Verbetering de Witte Tonne Vlije bij Stavenisse nodig Veiliger vaarwegen komen er zeker aan Van Engelen en De Rijke erelid Rederijkerskamer Zitting kantongerecht Tholen Schade door golf slag kost 250 gulden Over twee jaar feest Fliplandse schippers H 't Is weer winter VVV promoot Tholen in Maastricht Toenemende drukte na aanleg van Oesterdam Beroepen manifestatie Donderdag 9 januari 1986 DE EENDRACHTBODE 13 De Witte Tonne Vlije, de bocht bij Stavenisse in de vaarroute Zijpe-Wemeldinge, moet dringend verbeterd worden. Zowel in het belang van de scheepvaart als van het milieu is een betere verlichting en een goede diepte vereist. Zeurpiet Gevaarlijke stoffen Klein, maar dapper Bestuursleden Vonnis gifmoord ook 3 V2 jaar Statenlid H. Venekamp uit Tholen PvdA-statenlid H. Venekamp uit Tholen concludeert uit contacten met Rijkswaterstaat, dat er beslist aan veiliger vaarwegen, gewerkt wordt en inzet van hulp materiaal bij eventuele calamiteiten. Mede door een huwelijk was het tussen Kerst en Nieuwjaar extra druk in de haven van St, Annaland, maar ondanks de vele schepen was het niet evenredig druk op de vergadering van Schuttevaer. In de haven was o.a. de 2600 ton metende Inge van Bram Lindhout Janzn te bewonderen, een enorm schip van 105 m lang en 10.5 m breed, dat domicilie heeft in Dordrecht. 35 jaar voorzitter en 20 jaar secretaris toneelvereniging Voorzitter A.M. van Engelen en secretaris A.L. de Rijke van de Rederijkerskamer Eendracht uit Oud-Vossemeer zijn zaterdagavond na een lange staat van dienst uitgezwaaid en tot erelid benoemd. Dat houdt wel de verplichting in, dat ze tussen Kerst en Nieuwjaar de première van de oudste Thoolse toneelvereniging steeds moeten bezoeken, maar dat namen ze graag op zich. Ze zagen dat als een goed teken van beider gezondheid en levendigheid van de Rederijkers. Eenheid Mr. W.F. van Solinge veroordeelde R.J.J, van L. uit Dordrecht tot een boete van 250 gulden tijdens de zitting van het kantongerecht op vrijdag 20 december. Door een manoeuvre met zijn duwboot ontstond op 26 augustus 1984 zoveel golfslag, dat het volgbootje van een zeiljacht op dit jacht terechtkwam en flinke schade veroorzaakte. Slaakweg 300 gulden Bromfiets kwijt Haven St. Philipsland dringend uitbaggeren De afdeling Sint Philipsland van de Koninklijke Schippersvereniging 'Schutte vaer' gaat over twee jaar het 75-jarig bestaan vieren, zo deelde voorzitter C. Meijer mee tijdens de jaarvergadering in De Wimpel op 30 december.. De 35 aanwezige leden drongen tevens aan op het uitbaggeren van de Fliplandse haven, waar bij eb nog nauwelijks ingevaren kan worden. Organisator Lang stuk Kompas verplicht Haven Vanaf heden is er weer gelegenheid tot bijschrijving van de rente op de gewone uren. Sint-Annaland Spaarbank Druk op de ketel Computer De winter doet zijn naam eer aan met flink wat sneeuw bij het begin van 1986, maar voor de schaatsers heeft het nog veel te weinig gevroren. De sneeuw levert aan de ene kant ongemakken op voor de weggebruikers, maar het geeft ook fraaie beelden in de polders en in de woonkernen. Een nieuw tapijt is overal welkom, maar het wit is meestal maar zeer tijdelijk. Tot die conclusie kwam de Schut- tevaer-afdeling Stavenisse vrijdag tijdens de algemene ledenverga dering in café de Hoop te St. An- naland. "Het is nu een gok of je in de Witte Tonne Vlije zit of niet", zei schipper P. Baaij. Hij vond dat via het hoofdbestuur met meer kracht de aandacht op deze situa tie gevestigd moest worden. "Als in de toekomst het Tholense Gat afgesloten wordt, gaat alles door de WTV", voorspelde M. van Haaften. Ook met slecht zicht