Nieuwe krachtige
Audi A8 3.7 met
Mazda 626
Honda Shuttle: nieuwe MPV
met 'n vertrouwde naam
Felicia Combi: nieuwe
stationwagen van Skoda
vierwiel-aandrijving
Renault Espace met
variabele turbocompressor
Vanaf heden
levert Renault
een verbeter
de dieselmotor
in de Espace
Alizé. De 2,1-
liter turbodie-
selmotor uit dit
model is voor
zien van een
nieuwe turbo
compressor
met variabele
geometrie.
Deze techno
logie is ontwik
keld in de
autosport en
zorgt ervoor
dat de motor
betere presta
ties levert
onder alle
omstandighe
den en in het
bijzonder bij een laag toerental.
De nieuwe turbodieselmotor
levert een vermogen van 68 kW
(92 pk), een toename met 4,5%
ten opzichte van de bestaande
turbodieselkrachtbron. Dankzij
de variabele geometrie kon het
maximum koppel met 5% wor
den verhoogd tot 190 Nm.
Introductie Mercedes E-klasse
bij Van Oeveren b.v. te Goes
Renault perfectioneert
de veiligheidsgordel
Nu met airconditioning
voor de prijs van
een zonnedak!!
Spannings Reductieprogrammering
Vanaf augustus in
ons land te bestellen
AMAZING MAZDA DEALER
H.J. RIJK B.V.
s
Kwaliteit, service en garantie:
uw merken-dealer is er goed voor
IH,
33
DE BEVELANDER
Informeer nu naar de diverse uitvoeringen
Let op: Wij kunnen in deze actie slechts
een beperkt aantal airco's leveren, dus
reageer snel!
J. Weyermanweg 19, De Poel III, Goes.
Tel. 01100-31848
Prestaties
waarop deze aanbieding van toepassing is.
i* -w
De werking van SRP
Ontwikkeling in
recordtijd
Botsproeven
Woensdag 5 juli 1995
amhrt
Onderzoek
F. q
i
i 1
De prijs van de Renault Espace
Alizé 2.1 dT met de verbeterde
motor is onveranderd gebleven,
en bedraagt 76.425,- inclusief
BTW en verwijderingsbijdrage.
bijzonder goed uit de verf.
Een zeer hoog motorvermogen
in combinatie met voorwielaan-
drijving, was in de topklasse van
de autowereld tot dusverre niet
goed met elkaar te rijmen. Met
de introductie van de nieuwe
Audi A8 3.7 met zijn geavanceer
de viermaal gelede vooras is dat
fundamenteel veranderd. Met de
voorwielaangedreven Audi A8
3.7 kan uitgesproken comforta
bel worden gereden. Krachten
vanuit de aandrijving hebben
geen enkele invloed op de bestu
ring, de Tiptronic schakelt zijde
zacht en het hoge vermogen van
de V8-motor wordt op superieure
wijze overgebracht op het weg
dek.
Met een leeggewicht van 1645
kg (Duitse cijfers) is de Audi A8
3.7 met V8-motor en Tiptronic de
lichtste auto in de luxe V8-klas-
se. Het lage eigen gewicht is het
gevolg van de door Audi geïntro
duceerde aluminium carrosserie
volgens de ASF-technologie en
de relatief lichte V8-motor.
De Audi A8 3.7 acceleert van 0
naar 100 km/h in 8,7 seconden
en haalt een topsnelheid van 247
km/h. Bij gemiddeld verbruik vol
gens DIN wordt er 10,1 liter per
100 kilometer ingespoten via de
acht verstuivers (7,1 1/100 km bij
constant 90 km/h, 8,6 1/100 km
bij 120 km/h, 14,7 1/100 in de
stad - vlg. 89/491 EWG).
Onderweg vormen het motoront-
werp, waarin het koppel centraal
staat en de vijftraps Tiptronic een
combinatie die uitgesproken zui
nig met brandstof omspringt,
zodat met deze luxe limousine,
ondanks zijn uitmuntende rij-
prestaties, ook bewust econo
misch kan worden gereden.
sche 4-traps versnellingsbak met
het Grade Logic Control System.
Dit registreert voortdurend de
wegomstandigheden en rijstijl en
stemt het schakelkarakter hierop
af.
