Citroën Saxo
'n Goeie occasion
24-Uurs autoruit
koopt u bij
uw merken-dealer
reparatieservice
bij Toyota
voorjaar 1996
naar Nederland
Nieuwe Volkswagen Caddy:
veelzijdige bestelwagen
Citroën Jumpy vanaf heden
in ons land leverbaar
Auto voor bedrijf
en vrije tijd
De Peugeot Expert: een
produkt van samenwerking
Vanaf deze
maand decem
ber heeft in ons
land de Peuge
ot Expert zijn
intrede
gedaan,
gaat om
bestelwagen in
de klasse tot
800 kg laadver
mogen. De
bestelwagen
valt op door
zijn vormge
ving en functio
naliteit. Deze
auto werd ont
wikkeld in het
kader van de in
1978 gesloten
samenwer
kingsovereenkomst tussen
PSA Peugeot, Citroën en Fiat.
Hij wordt geproduceerd in de
Sevelnord-fabrieken in Valen
ciennes. Deze fabriek is onder
meer verantwoordelijk voor de
produktie van de Peugeot 806 en
de Peugeot Expert, twee model
len die deel uitmaken van dit
gemeenschappelijke project van
de drie merken.
hi I
Toyota HiAce aangepast
aan de Europese markt
In twee carrosserie-versies leverbaar
De Goese merkendealers e.o.:
Met laadvermogen tot 815 kg.
Originele styling en functioneel
34
DE BEVELANDER
Compacte auto met veel veiligheid
Auto Adria, Autobedrijf Akkermans, Autobedrijf Centrum Goes, Auto Dagevos, Eurocar Goes, Autobedrijf van Fraassen, Autobedrijf de Groene, Auto Hendriks Goes, Autobedrijf de
Jager, Autobedrijf A.C. de Jonge, Autobedrijf van Oeveren, van Strien Car, Auto v.d. Vliet, PTA Goes, Autobedrijf H.J. Rijk, Garage Sjaak Sonke, Autobedrijf Sorber, Autobedrijf
Steketee, Garage van Strien, Autobedrijf Tramper, Garage Gebr. Vermeulen, Autobedrijf Jan Hop, Autobedrijf Zwartepoorte.
V
Woensdag 20 december 1995
Vlot, zuinig en veilig
Motoren op maat
Uitvoeringen
'i
i
I
I
Het
een
Bij de foto: De nieuwe Caddy
in combi-uitvoering.
Voor de nieuwe Toyota HiAce is
er keus uit drie motoren. Twee
De Citroën Jumpy is leverbaar
met drie motoren, 1.6 benzine,
1.9 diesel en Turbo diesel waarin
vermogen en zuinigheid een gro
ter rijgenoegen garanderen in
termen van souplesse, stilte en
betrouwbaarheid. De benzine
motor is een 4-cilinder 1581 m3
motor met gietijzeren motorblok,
lichtmetalen cilinderkop en bo
venliggende nokkenas. Hij is
4 m3. Daarmee plaatst hij zich in
het segment voor lichte bestel
wagens (K1-segment) en vormt
hij, door zijn positie tussen de
C15 en de Jumper, een aanvul
ling op het bedrijfswagenaanbod
van Citroen.
Voor de carrosserie is er keuze
uit een gesloten bestelwagenuit
voering, een combi of een plan-
cher-cabine. Verder is de Jumpy
leverbaar met drie verschillende
motoren (1.6i benzine, 1.9 diesel
en 1.9 Turbo diesel) en in twee
uitrustingsniveaus, Standaard of
Comfort. Daarmee komt het
Jumpy-gamma op 14 uitvoerin
gen die met hun esthetische
vormgeving en praktische moge
lijkheden aan de meest uiteenlo
pende wensen tegemoetkomen.
tegenwoordigd te zijn, is Peuge
ot bovendien in staat om de in
gang gezette verkoopstijging
door te zetten. In de eerste helft
van 1995 steeg bovengenoemde
markt in Frankrijk met 18,5% ter
wijl Peugeot een stijging van
24,8% mocht noteren. In Neder
land groeide deze markt met
25,6%, terwijl het aandeel van
Peugeot met maar liefst 89,4% is
gestegen. Peugeot brengt met
de Expert een bestelwagen op
de markt waarin originaliteit en
functionaliteit optimaal samen
gaan.
