Modelwijzigingen Citroen Opel Omega Travel: aan trekkelijke stationwagon Introductie van compacte diesel bij BMW-dealer LPi multi-point autogas-injectie voor Toyota Carina E en Camry Fords startblokkering nu ook voor diesel Nederlands wereldprimeur voor Toyota f De Goese merkendealers e.o.: ZWARTEPOORTE UW BMW DEALER Volkswagen onderhoudstips voor cabrioletkappen 4 f f J w 29 Woensdag 5 juli 1995 DE BEVELANDER Auto Adria, Autobedrijf Akkermans, Autobedrijf Centrum Goes, Auto Dagevos, Eurocar Goes, Autobedrijf van Fraassen, Autobedrijf de Groene, Auto Hendriks Goes, Autobedrijf de Jager, Autobedrijf A.C. de Jonge, Autobedrijf van Oeveren, van Strien Car, Auto v.d. Vliet, PTA Goes, Autobedrijf H.J. Rijk, Garage Sjaak Sonke, Autobedrijf Sorber, Garage van Strien, Autobedrijf Tramper, Garage Gebr. Vermeulen, Autobedrijf Jan Hop, Autobedrijf Zwartepoorte. Vergeten onmogelijk Ignition Key with coded transponder Instrument panel warning light Smart Diesel Pump de Camry 2.2i en ook voor de bij- Goede toekomst VOOr LPi BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIG. Al in een vroeg stadium werd Ignition lock PATS Control Module i BMW introduceert de BMW 318tds compact en combineert zo economisch verantwoord rijplezier van een diesel met een nieuw formaat. De BMW 318tds compact zal medio juli ’95 bij de BMW dealer in de showroom staan. Zowel het model als de motor zijn relatief nieuwko mers in het BMW programma. BMW introduceerde voorjaar 1994 de 3-serie compact, eerst als 316i en daarna gevolgd door de 318ti. De compact dankt zijn naam aan het feit dat hij 23 cm korter is dan de sedan. Toch biedt de compact vrijwel dezelfde ruimte in het interieur. De grote achterklep en de asymmetrisch neerklapbare achterbank verlenen de compact enorm gevarieerde gebruiksmogelijk heden. De viercilinder turbodiesel motor met intercooler debuteerde in september ’94 in de 318tds sedan. Nu zijn deze twee succesvolle aanvullingen van het BMW programma harmonieus samengekomen in de 318tds compact. (Advertentie) de XM behoren voortaan de vol gende voorzieningen: opberg- tassen op de rugleuningen van de voorstoelen, afstandsbedie ning op de centrale vergrende ling en afdekbare make-up spie gel aan bestuurderszijde. De Break-versies zijn voortaan voorzien van een bagagenet. De anti-startcode wordt stan daard geleverd op alle uitvoerin gen met uitzondering van die met atmosferische D12-motor. De airbag aan passagierszijde zal in de loop van 1996 leverbaar zijn. Bij de foto: De Citroën Xantia 2.1 Turbo D Tranceiver Module Diagnostic Connector van de meer dan 50 miljard mogelijke codes. Slechts wan neer het signaal dat de speciale ’transponder’ in de passende sleutel overeenstemt met dat wat is gecodeerd in het centrale motormanagement, is het moge lijk de auto te starten. Bij de die sels blokkeert het systeem de elektronisch gestuurde diesel pomp. Noch bij het afzetten van de automotor, noch bij het weer starten is van de berijder eniger lei extra activiteit vereist. Het is dus onmogelijk het active ren van het systeem te vergeten, met alle mogelijke akelige gevol gen die daar aan vast kunnen zit- geschat: één op de vier verkoch te Omega’s is tegenwoordig voorzien van de tweeliter basis motor. Naar verwachting zal dit aandeel nog verder stijgen door de komst van de Omega Stationwagon in Travel-uitvoering. In vergelijking met de bekende GL-versie valt direct op, dat bij de veiligheids voorzieningen op geen enkel detail is bespaard. Twee full-size airbags, ABS, portierbalken in de deuren, gordelspanners en gor- delklemmen zijn allemaal stan daard aan boord. Ook de com- fort-uitrusting blijft omvangrijk. Zo kan de Travel rijder rekenen op: elektrisch te verwarmen en te verstellen buitenspiegels, cen trale deurvergrendeling, dakre- ling, getint glas, infodisplay, toe- renteller, elektrisch