Ko Dek (43) op de bres voor beter verkeersgedrag:
vv
vv
T/M ZATERDAG
bercö
20-50% KORTING
KLEURENFOTO'S
t.o^
V
weekblad voor zuid- en noord beveland
Woensdag 12 juli 1995 47e jaargang no. 28
i»
Rapid
3e WEEK.
TSenrice
i
DALMATlteS
0
GRAND THEATER GOES 01100-15165
x^”6LI0W
I fcfcz-a
f.55,00
Morgen meteen naar:
Politic
Brandweer
Ambulance
Bel snel 06-11.
Stifan at Walli Tatjana Simic
F
- -
I
f’
(Van een onzer
redacteuren)
Rapid Service Goes
Internationale
oriëntatie
FOTOI
Laurens Geels
en Dick Maasj
presenteren f
Dit jaar is er weer een SAIL AMSTERDAM.
Wie herinnert zich niet het wereldspektakel
van vijf jaar geleden? Dit jaar hoeft nie
mand SAIL 95 Amsterdam te missen want
uw krant organiseert er een extra Lezersreis
naar toe! Zie elders in dit blad.
mw
rmhmi «r ■SB»»
Ko Dek op het nieuwe Verkeers Veiligheids Centrum Zee
land, langs de A256. De sproeiers van het oefenparcours
staan aan
KONINGSTRAAT 9 GOES TEL01100-27101
l-UUR FOTOSERVICE STANDAARDPRINT: 0.99
Solexkoers te
Colijnsplaat op
15 juli
DE ALLERLEUKSTE
HONDJES ZIJN
TERUG!
FILMPROGRAMMA VANAF
00.13 JULI T/M WO. 19 JUL11995
GOES -- Elke dag gaan er
's morgens in Nederland 3
tot 4 mensen de deur uit,
die er 's avonds niet meer i
in komen. Hun leven ein-
digt ergens op het asfalt. Ze
worden het slachtoffer van
's lands grootste moorde
naar: het verkeer.
Veel beroepschauffeurs komen op het VVCZ hun vaardig
heden opschroeven. Onder hen ook ambulancechauffeurs.
(Foto: Annie van Es).
IN ELKE KLASSE VOOR ELKE PRIjS
VERSCHOORE
Technologie
Slipcursus
Niemandsland
Uitbreiding
’’...Natje en droogje...”
Autopuzzelrit
te Kamperland
SPORTIEVE HARDLOOPSCHOEN
in wit/grijs/blauw-combinatie_
maten 36/46 s' A
GOES,
Schuttershof 18
HET MOET VEILIGER
I
W6'
’i»
■e
i»
7
r
iniiwr*»»'
i
APK
Afspraak vooraf niet nodig.
Klaar terwijl u wacht.
Prijzen incl. montage.
Vaste prijzen.
Originele Ford onderdelen.
Vroeg open, laat dicht.
APK Keuren
inklusief
afmelden
Donderdag
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
Maandag, dinsdag
Woensdag
"Elk jaar komen in ons land zo'n
1300 mensen in het verkeer om
het leven. Jaar in jaar uit doet
zich dus een ramp voor, die qua
omvang bijna vergelijkbaar is
met de watersnoodramp van
1953. En we vinden het niet eens
ongewoon. Het is toch eigenlijk
niet te geloven".