Sinds de introductie van de Peu
geot Boxer, een jaar geleden,
volgt Peugeot een andere bena
dering, waarbij de traditionele
verschillen tussen personen
auto's en bestelwagens nog ver
der verkleind worden. Dit blijkt
onder andere uit de vormgeving
van de carrosserie, de uitrusting,
het comfort en het rijgedrag van
de auto. Het interieur van de
Peugeot Expert maakt een dege
lijke en betrouwbare indruk en
biedt de bestuurder en de passa-
ervan werden in iets andere
vorm al eerder in de HiAce toe
gepast. De atmosferische 2.4
liter diesel en de 2.4 liter 2RZ-E
benzinemotor zijn beide op
diverse punten aangepast voor
het nieuwe model. Het program
ma is uitgebreid met een turbo-
diesel-uitvoering, de beproefde
2L-T die zijn kwaliteiten al heeft
bewezen in onder meer de Land-
Cruiser. Deze motor met even
eens een inhoud van ruim 2,4
liter levert 66kW/90 pk bij slechts
3500 tpm en een indrukwekkend
koppel van 226 Nm.
De ongeblazen diesel produ
ceert 58kW/79 pk en 163 Nm,
terwijl de 2RZ-E-benzinemotor
een maximum vermogen van
85kW/116 pk en een maximum
koppel van 203 Nm genereert.
De motorenkeus maakt het
mogelijk voor verschillende doel
einden exact de juiste krachtbron
te kiezen. In alle gevallen biedt
de nieuwe HiAce een uitstekend
prestatieniveau. De veilig in het
midden van de auto geplaatste
brandstoftank met een inhoud
van 75 liter bezorgt de HiAce een
grote actieradius.
Alle drie de versies worden gele
verd met een handgeschakelde
vijfversnellingsbak; de 2L-T tur
bodiesel kan ook met een vier-
traps automatische transmissie
worden besteld.
Belangrijk bij deze nieuwe HiAce
is ook dat hij een opvallend klei
ne draaicirkel van slechts 11,6 m
en standaard stuurbekrachtiging
leeft. Hiermee scoort de HiAce
ten opzichte van voorwielaange-
dreven bestelwagens, omdat dit
soort auto's veel wordt gebruikt
voor stadsdistributie.
stoel naar voren kan worden
geklapt. Tevens heeft deze ver
sie een 3-zitsbank, die is voor
zien van een neerklapbare rug
leuning. Bijzonder kenmerkend
voor de nieuwe Volkswagen
Caddy zijn de asymmetrische
achterdeuren. In de praktijk blijkt
het vaak voldoende om bij het
laden en lossen alleen de breed
ste deur te openen. De Volkswa
gen Caddy is leverbaar in vier
motorversies: de nieuwe 1,4 liter
benzinemotor met multi-point-
injectie (MPI) en een vermogen
van 44 kW/60 pk, de 1,6 liter
benzinemotor (55 kW/75 pk), de
beproefde 1,9 liter wervelkamer
diesel (47 kW/64 pk) en de nieu
we zuinige 1,9 I. direct ingespo
ten dieselmotor (SDI) met even
eens een vermogen van 47
kW/64 pk. De SDI-motor zal in
Nederland een zeer belangrijk
aandeel gaan krijgen. Alle moto
ren worden standaard geleverd
met een handgeschakelde vijf
versnellingsbak. Tot de stan
daarduitrusting behoren een in
hoogte verstelbaar stuur, een
bestuurdersairbag, een dakan-
tenne, warmtewerend glas, een
zeer uitgebreid dashboard met
regelbare verlichting, stuurbe
krachtiging, achterruitverwar-
ming, een achterruitewisser, een
interieurluchtfilter en een 4-traps
aanjager. Tot de standaard vei-
Citroën presenteert in maart a.s.
