Op de rem
Kern-zorgen
Laatste fase
Abonnees
Brieven
onder nummer
Verliest Sint-Maar
tensdijk rijkspremie
voor industrie?
Anderhalf miljoen van provincie
voor aansluiting tweede
Eendrachtbrug
Goede verbetering
Tholen - Poortvliet
Havenstaking
is voorbij
Thoolse herindeling
over een maand
in Eerste Kamer
Statenlid Roels stelt
vragen aan g.s.
Nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint-Philipsland - Waarin opgenomen de Thoolse Courant - Postbus 5 - Sint-Annaland - Telefoon 01665-375 - Postgiro 12.44.07 - Verschijnt elke donderdagmiddag.
Abonnementsprijs ƒ4,75 per halfjaar, per post ƒ5,75 - Losse nummers 25 cent - Sluitingsdatum advertenties dinsdagmiddag - Advertentieprijs ƒ0,17 per mm BTW - Spierinkjes t/m 20 woorden ƒ3,BTW - Hoofdredacteur - uitgever G. Heijboer.
26ste jaargang no. 43
17 september 1970
De openbare behandeling van het
wetsontwerp tot samenvoeging van
de zelven Thoolse gemeenten zal, naar
het zich laat aanzien pas op dinsdag
20 oktober a.s, door de Eerste Kamer
plaats vinden. Omdat de definitieve
indeling van de agenda pas een week
voor de vergadering wordt vastge
steld, is nog niet precies bekend hoe
laat de vergadering over de Thoolse
herindeling zal beginnen, zo deelde de
griffier van de Eerste Kamer ons mee
Hoewel de Thoolse gemeentebestuur
ders tijdens de hearing op 4 septem
ber bij de Eerste Kamercommissie
aandrongen op spoedige behandeling,
is de twintigste oktober toch weer
een heel eind verder in 1970. Voor
het gemeentelijk apparaat en voor de
politieke partijen zal het kort dag
zijn om alle noodzakelijke dingen
voor 1 januari a.s. rond te krijgen.
Het maken van de oproepkaarten en
stembiljetten voor alle kiesgerechtigde
eilandbewoners zal v*an de ambtena
ren nog veel tijd en werk eisen.
Dat geldt ook voor de politieke par
tijen, die na de twintigste oktober
(en misschien ook wel daarvóór) wel
menig uurtje zullen vergaderen over
kandidatenlijsten en verkiezingspro
gramma's, voorlopig veronderstellen
de dat het wetsontwerp door de Eer
ste Kamer zal worden aanvaard.
In het nader gewijzigd wetsontwerp
van minister Beernink (artikel 11)
staat dat de kandidaatstelling en
stemming voor de verkiezing van de
raadsleden voor de nieuwe gemeente
geschieden op de dagen door Gede
puteerde Staten van Zeeland te bepa
len, met dien verstande, dat de stem
ming uiterlijk op de dertigste dag
vóór de datum van herindeling plaats
vindt. Het zou betekenen, dat er dan
uiterlijk woensdag 2 december ge
stemd zou moeten worden, wat ook
de week daarvoor kan zijn» Aanne
mende dat de wetsprocedure in okto
ber wordt afgerond is er dus voor het
ambtelijk apparaat en de partijen
hoogstens een maand tijd de verkie
zing voor te bereiden. Vooralsnog
moet de Eerste Kamer echter beslis-
seit.
In plaats van gas te geven en daardoor al
direct genoeg vaart te krijgen om het vierde
zittingsjaar uit te rijden met zelfs nog wat
bewegingsoverschot om desnoods op een
volgende periode over te schakelen, moet
de huidige regering reeds aan het begin van
de slotfase op de rem trappen. Het gevolg
kan wel eens zijn een horten en stoten om
- als het nog lukt de finale te halen. Ge
lukkig maar dat er op deze autobaan niet
zo opvallend sterke tegenstanders meerijden,
anders kon men het haast een verloren race
noemen.
Zowel in troonrede als in begrotingsstuk
ken blijkt duidelijk dat de rem op dit mo
ment het voornaamste onderdeel is van de
regeringsauto.