van binnenuit te verstellen koplampen, 8 spea kers en stuurbekrachtiging. Ondanks dit alles is prijs van de Omega Stationwagon 2.0i Travel tot op de gulden identiek aan de Omega Sedan GL met dezelfde motor: 52.800,- inclusief BPM, BTW en Verwijderingsbijdrage. Met deze prijsstelling denkt Opel de bereikbaarheid van deze top per onder de stationwagons ook voor de privé-rijder te kunnen vergroten. CITROEN AX Standaard op alle uitvoeringen is een onderbreking in de brand- stoftoevoer in geval van botsing. Nieuwe grille. Vervanging van de AX First en First diesel door de AX Spot en Spot diesel, met voortaan bum pers in de carrosseriekleur en bandenmaat 145/70/R13 MXT. De AX 11 TGE wordt vervan gen door de AX Image 1.1 met in carrosseriekleur gespoten bum pers, metallic- of parelmoerlak standaard, wieldoppen van het type ZX Reflex, velours bekle ding en eveneens bandenmaat 145/70/R13/MXT. De AX 14 TGS wordt vervan gen door de AX Image 1.4. De uitrusting is gelijk aan die van de AX Image 1.1De bandenmaat is echter 155/70/R13. De AX Furio verdwijnt uit het gamma. CITROEN ZX Standaard op alle uitvoeringen is een onderbreking in de brand- stoftoevoer in geval van botsing. Nieuw 3-spaaks stuurwiel op alle uitvoeringen. De ZX Avantage is voortaan standaard voorzien van een ver stelbare, verschuifbare achter bank met 1/3-2/3 neerklapbare rugleuning. Op de ZX Avantage 1.81, Reflex 1.9D en Avantage 1.9D behoort stuurbekrachtiging tot de stan daarduitrusting. •Bandenmaat 175/65/R14 op alle ZX-uitvoeringen met 1.8i benzine- of 1.9 turbo dieselmo tor. Antistartcode is als extra lever- CITROËN XM Tot de standaarduitrusting van CITROËN EVASION Het Evasion-gamma wordt uit gebreid met een 2.0I SX uitvoe ring. Het nieuwe stuurwiel is stan daard met een airbag uitgerust; als extra is een airbag aan pas sagierszijde mogelijk. Op alle versies (ook diesel-uit- voeringen) zijn een anti-startco de en een supervergrendeling standaard gemonteerd. CITROËN C15 De standaarduitrusting is uitge breid met een onderbreking van de brandstoftoevoer in geval van botsing. CITROËN JUMPER Nieuw is de uitvoering 35 LH - 2.5 D "Minibus" op basis van de overeenkomstige gesloten besteluitvoering, maar voorzien van ramen rondom en bevesti gingspunten voor stoelen achter in. Zo kan de cliënt zijn bestelwa gen omtoveren tot een minibus. Van de Plancher Cabine zijn voortaan twee versies met laag dak leverbaar, de 35 L - 2.5 D en TD. Alle uitvoeringen van de Jum per zijn voorzien van gordel spanners op de voorstoelen. Bij een passagiersbank vóór (extra) heeft alleen de rechterzitplaats van de bank een gordelspanner. Autobedrijf Zwartepoorte bv M.A. de Ruyterlaan 8-16 4461 GE Goes Telefoon: 01100-28545 Fax:01100-32626 Industrieweg 27-29 4382 NA Vlissingen Telefoon: 01184-14400 Fax:01184-17562 Schaepmanlaan 3 4623 XV Bergen op Zoom Telefoon: 01640-39393 Fax:01640-39999 Een vermogen van 66 kW (90 pk) en een maximum koppel van 190Nm vanaf 2000 tpm, zijn waarden van de viercilinder diesel die voor zich spreken. In 13,9 seconden passeert de 318tds compact de 100 km/u om soepel door te acceleren tot een top van 175 km/u. De nieuwe dieselmotor gaat heel zuinig om met brandstof. Zo’n 5,9 liter per 100 km ofwel bijna 1 op 17 (DIN 1/3-mix). De samenstelling van het uitlaatgas voldoet door de standaard dieselka- talysator reeds aan voorschriften die eind ’96 van kracht worden. Zoals alle BMW modellen is de 318tds compact voorzien van een complete uitrusting. Standaard zijn o.a. ABS, gordelslotspanners, flankbescher- ming en centrale vergrendeling met ontgrende- lingsblokkade, crashsensor, binnenlichtautomaat en elektronische wegrijbeveiliging. Verder in hoog te verstelbare voorstoelen, elektrisch verstelbare buitenspiegels, stuurbekrachtiging, toerenteller en derde remlicht. Daarbij