tijdens de Salon van Geneve de
Saxo. Het gaat om een auto in
het B-segment en wordt de iets
grotere broer van de AX, die
voorlopig in produktie blijft. De
Saxo biedt veel comfort en veilig
heid. Hij zal vanaf mei in ons
land leverbaar zijn. Citroën
brengt hiermee een volwassen
auto in het B-segment op de
markt: afwerking van het exteri
eur en vormgeving van het interi
eur bieden eigenschappen die
doorgaans tot Auto's van hogere
marktsegmenten behoren (stuur
bekrachtiging, airbags voor de
bestuurder en de vóórpassagier
leverbaar vanaf de introductie,
automatische versnellingsbak
enz.). Snel na de introductie zul
len de 5-deurs en de dieselversie
beschikbaar zijn. Naast het uit
stekende uitrustingsniveau is bij
het ontwerp van de Saxo grote
zorg besteed aan totale veilig
heid, groot gebruiksgemak en
comfort. Het resultaat is een
moderne, stille, zuinige perso
nenauto die goede prestaties
levert en vooral prettig rijdt. De
motorvermogens lopen uiteen
van 50 tot 120 pk, terwijl weglig-
ging en comfort in de traditie van
Citroën passen. Deze combina
tie van eigenschappen maakt de
Saxo tot een ideale auto die zich
in alle omstandigheden thuis
voelt, zowel in de stad als op de
snelweg. De positie van de
Citroën Saxo in het gamma van
Citroën ligt boven die van de AX,
die voorlopig in het leveringspro
gramma gehandhaafd blijft. De
totale lengte van 3,72 m positio
neert de Saxo tussen de "grote"
van zijn categorie (Renault Clio
3,71 m, Peugeot 205 3,71 m,
Opel Corsa 3,73 m en Fiat Ounto
3,76 m.). De produktie van de
Saxo vindt plaats in de Citroën-
fabriek te Aulnay-sous-Bois
(Parijs). In Frankrijk is de Saxo
vanaf de lancering leverbaar in
vormgeving maakte het mogelijk
de veiligheid van de inzittenden
bij een onverhoopt ongeval aan
zienlijk te vergroten, terwijl het
uiterlijk ook aërodynamischer en
representatiever werd.
Tot nu toe was elke verse van de
HiAce een zogenoemde 'mono-
volume'-uitvoering, met een
frontcabine, waarbij de motor als
het ware in de cabine was
geplaatst. Bij het nieuwe model
is de neus verlengd, en de
motorkap geeft toegang tot bij
voorbeeld de vulopeningen van
de motor voor regulier onder
houd. De motor zelf bevindt zich
boven de vooras.
Voor wat betreft de aandrijving
heeft Toyota er voor gekozen
niet over te schakelen op voor-
wielaandrijving, zoals bij een
aantal andere aanbieders in de
markt het geval is, maar om vast
te houden aan achterwielaandrij-
ving. Dit vanwege de handel
baarheid, een onafhankelijk van
de belading altijd optimale aan
drijving en superieure eigen
schappen als trekauto bij gebruik
van een aanhanger. De laad
ruimte is belangrijk praktischer
geworden, waardoor het laden
en lossen van Europallets (800 x
1.200 mm) mogelijk is.
Dit laden en lossen is ook veel
gemakkelijker geworden door de
nieuwe constructie van de nu
onafhankelijke achterwielophan-
ging. De laadvloer kon zo met 70
mm worden verlaagd, naar 52
cm.
Samen met haar dealers, toeleveranciers en Toyota Eurocare heeft
Louwman Parqui (Toyota-importeur voor Nederland) een 24-uurs
service systeem opgezet voor ruitreparaties c.q. ruitvervangingen.
Met dit systeem gaat de Toyota-organisatie de concurrentie aan met
op dit gebied gespecialiseerde bedrijven. Dit met de filosofie dat nie
mand efficiënter en beter Toyota's kan repareren dan door Louwman
Parqui zelf opgeleide mensen die het produkt door-en-door ken
nen. Deze nieuwe service van Toyota wordt op meer dan 100 gese
lecteerde servicepunten door het gehele land uitgevoerd. Ook gedu
rende de nachtelijke uren zorgt de Toyota-organisatie ervoor dat kan
worden geholpen bij eventuele ruitproblemen, uiteraard tegen con
currerende tarieven. Onlangs werd door Toyota een snelle methode
van voorruitvervanging geïntroduceerd, waardoor ook de vervan-
gingsprijzen drastisch konden worden verlaagd. Samen met de nu
geïntroduceerde 24-uurs autoruit-reparatieservice via het 06-num-
mer van Toyota Eurocare zal deze nieuwe dienstverlening zeer inte
ressant zijn voor fleetowners, verzekeringsmaatschappijen en
natuurlijk particulieren.
