Mitsubishi Carisma vanaf heden bij de dealer Forse prijs ver Mazda Xedos Colofon rfcceodacneb teu&tt Bij de merken- dealer zH u beter! laging van de e Nissan Maxima QX SLX bureaustoel ging zitten en niet in een auto stoel. De zijdelingse steun is in snel genomen bochten ook niet om warm van te worden. In de folder zag ik de leren versie van de stoelen en die zien er heel wat beter uit. Maar inder daad, weer een optie. 1 1 ■f De nieuwe Europese auto uit Nederland moeit Ma n°" Woensdag 5 juli 1995 DE BEVELANDER 27 6e Jaargang no. 12 °Pen Start met GLX- uitvoering De doelgroep Achtergronden Concurrentie Moderne auto °Pent (joes. Krachtige motoren n2Üdt^ nieuwe 7 1 D ?e? öe? ..eKen geleden de ux uitgeroepen tot trekauto ..d jaar 1995. De jury bestond uit diverse mTe gespecialiseerde auto- en caravanjournalisten gaan ver genoeg open en ze slui- die de kandidaten aan de tand voelden op het 1 let geluid van het Nissanportier testterrein van Daf-trucks in St. Oedenrod- ciot valt deed me denken aan een De auto's werden beoordeeld on rt' .an de eerste koelkasten: een frigidaire met len weggedrag, prestal' de handgreep van een autoportier: oersolide en het uit stf-* en betrouwbaar. Het interieur ziet er keurig van afgewerkt uit, maar de sjeu wordt toch v.- gemaakt door wat duurdere opties zoals wortelnotehouten panelen op het dashboard en in de portieren. Zonder al dat moois rr het er knap saai zijn. Maar ja, daar moet extra voor betalen. De Maxima is wel stan daard uitgerust met airbags, zowel voor de test gerust concli bestuurder als voor de passagier, verstelbare .„cuwe Nissan Maxima QX i gordels met spanners en in hoogte verstelba- Loue ontwerp is, prima afgewerkt en hoi re voorstoelen. Ik heb nog geen resultaten waarschijnlijk ook buitengewoon betrouw' gezien van botsproeven, maar Nisssan Het enige wat ontbreekt is de belooft, dat dankzij de kreukelzones en de sta- in eerste instantie. len veiligheidsprofielen in de portieren, de pas- ding vanzelf sagiers optimaal beveiligd zijn tegen fikse lei manieren klappen. Nissan-deale. Het dash-board ziet er mooi overzichtelijk uit, huis in het r. de klokken zijn prima af te lezen en ik was gesierde pand onder de indruk van de vooral de verlichte ver- Goes, sie: de cijfertjes lichten parelwit op, heel mooi Alle modellen z» en rustgevend. divers Het stuur was weer een optie en evenals pookknop in heerlijk ruikend leer De stoelen geven steun kreeg het gevo-' ceaenrode. .c.ueeid op de onderde- _.cy, prestaties, comfort, bediening et uit stilstand wegrijden op een helling a van 12%. De Nissan werd niet alleen winnaar weer in zijn klasse, maar ook gekozen tot de beste 3 de trekauto overall. Nu rijd ik al zo'n 30 jaar met ■_.J een caravan en ik kan me de combinatie ois moet Maxima QX en een forse caravan levendig moet je voorstellen. En nu de Alpen maar in met het hele gezin! Ik kan na afloop van de test gen1''* lude- ren dat de nieuwe N'c— een solide ontwar- >ogst- Achterin is het groot genoeg om je comforta bel te laten vervoeren. Standaard is de Nissan voorzien van een uitklapbare armsteun achter in, die tevens dienst doet als doorgeefluik voor de ski's. Hoe groot de auto's van tegenwoordig zijn, altijd zijn de achterbanken voorgevormd en zit Keesje of Sofietje middenin op een bult. Gelukkig worden de kindertjes op de bult zoet ouden met de game-boy! 