is, net zoals van de 3161 compact, van de 318tds compact een Executive-uitvoering lever baar. De 318tds compact Executive heeft als addi tionele standaarduitrusting een airbag voor de bestuurder, bumpers en buitenspiegels in carros seriekleur, elektrisch bediende ramen voor en hoofdsteunen achter. De 318tds compact staat in de prijslijst opgenomen voor het bedrag van 49.950,- en de 318tds com pact Executive voor 52.850,-. BMW Lease calcu leert voor met name zakelijke rijders en leasetafrief van 1.288,- per maand exclusief BTW op basis van full operational lease, 48 maanden 20.000 km per jaar. berekend door de LPE en naar de injectoren van het autogas- baar op de ZX Reflex 1,4i, Avan tage 1.9 D en TD en op de Aura 1.9 TD. CITROËN XANTIA Nieuwe versies, nieuwe moto ren: 2.0i VSX, 2.0i VSX automaat, Turbo CT Activa, 2.1 Turbo D SX (de 16V VSX-uitvoering met 2.0i 16V motor, 150 pk, verdwijnt uit het gamma). 1.81 16V met 112 pk op uitrus tingsniveaus X en SX. De huidi ge 1.81 motor met 103 pk blijft gehandhaafd in combinatie met de automatische versnellingsbak (uitrustingsniveau SX). 2.0I 16V met 135 pk (bekend van de Citroen XM) op uitrus tingsniveaus SX en VSX. De hui dige 2.0i motor met 123 pk blijft gehandhaafd in combinatie met de automatische versnellingsbak (uitrustingsniveaus SX en VSX). Turbo C.T. met 150 pk (bekend van de XM en de Evasion) op de Xantia Activa met het nieuwe SC.CAR veersysteem. Alle uitvoeringen van de Xantia krijgen een nieuw 4-spaaks stuurwiel; verder zijn de zittingen van de voorstoelen verlengd en is de zijdelingse steun beter geprofileerd. De Xantia 2.0 VSX en Turbo CT Activa zijn standaard voor zien van een airbag aan bestuur derszijde; de airbag aan passa gierszijde zal vanaf december 1995 als optie leverbaar zijn op alle uitvoeringen. De Xantia Turbo CT Activa en 2.0 Turbo D SX zijn uitgerust met de nieuwe ML 5-versnellingsbak. Beide versies hebben een grote re spoorbreedte vóór, alsmede verbrede voorschermen en wor den voortaan geleverd met ban denmaat 205/60/15. De luchtin laat in de nieuwe voorbumper is vergroot. De Xantia Turbo CT Activa heeft standaard lichtmeta len wielen. Anti-startcode is binnenkort als extra leverbaar op de Xantia die- selversies. tor. Het toen aangekondigde multi-point systeem is inmiddels produktierijp en leverbaar voor De Toyota is behalve met LPi met een conventionele installatie leverbaar, de Carina E Fords unieke elektronische start blokkering is nu ook leverbaar op de dieselversies van Escort en Mondeo. Net als voor deze beveiliging op de benzinemodel- len, bedraagt de meerprijs slechts 990,- (incl. bpm en btw). Ford heeft deze startblokkering Passive Anti Theft System genoemd, omdat deze geen enkele handeling van de berijder vergt. Deze hoeft slechts de sleutel uit het contactslot te nemen en Pats waakt tegen onbevoegd wegrijden met de beveiligde auto. In alle uitvoeringen heeft Pats in de contactsleutel een eenmalige elektronische ’vingerafdruk’ voor de desbetrefende auto opgesla gen, die alleen reageert op één ten. Het Pats werkt ook onaf hankelijk van batterijen, bijvoor beeld in de autosleutel, en er zijn ook geen elektrische contacten tussen sleutel en contactslot. Het is eveneens onmogelijk de motor te starten door het contactslot ’kort te sluiten’. Pats is nu leverbaar op alle ver sies van Escort, Mondeo, Probe en Transit, benevens op de ben- zine-uitvoeringen van Fiesta en Scorpio. Pats is - samen met dubbele por- tiersloten met kabelbediening, zichtbare voertuig-identificatie- nummers, alarmsystemen en radio’s met code - één van de beveiligingssystemen van Ford, dat al jaren leidinggevend is op het gebied van veiligheid én beveiliging. Geen verlies meer in prestaties, schonere uitlaatgassen en bovendien een lager brandstof verbruik. Dat zijn de drie belang rijkste voordelen