Peter Huls (uit Goes) smokkelde zijn camera mee naar binnen bij The Rolling. Stones
OPRUIMING
e
GRAND THEATER GOES 01100-15165
BI FI’BEL’BIOS 06’93631
SAROUK
20-50% KORTING
KLEURENFOTO'S
i
I
bercö
Uil
STEOTEL i
Nelly Mijd a
Coen VAN VrIJBERGHE DE CONINGH
Stefan de Walle Tatjana Sunk
R
Jl
weekblad voor zuid- en noord beveland
FILMPROGRAMMA VANAF
DO. 6 JULI T/M WO. 12 JUL11995
ZOMER IN ZEELAND!!
VAKANTIEBIJLAGE
NOORD-BEVELAND
B10SC00PINF0+RESERVERINGEN (24 UUR PER DAG)
Herman Passchier Scarlett Heuer S
Sander Swart Lou Undue
Woensdag 5 juli 1995 - 47e jaargang no. 27
zie pag. 12 13
f.55,00
Rapid
Morgen meteen naar:
V Service
DELSCHER
I
DE ALLERLEUKSTE
HONDJES ZIJN
TERUG!
h IB.
■Ql
(Van een onzer redacteuren)
J
Close-up van Ron Wood (links) en Mick Jagger.
I*
20.00 u.
19.00-21.30 u.
19.00-21.30 u.
19.00-21.30 u.
20.00 u.
20.00 u.
14.00 u.
14.00 u.
14.00 u.
Donderdag
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
Maandag, dinsdag
Woensdag
Zaterdag
Zondag
Woensdag
Laurens Geels
en Dick Maas
presenteren
GOES - Hij houdt mateloos van de Rolling Stones. En hij
is ook een fanatiek fotograaf. Als dan je favoriete pop
groep in Nederland optreedt, wil je dus een paar prachtige
foto's maken.
Liefdes
Fouillering
FOTO
Bekend van radio en tv en uit de kranten: de 'cobra'. Het
overhuivende apparaat zat vol met elektronica en belichting.
The very special sales of Benett^
Lange
Vorststraat 12
4461 JP Goes
^4^
co
CLASSIC
KONINGSTRAAT 9 GOES TEL01100-27101
Rapid Service Goes
y i
I
l-UUR FOTOSERVICE STANDAARDPRINT: 0.99
VV /V Lange Kerkstraat 44j
Goes
Microfoon
Het tweede probleem was, om
tijdens het concert niet betrapt
te worden door de beveili
gingsmensen die op en vóór
het podium hun werk deden.
"Niemand van de security
mocht dus zien, dat ik aan het
fotograferen was. Dat heeft
nogal wat moeite gekost, maar
het is allemaal gelukt. Ik heb
gemiddeld op zo'n 5 tot 10
meter afstand van de micro-
IN ELKE KLASSE VOOR ELKE PRIJS
VERSCHOORE
't Gaf een kick
Een overzicht van het podium tijdens het concert van de
Rolling Stones op de draf- en renbaan in Landgraaf. In het
midden Mick Jagger, links Ron Wood, rechts Keith Richard. hij zijn Nikon FM 2 (28-80 mm
(FOTO'S: PETER HULS).
MELKA
SHIRTS
F
at
‘Sis
E S3
Ijl
DE VERBODEN FOTO'S
Na langdurige afweging besloot
Hij laat de foto's met gepaste
APK
Afspraak vooraf niet nodig.
Klaar terwijl u wacht.
Prijzen incl. montage.
Vaste prijzen.
Originele Ford onderdelen.
Vroeg open, laat dicht.
APK Keuren
inklusief
afmelden
een film van
Dick Maas
Er was slechts één probleem:
fotograferen mocht absoluut niet.
Het was ten strengste verboden.
Dat stond uitdrukkelijk vermeld
op zijn toegangskaartje voor het
concert. Persfotografen werden
al na twee nummers van het
podium gestuurd.
Maar fotograaf Peter Huls (30)
uit Goes was niet voor één gat te
vangen. Hij smokkelde ondanks
alle veiligheidsmaatregelen toch
een camera mee naar binnen,
fotografeerde urenlang 'zijn' Sto
nes en heeft nu thuis een serie
prachtige opnames liggen. Een
document voor het leven!
Met de camera-liefde zit het heel
anders. Vier jaat geleden had hij
nog nooit een camera vastge
houden, maar toen hij eenmaal
door de fotografie werd gegre
pen, heeft zijn camera hem nooit
meer losgelaten. En omgekeerd.
Hij fotografeert alles wat los en
vast zit. Intussen heeft hij in de
fotografie zijn favorieten leren
kennen: de 'dynamische onder
werpen'. En dan vooral sport.
Peter Huls combineert zijn twee
liefdes (de Stones en zijn came
ra) nog niet zo erg lang. De Sto-
nes-liefde dateert al uit zijn vroe
ge jeugd. Hij heeft intussen 25
Stones-lp's.
die Ajax en Feijenoord speel
den in Zeeland. Zo wilde ik ze
óók maken van Mick Jagger".
