GEMEENTE WIL VERDELEN
RENESSE
HOE WESTERSCHOUWEN LANDSCHAP,
WONEN EN RECREATIE OVER DE
ZATERDAG 17 JULI
AANVANG 2.30 UUR
is
9 JULI 1976 Nr. 5
Recreatie
9
K
ni
s t e 1 ij
c h o u w e n
t/m 16 juli 1976
i:
Wonen
Laagwater circa 6 uur later
Landschap
Conclusies
woningen,
„recreatief
sa-
zeggen: „We
AUTO
CROSS
B1DC0UR1NT
u rif
inti
Gratis verspreiding huis aan huis in de Westhoek van Schouwen en op alle campings
op Schouwen-Duiveland
9 juli
10 juli
11 juli
12 juli
13 juli
14 juli
15 juli
16 juli
13.14
14.05
14.53
15.37
16.13
16.47
17.20
Enkele campinghouders in de
gemeente zijn in het verleden al
uit eigen vrije wil begonnen
met een zekere uitdunning van
de terreinbezetting. Dit verla
gen van de bezetting zal door
de overheid gestimuleerd moe
ten worden. Het is immers een
vorm van kwaliteitsverbetering.
van
kampeerterrei
niet begrepen.
De opsteller»;
jftiel alleenW
doodwonde, 3
'föèaMjes 0PsL™__
>men ;in>.
ar eenZB® iaar staan en
*f»laatS8fies op jaarbasis
K®srhuurd. Voor de cam-
mder is dat natuurlijk erg
De aanleg van zomerwoningen
terreinen zal drastisch beperkt
moeten worden. Ze nemen te
veel ruimte in en ze „verstenen”
het landschap. Er zal naar een
méér compacte bouw gezocht
moeten worden (bijv, schakel-
bouw) en naar een logiesvorm
die Westerschouwen nog nau
welijks kent: de appartementen.
ten van de gemeente: behoud
c.q. verbetering van 1. het
landschap, 2. het woonklimaat
en 3. het recreatieklimaat.
WESTERSCHOUWEN - „Het specifieke karakter van de gemeente
Westerschouwen is gebaseerd op de opbouw van het landschap en
daarmee ten nauwste verbonden de ligging aan de Noordzee.
Strand, duinen en het open poldergebied: deze combinatie heeft
Westerschouwen gemaakt tot wat het nu is, nl. een gemeente met
een beperkt aantal inwoners en een groot aantal tijdelijke inwo
ners: de recreanten”.
langrijkste onderdelen van het
structuurplan.
In het plan wordt geprobeerd
een logisch evenwicht te schep
pen tussen 3 hoofduitgangspun-
Hoogwater
12.12
0.45
1.42
2.33
3.20
4.00
4.37
5.10
Aan de hand van de in het
structuurplan uitgestippelde lij
nen, zal de gemeente de vast
stelling van bestemmingsplan
nen ter hand nemen. En omdat
de recreatiebehoeften van de
niet-Westerschouwenaar daarin
een belangrijke plaats inneemt,
is het structuurplan van wezen
lijk belang voor elke toerist in
deze gemeente.
Met deze ware woorden begint
het structuurplan van de ge
meente Westerschouwen. Veel
lezers zullen de neus öptrekken,
nu het woord „structuurplan”
is gevallen. Ze associëren het
met moeilijk-doen, onbegrijpe
lijke volzinnen en met ambte
narij.
Veel politici zullen dat mis
schien met u mee kunnen voe
len, op voorwaarde echter, dat
het u structuurplan nooit asso
cieert met „onbelangrijk”, want
dan zit u er naast. Afgezien van
het feit, dat elke gemeente wet
telijk verplicht is om een struc
tuurplan voor zijn ruimtelijke
ordening in de nabije en verre
toekomst bij de hand te hebben,
is het voor de inwoners (en in
Westerschouwen vooral ook
voor de recreanten) een goed
recht om te weten, hoe het ge
meentebestuur het grondgebied
van de gemeente denkt in te de
len in gebieden voor wonen,
werken, landbouwen en recreë
ren.
die er uitgaat
poldergebied.
Slechts voor één bijzonder*
volg van de< verb|ijfsrecï^E
zou bet polderlandschap^
een functfé’kunnë'h jgervu*
nl. voor de wintgjjffijjgfig
caravans
De toerist, die hier voor het
eerst komt, zal over deze bewe
ring zijn schouders ophalen.
Maar Westerschouwen kent
niet zoveel toeristen, die hier
voor de allereerste keer komen.
Jaarlijks is dat slechts 20 pro
cent van het totale aantal. Niet
minder dan 80 procent kwam
hier al eens eerder. Verscheide
ne onderzoekingen van de laat
ste jaren hebben zelfs uitgewe
zen, dat ruim 35 procent van de
recreanten al 6 maal of méér
in Westerschouwen met vakan
tie kwam.
Het zijn juist deze mensen, die
onze vakantiestreek goed ken
nen en die origetwijfeld bijzon
der geïnteresseerd zullen zijn in
de plannen die het gemeentebe
stuur met betrekking tot de re
creatie in de toekomst heeft.
Daarom volgt hieronder een sa
menvatting van de voor hen be-
Verder worden ook wat maat
regelen opgesomd (verspreid
door geheel het rapport),-die er
op gericht zijn, dat de dorpen
van de gemeente Westerschou
wen iets minder overlast zullen
ondervinden van de recreatie-
golven, die elk .jaar over hen
heen spoelen. Zo zullen in
Haamstede de Noordstraat en
de Ring verkeersarm gemaakt
moeten worden. Voorts zullen
eventuele horeca-vestigingen ge
concentreerd moeten worden
buiten het dorp, nl. nabij de
kruising Kraijesteinseweg-Se-
rooskerkseweg.
plan (em
iden het
18*, meer
warden
In Renesse zal tijdens het zo
merseizoen het dorpscentrum
verkeersarm gemaakt moeten
worden (Hogezoom. Lange en
Kort Reke) en zal het verkeer
van en naar de meest bezochte
recreatiegebieden (Jan van Re-
nesseweg, Hoogenboomlaan en
Laóne) via bestaande en/of aan
te leggen wegen rond het dorps
centrum geleid moeten worden.
