5-Deurs Suzuki Alto Beveland-Mobiel technisch aangepast Seat Van Strien Car scoort Nieuw: Audi Cabriolet 1.9 TDI 5-Deurs Nissan Almera: 'n sportieve combinatie 250.000e Suzuki Volvo V40: model in de hogere middenklasse 4 in Nederland goed in tevredenheidsenquête 4e Generatie in première van nieuwe BMW 5 serie Op de IAA die medio september in Frankfurt wordt gehouden gaat de nieuwe 5-serie van BMW in première. Het gaat al weer om de vierde generatie van deze serie, welke kan worden gesitu eerd tussen de midden- en top klasse. De nieuwe BMW is geheel nieuw, maar volgens de fabriek toch duidelijk herkenbaar als BMW. Honda produceert tienmiljoenste Civic Open rijden en toch brandstof besparen ZWARTEP00RTE UW BMW DEALER Woensdag 5 juli 1995 31 DE BEVELANDER Meer comfort Flexibele produktie Innovatie en traditie Ff Frankfurt BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIG De V40 is ontwikkeld door Volvo Het oorspronkelijke concept is van BMW. En het is klaarblijkelijk zo goed dat het na meer dan der tig jaar niets van zijn aantrek kingskracht heeft verloren. Het wint nog steeds aan populariteit: het idee van de middelgrote, vierdeurs sedan die door vorm geving, motorisering en onder- stelafstemming sportieve presta ties belooft. Het origineel is de BMW 1500 uit de zestiger jaren, de jongste ver wezenlijking van het idee is de nieuwe 5-serie. Wat bleef is het karakter. Maar zo verwant de filosofie ach ter deze twee auto's is, zo groot is de speelruimte van de ingeni eurs. In de tussenliggende jaren konden zij kerneigenschappen als handzaamheid, dynamiek en veiligheid tot in de kleinste details vervolmaken en in balans brengen. debuteert tijdens de Frankfurt Autoshow in september van dit jaar. De toepassing van Multi Link Beam achterwielophanging verzekert de Almera van een uit muntend rijgedrag. Dit systeem past Nissan eveneens toe op het topmodel, de Maxima QX. Wat betreft de passieve veiligheids voorzieningen voldoet de Almera aan alle moderne inzichten. Zo is elk type uitgerust met een airbag voor de bestuurder en verstevi- gingsbalken in de portieren. Een ABS-remsysteem behoort tot de opties. Dankzij de royale binnen maten biedt de vijfdeurs Almera vele gebruiksmogelijkheden. De auto heeft een lengte van 4120 betrekking hebben op de emis- sie-eisen, is tevens een grotere katalysator geplaatst. Uiterlijk verschilt de Alto met M.P.I. vooral van zijn voorganger door een geheel nieuwe grille. In het donkergrijze interieur zorgen de beklede deurpanelen voor een bijzonder accent. Andere wijzigingen betreffen het veerslot van de motorkap terwijl de ruite- wissers voor een interval stand hebben gekregen. Bovendien heeft nu ook de bijrij der het gemak van een zonne- klep. De vijfdeurs Alto is te koop als Max, Mio en Wave. Aan alle uitvoeringen hangen zeer plezie rige prijskaartjes. De voordelig ste versie is de Max, die kost mm, is 1690 mm breed en 1395 mm hoog. De wielbasis bedraagt 2535 mm. Het onderscheidende design zal vooral jonge autorij ders aanspreken. Met de Alme- ra-lijn verwacht Nissan haar aan deel in het C-segment van de markt fors te kunnen uitbreiden. Wat betreft de benzineversies zijn er twee keuzes; een 1.4 en een 1.6 liter. In beide gevallen betreft het zestienkleppers. Ze zijn vervaardigd van aluminium, hetgeen resulteert in een aan zienlijke gewichtsbesparing. De diesel heeft een inhoud van 2,0 liter. De 1.6 benzineversie is ook leverbaar in combinatie met een automatische transmissie. 