Bij de merken- dealer zit u beter! Prijzen nieuwe Opel Vectra nu al bekend I Eenheidsprijs van Ford voor drie "fun cars" Colofon De nieuwe Hyundai Lantra: afgestemd op Europese markt Autokrant-test va nieuwe 8 k\ De Probe, Maverick en Escort Cabrio XP 3i F'4 Woensdag 27 september 1995 DE BEVELANDER 17 7e Jaargang no. 2 dat W*8- ik een - .xurt na de lm _.xue getest. Vers van de pers, splinternieuw... de Rover 416 SI. Al weer vele jaren wordt het nobele Brits» verkocht bij autobedrijf Akkermans aan Fruitlaan in Goes. Als er een automerk is dat de laatste tijd spectaculair groeiproces heeft doorgemaakt, dan is het Rover wel. Ooit was Rover een pre stigieus merk met prachtige automobielen, maar ook een fabriek die in de jaren vijftig van zich deed spreken door de eerste auto met tur bine-aandrijving te maken! Dan gebeurt het onvermijdelijke en Rover .cdl sportl wordt onderdeel van British Leyland. Dat bete kende bijna de doodsteek. Het merk glijdt bijna Ik had me voorbcieid op de Rover: Wat dacht in de afgrond zoals zoveel klinkende Britse u van een tweed jasje, een corduroy broek en autonamen: Wolseley, Riley, MG... Rover blijft, een geruite stropdas. Ik dacht klaar te zijn voor misschien ook wel dankzij het bestaan van de de Rover-test... noblesse oblige! vierwiel-aangedreven-broeder: de Landrover. Al na een paar kilometer kwam ik er achter, dat Maar de mooie grille blinkt niet meer, sterker deze Rover een motor onder de kap heeft lig- nog, de grille is verdwenen. gen die duidelijk afwijkt van wat ik gewend was Dan komt de samenwerking met Honda en van de vorige 416. De krachtbron gaat intern langzamerhand kruipt Rover uit het dal: de door voor de K-serie en wordt vervaardigd van betrouwbaarheid keert terug en men werkt gerecycled aluminium. De K-serie motor van weer aan zijn uitstraling. Als klap op de vuurpijl de 416 heeft een cylinderinhoud van 1588 cc werd het Rover-concern twee jaar geleden heeft twee bovenliggende nokken"' overgenomen door BMW en ook die transactie kleppen en 82 kW, wat r»- heeft Rover geen windeieren gelegd. pk's. Da's een kent r,~' Very British De nieuwe 416 SI heeft nog wat uiterlijke over eenkomsten met de Honda Civic die iets eer der dit jaar uitkwam, maar al van een eind is de nieuweling een echte Rover: inderdaad een glimmende klassieke grille met in het midden het stijlvolle logo van het naderend vikingschip. De motorkap heeft in Engeland het fijnzinnige vouwtje gekregen dat ooit de beroemde driel- iters sierde. Voorts heeft hij een moderne car- rosserie met een kort kontje. De nummerplaat wordt omlijst door de van de 600-serie beken- „...igen he de chroomrand, naast de grille het handels- _„oieve grom horen, merk van Rover. Zelfs de letters zijn chique ^-rijder kippevel over zijn hele gestyled! De Rover valt op, zeker weten, van krijgt. Nee, de auto is niet echt s Overal bewonderende blikken van medeweg- hem op toeren jaagt, maar _den gebruikers. Hij was ook nog knalrood, herstel: is dat wel? Dat zou u„eii .uis was mijn flame-red en daar had de heer Akkermans efen outfit niet meer compleet, er moest iets aan gegronde reden voor, maar dat vertel ik later! worden toegevoegd: autohandschoenen en Als een van de vier portieren wordt geopend, een snelle pet. Rover goes racing! springen onmiddellijk de tot hoogglans gepo- Dan realiseer je je weer dat autorijden onge lijste stalen drempels in het oog. Nadat je bent looflijk plezierig kan zijn. Het begint overal te gaan zitten zorgen de wortelnoten-houten kriebelen en je kunt niet wachten om achter het panelen op het dashboard en op de portieren stuur te kruipen. Kent u dat? dat de atmosfeer 'very British' is... De Rover 416 SI beantwoordt aan dat krieb lende gevoel en biedt de sportieve rijder Insiae-information wat hij van zo'n auto mag verwachten: snelle motor (190 km/u en 0-100 km in Mijn oom kreeg in 1952 een Rover 75 en nog sec.), een goede wegligging en veilige rem- ruik ik het Engelse leer. Dat leer mis lu men. 416. In plaats daarvan tref ..