en gevaarlijke ladingen. Secretaris B. van Oudenaarde was bang, dat bij teveel klagen de scheepvaart via het Engelse Vaar water geleid zal worden en dat betekent een uur omvaren. "Sta venisse is al als zeurpiet versleten over de WTV ten aanzien van het baggeren en daar wordt naar ge keken", aldus de secretaris. M. Boomsluiter vond, dat rijkswater staat gezien de kostbare Ooster- scheldewerken in het belang van het milieu best wat miljoenen aan verbetering van de WTV kon besteden. De WTV is smal en verzandt snel, maar de schippers benutten die doorgang naar het Brabantsche Vaarwater graag omdat ze achter grote zandplaten zitten, wat bij wat zeegang goed te merken is. Na het gereedkomen van de Oesterdam wordt het drukker in de WTV. "Nu gaan 8 van de 10 schepen die van het Volkerak naar Gent/Terneuzen moeten, via het Schelde-Rijnka- naal en slechts 2 via het Zijpe", aldus bestuurslid L. Theunisse. Er ontstond ook nog een discussie over gevaarlijke stoffen naar aan leiding van nieuwe regels in de toekomst. Volgens J. de Voogd van der Straaten hebben schip pers wel hts nodig om overal wijs uit te kunnen. Zelf had hij uit Duitsland een keer 224 verschil lende soorten gevaarlijke lading vervoerd en sommige moesten daarvan 3 m van andere stoffen opgeslagen worden. De compu- terlijsten met allemaal afkortin gen zijn ook niet duidelijk, zodat zelfs de rivierpolitie het niet wist. De Voogd vond, dat de mensen 't aan de wal goed dienen te weten. Voorzitter Ph.J. de Rijke vond, dat op de vrachtformulieren alles diende te staan, ook de voorwaar den. Evenals op de weg, achtte hij ook op het water regels nodig voor gevaarlijke stoffen. "Hoe moeilijk ook, het is in ons eigen belang." Boomsluiter daarentegen meen de, dat de Nederlanders de dupe zijn van alle regels, want in België en Frankrijk is dat allemaal veel gemakkelijker. De voorzitter bleef voorhouden dat er toch regels komen. "Dat is in veel gevallen terecht. We moe ten proberen die bij te buigen en adviezen te geven." De Rijke wees in dit verband op de vissers, die ten aanzien van de vangsthoe- veelheden ook niet onbeperkt konden doorgaan met alle gevol gen van dien. Zowel voorzitter De Rijke als se cretaris Van Oudenaarde maak ten melding van het overlijden van erelid burgemeester E. Bae- rends, die werd gerakteriseerd als zeer innemend en belangstellend voor handel en scheepvaart, een rechtschapen mens en een zeer bekwaam tegenstander. In een jaar voor onzekerheden en veel problemen voor de binnen vaart was 1985 voor de afdeling een rustig jaar met zeer werkbare regiovergaderingen. Er zijn 19 A, 5 B en 4 ereleden. "Ondanks alle tegenslagen weet onze kleine af deling steeds de aandacht van het hoofdbestuur te trekken", zei Van Oudenaarde. December 1986 wordt het 75-jarig bestaan gevierd. "Niet met zoveel bombarie, maar toch met meer kosten dan normaal. Daarom hebben we de 3271,74 - daarvan moeten de kosten van deze jaar vergadering nog af - hard genoeg nodig", zei de voorzitter. Er was een batig saldo van 1187,85 bij ƒ5210,86 ontvangsten en 4023 gulden uitgaven. Dhr. Molengraaf werd in de kascommissie opge volgd door M. Oostdijk. Bestuurslid Sturris wilde zijn functie wel ter beschikking stellen om nieuw bloed een kans te ge ven, maar bij gebrek aan andere kandidaten werd hij herkozen. Secretaris Van Oudenaarde bleef, ondanks bedenkingen, ook aan. Bestuurslid en schipper M. van Haaften zal wekelijks met hem contact houden om op vragen van het hoofdbestuur sneller ant woord te kunnen geven. De voorzitter herinnerde nog aan het auto-ongeluk van sleepboot kapitein J. v.d. Berge, waarbij hij er