wat is hot of zeg maar cool Kaakylakken In de ntode Schoolplein niet langer meer alles-beslissend Kies je eigen stijl uit de laatste kaptrends lb Haar voor je ogen. vertrouwde polo helemaal trendy W', i-b Kinderen gaan eigen gang Iedereen Is uniek BK MM Het puur Om in de gaten te houden de ko mende tijd: buttons, echte of als versiering op je kleding. Letters, cijfers en zelfs stripverhalen: ook goed. Je kunt zelfs gaan Harry Pot- den geintroduceerd door de Franse tenisser Lacoste. En tien tegen ÈÈn dat u nu denkt aan dat bekende krokodilletje. De polo is er zelfs in authentieke tennisuitvoering of iets minder teren. Romantische bloemen, vlin ders en ruches voor lieve meiden. Of die daar voor door willen gaan. Rafels voor allebei Bij het vele rood wit en blauw ook stands en op podia ieder op hun manier het individualisme van deze tijd. Zoals de Nederlandse topkapper Richard Koffijberg dat deed bij TOreal,Iedereen’ waar wij een aantal door hem gecreler- de kapsels fotografeerden. Zijn motto: „It’s all 4 U”, vrij geïnter preteerd: u en uw keus komen op de eerste plaats of het nu gaat om korte koppies, half lang, over de schouder vallend, het ‘zo-uit-je- bed-kapsel’: ga je eigen smaak maar achterna. gravel-achtig voor de man; zowel als de vrouw, gebracht door ver schillende modemerken met een keur aan kleur. Vorig jaar al be hoorlijk getipt Èn gedragen wordt die polo nu als ‘trendy' bestem peld, al of niet met een logo. de Amerikaanse vlag ergens op. Airforce-achtige en militaire kle ren. En natuurlijk strepen, strepen en nog eens strepen. Kleuren Wat opvalt is dat bij heel wat kap sels het haar behoorlijk lang en vaak schuin toelopend over het voorhoofd valt. Maar dan zo, dat je er meestal nog wat mee kunt doen. Iets meer opzij dragen, ach ter je oor stoppen, naar achter stylen met een speciaal product, zoals wax: voor Koffijberg is het belangrijk dat je met een coupe verschillende kanten uit kunt. Opvallend bij hem is a-symetrie en onmisbaar de nieuwe kleuren. Niet ÈÈn tint Opvallend is daarnaast hoe effen overhemden uit veel collecties zijn verdwenen om plaats te maken voor een klassiek ruitje of een streep. En die laatste mag best kleur bekennen, ook bij meer ge klede kostuums in zwart, donker blauw of kaki, want dat blijven de basiskleuren. Gekleed ben je de ko mende maanden ook met een lichtgewicht pak in een van de zandkleuren. Heel wat overhemden zijn overi gens iets slanker gesneden om be ter te passen bij de soms wat strak kere kostuums. waarbij er verschillende zich laten inspireren door ‘grote mensen mo de’, anderen alleen naar het kind kijken. Zo gaat dat op het ogenblik, horen we van Martin Claus, gener al manager van zo’n top 5 merk: Salty Dogs. Met Bird Dogs voor de meiden en nog een paar kinder- A merken onder dat zelfde dak. Merken die in ons land overi gens ook goed scoren zijn ondermeer Rags, Esprit, Bad Boys en dito girls, terwijl bij voorbeeld het voor volwassenen bekende sportmerk Gaas tra met z’n kindercol- lectie duidelijk in de stijgende lijn zit. Het schoolplein is niet langer de al les overheersende graadmeter voor wat kinderen graag aantrekken. Was het een aantal jaren nog zo, dat je per sÈ wilde hebben wat er Ketro chic Ook de jackets hebben vaak een verzorgde look in de sfeer van de retro chic van de vroegere CÜte d’Azur toen die streek nog niet het massatoerisme naar zich toe had getrokken. Zo zijn er jacks van soe pel katoen met linnen, fijn gewe ven canvas of gabardine, waarbij een geruite voering zorgt voor net dat beetje meer. In hetzelfde sfeer tje past ook dat maritieme, waarbij je een blauwe blazer kunt combi neren met een witte broek en die zijn er in alle lengtes en uitvoerin gen. Kies er een rode stropdas bij en je bent 100% in de mode. Iets anders? Dan schept het army the ma met heel wat bruintinten en ca- mouflagekleuren een totaal ver schillend beeld. Die trends kun je dan (la ten) toepassen op een ma nier, die bij je hoort, zo za- \y We spraken hem op No Kidding, Nederlands belangrijkste kin derkleding beurs, waar ieder zichzelf respecterend bedrijf op dit gebied present is. En dan zie je natuurlijk wel, dat er ook bij kindermode een bepaalde mo detrend wordt opgepikt. Martin Claus: „Neem het rood wit en blauw van dit moment. Het is er in alle toonaarden. Of kijk naar strepen. Ik noem maar wat. Wat