Schouten Parket N ■eer. tAMKSHHi isi te- 11 weekblad voor zuid- en noord beveland GN &WNMTHDG1ZGH 'NIEUWE COLLECTIE! TUINMEUBEL LEEGVERKOOP ZIE PAGINA 9 BIJ DE ZEELANDHALLEN GRAND THEATER GOES 0113-215165 j FILMPROGRAMMA VANAF Woensdag 21 augustus 1996 - 48e jaargang no. 34 Rapid Klaar terwijl u wacht bij: Zin van de Westerschelde TSens/'ce 1>F BKTF PWMWMnGfT (foto Beppy Everaers). 4-=i2. Magdalenastroot 5, Goes, Tel. 0113-215715 c/ord, Scheepvaart GRIEKSE AVOND OP HET VEERSE MEER zondag 25 augustus met: Grieks eten 2 Griekse bands Griekse dansgroep voor maar 60,- p.p. Kinderen tot 12 jaar gratis Reserveer tijdig bij: MWAi.PICmBi.emre resiTO 0F1BTWÏT wm» UANBEWNTmt BafllBBirT KUftCTWI ERKEND PARKETSPECIALIST M Gtoes Lange Kerkstraat 44 Rapid Service Goes SPORTIVA (made by Continental) 155/80 x 13 f.68,85 155/70 x 13 f.75,60 175/70 x 13 f.85,75 (inkl. monteren, balanceren ventielen!) ^““'«•/.99,00 Bij de foto: Fort Ellewoutsdijk: een monument aan de Westerschelde in beheer van Natuurmonumenten. (foto Beppy Everaers). Fietstocht in de Manteling (Van één onzer redacteuren) Ellewoutsdijk - Een bekend sportvisser uit Goes meldde vorige week met veel enthousiasme aan Rinus Rentmees ter van café De Steiger te Hoedekendkerke dat hij sinds jaren weer een griet had gevangen in de Westerschelde. En mooie zeebaars. Daags erna meldde de krant dat begonnen is met het uitdiepen van de Westerschelde, waardoor nog grotere schepen Antwerpen kunnen bin nenvaren. En de Westerscheldetunnel is in de maak.... Een verhaal over het wel en wee der Westerschelde. Loodsdiensten 22 t/m 28 AUGUSTUS 1996 Bij de foto: De Westerschelde op een zomerse dag, gezien vanuit Ellewoutsdijk, waar over een jaar of zes de tunnel moet liggen die Beveland met Zeeuws-Vlaanderen verbindt. (foto Beppy Everaers). Zoogdieren en vogels Baggerwerk De bron Hansweert en veiligheid Vissen uit Bij de foto: Scheepvaart: voor Zeeland en België van levensbelang. Er worden dan ook zware stormen getrotseerd. (foto Beppy Everaers). 9^9363 5 v i- W’ Wj Hou je adem in. Kijk niet om. re kant’ «natuur. I Wel en wee der Westerschelde 'wé»'. M;<| Banden Uitlaten NERGENS GOEDKOPER’ Z 1 1 Afspraak vooraf niet nodig. Klaar terwijl u wacht. Prijzen incl. montage. Vaste prijzen. Originele Ford onderdelen. Vroeg open, laat dicht. Vertrekplaats: Loskade Middelburg (t.o. NS Station) Vertrektijd 17.00 uur Aankomsttijd: 22.00 uur Nederlands gesproken De eveneens vorige week her ziene brochure "De zin van de Westerschelde" is tegen die achtergrond interessant lees voer. Het is een uitgave van de provincie Zeeland. bruggen, zo is bij opgravingen gebleken. In geschriften wordt de rivier voor het eerst genoemd door de Romeinen Plinius, Taci tus en Caesar. Zij schrijven: Scaldis. het kan zijn dat zij de naamgevers zijn van deze rivier in het noorden van hun rijk. Zeker is dat niet, want de Romei nen kunnen de naam weer ont leend hebben aan het Germaan se woord Scald, dat ondiep bete kent. In die tijd was de Schelde een ondiepe rivier. Hoe het ook zij, in de middeleeuwen was de algemene benaming Scald. Dat werd in Frankrijk: Escald, later Escaut, zoals men daar nog zegt. Noordelijker werd Scald via Scelt Schelde, maar in plaatselijk Vlaams dialect spreekt men hier en daar nog steeds van "het Scelt". Vanaf de boulevard in Vlissingen heb je een mooi uitzicht op de voor schepen tot 140.000 ton. Vandaar