En het veer verdween
NOS maakt
filmopnamen bij
Schelphoekgebied
Maritiem Museum
herbergt
Kijk op Koggen
expositie
Nationaal
holografie-
museum
L
rt
f
'Is
Bird watch
Anna Jacobapolder-Zijpe VV
Ontwikkeling
Radio
ZIERIKZEE - In een waterrijk land als het onze was het enerzijds een
groot voordeel dat men gemakkelijk met uiteenlopende vaartuigen bijna
overal kon komen, anderzijds waren talrijke wateren ook isolement-
bevorderend. Zonder gebruik te maken van een overzetveer was het door
gaans onmogelijk om de overkant te bereiken.
ZIERIKZEE - Een filmploeg van de NOS heeft
zijn oog laten vallen op de Koudekerkse Inlagen,
het natuurgebied rond de Plompe Toren voor het
maken van opnamen voor het nieuwe vogelkijk-
programma dat woensdag 29 juni om 19.30 uur
via Nederland 3 wordt uitgezonden.
ZIERIKZEE - De kogge het is niet direct een
toonbeeld van nautische elegance maar wel een
herinnering aan vroeger tijden toen onze voorva
deren de Noord- en Oostzee opvoeren om hun
koopwaar in verre noordelijke streken (Duits
land en Denemarken) aan de man te brengen.
Die kogge was in de late Middeleeuwen (met na
me de 13e en 14e eeuw) ook in de Zierikzeese ha
ven te zien als tastbaar bewijs voor de levendige
handel van de stad. Een stukje van dat rijke ver
leden komt opnieuw tot leven door de expositie
Kijk op Koggen, die in het kader van Nederland
Museumland tot 1 oktober in het Maritiem Mu
seum aan de Mol te zien is.
In het kader
van Nederland Museum land
tot 1 oktober te zien
;en
Hoewel het schip wellicht op de
•2
Het museum is genoemd naar de
Hongaar die in 1948 de techniek
om een hologram te maken heeft
ontdekt.
plaats van een zij roer. De lengte
en breedte varieerde van schip
tot schip. Zo zijn er wrakken van
17 en 23 meter lang aan de opper
vlakte gekomen. Een standaard
formaat kogge bestond er in die
eeuwen dus kennelijk niet.
polder-Zijpe voor altijd uit de
vaart wordt genomen
Hoe ontelbare malen heeft men
over de radio het bericht kunnen
horen dat de pont tussen Anna
Jacobapolder en Zijpe tijdelijk
niet kon varen. Was het niet van
wege de veelvoorkomende mist
dan was het wel door de te grote
windkracht. In het wintersei
zoen kwam het bovendien not
eens voor dat het veer door ijs
gang was gestremd met alle nare
gevolgen van dien. Op zulke
ogenblikken voelden de eiland
bewoners aan weerszijden van
het brede water het isolement in
versterkte mate.
Zowel te Zijpe als in Anna Jaco-
oapolder werden rond negen
tienhonderd speciale veerhavens
Er ligt een wereld van verschil
tussen de tijd dat er met zeil
scheepjes over het Zijpe werd ge
varen en de toch al vrij robuuste
veerponten van de afgelopen
tientallen jaren. Het is zelfs nog
niet zo lang geleden dat men
reeds op verre afstand kon we
ten waar de RTM-veerpont lag
vanwege de uitgebraakte rook
en smook uit de hoge schoorste
nen.
Dat alles is voorgoed verleden
tijd. Het verkennen van het
landschappelijk mooie Sint Phi
lipsland kan beginnen. Voor
duizenden toekomstige bezoe
kers zal een bezoek aan dit voor
malige kleine eiland een verras
sing inhouden
WIEBE KEIKES
De kogge mag dan uit de zeeën
van het noordelijk halfrond zijn
verdwenen, helemaal voltooid
verleden tijd is het verhaal van
de kogge nog niet. In en om de
Perzische Golf vormen de vele
shows een herinnering aan de
laatmiddeleeuwse kogge wiens
thuishaven een van de havenste
den aan de Noord- of Oostzee
was.
Het idee voor dit nieuwe vogel-
kijkprogramma is vooftgeko-
men uit het live programma
Birdwatch, dat in het het voor-
Gedurende de maanden juli en
augustus, waarin de uitzendin
gen van dit nieuwe vogelkijk-
programma te zien zullen zijn,
staat de nieuwe vogelkijkbus
van de Vogelbescherming steeds
bij een van die vogelkijkpunten.
Hierin wordt voorlichting gege
ven over het gebied en de vogels
die daar voorkomen. Na afloop
van de uitzendingen wordt
steeds vermeld waar deze nieu
we aanwinst van de Vogelbe
scherming de eerstvolgende keer
staat.’
