Lancia Delta HPE: een aan recycling Nieuwe versies van Alfa 146 vanaf heden in Als u de in deze autokrant genoemde autobedrijven in 't oog houdt zit u altijd goed! 7 «kw» CHQD Auto voor bedrijf en vrije tijd driedeurs Granturismo Citroën-dealers werken mee Express en Trafic ons land bij de dealer t-L Kosteloze inname inruilers Bestelwagen-nieuws van Renault Autobedrijf Van Strien IT A Van de nieuwe Audi A4 kunt u het beste stilletjes genieten Woensdag 14 juni 1995 29 DE BEVELANDER aal Audi AA i| V.d. Spiegelstraat 92, 4461 LN Goes. Telefoon 01100-14840 - Fax 01100-31670 7 Het is in hart en De Renault te A. 1 M autogeschiedenis gaat schrijven. Zo stond Audi's topontwerp A8 model De 2.0 benzinemotoren, beide met zestien kleppen en balans assen, geven de HPE een onge kend prestatieniveau. De 2.0 16V kost ongeveer 47.750,- en ce Estate, Executive of Evolu tion. De nieuwe Alfa 146 is er vanaf 31.750 'gulden. En daarvoor biedt hij de ruimte en het comfort dat de koper eerder van een auto uit een nog hogere klasse zou verwachten. De nieuweling is vanaf de eerste week van juni leverbaar. dagen Renault enkele in de laadbak. De Express Pick-Up RL 1.2 kost 16.100,- exclusief BTW. De dieselversies kosten 17.595,- (RL 1.9D 55 pk) en 18.300,- (RL 1.9D 65 pk). De nieuwe basisuitvoering van de Renault Trafic met 2,1-liter die selmotor krijgt de aanduiding Trafic T11F T900 2.1 D. Dit type heeft een lager laadvermogen dan de bestaande Trafic T31F, maar kan nog altijd een lading van 945 kg vervoeren. De uitrus ting en de leverbare opties van het nieuwe basismodel komen overeen met die van de Trafic T31F. Zo is ook de nieuwe Trafic T11F standaard voorzien van stuurbe krachtiging. Om de auto nog gebruiksvriendelijker te maken, is onder meer centrale portier- vergrendeling met afstandsbe diening leverbaar. De prijs van de Renault Trafic T11F bedraagt 27.505,- exclusief BTW. Het personenvervoer-gamma van de voor de viermaal gelede vooras, bestaande uit vier aluminium dwarsarmen aan een hulpframe. De wegligging is daardoor onge kend. En dan te bedenken dat de A4 stan daard is uitgerust met airbag, ABS met elek tronisch geregelde remkrachtverdeling èn elektronische startblokkering. Kom het A4- gevoel beleven. Ons hoort u niet als u stilletjes staat te genieten. SS K Alfa met de 146 bijna letterlijk maatwerk leveren. Het spreekt vanzelf dat de Dynamiek ook bij deze nieuwe Alfa met een hóófd letter wordt geschreven. Niet alleen door zijn stabiele onder stel en de prettige besturing met een snelheidsafhankelijke be krachtiging. Maar zeker ook door de toonaangevende prestaties van de motoren. Uiteraard staat de boxer-motor daarbij weer centraal. Er is een keuze uit een zuinige 1.4-liter - die met zijn 66 kW/90 pk overigens al goed is voor een top van 179 kilometer per uur - en een nieuwe 1.6-liter - met 76 kW/103 pk net zo sterk als zijn iets grotere voorganger, maar tegelijkertijd nog zuiniger dan de 1.4. Toch is hij goed voor een top van 187 kilometer per uur. De topper is de 1.7-16V. Hij levert 95 kW/129 pk en door breekt de magische 200 kilome- tergrens met gemak. Vooral zakelijke rijders zullen prettig verrast worden door de lancering van de Alfa 146 1.9 TD, een 66 kW/90 pk sterke en uiterst soe pele turbodiesel met interkoeler. Zijn top van 179 kilometer per uur illustreert dat ook hij het Alfa Romeo merkteken op de neus waardig draagt. Overigens gaat de TD zelfs wat steviger van de plek dan zijn toch al rappe 1.4- liter metende benzinebroeder. om de beste