dat België aan Neder land heeft verzocht de Wester schelde dieper te maken. De brochure schrijft verder: De veerboten van Vlissingen-Bres- kens en Kruiningen-Perkpolder kruisen eveneens de vaarweg van de zeeschepen, om precies te zijn 23.000 en 21.000 maal gerspecie wordt buiten de vaar geul op diverse plaatsen in de Westerschelde weer gestort en ze van storten en de hoeveelhe den zand, leiden tot verstoring van het bodemleven. De extra (daar zijn de verschillen door gaans het grootst) als gevolg van eerdere verdiepingen betrof zo'n 20 cm 15 cm lager laagwater sen door het water te zien darte len, van Vlissingen tot in Antwer pen toe. Ook de zeehond was nog vrij algemeen op de platen in de Westerschelde te zien. De 20.00 u. 19.00-21.30 u. 19.00-21.30 u. .19.00-21.30 u. 20.00 u. 20.00 u. Zaterdag Zondag Woensdag De vorige week versche nen, herziene, - brochure 'De zin van de Westerschel de' heeft een oplage van 3.000 stuks en is verkrijg baar bij het Informatiecen trum van de Provincie Zee land, tel. 0118 - 631400. Robert Jan Swiers van de afdeling voorlichting vertelt: 'Zowel de eerste als tweede brochure over de Wester schelde waren in vrij korte tijd uitgegeven. Je kunt stel len dat het onze best lopen de brochure is. De nieuwe uitgave is met name aange past voor wat betreft het hoofdstuk economie, milieu en natuur. Verder hebben we de meest recente statis tische gegevens getracht erin te verwerken.' 14.00 u 14.00 u. ..14.00 u. Mi Westhavendijk 150 Goes - Tel.: 0113-22 04 40 Openingstijden: maandag t/m vrijdag 8.00 - 17.00 uur. zaterdag 9.00 - 15.00 uur. Livingstoneweg 9a Indusstrieterrein Poel II - Goes 0113-230800 zijn weer zeehonden op de Pla ten van Valkenisse gesignal eerd. Misschien keert dit in Nederland bijna verdwenen dier weer langzaam terug. Voor stelt lopers, eenden en ganzen is de Westerschelde een gebied van grote betekenis. Steltlopers en eenden vinden een rijke dis op de droogvallende slikken en pla ten, terwijl ganzen en ook een den hun plantaardige voedsel vinden op de schorren. Uit vogel- tellingen blijkt dat in januari het gebied gemiddeld het grootste aantal vogels herbergt: rond de 110.000. Maar er zijn ook wel Achterste uitlaatdemper Ford Escort 1400/1600 v.a. 1986-1990 Maandag 26 augustus organi seert de stichting Educatief Toe risme Oranjezon een fietstocht langs de landgoederen en bui tens in De Manteling onder Oost- kapelle. Vertrek om 19.00 uur vanaf het centrum aan de Schoolstraat 4 te Oostkapelle. Na een korte inleiding met dia’s begint de fietstocht. Bij de land goederen die op de route liggen wordt afgestapt en vertelt de gids iets over de geschiedenis van de landgoederen en de flora en fau na in de omgeving. Er wordt ge deeltelijk door de Manteling ge fietst en verder op binnenwegen in de omgeving van Oostkapelle. Prijs ƒ5,-; kinderen tot 12 jaar gratis. Inl. VVV 0118 - 581342 of Oranjezon, tel. 0118 - 581507. als einddoel hebben. In totaal beloodst de Nederlandse dienst 40 procent van de schepen. De rond 400 Belgische loodsen doen dus 60 procent van de schepen. Gfl,eKS^^f’UTflT^HSTflURfiNT SALONIKI de monding, de rivierenloods opereert tussen Vlissingen en Antwerpen of Gent. De zandba ken, slikken en platen maken de diensten van loodsen op deze vaarweg noodzakelijk. Tot 1988 gold er een verplichting om loodsgeld te betalen, niet om altijd een loods aan boord te nemen. Ter vergroting