u Colofon Bij de merken- dealer zit beter! Opel Tigra wint Nissan Micra, Sunny en 100 NX in teken Sail Autokrant Te Lancia K» §=§5 fameuze designprijs IP T Woensdag 19 april 1995 DE BEVELANDER 17 6e Jaargang no. 9 Str 10 'Veran Nissan Micra Sail Meer keus Nissan Sunny Sail H. Meijer Advertenties: De Bevelander Postbus 5, 4460 AA Goes Voorstad 24, 4461 KN Goes 01100-141110 Ecotec en TDI moderne —uen heeft, zoals de .viaar ook de tijd, de datum, de temperatuur, etc. Ik vind het een leuk speeltje voor de passagier, maar ik moet er niet aan denken, dat ik tijdens het rijden er tel kens op moet kijken. De informatie verschijnt in het Duits. Als er genoeg Kappa's in Nederland worzJ' verkocht wordt er misschien een Nederk tolkje opgezet. Rondom het display-tje zij verschillende druktoetsen aangebra^1 de verwarming, de ventilate verwarming. Ik v»”-’ zitten rderc'beiS en handschoenenwerk. Boven de spiegel zijn rijkelijk lampjes aangebracht die, als je het portier opent, langzaam oplichten. Dat geeft een heel sjiek gevoel. Het stuur is mooi dik en is verstelbaar. Zoals bij nagenoeg alle auto's met een verstelbaar stuur, verdwijnen sommi ge waarschuwingslampjes en metertjes bij een bepaalde stand achter het door de klapzak gevulde stuur. De veiligheid eist terrein op van de functionaliteit! De knop van de versnelling spook ligt prin’- de hand, maar is in een aoe^'-.-p Kunstsstofje uitgevoerd, ik mis een leren uitvoering,, temeer daar de bak voortref felijk schakelt. Achterin zit je als een vorst, er zijn voor de niet-zelf-rijdende zakenman nor- m»te en leeslampjes aangebracht, die als ogen van een kameleon mooi verstelbaar zijn. De kofferruimte is groot en vlak, maar de til- drempel is rugonvriendelijk. Een storend klei nigheidje vond ik het klepje van de tankdop: je moet eerst op het klepje duwen, voordat het opent, als dat lukt. Het palletje erachter drukt direct tegen het klepje en dat begon al te roes ten. Hè toch.... I Granturism'' Nissan 100 NX Sail Do» Af en toe zag ik een bijzondere auto langsko men, In een flits had ik het gezien. Dat was rf'js een Lancia Aurelia. voor mijn van. Dat n ...aar wat wil je? In ^.oieioaar stuur, ,..Oi echt druk met Lancia's op g» waarschuwingstek-' tussen Bergen op Zoom en Vlissingen. bepaalde s*" Ik was al in een jong stadium niet alleen onder gevulde ue veilighe^ de indruk van de mooie lijnen, maar ook van dc functionaliteit! De knop die prachtige namen: Aurelia, Appia en wat spook ligt prima in de har denk je van Flamina, Fulvia of Flavia.... en goedkoop kunstsstofje uitgt allemaal maakten ze een apart geluid. Als je leren uitvoering,, tem»»" autogek bent en je woont aan de Rijksweg ken felijk schak»1* je alle uitlaatgeluiden. Italianen hebben hun zw elgen sound. Ik kom daar zeker op terug. Mijn male testauto deze keer was de Lancia Kappa en ik oo»- heb op de autosalon in Genève al staan likke baarden bij de stand van Lancia, want de Italiaanse couturiers proberen hun nieuwste creaties bij voorkeur uit op huismerken. Ze kunnen er wat van, die Italianen! "La nuova - Lancia Kappa di Auto Dagevos" stond er op de Kappa die ik van vader en zoon Dagevos mee- t kreeg. De Fiat/Lancia-garage in Goes-Noord ademt Italiaans en zo hoort het ook. II u. «..mrismo i a hafla Kanna Die term 9a ik niet vertalen. Dat is Italiaans en Ld ut d r\dppd dat moet je ervaren Het js een combinatie Toen ik de voorganger van de Kappa, de motor, carrosserie en rijgedrag. De mann» Thema voor het eerst zag, was ik