13.995,- en heeft onder andere een in delen neerklapbare ach terbank. De iets luxueuzere Mio, die onder meer is voorzien van getint glas, een achterruitwisser, extra bergvakken, een rechter- buitenspiegel en een hoeden- plank staat voor 15.495,- in de prijslijst. De bijzonder complete Alto Wave kost 15.995,-. voor dat geld is de auto uitgerust met een schuif-Zkanteldak, een met kunstleer bekleed sportstuur en speciale wieldoppen. Op de vloer liggen matten met daarin het Wave-loge. De bumpers zijn afgewerkt met een extra sportief ogende rode bies. Het Wave- embleem prijkt tevens op beide voorportieren. Meer comfort was één van de beide basiseisen waaraan het onderstel zou moeten voldoen. Het design van de nieuwe Volvo is een symbiose van innovatie en traditie. De moderne, aërodyna mische vorm combineert de lij nen van Volvo's spectaculaire conceptauto, de ECC, met typi sche Volvo-details zoals de klas sieke grille. De V40 wordt aangedreven door een viercilinder versie van de aluminium motorenfamilie, die tot nu toe alleen werd gebruikt in vijf- en zescilinderuitvoering in de Volvo 850 en 960. Op het gebied van veiligheid heeft Volvo belangrijke stappen gezet in de middenklasse. De V40 zal de nieuwe standaard worden in z'n segment en zal het doel worden van anderen zowel op het gebied van actieve als passieve veilig heid. De response op deze enquête was zeer hoog, 74%, wat een zeer goed resultaat is. Temeer omdat het invullen van de enquête best wat tijd vergt. Die hoge response bevestigt ook nog eens de band die de klant met dealerbedrijf Van Strien Car Goes heeft. De informatie, verkregen uit deze enquête, is een geweldige bron van informatie voor een dealerbedrijf. "Wij zullen hiermee zeker nog beter onze klanten van dienst kunnen zijn, omdat wij nu ook beter weten wat de knel punten binnen ons bedrijf zijn. De vragen hadden dan ook betrekking op alle facetten van het dealerbedrijf. Van sales tot aftersales en van een kleine onderhoudsbeurt tot een grote reparatie", aldus Taco Blanken- stijn van Seat Van Strien te Goes. Hij vervolgt: "Tijdens een grote regionale studiebijeen- Autobedrijf Zwartepoorte bv M.A. de Ruyterlaan 8-16 4461 GE Goes Telefoon: 01100-28545 Fax:01100-32626 Industrieweg 27-29 4382 NA Vlissingen Telefoon: 01184-14400 Fax:01184-17562 Schaepmanlaan 3 4623 XV Bergen op Zoom Telefoon: 01640-39393 Fax: 01640-39999 Het comfortniveau dat volledig tegemoetkomt aande eisen van 'verwende' automobilisten is bereikt met de afstemming van het onderstel in combinatie met de meer 'innerlijke' waarden van de nieuwe 5-serie. In het interi eur van de nieuwe 5-serie kre gen veiligheid, bewegingsvrij heid en behaaglijkheid zeer veel aandacht. De voorinzittenden kunnen rekenen op de bescher mende werking van ieder zijn eigen airbag. De afstand tot het dak nam voor met 17 mm, achter met 9 mm toe; de achterinzitten- den hebben 25 mm meer knie- ruimte en de bewegingsvrijheid op schouderhoogte is voor met 62 mm en achterin met 15 mm toegenomen. komst van alle dealerbedrijven werd het rapport toegelicht. In eerste instantie kwam het lande lijk beeld aan bod, daarna werd per dealerbedrijf het rapport doorgenomen. Hieruit bleek dat Seat goed scoort. Ook ons bedrijf mag niet ontevreden zijn met de uitkomst van het rapport. We kwamen als één van de bes ten uit de bus". De heer Blanken- stijn zegt bijzonder blij te zijn met deze positieve uitkomst, maar zeker niet op z'n lauweren te gaan rusten. "Ons bedrijf blijft zich ontwikke len. Door