van de veiligheid is een nieuwe regeling ingevoerd, die het aan boord nemen van een loods voor de meeste schepen wel voorschrijft. Het weigeren kan worden bestraft met een boete of gevan genisstraf. Bij de loodsdienst, sinds september 1988 geen overheidsdienst meer, werken 300 mensen, waarvan er 202 daadwerkelijk loods zijn. Neder landse loodsen doen de schepen die de Nederlandse havens aan doen en 27,5 procent van de schepen die Belgische havens Met een kijker is vanaf de Vlis- singse boulevard het wisselen van de loodsen goed te zien. Daar daalt de zeeloods de touw ladder af om plaats te maken voor de rivierloods. De zeeloods bestrijkt de nabije Noordzee en Hoewel de hoeveelheden en soorten vis al vanaf 1900 afne- men - met oplevingen gedurende de beide wereldoorlogen: wat te maken moet hebben met minder intensieve visserij en minder ver vuilende bedrijvigheid op de achteruitgang van oevers - kwamen na de laatste schorren en slikken op. Dit is een oorlog in de Westerschelde nog na-ijl-effect van ingrepen die in het verleden hebben plaatsge- steeds zoogdieren voor. Het was tot in het begin van de jaren vijf- vonden, zoals eerdere verdiepin- tig nog heel gewoon om bruinvis gen en inpolderingen. Het tijds verschil bij Bath in het oostelijk gedeelte van de Westerschelde binnenkomende en uitgaande zeeschepen, die afkomstig zijn uit de hele wereld. Grote sche pen liggen voor anker op de Rede van Vlissingen of verder zeewaarts in het mondingsge- bied. Ze wachten op hoog water om met het getij mee naar Ant werpen te varen. Alles bijeen is het op de Westerschelde een drukte, die op dergelijke schaal in Europa alleen voorkomt op de Nieuwe Waterweg naar wereld haven nummer een, Rotterdam. In 1990 doen rond 25.000 zee schepen de havens van de Wes terschelde en de Schelde aan dat dat aantal benadert dat van Rotterdam, zij het dat de sche pen in de Westerschelde gemid deld wat minder groot zijn. Dat blijkt uit de goederenoverslag in 1995: 108 miljoen ton in Antwer pen, 21,5 miljoen ton in Gent, ruim 10,8 miljoen ton in Vlissin gen en iets meer dan 10,6 mil joen ton in Terneuzen tegen meer dan 294,3 miljoen ton in Rotterdam. Ondanks het verschil met Rotterdam is het enorme economische belang van de Westerschelde met zijn havens en industriegebieden duidelijk. Hoewel vrij grote schepen Ant werpen kunnen bereiken, is de maximum hoeveelheid aan lading te stellen op 90.000 ton, terwijl Rotterdam bereikbaar is Een direct gevolg van de scheepvaart is het baggerwerk, nodig om de vaargeul op diepte te houden. Het baggeren houdt gelijke tred met de groei van de scheepsmaten. De komende verdieping zal ook negatieve effecten hebben. Een direct gevolg van het verdiepingsbag- gerwerk zal het verlies van 200 a 300 hectare ondiep water zijn. Bovendien moeten op verschil lende plaatsen de oevers extra worden beschermd: doordat bij eb en vloed grotere stromen water de bochten uitschuren, kunnen de oevers extra aange tast worden. Dit kan leiden tot extra veiligheidsrisico's en tot verlies aan natuurwaarden langs de oevers van de Westerschel de. Behalve oeververdedigingen maakt ook een Herstelplan Natuur onderdeel uit van het ver drag. In dit Herstelplan worden maatregelen opgenomen die het verlies aan natuurwaarden als gevolg van de verdieping com penseren. De opgediepte bag- De bron van de Schelde ligt in het Franse department Aisne, op het plateau