Ook bij het karrosserie-ontwerp
heeft Honda zijn eigen inzichten
gevolgd: door een lagere bouw
dan gebruikelijk bij MPV's ziet de
Shuttle er opvallend elegant en
sportief uit.
De laag gelegen bodemplaat
zorgt in kombinatie met vier nor
male portieren voor gemakkelijk
verschillende veiligheidsgor-
delsystemen met optimale
precisie te vergelijken.
Door toepassing van simula-
tieproeven konden de technici
van Renault aantonen dat vei
ligheidsgordels aan inzitten
den de beste bescherming
bieden, met name waar het de
belasting van de borstkas
betreft, indien gordelspanners
en automatische oprolautoma-
ten worden gecombineerd met
een mechanisme dat de span
ning van de veiligheidsgordel
gecontroleerd afbouwt.
-- - - - -
in
program-
Vanaf de eerste fase van de
aanrijding trekt de kabel van
de oprolautomaat zich terug
doordat pyrotechnische gor
delspanners in de gesp van de
gordel in werking treden. Ver
volgens wordt de verplaatsing
van de veiligheidsgordel door
het blokkeren van de oprol
automaat tot 20 mm beperkt.
De spanning van de veilig
heidsgordel wordt vanaf dat
moment overgedragen op het
spanningsreductiesysteem;
De Combi is met 4.205 mm in
totaal 350 mm langer dan de
hatchback. Die extra lengte komt
volledig ten goede aan de baga
geruimte: met de achterbank
neergeklapt biedt hij een laadvo
lume van maar liefst 1365 liter.
De levering begint dit najaar met
keuze uit twee gerenommeerde
1,3-liter benzinemotoren met
respectievelijk 40 kW (54 pk) en
50 kW (68 pk). In november volgt
een versie met de door Volkswa
gen ontwikkelde 1,6-liter benzi-
ne-uitvoering met 55 kW (75 pk).
Tijdens de BedrijfsautoRAI in
een stuk staal dat is opge
bouwd uit strips die op vooraf
berekende wijze afscheuren.
De exact berekende progres
sieve scheuring van de hech
tingen tussen de strips heeft
een verplaatsing van de blok
kerende oprolautomaat in ver
ticale richting tot gevolg. Door
die verplaatsing vermindert de
spanning van de gordel in de
juiste mate waardoor de op
het lichaam inwerkende krach
ten worden beperkt.
uit op de turbineschoepen. Hier
door komt de turbocompressor al
in beweging bij een lage druk in
de uitlaatcollector. Als de motor
sneller draait, ontstaat een hoge
re laaddruk waardoor de ope-
ningshoek van de schoepen toe
neemt
De geregelde opening van de
schoepen laat de uitlaatgassen
doorstromen, waarbij de verde
ling volledig is aangepast aan de
overeenkomstige hoeveelheid
gas bij elk motortoerental tot aan
het maximum vermogen.
Vanaf augustus kan in ons land
de nieuwe Audi A8 met 3.7 motor
worden besteld. Al vanaf sep
tember wordt hij leverbaar. De
verkoopprijs staat overigens op
dit moment nog niet vast. Deze
krachtige A8 3.7 valt op door zijn
voorwielaandrijving met sterke
V8-motor.
De aluminium-technologie die in
de Audi A8 voor het eerst in
serieproduktie wordt toegepast,
doet het goed op de automobiel-
markt. De belangstelling blijkt
onder andere uit het feit dat
wereldwijd bijna de helft van alle
kopers van de A8 voorheen in
een ander merk auto reed. In ons
land is de situatie vergelijkbaar:
I ruim 40% van de kopers reed
voorheen in een auto van een
ander merk.
Bijna 80% van alle A8-kopers
(NL 50%) geeft momenteel de
voorkeur aan het topmodel, de
Audi A8 met 4,2 liter V8-motor en
standaard vierwielaandrijving.
Ruim 20% (NL 50%) kiest voor
de Audi A8 2.8 met V6-motor. Dit
type is leverbaar met voorwiel
aandrijving, of als A8 2.8 quattro.
In de nabije toekomst zullen
deze verhoudingen veranderen,
want met de A8 3.7 wordt de A8-
modelreeks uitgebreid met een
interessant alternatief in de top
klasse.