de geweldige gedetail leerde informatie die de klant ons heeft gegeven, weten we dat er nog punten zijn waar we extra ons best voor kunnen doen. Met ons gehele team zullen we hier zeker aan werken", aldus de Seat-dealer. Bij de foto: Taco en Carmen Blankenstijn zo gering mogelijke belasting van het milieu. Ook op dit gebied stelt de Vitara gerust. Met zijn multi-point injectie en drieweg katalysator voldoet hij ruim schoots aan de strengste milieu normen. Sinds de importeur zestien jaar geleden de eerste Suzuki's naar Nederland haalde, heeft het merk al vele successen gekend. Zo waren de terreinauto's lange tijd de best verkochte 4x4's. Op dit moment stijgt de afzet van Suzuki op de Nederlandse markt nog steeds. In het eerste kwar taal van dit jaar boekte het merk een winst van 48 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het marktaandeel liep op tot een recordhoogte van 3,7 procent. Dealer voor onze regio is Sjaak Sonke te Kapelle. De nieuwe Volvo past in de hogere middenklasse tussen de Volvo 400-reeks en de Volvo 850. Bij het nieuwe model is sterk de nadruk gelegd op tradi tionele Volvo-waarden en eigen schappen. De V40 is een com pleet nieuwe auto, waarin ver schillende technische oplossin gen te vinden zijn die ook in de 850 worden toegepast. De nieu we Volvo biedt dezelfde dynami sche rij-kwaliteiten en evenveel veiligheid en rijplezier als de 850. De andere eis was het volledig tegemoet komen aan de voor keur van BMW liefhebbers voor een sportief afgestemd onder stel. Voor de ingenieurs van BMW was het natuurlijk een uit daging om twee tot voor kort niet in één onderstel te verenigen eigenschappen in harmonie te brengen. De oplossing is gevon den in de geraffineerde samen werking tussen de veerbeen vooras met dubbele onderste draaipunten met de ruimtelijk geconfigureerde integraal- achteras. Dit principe is afgeleid van het onderstel van de nieuwe BMW 7-serie; het resultaat zijn handling en rijeigenschappen die veel overeenkomst vertonen met de op dit gebied als voorbeeld geldende BMW 3-serie. Importeur B.V. Nimag heeft onlangs in Nederland de 250.000e Suzuki afgeleverd. De auto, een Suzuki Vitara Metal Top JLX 16V, is door Suzuki Sales Manager C.A.M Dickmann officieel overgedragen aan Ir. L. Oldenkamp, Regiohoofd Velu- we-Achterhoek, van Staatsbos beheer in Brummen (Gelder land). Voor Staatsbosbeheer is het de 153e Suzuki die bij de organisatie 'in dienst' komt, de eerste was een LJ 80 in het jaar 1980. De boswachters en opzichters van Staatsbosbeheer waarderen vooral de kwaliteit van de vier- wielaangedreven Suzuki's. Goe de rij-eigenschappen en een hoge bodemvrijheid zijn in hun werkterrein van het grootste belang. Bovendien bieden de terreinwagens dankzij hun hoge zitpositie een goed zicht rondom wat onontbeerlijk is voor surveil lance. Vanzelfsprekend hecht Staats bosbeheer veel waarde aan een En hoe vanzelfsprekend deze prestaties voor BMW rijders ook zijn, zo opmerkelijk zijn de ver bruikscijfers: de krachtigste zes cilinder (528i) heeft in de 1/3 mix voldoende aan 8,6 liter loodvrij Eurosuper, de 525tds doorloopt deze testcyclus met een gemid deld verbruik van 6,9 liter diesel, (prestaties en verbruik van de 525tds zijn voorlopige waarden.) Bij de ontwikkeling van het nieu we onderstel is bewust voor alu minium gekozen. Voor- en ach terasdrager, draagarmen en andere wielophangingsdelen, remklauwen, aandrijfassen en zelfs de standaard wielen zijn uit gevoerd in lichtmetaal. Dit lever de een