Wetende, dat de fouillering bij de
2 Stones-concerten in Nijmegen
zeer grondig was, vreesde hij
aanvankelijk dat hij zijn camera
niet mee naar binnen zou kun
nen smokkelen. Bij het Stones-
concert op de draf- en renbaan in
Landgraaf (Limburg) probeerde
hij het toch. En het lukte nog
óók
Middelburg Lange Geere 28 (naast ANWB-kantoor)
Goes Grote Markt 7
Hij meldde zich héél erg vroeg hij
de controle eri zocht voor de
fouillering een vriendelijke, wat
oudere dame uit. "Ik had het
voorgevoel, dat zij me bij de
fouillering niet zo krachtdadig in
het kruis zou tasten. Dat had ik
goed ingeschat. Want ieder
ander werd wél overal grondig
gefouilleerd, en terecht natuur
lijk. Zo ben ik toch vrij eenvoudig
met-camera-en-al binnengeko
men".
zoom) te 'verpakken' in zijn kruis.
Hij deed drie onderbroeken aan,
zodat de camera goed zou blij
ven zitten en niet zou gaan
schuiven. De filmrollen (Ilford
HP5 zw/w en Fuji Neopan 1600
ASA zw/w) verborg hij in zijn
laarzen, ondanks de pijn die dat
bij het lopen en staan opleverde.
Peter Huls (al twintig jaar
woonachtig in Goes) heeft in
Middelburg de meao gevolgd
en heeft daarna administratief
werk gedaan. Maar sinds hij de
camera 'ontdekt' heeft, pro-
foon van Mick Jagger gestaan.
Niet op de eerste rij natuurlijk,
maar nèt ietsje naar achteren.
Dan loop je niet zo erg in de
gaten".
beert hij een beetje als freelan
ce fotograaf aan de slag te
komen. En dat begint redelijk
te lukken. Zijn grootste wens
op dit moment? "Ik zou wel
eens voor de PZC willen wer
ken", zegt hij zonder naden
ken.
LU
Z
Q
PERZISCHE- EN OOSTERSE TAPIJTEN
- Ook voor Nepal, Berber en Kelims
Westhavendijk 150 Goes - Tel.: 01100 20440
Openingstijden: maandag t/m vrijdag 8.00 - 17.00 uur.
zaterdag 9.00 - 15.00 uur.
Kleurenfoto's 0.39
Hulst 's-Gravenhofplein 8
Terneuzen Noordstraat 6
(25 m. naast HEMA)
tografie is moeilijk, vooral in
de sport. Maar ik heb bijvoor
beeld van Louis van Gaal, Jari
Littmanen en Willem van
Hanegem prachtige portretten
gemaakt tijdens wedstrijden
Maar hoe maak je nou goede
foto's, als de mensen links en
rechts van je staan te springen,
als ze achter je tegen je aandu
wen, als ze vóór je de handen
omhoog gooien, als de podium-
verlichting steeds wisselt en als
Mick Jagger heel beweeglijk
over het podium schicht?
Peter erkent de moeilijkheids
graad: "Ik heb continu mijn
belichting moeten aanpassen en
steeds de goede momenten
moeten afwachten. Ik houd
ervan, mijn films 'onder te waar
deren', dat wil zeggen dat ik lan
ge sluitertijden gebruik en korte
ontwikkeltijden. Dat vereist con
stant uiterste concentratie bij het
instellen en bij het fotograferen
zelf, uren achtereen. Ik was na
afloop van het concert dan ook
doodmoe. Ik zat er echt hele
maal doorheen".
50%
"Vanaf het moment dat ik wist,
dat The Rolling Stones naar
Nederland zouden komen, heb
ik maar één ding in gedachten
gehad: ik wil dolgraag een
mooie close-up-foto (als het
effe kan een portretfoto) van
Mick Jagger maken. Waarom?
Ja, dat weet ik niet. Portretfo-
trots zien aan ieder die er
belangstelling voor heeft. Het is
moeilijk vast te stellen wat hij nou
het leukst vindt: dat hij zulke
prachtige foto's heeft gemaakt óf
dat hij de beveiliging zo effectief
heeft misleid. Maar daarover
later.
Nu de foto's vóór hem op tafel
liggen, is hij zeer voldaan. Méér
dan de helft van de foto's ver
toont bewegingsonscherpte,
maar genoeg andere zijn duide
lijk, scherp en (artistiek) zéér ver
antwoord. "Het gaf een enorme
kick. Ik kan niet anders zeggen,
ik ben dolblij, dat ik bij mijn
muziekfavorieten deze pracht-
prenten heb kunnen maken,
ondanks het feit dat het verbo
den was".
IEITIE OOSIHOtK BERT ANDRE GEES LINNEBANt ALERED ran den HEUVEL CAYAdeGROOI MAREOES van den HEUVEl
foiogralie PHIIIP HERING regie assistentie MYRNA VAN GIESE an direction JEIEER 8 SCHAAE montage HANS VAN DONGEN
wier DICL MAAS scenario DI CL MAAS 8 WIJD KOEL uitvoeteod producent IAURE NS GLEES regie DICl MAAS
■n produktl. c-~* e"“—-~"t QF
8
O
lange vorststraat goes
1 voor 69,-
2 voor...,98,-