Ook de ervaren autogebruiker
zou bij tijd en wijle moeten aanto-
"Wij zijn ons niet meer bewust
van de bewegingsenergie van
een auto. We beseffen niet meer
welke krachten we ontwikkelen
in een auto. En wij realiseren ons
niet meer, hoe groot de remweg
bij een bepaalde snelheid is. Dat
veroorzaakt ongelukken. En dat
heeft weer tot gevolg, dat veel
jonge mensen 's morgens flui-
nen, dat hij zijn rijbewijs nog altijd
waard is. "Na de standaardrijop
leiding krijg je soms te horen, dat
deze of gene een zwaar ongeluk
heeft gehad. Je voelt je niet ver
antwoordelijk, maar wèl betrok
ken. Daarom zijn we na de rijop
leiding gaan zoeken naar moge
lijkheden om de leerlingen extra
'bagage' mee te geven, hoe ze in
bepaalde noodsituaties hande
lend moeten optreden. Dus kort
weg: hoe je mensen leert geva
ren te herkennen en te vermijden
en eventueel te beheersen. We
proberen de leerlingen een goe
de opleiding te geven. Daar
hoort ook bij, dat je je afvraagt,
hoe je kunt voorkómen, dat
iemand (na de standaardrijoplei
ding) op de weg in de fout gaat".
"In ons hoofd zitten kennelijk
een paar draadjes verkeerd-
om. Als je in de jaren twintig of
dertig in een auto ging zitten,
waarschuwde de auto ons, als
je te hard reed. Dan begon de
auto te rammelen en de ban
den te piepen. Tegenwoordig
merk je in een moderne auto
niet meer, of je 50 of 80 km/u
rijdt".
Westhavendijk 150 Goes - Tel.: 01100 20440
Openingstijden: maandag t/m vrijdag 8.00 - 17.00 uur.
zaterdag 9.00 - 15.00 uur.
"Maar wat denkt u van het ver
keer! Daar vallen jaarlijks zo'n
1300 doden. Oók een enorme
ramp. Elk jaar weer! Ook daar
van zullen de wonden nooit
helen. Er worden complete fami
lies uit elkaar gerukt. Drie week
eindes geleden verongelukte
een compleet gezin (5 mensen)
uit Vriezenveen. Twee weekein
des geleden 6 mensen in Nijme
gen. Zoiets kan ieder van ons
overkomen, automobilist of geen
automobilist. Cijfers van het CBS
geven aan, dat ieder mens 60%
kans heeft, betrokken te raken bij
een verkeersongeval. Maar dat
nemen we kennelijk allemaal
voor lief. Totdat het aan je
deurtje komt (zoals bij dhr Dek
gebeurde - red.). Dan denk je
daar opeens anders over".
Ko Dek liet het er daarom niet bij
zitten. Al in de jaren zeventig
begon hij te zoeken naar moge
lijkheden om rijlessen efficiënter
te maken en rijopleidingen te
verbeteren. Al in 1980 bezocht
hij overal oefencentra, waar de
cursist op speciale terreinen
gauw zelf kon rijden en waar bij
de instructeur 'vanaf de kant' kan
bijsturen.
Nadat hij in 1992 het terrein
langs de snelweg A256 kreeg
toegewezen, begon hij opnieuw
aan een breedvoerige oriëntatie
bij talloze verkeersveiligheids-
centra in heel Europa. Via het
Innovatiecentrum Zeeland legde
hij zelfs contacten met Japan om
daar kennis op te doen.
tend van huis gaan, maar 's
avonds niet meer thuiskomen. In
1953 stond de hele wereld op
zijn kop, toen er 1850 doden vie
len bij de watersnoodramp. De
wonden daarvan zijn nu nóg niet
geheeld".
Middelburg Lange Geere 28 (naast ANWB-kantoor)
Goes Grote Markt 7
te remtechniek leren en zo veel
mogelijk snelheid eruit halen,
zodat de overlevingskansen stij
gen".
"Van alle beroepschauffeurs die
dagelijks voor hun werk op de
weg zitten, raakt 75% in zijn
leven betrokken bij een ver
keersongeval. Vooral zij nemen,
veelal in het kader van de Arbo-
wet, deel aan onze opleidingen.
Wist u trouwens, dat 20% van’
het ziekteverzuim te wijten is aan
verkeersongevallen? Dus ook op
de Wet Terugdringing Ziektever
zuim spelen we in. Dat levert
voor de bedrijven veel voordeel
op. We zijn blij dat het Regionaal
Orgaan Verkeersveiligheid Zee
land (ROVZ) ons daarin onder
steunt".