gewichtsbesparing van maar liefst 36% op. Een bijko mend voordeel is dat deze delen door het gebruik van aluminium veel beter geschikt zijn voor recycling. In het verleden werden vooral zuivere sportwagens aangebo den als cabriolets. Tegenwoor dig vallen de meeste open auto's echter juist op door hun rustige rijgedrag - Cabrio-rijders "glijden" vaak mee met het verkeer. Der gelijke auto's zijn voorzien van sterke motoren, waarmee de berijders echter vrijwel nooit in de buurt van de toerenbegrenzer komen. Met de zuinige, maar vlotte TDI-motor brengt Audi vanaf modeljaar 1996 nu nog een extra uitvoering voor de moderne cabrio-liefhebber op de markt. De viercilinder motor levert een vermogen van 66 kW (90 pk) bij 4000 t/min. Het maximum koppel van 202 Nm bereikt de direct ingespoten turbodiesel al bij 1900 t/min. Toch zijn het niet de topprestaties die het meest opvallen, maar vooral de ruime koppelkarakteristiek, waardoor een vlotte reactie op het gas en een flinke trekkracht ook bij lage toerentallen mogelijk is. Juist deze eigenschappen sluiten goed bij de wensen van de cabrio-rijder en maken een ont spannen en buitengewoon zuini ge voortbeweging mogelijk. De TDI-technologie biedt ook in de elegante Audi Cabriolet zeer aantrekkelijke brandstofver- bruikscijfers: over een afstand De grootste uitdaging daarbij was het behouden van de oor spronkelijke eigenschappen onder gelijktijdige verhoging van het comfort: de stamhouder van het origineel is uiteindelijk bij de vierde generatie een meester stuk geworden. In detail: de zescilinder benzine motoren met vier kleppen per cilinder behoren tot de nieuwe generatie lichtmetalen motoren waarbij het accent in de ontwik keling lag op een laag eigen gewicht, een optimaal koppel en gunstige verbruikscijfers. Zij leveren als 2.0 liter versie (520i) 110 kW/150 pk, als 2.5 liter (523i) 125 kW/170 pk en met 2.8 liter cilinderinhoud (528i) 142 kW/193 pk waarmee BMW typi sche rijprestaties zijn gegaran deerd. De 525 tds zescilinder turbodie- sel/intercooler met tweekleppen techniek levert 105 kW/143 pk waardoor ook dit dieselmodel BMW typische prestaties leve ren: van 0 naar 100 km/h in 10,8 sec en waar de omstandigheden het toelaten een top van 211 km/h. de 10 jaar durende carrosserie- garantie van 10 jaar tegen door roesten van binnenuit (ook gel dig voor de Audi A8). Als meeruitvoering zijn ook voor de 1.9 TDI-versie een praktisch windschot en verwarmbare voor stoelen leverbaar. Ook een elek- trisch/hydraulisch bedienbare cabrio-kap en airconditioning zijn extra's die kunnen bijdragen tot een verdere verhoging van het comfort van de elegante Audi Cabriolet. Het gewijzigde kleurenpalet waarin de Audi Cabrio vanaf modeljaar 1996 leverbaar is, past bij extravagante wensen. Naast de nieuwe lakkleuren (nor male lak en metallic) zijn er drie opvallende, nieuwe kleuren ver krijgbaar uit het zogenaamde lifestyle-programma: vanillegeel, lichtgroen en brilliantgeel. Ook het aanbod in kapkleuren is aan gevuld met de nieuwe kleuren granaatrood en grijs, zodat de klant nu uit vier verschillende kleuren voor de cabriokap kan kiezen. De Nederlandse verkoopprijs van de nieuwe Audi Cabriolet 1.9 TDI is op dit moment nog niet bekend. De produktie in de Audi- fabriek in Ingolstadt zal starten in juli van dit jaar, waarna de Cabrio TDI rond augustus in ons land leverbaar zal worden. Car Corporation en zal worden geproduceerd in de fabriek van NedCar in Born. Deze fabriek, die gezamenlijk door Volvo en