16. JAN. 2003 1 4:08
16-UI-ua I4:ud hrOUT
PUB USEMBASSY +31 (0)70 3106219
NO. 1559 P. 6
T-735 P.06/11 F-Z11
Verslag van, de watersnood
door Boardman W, Kathan
De grote watersnoodramp die honderden heeft gedood en duizenden
van huis en haard heeft verdreven onderstreept op tragische wijze
dat Nederland een land is, dat gebouwd is op water. Of het nu
vreedzaam het levensbloed van de natie draagt in zijn vele aderen
of dat het over het land spoelt en dood en verderf brengt, water
is van vitaal belang in het leven van het volk. Van de geboorte
tot de dood hebben de meeste Nederlandera er bij gespeeld, er
over gevaren, er op gewerkt, er tegen gevochten.
Vanaf het moment dat men de Nieuwe Waterweg opvaart van de
Noordzee naar de drukke haven van Rotterdam is man zich ervan
bewust dat Nederland dicht bij de zee ligt. Deze Indruk gaat
nooit weg. Als men in een stad woont, kan de straat een gracht in
het midden hebben. In de buitenwijken van de stad kan men in een
f
huis aan de kade van een vaart wonen en de wereld langs zien
stromen: schuiten met zend, steenkool en groente en fruit voor de
r
markt, visserboten die de buit binnenbrengen, woonboten die
verplaatst worden, of' onopvallende kleine roeiboten met een paar
volwassenen of kinderen. Het is niet moeilijk oude 'pikbroeken1
te vinden, en gepensionnaerde zeekapiteins die naar da stad komen
op markt- en feestdagen om zeeverhalen uit te wisselen.
Toch kan de Nederlander praten over de zee ale Zijn
'erfvijand', en het is eenvoudig te begrijpen waarom. Ruim een
vijfde van Nederland ligt onder het zeepeil, en alleen dijken en
dammen en een natuurlijke muur van duinen scheiden de huizen en
het boerenland van de roerige Noordzee. Sinds d® Middeleeuwen,
'toen de Zuiderzee in een grote storm gevormd werd, hebban de
Nederlander» vlijtig gewerkt om stukken land terug te winnen
waarop de bevolking zich kon vestigen. Elk nieuw stuk boerenland
of polder werd omringd door een dijk en door sloten doorsneden om
de waterstand in de grond laag xe houden.
Naarmate het land zich uitbreidde werden er wegen aangelegd
op deze oude dijken en er ontstonden huizen en dorpen in de
omgeving. Het werk ora de Zuiderzee droog te leggen en in een meer
t.e veranderen begon nadat de 20 mijl lange Afsluitdijk gereed was
1