ÈScholeninfo
Buys Ballot loodst kinderen
I
Beroepsonderwijs Zeeland start
doorlopende leerweg MBO en HBO
I n het kader van de verdere verbetering van de aansluiting tussen het middel-
Groene opleidingen steeds meer in trek
door de eerste moeilijke tijd
Ex-leerling ROC in de prijzen
Ir f F
w
pagina 13
Cursusonderwijs
MBO
woensdag 16 januari 2002
1. Schooltype
3. De schoolorganisatie
Hoe wordt de basisvorming ge
geven? Welke vakken geeft de
school naast de wettelijk ver
plichte vakken? Wat wil de
school bereiken bij de leerlin
gen? Welke mogelijkheden kent
de school voor extra (eindexa-
men)vakken? Hoe groot zijn de
groepen/klassen?
4. De leerlingen in het
eerste jaar
5. De vorderingen en re
sultaten
6. De begeleiding van
leerlingen
7. Extra activiteiten voor
de leerlingen
8. Wat er gebeurt voor,
tijdens en na de lessen
Hoe zitten de lesroosters in el
kaar? Hoe vroeg en tot hoe laat
is er toezicht of opvang?
9. Het contact met
de ouders
10. Het schoolklimaat
2. De schoolomgeving
Is er één schoolgebouw of zijn
meerdere gebouwen? In wat
voor omgeving liggen de lokalen
en velden? Is de school schoon?
Is het een ‘veilige’ school?
Mentoruren
VMBO
rxe keuze van een school wordt vaak door toeval-
Mligheden bepaald. Soms wordt er voor een be
paalde school gekozen, omdat de vriendjes en
vriendinnetjes er ook naartoe gaan. Of omdat de
school toevallig dicht in de buurt is of omdat men er
goede verhalen over gehoord heeft.
I baar en hoger beroepsonderwijs wordt in Zeeland er september 2002 gestart
met twee doorlopende leerwegen MBO/HBO. Het betreft een initiatief van ROC
Westerschelde, ROC Zeeland en Hogeschool Zeeland. Vooralsnog gaat het om
twee trajecten te weten: MBO-Administratie/HBO-Bedrijfseconomie en MBO-
Werktuigbouw/HBO-Werktuigbouwkunde.
Introductieprogramma
AXpeens ben je een brugklaspieper en zit je op
Meen nieuwe school en moet je je weg weten
te vinden. De overgang van groep acht naar het
voorgezet onderwijs is een grote stap in een
kinderleven. Sommigen hebben er totaal geen
moeite mee en vinden alles wat op hen afkomt
spannend.
Faalangst reductie
training
in zowel het VMBO als in het MBO van het Groen
I College Goes zit nog steeds groei! Niet alleen ko
men er steeds meer nieuwe studierichtingen bij, ook
het aantal leerlingen blijft groeien. Het is een teken
dat de manier van onderwijzen en begeleiden door
ouders en leerlingen wordt gewaardeerd. Het succes
van de school danken we aan het feit dat het Groen
College Goes de enige school is in Zeeland, die
“Groene” opleidingen verzorgt en omdat er hard ge
werkt wordt aan leerlingenbegeleiding en -zorg. Ook
speelt de ligging van de school (vlakbij NS- en Con-
nexxion stations) een belangrijke rol.
Schoolkeuze: meer
dan toeval alleen
er
Bron: min. OcenW.
In klas i en 2 wordt wekelijks naast de
I
Het Groen College Goes heeft in 4 jaar
tijd haar leerlingenbestand zien verdub
belen. Drie jaar geleden werd een gloed
nieuwe vleugel geopend om het groei
end aantal leerlingen wat meer ruimte te
geven. In totaal krijgen op het Groen
College Goes (naast het uitgebreide cur
susaanbod) ongeveer 1100 leerlingen op
VMBO en MBO samen hun onderwijs. Er
wordt getracht om lesuitval zoveel als
mogelijk is te beperken. Wie lessen mist
of het wat betreft prestaties laat afwe
ten, wordt door docenten en mentoren
waar nodig bijgestuurd.
