Seat dealer actief in Bij de merken- dealer zit u beter! recycling auto's o Extra inspectie Opel Omega 2.01-16 V f A Colofon Suzuki maakt met Baleno entree in C-segment De jongste aanwinst van Suzuki, de Ba leno, heeft ruimschoots voldoende kwaliteiten voor een flitsende carrière in het C-segment. Vooral de stan daard Size' Nieuwe Rover 400-serie na zomer in ons land Autokrant-test van de BMW 730i Executive E ..1 r '•"’1 Wi R 4 Woensdag 17 mei 1995 DE BEVELANDER 17 6e Jaargang no. 10 - -w K-serie motor F'"’, p 3 j Veiligheid en beveiliging Comfort git Sfe J Veiligheid .w.yrendeling trekt een elektrisch ,eel zachtjes dicht. alS radiato"opwee- BMW maakt rÜden geweldig... .„eind terugkomen. Voorm is de slogan die men in de advertenties en fol- auto een mooi gestrekte i”*' ders terugvindt. De wagen was zoals gezegd geaccentueerd door eer' uitgerust met een automatische bak met 5 architectonisnH- versnellingen. In de D(rive)stand "wandelt" de don- auto bij rustig rijden langs alle versnellingen. Je merkt nauwelijks dat hij schakelt. De vijfde is een overdrive die de 1830 kg zware BMW bij 120 km/u slechts 2000 toeren laat maken en dat vinden we onmiddellijk terug in het bp”_' neverbruik: bij die snelheid 1-m" ook anderr" -ast •- aent Lubben „-a'uepeerd telefonerend -,.eur gestyled instru- Persoonlijk sti oovendien is het met een Ongetwijfeld z -«k gezegende leren stuurwiel voorzien nieuwe 730i van een aantal bedieningsknopjes, te weten best"" links de radio en rechts de cruisecontrol en hz'* (Door Rob Strating) Een mens laat zich graag verwennen. Er zijn luchtcirculatiesysteem. Er zit zoveel op en aan dames die heerlijk uitgerust en opgeknapt deze auto, dat ik onmogelijk bij elk detail stil terugkeren na een weekendje in een wildwa- kan staan, ik zou er een pagina bij kunnen terkano in de Ardennen. Ik beleefde mijn ver- schrijven-. Het verdient overigens aanbeve- wenweekend in een achtcylinder met een ling alle functies en opties goed te bestuderen, automaat. En wat voor een: De BMW 730i alvorens met de auto te gaan rijden. Maar als Executive. Dat staat voor nogal wat. De heer je eenmaal op de hoogte bent, zit alles precies John Zwartepoorte, dealer in Goes, Vlissingen op zijn plaats. Ook zeer plezierig uit Engeland en Bergen op Zoom stelde hem uw testrijder afkomstig is het gebruik van wortelnotehout op ter beschikking. Een weekend in een automo- het dashboard en de portieren. De BMW is biel die de topklasse vertegenwoordigd. Je gemaakt voor mensen die meer in de auto kunt n.l. de limousines die in de prijsklasse lig- wonen dan thuis en alles bij elkaar heerst er gen van de BMW 7-serie zo ongeveer op een een aangenaam behaaglijke ambiance. De hand tellen. In het geboorteland Duitsland afwerking van de 730 is perfect. Er zijn veel heeft de BMW twee grote concurrenten, te kleine dingen waarover is nagedacht: de weten Audi en Mercedes, waarvan de laatste secundaire bedieningsorganen van de radio al lang voor de oorlog de exclusieve lijst aan- en de bekerhouders zitten achter houten klep- voerde en iedereen op de autobahnen om de jes die muisstil en langzaam opengaan. Laat oren vloog. Maar die tijd is over. Zowel Audi je de handgrepen boven de portieren plotse als BMW bieden echte automobielen aan: The ling los, klappen ze niet met een dreun terug, top of the bill... Aan de beurt is in mijn ogen nee, ze nemen geruisloos hun ruststand weer een prachtig geslaagde creatie uit München. aan. Is dat alles van wezenlijk belang? Ja, niets verstoort het kwaliteitsgevoel. De voor- Gestrekte lijnen stoelen zijn elektrisch verstelbaar en er zijn 3 1 memorystanden: