Provinciale VVV Zeeland
komt met de Delta-route
Schouwen-Duiveland heeft
geen 120-kilometer-wegen
Apart
weerbericht
strandgangers
Over landschappelijk aantrekkelijke wegen
I
JS
NIEUWERKERK - De regio Schouwen-Duive
land telt geen zogenaamde autosnelwegen en het
is dus nergens toegestaan harder dan 100 kilome
ter per uur te rijden. Een groot deel van de wegen
laat zelfs geen hogere snelheid dan 80 kilometer
per uur toe. Gebleken is, dat hierover nogal enige
onduidelijkheid bestaat. Onduidelijkheid, die
door de politie wordt bevestigd.
Onduidelijkheid over tvegvak Zierikzee-Bruinisse
-
Kreken
Drie etappes
Zuid-Beveland,
West
Zierikzee
Beschrijving
5
De Plompe toren.
Nodig
Een apart strandweerbericht is
nodig, omdat het weer aan de
kust vaak anders is dan de rest
van het land. In het voorjaar en
de zomer is er vaak meer zon en
minder regen. Het is er wat koe
leren er staat meer wind. Op een
warme zomerdag kan dat weer
type juist heel prettig zijn.
Volgende kern in deze route is
Brouwershaven en van daaruit
gaat het richting Scharendijke.
In de routebeschrijving wordt
de automobilist gewezen op de
De Muralt-muurtjes op de zee
dijk.
Deze strandweersverwachting is
telefonisch opvraagbaar, vieren
twintig uur per dag: 069-1122351.
De kosten bedragen circa 50 cent
per minuut. Het bericht duurt
ruim twee minuten.
uur. Tussen Zierikzee en Burgh-
Haamstede mag zelfs slechts 80
kilometer per uur gereden wor
den omdat het hier een provin
ciale weg betreft.
Wie met zijn of haar voertuig de
regio verlaat komt al snel wegen
Route twee sluit aan op route
één en start dientengevolge in
Burghslujs. In de routebeschrij
ving wordt uiteraard niet nage
laten de passant te wijzen op het
vuurtorenhuisje dat op het Ha
venplateau dienst doet als kan
toor voor de Havenmeester. Het
volgende opmerkelijke monu
ment op de route is de Plompe
Toren van Koudekerke.
Het ministerie van landbouw en
visserij /openluchtrecreatie
maakte het financieel mogelijk
de Deltaroute te ontwikkelen en
uit te geven. Alles bij elkaar is
het een 32 pagina’s tellend boek
werk geworden dat verkrijgbaar
is bij alle WV-kantoren, vanaf 1
mei. De totale lengte van de Del-
taroute bedraagt 609 kilometer.
Het volgende reisdoel in de rou
te is Oosterland. Hier aangeko
men wordt men langs het Gast
huis geleid en via de Hoge
'Maireweg en de Langeweg wordt
!de richting van Zijpe ingesla
gen. Wie voor juli 1988 komt kan
het Veer Anna-Jacobapolder nog
lin actie zien. Wie later komt
komt te laat. Dan is de laatste
veerverbinding van Schouwen-
Duiveland opgeheven.
De verkeersgroep van de rijks
politie heeft haar surveillances
aan de nieuwe snelheidslimieten
aangepast. Nog te vaak wordt er
tussen met name Zierikzee en
Bruinisse te hard gereden. De
maximum snelheid op deze auto
weg bedraagt 100 kilometer per
men weer kiezen. Of een rond
wandeling door de monumen
tenstad maken, of aansluiten op
etappe drie, of aansluiten op rou
te vijf via de Zeelandbrug. Rou
te twee is 24 kilometer lang.
ben delen van het wegennet on
der hun beheer. De onderlinge
afstemming geschiedt in de Cen
trale Politie Verkeers Commis
sie; hét adviesorgaan van de po
litie op verkeersgebied.
