Dai hatsu HiJet zomer Colofon tijdelijk in de Bij de merken- dealer zH u beter! w de Toyota Corolla onderging een verdere verfijning aanbieding Tweede airbag bij Ford tegen geringe meerprijs st va Cari Autokrant-te Mitsubishi Na een lange hete zomer lijkt hr de groene testkolom en mi’’-" aan u voor te stellen: Mijn r-«.n is Rob Strating en ik test iedere maand een Cuio voor u van een van de Goese merken dealers en die vindt u dan terug in die bekende groene kolom van de autokrant van de Bevelander n de isma 1.8 GLX ruimte die normaal al niet klein is, maar met ingeklapte rugleuningen met zijn 1150 liter maatstaven zet in het Europese autogebeu- ren. Het instrumentenpaneel voor je neus is voorbeeldig met mooie grote klokken die ook F a *<S Meer trekkracht bij laag toerental Xento ftctra. DE BEVELANDER Woensdag 6 september 1995 21 7e Jaargang no. 1 T. 'ach. Deze autokrant is een bijlage van weekblad De Bevelander te Goes en verschijnt in principe één maal per maand. Redactie: P. de Jonge J. Smits H. Meijer Advertenties: De Bevelander Postbus 5, 4460 AA Goes Voorstad 24, 4461 KN Goes 01100-141110 Uitgave in samenwerking met de merkendealers in Goes e.o. dat de -“n 'r de ach- Jra^Perda/! e druk he’ aog '“'au'o I. I B m naar de 100.000 h— ^aiid, maar ook een ..«us S4, die in februari uitkomt •elfde bodemplaat als de Carisma niet want i met vader, Ier en drie hebben in ■Nederlandse Mitsubishi een forse —me en daarvoor is de auto uiteindelijk toch gemaakt. Die ruimte zet zich overigens voort in de koffer- er _.u« is met een werkje (zo heet d?‘ toch?). Zeker c’. voorstoelen zitten perfect, geven goede zijdelingse steun en sluiten goed aan onder de knieën. Ze zijn op alle mogelijke manieren te ver stellen. De achterbank zit i zeker niet c1' maar door omklapbare terleuning (2/3.1/3) arms' gewoi vieren ik moet ren, gezin moedi koters de Nedi y^gen ,?ara9e ..jni net me goed mijzelf weer even naam is Rob maatsta' een auto r«”' Ik heb alles met hem r~' rustig rijden op twpol-janswegen, zijn staart t op de vier- etc. Bijna op twintig als je een spons onder je schoen zool rijdt, maar onder de 1:12 kom je eigenlijk met de slechtste wil van de wereld niet. En dat zijn waarden die het Nederlandse ii^‘- a m die 's avonds goed afleesbaar zijn en alle waar- .dn de autokrant schuwingslampjes op de juiste plaats. Alles uer. wat klaar en toen bedacht men dat de elektri sche bediening van de spiegels en de koplam- Creatinq Toqether patstelling er nog bij moesten en die verdwij- 3 3 nen nu jammergenoeg achter het stuurwiel. Wist u dat het Mitsubishi-concern het grootste De middenconsole reikt van de versnellings- ter wereld is en dat ze naast auto's ook sche- pook tot bovenop met dashboard en daar zit pen, vliegtuigen, tv's, computers en fototoe- heel vee| jn van de racjj0 fOt en met de beker stenen (Nikon) produceren? Mitsubishi is houders. Persoonlijk vind ik de uitvoering in bovendien de grootste olieleverancier van dat |jChte buigzame kunststof niet mooi, maar JaPan! het heeft ongetwijfeld te maken met het Het was een fantastisch plan dat Mitsubishi, gewoeker om het totaal gewicht. Volvo en de Nederlandse staat in 1991 opzet- Bovendien moet je met consoles nooit boven ten: Samen auto's gaan bouwen, technische de klokken uitkomen, want hij gaat onherroe- know-how delen en de werkgelegenheid veilig pelijk spiegelen in de voorruit. Het stuurwiel is stellen in het Limburgse Born. Het eerste lekker dik, heeft in de GLX-uitvoering 4 spa- resultaat van die samenwerking staat nu bij de ken, is voorzien van een klapzak en is boven- Mitsubishidealers en in dit geval bij garage dien verstelbaar. Links en rechts in de portie- Tramper aan de Verrijn Stuartweg in Goes, ren vinden we de elektrische bediening van de vlakbij de tennishal. De Mitsubishi Carisma. voorruiten; de achterruiten gaan gewoon met Elke 17 uur komt er één van de band en dat is de ZWengel. het resultaat van aan de ene kant een gede gen scholing van het Nederlandse fabriekska- q pQ Q_ der gedurende twee maanden in het Japanse Mizushima, maar aan de andere kant door een De test: GLX was voorzien van een al eerder gigantische modernisering van