ernstig aan toe was. Dankzij z'n grote vechtlust hoopt hij begin volgend jaar met z'n been in het gips toch weer aan boord te gaan. De vergadering werd onderbro ken voor een gezamenlijke maal tijd, waarbij het aantal belang stellenden, inclusief de dames, was gegroeid tot meer dan dertig. Daarna werden er nog enkele praktische punten op scheep vaartgebied doorgenomen. De rechtbank in Middelburg heeft de eis van de officier van justitie volledig overgenomen en J.M. van 't H. uit St. Annaland tot 3 V2 jaar gevangenisstraf met af trek van voorarrest veroordeeld. Hij had in juni zijn vrouw door vergiftiging om het leven ge bracht. Het Contactcentrum Onderwijs- Arbeid Zeeland krijgt een provin ciale subsidie van 25.000,— voor de realisatie van de derde Zeeuw se beroepenmanifestatie in janua ri/februari te Goes. Ook krijgt men een bijdrage in de meerkos ten boven de 5,— per scholier in de vervoerskosten van de scholie ren naar de manifestatie, tot ten hoogste 15.000,— De in 1870 opgerichte toneelvere niging was 14 februari 115 jaar jong, zei voorzitter G.L.D. Gaak- eer in zijn welkomstwoord tot 225 belangstellenden voor de komedie 'Muisje met een heel vreemd staartje'. Gezien de gladheid en mist had hij gedroomd van een halfvol zaaltje, maar het viel hem mee. Onder de aanwezigen ook de spelers van de andere Oud-Vos- semeerse toneelvereniging St. Jo seph. die met een kritisch oog gingen kijken naar hun collega's. Voor de acteurs in actie kwamen, richtte Gaakeer zich tot de twee vertrekkende steunpilaren. Hij noemde de Rederijkers en Van Engelen eigenlijk een eenheid, want op 17-jarige leeftijd was hij voor het eerst gaan meespelen in 1935, zodat Van Engelen vijftig jaar lid is. Bovendien was hij van af 1950 voorzitter, dus 35 jaar lang. Stukken als 'Deining om de dorpsdokter' en 'Zo heeft tante Gerre het gewild' speelde hij elk tien keer. Bovendien was Van Engelen regisseur. "Bij zo'n oude vereniging drukt er nog meer op de schouders van de voorzitter", zei Gaakeer.. "Maar zeker als je Het motorzeiljacht 'Dorus Rij kers' van de familie D. voer die bewuste dag in het Mastgat, toen een lege duwboot van koers week en het jacht rakelings passeerde. Door de golfslag werd het volg bootje uit het water getild en kwam op het jacht neer. Er was schade aan de mast en het roer en ook aan het bootje. Het echtpaar D. kon een signalement van de duwboot verstrekken en aan de hand van het nummer werd de 'Heto' van Van L. geïdentificeerd. Navraag bij de sluizen leerde, dat dat de enige duwboot was, die die dag daar gevaren had. Van L. zei het jacht niet opge merkt te hebben, het was die dag goed weer en het krioelde van de jachten. Hij gaf toe op die dag in derdaad in het Mastgat gevaren te hebben, maar bestreed van zijn koers te zijn afgeweken. Hij ver klaarde dat een lege duwboot wel -^lingert en dat er daardoor ook niet snel gevaren kan worden. Van L. vond het wel vreemd, dat de stuurhut van het jacht, die on der de mast stond, niet beschadigd werd. De eis van 400 gulden werd door mr. Van Solinge verlaagd tot 250 gulden. Op 18 september reed P.H. uit Nieuw Vossemeer op de Oude- landsedijk in Stavenisse. Bij het groeten van een bekende kwam hij in een bocht wat teveel naar links, waardoor zijn aanhangwa gen een slinger maakte en de auto van tegenligger P. raakte. H. liet de zaak voorkomen, omdat in het p.v. zowel zijn naam als de datum fout waren opgenomen. De offi cier vond dit kinderachtig en eiste een boete van 200 gulden. Mr. Van Solinge zei, dat de Hoge Raad bepaalde fouten, zoals de naam, excuseert en vonniste con form de eis. H. overweegt nog om