Dankzij deze en andere archeolo
gische vondsten in Scandinavië,
Denemarken en Duitsland zijn
de historici erin geslaagd om dit
laatmiddeleeuwse vrachtschip
(13e tot 15e eeuw) en de bouw er
van te reconstrueren. Hoe dit
schip eruit moet hebben gezien
en hoe de scheepsbouwers uit die
tijd te werk gingen tonen de vele
foto’s, afgietsels van zegels en te
keningen waaruit deze tentoon
stelling is opgebouwd. Daar
naast zijn er ook enkele
modellen van de romp van dit
scheepstype te zien en ontbreken
ook de nodige scheepsattributen
zoals potten en pannen niet.
jaar van ’87 vanuit het Naarder-
meer werd uitgezonden. De
waarderingscijfers voor dit pro
gramma, dat in samenwerking
met de BBC werd gemaakt, wa
ren van dien aard dat besloten
werd om die manier van pro-
grammamaken nog eens te her
halen.
Het programma, dat wordt ge
presenteerd door Nico de Haan
wil de kijkers het gedrag van vo
gels tonen, zoals iedereen die tij
dens een fietstochtje of wande
ling waar kan nemen. Geen
uitzonderlijke tafereeltjes van
een overvliegende unieke roof
vogel maar bij voorkeur beelden
van mussen die een stofbad ne
men. Behalve deze uitzendingen
bieden NOS en Vogelbescher
ming de vakantievierende vogel
liefhebber de mogelijkheid om
met een kleurige vogelkijkkaart
op pad te gaan. Op deze kaart
staan vierendertig gebieden in
Nederland aangegeven, waar of
wel het gehele jaar door dan wel
een bepaalde periode veel vogels
te zien zijn.
bezoeker wat log en primitief
overkomt heeft het heel wat te
weeg gebracht in de noordelijke
Nederlanden. Speelde de handel
over water zich tot de dertiende
eeuw grotendeels in riviersteden
als Tiel, Utrecht en Deventer af,
de uitvinding van een redelijk
stabiel vaartuig als de kogge
opende voor onze laatmiddel
eeuwse voorvaderen perspectie
ven om het zilte sop te kiezen om
in verre kustplaatsen hun han-
delswaar te slijten. Temeer daar
dit scheepstype al goede zeilca-
paciteiten had.
De kogge waarvan de meest in
het oog springende kenmerken
de haast rechte kiel, de hoge zij
wanden en een, in het midden
geplaatste mast zijn had als een
van de eerste scheepstypen uit
die jaren een stevenroer in
De neveneffecten van de verbe
terde verbinding behoeft men ze
ker niet negatief te zien maar ve
len zullen te zijner tijd verbaasd
zijn over de vaak vérstrekkende
gevolgen van de „ontsluiting”.
Zo zou men deze ontwikkelings
gang wel kunnen noemen.
Schouwen en Duiveland hebben
iets dergelijks al meegemaakt,
Sint Philipsland zal nu op gelij
ke wijze als het ware worden
.opengebroken”.
Bedrijven en middenstand zul
len er wèl bij varen. De bewoners
die tot dusver een over het alge
meen gesloten en hechte gemeen
schap hebben gevormd zullen
ongetwijfeld moeten wennen.
Dat deze reizende overzichtsten
toonstelling van het Museum
voor Scheepsarcheologie deze
zomer een onderdak vindt op de
tweede verdieping van het Mari
tiem Museum is toe te schrijven
aan een gelukkige samenloop
van omstandigheden. Een bezoe
ker van dit museum maakte mu
seaal medewerkster Minke van
Meenten attent op het bestaan
van deze reizende expositie, die
gebaseerd is op een aantal op
gravingen dat bij de inrichting
van de IJsselmeerpolders werd
gedaan. Bij deze werkzaamhe
den kwam in de periode tussen
’81 en ’83 een aantal kogge
achtige scheepswrakken aan de
oppervlakte.
Uitgangspunt van dit nieuwe vo-
gelkijkprogramma is om de kij
ker beelden te laten zien die deze
ook zelf kan waarnemen wan
neer hij er een dagje op uit trekt.
Dus geen spectaculaire shots,
verkregen na maandenlang fil
men en ingenieus monteren van
beelden maar tonen wat de dag
daarvoor met de camera is vast
gelegd.