NedCar in genoemde 1.8 I. motor. Dat is geen langzame Born. jongen. Met een acceleratie van 10 seconden Dat moest ook wel, want er komen daar in naar de 100 en een top van 200 km per uur Limburg dadelijk niet alleen 100.000 hoort hij bij de snelle C-segment auto's (A-seg- Carisma's per jaar van de band, maar ook een ment zijn de kleintjes, E-segment de hele zelfde aantal Volvo's S4, die in februari uitkomt grote). Daarbij produceert de Carismamotor en op dezelfde bodemplaat als de Carisma tot 4000 toeren zo weinig geluid, geholpen staat. door een minimum aan rijwind, dat je de ban den dubbel en dwars hoort, tegen het ergerlij- Carisma uitstralinq ke aan’ waarbij ik onmiddellijk aanteken, dat 3 het merk en het type banden van grote invloed Ik zag de Carisma voor het eerst in Genève kan zijn. Soms is een auto daar gevoelig voor op de autosalon in maart en de presentatie en waf dacht u van de chauffeur! Nog even was inderdaad geweldig, maar ik miste toen al een opmerking: Ik heb van nature overal in dat uitstralingseffect. Als ik de Carisma van mjjn |jjf sensoren en ik rijd zelden met de radio een afstandje bekijk, zie ik een elegante auto aan...! De Carisma heeft een eenvoudig zonder velerlei designtrucs, haast een beetje onderstel en heeft geen enkel wegliggingspro- gewoontjes. Hij heeft een beetje een dikke bleem. Het stuur is bekrachtigd, maar is zo neus, waarin het logo van Mitsubishi 3 dia- direct, dat een millimeter stuuruitslag al resul- .manten) centraal staat. Grote ventilatiegaten teert jn een koerswijzigingetje. Dat went op gevat in een in de wagenkleur gespoten bum- den duur, maar zeker in het begin geeft het de per. Voorts heeft hij een uitgesproken wigvorm achterpassagiers de indruk dat de bestuurder die ongetijfeld zijn CW-waarde positief beïn- een beetje slingert. Dat merk je vooral bij vloedt. Het valt bijvoorbeeld op, dat de neus hogere snelheden. Het plezierigst reed de heel kort is, waardoor er voor de binnenruimte Mitsubishi in de poel: vlug op snelheid en veel plaats gecreërd is. Met een lengte van uiterst wendbaar. Ik moest ook wat wennen 4,44 m een breedte van 1,70m en een hoogte aan zjjn remmen. van 1,41 m. past de Carisma precies tussen ze doen hun werk wel goed, maar ik miste de broertje Lancer en broer Galant. Voorlopig overtuiging, ze voelen soms wat sponzig aan. wordt hij alleen geleverd in een vijfdeurs uit- Dat ligt Zeker niet aan de geventileerde schij- voering, dus met een geïntegreerde kofferbak ven voori maar misschien wel aan de trom- 'de sedan'versie komt in 1996 en dat resul- mets achter. Schakelen doet ie als een warm teert, mede door de wigvorm in een hoge, in mes in zachte boter. De versnellingsbak komt mijn ogen geslaagde achterkant. De lichtunits bij Renault vandaan en dat is een geweldige hebben een bijzondere vorm: Zeker in het keus. donker zijn de driehoekige achterlichten van Manoeuvreren is met de genoemde stuurbe- elke auto te onderscheiden. krachtiging kinderspel, maar zoals bij veel Toch iets charismatisch! Nog even de zij- moderne auto's, -ik heb dat al eerder geme- waartse aanblik: De Carisma valt ook op door moreerd- is de voor- en zeker de achterkant de ongelooflijk plat liggende voor- en achter- njet zichtbaar. Op dat punt moet de automobi- ruit. Ik kom daar later nog op terug. Onder de nst ecbt wennen aan zijn auto. Ik heb in het motorkap trof ik de viercylinder 1800 aan in testweekend alle weertypen meegemaakt. Je een oceaan van ruimte. merkt dat door de vlak liggende ruiten het zon- Wegenwachtbuurman Jaap genoot zichtbaar nefje vrjj spel krijgt om zijn warmte achter te bij die aanblik. Ik geloof niet dat de Mitsubishi )aten in de auto. Gelukkig beschikt de Carisma vaak met pech langs de weg zal staan, maar over egn blower die je haren rechtop doen voor elke monteur die iets aan de wagen zal staan. De ruitenwissers vegen een mooi groot moeten sleutelen zal het een onverdeeld gedeelte van de voorruit. Op de vlakke achter- genoegen zijn! Ik zou er niet van staan te kij- rujt js een wisser gemonteerd die je zelfs bij ken als er nog eens een zespitter in het voor- intensieve regenval niet hoeft in te schakelen, onder zou komen. want hij blijft maagdelijk schoon! Inside information Kostenplaatje Instappen betekent de confrontatie met een De Carisma is zuinig. Ik heb alles - typisch Japans interieur: netjes grijs afgewerkt geprobeerd: stadsverkeer, rusiig rijden met grijs erin en tweebaans'*-- grijs ertussen. De op stoelen ’1!