van Multipoint LPi, een uiterst modern autogas- systeem dat de LPG niet ver dampt, maar onder druk in vloei bare vorm in de motor injecteert. Toyota heeft als eerste twee modellen geschikt gemaakt voor dit systeem, de Camry 2.2i en de Carina E 1.8i Lean-burn. Met de Carina E Lean-burn heeft Toyota een wereldprimeur, omdat het de eerste auto met een mager- mengselmotor en multi-point autogas-injectie is. LPi staat voor Liquid Propane injection en is een vinding van de Nederlandse autogas-specialist Vialle, dat het «r De Omega Travel is overigens eveneens leverbaar met een LPG onderbouw-installatie, waarbij de enorme laadruimte in volle glorie behouden blijft. Deze originele Opel-installatie heeft een meerprijs van 5978,- inclu sief inbouw en BTW. Nagenoeg alle cabrioletkap pen zijn vervaardigd uit gewezen stof, al of niet voor zien van een speciale laag, en derhalve onderhevig aan slijtage. Volkswagen geeft enkele onderhoudstips, zodat de kap er fraai uit blijft zien. De kap van iedere cabriolet, die gedurende een langere periode buiten staat, moet van tevoren tegen vervuiling worden beschermd. Vanaf de produktiegereedheid tot en met de aflevering bij de Volkswagen-dealer is kap van de Volkswagen Golf Cabriolet voorzien van een speciale overtrek (geteerd zeildoek). Hierdoor wordt bij een stoffen kap het verbleken of beschadigen als gevolg van bijvoorbeeld transport en langere intensieve zoninstra ling voorkomen. Het is raadzaam de stoffen kap alleen dan te openen, als de buitenkant volkomen droog is. Wanneer de kap nat wordt ingeklapt, kunnen er lelijke plekken ontstaan. Om verkleuringen op de vouwplaatsen te voorkomen, moet de kap niet wekenlang achter elkaar geopend blij ven. Indien de kap bij het open klappen niet schoon is, kan vuil bij het inklappen van de kap lelijke schuurplekken achterlaten. Tevens kunnen krassen op de achterruit ont staan. Het is daarom verstan dig bij een geopende kap de beschermhoes te bevesti gen. Deze verhindert het bin nendringen van veel stof en vuil. Ook bij het opvolgen van bovenstaande tips kan de kap toch op den duur vuil worden. Eigenlijk moeten lichtgekleurde kappen weke lijks worden schoongemaakt, De Nederland se verkopen van stationwa gons vertonen de laatste jaren een opmerke lijk stijgende tendens, niet op de laatste plaats door de grote aantrek kingskracht van de Opel Astra en Ome ga Stationwa gon. De intro ductie van de Omega in 2.0i Travel uitvoe ring zorgt wederom voor een extra impuls in deze klasse. Ook deze versie mag in elk opzicht een vlaggeschip heten, zij het met uitzondering van het kosten plaatje. De 2.0i Travel Station wagon is beschikbaar vanaf 52.800,-, precies dezelfde prijs als de Omega Sedan in 2.0i GL- uitvoering. Bijna een jaar na introductie van- het geheel nieuwe model Omega is het Nederlandse programma dit voorjaar aangevuld met een neiuwe versie, waarin een twee liter injectiemotor met twee klep pen per cilinder is onderge bracht. Een uiterst robuuste krachtbron, waarin een zeer acceptabel ver mogen (85 kW/115 pk) met een bijzonder soepel karakter gepaard gaat. Dit wordt inmid dels in brede kring op waarde heeft Toyota besloten juist LPi van Vialle in haar modellen te namelijk een nieuw LPi-siqnaal gaan leveren. zodat het vuil zich in ieder geval niet kan vastzetten. De Volkswagen Golf Cabrio let is leverbaar met een kunststoffen of een stoffen kap. De beste onderhouds- methode is het gebruik van een zachte borstel en schoon water, zonder toevoeging van oplosmiddelen. Vóór elke schoonmaakbeurt met water moet de stoffen kap eerst worden afgeborsteld - steeds afborstelen in de rich ting van weefsel van voren naar achteren. Daarna kun nen vuil en vlekken met mil de, alkalivrije fijnwasmidde- len worde verwijderd. Vervol gens de kap grondig afspoe len met schoon water. Kunststof- en