Mitsubishi opnieuw werd opgezet, wordt gekenmerkt door een hoge mate van efficiëntie en flexibiliteit. Het produktieproces, dat de gelijktij dige produktie van twee verschil lende modellen van twee ver schillende fabrikanten mogelijk maakt, kan uniek worden genoemd. De flexibiliteit in de produktie geeft de klant bijna volledige vrij heid op het gebied van opties en specificaties. De produktie van de V40 zal exact volgens planning aan het einde van de herfst starten en het nieuwe model zal begin 1996 in de showroom staan. In de Honda-fabriek in het Japanse Suzuka werd kort gele den een bijzonder jubileum gevierd. Daar rolde de tienmil- joenste Civic van de produktie- lijn. Waarmee dit Honda-model ongetwijfeld als één van de meest succesvolle automobielen ter wereld kan worden be schouwd. Tegenwoordig bouwt Honda de Civic in verscheidene landen. Zo worden de driedeurs-modellen en sedans gebouwd in Japan, de Verenigde Staten en Canada. De Coupé wordt uitsluitend van uit de VS gedistribueerd en de Civic 5-deurs voor Europa alleen vanuit Engeland, terwijl iedere- CRX uit Japan komt. Civics wor den verkocht in meer dan 140 landen. Het is alweer bijna 23 jaar gele den dat de eerste Civic het levenslicht zag. Thans is de Civic synoniem voor het succes en de expertise van Honda. De eerste generatie van die modelnaam (1972-79) werd al geprezen vanwege zijn design, (milieu)techniek en brandstofver bruik. De Civic werd destijds gevoerd als 3-deurs en 4-deurs. Foto: Ir. L. Oldenkamp van Staatsbosbeheer met de mountainbike aan de hand met direct daarnaast C.A.M. Dick mann van Suzuki. Seat van Strien Car te Goes is kort geleden doorgelicht tijdens een landelijk tevredenheidson- derzoek, waarbij de klanten hun oordeel over het bedrijf werd gevraagd. De Goese Seat dealer kwam daarbij als één van de beste Seat-dealers uit de bus. Reden voor, tevredenheid voor Taco en Carmen Blankenstijn en hun team. Ook reden om op de ingeslagen weg door te gaan en te werken aan verdere verbete ring van kwaliteit binnen het jon ge bedrijf nabij de Zeelandhal- len. De heer Blankenstijn vertelt: "In de snelle positieve ontwikke lingen van het merk Seat en haar produkten past ook een toene mende aandacht van de dealer- organisatie voor haar klanten. Daarom heeft Seat importeur Pon Car vorig jaar een groot scheeps onderzoek naar de tevredenheid van de klanten van alle Seat-dealers laten doen". De zescilindermodellen 523i en 528i zijn al in december in de dealershowrooms te bewonde ren, de diesel uitvoering 525 tds en 520i volgen in het voorjaar van 1996. Deze nieuwe 5-serie, die temidden van de compacte 3-serie en de luxe 7-serie de kern van het BMW programma vormt, is enkele maanden na de introductie al in vier motoriserin- gen beschikbaar voor BMW lief hebbers. van 100 km bedraagt het ver bruik slechts 4,2 liter bij constant en km/h, 6,0 I bij constant 120 km/h en 6,5 I bij gebruik in de stad (vlg. 89/491/EWG). Toch biedt de Audi Cabriolet 1.9 TDI met een maximum snelheid van 175 km/h en een accelera tievermogen van 14,7 sec van 0 naar 100 km/h ook aantrekkelijke rijprestaties. De standaarduitrus ting van de 1.9 TDI is net zo uit gebreid als van de andere cabriolet-versies: een fullsize air bag voor de bestuurder, pyro- technische gordelspanners vóór, ABS, flankbescherming in de portieren, elektronische wegrij- blokkering en een speciale kin- derbeveiliging op de gordelauto- maat van de bijrijder en de ach- terzittingen. Ook elektrische raamopeners met