- getrapt vc baans je één met KRANT eens /coSf en r(Jirnte ■?eu- het koppel van 145 Nm bij 4.800 toeren per minuut de Corolla tot mooie prestaties in staat stelt en natuurlijk voldoet aan de Step II- emissie-eisen. registreert met welke snelheid het gaspedaal wordt ingetrapt. Die gegevens zijn mede bepa lend voor de hoeveelheid brand stof die wordt ingespoten. Dit zorgt voor een efficiëntere ver branding en dus schonere uit laatgassen. Een bijkomend voor deel is dat de motor nog beter reageert op het gaspedaal. Het nieuwe inlaatspruitstuk is met het oog op een verbeterde ademha ling van de motor langer dan voorheen en ook iets dunner, zodat het ondanks de grotere afmetingen toch niet zwaarder is. Bij het uitlaatspruitstuk heeft giet ijzer plaats gemaakt voor roest vrij staal, dat beter bestand is tegen hoge temperaturen. De klep die het stationaire toerental regelt wanneer de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is, stemt zijn regelwerk nu af op de omstandigheden waaronder de motor moet draaien. De effecten die de nieuwe regelklep voor- zaakt, resulteren in een lager brandstofverbruik. Andere detail wijzigingen aan de motor zijn de lagere veerdruk van de klepve- ren (wat het brandstofverbruik ten goede komt) en een met negen procent toegenomen capaciteit van het motorcarter (ten gunste van de betrouwbaar heid). Toyota nam daarnaast een aantal maatregelen om de massa van de motor terug te dringen. De 2C dieselmotor is eveneens geoptimaliseerd. Hij levert 53 kW/72 pk bij 4.600 toe ren per minuut en heeft een kop pel van 131 Nm bij 2.500 toeren per minuut. De derde motor die in de Corolla leverbaar is, is de 1.6 liter 4A-FE benzinemotor. Deze gaat ongewijzigd het nieuwe modeljaar in: een motor, die met zijn vermogen van 111 naar 115 Nm steeg. De nieuwe maximum waarde wordt nu bovendien bij een lager toe rental bereikt. Voorheen kon bij 4.800 tot 5.200 toeren per minuut over het maximum draaimoment wordt beschikt, nu is dat al bij 4.100 tot 4.500 toeren. Ook het maximum vermogen van 55 kW komt bij een veel lager toerental beschikbaar. De cilinderinhoud is met 1.332 kubieke centimeter gelijk gebleven, de compressie- verhouding werd echter verlaagd van 9,8:1 tot 9,6:1. Om kort te gaan: de Corolla-motor is soepe ler geworden en levert nog steeds zeer goede prestaties. - van 84 kW/114 pk een een Bovendien is het comfort van de auto er op vooruit gegaan; men hoeft minder ver door te trekken in de versnellingen, wat gunstig is voor het geluidsniveau, het brandstofverbruik en de algehele rust in de auto. Een andere maatregel die Toyota nam om de 1.3i-motor aan de uitlaatgasemmissie-eisen van de toekomst te laten vol doen, is het wijzigen van het in- en uitlaatsysteem. Ook is er een nieuwe sensor toegepast, die o I s/echt de auto destijds al een zeer goede kwaliteit, technisch raffine ment en probleemloos gebruiks plezier. De Corolla is een wereld auto in optima forma, die in vijf tien landen in produktie is en in niet minder dan 150 landen wordt verkocht. Bovendien is hij met 130.000 eenheden in 1994 de best verkochte import-auto in Europa. Momenteel staat de zevende generatie bij bijna twee honderd Nederlandse Toyota- vestigingen in de showroom. Wat de jongste modellen betreft, is alleen de Corolla 3- en 5-deurs Hatchback uiterlijk veranderd. De voor- en achterbumper kregen een nieuwe vorm en de grille werd eveneens gemoderniseerd. De Hatchback oogt door deze subtiele wijzigingen jeugdiger en dynamischer. Overigens viert de Corolla volgend jaar zijn dertigste verjaardag. Toyota heeft de 1.3i zestienkleppenmotor op de milieu-eisen van de toekomst voorbereid en bovendien het motorkarakter in positieve zin veranderd. De belangrijkste tech nische wijzigingen houden een toename van het koppel in, dat ’'e^da. aanrijdingen die structureel is en niet beperkt blijft tot simpele extra