De oud-Kortgenenaar Floor Meijer
heeft vorige week tijdens de vak
beurs Horecava een unieke pres
tatie neergezet. Floor Meijer is
Chef de Partie van het Crown Pla
za Hotel in Den Haag. Meijer volg
de een opleiding aan het ROC
Zeeland College in Middelburg en
werkte in deze tijd bij Steakhouse
De Lachende Koe in Goes. Hij won
een zilveren Noorse Zalmmes
(tweede prijs), een zilveren vlees-
vork (tweede prijs) en een zilve
ren aardappeltrofee (eerste prijs).
De succesvolle loopbaan van Fl
oor Meijer begon op het ROC Zee
land College in Middelburg.
Foto Crown Plaza
vijftien vakken van de basisvorming een
aantal lessen besteed aan Praktische
Sector Oriëntatie. Tijdens deze uren ma
ken leerlingen kennis met “de groene
vakken”. Vanaf klas 3 worden deze uit
gediept. Ook tijdens de theorielessen
wordt zeer regelmatig aandacht besteed
aan “het groen”. In klas 4 lopen leerlin
gen één dag per week stage, om de
praktijk van het bedrijfsleven te leren
kennen. Stages worden gedaan bij bijv,
plantsoenendiensten, akkerbouw-, vee-
of fruitteeltbedrijven, dierenasiels, tuin
centra, bloemenwinkels enz. In de regio
zijn vele bedrijven bereid leerlingen te
begeleiden.
Het MBO kent zeven studierichtingen in
dag- en deeltijd, namelijk: plantenteelt
(akkerbouw, fruitteelt en glastuinbouw),
veehouderij, paardenhouderij, bloemen-
en tuincentrumbranche, dierverzorging,
inrichting en beheer Groene Ruimte en
TMR (technisch medewerker op een re-
creatiebedrijf).
Bijna alle leerlingen kiezen na het VMBO
een Middelbare opleiding. Velen stro
men door naar een “groene” opleiding
binnen het Groen College Goes. Een
aantal leerlingen kiest voor een andere
sector, bijv, “zorg en welzijn”, “techniek”
of “economie”.
Het VMBO op het Groen College Goes
kent 3 leerwegen, n.l. de basisberoeps
gerichte, de kaderberoepsgerichte en de
gemengde leerweg. Afhankelijk van de
afgelegde leerweg kan een leerling wor
den toegelaten van een 2-jarige tot een
4-jarige MBO-opleiding.
Een steeds belangrijkere rol in het oplei
dingenpakket van het MBO spelen de in
ternationale uitwisselingen en stages
met scholen in het buitenland. Deze ac
tiviteiten zijn een rechtstreeks gevolg
van de samenwerking tussen een aantal
partnerscholen in Zweden, België, Duits
land, Frankrijken Engeland, waarbij elke
school eigen leerlingen uitzendt en leer
lingen van de partnerschool ontvangt.
Ook worden sinds enige jaren contacten
onderhouden met scholen en bedrijven
in Litouwen.
Projectonderwijs in maatschappelijke
context.
In de laatste jaren van hun studie maken
de leerlingen deel uit van een eigen be
drijf, waarbij gewerkt wordt met op
drachten die door externen zijn vers
trekt: planning, kostenberekeningen, fi
nanciële controle, personeelszaken, ma
nagement, communicatie, rapporten sa
menstellen, vergaderen en presenteren
zijn in dit verband sleutelbegrippen!!
Leerlingen met een geestelijke of licha
melijke beperking hoeven op het Groen
College niet langs de zijlijn te staan. De
school participeert in een landelijk pro
ject “Groen Licht”, waarbij na een inta
keprocedure ook gehandicapten kunnen
deelnemen aan het reguliere onderwijs.
