W cekblad voor het Eiland Tholen en St. Filipsland
Het Thoolse Veer in Vogelvlucht
IN WOORD
EN IN BEELD.
BIJ BE FOTO'S 2
3e Jaargang No. 49
10 October 1947
Uitgevers Firma C. Dieleman en G. Heijboer Abonnementen 0.90 per Advertentiën 0.10 per millimeter Minimum 2.00
Redactie A 494 St. Annaland Telefoon 47 kwartaal franco p.p., j 1.15 Spierinkjes tot en met 20 woorden 1.00, elk woord meer 0.05
Administratie Oudelandsestraat 9, Tholeft Telefoon 57 Prijs per nummer 8 cent
Advertenties worden tot uiterlijk Donderdagmiddag 1 uur aangenomen
1470
1505
1000 Van het stadje Tholen bestaat nog slechts Schakerloo.
Dit is door veren verbonden met Westelijk Noord-
Brabant en Reimerswaal. De overtocht geschiedt "met
roeiboten en de toegangen tot de verenzijn zo slecht,
dat de passagiers meestal een flink stuk door het water
moeten waden.
1460 Aan de Brabantse kant van het veer wordt een dam
gelegd door het Lange Water of Quarenvliet, zodat
men nu, na overgezet te zijn, tenminste droogvoets de
duinen bij Halsteren kan bereiken. Ter bestrijding van
de kosten heft Filips de Goede van passerende per
sonen, van vee en goederen, zgn. damgeld. Jan de II
van Glymus, Heer van Bergen op Zoom, meent dan
hetzelfde recht te kunnen laten gelden op hen die zich
van de Brabantse zijde naar Tholen begeven. Een en
ander geeft reeds dan aanleiding tot onenigheid.!
Filips de Goede heft het damgeld op en na vele
strubbelingen ook Jan de II. Het veer wordt voor
zeven jaar door het stadsbestuur verpacht, en de veer
man (de pachter dus van de veerrechten) zorgt zelf
voor de boten.
Filips de Schone verpandt, daar hij in financiële moei
lijkheden verkeert, Tholen en Schakerloo voor 10.000
aan Jan van Glymus, Markies van Bergen op Zoom,
echter onder beding van handhaving der aloude privi
legiën der stad.
De Heren van Vossemeer dienen bij de regering een
voorstel in om de Eendracht af te dammen. Een van
de grootste bezwaren is, dat de scheepvaart dan ge
stremd zou worden.
Door de Spanjaarden worden de polderdijken tegen
over de stad doorgestoken, zodat het veer practisch
onbereikbaar wordt. Wie vanaf Tholen naar Brabant
moet, moet over de schorren tot de Slikkenburg, waar
men dan overgezet kan worden of langs een omweg
over Botshoofd of Oud-Vossemeer met een vaartuig
de overzijde zien te bereiken.
1684 Eerst thans komt aan deze toestand een einde, door
dat het stadsbestuur een contract sluit met Pieter van
Qudheusden, waarbij deze zich verbindt dammen aan
te leggen over het verdronken land en een nieuwe
pont te leveren, tegen vergoeding van de veergelden
gedurende 30 jaar.
1714 Het contract met Pieter van Oudheusden is afgelopen
en het veer wordt weer voor zeven jaar aan de
meest biedende verpacht. Deze situatie blijft bestaan
tot aan de opening der brug in 1928.
1556
158
1865 Wederom worden plannen overwogen om de Een
dracht af te dammen, doch opnieuw zijn de bezwaren
te groot.
1868 De adspirant-ingenieur Roxboom te Gorkum ontwerpt
een plan tot overbrugging waarvan de kosten geraamd
worden op 243.000. Latere ontwerpen brengen de
kosten terug tot f 140.000. De Raad begroot de kosten
echter op f 200.000. Als evenwel met de Regering
overleg wordt gepleegd, bericht de Minister, dat het
algemeen belang niet zo groot is, dat daarvoor van
Rijkswege een belangrijk bedrag uitgetrokken kan
worden.
23 September
1882
De stoomtram rijdt haar eerste rit van Bergen naar
Tholen, dat wil zeggen: het eindpunt is aan de over
kant van de Eendracht. Toen voelde men nog meer de
behoefte aan een brug of dam, opdat de tram tot in
Tholen zou kunnen rijden.
1916 Plannen worden gemaakt om het locaal spoor Bergen
op Zoom Tholen door te trekken naar alle plaatsen
op het eiland. De totale lengte zou dan 37 km be
dragen met 3 landbouw laadplaatsen. Voor deze
spoorweg zou het leggen van een dam of het maken
van een brug noodzakelijk zijn. De gemeente Tholen
maakte bezwaar tegen het leggen van een dam, daar
dan zijn haven zou vervallen. t
18 Juli 1926 Jn tegenwoordigheid van vele genodigden en belang
stellenden wordt de eerste spade in de grond gestoken
voor de aanleg van een brug.
10 October De brug, geheel gebouwd op kosten der gemeente
1928 Tholen, wordt officieel geopend. De gemeente krijgt
het recht om thans bruggeld te heffen.
1934 De tramdienst wordt vervangen door een busdienst.
13 Mei 1940— Door de Hollandse militairen wordt de brug opge
blazen voor de naderende Duitsers. De overtocht moet
weer per pont geschieden.
1941
30 October-
1944
1 Oct. 1947 -
10 October
1947 -
De provisorisch herstelde brug wordt weer voor het
verkeer opengesteld.
De terugtrekkende Duitsers blazen de brug ten tweede
male op. In drie stukken verdwijnt de brug in de Een
dracht. Weer moet de pont in de vaart gebracht
worden.
Het veer te Tholen t o 1 v r ij 1
Voor de derde maal wordt een brug geopend. Dezelfde
brug Laten we hopen dat dit voor de laatste maal
is en dat thans de ellende van het overzetten definitief
tot het verleden behoort.
1. De grote dag voor Tholen is aangebroken. 10 October 1928. De brug zal worden geopend. Minister v. d. Vegte,
die de openingsrede houdt, op het bordes van het stadhuis.
2. Jhr. van Teijlingen, burgemeester van Serooskerke, Kamerheer van H.M. de Koningin, knipt het lint door, dat de
laatste afsluiting van de brug vormt. (1. Min. v. d. Vegte, 2. Jhr. van Teijlingen, 3. de Commissaris der Koningin
in Zeeland, Jhr. Quarles van Ufford).
3. De autoriteiten maken een wandeling door Tholen. (4. Mr. v. d. Hoeven, Burgemeester van Tholen, 5. Wethouder
Goossen van Tholen, 7. Mr. Tellegen, Griffier van de Staten van Zeeland).
4. De genodigden in een groep verenigd (6. Dhr. Hartman, oud-griffier van de Staten).
5. De officiële opening der brug is afgelopen. De toeschouwers verdringen zich op het nieuwe verbindingsmiddel en
de autoriteiten maken een laatste vaart met de pont. Weinig vermoedde men toen dat bijna twintig jaar later
opnieuw een „laatste vaart" met de pont gemaakt zou worden.