Citroën Saxo 'n Goeie occasion 24-Uurs autoruit koopt u bij uw merken-dealer reparatieservice bij Toyota voorjaar 1996 naar Nederland Nieuwe Volkswagen Caddy: veelzijdige bestelwagen Citroën Jumpy vanaf heden in ons land leverbaar Auto voor bedrijf en vrije tijd De Peugeot Expert: een produkt van samenwerking Vanaf deze maand decem ber heeft in ons land de Peuge ot Expert zijn intrede gedaan, gaat om bestelwagen in de klasse tot 800 kg laadver mogen. De bestelwagen valt op door zijn vormge ving en functio naliteit. Deze auto werd ont wikkeld in het kader van de in 1978 gesloten samenwer kingsovereenkomst tussen PSA Peugeot, Citroën en Fiat. Hij wordt geproduceerd in de Sevelnord-fabrieken in Valen ciennes. Deze fabriek is onder meer verantwoordelijk voor de produktie van de Peugeot 806 en de Peugeot Expert, twee model len die deel uitmaken van dit gemeenschappelijke project van de drie merken. hi I Toyota HiAce aangepast aan de Europese markt In twee carrosserie-versies leverbaar De Goese merkendealers e.o.: Met laadvermogen tot 815 kg. Originele styling en functioneel 34 DE BEVELANDER Compacte auto met veel veiligheid Auto Adria, Autobedrijf Akkermans, Autobedrijf Centrum Goes, Auto Dagevos, Eurocar Goes, Autobedrijf van Fraassen, Autobedrijf de Groene, Auto Hendriks Goes, Autobedrijf de Jager, Autobedrijf A.C. de Jonge, Autobedrijf van Oeveren, van Strien Car, Auto v.d. Vliet, PTA Goes, Autobedrijf H.J. Rijk, Garage Sjaak Sonke, Autobedrijf Sorber, Autobedrijf Steketee, Garage van Strien, Autobedrijf Tramper, Garage Gebr. Vermeulen, Autobedrijf Jan Hop, Autobedrijf Zwartepoorte. V Woensdag 20 december 1995 Vlot, zuinig en veilig Motoren op maat Uitvoeringen 'i i I I Het een Bij de foto: De nieuwe Caddy in combi-uitvoering. Voor de nieuwe Toyota HiAce is er keus uit drie motoren. Twee De Citroën Jumpy is leverbaar met drie motoren, 1.6 benzine, 1.9 diesel en Turbo diesel waarin vermogen en zuinigheid een gro ter rijgenoegen garanderen in termen van souplesse, stilte en betrouwbaarheid. De benzine motor is een 4-cilinder 1581 m3 motor met gietijzeren motorblok, lichtmetalen cilinderkop en bo venliggende nokkenas. Hij is 4 m3. Daarmee plaatst hij zich in het segment voor lichte bestel wagens (K1-segment) en vormt hij, door zijn positie tussen de C15 en de Jumper, een aanvul ling op het bedrijfswagenaanbod van Citroen. Voor de carrosserie is er keuze uit een gesloten bestelwagenuit voering, een combi of een plan- cher-cabine. Verder is de Jumpy leverbaar met drie verschillende motoren (1.6i benzine, 1.9 diesel en 1.9 Turbo diesel) en in twee uitrustingsniveaus, Standaard of Comfort. Daarmee komt het Jumpy-gamma op 14 uitvoerin gen die met hun esthetische vormgeving en praktische moge lijkheden aan de meest uiteenlo pende wensen tegemoetkomen. tegenwoordigd te zijn, is Peuge ot bovendien in staat om de in gang gezette verkoopstijging door te zetten. In de eerste helft van 1995 steeg bovengenoemde markt in Frankrijk met 18,5% ter wijl Peugeot een stijging van 24,8% mocht noteren. In Neder land groeide deze markt met 25,6%, terwijl het aandeel van Peugeot met maar liefst 89,4% is gestegen. Peugeot brengt met de Expert een bestelwagen op de markt waarin originaliteit en functionaliteit optimaal samen gaan. Sinds de introductie van de Peu geot Boxer, een jaar geleden, volgt Peugeot een andere bena dering, waarbij de traditionele verschillen tussen personen