Het Groen College Goes aan het Stationspark heeft voor iedereen die
van de natuur houdt en graag met planten en dieren omgaat een breed
pakket aan opleidingen.
De school heeft alles onder een dak in een modern, nieuw gebouw, dat
is afgestemd op het veelzijdig onderwijs.
Deelnemers die zich voor deze trajecten aanmelden, wor
den na een uitvoerige intake vooraf (bij Administratie) of
tijdens het eerste leerjaar (bij Werktuigbouwkunde) gead
viseerd om dit traject al dan niet te gaan volgen. De leer
ling beslist overigens zelf - ongeacht het advies - of hij of
zij kiest voor het traject. Voor de doorlopende leerweg
MBO-Administratie/HBO-Bedrijfseconomie zijn voor de
toelating bovendien vakken als Nederlands, Engels, Econo
mie, Handel/Wiskunde een voorwaarde. Voor de doorlo
pende leerweg MBO-HBO Werktuigbouwkunde zijn dat de
vakken Wis- en Natuurkunde.
en door de gezamenlijke invulling van de stage.
De opleiding is bedoeld voor: MAVO gediplomeerden C/D,
Gediplomeerden uit de toekomstig theoretische en ge
mengde leerweg van het VMBO, HAVO gediplomeerden,
HAVO-3 leerlingen met een toegangsbewijs naar HAVO-4,
Ongediplomeerde HAVO-instromers uit HAVO-4 of HAVO-5,
Uitvallers uit HBO-opleidingen met een HAVO-diploma die
alsnog een MBO-diploma willen verwerven en/ofeen
HBO-herstart willen maken.
Het cursusonderwijs binnen het Groen
College Goes is een afdeling die ernaar
streeft om de scholingsvraag die bij be
drijven, overheidsinstellingen en cursis
ten leeft te vertalen naar concrete cur
sussen. Hierin onderscheiden we ver
schillende scholingstrajecten te weten:
Bedrijfsopleidingen die op de wensen
van de klant worden afgestemd.
Open inschrijvingscursussen die bij
voldoende deelname starten (indivi
duele inschrijving)
Individuele scholingstrajecten die in
overleg met cursisten worden opge
steld.
Gesubsidieerde cursussen die via de
standsorganisaties worden uitgezet
(“kaderbriefcursussen” en de cursus
sen vrouw en bedrijf)
Het afgelopen jaar telde het Cursorisch
Onderwijs ruim 2500 cursisten die een
opleiding gevolgd hebben. Ook voor het
komend jaar hebben we een breed scala
aan cursussen. In onderstaand overzicht
treft u de cursussen aan die voor ko
mend jaar gepland staan (mits voldoen
de inschrijvingen).
Verlengen
Licentie 1 akkerbouw
Licentie 1 groenvoorziening
Licentie 1 fruitteelt
Licentie 2
Licentie 3
Bloem en groen
Ned bloemwerk DFA1
Workshop bruidswerk
Licentie 1 akkerbouw
Licentie 1 groenvoorziening
Inzetten gewasbescherming
Uitvoeren gewasbescherming
Distribueren gewasbescherming
Mollen en woelratten
Mollen en woelratten examen
Paard
Voedingen huisvesting
Exterieurleer
EHBO bij paarden
Kaderbrief cursussen
V B Office
V B Internet
V B Computerboekhouden
Verkoop boerderij producten
Water
Biologische akkerbouw
Voedsel veiligheid
Plantenkennis hoveniers
Veilig werken langs de weg
Gebruik bosmaaiers
Gebruik kettingzagen
Gebruik bosmaaiers en kettingzagen
Bouwkundige elementen in het groen
Snoeien van laanbomen
Klimcursus
Glastuinbouw
Oriëntatie glastuinbouw
BBSW glastuinbouw
Dit kan een wat smalle basis
zijn, om een dergelijke belang
rijke keuze op te funderen. De
keuze voor een bepaalde school
kan namelijk sterk bepalend zijn
voor de toekomst van een kind.
