An je Schoneman schildert
markante Zierikzeeënaars
’Ik word geïnspireerd door
7
Üt voorwerpen dicht bij huis
m
15-jarige Wouter Eggink in
i
Spuiten
Opmerkelijke expositie in De Dikke Toren
Panopticum
jke
Ommekeer
en
uur
uur
uur
Geen kunstenaar
zonder werk
t-
ing
ZIERIKZEE - Boven in een klein zolderkamertje
maakt de 15-jarige Wouter Eggink uit Zierikzee
zijn airbrushes. Grote witte schilderijen waarop
in heldere, primaire kleuren alledaagse voorwer
pen zijn afgebeeld op een niet-alledaagse manier.
Een basketbalschoen met afhangende veters, een
rechtopstaande handschoen, een futuristische
racefiets, een doosje shick scheermesjes in een
plasje water. Dat alles gecreëerd met behulp van
een verfspuitje waarmee de verf door middel van
luchtdruk op het papier wordt gespoten. In expo
sitieruimte De Eenhoorn aan het Havenpark te
Zierikzee is van 27 juni tot en met 2 juli een expo
sitie van het werk van Wouter Eggink.
Airbrushes van
De Eenhoorn
ZIERIKZEE - Er gaat haast geen dag voorbij of je ziet ze wel op straat.
Een ieder kent ze, die markante dan wel prominente Zierikzeeënaars
waarvan een aantal door de schilderes Anje Schoneman op het witte doek
is gezet. Die bonte verzameling van markante en prominente stadsbewo
ners is tot en met zaterdag 25 juni in galerie De Dikke Toren in Zierikzee
te zien.
F W
De jonge kunstenaar Wouter Eggink.
Anje Schoneman wiens werk
(landschappen, stillevens en en-
Zierikzee bleek voor Schoneman
een rijke bron te zijn. Via het
Wouter besloot tot de expositie
in De Eenhoorn mede door de
stimulans van zijn moeder, de
kunstenares Saskia Eggink, die
regelmatig exposeert op Schou-
wen-Duiveland. ,,Ik vind het
ook wel leuk. Ik wil mijn werk
graag laten zien aan de mensen.
Horen hoe ze er op reageren en
misschien wat verkopen”. Wou
ter Eggink zit gedurende de ope
ningsuren van de expositie zelf
in De Eenhoorn als suppoost.
,,Ik ben benieuwd. Tot nu toe
hebben alleen vrienden en ken
nissen mijn werk gezien. Die
waren heel enthousiast. Maar ik
Zierikzeeënaars ook, die door
Schoneman met een zekere
waardigheid zijn afgebeeld. „De
opzet van deze portrettenten
doek gezet. Die ernstige blik
heeft ook restaurateur N. van
der Zwan, evenens „een ele
ment” uit de stoet der karakte
ristieke en bekende Zierikzeeë
naars.
„Ik maakte graag modellen uit
modelbouwdozen. Voor de af
werking kon je er zo’n lucht-
drukspuitje met verf bij kopen.
Ik vond het zo leuk om daarmee
te werken dat ik het ook op pa
pier ging uitproberen om teke
ningen mee te maken”. Via boe
ken over airbrush en deelname
aan een airbrush workshop in
Tussen de Havens maakte Wou
ter Eggink zich de techniek ver
der eigen.
aandachtig bestuderen van foto’s
en het nauwkeurig gadeslaan
van deze stadstypes tijdens hun
dagelijkse bezigheden heeft de
Zierikzeese schilderes deze on
losmakelijk bij het stadsbeeld
horende mensen op het witte
doek vereeuwigd. Zo’n 24 stuks
in totaal.
toonstelling is niet geweest om
karikaturen van de mensen te
maken maar om de waardigheid
van deze Zierikzeeënaars te la
ten zien”. Hier en daar heeft An
je Schoneman dan ook niet ge
schroomd om dat ene rimpeltje,
die ene oneffenheid in het ge
zicht wat weg te werken, zonder
daarbij afbreuk te doen aan de
echtheid van het portret.
Een hele klus, zo blijkt uit de
woorden van de schilderes die
zich lange tijd heeft verdiept in
het schilderen van landschappen
en stillevens, een totaal ander
genre. Schoneman beaamt dan
ook dat die overgang in den be
ginne niet bepaald eenvoudig
was. Eenmaal de smaak te pak
ken van het weergeven van neus
vleugels, ogen en jukbeenderen
liep het evenwel voorspoedig.
Wellicht is deze expositie voor
een aantal Zierikzeeënaars re
den om voor het eerst van hun le
ven een galerie binnen te gaan
om te zien of ze zelf of hun buur
man of familielid wel waar
heidsgetrouw is weergegeven.
Mogelijk dat dat voor een aantal
mensen dat graag een portret
van zichzelf zou laten maken de
doorslag geeft om naar Schone
man te stappen met een portre-
topdracht.
De airbrush ofwel luchtpenseel
1 techniek is de laatste jaren sterk
in opmars. Een vorm ervan
(spuitbussen) wordt gebruikt
voor de graffiti-tekeningen die
steeds vaker op stadsmuren zijn
te zien. In een veel verfijndere
vorm, met behulp van een kleine
verfspuit en een luchtcompres
sor, wordt de techniek steeds va
ker gebruikt door mensen die
creatief bezig zijn. „In de recla-
mewereld wordt airbrush al lan
ger toegepast en in feite is de
techniek al ruim honderd jaar
oud. Alleen werd het tot voor
kort nooit als een echte kunst
vorm gezien omdat men bij het
maken van de afbeeldingen niet
i rechtstreeks met het penseel in
contact komt met het papier”, al
dus Wouter Eggink.