20.00 u.
19.00-21.30 u.
19.00-21.30 U.
19.00-21.30 U.
20.00 U.
20.00 u.
een film van
Dick Maas
Ko Dek laat het er niet bij zit
ten. Elk anderhalf jaar even
veel doden als bij de waters
noodramp van 1953. Het ver
keer zal en moet veiliger....!
i
Zaterdag14.00 u.
Zondag14.00 u.
Woensdag.14.00 u.
classic
lange vorststraat goes
PERZISCHE-EN OOSTERSE TAPIJTEN
SAROUK
Ook voor Nepal, Berber en Kelims
Kleurenfoto's étA MM 4^
Qe 3 9
Hulst 's-Gravenhofplein 8
Terneuzen Noordstraat 6
(25 m. naast HEMA)
Ook dit jaar wordt er weer een
solexkoers gereden in Colijns
plaat: op zaterdag 15 juli tijdens
de jaarlijkse kermis. Inschrijven
is mogelijk vanaf 13.30 uur in
café 'De Patrijs'. Keuren van
solexen ook vanaf 13.30 bij firma
van de Heijde. Inschrijfgeld
12,50, waarvan 5,- voor het
rugnummer; dit krijgt men bij
inleveren weer terug. De start is
om 15.00 uur in de Voorstraat. Er
worden 4 manches gereden. Er
zijn vele mooie prijzen te verdie
nen en er is ook een mooie prijs
voor de leukste, gekste of origi
neelste solexcoureur.
Hij knoopte bovendien verkeers-
veiligheidsrapporten van over
heid en ANWB aan elkaar, liet de
economische haalbaarheid
onderzoeken en nam zijn defini
tieve beslissing. Enkele weken
geleden, op 15 juni, stelde bur
gemeester drs. D.J. van der
Zaag, het centrum officieel in
gebruik.
rcoi
"Er wordt wèl verteld door de
automobielbranche, in hoe
veel seconden een auto
optrekt van 0-100 km/u, maar
niet hoe je zo snel mogelijk
van 100 naar 0 moet.... Wat is
ABS, hoe ga je ermee om?".
Ml
Wie even snel over het terrein
kijkt, ziet weinig méér dan een
paar asfaltbanen. Maar de ech
te snufjes zijn met het blote
oog niet waarneembaar. Het
terrein is uitgerust met veel
onzichtbare technologische
snufjes. Er is een radarinstal-
latie. Er is een radiovolginstal-
latie. Een deel van de baan kan
in een handomdraai met
sproeiers worden veranderd in
een oefenparcours met deels
glad wegdek.
Het trainingscentrum is gebouwd
volgens de eisen van de Deut
sche Verkehrssicherheitsrat
(DVR). En het doel? Volgens de
heer Dek het volgende: "De
automobilisten moeten leren, de
gevaren tijdig te herkennen, de
gevaren zo mogelijk te vermijden
en -als de nood aan de man
komt- deze gevaren te beheer
sen". Met een dure term heet
dat: het 'verhogen van het risico
bewustzijn' onder de automobi
listen.
In een normale rijopleiding wordt
een chauffeur bijvoorbeeld nooit
geleerd, hoe hij moet voorkomen
dat zijn auto kantelt, hoe hij een
noodstop moet voorkomen. En al
helemaal wordt niet geleerd, wat
hij moet doen als hij onverhoopt
écht in zo'n levensgevaarlijke
situatie verzeild raakt.
"Vrijwel geen enkele automobilist
realiseert zich, wat het verschil is
tussen 50 km/u rijden (en op tijd
kunnen stoppen voor een over
stekende fietser) óf 70 km/u rij
den (en die fietser al remmend
omverrijden met een snelheid
van 60 km/u). Wij laten zien hoe
in die situatie een auto tegen een
stapel plastic pijpen aan rijdt. Je
gelooft je ogen niet, als je ziet
hoe die pijpen alle kanten op
vliegen. De oplossing is: de juis-
"Kort gezegd: de VVN-test op de
basisschool (van Veilig Verkeer
Nederland) én het autorijexamen
(van het CBR, na je 18e) zijn de
twee enige momenten in een
mensenleven, waarop je een
proeve van bekwaamheid
behoeft af te leggen. Dat is véél
te weinig om het verkeer veilig te
houden", aldus Ko Dek.