Door gericht vragen te stellen
kan men als ouder snel meer te
weten komen over de kwaliteit
van een opleiding. Hieronder
staat een rijtje vragen die een
richtlijn geven bij de beoorde
ling van wat een school kan bie
den.
De vragen zijn per onderwerp bij
elkaar gezet. Telkens is ruimte
vrijgelaten voor uw eigen vragen
of aantekeningen. U kunt de lijst
gebruiken om na te denken en
te praten over de meest geschik
te school voor uw kind. Als u
vóór het gebruik enkele kopiet
jes maakt van de lijst, kunt u de
lijst steeds opnieuw gebruiken.
Dan krijgt u een goed zicht op
uw persoonlijke jndrukken van
de verschillende scholen.
Welke school zoekt u voor uw
kind? Vbo, mavo, havo, vwo? Om
welke vbo-afdeling gaat het?
Een openbare school of een bij
zondere school? Een kleine of
grote school, scholengemeen
schap of categoriale school?
Welke kwaliteit biedt de school
in vergelijking met andere scho
len?
Om welke school gaat het hier?
Naam van de school:
Hoe wordt er lesgegeven? Is er
onderwijs in de eigen taal en
cultuur? Hoe gaat de school om
met culturele verschillen (bij
voorbeeld met religieuze feest
dagen)?
Hoe worden de leerlingen in het
eerste jaar begeleid?
Hoe worden de groepen samen
gesteld?
Kent de school een brugperiode
en hoe lang duurt die, één of
twee jaar?
Is er op de school aandacht
voor de overstap van de basis
school naar de nieuwe school?
Hoe worden de leerlingen ge
wend aan het nieuwe onderwijs?
Krijgen de leerlingen vaak repe
tities en toetsen? Worden er cij
fers gegeven of omschrijvingen?
Hoe moet ik die cijfers of om
schrijvingen lezen? Heeft de
school een eigen leerlingvolg
systeem?
Hoe werkt zo’n leerlingvolgsys
teem? Hoe vaak krijgen de leer
lingen een rapport?
Kunnen leerlingen blijven zitten?
Maakt de school vooraf de regels
bekend die ze hanteert bij over
gaan of zittenblijven? Wanneer
krijgt de leerling een advies voor
de verdere studierichting?
Is er extra begeleiding voor ach
terblijvers? Zijn er extra moge
lijkheden voor zeer goede leer
lingen?
Is er huiswerkbegeleiding en
hoe gaat dat in zijn werk? Zijn er
klassenleraren en wat doen die?
Zijn er vaak excursies, works
hops en werkweken? Waar gaan
de leerlingen met uitstapjes
naar toe?
Wat zijn de kosten daarvan? Wie
betaalt die excursies, werkwe
ken en uitstapjes?
Zijn er bijzondere feesten en hoe
vaak is dat? Wat doet de school
extra aan sport, culturele en an
dere activiteiten? Is er een leer-
lingenraad? Hoe staat het met
die leerlingenraad? Is er een
schoolkrant?
Hoe is de begeleiding van de
Naar welke schoolsoorten gaan
de meeste leerlingen vanuit deze
school? Wat zijn de examenre
sultaten van de school?
Wat wordt er gedaan tegen pes
ten op school? Hoe zit het met
het spijbelen? Wat doet de
school als een leerling niet op
school is gekomen? Hoe staat
het met het vandalisme en crimi
neel gedrag op school?
Is er een vertrouwensman of -
vrouw? Is er een klachtenrege
ling of klachtencommissie?
Zijn de leerkrachten vaak ziek?
Is er leerlingopvang bij lesuit
val? Wat wordt er op school ge
daan aan de geloofs- of levens
overtuiging?
leerlingen geregeld bij lesuitval
of tussenuren?
Hoe is het overblijven geregeld?
Hoe is de school verzekerd te
gen schade die door de kinderen
wordt veroorzaakt?
Gebruikt de school hulp van ou
ders? Is er een actieve ouder
raad en wat doet die?