Aansluitend op de strikte limiet-
bepaling en de bijbehorende
controle is ook de strafmaat da-
Startpunt van route drie is Zie
rikzee. Even buiten Zierikzee
gaat het via de Gouweveerseweg
naar Ouwerkerk. Langs het Die
pe Gat voert deze derde etappe
naar de kreken van Ouwerkerk.
Een gebied dat ook weer ver
schillende mogelijkheden biedt
voor ontspanning. De caissons
herinneren aan de watersnood
ramp in 1953 en wie wil kan ook
een- bezoek brengen aan het
mini-scheepvaartmuseum.
In het landelijke weerbericht
via radio en tv is meestal onvol
doende gelegenheid om op deze
verschillen in te gaan. Dat geldt
ook voor 003. Daarom heeft het
KNMI een apart telefonisch
strandweerbericht opgesteld.
Voor de stranden op de Wadden
eilanden, langs de Noord- en
Zuid Hollandse kust en in Zee
land wordt een aparte verwach
ting opgenomen.
De Deltaroute is niet voorzien
van bewegwijzering en de route
beschrijving laat hier en daar
aan duidelijkheid te wensen
over. Met behulp van de bijge
voegde kaartjes moet het moge
lijk zijn om toch de juiste weg te
vinden. De auteur Henri Amol-
dus verleende zijn medewerking
bij het opstellen van de beschrij
vingen en toelichtingen.
De route gaat over de Ooster-
scheldedijk verder richting
Schelphoek. Een prima gelegen
heid om even de benen te strek
ken en de auto- of fietstocht af te
wisselen met een wandeling in
dit natuurgebied.
ZIERIKZEE - Bij het KNMI is
fen weerbericht opvraagbaar,
jat speciaal bestemd is voor de
strandgangers (zonnebaders,
surfers en wandelaars). Het be
vat informatie over wind, zon,
regen en temperatuur langs onze
Noordzeekust. Vermeld wordt
hoe het weer is en wat het weer
die dag naar verwachting gaat
doen.
Langs Kerkwerve en Noordgou-
we gaat het vervolgens richting
Schuddebeurs. De etappe ein
digt in Zierikzee en ook hier kan
Etappe drie van de Deltaroute
eindigt in Bruinisse. Daar aan
gekomen is het zeker de moeite
waard om een wandelingetje te
maken over de dijk en de bedrij
vigheid op de buitendijkse be
drijven gade te slaan. De Delta
route voert niet alleen langs
Deltawerken, maar gaat ook en
vooral langs vliedbergen, De
Muraltmuurtjes, karrevelden,
typerende windwijzers en ver
dronken land.
Op Schouwen-Duiveland zijn
drie verschillende routes uit
gestippeld, die ook weer op el
kaar aansluiten. Etappe één
voert van Bruinisse naar Burgh-
sluis en start bij de jachthaven in
Bruinisse. Via de Dillingsweg
wordt men. naar Drèischor ge
voerd en vandaar voert de route
naar Zonnemaire.
Over de Rampweg wordt de au
tomobilist of fietser naar Renes-
se gevoerd en via, de Hogezoom
naar Burgh-Haamstede. Daar
aangekomen wordt men voor de
keus gesteld. Of afslaan richting
Burghsluis, waar men aanslui
ting vindt op route twee, of af
slaan richting Stormvloedke
ring om route vier op
Zuid-Beveland te volgen. Route
één is 38 kilometer lang.
Ook op Schouwen-Duiveland
controleert de politie veelvul
dig, ondanks het feit dat er in de
zomermaanden prioriteiten ver
legd worden. Overigens een pro
bleem voor veel politiekorpsen.
De materiële verbetering is de
aanschaf van een tiental rada-
rinstallaties. Deze installaties
leggen geheel automatisch snel
heidsovertredingen vast. Er
wordt nog over gepraat over de
plaatsen waar deze apparaten
moeten komen te staan. Die zul
len in ieder geval geregeld wis
selen, omdat automobilisten
snel door hebben wanneer er
gens een radarkast geplaatst is.