auto's en bestelwagens nog ver der verkleind worden. Dit blijkt onder andere uit de vormgeving van de carrosserie, de uitrusting, het comfort en het rijgedrag van de auto. Het interieur van de Peugeot Expert maakt een dege lijke en betrouwbare indruk en biedt de bestuurder en de passa- ervan werden in iets andere vorm al eerder in de HiAce toe gepast. De atmosferische 2.4 liter diesel en de 2.4 liter 2RZ-E benzinemotor zijn beide op diverse punten aangepast voor het nieuwe model. Het program ma is uitgebreid met een turbo- diesel-uitvoering, de beproefde 2L-T die zijn kwaliteiten al heeft bewezen in onder meer de Land- Cruiser. Deze motor met even eens een inhoud van ruim 2,4 liter levert 66kW/90 pk bij slechts 3500 tpm en een indrukwekkend koppel van 226 Nm. De ongeblazen diesel produ ceert 58kW/79 pk en 163 Nm, terwijl de 2RZ-E-benzinemotor een maximum vermogen van 85kW/116 pk en een maximum koppel van 203 Nm genereert. De motorenkeus maakt het mogelijk voor verschillende doel einden exact de juiste krachtbron te kiezen. In alle gevallen biedt de nieuwe HiAce een uitstekend prestatieniveau. De veilig in het midden van de auto geplaatste brandstoftank met een inhoud van 75 liter bezorgt de HiAce een grote actieradius. Alle drie de versies worden gele verd met een handgeschakelde vijfversnellingsbak; de 2L-T tur bodiesel kan ook met een vier- traps automatische transmissie worden besteld. Belangrijk bij deze nieuwe HiAce is ook dat hij een opvallend klei ne draaicirkel van slechts 11,6 m en standaard stuurbekrachtiging leeft. Hiermee scoort de HiAce ten opzichte van voorwielaange- dreven bestelwagens, omdat dit soort auto's veel wordt gebruikt voor stadsdistributie. stoel naar voren kan worden geklapt. Tevens heeft deze ver sie een 3-zitsbank, die is voor zien van een neerklapbare rug leuning. Bijzonder kenmerkend voor de nieuwe Volkswagen Caddy zijn de asymmetrische achterdeuren. In de praktijk blijkt het vaak voldoende om bij het laden en lossen alleen de breed ste deur te openen. De Volkswa gen Caddy is leverbaar in vier motorversies: de nieuwe 1,4 liter benzinemotor met multi-point- injectie (MPI) en een vermogen van 44 kW/60 pk, de 1,6 liter benzinemotor (55 kW/75 pk), de beproefde 1,9 liter wervelkamer diesel (47 kW/64 pk) en de nieu we zuinige 1,9 I. direct ingespo ten dieselmotor (SDI) met even eens een vermogen van 47 kW/64 pk. De SDI-motor zal in Nederland een zeer belangrijk aandeel gaan krijgen. Alle moto ren worden standaard geleverd met een handgeschakelde vijf versnellingsbak. Tot de stan daarduitrusting behoren een in hoogte verstelbaar stuur, een bestuurdersairbag, een dakan- tenne, warmtewerend glas, een zeer uitgebreid dashboard met regelbare verlichting, stuurbe krachtiging, achterruitverwar- ming, een achterruitewisser, een interieurluchtfilter en een 4-traps aanjager. Tot de standaard vei- Citroën presenteert in maart a.s. tijdens de Salon van Geneve de Saxo. Het gaat om een auto in het B-segment en wordt de iets grotere broer van de AX, die voorlopig in produktie blijft. De Saxo biedt veel comfort en veilig heid. Hij zal vanaf mei in ons land leverbaar zijn. Citroën brengt hiermee een volwassen auto in het B-segment op de markt: afwerking van het exteri eur en vormgeving van het interi eur bieden eigenschappen die doorgaans tot Auto's van hogere marktsegmenten behoren (stuur bekrachtiging, airbags voor de bestuurder en de