centrale bediening, groen warmtewerend glas en elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels horen tot de standaarduitrusting evenals centrale portiervergren- deling, een interieurluchtfilter en een skizak. De Cabrio TDi zal in augustus in ons land leverbaar worden. Bij iedere Audi is een volver zinkte carrosserie vanzelfspre kend (alleen de Audi A8 met zijn bijzondere aluminium ASF-car- rosserie vormt hierop een uitzon dering) met een daarbij behoren- Nissan heeft de eerste foto's vrijgegeven van de vijf deurs versie van de nieuwe Almera. De auto combi neert de prakti sche eigen schappen van de traditionele stationwagon met de sportie ve uitstraling van een hatch back. De toe voeging van een derde zij ruit geeft de auto een zeer dynamisch karakter. De fraaie grille, in de vorm van de gespreide vleugels van een vogel, geeft de Almera de opvallende family-look van Nissan. De vijfdeurs Almera is speciaal ontwikkeld voor de Europese markt en zal vooralsnog ook alleen in Europa worden ver kocht. Net als de sedan-versie maakt de Almera hatchback gebruik van de bodemplaat en het onder stel van de Japanse Pulsar. Bij de ontwikkeling van de auto is echter nadrukkelijk rekening gehouden met de eisen en wen sen van de Europese consu ment. De complete Almera-lijn Jong, dyna misch en met het hoogste veiligheidsni veau in zijn klasse. Vol vo's nieuwe model voor de hogere mid denklasse zal op vele gebie den toonaan gevend zijn. De nieuwe Volvo, die de codenaam V40 draagt, zal in september worden gepre senteerd op de Internatio nale Autoten toonstelling van (IAA). De tweede generatie volgde dezelfde typereeks aangevuld met een combi, deze generatie was ruimer, comfortabeler, en royaler uitgerust. In 1983 werd de derde generatie voorgesteld. De 3-deurs bleef en werd aangevuld met de verras sende Civic Shuttle en de zeer sportieve CRX. In 1991 werd de huidige model- serie geïntroduceerd. De 3- deurs uitvoering kreeg een gedeelde achterklep. De vier deurs sedan werd uiteraard gehandhaafd. De CRX werd voorzien van een afneembaar aluminiumdak en het motoren programma werd verder uitge breid met drie verschillende VTEC-krachtbronnen. Vorig jaar bereikt de Civic een nieuwe mijl paal. De 3-deurs met VTEC-Eco- nomy-motor won de ’ADAC Eco Tour of Europe’ met het voor een benzinemotor ongekend lage gemiddelde verbruik van 4,97 1/100 km. De Honda Civic is vandaag de dag niet alleen als 3-deurs, 4- deurs sedan en CRX leverbaar, maar ook in Coupé- en 5-deurs uitvoering. Alle vijfdeurs uitvoeringen van de Suzuki Alto beschik ken thans over Multi Point Injectie (M.P.I.). In het kader van deze modernisering zijn de auto’s op een aantal punten tech nisch aange past. Het resul taat is een nog beter preste rende Alto, die bovendien aan alle heden daagse milieu- eisen voldoet. En dat terwijl de prijzen van de Alto hetzelfde blijven. De meeste wijzigingen zitten onder de motorkap. Zo zijn cilin- derkop, ventilatiesysteem en in- en uitlaatspruitstuk veranderd. Hetzelfde geldt voor de verdeler, de ontsteking en de benzinetank. Samen met de benzine injecte ren is ook een elektronische con- trolemodule geplaatst met sen soren voor zuurstof, lucht- en water temperatuur, druk en snel heid. Zo vormt zich onder alle omstan digheden het juiste branstof- mengsel, hetgeen het rijgedrag zeer ten goede komt. Om tege moet te komen aan de strenge 93/59/EEC bepalingen, die pii h.t 1

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1995 | | pagina 31