'tje-van-een-motor eens sturen met de Maxima. Nissan oe eerste versie Maxima's een 3 liter V6-motor liggen. Ze hebben in Japan een spl- „nternieuw fabriek gebouwd om de nieuwe jaar of twee- en drie-liter motoren te bouwen. De a qX uitgebracht, mannen van Nissan hebben dankzij de toe- „...er en zo'n slordige twin- passing van aluminium 50% gewicht bespaard _xx. ia gulden goedkoper! En dat hoor je en wel 100 patenten aangevraagd op deze niet zo gauw in het alsmaar duurder wordend nieuwe motoren. Nou, de motor is dan ook het autoland. pronkstuk van de auto. Als hij loopt hoor je in Nissan heeft al zijn modellen nieuwe herken- de verte een zacht gezoem en dat geluid wordt bare neuzen meegegeven en -ik heb het al maar zelden versterkt. Als je hem doortrekt in eerder gememoreerd- ik vind een sprekende de versnellingen zie je eigenlijk aan de stan- neus plezierig. De Maxima is dus ook gesierd daard toerenteller dat ie veel toeren maakt, met zo'n grille en wel in chroom uitgevoerd, maar je hoort het absoluut niet. Daarom valt bij Die valt op en daar blijft het bij. De rest van de hogere snelheden misschien het windgeruis auto ziet er jammergenoeg een beeti~ wat meer op. Maar goed, de motor draait als gewoontjes en doorsnee-Japan* een zonnetje en trekt als een lier. Van zo'n ners, die de auto motor word je vanzelf blij. Mijn testauto had bekijken -- een geschakelde bak en op de een of andere lerKant manier kon ik maar niet goed wennen aan de x.e de Nissan. Als stand van de H van het schakelpatroon. Het _agen onder je hoede hebt was net alsof de bak een paar graden uit het ax. je pas allerlei mooie details her- lood lag, waardoor de 4 niet op de plaats lag nen. Eén wil ik even noemen: de testauto waar je hem zou willen hebben. He toch. Ik was uitgerust met grote 15-inch licht-metalen heb niet met de automaat gereden, maar ik velgen die gedurende het hele testweekend weet zeker dat de motor ervoor geschikt is. keurig schoon bleven, ondanks rij- en remge- De grote Nissan ligt lekker op de weg, geeft drag tijdens slecht weer. Het is u vast weleens nooit problemen bij het bochtenwerk en vooral opgevallen dat de voorwielen van moderne de achterasconstructie is mooi. Het voorterrein auto's alsmaar zwarter worden van het slijp- had op de Belgische kasseien wat neiging tot stof van de schijfremmen. Het is trouwens slaan. zaak die wielen regelmatig schoon te houden, De remmen voldeden aan de gestelde eisen, opdat die slijpstof niet invreet. Die van de ze zijn standaard voorzien van ABS en zo Nissan bleven echter maagdelijk! Even terug hoort het eigenlijk ook bij een auto van deze naar die prijs en de uitvoering^ 54.900,- is klasse. In warme toestand trad er een lichte voor een auto van die omvang echt niet veel, mate van fading op. Het benzineverbruik maar het optiepakket ziet er dan ook omvang- voor een automobiel van 1994 rijk uit en is niet zoals bij veel moderne auto's ven door een 140 stuk voor stuk te koop, maar altijd in combina- spectacui^- met andere opties. Langs de bovenkant portieren liep een decent chroomlijstje en voor de portiergrepen in chroom uitge- voerd moet extra betaald worden. Zonder deze opties moet de Nissan er wat 'gestript' -rrAk;ïlltn van h»t iaar uitzien. Bij de excursie door het interieur kom eKauiO van nei jaar ik hier nog op terug. De ANWB heeft twee weker Nissan Maxima QX ui^'-' Woonruimte X-jaar De portieren gaan ver genoeg open en ze ol ten zo mooi. Het geluid van he* M’ dat in het slot valt do- van de ee1"'1 nchte