Je stelt je zithouding opti- BMW heeft zijn 7-serie vorig jaar grondig maai jn> drukt op de memorystand en je per- onder handen genomen. Hij lijkt nog steeds op soonlijke ideale rijpositie ligt vast in het geheu- zijn voorganger. Onmiskenbaar BMW. Maar er gen jzn jjt jS VOor nog twee andere gezinsle- is zoveel veranderd dat je van een totaal den/chauffeur mogelijk. Achterin zit je zo com- nieuw concept kunt spreken. Dat komt niet fOrtabel dat het een genot moet zijn daar alleen tot uiting in de rijeigenschappen en de onder het rijden zaken te doen. Waarom zitten motorische kwaliteiten, waarover later meer, de meeste meubelen thuis niet zo lekker als in maar ook in de vormgeving. De testauto was de grote BMW? Toch eens gaan praten met gespoten in oxfordgroen, een kleur die door de meneer De Sede... Het kofferdeksel opent met overname van Rover door BMW uit Engeland het tweede knopje op het sleuteltjes. De is komen overwaaien en dat staat de Duitser kofferruimte is groot, diep en vlak. Hij ziet er maar al te goed. De lage neus heeft duidelijke mooj afgewerkt uit met nogal wat opbergvak- trekken van zijn kleine 3-serie-broertje met de ken. De trildrempel is laag, maar de laad- achter aërodynamisch glas gepakte dubbele breedte is door de achterlichten beperkt. Je koplampen. Al in eerdere tests heb ik aange- s|Ujt de klep door hem tegen de vergrendeling geven dat de diameter van de koplampreflec- aan je duwen. Vervolgens trekt een toren verkleind konden worden door het systeem hem heel zach»^' gebruik van ellipsoid-projectorlampen. Naast de karakteristieke dubbele koplampen zien we maakt de BMW'nieren" heel breed als radiafn-ope- t,,vlvw niddKi ningen chroom-omrand temgkc.nen. Voorts is de heeft de auto een mooi gestrekte lijn die wordt geaccen»"Ox.,u door een zwarte drempel -een ^viutectonische truc uit de jaren '70- waar door de auto langer lijkt. BMW-typisch is ook de vorm van de achterste zijruitjes die we bij de eerste middenklasser begin jaren '60 voor het eerst zagen. Het kofferdeksel heeft een en ingebouwde spoiler en de achterlichten zijn zo „g m het benzi- gevormd dat het geheel een ingetogen sportief Dij .eineid 1:10,5! Het kan karakter toont. De grote 16-inch lichtmetalen uok anders: Naast de keuzehandel zit de S- wielen stralen de kracht uit van een poema in knop. Schakel je die in, wordt de auto knap ruste. De nieuwe 7-serie lijkt aan alle kanten nerveus. Hij krijgt dan typisch de poema-op- minder groot dan zijn voorganger en zeker dan jacht-eigenschap. De 3-liter V8 gebruikt dan al zijn S-klasse-concurrent uit Stuttgart. Hij zit zijn 160 kilowatten en hij laat dat ook duidelijk met zijn 498 cm net onder de psychologische horen middels een onmiskenbare, maar niet 5-meter grens. Zijn lage voorkomen is ook aan onplezierige grom. Er zijn beslist V-achts die de voorkant goed te zien. Hij is niet zo gewei- minder geluid produceren, maar je wordt op dig breed (186 cm), maar lijkt het wel. deze manier herinnerd aan de M van BMW en die staat voor Motor. Laten we voorop stellen Behaaglijk dat het geluid nooit hinderlijk wordt. De 730 is 3 1 op alle wegen comfortabel met een hoofdlet- Het was al donker toen ik de auto ging halen. jer QOk Op slechte wegen filtert de auto nage- Je opent het portier met een van de drie knop- noeg alle oneffenheden keurig weg. Hij ligt jes op het sleuteltje. Centraal vergrendeld van- voorts als die spreekwoordelijke dijk op de zelfsprekend. De interieurverlichting gaat heel weg snel genomen bochten gaan als op rails decent langzaam aan: 5 lichtunits zorgen voor |_|jer merk je met name, dat het onderstel