Rem op normloosheid, rem op vrijheidsmis-
bruik, rem op lonen, op bouw, op bestedingen
op uitgaven.
Ten aanzien van de belastingverhogingen
zijn de remmen echter los. Niet te ontkennen
valt, dat het bijremmen hier en daar gebo
den is.
Het getuigt meestal wel van naderend ge
vaar in tegenstelling tot het geven van gas.
Wanneer dat gevaar tijdig wordt onderkent,
kan men door het bijremmen ongelukken
voorkomen. Laten we aannemen, dat die
regeringspoging er is.
Met de troonrede kan worden herhaald,
hetgeen reeds bekend was, dat toeneming
van de welvaart ook nieuwe problemen op
roept. Met soms zorgwekkend schadelijke
neveneffecten.
Naarmate de rem-gevolgen duidelijker wor
den, zal menig weggebruiker naar het voor
hoofd wijzen. En de remmer zal zich ver
twijfeld afvragen of hij de juiste manoeuvre
toch wel toepaste. Of hij ook in het vierde
regeringsjaar Iheer in het verkeer kon blij
ven.
Behalve wat meer financiële adem voor
de gemeenten staat er in de rijksbegroting
in dit geval verkeer en waterstaat, ook te
lezen dat de nieuwe brug bij Tholen volgend
jaar klaar zal zijn en die bij Oud- en Nieuw-
Vossemeer in 1972 wordt voltooid.
In diezelfde begroting is er sprake van
de afdamming van de Krabbenkreek.
Een werk, dat oorspronkelijk niet werd
voorzien, maar uit waterloopkundig oogpunt
noodzakelijk is voor een goed stroombeeld
bij de zuidelijke uitmonding en na de door
graving van de Siaakdam. In 1971 wordt ook
begonnen met de bouw van de brug over
de Siaakdam.
Naast deze opgewekte geluiden levert de
nieuwe landsbegroting ook teleurstellingen
op voor ons gebied. Economische Zaken wil
de investeringsp'remie Zeeland per 1 januari
a:s. voorlopig opschorten. Waardoor ook
en onder andere onze sub-kern in Sint Maar
tensdijk impuls-loos wordt.
Het betekent immers in de praktijk, dat
de faciliteiten ophouden en wat heeft men
er dan nog aan als kern gemeente of sub
kern te zijn aangewezen.
Inmiddels hebben gedeputeerde staten van
onze provincie hierover al vragen bereikt
en wel van één onzer, statenlid, P. A. Roels
uit Sint Maartensdijk.
Het bevreemdt vooral, nu in de troonrede
over zorgen ten aanzien van het Noorden
des lands werd gesproken, maar men onder
tussen in het zuiden discrimineert door wel
Zeeland, maar niet voor het aangrenzend
Brabant de investeringspremie te schorsen.
Wie ook door bezuiniging wordt getroffen,
zal teleurgesteld zijn. Maar is dat zeker
en voelt het als onrechtvaardig, wanneer met
twee maten wordt gemeten. Dat nu schijnt
het geval te zijn bij Economische zaken. Met
nare gevolgen voor Zeeland, met evenzeer
weinig hoopgevende gevolgen voor ons ge
bied.
Met de komst van de Eerste Kamercom
missie naar Tholen vrijdag 3 september mag
worden gesteld, dat de laatste Thoolse her
indelingsfase is ingegaan. Verwacht mag
worden, dat die fase snel wordt afgewerkt.
Nog voor men weet dat ze is begonnen
kan ze aan de finale zijn.
Een finale die zich binnenkort in de resi
dentie zal afspelen. Zoals democratie en
volkerenrecht eisen. De commissie kwam...
zag en... weet het al
Wanneer het niet al te teleurstellend klinkt
voor de nog altijd hoopvollen, zou men er
op kunnen laten volgen: en wij weten het ook
al.
Welke strohalm zal nog enig houvast
bieden aan zeven zelfstandige gemeenten?
Ze lijkt te knakken, nu de eerste najaars
winden deze week hebben gewaaid.
Wat is er in tien jaar tijd1 niet een moeite
voor gedaan. Gepraat en geschreven, ge
concludeerd en gehoopt. Teleurgesteld en
opnieuw vastgeklampt. Met het nu ijlings
toeschietend tijdsbestek van 1 januari 1971.