vóórpassagier leverbaar vanaf de introductie, automatische versnellingsbak enz.). Snel na de introductie zul len de 5-deurs en de dieselversie beschikbaar zijn. Naast het uit stekende uitrustingsniveau is bij het ontwerp van de Saxo grote zorg besteed aan totale veilig heid, groot gebruiksgemak en comfort. Het resultaat is een moderne, stille, zuinige perso nenauto die goede prestaties levert en vooral prettig rijdt. De motorvermogens lopen uiteen van 50 tot 120 pk, terwijl weglig- ging en comfort in de traditie van Citroën passen. Deze combina tie van eigenschappen maakt de Saxo tot een ideale auto die zich in alle omstandigheden thuis voelt, zowel in de stad als op de snelweg. De positie van de Citroën Saxo in het gamma van Citroën ligt boven die van de AX, die voorlopig in het leveringspro gramma gehandhaafd blijft. De totale lengte van 3,72 m positio neert de Saxo tussen de "grote" van zijn categorie (Renault Clio 3,71 m, Peugeot 205 3,71 m, Opel Corsa 3,73 m en Fiat Ounto 3,76 m.). De produktie van de Saxo vindt plaats in de Citroën- fabriek te Aulnay-sous-Bois (Parijs). In Frankrijk is de Saxo vanaf de lancering leverbaar in vormgeving maakte het mogelijk de veiligheid van de inzittenden bij een onverhoopt ongeval aan zienlijk te vergroten, terwijl het uiterlijk ook aërodynamischer en representatiever werd. Tot nu toe was elke verse van de HiAce een zogenoemde 'mono- volume'-uitvoering, met een frontcabine, waarbij de motor als het ware in de cabine was geplaatst. Bij het nieuwe model is de neus verlengd, en de motorkap geeft toegang tot bij voorbeeld de vulopeningen van de motor voor regulier onder houd. De motor zelf bevindt zich boven de vooras. Voor wat betreft de aandrijving heeft Toyota er voor gekozen niet over te schakelen op voor- wielaandrijving, zoals bij een aantal andere aanbieders in de markt het geval is, maar om vast te houden aan achterwielaandrij- ving. Dit vanwege de handel baarheid, een onafhankelijk van de belading altijd optimale aan drijving en superieure eigen schappen als trekauto bij gebruik van een aanhanger. De laad ruimte is belangrijk praktischer geworden, waardoor het laden en lossen van Europallets (800 x 1.200 mm) mogelijk is. Dit laden en lossen is ook veel gemakkelijker geworden door de nieuwe constructie van de nu onafhankelijke achterwielophan- ging. De laadvloer kon zo met 70 mm worden verlaagd, naar 52 cm. Samen met haar dealers, toeleveranciers en Toyota Eurocare heeft Louwman Parqui (Toyota-importeur voor Nederland) een 24-uurs service systeem opgezet voor ruitreparaties c.q. ruitvervangingen. Met dit systeem gaat de Toyota-organisatie de concurrentie aan met op dit gebied gespecialiseerde bedrijven. Dit met de filosofie dat nie mand efficiënter en beter Toyota's kan repareren dan door Louwman Parqui zelf opgeleide mensen die het produkt door-en-door ken nen. Deze nieuwe service van Toyota wordt op meer dan 100 gese lecteerde servicepunten door het gehele land uitgevoerd. Ook gedu rende de nachtelijke uren zorgt de Toyota-organisatie ervoor dat kan worden geholpen bij eventuele ruitproblemen, uiteraard tegen con currerende tarieven. Onlangs werd door Toyota een snelle methode van voorruitvervanging geïntroduceerd, waardoor ook de vervan- gingsprijzen drastisch konden worden verlaagd. Samen met de nu geïntroduceerde 24-uurs autoruit-reparatieservice via het 06-num- mer van Toyota Eurocare zal deze