Deze boerenjongen was naar zfn woning gegaan en vond in de stal nog vier paarden in leven, die de laatste twee dagen tot kun nek in het water gestaan hadden. Hij heeft toen het beste paard mee kunnen nemen en daar hij de weg goed wist kon hij met veel moeite de grote weg bereiken. Tegen 18,00 uur kwamen we aan wal, waar de goederen direct met een G.M.C.-wagen vervoerd weren naar de familieleden van de eigenaar. Aan de wal werden we verwelkomd door de verpleegsters, die voor koffie en brood klaar stonden. Alle lof voor ket Rode Kruis, dat ontzettend veel gedaan heeft voor de mensen, die dag en nacht in de weer waren met het helpen van de geevacueerden en getroffenen. Nadat de mensen ons hartelijk bedankten, zijn we met onze groep' nf-ar de Commando-post gegaan, waar we konden eten en onze laarzen en sokken konden inruilen voor nieuwe. Terwijl om 19,00 uur vele mensen onder klokkengelui ter kerke gingen bezochten de familieleden hun overledenen in een van de klasse-lokalen van het schoolgebouw, dat als Dodenhuis was ingericht. Vele lijken waren hier opgebaard, die de lijkenploeg overdag uit het water opgehaald hadden. 'sAvonds weer naar het klooster gegaan, waar we onze nacht door kon den brengen. Hier gezellig gepraat met de Paters, die ons uitstekend verzorgden. Daarna kennis gemaakt met de Fransen, die hier ook ge legerd waren. Tot 22.30 uur gezellig met elkaar gebabbeld en de Limburgers vooral in topvorm waren met het stellen van vragen op allerlei gebied. Na de krant, die we aan de waterkant kregen, gelezen te hebben, gingen we om 23.00 uur naar bed. Woensdag 4 Februari 'sMorgens om 07,30 opgestaan en ons heerlijk gewassen, daar de water leiding weer in tact was. Natuurlijk weer gegeten bij het Rode Kruis, waar we daarna vertrokken naar de waterkant. Hier waren de Fransen en burgers reeds bezig met het vervoeren van goederen en mensen. Een Amphabie-duck en Amphabie-boot hielden dag en nacht een veerdienst met onder leiding van een Majoor van de Artillerie met Tholen. 'sNachts vaarden ze uit met ondersteuning van zoeklichten, die. aan de overkant opgesteld waren. Hier aangekomen hoorden we dat ze ons niet nodig hadden en hebben toen gezellig gepraat met de Fransen, waar er direct souveniers geruild en uitgedeeld werden. Intussen zorgde het: Leger des Heils voor heerlijke koffie en biscuits. Tegen de middag de aanhangwagen van de Amphibie-duck geladen met zandzakken, daar de weg hier en daar kapot geslagen was en een handicap was voor de verbinding met Tholen. Met de Amphibie-duck hebben we toen de kapot geslagen gaten in de weg gedicht en daarna naar Tholen gereden. In Tholen met de pontonboot, uitgerust met buitenboord-motor er op uit geweest. Ongeveer 2? uur op het water rond gedoold, vanwege de stroming en weigering van de motor. In een boomgaard en boerenschuur terecht gekomen waar we op ons gemak uit konden rusten van het zware roeien. Vervolgens op sleeptouw genomen door een Amphibie-vaartuig. Hierna met behulp van de Fransen boten op de wagen geladen, De Maggie-wagen stond gereed met bouillonsoep. Voor het eerst van onze keukenwagen gegeten. Daarna moesten we uit armoede naar 3e?" Posch vertrekken. Er was materiaalgebrek en moesten aet. onze werkzaamheden staken, waarover ik ontzettend verontwaardigd werd, daar we hier werkelijk niets gepresteerd hadden. Om 16.15 uur vertrokken met de legerauto richting Den Bosch,, gezeten op -een open legerwagen terwijl het regende. Om 18.00 uur aangekomen in de Koning Willem I-kazerne. In de keuken met de Aalmoezenier"gegeten. -3-

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - diversen | 1986 | | pagina 3