Dan kan Poortviet hebben afgedaan, on
danks Philips de Goede. Dan kan Oud-
Vossemeer er als zelfstandige gemeente wel
eens niet meer zijn, ondanks nachtelijke ak-
tieve jongeren. Dan zou een Anna van Bour»
Vrijdag 11 september 1970 werd het nieuwe scholencomplex aan de Burgemeester Versluijsstraat te Oud-Vossemeer officieel ge
opend. Het complex heeft twee vleugels van elk 3 lokalen voor de openbare en de chr. schoo' met in het midden de gemeenschaps
zaal. Op de foto de voorzijde van het gebouw en één vleugel zichtbaar.
die hun abonnementsgeld over het le
en of het 2e halfjaar 1970 nog niet
betaald hebben, worden verzocht dit
voor 1 oktober a.s. te doen op post-
giro 12.44.07 of per Raiffeisenbank
t.n.v. Eendrachtbode, Postbus 5, Sint
Annaland,
Graag vermelden waarvoor uw beta-
ling bestemd is.
dat de premies op uitbreiding althans voor
de periode waarvoor het regionaal beleid
geldt (1969 t.e.m. 1972) van kracht zou
den zijn?
8 Welke stappen denkt het collége te
ondernemen om deze maatregel die in hoge
mate discriminerend werkt en van een weife
lend beleid getuigt, ongedaan te maken?
'Weekendregeling Artsen'
Tholen, Poortvliet en Oud Vossemeer
dr. A. W. A. de Looze Oud-Vossemeer
tel. 01667—400
Nieuw Vossemeer en Sint Philipsland
dr H. Menger, St. Philipslands
tel. 01677—500
St. Annaland, St. Maartensdijk en Stavenisse
Dokter van der Eist Stavenisse
tel 01663 - 400.
DIENST WIJKVERPLEGING
WEEKEND-DIENST
19-20 september
Groepsdienst Oud-Vossemeer, Poortvliet,
en Tholen:
Zr van Bruinesse - Oud-Vosemeer
Tel. 01667 - 476
Groepsdienst: Sint Maartensdijk Scherpe»
nisse Sint Annaland.
Zr. Maas Scherpenisse
Telefoon 01666-318
De laatste weken hebben ons mensen
opgebeld over advertenties onder
nummer. Zij vroegen dan naar naam
en adres Van deqene die de adverten
tie geplaatst had.
Wij delen u echter nogmaals mee, dat
wij onder geen enkele voorwaarde
namen en adressen van de opdracht
gevers (sters) van advertenties onder
nummer kunnen verstrekken. Als u op
een dergelijke advertentie wil ingaan,
kunt u de betrokkenen een briefje
schrijven. U adresseert deze dan aan
Eendrachtbode, Postbus 5, Sint-An-
naland, met in de linkerbovenhoek
duidelijk het nummer van de adver
tentie. Wij sturen de binnen gekomen
brieven dan ongeopend naar de op
drachtgevers (sters) door.
De wens van de adverteerders onder
nummer, in eerste instantie onbekend
te blijven, dienen wij volkomen te
waarborgen.
Advertentie-afdeling Eendrachtbode
Behalve de zwaardere lasten die elke Neder
lander moet dragen, was er op prinsjesdag
voor onze streek nog het ongunstige bericht
dat de regering de investeringspremieregeling
in Zeeland wil schorsen. Door deze maatre
gel vervallen niet alleen de gunstige vesti
gingsvoorwaarden voor de grotere Zeeuwse
industriegebieden, maar ook voor de subkern
Sint-Maartensdijk. Voor uitbreiding van be
staande bedrijven of vestigingen van nieuwe
ondernemingen, zal de Smalstad dan niet op
subsidie van het rijk kunnen rekenen.
De subkernaanwijzing blijft wel gehand
haafd. Gemeentesecretaris Th. C. Benou van
Sint Maartensdijk noemde het een tegenval
ler als de maatregel van de regering door
gaat.
