A.J.J. Dracht,
Van Rheedesingel 27,
2678 TT De Lier.
Tel.: 0174 514410
De Lier, 19 Mei 2003,
Projectbureau Delta,
t.a.v. Mevrouw A.M. Vinke,
Antwoordnummer 75,
4330 VB Middelburg.
Betreft: hulp watersnoodramp 1953.
Geachte Mevrouw Vinke,
In het weekblad voor De Lier en omstreken 19, 58 jaargang, nummer 1690, dd. 7 mei
2003 las ik een artikel van Uw bureau waarin U het verzoek deed om informatie over
mensen die zich hebben ingezet om de nood te lenigen tijdens de verschrikkelijke
ramp welke zowel over provincie Zeeland als over de provincie Zuid-Holland was
gekomen.
In de periode juli 1951 juni/1953 heb ik mogen dienen als dienstplichtig militair bij de
Koninklijke Luchtmacht waarvan de laatste dertien maanden bij het 334 Transva
Squadron op vliegveld Valkenburg bij Den Haag. Op de dag van de watersnood werd
ik met spoed op zondagochtend via de radio opgeroepen van mijn week-end verlof
om mij met alle beschikbare middelen zo snel mogelijk mij op de Vliegbasis
Valkenburg te vervoegen. Op een belangrijke doorgaande weg in Den Haag heb ik
een personenauto aangehouden. De bestuurder daarvan heeft mij spontaan naar
het vliegveld gebracht alwaar ik en met mij de vele anderen die ook kans hadden
gezien met alle mogelijke hulpmiddelen snel op de basis de kunnen komen een
enorme chaos aantroffen. De buitenstaande, van verankering voorziene, vliegtuigen
waren door hun verankering heen gebroken en lagen op hun vleugeltips of hadden
andere schaden. Direct zijn wij begonnen die vliegtuigen vlieggereed te maken,
enkele te repareren, zodat zo snel mogelijk de eerste vliegtuigen de lucht in konden
hetgeen ook dezelfde middag gebeurde. Journalisten en belangrijke autoriteiten
vereisten dat. Wij vlogen hoofdzakelijk met ongeveer 16 Dakota's. Dat waren nog
vliegtuigen welke in grote mate gebruikt zijn gebruikt in de 2e wereldoorlog waarmede
zeer goed zowel personen als vrachtvervoer mee vervoerd konden worden. Ook als
parachutisten-vliegtuig te gebruiken en ook voor het uitvoeren van het droppen van
redelijk grote pakketten. Die zondag zijn ook de eerste hulpvluchten uitgevoerd en
ook is met deze vliegtuigen mede geinventariseerd hoe groot de ramp was. Vele
bedrijven uit de omgeving, o.a. ook uit Den Haag waaronder twee grote
broodbakkerijen boden spontaan hun hulp aan, waardoor ook de eerste
voedseldroppings konden plaatsvinden. Ervaring daarmede hadden wij niet, dus met
schade en schande hebben wij het snel moeten leren. Gelukkig dat vele
bemanningen nog uit hun oorlogs-ervaringen en hun Indonesische tijd wel wisten