I
3
I
I
Samen slim
besparen
I
VERKIEZINGEN
met DELTA Woningadvies Nieuw
bij DELTA.
S
Start nu met uw advies op www.DELTA.nl/Woningadvies!
G
Spouwmuurisolatie, een nieuwe cv-ketel of toch zonnepanelen? Bij het
energiezuiniger maken van uw woning komt veel kijken. DELTA maakt het
u makkelijk. Vanaf nu is er DELTA Woningadvies:
Online snel en overzichtelijk uw eigen advies-op-maat
De meest efficiënte energie-investeringen op een rij
•Inzicht in terugverdientijd én besparing
Direct offertes aanvragen en orders plaatsen
I
l
CONNEXXION ZET
ER OP IN DAT ER
MEER ZITPLAATSEN
BESCHIKBAAR ZIJN
I V w
A
I
I
I
i I
Ii-J
I
O www.de-bevelander.nl
De Bevelander woensdag 28 januari 2015 21
c
door Mark Lobbezoo
■-
Ml
officieel 14 december inge
gaan, maar door allerlei ju
ridische procedures is het
pas 1 maart zo ver. Met de
nieuwe dienstregeling zul
len er 25 procent minder
bus-uren worden gedraaid
dan in de oude situatie. Wel
zet Connexxion er op in dat
er meer zitplaatsen beschik
baar zullen zijn. Het gat dat
ontstaat zal worden opge-
Openbaar vervoer is een belangrijke factor voor de leefbaarheid in de plattelandskernen.
Foto: Ben Biondina/DNA Beeldbank op www.laatzeelandzien.nl
WW
1
juridische procedures meer 4
tegen de concessie. Deze
procedures hebben niet al
leen tijd maar ook geld ge
kost. “Een nadeel van vrije
marktwerking”, noemt Van
Heukelom dat. In totaal gaat
het- om circa 2,5 miljoen
euro. Dit bedrag bestaat uit
extra kosten voor het lan-
van de oude
(700.000
om eerste hulp te kunnen
verlenen bij hartstilstand.
er nieuwe bus-
sen. Alle nieuwe bussen
die na 12 juli 2015 rijden
zijn standaard uitgerust met
gratis wifi en oplaadpunten.
Inmiddels lopen er geen
vangen door het inzetten
van haltetaxi’s en buurtbus
sen. Gehandicapten blijven
overigens aangewezen op
het WMO-vervoer, aange
zien de Connexxion-bussen
niet worden aangepast. Het
is ook zo goed als zeker dat
er buslijnen zullen verdwij
nen, maar welke dat zijn is
nog niet bekend gemaakt.
Connexxion gaat ervan uit
dat 95 procent van de huidi
ge reizigers gebruik kan blij
ven maken van het reguliere
busvervoer. De overige 5 pro
cent wil de provincie aan
vullen met het zogenoemde
flexnet. Dat zijn belbussen
die gebeld kunnen worden
als Connexxion niet rijdt.
Daarvoor moet je wel mini
maal een uur van te voren
bellen als je met zo’n bus
Op 18 maart 2015 zijn de provinciale statenverkiezin
gen. In aanloop daarnaar toe schrijft De Faam elke
week over een project waarbij de hand van de provincie
zichtbaar is. Een project of onderwerp waarbij de rol
van de provincie cruciaal is geweest en dat er waar
schijnlijk anders niet geweest zou zijn. In deel 3 deze
week gaat het over hef busvervoer in de provincie.
ger uitvoeren
dienstregeling
euro) en extra implementa
tiekosten van zo’n 1,8 mil
joen euro. Dit wordt opgelost
door een kleine verhoging
van het kilometertarief en
het inzetten van andere
buurtbussen dan gepland
en het centraal huisvesten
van de verkeersleiding. Het
(gedeeltelijk) busvrij maken
van' de stationsbrug in Mid
delburg door de gemeente
kost de provincie overigens
ook geld. De bussen moeten
nu omrijden en dat kost een
hogere prijs per kilometer.
De provincie bezuinigt 3
miljoen per jaar op het bus
vervoer. In totaal kost de
nieuwe concessie 150 mil
joen euro in plaats van 180
miljoen voor de komende
tien jaar. Dit terwijl slechts
één procent van de Zeeuwse
bevolking gebruik maakt
van het openbaar busver
voer in de provincie.
De knelpunten worden op
gespaard en daar wordt nog
naar gekeken. Het kan zijn
dat er op basis daarvan aan
passingen worden gedaan.
Bijvoorbeeld of de bushalte
in Ellemeet definitief ver
dwijnt of dat er een andere
oplossing kan worden ge-
vonden.
’WM
C WH<MtqwttuW>MKn>
mee wil. Als je de enige bent
die met een belbus mee wil
op een bepaald moment dan
is het aan de vervoerder om
te kijken wat het handigste
is qua vervoer. De belbussen
kosten gewoon de normale
ov-prijs.
Bij de nieuwe concessie is
Connexxion wel verplicht
om het zogenaamde kernnet
van twaalf lijnen in stand
te houden. Dit zijn de lijnen
waar de meeste vraag naar
is. Volgens gedeputeerde
Van Heukelom is het een
vraaggestuurde concessie
in plaats van een aanbodge
stuurde concessie zoals de
afgelopen tien jaar het geval Ook komen
was.
Op lange lijnen komen er
bussen met extra comfort.
Ook zullen er veel bussen
zijn voorzien van AED’s
R
verbindt
I
Aanpassingen in busvervoer
Connexxion mag de
komende tien jaar
het busvervoer in de
provincie Zeeland
verzorgen. De
vervoersmaatschappij
verzorgde het
afgelopen decennium
al het busvervoer in de
provincie, op Zeeuws-
Vlaanderen
na,daar
was Veolia
de verant
woordelijke
vervoerder.
Dat bedrijf
toonde dit
maal geen interesse
meer voor een nieuwe
concessie. Wel waren
er nog twee andere
gegadigden, namelijk
Arriva en Syntus.
GOES - Connexxion heeft
zich de vorige periode voor
al onderscheiden met het
scholierenvervoer. Voor
gedeputeerde George van
Heukelom gaf dat de door
slag om nu weer voor Con
nexxion te kiezen.
De nieuwe dienstregeling is
-■ .‘j
DELTA Woningadvies
M&efc uw wcrêng dwj.’xwner en
b4>spfc&' op 'ju en>etosten