„urs Nu lijkt het alsof de Rover uitsluitend voor bekleding aan en .je ben ik niet geschetste publiek gemaakt is, maar niets echt onH- rather like the 'cat- minder waar. Tegen rustig rijden en lac rentallen heeft de Rover absoluut ren al bezwaar, integendeel hij trekt zonder m i v.e vanaf 2000 toeren. Dan gaat zijn gegrom over aan de in een zacht spinnen en merk je hoegenaamd niets van dat wolvenkarakter. Toch denk ik dat met name mensen die Franse auto's gewend zijn in eerste instantie vinden dat de Rover stug is afgeveerd. Op de lange afstand vond ik die stugge veren geen u zwaar. Het accentueert het sportieve imago ,-.i. van deze Fn' en ik kan echt niet zeg- ze zijn no- rsrhuJ was toen ik er na Geenszins. 1588 cc, nokkenassen, 16 aW, wat overeenkomt met 111 ua's een mondvol techniek en het bete kent dat we te maken hebben met een hyper moderne machine. K-serie... K-serie... waar had ik dat meer gehoord? De MG F! De nieuwe sportwagen van hetzelfde Rover-concern. In Genève had ik bij die nieuwe roadster staan dagdromen. Ook de MG heeft een K-serie motor, weliswaar van 1800 cc, maar toch. Dat merk je, dat voel je! Het besef drong langzaam tot me door waarom de heer Akkermans mij een rode 416 als test- exemplaar ter beschikking had gesteld en geen gedistingeerde groene. Ik had te maken met een wolf in schaapskleren: de motor 'bijt' als het ware door de versnellingen heen en laat daarbij een agressieve grom heren, waar de echte MG-rijder kippe''"' zijn hele lichaam van krijgt. N->' is niet echt stil als je t, maar welke sportwagen saai zijn. Plots w’- oleet, pr - ^an realiseer je je weer dat autorijden looflijk plezieng kan zijn. Het beoin* kriebaien en je kunt niet w— stuur te kruipen De P- en nog ieer mis ik in de van tref ik 'Kashmir'-velours .y aan en van dat patroontje ben ik nist gesch» echt onder de indruk... I'd rather like the leat- her! Die stoelen zitten overigens goed en ik bc bij stilstand onder de indruk van het mooie stuurwieltje: een lekker dikke rand, met aar zijkant extra geribbelde handgrepen en stan daard voorzien van een luchtzak (de airbag voor de passagier is een optie). Het dashboard r is overzichtelijk en de klokken zijn voorbeeldig. .over stug is i Alle vensters zijn elektrisch te bedienen, alleen afstand vond ik die stugg» dient te worden opgemerkt dat de achterste bezwaar. Het accentueert het s portierruiten maar half in de portieren zakken, van deze Engelsman en ik kan Opbergvakken zijn er een aantal, maar ze zijn gen dat ik uit de zak geschud wa; inclusief het handschoenenkastje - wie legt een lange rit uitstapte. Geen--’ daar ooit nog handschoenen in? - wat aan de krappe kant. Hulde voor een detail: in het open Last bilt not least vakje voor de versnellingspook ligt een rubber matje. Daar leg je even je zonnebril neer en Hij was er ineens. De Rover 416 SI. Natuurlijk inderdaad, hij blijft ondanks fors bochtenwerk staat hij op de IAA, de Internationale op zijn plaats. Zowel de benzineklep als het Automobiel Ausstellung in Frankfurt. Maar voor kofferdeksel - beter is de vijfde deur - zijn van het grote publiek kwam-ie toch wat geruisloos binnenuit te openen. De kofferruimte is ruim en dat is een beetje jammer. De wagen ver genoeg, maar wordt zoals bij zoveel moderne dient de volle aandacht en ongetwijfeld krijgt hij auto's nog groter door de achterleuning een- die dadelijk in de autopers, derde, tweederde of in z'n geheel naar voren te Hij kost nog net geen 38.000 gulden en da< Een nog niet eerder geziene oplos- mee bungelt de Rover prijstechnisch aan c r de 'gordelspaghetti' op de achter- gunstige zijde van de C-segment-auto's. middelste gordel is keurig opgehan- Autobedrijf Akkermans heeft er twee staan: n steuntje en de 3 gordelsluitingen één in flame-red en één in British werk+ !- -ugleuning. Dat is met racing green... aan u d die vaak de auto als de keus! De Rover is verder eservewiel en Je t)JI .„H en merk je uat wolvenkarakter. mk ik dat met name mer ewan'J i Nog nooit heb ik een auto zo kort duktie getest. Vers van splinternieuw... de Rover 416 SI. Al weer vele jaren wordt het n- verkocht bij autoh--1 Fruitlaan itro- krijgt bij een vieze auto dito handen als je de spik- vijfde deur dichtdoet, want er zit nergens een handgreep aan de binnenzijde. What a shame! .