In die bonte rij der prominente
en karakteristieke Zierikzeeë
naars bevindt zich ook burge
meester mr J. J. P. M. Asselbergs
achter zijn werktafel, intensief
denkend over wellicht het zo
veelste dictaat vanuit Den Haag.
Ook wethouder J. Groen is door
Schoneman met een ernstige en
wat peinzende blik op het witte
Dat wil niet zeggen dat het ver
vaardigen van een airbrush
schilderij nu 'even’ plaatsvindt.
„Ik ben meestal een week bezig
met de voorbereiding en het ont
werp. Dat is namelijk heel be
langrijk. Je kunt een airbrush
moeilijk verbeteren als je een
maal bezig bent en het werk
wordt in gedeelten opgebouwd.
Eerst maak ik een ontwerp door
De expositie Zierikzeese por
tretten is tot en met zaterdag 25
juni in de Dikke Toren te zien,
vam 11.00-17.00 uur.
uit het werk van de jeugdige Zie-
rikzeeënaar. Wouter Eggink
heeft van jongsaf aan al graag
getekend. De airbrush techniek
ontdekte hij ongeveer anderhalf
jaar geleden per toeval.
wil ook weten wat andere men
sen ervan vinden”. De expositie
van de airbrushes van Wouter
Eggink is van 27 juni tot en met
2 juli. Dagelijks van 11.00 tot
17.00 uur in De Eenhoorn.
Twee dagen erna, op maandag 4
juli, begint in De Eenhoorn een
expositie van het werk van Sas
kia Eggink. Zij exposeert onge
veer twintig etsen waarvan een
derde deel nieuw is. Het meest
recente werk heeft betrekking
op vliegers en is kleuriger dan
het werk dat Saskia Eggink tot
nu toe maakte. „Er komt steeds
meer kleur in mijn etsen. Rood
en geel. In De Eenhoorn ook een
aantal etsen met het thema mu
ziek. Typisch voor het werk van
Saskia Eggink is dat ze bij het
etsen voor de basis van de voor
stelling wel uitgaat van de hele
plaat maar daar later wat aan
verandert of uithaalt. De exposi
tie van de etsen van Saskia Eg
gink in De Eenhoorn duurt tot
en met 9 juli en is dagelijks te be
kijken van 11.00 tot 17.00 uur.
Donderdag ook van 19.00 tot
21.00 uur.
Zierikzee kent bovendien een
aantal mensen dat nagenoeg ie
dereen kent. Ze lopen of fietsen
dagelijks door de stad of hebben
zo hun eigen bijzonderheden die
hen een zekere bekendheid ge
ven. Een greep uit dat „panopti
cum” van karakteristieke Zie
rikzeeënaars. de gebroeders Van
Velthoven, Marius Korstanje
met de fiets aan de hand, ome
Anton en zuster Mertens, de ver
pleegster die bij iedere rechtge
aarde Zierikzeeënaar een begrip
is.
Ook de oude melkboer Van der
Schee, vriendelijk lachend van
onder zijn klak, Tbny Berre-
voets, Jaap Quaak, Piet Sloot-
maker, Centen Plantsoen en
Nico Kort met tatouage en oor
ring hebben voor Schoneman
model gestaan. En dit alles
vormt slechts een willekeurige
greep uit de verzameling mar
kante en prominente Zierikzeeë
naars.
Als Wouter Eggink eenmaal be
gint niet het spuitwerk is het
heel gewoon dat hij zo’n acht uur
achter elkaar bezig is. „Dat moet
Hij bedoelt daarmee dat de verf
I op het papier wordt gespoten.
I Een techniek waarmee zowel
I zeer dunne als dikke lijnen en
I zelfs schaduweffecten kunnen
I worden bereikt, zoals ook blijkt
wel anders krijg je niet het goe
de resultaat”. De jeugdige Zie
rikzeeënaar gaat zo op m zijn
hobby dat hij toegeeft er ook
graag zijn beroep van te willen
maken. „Ik wil er graag in door
gaan. Als werk én als hobby.
Maar vooral dat eerste hangt er
vanaf of mijn schilderijen succes
hebben. Ik wil niet zomaar een
kunstenaar worden zonder
werk”.
Elke plaats heeft zo zijn eigen
typetjes; mensen die hun eigen
plaats innemen in het stads
beeld. Mensen vaak wiens ge
zicht een lang en bewogen leven
verraadt of mensen die altijd
daar zijn waar het gebeurt. Die
galerij van karakteristieke
stadstypes en prominente Zie
rikzeeënaars is voor de kunste
nares Anje Schoneman een on
uitputtelijke bron van inspiratie
geweest voor het samenstellen
van een nieuwe expositie.
kele stadsgezichten) vorig jaar
ook reeds te zien was in de Dik
ke Tb ren heeft het dit jaar over
een andere boeg gegooid. Aanlei
ding tot die grote ommekeer was
een verzoek van Kees Pilaar om
een portret van hem te schilde
ren. Eenmaal verdiept in het
weergeven van gelaatstrekken,
ogen en andere onmiskenbaar
bij het gelaat behorende „onder
delen” rijpte bij Schoneman
eind ’87 het idee om, zoals zij het
zegt „alle knakkers met een ka
rakteristiek dan wel geestig en
karakteristiek voorkomen op
het witte doek te zetten.”
middel van een potloodteke
ning. Dat wordt via een lichtbak
overgebracht op het speciale
gladde papier waarop de air
brush komt en daarna ga ik goed
plannen in welke volgorde de
kleuren moeten worden inge
vuld. Eerst de schaduwpartijen
en daarna de felle lijnen”.