stoffen kappen mogen echter nooit worden schoongemaakt met een hogedrukspuit. De kunststofkap kan wel in een wasstraat worden schoongemaakt, mits er geen alkalische wasmiddelen worden gebruikt. De naden van de kap zijn namelijk door middel van speciale lijmsoor ten waterdicht gemaakt. Komen de lijmsoorten met oplosmiddelen in aanraking, dan lossen deze op en de naden laten dan vervolgens water door. Ook een behandeling met hete was is uit den boze, want de wassoorten kunnen de kunststofkapbekleding aantasten. In de regel zal bij het auto- wassen niet iedere keer een complete reiniging van de kap nodig zijn. Uitwerpselen van vogels moeten echter wel meteen worden verwij derd. De daarin voorkomen de zuren kunnen de rubber- tussenbekleding van kap doen uitzetten en daardoor zou deze waterdoorlatend kunnen worden. Alle Citroën- modellen heb ben min of meer ingrijpen de wijzigingen ondergaan op het gebied van de motoren en de uitrusting. De belangrijk ste wijzigingen betreffen de veiligheid, met een onderbre king in de brandstoftoe voer in geval van botsing nu standaard op de Citroen AX, ZX en C15 en de ruimere toe passing van de anti-startcode op de ZX, Xantia en XM, de nieuwe motoren, waar vooral de Xantia van profiteert, en het comfort, met verbeterde voorstoelen op alle Xantia-uitvoeringen. Daar naast is op de Citroën personen auto's en de C15 voortaan een aantal nieuwe kleuren leverbaar, ter vervanging van enkele bestaande. Per model zijn de belangrijkste wijzigingen als volgt: systeem in samenwerking met Toyota produktierijp maakte. Toyota^en LPi vormen al enige injectiesysteem gezonden. Daar jaren een succesvolle combina- vindt de inspuiting van het vloei de. bare autogas plaats. Dankzij de elektronica reageert de inspui- Al in een vroeg stadium werd ting razendsnel en is tijdens het Toyota door Vialle betrokken bij rijden niet te merken of de motor de ontwikkeling van de eerste °P 9as of benzine loopt. De generatie LPi-systemen. In janu- nauwkeurige dosering van het ari 1993 werd LPi als single-point aangevoerde gas zorgt voor een systeem leverbaar voor de Cam- betere verbranding en daardoor ry met de 2,2 liter viercilindermo- een verhoogd rendement, een lager brandstofverbruik en scho nere uitlaatgassen. zondere Carina E Leanburn. Dit laatste model heeft een uiterst zuinige benzinemotor en bereikt ook als op autogas wordt gere- ook den veel gunstiger verbruiks- waarden dan vergelijkbare auto's met de 1,6 en 2,0 liter motoren met een conventioneel 'autogas- eveneens. systeem. Metingen hebben uit- Wie voor een Carina E 1.8 Lean- gewezen dat de Carina E Lean- burn met autogasinstallatie kiest, burn met autogas als brandstof zal altijd de geavanceerde LPi- gemiddeld 1 op 12 rijdt! installlatie in de auto aantreffen. Toyota levert uiteraard ook voor PoTondcnol de andere modellen LPG-instal- ndzeriusriei laties. Altijd worden systemen De Carina is zo zuinig, doordat van Vialle toegepast. Dit bedrijf het motormanagementsysteem signaleerde reeds in 1986 een van de auto op een laag brand- toenemende kloof tussen de stofverbruik is ingesteld. En dat automobiel- en de autogas-tech- is belangrijk, omdat LPi gebruik nologie. De huidige toegepaste, maakt van dit systeem. Bij het rij- al dan niet elektronische den op autogas wordt de infor- gestuurde autogas-systemen matie die het motormanage- zullen volgens deze Nederland- mentsysteem via sensoren ver- se specialisten niet tot in de ver zamelt, echter eerst door de LPi re toekomst kunnen voldoen aan Elektronische control unit (LPE) de eisen die de moderne auto- vertaald. mobilist aan zijn auto stelt. LPi Dat garandeert een perfecte loop kan dat wel. Om deze reden van de motor. Aan de hand van de gegevens van de ECU wordt K «MMk

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1995 | | pagina 29