verhouding tussen rijgemak, comfort en actieve vei ligheid te bereiken. Het uiterlijk van de Lancia Delta HPE onder scheidt zich van de vijfdeurs Del- levert 102 kW (139 pk); de 2.0 ta door de decent gewelfde wiel- HF turbo zal ca. 59.000,- gaan kosten en biedt 137 kW (186 pk), wat goed is voor topsnelheden Ook bij de Alfa 146 is veel aan dacht besteed aan de specifieke wensen van de gebruikers. Hij combineert een karakteristiek uiterlijk met dynamische presta ties, veel ruimte en een onge kende veelzijdigheid. Toch kun nen er wensen overblijven. Kin deren in de auto, een vakantie reis, sporten, woon-werkver- keer... het stelt allemaal heel specifieke eisen aan de auto. Om daarop in te kunnen sprin gen, is er een zeer uitgebreide accessoirelijn ontwikkeld, die op al dat soort vragen een pasklaar antwoord heeft. En soms zelfs meerdere. Op die wijze kan de Renault Trafic wordt uitgebreid met een luxueuze uitvoering, de Microbus Contort. Dit type is leverbaar met een 2,2-liter benzi nemotor of een 2,5-liter diesel- krachtbron. De Microbus Contort is uitgerust met een comfortpakket en negen comfortabele stoelen met dichte hoofdsteunen. Het interieur is voorzien van moquette-tapijt. Voor een gemakkelijke instap is de auto voorzien van een brede openslaande zijdeur. Tot de leverbare opties behoren ABS en centrale portiervergrendeling met afstandsbediening. De prijs van de Trafic Microbus Contort is inclusief BTW vastgesteld op 47.330,- voor de benzineversie van 55.170,- voor de uitvoering met dieselmotor. Alle genoemde prijzen zijn inclusief de verwijde ringsbijdrage. Deze driedeurs uitvoering wordt uitslui tend met moto ren in de twee- liter klasse ge leverd en vol doet in presta ties en comfort aan de wensen van de meest veeleisende automobilist. plete uitrusting mee. Standaard wordt de Alfa 146 onder andere voorzien van veiligheidstechnie- ken als een airbag in het stuur wiel, gordelspanners, het FPS- brandpreventiesysteem en een elektronische diefstalbeveiliging. Maar ook luxe zaken als een snelheidsafhankelijke stuurbe krachtiging, centrale portierver grendeling, elektrisch bedienba- re ramen, een in hoogte verstel bare stuurkolom, getint glas, een hoogteregeling voor de koplam pen en een neerklapbare achter ban zijn steeds aan boord. Wat dat laatste betreft: in norma le opstelling meet de bagage ruimte al een forse 380 liter en dat is door het omklappen van de achterbank desgewenst te ver groten tot maar liefst 1225 liter. Uiteraard is die ruimte door de grote achterklep perfect toegan kelijk. Ook door zijn forse maxi male aanhangergewicht is de Alfa 146 dus een ideale auto voor werk en vrije tijd. Audi's nieuwste visie op design is ontworpen voor de liefhebber. De automobilist die houdt van schoonheid en elegantie. De Audi A4 is een auto om stilletjes van te genieten. Van z'n sportieve vorm, z'n prachtige lijnen spel en z'n superieure techniek. In het besef dat deze opvolger van de Audi 80 wederom bedrijven die erkend zijn door de Rijksdienst voor het Wegver keer. Deze activiteiten van Citroen in Nederland sluiten naadloos aan op het concept van de "nul-stor- ting”, dat opgezet is door de PSA Peugeot Citroen Groep, waarvan Citroen deel uit maakt. Vanaf het begin van de jaren 90 zijn er vele activiteiten ontwikkeld om de verwerking van deze "afdank- auto’s” te verbeteren. Zo worden bijvoorbeeld in samenwerking met de toeleveranciers van de auto-industrie oude kunststofde- ien ingezameld, om deze na recycling te gebruiken voor nieu