van Saint Quertin, ruim honderd meter boven de zeespiegel. Als een bij de bron gevallen regendruppeltje de Noordzee bij Vlissingen bereikt, heeft het een reis van 355 kilo meter achter de rug. Het hele stroomgebied, de zijrivieren erbij inbegrepen, is ongeveer zo groot als half Nederland. De eerste 35 kilometer is het nog een smalle beek. Bij Cambrai, (Kamerijk; de Schelde stroomt door een vroe ger Vlaamstalig gebied) is de breedte 20 meter. Bij Dender- monde meet de rivier al honderd meter, bij Antwerpen vijfhonderd en bij Vlissingen is de Wester schelde rond viereneenhalve kilometer breed. De maximale breedte van de Westerschelde is 7,8 kilometer, ter hoogte van het Sloe. De maximale diepte is 57 meter, bij de kerncentrale van Borssele. De naam Westerschel de geldt stroomafwaarts vanaf de grens. Tot aan de raai Vlissin- gen-Breskens meet de Wester schelde 56 kilometer. Ook hier is het water de levensader voor een aantal industrieën, gecon centreerd in de Zeeuws-Vlaam- se Kanaalzone en het Sloege- bied. Nu de Deltawerken zijn vol tooid wat de afsluitingen betreft, is de Westerschelde het enig overgebleven estuarium in zuid westelijk Nederland. Het tijdsver schil is er het hoogste van de hele Nederlandse kust. Het ver schil tussen hoog en laag water loopt op van gemiddeld 3,82 meter bij Vlissingen via 4,75 meter bij Bath tot 5 meter bij Ant werpen. De vermenging van het zoete Scheldewater met het zou te zeewater, en het planten- en dierenleven dat daarbij hoort, levert een ecosysteem op dat in ons land intussen zeldzaam is geworden. Alleen de Eems-Dol- lard kent een ongeveer vergelijk baar milieu. per jaar. Het gebruik van de Westerschelde als scheepvaart weg is op zich niet in strijd met de andere taken die de mens de Westerschelde heeft toebe dacht. Maar, conflicten ontstaan wel bij ongelukken. Een samen met België opgezet scheepvaart- begeleidingssysteem door mid del van bemande en onbemande radarposten heeft er toe bijge dragen, dat het aantal ongeluk ken de laatste jaren sterk is teruggelopen. Daarbij zijn tevens van invloed geweest de verhoog de loodsplicht, verbeterde com municatieapparatuur op de scheepvaart en bemannings/op- leidingseisen. Een belangrijke vervoersstroom over de Wester schelde is die van petrochemi sche producten, zoals olie, che micaliën en LPG en het spreekt vanzelf dat het vrijkomen van een van deze stoffen als gevolg van een ernstig ongeluk een natuurramp op de Westerschel de kan veroorzaken. We lezen: Bij de Westerschelde denk je niet in de eerste plaats aan vogels. Waar je ook staat, op de boulevard van Vlissingen, de dijk bij Terneuzen of de pier van Hansweert, grote schepen beheersen het beeld en aan de horizon staan altijd-rokende schoorstenen. De Westerschel de is op de eerste plaats van economisch belang. Dat geldt voor België, waar Antwerpen (en in mindere mate Gent) met zijn van diep water afhankelijke haven- en industriegebieden de motor van de nationale bedrijvig heid is. Maar dat geldt ook voor Zeeland: de havens en industrie bij Vlissingen en in de Zeeuws- Vlaamse Kanaalzone bieden aan ruim 12.500 mensen werk. Dat is zo'n tien procent van de totale Zeeuwse werkgelegen heid, de indirecte werkgelegen heid nog niet meegerekend (cij fers van 1987). Maar, bekend twintigste-eeuws probleem, de welvaart brengende bedrijvig heid wordt steeds bekostigd door het toebrengen van schade aan