee
wielen op het voetpad had gepar
keerd. Hij voerde aan, dat er geen
voldoende parkeerruimte was ge
weest en hij het drukke verkeer
niet had willen belemmeren. Om
dat C. vond dat de gemeente voor
parkeerruimte moet zorgen, had
hij zijn schikking niet betaald. De
officier eiste 60 gulden. De rechter
vond de verkeersdoorstroming
een zaak van de gemeente en ver
klaarde de verdachte schuldig
zonder toepassing van straf.
J. de J. uit Scherpenisse kreeg zijn
verbeurd verklaarde bromfiets
niet terug. Hij was hiermee op 16
april in de Veerdijkseweg aange
houden en het voertuig bleek op
gevoerd terwijl er bovendien spe
ling op de achteras zat. De J. ver
klaarde,.hiervan geen last te heb
ben éehad, maar wilde graag de
nog goede banden van zijn brom
mer halen. Gedeeltelijke terugga
ve bleek echter niet mogelijk,
maar de eis van de officier van
twee keer 75 gulden werd door de
rechter omgezet in twee keer 40
gulden.
"Er is nu ook bij RWS de bereid
heid aanwezig om alerter te rea
geren op mogelijke gevaarlijke si
tuaties". Hij heeft met name ook
de situatie bij Stavenisse op het
oog, wat ook ter sprake kwam op
de vergadering van Schuttevaer.
"Op de veel gfotere drukte in het
Brabants vaarwater, wanneer de
Oesterdam is gesloten en alle
schepen vanuit Wemeldinge wes
telijk en noordelijk van Tholen via
het Zijpe naar de grote rivieren
moeten, wordt nu duidelijk inges
peeld. De betonning wordt uitge
breid en er wordt gedacht aan
verdieping van de witte tonnen-
vlije. Bovendien denkt men hier
ook aan een centrale meld- en in-
formatiepost en meer patrouille
ring. RWS gaat er terecht van uit,
dat het aantal ongevallen op het
Schelde-Rijnkanaal
door het sluiten van
dam".
zal afnemen
de Oester-
een stuk tien keer opvoerde, was 't
leuk. Vroeger ging je met de bel
lebus op tournee, o.a. naar St.
Philipsland. De spelers kwamen
ook wel eens gehavend uit de
strijd. Er was kritiek en 't sputter
de soms, maar Van Engelen
maakte de scherven weer heel.
Dat gaf veel voldoening. We zijn
je dan ook erg dankbaar voor je
stuwende werk gedurende zo'n
lange periode", aldus de nieuwe
voorzitter, die Van Engelen een
geldbedrag overhandigde om in
zijn tuin een boom te kunnen
planten.
Secretaris De Rijke was ook al
vanaf 1965 in functie en organi
seerde o.a. op prima wijze het 100-
en 110-jarig bestaan. "Hij riep al
jaren: ik ga eruit, maar nu staat hij
ons nog twee jaar bij als er pro
blemen zijn. De Rijke was een se
cretaris, waarop je altijd kon re
kenen. Tot in de puntjes was het
verzorgd en naast zijn secreta
riaatswerk bouwde hij ook nog
aan het toneel." Gaakeer liet zijn
dank voor de inzet gedurende
twintig jaar vergezeld gaan van
een aansteker met inscriptie.
"Weetje nog dat we speelden bij
Ampt, Lagaay en Mees?", zei Van
Engelen in zijn dankwoord, maar
hij zag veel jongeren in de Vos-
senkuil, die de oude café's nau
welijks kennen. Hij hoopte, dat de
Rederijkers evenals zijn boom
zouden groeien. "Ga in elk geval
nog 25 jaar door." Van Engelen
dankte, mede namens De Rijke,
het publiek voor de goede aan
dacht in de afgelopen jaren,
waarna het doek openging.