ligheidsuitrusting behoren naast
de bestuurdersairbag, flankbe-
scherming, een in hoogte ver
stelbaar veiligheidsstuurkolom
met een bekleed stuurwiel,
hoofdsteunen en 3-puntsveilig-
heidsgordels met hoogteverstel-
ling. De Kombi heeft tevens ach
terin hoofdsteunen en twee 3-
puntsveiligheidsgordels en een
vaste heupgordel. Een elektroni
sche wegrijblokkering behoort
eveneens tot de standaarduitrus
ting. Er zijn talrijke meeruitvoe-
ringen leverbaar volgens het
zogenaamde bouwsteenprinci
pe, dat bekend is uit de Volkswa
gen Polo. Hieronder vallen onder
andere een airbag voor de bijrij
der, alsmede ABS met of zonder
EDS (elektronisch sperdifferen-
tieel). De introductieprijs van de
nieuwe Volkswagen Caddy,
gesloten bestel met de gewone
dieselmotor bedraagt 19.550,-
(excl. BTW). De SDI-uitvoering
kost ƒ20.295,- (excl. BTW).
Tevens wordt een Volkswagen
Caddy gesloten bestel met de
gewone dieselmotor aangebo
den voor een prijs van 18.895,-
(excl. BTW), waarbij de bestuur
dersairbag en het groen warmte
werend glas niet meer tot de
standaarduitrusting behoren.
3-deurs uitvoering en met vier
verschillende benzinemotoren -
1.0i (50 pk), 1.1 i (60 pk), 1.4i (75
pk) en 1,6i (90 pk). Korte tijd later
wordt het benzinegamma aange
vuld met een nieuwe motor (1.6i
16 V van 120 pk), waarmee de
Saxo een keuze aan vermogerns
biedt (50 tot 120 pk) die een van
de grootste op de markt is. De
1.6i 16V-motor wordt geleverd in
combinatie met een bijzonder
sportief uiterlijk en interieur die
het Saxo-gamma een extra
dynamische uitstraling geven.
Het Saxo-gamma wordt in snel
tempo uitgebreid met de 5-deurs
uitvoeringen, een diesel-versie
en een versie met automatische
versnellingsbak. De diesel-uit-
voering wordt uitgerust met de
1.5D (58 pk) motor die bekend
staat om zijn zuinigheid en pres
taties. Qua weggedrag en
bescherming van de inzittenden
zet de Saco de lijn van de overi
ge Citroën-modellen voort. Met
als basis de traditioneel sterke
punten van Citroën, beschikt de
Saxo over een vering die hem
een zeer veilig weggedrag ver
leent (stabilisatorstangen, ABS
met 4 sensoren, enz.), terwijl de
uitrusting (zoals airbags voor
bestuurder en passagier, veilig
heidsgordels met pyrotechni-
sche gordelspanners en een
extra stevige kooiconstructie)
een doeltreffende bescherming
biedt. In de portieren zijn kreu-
kelzones aangebracht met
progressieve werking teneinde
de berijder en de overige inzit
tenden tegen zijdelingse botsin
gen te beschermen; deze
bescherming wordt gecomple
teerd door de versteviging van
het inzittendengedeelte ter hoog
te van het dak. Tevens is een
derde remlicht voorzien op alle
uitvoeringen. Al deze veiligheids
voorzieningen maken de Saxo
tot een auto die een hoog niveau
van bescherming biedt.
Op grond van zijn afmetingen
(lengte: 4,44 m., breedte: 1,81
m., hoogte 1,94 m.) en zijn laad
volume (4 m3) valt de auto in het
K1-segment, onder bestelwa
gens met grotere afmetingen
zoals de Boxer. Het onderste
gedeelte van dit segment telde in
1994 in 17 Europese landen in
totaal 17.300 registraties en zal
volgens een aantal deskundigen
de komende jaren een sterke
groei te zien geven. Met de
komst van de Expert profiteert
Peugeot onder andere in het K1-
segment van de dynamische
ontwikkelingen op de bestelwa-
genmarkt. Door voortaan in alle
segmenten van deze markt ver-
t
Vanaf eind
januari a.s. zal
de nieuwe
Volkswagen
Caddy lever
baar zijn in ons
land. Voor
onze regio via
Autobedrijf Van
Strien. Volks
wagen presen
teert de nieuwe
Caddy in twee
carrosseriever-
sies: de geslo
ten bestelwa
gen en de kom-
bi-uitvoering.