nieuwe dienstverlening zeer inte ressant zijn voor fleetowners, verzekeringsmaatschappijen en natuurlijk particulieren. ligheidsuitrusting behoren naast de bestuurdersairbag, flankbe- scherming, een in hoogte ver stelbaar veiligheidsstuurkolom met een bekleed stuurwiel, hoofdsteunen en 3-puntsveilig- heidsgordels met hoogteverstel- ling. De Kombi heeft tevens ach terin hoofdsteunen en twee 3- puntsveiligheidsgordels en een vaste heupgordel. Een elektroni sche wegrijblokkering behoort eveneens tot de standaarduitrus ting. Er zijn talrijke meeruitvoe- ringen leverbaar volgens het zogenaamde bouwsteenprinci pe, dat bekend is uit de Volkswa gen Polo. Hieronder vallen onder andere een airbag voor de bijrij der, alsmede ABS met of zonder EDS (elektronisch sperdifferen- tieel). De introductieprijs van de nieuwe Volkswagen Caddy, gesloten bestel met de gewone dieselmotor bedraagt 19.550,- (excl. BTW). De SDI-uitvoering kost ƒ20.295,- (excl. BTW). Tevens wordt een Volkswagen Caddy gesloten bestel met de gewone dieselmotor aangebo den voor een prijs van 18.895,- (excl. BTW), waarbij de bestuur dersairbag en het groen warmte werend glas niet meer tot de standaarduitrusting behoren. 3-deurs uitvoering en met vier verschillende benzinemotoren - 1.0i (50 pk), 1.1 i (60 pk), 1.4i (75 pk) en 1,6i (90 pk). Korte tijd later wordt het benzinegamma aange vuld met een nieuwe motor (1.6i 16 V van 120 pk), waarmee de Saxo een keuze aan vermogerns biedt (50 tot 120 pk) die een van de grootste op de markt is. De 1.6i 16V-motor wordt geleverd in combinatie met een bijzonder sportief uiterlijk en interieur die het Saxo-gamma een extra dynamische uitstraling geven. Het Saxo-gamma wordt in snel tempo uitgebreid met de 5-deurs uitvoeringen, een diesel-versie en een versie met automatische versnellingsbak. De diesel-uit- voering wordt uitgerust met de 1.5D (58 pk) motor die bekend staat om zijn zuinigheid en pres taties. Qua weggedrag en bescherming van de inzittenden zet de Saco de lijn van de overi ge Citroën-modellen voort. Met als basis de traditioneel sterke punten van Citroën, beschikt de Saxo over een vering die hem een zeer veilig weggedrag ver leent (stabilisatorstangen, ABS met 4 sensoren, enz.), terwijl de uitrusting (zoals airbags voor bestuurder en passagier, veilig heidsgordels met pyrotechni- sche gordelspanners en een extra stevige kooiconstructie) een doeltreffende bescherming biedt. In de portieren zijn kreu- kelzones aangebracht met progressieve werking teneinde de berijder en de overige inzit tenden tegen zijdelingse botsin gen te beschermen; deze bescherming wordt gecomple teerd door de versteviging van het inzittendengedeelte ter hoog te van het dak. Tevens is een derde remlicht voorzien op alle uitvoeringen. Al deze veiligheids voorzieningen maken de Saxo tot een auto die een hoog niveau van bescherming biedt. Op grond van zijn afmetingen (lengte: 4,44 m., breedte: 1,81 m., hoogte 1,94 m.) en zijn laad volume (4 m3) valt de auto in het K1-segment, onder bestelwa gens met grotere afmetingen zoals de Boxer. Het onderste gedeelte van dit segment telde in 1994 in 17 Europese landen in totaal 17.300 registraties en zal volgens een aantal deskundigen de komende jaren een sterke groei te zien geven. Met de komst van de Expert profiteert Peugeot onder andere in het K1- segment van de dynamische ontwikkelingen op de bestelwa- genmarkt. Door voortaan in alle segmenten