De Poon, het schip op de wateren van de Delta A Auto Louis Goedbloed huis r kopen of verkopen? De aangewezen makelaar voor Schouwen-Duiveland is: makelaardij H vogelaar- woudenberg te «V Expositie kunst van eigen bodem in galerieNobel’ in Zierikzee off. Citroën dealer i I off. Saab dealer Bovag schadebedrijf Reparaties aan alle merken inbouwstation Landi-den Har- tog gasinstallaties 1 de Wittestraat 3 Zierikzee^®! 01110-4113 A A O i 7 ■ja ca zijn té bewonderen). Lidtekens Dorpsring 22, Noardwelie bij Renesse, (01116) 1245 Delta; Korte Nobelstraat 39, Zierikzee, (01110) 4951 L 1 Keramiek ‘T 1 L 1 Als de roerkoppen afbeeldingen waren van die van een vrouw, werden ze „flora’s” genoemd. r 1 De expositie is dan ook het re sultaat van een jaap „noeste ar beid". De lessen bij het Leger des Hells worden gegeven door de Zierikzeese kunstenares Mar- ja de Lange en bij galerie „No bel" door kees van de Wetering. leuke handgemaakte kleding en handwerk: pok een grote kcllek- tie keramiek verkocht, onder meer van Tessa Braai (Zierik zee), Jan Rijnsaard (Middelburg; Atelier Koppenol (Rotterdam), Jan v. d. Riet (Zierikzee) en-Na na Tintel (Schiedam). De gale rie is van dinsdag tot en met zaterdags geopend van een tot zes uur ’s middags. Roerkop en hakkebord, zoals die voorkwamen op de poon „Peter Geerts” (1808). I Herkenning OUDDORP. Het V.V.V.-kantoor is gevestigd aan de Hofdijksweg 30a. Telefoon (01878) 1789. Het kantoor is geopend alle werk dagen van 9.00 tot 12.30 uur en van 14.00 tot 17.00 uur. Zon- en feestdagen gesloten. Brouwershaven Bruinisse 01113-1540 Burgh/Haamstede 01115-1513 Ouwerkerk ..,.01114-1651 Renesse 01116-1634 Scharendijke01117 - 533 Zierikzee 01110-2450 Rotterdamse Maritiem Museum dan vaak weer afgeschermd met „Prins Hendrik” ook enkele het ..hakkebord”. lek'tuur die geïnteresseerden in dit vooral Zeeuwse seheepstype kunnen raadplegen, is het twee maandelijks1 verschijnende Zee land Magazine in haar maart nummer. Er hebben vele soorten ponen bestaan, zoals de .gewone”, de „paviljoenpoon”, de „Statiepoon” en de „Statie-.paviljoenpoon”. Het verschil- tussen de. soorten onderling! zat hem bijvoorbeeld in de hoogte van het achterdek en de zicht bovendeks bevinden de vertrekken, zoals „paviljoe nen" en .^staties-”, -maar allen hadden zij met elkaar gemeen De Zeeuwse ponen waren ge- makelijk te herkennen aan hun opvallend levendige kleuren, meestal groen, wit en geel. Bo vendien stond de mast vast op gesteld, omdat zich in de tijd van de ponen nog geen bruggen in de Delta; bevonden. Een an dere mogelijkheid om de Zeeuwse poo van die uit andere streken afkomstige soortgenoten te onderscheiden vormde het „mastschild”, een houten plaat met bijbelse voorstellingen in reliëf. De meest opvallende ver siering, was vaak de „roerkop” een houten, gekleurde afbeel ding van een mannen- of vrou wenhoofd die zich op het roer bevond. Naast het roer kwam, door een opening in de achter-- steven, het„helmhout” (stuur stok) te voorschijn. Die ope ning, „hennegat’.’ genoemd, werd „Prins Hendrik” ook enkele het „hakkebord”.” exemplaren van dit seheepstype De poon droeg nog meer versie- 71'in fó „t- Veertien Zeeuwse amateurkun- stena-ars exposeren tot en met 29 mei tekeningen en schilderij en in de kleine galerie Nobel aan de Lange Nobelstraat in Zierikzee. Zij volgden allemaal teken en schilderlessen in Zie rikzee of bij het Leger des Heils of bij galerie Nobel zelf. i In- galerie Nobel wordt naast I Op het V.V.V.-kantoor zijn ver krijgbaar gratis folders, alsmede adreslijsten en divense platte gronden, kaarten tabellen tegen geringe vergoeding. Even eens verkrijgbaar: visvergun ningen. dat het stoere, hecht gebouwde schepen waren (naar verhouding •korter dan de tjalk)-, die door hun wijde bodem vast op het water lagen. Ook zeer odërhoudend is het in dit maartnummer voorkomende artikel „De Schelde-oever Van Noord-Beveland, langs nollen, kupen en verdronken land", waarin auteur J. P. van de Broecke schrijft over „de lidte kens die het land (van Noord- Beveland) heeft overgehouden uit dé strijd van de mens tegen het water”. Do auteur beoogt Zeeuwen en toeristen een in zicht te gev. i in hetgeen zich aan de Schto droever heeft af gespeeld, opdat elementen in de daar aanwezige natuur door hen niet als natuurlijk of vanzelf sprekend worden waargenomen. Watersporters wordt waarde volle informatie gegeven in „Enige informatie voor toekom stige ru imw a tervaarders’ ZIERIKZEE, mei. Wie kent niet de tjalk, het folkloristische Friese vaartuig dat tijdens het „skutsjesilen.” nog altijd zo uit bundig wordt bewonderd? En ook de Zandvoortse „bommen” zijn als vissersvaartuig toch nog nigt geheel onbekend? Maar de Zeeuwse „poon”, wie heeft die ooit zien varen? Weinigen waar schijnlijk, want van ons eigen folkloristische vaartuig is er nog maar een karakteristiek voorbeeld in de vaart. Dat is het jacht de „Ouderhoek”. Voor andere exemplaren van dit seheepstype kunnen wij ons en kel nog begeven naar enige ma ritieme musea, zoals die in Zie rikzee. MVW GROEP Provinciale Zeeuwse VVV 01180-28051 Schouwen-Duiveland Streek-VVV Schouwen-Duiveland 01114-1651 01119- 314 ringen met zich mee over de wateren van de Delta. En over de geschiedenis valt nog wel wat meer te melden. Meer gede tailleerd, met opgave van De kóp van het schip Was bui tengewoon zwaar; dit om de veiligheid van poon en opvaren de te garanderen op de ruige wateren van de Delta. Want ever de Delta, dat wil zeggen de Zuid-Holalndsè, West-Bra- bantse en Zeeuwse wateren, voer de poon, hoewel de zoge naamde aardappelponen gedu rende vele eeuwen ons land hebben doorkruist. Meestal werden ze gebouwd op werven langs de Hollandse IJs- sel en in Dordrecht, Willemstad, Alblasserdam en zelfs Boskoop. Afhankelijk van hun grootte, die varieerde van 16 tot 60 ton voe ren ze als marktschuit, beurt- of vrachtschip. Zo krioelden in de vorige eeuw de Rotterdamse binenhavens op marktdagen van de ponen, (Reden waarom in het Een paviljoenpoon, zoals die in 1789 door G. Groenewegen in koper werd gegraveerd voor diens boek met toenmalige scheepstypen. Het V.V.V.-kantoor verschaft de nodige inlichtingen over hotels pensions, kamers en zomerhui zen (geen plaatsbespreking), bus-, trein- en veerverbindin- gen. I

Krantenbank Zeeland

Schouwen's Badcourant | 1978 | | pagina 5