we auto-onderdelen. Al bij het ontwerp van nieuwe modellen wordt rekening gehou den met het gebruiken van gere cycled materiaal en het vermij den van materialen die schade lijk zijn voor het milieu. Citroën wil haar bijdrage leveren aan een optimale en milieu-verantwoorde verwerking van "afdank-auto’s” in Nederland. De doelstelling is om tenmiste 86% van het gewicht van de materialen waar uit een auto bestaat, door herge bruik buiten de afvalstroom te houden. Deze doelstelling moet in het jaar 2000 bereikt zijn. Met deze nieuwe service in Neder land zal Citroen hier beslist in slagen! Citroën-dealer voor onze regio is Autobedrijf van Fraassen te Goes. Vanaf 1 juni j.L neemt de Citroën-dealerorganisaties auto’s, die aan het einde van hun leven zijn gekomen, de zoge naamde afdankauto’s, na inruil kosteloos in om ze vervolgens op een milieu-verantwoorde wij ze te laten verwerken. Voor deze serviceverleningwordt een samenwerkingsverband aange gaan met het Industrieel Autode- montage Bedrijf (I.A.B.) te Hend- rik-ldo-Ambacht, waarin onder andere Afvalverwerking Rijn mond (A.V.R.) en Hoogovens Klöckner Scrap Metals participe ren. In 1995 ziet de Nederlandse automobilist zich geconfronteerd met een tweetal ontwikkelingen in de wetgeving, waar hij niet omheen kan. Ten eerste is sedert 1 januari de zogenaamde "Verwijderingsbij dragen” van 250,- van kracht. Ten tweede moet de autobezitter sinds 1 april "houderschapsbe- lasting" betalen, waarmee de motorrijtuigenbelasting wordt vervangen. Het voertuig kost geld, of men er nu in rijdt of niet. Ten gevolge van deze belasting wordt de bezitter van een "afdank-auto” gedwongen op zoek te gaan naar een erkend demontagebedrijf, teneinde in het bezit te komen van een vrij- waringsbewijs. Doet hij dat niet, dan moet hij onnodig houder- schapsbelasting blijven betalen. De vrijwaring wordt immers uit sluitend afgegeven door de nieren een echte Granturismo. Onder de roemruchte aandui ding HPE stelt Lancia een nieuw concept voor, dat in deze zijn gelijke niet kent. De driedeurs carrosserie biedt niet alleen veel interieurruimte, maar ook opti male functionaliteit. Zo kan de royale bagageruimte verder wor den vergroot door de achterbank om te klappen. De uitrusting is voor dit segment buitengewoon royaal, met elektrisch bediende zijruiten, centrale portiervergren deling, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel met instelbare lendesteun, hoofdsteunen voor- en achterin en voor de benzine de effectieve Lancia Code start blokkering. Daarnaast kan nog een reeks aan weldadige extra's worden besteld, onder adere Alcantara bekleding en Recaro sportstoelen. De Delta HPE is ook qua prestaties een onverge lijkbare compact, met alle 'high performance' eigenschappen die de naam HPE doet vermoeden. Het uitgebreide FPS brandpre- ventiesysteem verdient verder turbo-dieselmotor, die met zijn aparte vermelding. 66 kW (90 pk) goed is voor een top van 180 km/h. Daarmee is de HPE tirbo-diesel niet alleen eerf van de snelste, maar met een prijs van ca. 39.000,- zeker een van de meest aantrekkelijke geprijsde aanbiedingen in dit K m Op basis van de succesvolle Delta-reeks in troduceert Lan cia een stijlvol en sportief alternatief: de Delta HPE. Met de Delta HPE beantwoordt Lancia de vraag van steeds meer automobilisten die een dynamische, compacte wagen wensen, maar op het gebied van kwaliteit en uitstraling geen a,r..iw enkele concessie willen doen. In segment. Het spreekt"vanzelf dat dat geval is het onbelangrijk