van deze markt ver- t Vanaf eind januari a.s. zal de nieuwe Volkswagen Caddy lever baar zijn in ons land. Voor onze regio via Autobedrijf Van Strien. Volks wagen presen teert de nieuwe Caddy in twee carrosseriever- sies: de geslo ten bestelwa gen en de kom- bi-uitvoering. Met deze nieuwkomer begeeft Volks wagen zich in een zeer interessant marktseg ment. In 1994 werden in Europa meer dan een half miljoen van deze lichte bedrijfsauto's met een maximaal toelaatbaar gewicht van 1,8 ton verkocht. Hiervan was de helft bestelwa gens. In Duitsland alleen al wer den in 1994 verder 35.000 wagens van dit type geregis treerd. Nederland beperkt zich hoofdzakelijk tot de bestelwa- gen-uitvoeringen met in 1994 een markt van 10.390 auto's. Bestelwagens uit vroegere gene raties waren meestal sober uit gevoerd. Tegenwoordig liggen de eisen in dit segment van de automobielmarkt duidelijk hoger. De nieuwe Volkswagen Caddy sluit aan bij deze trend met een toonaangevend niveau in deze klasse voor wat betreft rijcomfort en uitrusting. Met een wagen- lengte van ongeveer 4,23 m. beschikt de Volkswagen Caddy in gesloten bestel-uitvoering over een laadvloer van 2,10 m2. De inhoud van de laadruimte is 2,90 m3. Het laadvermogen ligt tussen 499 en 755 kg. De Caddy gesloten bestel is voorzien van twee stoelen. Daarachter bevindt zich een scheidingswand naar de laad ruimte. Als Kombi-uitvoering heeft de nieuwe Caddy twee stoelen, waarvan de bijrijders- gier(s) de ruimte van een norma le personenauto: een dashboard met vloeiende lijnen en afgeron de hoeken, hoogwaardige mate rialen, de afwerking, de zit achter het stuur en de geluidsisolatie... allemaal zaken die bij een perso nenauto vanzelfsprekend zijn. Naast een hoog uitrustingsni veau bezit de auto een aantal andere sterke eigenschappen om aan de wensen van de meest veeleisende gebruikers te kun nen voldoen. Dit geldt eveneens voor het uitgekiende motoren programma: een atmosferische dieselmotor van 71 pk (XUD9 A), een turbodieselmotor van 92 pk (XUD9 TF) en een benzinemotor van 80 pk (1580 SPI). De auto vormt een aantrekkelijke aanbie ding voor bedrijven die door mid del van de uitstraling van dit type auto, hun eigen imago willen ver sterken. Als multi-functionele auto is de Peugeot Expert zowel in de stad als op de grote weg gemakkelijk en comfortabel te hanteren en voor elk soort gebruik geschikt. Kort geleden heeft Toyota in ons land de nieuwe HiAce gepresenteerd. Hij staat vanaf heden bij de dealer. Voor onze regio is dat Autobedrijf De Jonge aan de Van Her- tumweg. Effi ciency, kwali teit en veilig heid waren de uitgangspunten bij de ontwikke ling van de nieuwe HiAce. Deze middel grote bedrijfs wagen richt zich sterker dan voorheen op de Europese markt. Hij biedt een geheel nieuwe car rosserie met een meer gepro nonceerde, schuin aflopende voorzijde; een bredere laadruim te met plaats voor een Europal- let; aanzienlijk meer comfort dan in deze klasse gebruikelijk is; keuze uit drie motoren waaron der een 2.4 liter turbodiesel; actieve en passieve veiligheid op het niveau van goede, recent ontwikkelde personenauto's, inclusief een standaard SRS Air bag voor de bestuurder; uitste kende prestaties; zeer lage bedrijfskosten per kilometer en uiteraard de spreekwoordelijke Toyota kwaliteit en betrouwbaar heid. Gezien het gebodene is z'n prijs ronduit concurrerend. De nieuwe Toyota HiAce is daarbij een klasse hoger gepositioneerd (medium segment) dan zijn suc cesvolle voorganger, die overi gens nog enige tijd leverbaar zal blijven. Deze opvallende nieuwe bestelwagen c.q. personenbus staat sinds 21 november bij de Toyota-dealers in ons land. Als vanouds is de nieuwe HiAce direct in een aantal uitvoeringen beschikbaar; de serie wordt later nog uitgebreid met modellen met onder meer een verlengde wiel basis en met vierwielaandrijving. De keuze voor een meer gepro nonceerde, schuin aflopende voorzijde (semi-bonnet) is de meest radicale verandering in de 28-jarige geschiedenis van de HiAce. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan de wensen van klanten in een duidelijk verande rende markt, met name op het gebied van veiligheid. De nieuwe De Citroën Jumpy die in september in Parijs werd geïntrodu ceerd, is sinds 1 december ook leverbaar in Nederland. De Jumpy is een nieuw con cept bedrijfs wagen dat breekt met de gangbare nor men op de bedrijfswagen- markt. Het is een bedrijfswa gen die naast het functionele karakter het voorkomen heeft van een perso nenauto. Dankzij de esthetische vormgeving beantwoordt de Jumpy aan de verwachtingen van de cliëntèle voor bedrijfswa gens in het desbetreffende marktsegment. Een cliëntèle die prijs stelt op een mooi ontworpen bedrijfswagen, die niet alleen het comfort biedt van een personen auto maar tevens de toeganke lijkheid, het laadvolume van een bedrijfswagen. Het ontwerp van de Jumpy is afkomstig van het stylingcentrum van PSA Peuge- ot-Citroën; de produktie is het resultaat van de industriële samenwerking tussen Fiat Auto, Automobiles Peugeot en Auto mobiles Citroën en vindt plaats in een nieuwe produktieafdeling van de fabriek Sevel Nord te Valenciennes (Noord-Frankrijk). Op de markt waarin de Citroën Jumpy thuis hoort is het aanbod beperkt, maar door het moderne karakter, de praktische mogelijk heden en de uitstraling van homogeniteit van de Jumpy, zou deze auto er als nieuwe norm kunnen gaan fungeren. Want hij beantwoordt namelijk ook aan de steeds vaker door het bedrijfsle ven geuite wens naar een com pacte, functionele en polyvalente bedrijfswagen. Het laadvermo gen van de Citroën Jumpy bedraagt 815 kg, het laadvolume voorzien van het nieuwe Bosch Monomotronic SPI (Single Point Injection) monopoint injectiesys- teem met statische verdeler. Het voordeel daarvan is dat het de controleparameters van de mo tor afzonderlijk stuurt, hetgeen een optimale vermogen/koppel- verhouding tot gevolg heeft, en dat leidt dan weer tot meer rijge noegen en een betere controle op schadelijke emissie. De ben zinemotor ontwikkelt een maxi mum vermogen van 58 kW (80 pk) bij 5750 tpm met een maxi mum koppel van 125 Nm (13 kgm) bij 2750 tpm. De maximum snelheid bedraagt 148 km/h. De dieselmotor is de 4-cilinder XUD 9A 1905 m3 motor met gietijze ren motorblok en cilinderkop en bovenliggende nokkenas. De injectiepomp is van het merk Bosch. Deze motor ontwikkelt een maximum vermogen van 51 kW (71 pk) bij 4600 tpm met pen maximum koppel van 120 Nm (12,5 kgm) vanaf 2000 tpm. De maximum snelheid bedraagt 137 km/h. De XUD 9TF Turbo diesel is de uitvoering met drukvulling van de XUD 9A van 1905 m3; hij ontwikkelt een maximum vermo gen van 67,5 kW (92 pk) bij 4000 tpm met een maximum koppel van 196 Nm (20,4 kgm) bij 2250 tpm. De maximum snelheid bedraagt 157 km/h. *4x4^.^ L*

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1995 | | pagina 34