Met deze
nieuwkomer
begeeft Volks
wagen zich in
een zeer interessant marktseg
ment. In 1994 werden in Europa
meer dan een half miljoen van
deze lichte bedrijfsauto's met
een maximaal toelaatbaar
gewicht van 1,8 ton verkocht.
Hiervan was de helft bestelwa
gens. In Duitsland alleen al wer
den in 1994 verder 35.000
wagens van dit type geregis
treerd. Nederland beperkt zich
hoofdzakelijk tot de bestelwa-
gen-uitvoeringen met in 1994
een markt van 10.390 auto's.
Bestelwagens uit vroegere gene
raties waren meestal sober uit
gevoerd. Tegenwoordig liggen
de eisen in dit segment van de
automobielmarkt duidelijk hoger.
De nieuwe Volkswagen Caddy
sluit aan bij deze trend met een
toonaangevend niveau in deze
klasse voor wat betreft rijcomfort
en uitrusting. Met een wagen-
lengte van ongeveer 4,23 m.
beschikt de Volkswagen Caddy
in gesloten bestel-uitvoering
over een laadvloer van 2,10 m2.
De inhoud van de laadruimte is
2,90 m3. Het laadvermogen ligt
tussen 499 en 755 kg. De Caddy
gesloten bestel is voorzien van
twee stoelen.
Daarachter bevindt zich een
scheidingswand naar de laad
ruimte. Als Kombi-uitvoering
heeft de nieuwe Caddy twee
stoelen, waarvan de bijrijders-
gier(s) de ruimte van een norma
le personenauto: een dashboard
met vloeiende lijnen en afgeron
de hoeken, hoogwaardige mate
rialen, de afwerking, de zit achter
het stuur en de geluidsisolatie...
allemaal zaken die bij een perso
nenauto vanzelfsprekend zijn.
Naast een hoog uitrustingsni
veau bezit de auto een aantal
andere sterke eigenschappen
om aan de wensen van de meest
veeleisende gebruikers te kun
nen voldoen. Dit geldt eveneens
voor het uitgekiende motoren
programma: een atmosferische
dieselmotor van 71 pk (XUD9 A),
een turbodieselmotor van 92 pk
(XUD9 TF) en een benzinemotor
van 80 pk (1580 SPI). De auto
vormt een aantrekkelijke aanbie
ding voor bedrijven die door mid
del van de uitstraling van dit type
auto, hun eigen imago willen ver
sterken. Als multi-functionele
auto is de Peugeot Expert zowel
in de stad als op de grote weg
gemakkelijk en comfortabel te
hanteren en voor elk soort
gebruik geschikt.
Kort geleden
heeft Toyota in
ons land de
nieuwe HiAce
gepresenteerd.
Hij staat vanaf
heden bij de
dealer. Voor
onze regio is
dat Autobedrijf
De Jonge aan
de Van Her-
tumweg. Effi
ciency, kwali
teit en veilig
heid waren de
uitgangspunten
bij de ontwikke
ling van de
nieuwe HiAce.
Deze middel
grote bedrijfs
wagen richt zich sterker dan
voorheen op de Europese markt.
Hij biedt een geheel nieuwe car
rosserie met een meer gepro
nonceerde, schuin aflopende
voorzijde; een bredere laadruim
te met plaats voor een Europal-
let; aanzienlijk meer comfort dan
in deze klasse gebruikelijk is;
keuze uit drie motoren waaron
der een 2.4 liter turbodiesel;
actieve en passieve veiligheid op
het niveau van goede, recent
ontwikkelde personenauto's,
inclusief een standaard SRS Air
bag voor de bestuurder; uitste
kende prestaties; zeer lage
bedrijfskosten per kilometer en
uiteraard de spreekwoordelijke
Toyota kwaliteit en betrouwbaar
heid. Gezien het gebodene is z'n
prijs ronduit concurrerend. De
nieuwe Toyota HiAce is daarbij
een klasse hoger gepositioneerd
(medium segment) dan zijn suc
cesvolle voorganger, die overi
gens nog enige tijd leverbaar zal
blijven. Deze opvallende nieuwe
bestelwagen c.q. personenbus
staat sinds 21 november bij de
Toyota-dealers in ons land. Als
vanouds is de nieuwe HiAce
direct in een aantal uitvoeringen
beschikbaar; de serie wordt later
nog uitgebreid met modellen met
onder meer een verlengde wiel
basis en met vierwielaandrijving.