Technisch aantrekkelijk bij de
Audi A8 3.7 is de combinatie van
de 3,7 liter V8-motor (vermogen
van 169 kW/230 pk) met een
onderstel met voorwielaandrij
ving. In het ontwerp van deze
nieuwe V8-motor is vooral
gestreefd naar een gunstig kop
pel over een breed toerentalge-
bied.
Deze karakteristiek komt, mede
dankzij de nieuwe vijftraps auto
maat met Tiptronic en het Dyna
misch Schakelprogramma (DSP)
Het SRP-systeem kon in min
der dan twaalf maanden wor
den ontwikkeld doordat
gebruik gemaakt werd van
mathematische berekeningen
en modelsimulaties. Deze
methode werd door de ’Direc
tion de l’lngénerie du Véhicule
Renault’ ontwikkeld en maakt
het mogelijk de prestaties van
Tijdens de ontwikkeling van
het SRP-systeem werd een
honderdtal botsproeven uitge
voerd in het Testcentrum in
Lardy en bij de toeleveranciers
TRW en Autoliv in Frankrijk en
Duitsland. Daaronder bevon
den zich vijftien botsproeven
met auto’s, uitgerust met SRP,
uitgevoerd bij een snelheid
van 56 km/h en onder omstan
digheden die overeenkomen
met die van de zogenaamde
‘offset-crash’ (botsing drie
kwart frontaal en tegen een
vervormbare barrière).
De proeven waarbij de auto
werd gelanceerd en de uitge
voerde crashtests tonen aan,
net als de mathematische
simulaties, dat het systeem
even effectief is, zowel in
combinatie mèt als zonder air
bag: in beide gevallen zijn de
meetwaarden voor de
beschermingscriteria aanzien
lijk beter dan zonder het SRP-
systeem. Ten behoeve van de
produktie van het SRP-sys
teem werd 10 miljoen Franse
frank in de ontwikkeling geïn
vesteerd, waarvan 5 miljoen
FF voor de beproevingen en
het produktierijp maken van
het systeem.
instroom van de uitlaatgassen op
het turbinewiel van de turbocom
pressor. Hierdoor wordt het
zogenaamde turbo-effect vrijwel
onmiddellijk bereikt, zelfs bij een
lage instroom.
Een drukregelaar controleert de
hoek van de schoepen. Deze
regelaar wordt bestuurd door de
oplading, die wordt bepaald door
de druk in de inlaat.
Bij een lage belasting is het
schoepensysteem nagenoeg
gesloten en wordt slechts een
kleine hoeveelheid lucht doorge
laten.
Door de toepassing van het ven-
turi-principe (versnelling van de
gassen door verkleining van de
secties), oefenen de uitlaatgas
sen met grote snelheid invloed
in- en uitstappen.
Het interieur van de Shuttle biedt
volop ruimte voor zes personen
en is zeer komfortabel, onder
ander door het lage geluidsni
veau.
De indeling kan op een zeer
gebruikersvriendelijke manier
worden aangepast aan de ver-
voerswensen.
De nieuwe Shuttle kost in de 2.2i
LS-uitvoering, inclusief ABS en
geavanceerde automaat, nog
juist geen 67 mille. De luxueuze
re 2.2i ES komt op 74.990,-.
Bij de foto:
1. Begin van de botsing;
gordelspanners treden in
werking.
2. Blokkering in oprolauto-
maten begrenst gordelbe-
weging tot 2 cm.
3. De gordelspanning wordt
overgedragen op het SRP-
systeem.
4. Door de progressieve
scheuring van de hechtin
gen tassen de strips ver
plaatst blokkerende oprol
automaat in verticale rich
ting. Krachten op het
lichaam worden afgebouwd.
ding op de borstkas uitoefend.
En tenslotte het onderzoek
dat Renault ononderbroken in
haar onderzoek- en testcen
trum in Lardy doet naar de
afloop van aanrijdingen om op
basis daarvan haar auto’s
zowel qua carrosseriecon-
structie ais voor wat betreft de
veiligheidssystemen voor de
inzittenden te testen en te ver
beteren.
februari 1996 zal de Felicia Com
bi worden gepresenteerd met de
bekende 1,9-liter Volkswagen
dieselmotor met 47 kW (64 pk).
Ander belangrijk nieuws is de
introductie van een aantal
geavanceerde veiligheidsopties
voor de Felicia. Als aanvulling op
zijn bijzonder vormvaste carros
serie (met onder meer stalen bal
ken in alle portieren) biedt Skoda
voor de Felicia Combi in 50 kW
(68 pk) GLX-uitvoering vanaf
oktober ook een antiblokkeer-
systeem (ABS), gordelspanners
en een airbag voorin.