Wie zitten er in de medezeggen
schapsraad en wat doet die?
Hoe vaak zijn er activiteiten voor
ouders en wat houden die in?
Hoe onderhoudt de school het
contact met de ouders over de
leerling?
Hoe worden ouders over proble
men geraadpleegd? Wanneer
neemt de school contact op?
Wordt er rekening gehouden
met ouders van niet-Nederland-
se komaf en hoe dan?
Wat zijn de schoolregels, is er
een schoolreglement? Hoe gaat
de school om met straffen en be
lonen? Houdt de school reke
ning met andere culturele ge
bruiken (bijv, religieuze.feestda
gen)?
Is er een (bewaakte) fietsenstal
ling?
Er wordt dan nog wel eens
een traantje weggepinkt en
dat begrijpen we. Aan de
kennismaking wordt veel tijd
besteed. Zo hebben we de
mentoruren, waarin de stu-
die-uren vallen, de mentor-
gesprekken en de huisbezoe
ken. Dat laatste doe ik bij alle
leerlingen. Voor het verkrij
gen van een totaalindruk van
het kind een belangrijk on
derdeel, waardoor ik proble-
Op het VMBO worden vele groene vak
ken aangeboden, zoals dierverzorging,
veehouderij, bloemschikken, groenvoor
ziening, plantenteelt, levensmiddelen
technologie en agrarische techniek. Het
VMBO kenmerkt zich door een prettige
sfeer, respect voor elkaar, persoonlijke
begeleiding, leerwegondersteuning, af
wisseling en “leren door doen”.
Algemeen
VCA -1
Praktijkopleiders cursus
BHV
BHV herhalen
Soms wordt er voor een school gekozen omdat vrienden en vriendinnen er ook naar toe gaan.
Binnen deze twee trajecten wordt de totale studieduur
voor MBO en HBO bij het traject Administratie/Bedrijfseco
nomie van 7 naar 6 jaar teruggebracht en bij het andere
traject van 8 naar 6,5 jaar. De verkorting van de studieduur
is mogelijk doordat de afzonderlijk MBO- en H BO-opleidin-
gen op alle relevante aspecten met elkaar zijn vergeleken
waarbij de geconstateerde overlap eruit is gehaald. Dit be
tekent dat gelijksoortige vakken in elkaar zijn geschoven
en stageperioden (Beroepspraktijkvorming) worden ge
combineerd. Binnen de MHBO-trajecten is dus geen spra
ke van een MBO-opleiding plus een (verkorte) HBO-oplei-
ding maar van een geïntegreerde MHBO-opleiding waarbij
zowel het MBO- als het HBO-diploma wordt behaald De
studenten die voor een dergelijke doorlopende leerweg
kiezen, starten tijdens het begindeel van de studie voorna
melijk met MBO-eenheden en naarmate de studie vordert
neemt het aantal HBO-eenheden verder toe. De student
kan daarbij zowel met reguliere MBO lesstof bezig zijn, als
extra MBO- en HBO-onderdelen volgen. Dat kan zowel bin
nen het ROC als op de HZ zijn. Ook kan dat door het actief
meedoen met de projectweken (bij Werktuigbouwkunde)
Eigenlijk staat het hele
schooljaar in groep acht in
het teken van de overgang
naar het voortgezet onder
wijs. Een grote stap die vroe
ger nog al eens onderschat
werd, zowel door de leerlin
gen zelf als door de school.
Tegenwoordig wordt middels
een uitgebreid introductie
programma de pijn voor zo
ver aanwezig, wat verzacht.