vol- een showroomachtige aanblik, niet in de min- ledig vernieuwd is. Wat mij overigens opviel ste plaats veroorzaakt door de witte nappa- waSj (jat <je grote BMW stuurt als zijn kleinere lederen bekleding die overigens altijd aange- broers. Niks grote-bak-mentaliteit. Hij doet naam sjiek ruikt. In zo'n automobiel ga je niet vooral ook in de stad zijn werk lichtvoetig. En zitten, je neemt plaats. Voor of achter, leder zit of ja| nOg njej genoeg is, was de executive uit en voelt geweldig, 's Winterts warm en 's gerust met de "Park Distance Control, een zomers koel. En of dat nog niet voldoende soort radarsysteem dat middels een pieptoon was, is de executive uitgerust met stoelver- aangeeft dat je bij het parkeren een obstakel warming. Eerst maar eens even de cockpit. je jicht genaderd bent. Je kunt bij (wijze van BMW heeft naam gemaakt op het gebied van spreken met een blinddoek voor schadevrij de auto-cockpit-ergonomie. Er zijn al heel wat parkeren! merken geweest die een hoop afgegoocheld hebben met digitale dashboarden, maar de nf o duidelijke analoge BMW-klokken hebben altijd Laten lJaen O' tot de verbeelding van mijn collega-autotesters Ooit zag ik dat de voormalige minister-presi- gesproken. Ik gebruik het woord cockpit, dent Lubbers zich achter in een 7-serie druk omdat alle dashboardfuncties gegroepeerd telefonerend van Biebo naar Babbo liet rijden, zijn in een. rond de chauffeur gest''1"' ’ersoonlijk stuurde ik die chauffeur naar huis, mentenpaneel. Bovendi°- Ongetwijfeld zit je heerlijk achterin, maar de luchtzak OP’- nieuwe 730i is een automobiel om zelf te v’- besturen. Telefoneren kun je tegenwoordig jnnet toch ook handsfree J KRANT In deze versie zijn wederom tal Bij de foto: Seat Ronda 1983-199? n?et 9^' a tor met directe brandstofinjectie, Uitgave in samenwerking met de merkendealers in Goes e.o. De compacte en moderne, door Rover ontwikkelde K-serie moto renreeks wordt ten behoeve van de nieuwe Rover 400-serie uit gebreid met een 1,6 liter variant. 400-serie een gewijzigde versie van de T-serie tweeliter kracht bron zoals die in de Rover 800- serie wordt gemonteerd. Ook de behorend tot de L-serie, zal op termijn in de nieuwe Rover 400- serie worden gemonteerd. Redactie: P. de Jonge J. Smits H. Meijer Advertenties: De Bevelander Postbus 5, 4460 AA Goes Voorstad 24, 4461 KN Goes 01100-141110 teert zich onmiskenbaar als een jongere broer van de succesvol le 600-serie, met dezelfde speci fiek Britse allure in een iets compactere vorm. Het voorname uiterlijk, het sfeerrijke interieur en de rijkwaliteiten liggen een klasse hoger dan bij de voor gaande 400-reeks van Rover. Het comfort, de handelbaarheid per cilindergroep apart regelt. De -*-*■- J- de 'commandopost' staan op gelijk niveau met die van vele grotere en duurdere automodel len. Hierdoor zou bovenmatige slijta ge kunnen ontstaan. Hoewel er bij Opel vanuit de praktijk geen enkel probleemgeval bekend is, wil het merk er zeker van zijn dat dit ook in de toekomst niet zal voorkomen. Daarom dient van alle betreffen de Omega's de brandstofleiding met een extra bevestigingsclip te worden vastgezet. In Nederland gaat het in totaal om 4500 auto's. De benodigde werkzaam heden zullen uiteraard geheel zonder kosten voor de klant wor den uitgevoerd. 