hiertegen in beroep te gaan. De zaak tegen A. den B. uit St.Philipsland werd aangehouden voor nader onderzoek. Den B. was volgens het p.v. op 6 april op de Slaakweg in St.Philipsland linksaf geslagen, terwijl er een verkeers bord staat dat dit verbiedt. Den B. wist echter te vertellen dat er he lemaal geen bord staat en dat men op dat punt zowel linksaf (richting St.Philipsland) als rechtsaf (rich ting Steenbergen) mag. Het be doelde bord staat er wel, maar dan op de Slaakweg in de gemeente Tholen aldus Den B., die dus nog eens moet terugkomen. K.G.P. uit Scherpenisse had in oktober 1984 een bromfietser aangereden toen hij in een scher pe bocht teveel naar links kwam. De boete van 225 gulden vond hij echter veel te hoog, gezien een maandelijks uitkering van 300 gulden waarvan hij een vrouw en twee kinderen moet onderhou den. 'Dat u dat accepteert' zei de rechter, die de verdachte advi seerde hiervan bij de gemeente werk te maken. De boete verlaag de hij tot 50 gulden. J.M. O. uit Tholen werd vrijges proken van het feit dat hij op 26 januari 1985 met een slecht ver lichte auto had gereden. Het p.v. vermeldde foutief 1984. W.K.M. C. uit Tholen kreeg een bekeuring, omdat hij zijn auto in de Molenvlietsestraat met twee wielen op het voetpad had gepar keerd. Hij voerde aan, dat er geen voldoende parkeerruimte was ge weest en hij het drukke verkeer niet had willen belemmeren. Om dat C. vond dat de gemeente voor parkeerruimte moet zorgen, had hij zijn schikking niet betaald. De officier eiste 60 gulden. De rechter vond de verkeersdoorstroming een zaak van de gemeente en ver klaarde de verdachte schuldig zonder toepassing van straf. J. de J. uit Scherpenisse kreeg zijn verbeurd verklaarde bromfiets niet terug. Hij was hiermee op 16 april in de Veerdijkseweg aange houden en het voertuig bleek op gevoerd terwijl er bovendien spe ling op de achteras zat. De J. ver klaarde,.hiervan geen last te heb ben éehad, maar wilde graag de nog goede banden van zijn brom mer halen. Gedeeltelijke terugga ve bleek echter niet mogelijk, maar de eis van de officier van twee keer 75 gulden werd door de rechter omgezet in twee keer 40 gulden. "Er is nu ook bij RWS de bereid heid aanwezig om alerter te rea geren op mogelijke gevaarlijke si tuaties". Hij heeft met name ook de situatie bij Stavenisse op het oog, wat ook ter sprake kwam op de vergadering van Schuttevaer. "Op de veel gfotere drukte in het Brabants vaarwater, wanneer de Oesterdam is gesloten en alle schepen vanuit Wemeldinge wes telijk en noordelijk van Tholen via het Zijpe naar de grote rivieren moeten, wordt nu duidelijk inges peeld. De betonning wordt uitge breid en er wordt gedacht aan verdieping van de witte tonnen- vlije. Bovendien denkt men hier ook aan een centrale meld- en in- formatiepost en meer patrouille ring. RWS gaat er terecht van uit, dat het aantal ongevallen op het Schelde-Rijnkanaal door het sluiten van dam". zal afnemen de Oester- een stuk tien keer opvoerde, was 't leuk. Vroeger ging je met de bel lebus op tournee, o.a. naar St. Philipsland. De spelers kwamen ook wel eens gehavend uit de strijd. Er was kritiek en 't sputter de soms, maar Van Engelen maakte de scherven weer heel. Dat gaf veel voldoening. We zijn je dan ook erg dankbaar voor je stuwende werk gedurende zo'n lange periode", aldus de nieuwe voorzitter, die Van Engelen een geldbedrag overhandigde om in zijn tuin een boom te kunnen planten. Secretaris De Rijke was ook al vanaf 1965 in functie en organi seerde o.a. op prima wijze het 100- en 110-jarig bestaan. "Hij riep al jaren: ik ga eruit, maar nu staat hij ons nog twee jaar