benzineverbruik is bxxiei van 1994 kg, aangedre- _bur een 140 pk (103 kW) V6 niet echt spectaculair: gemiddeld verbruikte de Maxima 11,6 liter op 100 km. Dat betekent dat je met deze Nissan zo'n 600 km met een tank kunt rij den. r. ekauto v**" fel' J KRANT v'an 9ehoi er rijstijl van de bestuurder. °Pties deze ment bestaat. Hetzelfde geldt voor de sedan-versie van de Cairsma die in 1996 zijn entrée zal maken. Nederland is als land waar de auto geproduceerd wordt tevens het eerste land waar de nieuwe Carisma leverbaar wordt. Binnen het Nederlandse gamma wordt dan gestart met de GLX-uitvoe- ring, zowel met 1,6 liter als met 1,8 liter SOHC-motor, die te beschouwen is als de spil van het gamma. Later volgen de ver sies met GL- en GLS-uitvoering, De Carisma is een Nederlandse Europeaan, met de allermodern ste Japanse technologie ontwor pen en geproduceerd. Aan de f/e ^an oo/c Redactie: P. de Jonge J. Smits H. Meijer Advertenties: De Bevelander Postbus 5, 4460 AA Goes Voorstad 24, 4461 KN Goes 01100-141110 Het is zover! De Nederlandse Mitsubishi Carisma is vanaf heden bij de dealers te zien, en te koop. Voor onze regio is Autobedrijf Tramper te Goes dealer van Mitsubishi. En ook daar is men enthousiast over de nieuweling, die bedoeld is als een middenklasser die het in heel Europa zal gaan opnemen tegen andere stevige concurren ten in haar klasse. De Carisma is vooral bedoeld als een moderne, eigentijdse gezinsauto. De auto wordt gebouwd in de Nedcar- fabriek en is voortgekomen uit het samenwerkingsverband dat de Japanse autobouwer en Volvo destijds met elkaar aan gingen. De Carisma richt zich op die actieve dertigers en veertigers; jonge gezinnen en kinderen horen in dat plaatje eveneens thuis. Consumenten uit deze categorie - zakelijke en privérij- ders - geven zelf een heel belangrijke, actief-dynamische invulling aan hun beroepsleven en weten wat zij met hun vrije tijd willen doen. Zij zoeken een indi viduele auto, die tegelijkertijd praktisch en functioneel is. Daarbij zijn een hoog eindver- mogen en een hoge topsnelheid - ook gezien de maatschappelij ke tendens - van veel minder belang dan dat voorheen het geval was. Natuurlijk zoekt men nog altijd een hoog prestatieniveau, maar wenst men nog veel meer een gunstige krachtsontplooiing in het midden-toerengebied. Juist daarin wordt het meest gereden, dus daarin verwacht men de meeste kracht op een moment dat deze noodzakelijk is; een nog grotere actieve veiligheid, dus naast de spreekwoordelijke passieve veiligheid, is aan de orde. Vanzelfsprekend moet de moderne auto in het drukke stadsverkeer gemakkelijk han delbaar zijn. Dat betekent dat hij voldoende compact is, maar er moet ook veel interieurruimte worden geboden. En dat de moderne, hedendaagse auto een surplus aan comfort, veilig heid en efficiency biedt, staat buiten kijf. Binnen het modellengamma van Mitsubishi heeft de Carisma een plaats gekregen tussen de Lancer en de Galant. Dus waar de Lancer wanneer hij een maatkostuum zou kopen. Binnen het gegeven van een toenemende internationalisering in de industrie en bij de consu ment werd het eisenpakket van de Carisma opgesteld. Met name de groep van dertigers en veertigers vertegenwoordigt die sterke uiting van de eigen wil, de eigen visie op vele zaken. Een sterk ontwikkelde groep, die weet wat zij wil en met in door snee een meer dan gemiddelde opleiding en een sterke interna tionale belangstelling en oriënte