„ueie Britse merk Er zit op de 416 een dubbel alarmsysteem. Het Akkermans a»n de ene zorgt ervoor dat de auto geweldig veel lawaai maakt als er iemand probeert de auto een binnen te komen. Het andere is de zogenaam de startblokkering. De auto wordt standaard afgesloten met een infrarood zendertje. Zelfs als iemand de sleutel op het contact zou laten zitten, komt een potentiële dief niet weg, want daarvoor heb je alweer het infrarood nodig. A real sportscar Ik had me voorbereid on u van een twe^ een r- - - - KRANT bedrag van ƒ52.990,- inclusief die van het voorgaande model, Uitgave in samenwerking met de merkendealers in Goes e.o. i >ar- cfe Redactie: P. de Jonge J. Smits H. Meijer Advertenties: De Bevelander Postbus 5, 4460 AA Goes Voorstad 24, 4461 KN Goes 01100-141110 ^as - 1 /s onafhankelijke wielophanging heeft vóór MacPherson-elemen- ten en achter dubbele draagar- men (multilink). Zowel vóór- als achteras hebben een nieuwe dwarsbalk, die de hele structuur Ford heeft voor de 'fun cars' Probe, Maverick en Escort Cabrio XR3i een 'one price stra tegy' ingevoerd en levert het drietal voor het opmerkelijk lage januari 1996 leverbaar, maar wie er nu voor intekent krijgt hem straks voor een zeer speciale introductieprijs afgeleverd. Het nieuwe model Lantra (de sedan) en de nieuwe Lantra Wagon (de stationcar) zijn lang het enige nieuws van Hyundai niet. Uiter mate belangrijk voor het merk is ook dat een geplande Neder landse schaalvergroting wordt verwezenlijkt. En dat de Neder landse assemblage van Hyundai trucks metterdaad op gang komt. En dat er een nieuwe zending van het ongelooflijk snel uitver kochte actiemodel H 100 Esprit Dubbele Cabine (zespersoons interieur op grijs kenteken) op komst is. Zoals we eerder in de Autokrant bericht ten, heeft Opel de introductie van de nieuwe Opel Vectra op stapel staan. Dezer dagen werd bekend dat de publiek- sintroductie van de nieuwe generaties Vectra's medio november in ons land zal plaatsvinden. Daarop vooruitlopend heeft Opel Nederland dezer dagen al de prijzen bekend kunnen maken. Die zien er, inclusief BTW, exclusief verwijderingsbijdrage, voor enkele modellen als volgt uit: Vectra GL 1.6i ƒ38.450,-; Vectra GL 1.6i-16V ƒ39.950,-; Vectra GL 1.7 TD 41.950,-; Vectra CDX 2.5 V6 64.950,-. De genoemde prijzen gelden voor de vierdeur sedan-uitvoeringen. De tech nisch vergelijkbare vijfdeurs versies zijn 1000 gulden duurder. Elk nieuw model Vectra beschikt standaard onder meer over ABS, een full-size airbag aan bestuur- derszijde, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektronische startonderbreker, stuurbekrachtiging, bumpers en buitenspiegels in carrosseriekleur, getint glas, een hoogteverstelbare bestuurdersstoel, info-display in het dashboard en een 6-speakersysteem plus antenne. De Vectra CDX 2.5 V6 heeft als topmodel van de serie bovendien de beschikking over onder meer airconditioning, automa tische versnellingsbak (handgeschakelde bak tegen minderprijs leverbaar), full-size airbag ook aan passa- gierszijde, vier elektrisch bedienbare zijruiten, lichtmeta len wielen en metallic/mica lak. stelling van deze drie totaal ver schillende genres 'pleziervoetui- gen' - hoewel de Maverick natuurlijk ook een sterk profes sionele inslag heeft. De zeer compleet uitgerust Ford Probe 16V, met onder meer Fords vei- ligheidsfilosofie DSE geïncorpo reerd (én twee airbags stan daard), is er nu dus vanaf 52.990,-, hetgeen een prijs voordeel van zesduizend gulden betekent. Tot de weinige nog niet in de standaarduitrusting opgenomen accessoires beho ren slechts airco en/of een elek trisch bedienbaar schuif/kantel- dak, die nu - hoe aangenaam, gezien de recente subtropische temperaturen - respectievelijk ƒ2.990,- en 1.990,- kosten. Van de drastische prijsverlaging profiteert ook de uiterst luxueuze en razendsnelle Probe 24V mee, die met zijn geruisloze V6 nu voor 59.990,- in de prijslijst staat. De Ford Maverick heeft niet alleen onlangs een zeer ver fraaiende facelift ondergaan, maar ook de prijs is nog aantrek kelijker gemaakt: de GLS met korte wielbasis kost nu ook 52.990 gulden. Een eveneens opmerkelijke prijsverlaging