op slag ver- van Lancia hebben twee nieuwe motoren liefd. Dat had ik niet bij de Kappa. Dat duurde wikkeld. Twee 5-cilinders: een 2.0 en 2.4 I. gewoon even. Ik heb hem midden op eem soort motoren komen we niet zo heel veel groot verlaten terrein gezet en hem van alle tegen, Landia is de derde fabrikant, na Audi en kanten bekeken. Het was een soort solo-mis- Volvo, die benzine-vijfpitters inbouwt. Ik had verkiezing... (in het Italiaans is de auto ver- de beschikking over de Kappa 2.0 LE. De taald: La macchina en ik vind het ineens raar motor heeft in combinatie met de eerder om de Lancia 'hem' te noemen), genoemde voortreffelijke versnellingsbak twee Langzamerhand raak je onder de indruk van gezichten: Rijd je er rustig mee, schakel je op de moderne, maar ook tijdloze verschijning, tijd is de krachtbron geruisloos. Laat ie h- - het welgevormde neusje, decent in chroom rigens prachtige motor jubel»- uitgevoerd; het brede indrukwekkende front, Italiaantje in de K»-- de zachte lijnen aan de zijkant, het juiste zijn ari»'- chroom op de juiste plaats; de wielen die pre- cies in de wielkuipen passen; da* te kijkt dan niet te»»- schrokbrek»- .w><ucai uie nummerplaat een vuilnisbakkenrasje valt up, maar bij zo'n zorgvuldig getekende zit dat ding niet mooi. Misschien valt er wat aan te doen. De Lancia had een heel bij zondere witte kleur, Lancia-intern 'golden white' genaamd en mede daardoor vond het publiek- ik zet een auto altijd even op een druk punt in Goes- dat ik een sjieke auto bereed. Ik heb hem twee keer afgespoeld, een onmis kenbare drang om een mooie auto mooi te houden! We gaan instappen, portier open en i het eerste wat opvalt is een hard-blauwe bekleding. Een beetje gedurfd is dat wel van de binnenhuisarchitecten daar in Turijn. De eei ue aller- stoelen zitten perfect: zijdelingse steun, zit- -.e lang voor de oorlog al voor houding, verstelbaarheid, zitting tot aan de larijving had en vanzelfsprekend nog knieholte... molto bene! Het dashboard is wat steeds heeft. Remmen doet de grote Kappa het zachte gedeelte betreft van mooi materi- als de beste met geventileerde schrijfremmen aal gemaakt, de klokken zijn mooi en over- voor -dat zijn als het ware twee remschijven zichtelijk aangebracht. Ze zijn goed afleesbaar naast elkaar met luchtgaten er tussen - zodat en ook in donker plezierig verlicht. Middenin de remblokken/schijven niet zo heet worden hebben de Lancia-ontwerpers een imitatie- en daardoor beter remmen. Achter zijn gewo- houten console gemaakt die reikt van de voor- ne schijven gemonteerd. Bovendien worden ruit tot achter de pook. Waarom nu imitatie? de remmen standaard op alle Kappa's gehol- 1 Wat was die console mooi geweest uitgevoerd pen door een antiblokkeersysteem. Mocht er I met echt hout! Middenin de console vinden we ooit een zekering kapot gaan, dan is de gara- een display. Een Zwitser in Genève noemde ge de aangewezen plaats om die te laten ver- I dat schermpje een "muizenbioscoopje", hierop vangen. Want de zekeringen zijn in vier ver- vinden we alle informatie die een moderne schillende kastjes ondergebracht door de hele auto via electronica te melden heeft auto. servicebeurten. Maar ook h- spe®"temperatLa macchina individuate Met een basisprijs van 59.900,- is de Lancia Kappa een geduchte concurrent in de grote middenklasse. Hij biedt héél veel voor die prijs -«iiand worden en alle vooroordelen die er ooit -en vaak „oocmen een Nederlands terecht ware» genoeglijk naar het rijk t. Rondom het display-tte 1e>- orden. De afwerking is druktoetsen al vind je af en toe d» ’igheidje. Het is een /idueel karakter: de p sjiek naar de opera, de raceover»" de pas op. _..aKei je op ...