Daar kwam nog iets anders bij.
De praktijk begon uit te wijzen,
dat veel aanvullende opleidingen
hun doel voorbijschieten. Dat
geldt bijvoorbeeld vooral voor
anti-slipcursussen. Die cursus
sen zijn bedoeld om de rijtech-
niek te perfectioneren en de
rijstijl veiliger te maken. Maar in
de praktijk bleken chauffeurs de
geleerde anti-sliptechnieken te
gebruiken om op gladde wegen
harder te rijden. Ze dachten: ik
kan wel harder, want ik heb een
anti-slipcursus gehad. "De men
taliteit werd dus in de verkeerde
zin beïnvloed. En dat kon nooit
de bedoeling zijn", aldus de heer
Dek.
Het centrum is bestemd voor
particulieren en bedrijfsleven, en
uiteraard voor de leerlingen en
ex-leerlingen van verkeers
school Dek. Het internationaal
«erkende centrum is het tweede in
Nederland. Het eerste staat in
Rijssen (Ov.).
Ko Dek (samen met twee
broers eigenaar van de gelijk
namige verkeersschool) heeft
zich nooit kunnen neerleggen
bij het feit, dat er tussen de
verkeersles en een VVN-test
op de lagere scholen én het
'grote' autorijexamen een
gevaarlijke kloof gaapte. Een
witte vlek in de tijd, een onbe
zet niemandsland, dat binnen
kort een béétje wordt opge
vuld door het bromfietsrijbe
wijs. Maar na het 'grote' auto
rijexamen volgt er wéér niks.
Geen enkele verplichting om
te bewijzen dat men het rijbe
wijs nog waard is.
len. Als autorijschoolhouder is hij
daarom al vele jaren op zoek
naar mogelijkheden om zijn leer
lingen en ex-leerlingen te behoe
den voor ongelukken. De oplei
ding moet anders en beter.
Het uiteindelijk resultaat is sinds
vorige maand zichtbaar en tast
baar aanwezig op het industrie
terrein De Poel in Goes-Zuid.
Langs de autosnelweg A256
(schuin tegenover motel Goes) is
het Verkeers Veiligheids Cen
trum Zeeland geopend. Het is
een stelsel van geasfalteerde
wegen, waar met de meest
geavanceerde technische en
elektronische middelen het ver
keersgedrag van automobilisten
en toekomstige automobilisten
wordt 'bijgespijkerd'.
"Bovendien worden elk jaar óók
nog eens 50.000 gewonden
geregistreerd, van wie velen I
voorgoed invalide zijn. Het men
selijk leed en de medische kos
ten zijn vrijwel niet te overzien.
Feitelijk vinden we dat allemaal
óók heel gewoon. Het is een
soort geaccepteerd risico. Maar
ik zal me er nooit bij neerleggen.
Ik blijf me inzetten voor een veili
ger verkeersgedrag van de auto
mobilisten".
Ko Dek (43) kan zich nog altijd
verbazen over het gemak, waar
mee Nederland laconiek
reageert op de vele doden en
gewonden, die in het verkeer val-
Het verkeerstrainingscentrum is
overigens nog niet compleet. Er
komt nog een uitbreiding met
banen voor fietsers en bromfiet
sers. En in de laatste fase wordt
er een verkeerstoren met
instructielokalen gebouwd. Tot
dat tijdstip wordt gebruik
gemaakt van de instructieruimte
van verkeersschool Dek aan de
Van Doornestraat.