Burgemeester D. C. Bouwense, die naar
een vergadering was toen wij hem gisteren
om commentaar vroegen, heeft tijdens de
hearing van de Eerste Kamercommissie in
Tholen met nadruk gepleit voor handhaving
van de kernaanwijzing van Sint Maartens
dijk met alle daarbij behorende voordelen,
ook na de herindeling.
De heer P. A. Roels, lid van de provin
ciale staten voor de P.V.D.A., heeft dins
dagavond na het bekend worden van de be
groting van het ministerie van economische
zaken direct vragen gesteld aan gedeputeerde
staten van Zeeland:
1 Heeft het college van Gedeputeerde
Staten kennis genomen van het besluit, ver
meld in de begroting van het ministerie van
Economische Zaken, de investeringspremie
regeling (IPR) in Zeeland te schorsen,
waardoor in deze provincie ten behoeve van
vestigingen en uitbreidingen van industrieën
geen financiële faciiteiten meer worden ver
leend?
2 Is het college niet van oordeel dat
hierdoor het industrialisatiebeleid in Zeeland
in sterke mate wordt verzwakt?
3 Is het college in de gelegenheid gesteld
op dit besluit van te voren commentaar te
geven en zo ja, wil het college zijn stand
punt dan openbaar maken?
4 Is het waar dat aanvankelijk ook in
Noord-Brabant de IPR zou worden inge
trokken, maar dat de regering hiervan is
teruggekomen?
Is hier dan geen sprake van discriminatie
waar in Noord-Brabant de situatie op de
arbeidsmarkt thans, en trouwens al vele
jaren, lang, tot dezelfde maatregel had moe
ten leiden?
Als het gestelde in het eerste deel van
deze vraag juist is, ware het dan niet juist
ter en rechtvaardiger geweest ook op het
voornemen van de intrekking van de IPR
in Zeeland terug te komen?
5 Is het college niet van mening dat
door deze maatregel het nationale zee-
havenbeleid en de doeleinden van de Tweede
Nota op de Ruimtelijke Ordening- die zich
beide op een inwijkingsoverschot in Zee
land richten- worden doorkruist?
6 Is het bovendien niet uitermate onbil
lijk de secundaire kernen Goes, Zierikzee en
Sint Maartensdijk onder deze maatregel te
laten vallen, waar deze binnenlandse kernen
elk een eigen taak ten opzichte van de regio
en Z.W. Nederland hebben?
Welke kansen blijven er nu nog op het
aantrekken van industrieën voor deze ker
nen?
7 Getuigt de maatregel niet van onzorg
vuldig bestuur nu de recent gevestigde be
drijven in redelijkheid mochten verwachten
Gedeputeerde Staten van Zeeland stellen de
provinciale staten, die vrijdag 16 oktober bij
een komen voor f 1.500.000,00 beschikbaar
te stellen Voor de aanleg en verbetering van
tertiaire wegen. Het gaat hier om de aan
sluiting van de tweede Eendrachtbrug, die
bij Oud-Vossemeer,
De brug wordt gebouwd door rijkswater
staat en de directe aansluitingen op de brug
zowel aan Brabantse- als aan Thoolse kant
zijn eveneens voor rekening van het rijk.
Maar de verdere verbindingen zijn dan
weer voor de provincie zelf, in dit geval
voor Zeeland. Het gaat hierbij om de aan
sluiting op weg no 12 van het provinciaal
wegenplan (Tholen) Het is de aansluiting
op de tertiaire weg Sint Maartensdijk -
Stavenisse - Sint Annaland - grens Noord
Brabant. De verbinding komt uit bij de
Weele.
De hoofdingenieur-directeur van de pro
vinciale waterstaat raamt dé daaraan ver
bonden kosten, inclusief die voor grondaan
koop, enz. op anderhalf miljoen gulden. Ver
moedelijk zal gedurende de eerstvolgende
twaalf maanden daarvan drie ton nodig zijn.
gondiestraat nog een goede herinnering
kunnen zijn aan een Sint Annalands sticht
ster.
Dan is een Tholen-stad niet meer je dat
Dan zal men Scherpenisse inderdaad kunnen
missen.