balken in de portieren zijn maar enkele facetten van de integrale veiligheid. Momenteel verkeert de ontwikkeling van extra airbags ter bescherming tegen zijdelingse botsingen in het eindstadium. Aangezien de technische ontwikkeling van Ford een continu-proces is, wordt ook de geboekte vooruit gang op veiligheidsgebied aan de klanten 'doorgegeven' zodra dit mogelijk is. En Ford is ervan overtuigd dat zulke belangrijke zaken niet ten koste van zware financiële offers van de klant moeten gaan. Ford heeft daarom besloten aanvullende veilig heidsvoorzieningen tegen vol strekte basisprijzen te leveren. Voor een meerprijs van slechts 390 gulden bestaat dit Safety Package voor de Fords Escort en Mondeo uit een airbag aan passagierszijde, plus een set hoofdsteunen voor de achter bank. Voor dit geringe bedrag worden de Fiesta en de Scorpio voorzien van een tweede airbag. Ford weef ook dat een prettig werkklimaat in de auto van het grootste belang is. Niet alleen voor de verkeersveiligheid, maar ook om de zakelijke rijder 'repre- sentabel' en fit te houden gedu rende het rijdende deel van zijn werkdag. Vandaar het aanbod van airconditioning voor slechts 990,- op de nu ook als tot 'Zakenauto van het Jaar' bekroonde Mondeo. Op de Scor pio is zo'n geraffineerde klimaat beheersing op alle uitvoeringen al standaard. De Vee Ondernemers die een goedkope en betrouwbare oplossing zoeken voor hun transportprobleem kun nen nu hun slag slaan. Bij de Daihatsu-dealer is het Summer Sale en nu een HiJet Blind Van kopen die uit voorraad leverbaar is, levert maar liefst 2.000,- voordeel op ten opzichte van een HiJet die bij de fabriek besteld moet worden. Hierdoor is de HiJet tij delijk veruit de goedkoopste besteller van Nederland en dat ondanks zijn respectabele laadruimte van maar liefst 3000 liter en de standaard 3 jaar fabrieksgarantie. Belangrijk is om te weten dat de laadruimte niet volledig van de cabine is afgesloten door middel van een tussen wand. Bij de HiJet is sprake van een laag tussenschot waar gemakkelijk overheen gestapt kan worden. en Ford was de eerste autofabrikant die standaard in al zijn modellen een airbag aan bestuurderszijde monteerde. Niet alleen in de per sonenauto's, van Fiesta tot Scor pio en in alle Amerikaanse mo dellen, maar ook in de bedrijfs wagens. De pioniersrol van Ford op dit terrein heeft allerwegen waardering gevonden, hetgeen zijn weerslag vond in talloze bekroningen. De 'Dynamic Safe ty Engineering' veiligheidsfiloso- fie van Ford is veelomvattend en houdt, zoals een Ford-ingenieur het onlangs onder woorden bracht, 'niet op bij een standaard airbag'. Autogordels met een geraffineerd systeem dat er voor zorgt dat te slap zittende gordels automatisch worden aangespan nen en geleidelijk gelost en bescherming tegen zijdelingse een 'ev^erkt Toyota heeft de Corolla op een groot aantal punten nog ver der geperfec tioneerd. De wijzigingen zijn niet spectacu lair, omdat daar geen aanlei ding toe was. De kleine, maar fijne verande ringen hebben van de Toyota Corolla wel een nog prettiger rij dende auto gemaakt. De meest ingrij pende wijziging voltrok zich onder de motorkap van de Corolla 1.3i. De zestienkleppen motor van dit model kreeg een ander karakter, waarbij de nadruk ligt op meer trekkracht bij lagere toerentellen. Dat resul teert in meer comfort, omdat de motor nu gemakkelijker zijn pres taties levert. Rijden met lagere toertentallen betekent bovendien een verlaging van het geluidsni veau en het brandstofverbruik. Andere wijzigingen aan de Toyota Corolla lopen uiteen van de standaard montage van gor- delspanners, standaard een hoog geplaatst remlicht, ver nieuwde wieldeksels en een nog fijner schakelende versnellings bak, tot nieuwe bekledingsstof- fen voor het interieur en nieuwe lakkleuren voor het exterieur. Bovendien is nu voor alle model len een dubbele airbag lever baar. Sinds 1996 heeft Toyota 23 mil joen auto's met de naam Corolla gebouwd. Natuurlijk maakte de Corolla een sterke evolutie door; het eerste model is vooral qua uiterlijk niet met de huidige Corolla te vergelijken. Wel bood

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1995 | | pagina 21