Projectbureau Delta 2003- Antwoordnummer 75 4330 VB Middelburg. Ter attentie Mevrouw A.M.Vinke. Geachte Mevrouw, Ik heb in een paar dagbladen U oproep gelezen watersnoodramp 1953 hier volgt mijn reactie Want ik heb deze ramp van het begin tot het einde meegemaakt .en ik houd al 61 jaar dagboek. We hadden toen zelf een sleepbootELISE is de naam we hadden deze in 1950 tot en met Januari 1953 verhuurd aan de dienst Zuiderzeewerken op het ijsselmeer begin nieuwe Polders met de ramp hebben we "ELISE" aangeboden aan het Rode Kruis volgens het Bijgesloten verslag van het Rodekruis zijn wij met het schip "Pallieter" 3 febr 1953 savonds 9 uur vertrokken,De bemanning van de "ELISE" was Kapitein eigenaar G.Burggraaf Matroos motordrijver Bram.v.d.Veen woont thans Koedijk 7 8147 RE Giethem-Ommen Telf 0529 456144 deze is ook het gehele jaar 1953 aan boord geweest. We zijn de hele nacht doorgevaren naar Dordrecht aankomst 5 uur smorgens daar kregen Wij opdracht door te varen naar Oude Tonge inmiddels was het weer gaan stormen we Konden vanwege het tij niet direct binnen komen in Oude Tonge savonds laat het was Inmiddels weer donker naar binnen gevaren ,wat we daar aantroffen het vele leed ,wat We verder aan leed en ellende gezien hebben bij onze werkzaamheden vooral de eerste Dagen soms weken wil ik liever niet over schrijven. Over de radio,Mobilofoon enz was er toen nog niet,kregen we opdracht naar Middelhamis Te varen na afscheid genomen te hebben van het Rodekruisschip met bemanning zij we Naar Middelhamis gevaren daar begon de evacuatie met schepen die moesten achteruit De haven uit die trokken wij dus achteruit naar het vaarwater,na afloop kregen we opdracht Naar Numansdorp te varen daar kregen we de hoofddirectie van Rijkswaterstaat aan boord Die moesten naar Zierikzee voor en vergadering wat we daar allemaal aan water en gaten In de dijken zagen was om angstig van te worden,ik zal ze opschrijven,Oosterland, Ouwerkerk,Levensstrijd in de haven van Zierikzee daar kwam met eb een vliegende Stroom uit,dat als we daar voorlangs voeren de "ELISE" op zijn zij ging liggen,verder Het grootste gat Schelpenhoek en Burgsluis,die heren van Rijkswaterstaat en Zuiderzeewerken hadden heel wat te vergaderen, snachts kwamen ze weer aan boord En moesten naar Numansdorp ,alle gelijdelichten waren stuk behalve de lichtboeien Die waren nog intact en ik was er gelukkig goed bekend dus op het kompas varen zijn We in Numansdorp gekomen. Wij werden in Zierikzee gestationeerd ,van daar uit voeren we met ingenieurs van de

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - diversen | 1953 | | pagina 1