Of ook de politie op Schouwen-
Duiveland aanspraak maakt op
een van de radarinstallaties is
niet bekend
Zeeuws-Vlaanderen en Oost
Zeeuws Vlaanderen. Deze rond
gaande routes worden met el
kaar verbonden door dammen,
bruggen, veerponten of dijken.
De opzet maakt het mogelijk dat
nig verzwaard. De volgende be
dragen kunnen aan de politie be
taald worden: tot en met 14
kilometer te hard vijftig gulden,
15 tot en met 20 kilometer tach
tig gulden, 21 tot en met 25 kilo
meter honderdtwintig gulden en
26 tot en met 30 kilometer hon-
derdveertig gulden. Betaling via
het openbaar ministerie komt de
hardrijder op respectievelijk 65,
110, 155 en 175 gulden te staan.
De eisen bij de kantonrechter
zijn 75, 130, 180 en 195 gulden.
Overschrijdingen boven de 30 ki
lometer per uur komen de auto
mobilisten op een boete van zes
gulden per kilometer te staan.
De kantonrechter zal een 20%
hogere boete eisen.
Als een automobilist binnen een
jaar voor de tweede keer de
maximumsnelheid met meer
dan 30 kilometer overschrijdt,
wordt de boete met 50% ver
hoogd. Bij een derde overtreding
zal het openbaar ministerie bij
de kantonrechter een geldboete
en voorwaardelijke ontzegging
van de rijbevoegdheid eisen en
bij een vierde keer een geldboete
en onvoorwaardelijke ontzeg
ging van de rijbevoegdheid.
ZIERIKZEE - Op initiatief van de Provinciale VVV Zeeland is de
Deltaroute verschenen. De voltooiing van de Deltawerken was
voor de VVV Zeeland aanleiding om deze uitgebreide autoroute
door het Deltagebied te ontwikkelen. De Deltaroute voert langs
duidelijk waarneembare landschapselementen, die ook iets ver-
telllen over het leven met het water en de strijd tegen het water die
door de eeuwen heen in Zeeland is gevoerd. Met opzet is gekozen
voor een route die gaat over landschappelijk aantrekkelijke wegen
waardoor de route ook geschikt is voor fietsers.
De Deltaroute is opgebouwd uit
zeven rondgaande routes door de
verschillende streken in Zee
land: Schouwen-duiveland, Tho-
len, Noord-Beve-land, Walche
ren,
er ook slechts gedeelten van de
route gereden worden.
De weerselementen worden uit-
gebreider gegeven. Er staat bij
voorbeeld niet alleen vermeld
dat er perioden met zon komen,
maar ook hoeveel uur zon er die
dag waarschijnlijk zal zijn. De
opgave van het actuele weer
komt tot stand in samenwerking
met enkele strandexploitanten,
aangesloten bij Horeca Neder
land.
In de ochtenduren spreken
KNMI-medewerkers het strand
weerbericht elk uur opnieuw in.
In de middag elke twee uur. Het
is dus altijd actueel. Het tele
foonnummer voor het strand
weer wordt gebruikt tot 1 okto
ber.
tegen waar de veel besproken
120 km/uur gereden mag wor
den. Toch is het voor de Rand-
stad-gangers weer oppassen ge
blazen omdat met name in dat
drukke deel van Nederland op
het merendeel van de wegen de
oude snelheidslimiet van 100
km/uur geldt. Niet alle wegen in
den lande lenen zich voor de
snelheidsverhoging.
De politie heeft hoge prioriteit
gesteld aan het controleren van
de naleving. De landelijk opere
rende Algemene Verkeersdienst
Rijkspolitie vervult hierin een
centrale functie. De AVD is ech
ter niet de enige, die zich met de
controle bezighoudt. Ook de
Rijkspolitiedistricten en ge
meentelijke politiekorpsen heb-