bij als er pro blemen zijn. De Rijke was een se cretaris, waarop je altijd kon re kenen. Tot in de puntjes was het verzorgd en naast zijn secreta riaatswerk bouwde hij ook nog aan het toneel." Gaakeer liet zijn dank voor de inzet gedurende twintig jaar vergezeld gaan van een aansteker met inscriptie. "Weetje nog dat we speelden bij Ampt, Lagaay en Mees?", zei Van Engelen in zijn dankwoord, maar hij zag veel jongeren in de Vos- senkuil, die de oude café's nau welijks kennen. Hij hoopte, dat de Rederijkers evenals zijn boom zouden groeien. "Ga in elk geval nog 25 jaar door." Van Engelen dankte, mede namens De Rijke, het publiek voor de goede aan dacht in de afgelopen jaren, waarna het doek openging. Voorzitter Gaakeer voorspelde een lang stuk in drie bedrijven van James Breamly met in de pauze een verloting. "Volgend jaar is 't een aanmerkelijk korter stuk, als we dat kunnen krijgen", liet hij alvast weten. Dan zien de Rede rijkers wel graag wat nieuwe krachten, vooral mannen. Het 'muisje met een heel vreemd staartje' werd zaterdagavond op gevoerd door Kees-Jan van Gor- sel als de beschuitfabrikant, Jany Boogaard als z'n vrouw, Annelies Wisse als hun dochter, Titia Geu ze als de dienstbode, Ronald Ra- vensteijn als kunstschilder, Janny van Oorschot als z'n vrouw, Ma rina Tichem als zuster van de be schuitfabrikant en Henk v.d. Zande als inspecteur van politie. De regie was in handen van Wilna I van Engelen, souffleur Gerard Gaakeer, grimeuse Ria Moerland en belichting Frans Donken. Bij wijze van experiment maakte de Sloth video-opnamen van de uit voering. Na het toneel was er nog bal met muziek van Ricardo en de Calypso's. Voor het vieren van het jubileum ging de vergadering accoord met een extra bijdrage naast de con tributie. Deze vrijwillige bijdrage van 50 gulden per jaar komt op een speciaal geopende sponsorre kening. De opbrengst zal worden gebruikt voor het organiseren van een feestelijke jaarvergadering met -feestavond. In 1985 groeide de afdeling met drie leden en ze telt nu 19 A- en 21 B-leden, zo bleek uit het jaarver slag van secretaris M.J. Faasse. Penningmeester G. Verkamman kon melding maken van een batig saldo van 64,08. Het kassaldo steeq daardoor tot 1613,31. De heren Faasse en Reijngoudt be vonden tijdens de pauze de kas in orde. Bij de bestuursverkiezing werden de aftredende leden G. Verkamman, D. Lindhout en W. Aarnoudse bij acclamatie herko zen. De aanwezigen brachten vervol gens een aantal voorstellen naar voren voor behandeling op de al gemene vergadering van Schutte vaer in Dordrecht. Het bestuur vroeg de vergadering ook om een mening over de verplichting om een gesteld kompas en goede kaart aan boord te hebben. Ver schillende aanwezigen dachten dat het vooral een maatregel was om misbruik van marifoonposten tegen te gaan. Dit gebeurt met name door Franse schippers op de Westerschelde. Bij de stemming bleken 16 leden voor verplichting te zijn, 7 stemden tegen en 5 ont hielden zich. P. Faasse kaartte aan, dat de nieuwe sluis bij Goes alleen voor schepen van 50 bij 6.60 meter toegankelijk is, waardoor hij nu niet meer in het oude gat kan ko men waar zijn werk is. Ook werd er nog opgemerkt, dat er beter toezicht moet zijn op het afmeren aan de steiger voor kleine schepen bij de Volkeraksluizen. 