Minstens zo belangrijk is in
het hoofdstuk wonen, dat het
moet worden verboden, dat wo
ningen in de dorpskernen wor
den verkocht als zgn. „tweede
woning".
word#
toinghi
GSantrekkelijk, maar het gevolg
is, dat er telkenmale méér ruim
te verloren gaat voor het toe
ristische kamperen. Daar zal
toch in worden voorzien, omdat
er nu eenmaal ontzettend veel
Nederlanders met de tent op
vakantie gaan. En zij kunnen
in Westerschouwen steeds min
der aan hun trekken komen.
Daarom zal het aantal campings
voor toeristisch kamperen moe
ten worden uitgebreid. Het is
echter zéér de vraag, of het
particulier initiatief hierin
brood zal zien. Daarom dient
het probleem te worden door
gesproken met de Vereniging
Recron (Recreatieondememers
in Nederland) en met de Neder
landse Kampeerraad.
De functie vawSsMFwonen hangt
in Westerschouwen ten nauwste
samen met de recreatie. Daar
om onderscheidt het structuur
plan, behalve het „gewone wo
nen" door de eigen inwoners,
ook het zgn. „recreatief wo
nen". Daaronder wordt verstaan
het gebruiken van een meestal
duurdere woning als recreatie
verblijf met de mogelijkheid er
te zijner tijd voorgoed te gaan
wonen. Een dergelijke woning is
gesitueerd in een gebied met
veel soortgelijke
waarbij een sterke vermenging
optreedt met het „gewoon wo
nen."
Naar „recreatief wonen” is
vooral een sterke vraag van
de zijde van mensen die hun
levensavond in een omgeving
als die van Westerschouwen
willen doorbrengen. Recreatief-
wonen-complexen zijn o.m. te
vinden in de omgeving Jan. van
Renesseweg (Renesse), Nieuw-
Haamstede en Westenschouwen.
De planologen van de gemeente
zijn zeer gecharmeerd van dit
soort wonen en in het struc
tuurplan noemen ze dan ook een
aantal gebieden op, die in de
gemeente voor dit soort bewo
ning zouden moeten worden
aangewezen.
Het structuurplan gaat ervan
uit, dat recreatie en landschap
ten nauwste met elkaar samen
hangen. De recreatie bestaat in
Westerschouwen door de aan
trekkelijkheid van het land
schap (strand, duinen, polders).
Daarom moet op lange termijn
juist het behoud van dit land
schap het zwaarste wegen, wil
men de kip met de gouden eie
ren slachten. Op korte termijn
zullen enkele aantastingen van
het landschap moeten worden
toegestaan, omdat daarover al
onderhandelingen worden ge
voerd ofwel al toezeggingen zijn
gedaan. Die zullen echter in de
toekomst achterwege moeten
blijven.
Vooral het duingebied is na
tuurlijk een onvervangbaar
landschap, omdat het een enor
me toeristische trekpleister is.
„Het zou dus eigenlijk onge
moeid gelaten moeten worden”,
zegt het structuurplan. Het
voegt er echter aan toe, dat dit
onmogelijk is, omdat door het
duingebied een aantal wegen
naar het strand lopen, omdat
het waterwingebied is en omdat
het gedeeltelijk als „uitloopge
bied” voor recreanten fungeert.
Vermoedelijk zal in de toekomst
én uitzondering moeten wor
den gemaakt, nl. voor een
strandweg dwars door de Do-
maniale bossen (noordelijk van
de Hogeweg tussen Burgh en
Westenschouwen), met een groot
parkeerterrein aan de duinvoet.
Dit is min of meer onontkoom
baar, omdat het strandbezoek te
Westenschouwen na afsluiting
van de Oosterschelde verplicht
verder noordwaarts zal moeten
worden verplaatst.
Voor het overige zal een deel
van het strandbezoek in Renesse
zich dienen te verplaatsen naar
de Brouwersdam, omdat de
stranden van Westerschouwen
hun topcapaciteit bijna bereikt
hebben, gezien de aard van het
achterliggende duingebied.
Ook de polders van de gemeen
te behoren tot het landschap.
Daarvan zegt het structuurplan,
dat het niet nodig is, deze ook op
te offeren aan de recreatie, ten
eerste niet gezien de agrarische
functie en ten tweede niet van
wege de ruimtelijke werking
van een
Veel lezers vinden het mis
schien enigszins ondoorzichtige
stof, deze inhoud van het Wes-
terschouwse structuurplan.
Maar we zijn er zeker van, dat
het vooral de „vaste klanten”
onder de toeristen interesseert
hoe het gemeentebestuur in
hoofdlijnen denkt over de za
ken, die met het toerisme
menhangen.
Of, zoals de samenstellers zelf
hebben getracht
een harmonische samenbunde
ling te rnaken van de hoofd
doelstellingen (te weten behoud
c.q. verbetering van landschap,
woonklimaat en recreatie) in
het belang van een zo verant
woord mogelijke verdere ont
wikkeling van deze mooie ge
meente Westerschouwen met
zijn zo bijzondere structuur”.
De bemerkingen in het struc
tuurplan, die betrekking hebben
op de recreatie, overlappen na
tuurlijk gedeeltelijk de suggest
ties over landschap en wj
Alleen het beleid ten«|
zomerwoningterreS
hier’