ring. den-toerengebied. I geheel aansluit bij de heersende (maatschappelijke) tendens met zijn discussies over milieu en snelheidsbeperkingen. Helemaal nieuw is de revolutionaire INVECS-II automaat: een auto matische versnellingsbak die zijn schakelpatronen aanpast aan de GL-uitvoering mist de standaard Carisma de in kleur gespoten bumpers, de in hoogte verstelba re bestuurdersstoel en afwerking met stof in de deurpanelen. De prijs van de standaard Carisma is 34.495,-. Ook bij de Carisma GLX (1,6 en 1,8) kan men kiezen voor één of twee airbags. In de Carisma GLS zijn twee airbags standaard. De geavanceerde INVECS-automaat is leverbaar vanaf de 1,6 GL (airbag). diger in het drukst bevochten segment van de automarkt. In dit zogeheten C-segment zal de Carisma het opnemen tegen vele, gerenommeerde concur renten. Maar de auto zal in dit zakelijke segment ook veel aan dacht op zich vestigen. Terwijl tegelijkertijd ook particulier de ontwikkeling is een uitgebreid onderzoek in Europa voorafge gaan. Doelstelling was het peilen van de behoefte én achterhalen welke kwaliteiten de geïnteres- Uitgave in samenwerking met de merkendealers in Goes e.o. den, terwijl de auto een duidelijk eigen gezicht en eigen stijl-ken- merken bezit, zonder dat het bekende Mitsubishi-beeld verla ten is. Met de Carisma laat Mitsubishi zien hoe - in Europa - een moderne auto in een moder ne fabriek en met een strakke just-in-time planning gebouwd wordt. Met oog voor detail en kwaliteit, maar vooral met oog voor de consument. De Carisma betekent voor Mitsubishi de entrée met een nieuwe, waardige vertegenwoor- spoten en een 'elektrische anten- diger in het drukst bevochten ne. De Carisma is een perfekte mid denklasser, ontworpen volgens hedendaagse Europese maat staven. Er wordt veel ruimte in het fraaie interieur geboden, de motoren zijn krachtig én zuinig en de wegligging laat niets te wensen over. De vijfdeurs car rosserie vergroot de mogelijkhe- Andere uitvoeringsverschillen zijn: uitgaande van de 1,6 GL met airbag heeft de 1.6 GLX (meerprijs ƒ2.500,-) extra elek trisch bediende spiegels en ramen, een "skiluik" en regelba re dashboardverlichting. De Carisma 1.8 GLX heeft naast de grotere motor bredere banden en grotere remschijven; meer prijs 1.600,-. Voor dezelfde meerprijs heeft de 1.8 GLS extra onder andere elektrisch bedien de ramen in de achterportieren, portierhandgrepen in kleur ge- Mitsubishi levert de Carisma om te beginnen met twee motoren: een vlotte zestienkleps benzine motor van 1,6 liter en een krach tige 1,8 liter zestienkleps motor. Beide motoren zijn ontworpen met een enkele bovenliggende nokkenas (SOHC) en zijn al eer der, in een licht gewijzigde vorm, bij andere Mitsubishi-modellen toegepast. De 1600-motor levert een ver mogen van 66 kW/90 pk bij 5500 toeren (koppel 137 Nm bij 4000 toeren): het vermogen van de 1800-motor is 85 kW/115 pk bij 5500 toeren groot (koppel 162 Nm bij 4500 toeren). De motoren zijn niet zozeer afgestemd op piek-vermogen maar op rende ment en souplesse; de fijnaf- stemming is gericht op het mid- zigd. Hetgeen Ten opzichte van de Carisma GL mét aribag heeft de GL-versie zónder geen vierspaaks stuur wiel, geen variabele interval op de voorruit en geen vaste inter val op de wisser op de achterruit; het prijsverschil bedraagt 1.500,-. Ten opzichte van deze Deze autokrant is een bijlage van weekblad De Bevelander te Goes en verschijnt in principe één maal