7 1 Alle eigenaars van het nieuwe type Omega 2.0i-16 V zullen bin nenkort door de Opel-dealer worden verzocht om een afspraak te maken voor een extra inspectie van hun auto. Hierbij zal de bevestiging van een brandstofleiding in het motorcompartiment worden gecontroleerd. Intensieve tests hebben uitgewezen, dat de beschermhoes van de brand stofleiding onder extreme omstandigheden contact zou kunnen maken met de regelaar van het stationair toerental. De carrosserie van de Rover 400 biedt een opmerkelijk grote stijf heid, die 20 procent hoger ligt dan voorheen. De passagiers- kooi is bijvoorbeeld versterkt om extra bescherming te bieden in het geval van een koprol of van aanrijdingen van achter. Niet alleen de verplichte frontale botsproef met 50 km/h doorstaat de Rover 400 glansrijk, maar óók elektrisch te verstellen buiten spiegels en stuurbekrachtiging. Deze laatste voorziening is ook aan boord bij de Baleno 1.6 GL hatchback en bij de 1.3 GL sedan met automatische trans missie. Deze autokrant is een bijlage van weekblad De Bevelander te Goes en verschijnt in principe één maal per maand. De Baleno combineert comfort, kracht en ruimte met rijgemak en handelbaarheid. Bij de ontwikke ling van de auto is de eindge bruiker het uitgangspunt geweest. Er is rekening gehou den met een veeleisende consu ment. De Suzuki Motor Corporation heeft getracht drie basisideeën samen te smelten in één ontwerp: kwaliteit, originali teit en sportiviteit. Deze elemen ten keren dan ook terug in het design van exterieur en interieur. Motorvermogen, chassis en wiel ophanging zijn perfect op elkaar afgestemd. Comfort en sportivi teit gaan hand in hand. Een auto in het C-segment moet zich schikken naar tal van uiteenlo pende omstandigheden. Zowel in druk verkeer, in de stad als bij een urenlange rit op de J snelweg moet hij eventuele fl stress bij de inzittenden tot fl een minimum beperken. Dankzij nieuwe technieken en materialen is een zeer laag geluidsniveau bereikt. Aan het milieu is evenzeer gedacht: zo zijn alle kunst stof onderdelen van meer dan 100 gram gemerkt om recycling later te ver- i gemakkelijken. De 1 Baleno is dan ook in alle opzichten klaar voor de toekomst. airbags PHkTRffN voor zowel be- stuurder als bij- I rijder geven de auto een voor- sprong op de concurrentie. Zelfs bij de I naamgeving is al een voor schot genomen op een glansrij ke toekomst. Baleno is immers het Italiaanse woord voor flits of bliksem. Het C-segment verte genwoordigt in Nederland het hoogste volume in de totaal- markt van personenauto's. Er is veel competitie. Uit vergelijkin gen met de produkten van ande re merken, blijkt dat de Baleno zeer sterk voor de dag komt. Suzuki levert de Baleno als drie- deurs hatchback en als vier- deurs sedan. Beide modellen zijn verkrijgbaar met een 1,3 liter (62,5 kW/85 pk) of een 1,6 liter (72,5 kW/98,6 pk) motor. Beide beschikken over vier klep pen per cilinder en multi-point brandstofinjectie. De hatchback is er in de uitrus tingsniveaus 1.3 GL, 1.6 GL, 1.6 GS en 1.6 GS Dynamic en de sedan als 1.3 GL, 1.6 GLX, 1.6 GLX Dynamic. De GS en GLX uitvoeringen hebben bovenop de omvangrijke GL uitrusting veel luxe te bieden, zoals onder meer centrale portiervergrendeling, elektrisch te bedienen ramen, De Dynamic-uitvoeringen vor men de 'top of the line' en zijn door hun bijzondere uitrustings niveau evenzeer concurrerend in het segment. Standaard u f - ;vvoorö/j beschikken de Dynamic-versies over ABS en het Suzuki Suspension Control System (SSCS). Dit unieke systeem levert een belangrijke bijdrage aan de actieve veiligheid. De veerkarakteristiek wordt tijdens het nemen van bochten, rem men en accelereren en bij het rij den op oneven wegdek aange past. Een centrale regelcompu ter krijgt informatie van zes sen soren en bepaalt aan de hand daarvan de juiste afstelling van de schokdemping voor elk speci fieke rij-omstandigheid. Dankzij SSCS heeft de bestuurder in combinatie met ABS