Voorzitter Gaakeer voorspelde
een lang stuk in drie bedrijven van
James Breamly met in de pauze
een verloting. "Volgend jaar is 't
een aanmerkelijk korter stuk, als
we dat kunnen krijgen", liet hij
alvast weten. Dan zien de Rede
rijkers wel graag wat nieuwe
krachten, vooral mannen.
Het 'muisje met een heel vreemd
staartje' werd zaterdagavond op
gevoerd door Kees-Jan van Gor-
sel als de beschuitfabrikant, Jany
Boogaard als z'n vrouw, Annelies
Wisse als hun dochter, Titia Geu
ze als de dienstbode, Ronald Ra-
vensteijn als kunstschilder, Janny
van Oorschot als z'n vrouw, Ma
rina Tichem als zuster van de be
schuitfabrikant en Henk v.d.
Zande als inspecteur van politie.
De regie was in handen van Wilna
I van Engelen, souffleur Gerard
Gaakeer, grimeuse Ria Moerland
en belichting Frans Donken. Bij
wijze van experiment maakte de
Sloth video-opnamen van de uit
voering. Na het toneel was er nog
bal met muziek van Ricardo en de
Calypso's.
Voor het vieren van het jubileum
ging de vergadering accoord met
een extra bijdrage naast de con
tributie. Deze vrijwillige bijdrage
van 50 gulden per jaar komt op
een speciaal geopende sponsorre
kening. De opbrengst zal worden
gebruikt voor het organiseren van
een feestelijke jaarvergadering
met -feestavond.
In 1985 groeide de afdeling met
drie leden en ze telt nu 19 A- en 21
B-leden, zo bleek uit het jaarver
slag van secretaris M.J. Faasse.
Penningmeester G. Verkamman
kon melding maken van een batig
saldo van 64,08. Het kassaldo
steeq daardoor tot 1613,31. De
heren Faasse en Reijngoudt be
vonden tijdens de pauze de kas in
orde. Bij de bestuursverkiezing
werden de aftredende leden G.
Verkamman, D. Lindhout en W.
Aarnoudse bij acclamatie herko
zen.
De aanwezigen brachten vervol
gens een aantal voorstellen naar
voren voor behandeling op de al
gemene vergadering van Schutte
vaer in Dordrecht. Het bestuur
vroeg de vergadering ook om een
mening over de verplichting om
een gesteld kompas en goede
kaart aan boord te hebben. Ver
schillende aanwezigen dachten
dat het vooral een maatregel was
om misbruik van marifoonposten
tegen te gaan. Dit gebeurt met
name door Franse schippers op de
Westerschelde. Bij de stemming
bleken 16 leden voor verplichting
te zijn, 7 stemden tegen en 5 ont
hielden zich.
P. Faasse kaartte aan, dat de
nieuwe sluis bij Goes alleen voor
schepen van 50 bij 6.60 meter
toegankelijk is, waardoor hij nu
niet meer in het oude gat kan ko
men waar zijn werk is. Ook werd
er nog opgemerkt, dat er beter
toezicht moet zijn op het afmeren
aan de steiger voor kleine schepen
bij de Volkeraksluizen.
'De geschiedenis kun je niet te
rugdraaien' zei burgemeester T.A.
Vogel na opmerkingen over de
ondiepte van de haven in Sint
Philipsland. Bij laag water kan er
nog nauwelijks ingevaren worden,
zodat ook het uitbaggeren een
probleem wordt. De burgemees
ter merkte verder op, dat de ka-
degelden jaarlijks maar ongeveer
1000 gulden opbrengen. Met
ambtenaar Laban werd bekeken
of er toch op een niet al te dure
manier iets aan het dichtslibben
gedaan kan worden. Ook werd er
gevraagd om een verhard pad bij
de betonnen rand op het haVen-
plateau. De burgemeester wilde
hierover best met het waterschap,
die eigenaar van de grond is,
overleggen. Verder is er nog een
aanvraaq in behandeling voor een
autosteiger bij de Philipsdamslui-
zen.