per maand. Nadat al in een eerder stadium alle Mazda-dealers door de importeur in staat werden gesteld de prestigieuze Xedos-lijn te verkopen, verlaagt Mazda nu haar Xedos 6-versies drastisch in prijs. Sinds 19 juni jl. is de Xedos 6 in de 1.6i-uit- voering al verkrijgbaar vanaf 49.995,-, een verschil van 7000,-. De twee liter V6-versie van dit model, o.a. standaard uitgerust met A.B.S., krijgt nu een prijskaartje vanaf 56.995,-, hetgeen ruim 5.900,- consumen tenvoordeel inhoudt. Met het aanpassen van de Xedos 6-verkoopprij- zen verwacht de Mazda-importeur vooral de zakelijke rijders te interesseren die vanaf nu, bin nen de prijsstelling tot 50.000,-, hun keuzemo gelijkheid voor het aanschaffen van een represen tatieve auto vergroot zien. Ook liefhebbers van een automatische transmissie profiteren uiteraard van deze nieuwe prijsstellingen. De Xedos 1.6i automaat is vanaf nu al verkrijgbaar vanaf 54.995,-, terwijl de Xedos 2.0i V6 automaat nu vanaf 61.995,- van eigenaar verwisselt. De Mazda Xedos 6-versies zijn o.a. standaard voor zien van elektrisch bedienbare- en verwarmde buiten spiegels, elektrisch bedienbare ramen, centrale deur vergrendeling, airbag, luxe lederen stuurwielbekleding, radiovoorbereiding met 5 luidsprekers inclusief elektri sche antenne en een in delen (60:40) neerklapbare ach terbank. - - Wt en rest van ee" bakens goed staan, want reeds op voorhand werden er bij de dealers Carisma's besteld. Binnen het Mitsubishi-gamma penetreert de Carisma in het gat seerde consument in een nieu- dat tussen de Cotl/Lancer (B- we auto wenste aan te treffen, segment) en de Galant (D-seg- Hierbij kwam tevens duidelijk -x *--* aan het |iCht pat de hedendaag se consument meer dan vroeger bij het kopen van een nieuwe auto zo selectief te werk gaat als die nd die wens een Maxima -wiie verdwaald zien rijden, wc verkoopcijfers waren nou niet om over naar huis te schrijven. In het najaar van 1994 komt de nieuwe Maxima uit (in Japan st hij Cefiro) en in juni 1995 krijgt uw testpi- de sleutels van Bap Hop, een voorbeeld een klantvriendelijke dealer in Goo° QX, de nieuwe Maxima Die eerste serie Maxima kwam in 1988 bestond uit een serie grote auto's in klasse van 76.000,- tot f 00 waarde een conn- lana o-- grille °Pen Ziet ö/e de aaP de *r: T "Sa? evenals de standaarduitvoering. De standaard- en GL-uitvoering worden gecombineerd met de 1,6 motor, terwijl de GLS is voor behouden aan de combinatie met de 1,8 liter motor. De Carisma GL wordt geleverd met één airbag 37.495,-) of met twee airbags 38.295,-), of zonder airbag 34.495,-); hoe wel dan het uitrustingsniveau ook op andere punten is gewij- WP"- in het B-segment valt en de Galant in het D-segment, valt de Carisma met zijn achter gronden in het C-segment. Daarin bevinden zich vele modellen van andere mer ken. En hoewel deze ogen schijnlijk veel kenmerken gemeen hebben met de nieuwe Mitsubishi, zet de Carisma nieuwe maat staven. De auto heeft, afgezet tegen zijn 'klas- segenoten', nagenoeg de grootste lengte, een vergelijkbare breedte en hoogte, maar ook één van de grootste wielbases. Tot de auto's waarmee de nieuwe Carisma vergeleken zal worden, behoren de Alfa 155, de Chrysler Neon, Honda Civic, Lancia Dedra, Hyundai Lantra, Nissan Primera, Opel Vectra, Peugeot 405, Rover 400, Volkswagen Vento en Volvo 400. es'^U/d. t heeft Q* V' Van de 'Paar-

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1995 | | pagina 27