De Koudekerkse Inlagen, een re
servaat van de Vogelbescher
ming aan de voet van de Plompe
Toren is door de programmama
kers uitgekozen als de locatie
waar de eerste opnamen voor dit
nieuwe vogelprogramma wor
den gemaakt. Kluten, tureluurs
en diverse andere steltlopers
zijn daar vanaf de weg goed te
zien.
Waar de kogge zijn oorsprong
heeft is een van de vragen waar
op de heren en dames historici
tot nu toe geen bevredigend ant
woord hebben kunnen vinden.
Mogelijk dat het ontstaan van
dit vrachtschip terug te voeren is
naar de 9e en 10e eeuw toen elk
Fries district (cogge genoemd)
verplicht was om een schip met
bemanning te leveren in de strijd
tegen de Noormannen die de
kusten van de Lage Landen be
laagden. Mogelijk dat zich uit
deze Friese schepen geleidelijk
aan een zeewaardige variant, de
kogge, heeft ontwikkeld.
De reiziger die op een ongelegen
uur, soms bij nacht en ontij,
graag overgevaren wilde worden
kon dat verlangen kenbaar ma
ken door een bel te luiden.
Vooral het overvaren van de
Zuidhollandse- en Zeeuwse stro
men was niet altijd een plezieri
ge ervaring. Ook op de betrekke
lijk korte trajecten konden de
overzetveren zodanig te keer
gaan dat menigeen een gevoel
van zeeziekte voelde opkomen.
Zonder gevaar waren die tochten
in het verleden ook al niet zoals
het gezelschap van de Friese
stadhouder Johan Willem Friso
ondervond toen hij stormachtig
weer bij de Moerdijk in het Hol
lands Diep jammerlijk ver
dronk. Alle verandering behoeft
geen verbetering te zijn. Tbch zal
geen enkele bewoner van Schou-
wen-Duiveland een traan laten
wanneer met ingang van 6 juli
1988 het pontveer Anna Jacoba-
Een dag lang „stroopten” de fil-
mers de omgeving rond de Plom
pe Toren af om de dagelijkse
beslommeringen van het veren
volkje voor de mens vast te leg
gen. Dit alles in het kader van
het nieuwe vogelprogramma dat
de NOS in samenwerking met de
Vogelbescherming heeft samen
gesteld. Dit programma, waar
van de eerste uitzending te ver
wachten is op woensdag 29 juni
verschilt aanmerkelijk van de
gebruikelijke natuurprogram
ma’s.
MIDDELBURG - Het Nationaal
Holografiemuseum Dennis Ga
bor is ondergebracht in het mo
numentale pand van de voorma
lige Nederlandsche Bank in het
centrum van Middelburg. Het is
onlangs officieel geopend. Het
zal nog worden uitgebreid met
een holografisch laboratorium.
aangelegd om de tramwegen op
Sint Philipsland en Schouwen-
Duiveland met elkaar te verbin
den.
Hoewel tussen deze oevers al
in een veel vroeger stadium ve
ren de dienst onderhielden bete
kende de aanleg van die havens
een aanmerkelijke verbetering
ten gunste van personen- en
"htvervoer.
De totstandkoming van de
gloednieuwe Philipsdam zal we-
derom een diep ingrijpende ver-
andering teweeg brengen binnen
11S’ het Zeeuwse eilandenrijk. Over
niet al te lange tijd zal men er
nog maar zelden bij stilstaan dat
met het verdwijnen van het
vaartochtje Zijpe en Anna Jaco
bapolder niet alleen een stukje
gezelligheid en romantiek voor
goed verleden tijd is geworden
maar dat ook andere veranderin
gen na verloop van tijd merk
baar zullen worden.
Dankzij deze opgravingen van
enkele redelijk complete
scheepswrakken zijn de deskun
digen erin geslaagd om de bouw
van dit „dikbuikige schip” te re
construeren, al blijven er om
trent de Middeleeuwse scheeps
werf waar met name de wat
grotere schepen werden ge
bouwd nog vragen onbeant
woord. Wat die bouw betreft
springt de volgorde het meest in
't oog, de Middeleeuwse scheeps
bouwer werkte namelijk van
buiten naar binnen. Eerst fabri
ceerde hij de huid om uiteinde
lijk met het inwendige van het
schip, de spanten, te eindigen.
Die klus klaarde de scheepsbou
wer uit die tijd met vrij eenvou
dige werktuigen als bijlen,
waarvan enkele exemplaren in
de expositie zijn opgenomen,
dissels, spanzagen en een boor,
terwijl hij het uiteraard ook niet
zonder loodlijn, winkelhaak en
meetlat kon stellen.
Kortom, een stukje ambachte
lijk werk, waarbij een behoorlij
ke dosis vakmanschap onont
beerlijk was.