Sinds begin
juni is in ons
land de nieuwe
Honda Shuttle
leverbaar. Het
gaat om een
belangrijke
aanvulling
het
ma, aldus de
fabrikant.
In de eerste
plaats doordat
het marktseg
ment van de
MPV groeiend
is en goed aan
sluit bij het
sportieve, indi
viduele karak
ter van elke
Honda. En in
de tweede plaats doordat de
Honda Shuttle met tal van
innoverende oplossingen een
zeer gebruikersvriendelijke
variant van het MPV-konsept is.
De Shuttle, gebaseerd op de
bodemplaat van de Accord Aero
deck, heeft als enige ruimtewa
gen een geheel onafhankelijke
wielophanging met double wish
bones. Daaraan dankt hij zijn
vlotte en zeer plezierige rijkarak
ter. De pittige 2,2-liter motor met
110 kW (150 pk) is standaard
gekoppeld aan een automati-
Dit koppel is over een belangrijk
breder toerengebied beschik
baar, en zorgt daarmee voor
meer souplesse. Door een korte
re responstijd van de turbo en de
gewijzigde versnellingsbak,
accelereert de auto sneller en
kon de topsnelheid worden ver
hoogd tot 167 km/h.
Het principe van de nieuwe
motor is gebaseerd op het snel
kunnen bijregelen van de
"Bekijk Mercedes met andere
ogen". Met die slogan vond
dezer dagen bij Van Oeveren te
Goes de introductie plaats van
de nieuwe generatie E-klasse
van Mercedes Benz. Het gaat
om een auto boordevol nieuwe
techniek. Van Oeveren had het
genoegen veel belangstelling te
krijgen voor deze vóórintroduc-
tie, waarmee de MB-dealer één
der eersten in ons land was die
de E-klasse kon presenteren in
haar showroom.
In deze Autokrant besteedden
we al eerder aandacht aan de E-
klasse. Niettemin blijft er veel te
vertellen over deze nieuwe Mer-
cedes-lijn, die vanaf heden in
drie royale uitvoeringen kan wor
den geleverd: Classic, Elegance
en Avantgarde.
Zoals gezegd springt de nieuwe
E-klasse eruit door vorm en tech
niek. Dat kan worden samenge
vat onder enkele markante pun
ten:
Brandstofverbruik gemiddeld zes
procent omlaag.
Nieuw dynamisch ontwerp met
vier koplampen.
Gordelkrachtbegrenzer en side
bag voor een nog betere
vingselementen, uitrustingsni
veaus en technische details
geven elk van deze uitvoeringen
een eigen karakter en zorgen
voor een sfeer die de verschillen
de kopers aanspreekt.
Classic: het basismodel van de
nieuwe E-klasse is een kompleet
uitgeruste Mercedes, die een
onopvallende elegantie koppelt
aan de functionaliteit die ken
merkend is voor Mercedes. Het
interieur is afgewerkt met pla-
taanhout.
Elegance: chroomstrips boven
de bumpers, de portierhandgre-
pen en de stootlijsten op de flan
ken, en lichtmetalen velgen
geven deze uitvoering zijn ele
gante uiterlijk. In het interieur
zorgen wortelnotehout en een
met gekleurd leer bekleed stuur
wiel en versnellingshandle voor
stijlvolle accenten.
Avantgarde: deze uitvoering pre
senteert zich als innovatief en
sportief, met als belangrijkste
stijlelementen de grille met zwart
gelakte lamellen, 16 inch licht
metalen velgen en blauw getinte
ruiten In het interieur vallen het
exclusieve esdoornhout en de
bekleding op.
faijk
bescherming van de inzittenden.
Standaarduitrusting aanzienlijk
uitgebreid.
Drie vormgevings- en uitrus
tingsniveaus met een eigen
karakter.