'De geschiedenis kun je niet te rugdraaien' zei burgemeester T.A. Vogel na opmerkingen over de ondiepte van de haven in Sint Philipsland. Bij laag water kan er nog nauwelijks ingevaren worden, zodat ook het uitbaggeren een probleem wordt. De burgemees ter merkte verder op, dat de ka- degelden jaarlijks maar ongeveer 1000 gulden opbrengen. Met ambtenaar Laban werd bekeken of er toch op een niet al te dure manier iets aan het dichtslibben gedaan kan worden. Ook werd er gevraagd om een verhard pad bij de betonnen rand op het haVen- plateau. De burgemeester wilde hierover best met het waterschap, die eigenaar van de grond is, overleggen. Verder is er nog een aanvraaq in behandeling voor een autosteiger bij de Philipsdamslui- zen. Op 22 februari vindt in Sint Phi lipsland de regiovergadering van Schuttevaer plaats. De Vereniging Voor Vreemdelin genverkeer (VVV) Eiland Tholen gaat in het kader van "Zeeland- promotie 1986" Tholen aanbeve len op enkele vakantie- en reis beurzen. Van 15 t/m 19 januari is de VVV paraat op de vakantie beurs in L' irecht en vari 20 t/m 23 februari is men aanwezig bij Euro Tourist Maastricht, waar onge veer 120.000 bezoekers verwacht worden. Deze promotie activiteit komt mede tot stand door een bijdrage uit de subsidiepot Pro motie Provincie Zeeland. Advertentie IM Volgens het Thoolse statenlid wil RWS een zogenaamde waakvla movereenkomst afsluiten om bij een altijd mogelijk blijvend ern stig ongeval met een schip met gevaarlijke lading, adequaat te kunnen optreden. Een berger met een goed geoutilleerd hulpverle ningsvaartuig zou dan de plaats kunnen innemen van een door het rijk bekostigd vaartuig zoals bij Nijmegen en Dordrecht. Voor de Westerschelde is zo'n waakvla movereenkomst in de eindfase, waarna met dit voorbeeld een dergelijke regeling voor Ooster- schelde en SRK gemaakt kan worden. Venekamp hield zich met name met deze zaken bezig na de aanvaring tussen de Golgotha en de Flandria op 9 maart 1985, waarover hij vragen stelde aan G.S. van Zeeland. Op uitnodiging van RWS bezocht het Thools'e statenlid het kreekraksluizencom- plex in het SRK met gedeputeer de Boersma van milieu, enkele mensen van het kabinet van de commissaris der koningin die be last zijn met rampenplannen, de hoofdingenieurdirecteur van RWS dhr. Streefkerk en andere vertegenwoordigers van de direc tie Zeeland, belast met scheep- vaartzaken. "Het gesprek is voor beide kanten verhelderend geweest", aldus Ve nekamp. "RWS is van de nood zaak van bepaalde maatregelen overtuigd en is ook druk bezig om er het nodige aan te doen. Toch moet ik helaas vaststellen, dat er sinds maart 1985 tot nu toe in feite nog weinig is gebeurd. Wanneer er onverhoopt dit winterseizoen iets ernstig mis zou gaan op de druk bevaren route langs Tholen met schepen met vaak gevaarlijke lading. Het blijft zaak. druk op de ketel te houden. Het bezoek dat vier Zeeuwse parlementariërs binnenkort aan de Kreekrak brengen, kan helpen, maar ook de gemeente Tholen moet druk blij ven uitoefenen. Vooral in verband met de hulpverleningsovereen komst met de andere gemeenten en de tot stand te brengen waak vlamovereenkomst". Venekamp bezocht op de Kree- kraksluizen ook de regelkamer, waar de centrale computer voor het nieuwe informatie verwer kend systeem(IVS) voor de zuid westelijke scheepvaartroutes is opgesteld. Dit is belangrijk voor een optimale verkeersbegeleiding en ook voor de kennis van het vervoer van gevaarlijke stoffen. Via deze computer is men met alle belangrijke sluizen in het zuid westelijk vaargebied verbonden. Men weet dus, welke schepen met welke inhoud men kan verwach ten. Wel is dit afhankelijk van de juiste melding van de schipper. Als men echter op de sluis twijfelt, kan het korps controleurs gevaar lijke stoffen worden opgeroepen voor daadwerkelijke controle en eventueel ingrijpen, aldus het Thoolse statenlid.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1986 | | pagina 13