ondergingen de andere uitvoe ringen van deze 'sports utility'. Zo is de prijs van de dieselversie nog slechts 57.990,-. De 7-seater-uitvoeringen met lange wielbasis op beide motori- seringen kosten niet meer dan 10.000 extra. Tegelijkertijd heeft Ford ook de zeer sportieve serie van de Escort Cabrio, de XR3i met 130 pk/95 kW, naar het uiterst concurrerende prijs niveau van eveneens 52.990,- gebracht. Deze autokrant is een bijlage van weekblad De Bevelander te Goes en verschijnt in principe één maal per maand. en besturing ten goede komt Technisch interessant is de ver vanging vóór de stabilisatorstang door een buis, die hetzelfde effect heeft maar minder brengt. Daarenboven kreeg hij een flinke dosis exclusiviteit mee. Dat schuilt in de sierlijk gestileerde en toch forse achtersteven, in de imposante lange daklijn, in de geraffineerde overgangen van de daklijnen en in de dynami- bovenliggende nokkenassen. De wordt vanaf januari 1996 gele- i c i--verd. Dan volgen de definitieve prij zen, maar de auto kan nu al wor den besteld en wie dat doet pro- ---- zich en accelaratietijden voor de ke introductieprijs. Zo is de Lan- Het nieuwe model °-100 km/u sPrint van 10-5 en t•- ■--=> 9.4 seconden. Dankzij uitgekien- speciale De carrosserie is iets groter dan de injectie en J’ 'J, verbrandingskamers zijn motoren uiterst zuinig en schoon. Ze voldoen al aan milieu-eisen waar de Europese Unie nog lang niet aan toe is. De motoren zijn standaard gekop peld aan een met de hand te schakelen vijfbak, terwijl er ook een elektronisch gecomman deerde viertraps automaat met lock-up, overdrive en keuze uit schakelprogramma's ter BTW en BPM. Bij Ford is dit een consequente voortzetting van het streven bepaalde vormen van exclusief autorijden - en de daar vaak bijbehorende vooruit strevende techniek - voor een beduidend ruimer publiek toe gankelijk te maken. Auto's die voor grote groepen cliënten tot nu toe financieel doorgaans onbereikbaar waren. Hierin past de nieuwe overzichtelijke prijs- De nieuwe Hyundai Lantra gaat onmiddellijk na zijn Europese introductie de Nederlandse markt op. Ten opzichte van het voorgaande model is hij groter, ruimer, luxueuzer en sterker gemotoriseerd. De nieuwe Lan tra brengt aldus Business Class rijden binnen het bereik van de hogere middenklasse, maar zon der het dubbele tarief ervoor van de vliegmaatschappijen. Impor- maar het interieur is beduidend ruimer, vooral achterin. De auto is strak en sober getekend, niet alleen modern en elegant, maar ook heel karakteristiek. Een auto om de volgende eeuw mee in te rijden zonder dat hij een moment verveelt! Opmerkelijk is dat de studio van Hyundai de alom toe gepaste wigvorm voor de nieuwe Lantra verliet. In plaats van naar -- achteren oplopende flanken, laat beschikking staat. De rondom teur Greenib Car zorgt daarnaast de auto een krachtig horizontaal onafhankelijke wielophanging voor een heuse wereldprimeur lijnenspel zien. door als allereerste de verkoop Dat is een nieuw stryping-ele- van de exclusieve stationcar op ment dat het eigen karakter basis van de Lanta te starten, benadrukt. Minder opvallend en Deze Lantra Wagon wordt pas in toch wetenswaardig is de nieuwe -u techniek van de lampen. Achter extra stijf maakt en zo wegligging de lage ovale lenzen van de kop- lampen gaan nieuw geconstru eerde reflectoren schuil die voor een hogere lichtopbrengst zor gen. En de lenzen van de achterlich ten zijn in twee kleuren en toch als één stuk gegoten, hetgeen ze absoluut waterdicht maakt. De nieuwe Lantra heeft ook nieu we motoren, een 1,6 en 1,8 liter versie van Hyundai's beta-motor, met zestien kleppen en twee sche dakrails. De Lantra Wagon 1,6-liter heeft een maximum ver mogen van 84 kW, de 1,8 liter van 94 kW, beide bij 6100 toeren per minuut. Dat brengt topsnel heden van 193 en 196 km/u met- ..loest autohandschoenen pet. Rover goes racing! A fiteert van een zéér aantrekkelij- tra Wagon al leverbaar voor de j introductieprijs van perfect gevormde 31.950,-. Deze speciale prijzen -zijn de gelden tot1 januari 1996. 'f ,y sXk 'jX'

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1995 | | pagina 17