De cursussen worden met name
gegeven aan motorrijders, auto
bestuurders, vrachtauto-
chauffeurs, buschauffeurs, trek-
ker-opleggerchauffeurs, brand
weer-, politie- en ambulance
chauffeurs. De kosten variëren
van 250 tot 400 gulden, afhanke
lijk van de cursus. Een groep
bestaat maximaal uit acht of tien
personen.
De belangstelling voor het Ver
keers Veiligheids Centrum Zee
land (VVCZ) komt uit de eigen
provincie en ver daarbuiten.
Vanaf eind september tot
december heeft voor elke dag al
een bedrijf geboekt. Sommige
bedrijven hebben al reserverin
gen gemaakt voor september
1996.
I
Mevrouw Martens is praktisch ingesteld. Duwt ze
met haar ene hand het winkelwagentje, in haar
andere hand heeft ze het boodschappenlijstje.
Zoon Dennis (5) is vrij van school en is maar wat
trots dat zijn moeder geïnterviewd wordt... Wie
denkt dat het mevrouw Martens niet uitmaakt wat
ze bij de kassa moet afrekenen komt bedrogen uit
en Jan Bruijns is daaraan "debet". Mevrouw Mar
tens: "Het is natuurlijk al lang geen geheim meer
dat je hier het goedkoopst boodschappen kunt
doen. Mensen die daar aan twijfelen moeten maar
eens inkopen komen doen. Dat merken ze vanzelf
bij de kassa. Die fase heb ik allang achter de rug.
Vandaar dat ik me daar ook niet druk over maak Mevrouw
en gewoon die boodschappen in huis haal die ik "...dat merken ze vanzelf
nodig heb. Zou ik dat namelijk bij een andere bij de kassa".
supermarkt doen, dan is het leed niet te overzien...!
En dat is toch een lekker gevoel. Dat je in een winkel inkopen doet en zeker
weet dat je nooit teveel zult betalen. Iets anders is dat ik niet de persoon ben
om langer te blijven dan nodig is. Ik weet wat ik nodig heb, ik kom, betaal en
ga weg". Inpakken en wegwezen dus, stellen we vast... "Ja, zoiets. Bood
schappen heb je gewoon nodig. We zijn met 2 kinderen en 2 volwassenen.
Dan heb je iedere week je natje en je droogje in huis te halen. Niet meer en
niet minder! Toen ik 12’/2 jaar geleden trouwde gaf ik ook m'n jawoord aan
Jan Bruijns. Dat bevalt me prima en dat mag wat mij betreft nog jaren zo
blijven!" Wat de foto betreft is onze gesprekspartner al even recht door zee:
"Kom Dennis. Op de foto. En denk eraan... lachen!"
Iy
Nilly FHijda
COIN vm VrIJBIRGHI Dt CONIHGH^^L
Hikman Passcniir Scarutt Hiuir
Sandia Swart Lou Landri
IHIIIOOSIHOll NRIMMt GEESHMEBAM AIMEDfel MEIWEI CAYAteGROOI UARlOtSvvdaHdMl
lottuilie PNHIPHERIIG w mistende MTRIA VAI GUST Mt keet* JELIER GSCHAAf muukHAIS «IDOIGEM
MM 013 MAAS scewio 0ld MAAS A WUO1011 mnend K*tW IAUREIS GEEIS e»e 013 MAAS
Woensdag 19 juli organiseert
M.A.C. 'De Bevelanden' een
eenvoudige puzzelrit in de
omgeving van Kamperland. Aan
deze gezelligheidspuzzelrit, wel
ke wordt verreden aan de hand
van een eenvoudig reglement
kunnen zowel leden als niet-
leden deelnemen in een aparte
klasse voor beginners (B-klasse)
en gevorderden (A-klasse). Door
de ondernemersvereniging is
een mooie prijzentafel beschik
baar gesteld. U kunt inschrijven
in het 'De Casembroothuis' tus
sen 18.30 en 19.30.
M
l.5