Projectbureau Delta 2003-
Antwoordnummer 75
4330 VB Middelburg.
Ter attentie Mevrouw A.M.Vinke.
Geachte Mevrouw,
Ik heb in een paar dagbladen U oproep gelezen watersnoodramp 1953 hier volgt mijn reactie
Want ik heb deze ramp van het begin tot het einde meegemaakt .en ik houd al 61 jaar
dagboek.
We hadden toen zelf een sleepbootELISE is de naam we hadden deze in 1950 tot en met
Januari 1953 verhuurd aan de dienst Zuiderzeewerken op het ijsselmeer begin nieuwe
Polders met de ramp hebben we "ELISE" aangeboden aan het Rode Kruis volgens het
Bijgesloten verslag van het Rodekruis zijn wij met het schip "Pallieter" 3 febr 1953 savonds
9 uur vertrokken,De bemanning van de "ELISE" was Kapitein eigenaar G.Burggraaf
Matroos motordrijver Bram.v.d.Veen woont thans Koedijk 7 8147 RE Giethem-Ommen
Telf 0529 456144 deze is ook het gehele jaar 1953 aan boord geweest.
We zijn de hele nacht doorgevaren naar Dordrecht aankomst 5 uur smorgens daar kregen
Wij opdracht door te varen naar Oude Tonge inmiddels was het weer gaan stormen we
Konden vanwege het tij niet direct binnen komen in Oude Tonge savonds laat het was
Inmiddels weer donker naar binnen gevaren ,wat we daar aantroffen het vele leed ,wat
We verder aan leed en ellende gezien hebben bij onze werkzaamheden vooral de eerste
Dagen soms weken wil ik liever niet over schrijven.
Over de radio,Mobilofoon enz was er toen nog niet,kregen we opdracht naar Middelhamis
Te varen na afscheid genomen te hebben van het Rodekruisschip met bemanning zij we
Naar Middelhamis gevaren daar begon de evacuatie met schepen die moesten achteruit
De haven uit die trokken wij dus achteruit naar het vaarwater,na afloop kregen we opdracht
Naar Numansdorp te varen daar kregen we de hoofddirectie van Rijkswaterstaat aan boord
Die moesten naar Zierikzee voor en vergadering wat we daar allemaal aan water en gaten
In de dijken zagen was om angstig van te worden,ik zal ze opschrijven,Oosterland,
Ouwerkerk,Levensstrijd in de haven van Zierikzee daar kwam met eb een vliegende
Stroom uit,dat als we daar voorlangs voeren de "ELISE" op zijn zij ging liggen,verder
Het grootste gat Schelpenhoek en Burgsluis,die heren van Rijkswaterstaat en
Zuiderzeewerken hadden heel wat te vergaderen, snachts kwamen ze weer aan boord
En moesten naar Numansdorp ,alle gelijdelichten waren stuk behalve de lichtboeien
Die waren nog intact en ik was er gelukkig goed bekend dus op het kompas varen zijn
We in Numansdorp gekomen.
Wij werden in Zierikzee gestationeerd ,van daar uit voeren we met ingenieurs van de