steeds maximale controle over de Baleno. I Vanaf 1 mei jongstleden kunnen de ff klanten van de Seat-dealer hun sloop- I auto kosteloos bij de dealer achterla- f ten. Vervolgens wordt de auto op milieutechnisch verantwoorde manier gedemonteerd. Waar mogelijk worden onderdelen en materialen voor herge bruik apart gehouden. In dit traject werkt de Seat-dealerorganisatie samen met het Industrieel Demontage Bedrijf (I.A.B.) in Hendrik Ido Ambacht. Hierin participeren Afvalverwerking Rijnmond (AVR), Hoogovens Klöckner Scrap Metals en Pon I Holdings. Na de vakkundige demontage zorgt het bedrijf voor het scheiden en sorteren van de 1 vloeistoffen, de onderdelen, de carrosserie- en de interieurdelen naar soort en aard. De koste- Iloze inzameling van een merk als Seat is even I zinvol als opmerkelijk. Hoewel de eerste Seat I Ronda, die in 1983 in Nederland werd geïmpor teerd, nog in een uitstekende staat verkeert, is de organisatie nu al voorbereid op het moment dat de modellen het einde van hun technische of eco nomische levensduur hebben bereikt. Zodoende zijn de dealers gereed om vrijwel elke in Nederland in het verkeer gebrachte Seat weer terug te nemen en op een maatschappelijk verantwoorde manier te demonteren en te recyclen. Om die reden geldt het initiatief ook niet alleen voor de modellen van het I eigen merk. Eenieder die zijn volgende auto bij een Seat-dealer verkoopt, kan erop rekenen dat zijn inge ruilde afgedankte auto via I.A.B. wordt verwerkt. De dealer zal de klant pen vrijwaringsbewijs geven, zodat die voor de oude auto niet onnodig houderschapsbelas- ting betaalt. Tevens kan met het officiële document wor den aangetoond dat de auto op legale wijze van de hand is gedaan en afgevoerd. ik Met de nieuwe 400-serie ver sterkt Rover zijn positie in de categorie mid- denklasse- gezins-Zzaken- auto’s. De komst van het model betekent een belangrijke uitbreiding van het Rover- gamma. De levering in Nederland begint medio september met de vijfdeurs Rover 416SL In de loop van vol gend jaar komen andere motoropties beschikbaar, gevolgd door vierdeurs sedan- In deze versie zijn wederom tal modellen. De Rover 400 presen- van nieuwe details uitgewerkt, x-waaronder geavanceerde licht gewicht zuigers om een uitzon derlijk niveau en souplesse te bereiken De 82 kW/111 pk sterke 1,6 liter motor beschikt over de jongste versie van Rovers ’Modular Engine Management system' (MEMS), die de brandstofinjectie o en een tot in de puntjes verzorg- motor presteert in elk opzicht -beter dan concurrerende kracht bronnen met gelijke inhoud. Hij kan zich zelfs veelal meten met motoren met een grotere cilin derinhoud. Op termijn verschijnt in de Rover de veel zwaardere 'offset'-bots- proef. Hieronder verstaat men een proef met een snelheid van 55 kilometer per uur, waarbij slechts een gedeelte van het opmerkelijke tweeliter dleselmo- front de klap opvangt. Uiteraard -x biedt de carrosserie ook een uit stekende bescherming tegen aanrijdingen van opzij. Standaard is een airbag aan bestuurderszijde gemonteerd, een passagiers-airbag is als optie leverbaar. Ook aan beveiliging tegen diefstal werd alle aandacht besteed. De nieuwe Rover 400 heeft, naast het unieke, moeilijk te verwijderen V.I.N.-nummer, standaard een alarmsys teem dat deursloten en het interieur bewaakt. Het systeem wordt gecomple teerd door een starton- derbreker. De prijs van de Rover 416Si 5-deurs zal ca. 38.000,- bedragen en de auto komt twee de helft september op de Nederlandse markt. I w Bij de foto: De Baleno Sedan 1.6 GLX enhet

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1995 | | pagina 17