De keuze voor een meer gepro
nonceerde, schuin aflopende
voorzijde (semi-bonnet) is de
meest radicale verandering in de
28-jarige geschiedenis van de
HiAce. Hiermee wordt tegemoet
gekomen aan de wensen van
klanten in een duidelijk verande
rende markt, met name op het
gebied van veiligheid. De nieuwe
De Citroën
Jumpy die in
september in
Parijs werd
geïntrodu
ceerd, is sinds
1 december
ook leverbaar
in Nederland.
De Jumpy is
een nieuw con
cept bedrijfs
wagen dat
breekt met de
gangbare nor
men op de
bedrijfswagen-
markt. Het is
een bedrijfswa
gen die naast
het functionele
karakter het
voorkomen heeft van een perso
nenauto. Dankzij de esthetische
vormgeving beantwoordt de
Jumpy aan de verwachtingen
van de cliëntèle voor bedrijfswa
gens in het desbetreffende
marktsegment. Een cliëntèle die
prijs stelt op een mooi ontworpen
bedrijfswagen, die niet alleen het
comfort biedt van een personen
auto maar tevens de toeganke
lijkheid, het laadvolume van een
bedrijfswagen. Het ontwerp van
de Jumpy is afkomstig van het
stylingcentrum van PSA Peuge-
ot-Citroën; de produktie is het
resultaat van de industriële
samenwerking tussen Fiat Auto,
Automobiles Peugeot en Auto
mobiles Citroën en vindt plaats in
een nieuwe produktieafdeling
van de fabriek Sevel Nord te
Valenciennes (Noord-Frankrijk).
Op de markt waarin de Citroën
Jumpy thuis hoort is het aanbod
beperkt, maar door het moderne
karakter, de praktische mogelijk
heden en de uitstraling van
homogeniteit van de Jumpy, zou
deze auto er als nieuwe norm
kunnen gaan fungeren. Want hij
beantwoordt namelijk ook aan de
steeds vaker door het bedrijfsle
ven geuite wens naar een com
pacte, functionele en polyvalente
bedrijfswagen. Het laadvermo
gen van de Citroën Jumpy
bedraagt 815 kg, het laadvolume
voorzien van het nieuwe Bosch
Monomotronic SPI (Single Point
Injection) monopoint injectiesys-
teem met statische verdeler. Het
voordeel daarvan is dat het de
controleparameters van de mo
tor afzonderlijk stuurt, hetgeen
een optimale vermogen/koppel-
verhouding tot gevolg heeft, en
dat leidt dan weer tot meer rijge
noegen en een betere controle
op schadelijke emissie. De ben
zinemotor ontwikkelt een maxi
mum vermogen van 58 kW (80
pk) bij 5750 tpm met een maxi
mum koppel van 125 Nm (13
kgm) bij 2750 tpm. De maximum
snelheid bedraagt 148 km/h. De
dieselmotor is de 4-cilinder XUD
9A 1905 m3 motor met gietijze
ren motorblok en cilinderkop en
bovenliggende nokkenas. De
injectiepomp is van het merk
Bosch. Deze motor ontwikkelt
een maximum vermogen van 51
kW (71 pk) bij 4600 tpm met pen
maximum koppel van 120 Nm
(12,5 kgm) vanaf 2000 tpm. De
maximum snelheid bedraagt 137
km/h. De XUD 9TF Turbo diesel
is de uitvoering met drukvulling
van de XUD 9A van 1905 m3; hij
ontwikkelt een maximum vermo
gen van 67,5 kW (92 pk) bij 4000
tpm met een maximum koppel
van 196 Nm (20,4 kgm) bij 2250
tpm. De maximum snelheid
bedraagt 157 km/h.
*4x4^.^
L*