Dan is Sint Maartensdijk niet meer de
kerngemeente, maar behoort bij het groot
Tholen. Dan lijkt de armoe voor Stavenisse
te worden vergroot.
Hoe vol sentiment men het ook thans nog
wil benaderen, vooral dient al lang, maar
zeker nu, rekening te worden gehouden met
een harde werkelijkheid.
Kon een Tweede Kamer al weinig begrip
tonen voor een meerderheidstegenstand op
Tholen, hoe wil men van een Eerste Kamer
verwachten, dat ze na een nog meer verdeeld
Tholen te hebben aanschouwd, haar Tweede
Kamerzuster een loer draait. Rekening hou
den met harde realiteit. Dat is de enige
eis, die vanaf' dit moment aan degenen, die
voor de overgangsfase verantwoordelijk zijn
kan worden gesteld. Hoe kort hun tijd ook
daartoe is. Maar het is langs deze weg ook
niet de eerste waarschuwing.
Langzamerhand wel de laatste. Aangezien
tijd voor nog meerdere wellicht ontbreekt.
Met het voornemen waarbij goedkeuring
vanzelfsprekend afhangt van het provinciaal
bestuur - om alle Thoolse provinciale wegen
te gaan voorzien van een asfaltwegdek, nu
o.a. straatmakerstekort en duur onderhoud
klinkers wel tot die richting noopt, werd af
gelopen weken een nieuwe asfaltlaag aange
bracht op de reeds bestaande asfaltweg Tho
len - Poortvliet. Een goede verbetering en via
de witte strepen een goede markering voor
komende mistige dagen, Het werk werd uit
gevoerd door de fa. Aug. Petit te Bergen
op Zoom.
Voor wat de weggebruikers betreft kan
de provinciale waterstaat niet snel genoeg
de asfalttering van de resterende provin
ciale wegen ter hand nemen.
De arbeidsonrust in de Rotterdamse haven
is voorlopig voorbij, nu werknemers en werk
gevers Ihet dinsdag eens werden over een
netto-uitkering van f 200,- over de stakings
dagen en f 25,- bruto per week meer. Dit
laatste waren vakbonden en werkgevers al
op 31 augustus overeen gekomen. De scheep
vaart Vereniging Zuid betaalt f 225,- over
de stakingsdagen uit. Voor 1, november zal
verder worden gepraat over verbetering van
de werkomstandigheden, zoals vergroting
van de ploegen. Aanhangers van de bewe
ging „Arbeidersmacht" staken nog verder
omdat zij bij hun eis van een bruto loons
verhoging van f 37,50 per week blijven.
Het akkoord in de haven is bekend ge
worden, nadat wij maandag een gesprek had
den met de heren C. Menheere en D. van
Beveren uit Sint-Annaland, beiden busleiders
respectievelijk bij de Scheepvaart Vereni
ging Zuid en bij Terminal. Wij meenden
dé door hen geschetste achtergronden van
de staking toch te moeten opnemen.
Toen de papieren nabootsing van het bekende Hoogeveens leesplankje door wnd burgemeester A. M. van Engelen was doorge
scheurd, was het nog een kwestie van de sleutel omdraaien. Dat officieel gebeuren werd vastgelegd met op de voorgrond van
links naar rechts toeziende schoolhoofden Biesheuvel en Vroege, raadslid P. W. A. Mees en wethouder C. W. de Leeuw.
KERNFACILITEITEN
HET WORDT
KORT-HERINDELINGSDAG
KERNVRAGEN AAN
GEDEPUTEERDEN
NIEUW SCHOLENCOMPLEX
IN OUD-VOSSEMEER
TWEEHONDERD STREEK-
GEZINNEN BIJ NU AFGELO
PEN HAVENSTAKING
BETROKKEN
TWINTIG OKTOBER
HERINDELING IN
EERSTE KAMER
TOEGANGSWEGEN
VOSMEERSE BRUG
1 NO AD HOUDT 'T GOED BIJ
Hoedt u voor glibberige pee-slik-
wegen. Ook al voert men hem
Griekse distels, de ezel houdt zijn
oren.
DIT NUMMER BESTAAT
UIT TWAALF PAGINA'S