Het programma houdt reke
ning met vrijwel alle aspec
ten die om de hoek komen
kijken bij dit proces. „Dat be
gint al in groep acht", aldus
Kreeft. „Dan komen de kinde
ren kennismaken bij ons. Het
schooljaar begint met een
kennismakingsprogramma,
waarin ze wegwijs wordt ge
maakt in het schoolgebouw
zelf, ze krijgen praktische
aanwijzingen, maar er is ook
aandacht voor spelletjes en
ontspanningsactiviteiten om
de groepsband te verstevi-
rr
gsn
Een belangrijke schakel in dit
proces is de mentor. Iedere
Andere kinderen weten hun
draai niet te vinden. De scho
len zelf doen hun best om de
kinderen in deze periode zo
goed mogelijk te begeleiden.
Op het Buys Ballot College in
Goes is een uitgebreid bege
leidingsprogramma dat de
kinderen door die eerste tijd
heen loodst. „En de meeste
kinderen redden het uitste
kend met onze begeleiding",
aldus Bert Kreeft, afdelingsdi-
recteur van deze school.
klas heeft een docent die hen
de eerste twee jaar begeleidt.
Hij of zij zorgt voor contacten
tussen de leerlingen en de
school, maar signaleertook
problemen en zoekt actief
naar een oplossing. Marian
Dronkers, docente Neder
lands heeft klas 1J onder
haar hoede, een Havo/VWO
brugklas met 28 leerlingen.
Zelf vindt ze het mentor
schap een van de leukste
functies binnen het onder
wijs. „In twee jaar zie je on
zekere brugsmurfjes veran
deren in zelfverzekerde scho
lieren. Het is leuk als je weet
dat je daar een bijdrage aan
hebt geleverd", vertelt ze.
„Als mentor bemoei ik me
actief met de leerlingen en ik
houd ze zeker de eerste paar
weken extra in de gaten. Dat
zijn gewoon zware weken
voor alle kinderen. Ze wor
den overladen met een wir
war aan indrukken, ze moe
ten een eind fietsen, hebben
veel verschillende docenten
en moeten hun plek in de
klas weten te vinden.
Mochten kinderen het na lan
gere tijd nog niet redden,
dan blijft dat zelden onopge
merkt, verzekert Marian
Dronkers. „Lichaamstaal of
slechte cijfers zeggen vaak
genoeg. Zo'n kind laat ik niet
aanmodderen, daar ga ik
mee in gesprek en we zoeken
naar een oplossing voor de
situatie. Dat kan zowel in so
ciaal opzicht, door extra ge
sprekken of trainingen (zoals
de faalangst reductie trai
ning) of door bijles voor be
paalde vakken of zelfs door
extra begeleiding. Maar nog
maals onzekerheid in de
eerst periode is heel gebrui
kelijk."
Dat die eerste tijd niet zo ge
makkelijk was heeft Michelle
Verhage uit Kapelle ook erva
ren. „Ik wist niet echt wat ik
kon verwachten toen ik naar
de brugklas ging. Het was in
het begin zwaar, heel veel
vakken en veel verschillende
leraren. Het was een moeilij
ke tijd en voor vakken als
wiskunde en biologie haalde
ik ook niet zo'n goede pun
ten. Mevrouw Dronkers, mijn
mentor vertelde me dat het
normaal was en dat meer
kinderen onzeker waren de
eerste tijd. De mentorge-
sprekken vond ik fijn, ik
schaamde me niet en na een
tijdje zag ik het ook wel weer
zitten."
Maar dat het niet altijd zo
hoeft te zijn, bewijst Christi
aan 't Hart. Hij vond de nieu
we school een avontuur. „In
het begin zag ik er een beetje
tegenop, maar toen het een
maal zo ver was, werd het
steeds leuker. Ik heb nog niet
veel gebruik gemaakt van het
mentorspreekuur en ik hoop
dat het zo blijft."
men beter kan inschatten.
Ook tijdens de mentorge-
sprekken, heb ik de kans om
probleemsituaties met de
kinderen zelf te bespreken.
Positief bevestigen en ze
steunen zijn belangrijke ins
trumenten tijdens een ge
sprek. Ik doe er in ieder geval
alles aan om de drempel zo
laag mogelijk te houden. Zo
mogen ze me ook privé bel
len."
-ar
lil
1 f