Met een nieuwe vormgeving en
veel technische innovaties, die
zorgen voor een verlaging van
het brandstofverbruik en een
toename van zowel veiligheid als
comfort voor de inzittenden, is
nieuwe Mercedes-Benz E-klasse
op 24 juni in heel Europa geïntro
duceerd. Door consequent te
kiezen voor gewichtsbesparende
bouw, voorbeeldige aërodynami
ca en geoptimaliseerde motoren
is het brandstofverbruik van de
nieuwe E-klasse tot maximaal
tien procent lager dan zijn voor
ganger. Gemiddeld komt de
besparing uit op zo'n zes pro
cent. Bovendien liggen de emis-
siewaarden een stuk lager: alle
typen uit de nieuwe E-klasse vol
doen nu al aan de EG-emissie-
normen die pas in 1996 van
kracht worden.
Drie uitvoeringen zorgen bij de
nieuwe E-klasse voor de accen
tueringen: Classic, Elegance en
Avantgarde. De diverse vormge-
Renault perfectioneert de vei
ligheidsgordel door toevoe
ging van een revolutionaire
vinding. Naast gordelspanners
en automatisch blokkerende
oprolautomaten worden de
veiligheidsgordels van alle
Renault-modellen binnen een
jaar gecombineerd met een
systeem dat de gordelspan
ning reduceert. Dankzij dit
SRP-systeem (Spannings
Reductie Programmering) ver
minderen de krachten waar
aan de bestuurder en de voor
passagier tijdens een frontale
botsing worden blootgesteld
met 30 tot 50%.
Het systeem met geprogram
meerde reductie van de gor
delspanning zorgt ervoor dat
de veiligheidsgordels de voor
ste inzittenden een perfecte
bescherming bieden. Nadat
de gordelspanners en de auto
matisch blokkerende oprol
automaten de inzittenden in
de eerste fase van de botsing
al optimaal op hun plaats hou
den (’koppeling’ van de inzit
tenden aan de auto), bouwt
het SRP-systeem direct daar
na - in de juiste mate - de
spanning van de veiligheids
gordel af. De krachten die op
het bovenlichaam (hoofd, hals
en borstkast) inwerken, wor
den door dit vernieuwende
systeem in belangrijke mate
verminderd. Het SRP-systeem
bevindt zich in de middenstij
len van de auto onder de
oprolautomaat.
Door zo snel mogelijk en zon
der extra kosten het gehele
Het SRP-systeem is geba
seerd op de resultaten van
drie onderzoeksrichtingen:
Het algemene onderzoek
naar verkeersongevallen (dat
vanaf 1954 door het Départe
ment Biomédical Renault
wordt uitgevoerd).
Dit heeft aangetoond dat het
merendeel van de verkeerson
gevallen frontale botsingen
zijn en dat bij dergelijke aanrij
dingen borstletsel het meest
voorkomende type verwon
ding is.
Een gedetailleerde ongeval-
len-studie op basis van gege
vens van 300 frontale aanrij
dingen waarbij de inzittenden
gewond raakten terwijl ze in
auto’s zaten die waren uitge
rust met de allereerste span-
ningsbegrenzers, die in 1970
op vaste veiligheidsgordels
verschenen. Uit die studie
bleek hoe belangrijk het is om
de grote belasting te vermin
deren die de veiligheidsgordel
modellenprogramma te voor- op het moment van de aanrij-
zien van SRP, stelt Renault
zich tot doel alle inzittenden tij
dens een frontale botsing - het
meest voorkomende type aan
rijding - een optimale be
scherming te bieden. Volgens
plan moet half 1996 het gehe
le Renault-gamma met het
SRP-systeem zijn uitgerust.
Tijdens de
onlangs gehou
den autoten
toonstelling in
de Tsjechische
stad Brno heeft
Skoda de nieu
we stationwa
gen op basis
van de Felicia
onthuld: de
Felicia Combi.
Deze nieuwe
Combi, de
opvolger van
de huidige For
man, heeft een
vlotte styling en
beschikt over
moderne tech
niek. Hij wordt
leverbaar met
keuze uit vier motoren, en vanaf
de GLXi-versie tevens met
geavanceerde veiligheidsopties
zoals een antiblokkeersysteem
(ABS) en bestuurdersairbag. De
levering in Nederland start in
oktober a.s.
De nieuwe Felicia Combi lijkt aan
de voorzijde als twee druppels
water op de succesvolle Felicia
hatchback. Het grote verschil zit
in de achterzijde, waar de verder
doorlopende daklijn en de vrijwel
rechtop staande achterklep zor
gen voor riante extra interieur-
ruimte.
sL ja
1
V/