vooral opvalt is dat de kids zo veel kanten opkunnen Èn ook gaan. Het stoerdere Salty Dogs, een op en top Nederlands merk met een Amerikaans sausje en onderverdeeld in verschil lende leeftijdsgroepen, wordt nog steeds groot op- gepakt, maar het rustiger jongensmerk Pointer loopt net zo goed uit stekend. Het is een beetje een ‘colle ge’ stijl, ‘kak- Colberts Veel verwacht wordt er ook van het losse colbert. Ze zijn er - natuurlijk - met fijne streepjes, in koel linnen en hier en daar in fijn ribfluweel met zomerse kleuren, zoals offwhi- te, geel, blauwtinten en zelfs roze/rood. Het is frappant hoe dit seizoen de mannenmode raakvlakken heeft met wat er voor de vrouw wordt ge bracht. Neem nou de streep. EÈn van de kenmerken lente zomer 2002. In truien, sweatshirts, vooral in overhemden en ook op meer bescheiden wijze in colberts zijn ze er in tal van kleur schakeringen. Of kijk naar het maritie me thema met zijn rood wit en blauw, ‘t Heeft niets met onze vlag te maken, want de trend is internationaal, maar vlak die navylook niet uit, zowel in de sportieve als de meer geklede sfeer. eveneens Neder lands Kiekeboe, dat helemaal uitgaat van het kind, spreekt ook een grote doel groep aan met de Engelse kreet: „Isn’t great to be a kid” Met altijd het dankbare blauw in allerlei tinten in de collectie, plus Militaire details, zon der dat je er als een soldaat hoeft bij te lopen zijn er ook voor de man, terwijl er daarnaast be hoorlijk wat wordt gebracht in zandkleuren. Of dat nu om een pak of een losse pantalon gaat. Waar ook voor wordt gekozen, het moet wel ‘smoel’ hebben als we het zo eens mogen zeg gen. ‘n Casual outfit komt niet neer op een simpele spijkerbroek met een T-shirtje, maar een mode-pantalon, al of niet met sportieve details en een shirt of dunne trui in harmoniïrende contrast kleur. En die zijn er ge noeg. Het lila en roze zijn nog niet helemaal verd wenen, maar ze moeten het vaak afleggen tegen helderder kleuren, zoals geel, groen en een warm oranje. Nu de kakikleurige broek ei genlijk standaard is geworden zijn er merken, die komen met soepel zacht ka toen in oudroze of ecru. Lichtblauw en dito geel kom je net zo goed tegen. gen we op de vrij recent in Ahoy gehouden vak beurs ‘Hair Style Neder- land 2002’. Kappers van naam, ook internationale, on derstreepten hier in Zachte lijnen. Levendi- ge contouren. Coupes in I allerlei lengtes van kort, net over de oren tot schouder- lang. Speelse valling en voor al kleur. Dat zijn sleutel woorden voor de haar mode van nu. Een echte voorjaarslook kun je het eigenlijk niet noe men. Zeg maar trends. Want „ieder uniek: het kapsel is een individuele zaak geworden”. Dat is het credo van Hans Pouleijn, public relations manager van l’Oreal ProfessioneL Alles komt een keer terug... Zeggen ze. In de mode is dat echter wÈl het geval al zijn de modellen of de kleuren dan vaak wat anders. Dat gaat dan dit seizoen helemaal op voor de polo, van origine een ten nisshirt, ruim driekwart eeuw gele- bij jou in de klas het meest werd Ook stoer, maar heel veel meisjes gedragen, kon en wilde je niet bui- trekken net zo goed het veel lievere ten een bepaald merk, omdat het Barbara Faber aan. Of Marybell. hartstikke cool was: nu ga je steeds Little ladies zijn het, maar dan wel meer je eigen gang. Natuurlijk sa- in kleren waarin je helemaal kind men met wie die kleren voor jou moet kunnen zijn”, weet hij uit vak- gaat uitzoeken (en betalen...), ervaring. Daarbij blijven evenwel een aantal merken de top vijf aanvoeren, JeUKS Dus gaat het ook hier om stoffen, die tegen een stootje kunnen en goed wasbaar zijn. Wat uiteraard vooral opgaat voor jeans, want dat is weer helemaal terug. Claus: „We merken het bij ons merk Dobber jr. Denim loopt enorm en dan hoeft het niet persÈ allemaal blauw te zijn”, is voor hem een duidelijk ver koopgegeven. voor een kapsel, maar verschil lende geraffineerd toegepaste harmoniïrende kleuren. Bij lang haar kiest Koffijberg voor ver schillende lengtes, ook aan de zij kanten, waardoor het haar niet zwaar naar beneden valt, maar luchtig aandoet. Mi houdt het soires, Kiekeboe dit voorjaar net zo goed op primaire kleu ren. kers’ in de volks mond. Idem dito voor Bird Dog. -er- -Ki' Ook de man kan op zijn strepen staan '-■k

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 2002 | | pagina 25