Op 22 februari vindt in Sint Phi
lipsland de regiovergadering van
Schuttevaer plaats.
De Vereniging Voor Vreemdelin
genverkeer (VVV) Eiland Tholen
gaat in het kader van "Zeeland-
promotie 1986" Tholen aanbeve
len op enkele vakantie- en reis
beurzen. Van 15 t/m 19 januari is
de VVV paraat op de vakantie
beurs in L' irecht en vari 20 t/m 23
februari is men aanwezig bij Euro
Tourist Maastricht, waar onge
veer 120.000 bezoekers verwacht
worden. Deze promotie activiteit
komt mede tot stand door een
bijdrage uit de subsidiepot Pro
motie Provincie Zeeland.
Advertentie IM
Volgens het Thoolse statenlid wil
RWS een zogenaamde waakvla
movereenkomst afsluiten om bij
een altijd mogelijk blijvend ern
stig ongeval met een schip met
gevaarlijke lading, adequaat te
kunnen optreden. Een berger met
een goed geoutilleerd hulpverle
ningsvaartuig zou dan de plaats
kunnen innemen van een door het
rijk bekostigd vaartuig zoals bij
Nijmegen en Dordrecht. Voor de
Westerschelde is zo'n waakvla
movereenkomst in de eindfase,
waarna met dit voorbeeld een
dergelijke regeling voor Ooster-
schelde en SRK gemaakt kan
worden. Venekamp hield zich met
name met deze zaken bezig na de
aanvaring tussen de Golgotha en
de Flandria op 9 maart 1985,
waarover hij vragen stelde aan
G.S. van Zeeland. Op uitnodiging
van RWS bezocht het Thools'e
statenlid het kreekraksluizencom-
plex in het SRK met gedeputeer
de Boersma van milieu, enkele
mensen van het kabinet van de
commissaris der koningin die be
last zijn met rampenplannen, de
hoofdingenieurdirecteur van
RWS dhr. Streefkerk en andere
vertegenwoordigers van de direc
tie Zeeland, belast met scheep-
vaartzaken.
"Het gesprek is voor beide kanten
verhelderend geweest", aldus Ve
nekamp. "RWS is van de nood
zaak van bepaalde maatregelen
overtuigd en is ook druk bezig om
er het nodige aan te doen. Toch
moet ik helaas vaststellen, dat er
sinds maart 1985 tot nu toe in feite
nog weinig is gebeurd. Wanneer
er onverhoopt dit winterseizoen
iets ernstig mis zou gaan op de
druk bevaren route langs Tholen
met schepen met vaak gevaarlijke
lading. Het blijft zaak. druk op de
ketel te houden. Het bezoek dat
vier Zeeuwse parlementariërs
binnenkort aan de Kreekrak
brengen, kan helpen, maar ook de
gemeente Tholen moet druk blij
ven uitoefenen. Vooral in verband
met de hulpverleningsovereen
komst met de andere gemeenten
en de tot stand te brengen waak
vlamovereenkomst".
Venekamp bezocht op de Kree-
kraksluizen ook de regelkamer,
waar de centrale computer voor
het nieuwe informatie verwer
kend systeem(IVS) voor de zuid
westelijke scheepvaartroutes is
opgesteld. Dit is belangrijk voor
een optimale verkeersbegeleiding
en ook voor de kennis van het
vervoer van gevaarlijke stoffen.
Via deze computer is men met alle
belangrijke sluizen in het zuid
westelijk vaargebied verbonden.
Men weet dus, welke schepen met
welke inhoud men kan verwach
ten. Wel is dit afhankelijk van de
juiste melding van de schipper.
Als men echter op de sluis twijfelt,
kan het korps controleurs gevaar
lijke stoffen worden opgeroepen
voor daadwerkelijke controle en
eventueel ingrijpen, aldus het
Thoolse statenlid.