of het beproefde Lancia Delta HPE staat voor High Perfomnan- onderstel voor de verschillende motortypen is geoptimaliseerd, Dezer komt met noviteiten haar bestelwa gengamma. Op basis van de Renault Express zullen drie pick-up versies lever baar worden. Het al omvang rijke aanbod van de Renault T raff ic wordt uitgebreid met een nieuwe basisversie met dieselmo tor. Tenslotte presenteert Renault onder de naam Micro bus Contort twee luxueuze uit voeringen van de Trafic Micro bus, de Trafic die geschikt is voor vervoer van negen perso nen. De Renault Express, al jaren de meest verkochte bedrijfswagen in Europa, wordt nu ook geleverd met een open laadbak. De drie leverbare pick- up versies zijn gebaseerd op de Express Bestel RL. De Pick-Up wordt leverbaar met drie ver schillende krachtbronnen: 1,2- liter benzinemotor (55 pk), 1.9- liter dieselmotor (55 pk) en 1.9- liter dieselmotor (65 pk). Het maximum laadvermogen bedraagt 565 kg tot 780 kg, afhankelijk van de uitvoering. De laadruimte heeft een oppervlak van 2,15 m2 en een laadvloer hoogte van slechts 55 cm. Naast de gebruikelijke opties van de Renault Express Bestel RL zijn leverbaar een huif, een ladderrek en een kunststof bescherming in Dezer dagen is in ons land de nieuwe Alfa Romeo 146 ge ïntroduceerd bij de dealers. Voor onze re gio is dat Auto bedrijf Akker- mans aan de Fruitlaan Goes. Het gaat om een volume model, vijf deurs, die kan worden gezien als opvolger van de Alfa 33. Net als zijn voorganger is de 146 een zogenaamde notchback. Dankzij zijn grote achterklep biedt het ontwerp een perfecte synthese tussen de ruimte van een sedan en het gebruiksge mak van een hatchback. De nieuwe Alfa 146 valt meteen op door zijn karakteristieke en aëro dynamisch uiterst gunstige vormgeving, met een markante neus en een nadrukkelijk wigvor mige carrosserie. Door zijn inno vatieve design biedt de 146 ook ongekend veel binnenruimte. Uiteraard mag de koper, zoals het een Alfa Romeo betaamt, op veel dynamiek rekenen. Een fraai onderstel en gespierde krachtbronnen - drie boxermoto- ren en een turbodiesel - staan borg voor uitstekende prestaties en een uitstekend weggedrag. Net als zijn voorganger onder scheidt de Alfa 146 zich ook zeer positief door zijn "value for money" aanpak. Een karakteris tiek design, uitstekende presta ties en een zeer complete uitrus ting voor een heel redelijke prijs. In het interieur valt de fraaie afwerking en de strakke lijn van het dashboard op. Die vorm loopt heel natuurlijk door in de deuren. Cockpit en middenconsole zijn gebruikersvriendelijk op de bestuurder gericht. Terwijl een iets naar voren buigende lijn van het dashboard zowel voor het oog als. met het meetlint in de hand extra (been)ruimte schept. Zelfs met de stoel ver naar voren geschoven, kun je in de Alfa 146 nog heel goed zitten. En dat komt zeker ook ten goede aan de achterpassagiers. Ondanks zijn uiterst scherpe prijs krijgt de 146 een zeer com- Bij de foto: Express. kasten, de achterspoiler, de beschaafde zijskirts en de licht- metalen velgen die voor een van respectievelijk 206 en 220 sportief accent zorgen. Bijzonder km/u. Gezien deze prestaties veel aandacht werd besteed aan heeft de fabriek beide auto's de veiligheid van de inzittenden, standaard uitgerust met ABS. De wat onder meer blijkt uit de stan- HF turbo is bovendien uitgerust daard airbag voor de bestuurder, net de befaamde Visco Drive. Aparte vermelding verdient de

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1995 | | pagina 29