de natuur. De bedrijven lozen hun afvalwater op de rivier of de zeearm. De Schelde en zijrivie ren stromen door een dichtbe volkt gebied: het grotendeels ongezuiverde rioolwater van tegen de negen miljoen mensen vloeit uiteindelijk de Wester schelde in. De vervuiling heeft een negatieve invloed op het leven in en om het water en leidt ook tot verergering van de situ atie op de Noordzee, toch al een zee die tot de vijf meest veront reinigde ter wereld behoort". Als je de lange tijd in aanmerking neemt dat de oevers van de Schelde bewoond worden, is de naam eigenlijk nog niet zo oud. Het woord Schelde duikt pas voor het eerst op in geschriften uit de zestiende eeuw. Maar de Neanderthalers visten al in de rivier, zo tussen 35 en 70 dui zend jaar geleden. De mens in het stenen tijdperk bouwde er al Van de Makers van JURASSIC PARK" De binnenvaart neemt op de Westerschelde ook een be langrijke plaats in. In 1995 pas seerden ruim 44.800 schepen de sluis te Hansweert. Als de duwvaart verder op gang komt, zullen or extra veilig heidsmaatregelen moeten worden genomen bij de krui sing van de zeevaartroutes. /JVUftPFROM." RfSfRVtREN """yf'/fttv MNM Het is duidelijk dat de situatie voor vissen in de Westerschelde is verslechterd. Een aantal soor ten dat in de vorige eeuw nog min of meer talrijk was, is ver dwenen. Dat zijn alle vissen die naar zoet water trekken om te paaien: steur, elft, zalm (al is deze vissoort nooit talrijk ge weest in de Schelde en Wester schelde), houting. Ook de zee- prik, een zoetwatervis die in zee paait, komt niet meer in de Wes terschelde voor. Momenteel zijn de voornaamste soorten gron dels, jonge haringachtigen (ha ring en sprot) en jonge zeebaars. Ook vervult het oostelijke deel van de Westerschelde een belangrijke functie als kinderka mer voor jonge platvisjes als tong en schol. Ook voor de zee vis is de situatie verslechterd. De schelvis en de ansjovis zijn ver dwenen. De spiering liet het enkele jaren later afweten. Bot en paling houden het langer vol, maar ze vertonen wel vaak ziek ten. Zestien van elke honderd kan daar, afhankelijk van de wij- botten vertonen afwijkingen. Dat is drie tot vier maal zoveel als in de Oosterschelde. De gevolgen van verontreiniging voor de vis- vertroebeling die de verruimings- soorten wordt onderzocht, maar activiteiten met zich meebrengen er is nog geen verband aange- heeft nauwelijks effecten, omdat toond tussen ziekte van de vis- deze vertroebeling in het niet valt soort en de verontreiniging. bij de van nature optredende ver troebeling. Bij Hansweert is als gevolg van de verdieping, een verhoging van het zoutgehalte te verwachten, omdat meer zeewa ter de Westerschelde in kan stro men. Behalve verlies aan natuur waarden als direct gevolg van de aanstaande verdieping treedt er op dit moment in de Wester schelde achteruitgang van Donderdag Vrijdag Zondag Maandag, dinsdag Woensdag 150.000 vogels geteld. De Wes terschelde is voor 21 vogelsoor- verdwijning wordt deels geweten ten van internationale betekenis aan de vervuiling en deels aan en verdient daarom bescher- en 5 cm hoger hoog water). De rustverstoring Kort geleden ming. tijdsverschillen van de op han den zijnde verdieping zullen ca. 0 cm bij Vlissingen en ca. 10-15 cm bij Bath zijn (10 cm lager laagwater en 5 cm hoger hoog water). I HJMNfM

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1996 | | pagina 1