^■uos. Laat je de ove- motor jubelen, komt het ware .^«aiitje in de Kappa aangenaam luidruchtig ,...oie zijn aria's zingen. Ik ken geen absoluut stille ..ieien die pre- Italianen. Die zijn er ook nooit geweest. Wat passen; dat is heel mooi, moet het verschrikkelijk zijn om met de kappa niet tegen allerlei onafgewerkt de Passo di Stelvio naar boven te fluiten, alles ounrokbrekerwerk aan en zijn achterste zo uit de kast met een hoog zingende motor. De e( typisch Lancia... en toen zag ik een klein dis- stuurbekrachtiging helpt je op aann»-' \e sonantje: Alles was klaar op de tekentafels bij wijze alle 48 hairpins door t» 4 Lancia, de modellen gegoten en toen moest overigens flink in de o^aK geroerd de nummerplaat erop. Numero... dimenticato! worden, want de .emngen liggen dicht bij De nummerplaat vergeten. Die nummerplaat elkaar, ook weer typisch Italiaans. Hij heeft zit veel te hoog! Bij een vuilnisbakk»”- 1 iets stoplichtsprinterigs. Dat betekent dat een dat niet op, maar bij zo'nmassa van zo'n 1430 kg in een kleine 13 auto zit dat di»'- seconden naat de honderd sprint. Het gemid- wat delde testverbruik komt dicht in de buurt van de 1:10 en dat is helemaal niet gek voor een wagen van bijna anderhalve ton gewicht. De ...uruK Lancia is meer comfortabel dan sportief >ereed. Ik geveerd en dat is goed te merken. Mijns i on^- - inziens hebben de constructeurs een prima compromis gevonden tussen een aan de ene kant comfortabele reiswagen en aan de ande re kant een sportieve limousine. Misschien benadert deze beschrijving het best de term "granturismo". Lancia was één van de aU»' eerste merken die lang voor de o»'’- wielaandrijving had steeds he»° ll'-' KRANT V 1 slordi ^'em, je Bij de Nissan Micra Sail gaat het om een driedeurs versie van deze veelvuldig bekroonde, pop ulaire auto. De vlot gelijnde Micra combineert bescheiden buitenmaten met een opmerke lijk ruim en praktisch interieur. In Nissan treedt, zoals we u enige tijd geleden al hebben bericht, dit jaar opnieuw op als hoofdspon sor van een van 's wereld groot ste nautische evenementen: Sail Amsterdam (10 - 14 augustus 1995). Vooruitlopend op deze fantastische manifestatie heeft Nissan een gelimiteerde serie 'Sail'-versies ontwikkeld op basis van de Micra, Sunny en de spor tieve 100 NX. De 'Sail'-uitvoerin- gen worden zonder uitzondering gekenmerkt door een complete, zeer zomerse uitrusting. Want de hele 'Sail-vloot' beschikt over een glaxen schuif-Zkanteldak, met uitzondering van de 100 NX die reeds standaard voorzien is van twee uitneembare dakpane- len. Een ander kenmerk van de 'Sail'-serie is het extra fraaie interieur design, terwijl een fraaie badge verraadt dat het om een extra aantrekkelijke Nissan gaat. De Frontera wordt in de praktijk vaak gebruikt als luxueuze per sonenwagen. Qua comfort, pres taties en weggedrag kunnen zeker de nieuwe uitvoeringen uitstekend worden vergeleken De uitrusting van de Nissan Sunny Sail, leverbaar in drie-, vier- en vijfdeurs uitvoering, is zo mogelijk nog 'zonniger'. Het luxe glazen schuif/kanteldak is bij de Sunny Sail namelijk elektrisch te bedienen. Bovendien beschikt de Sunny Sail over getint glas, stuurbekrachtiging, centrale por- tiervergrendeling, twee van bin nenuit verstelbare buitenspie gels, fraaie wieldoppen, speciale stoel- en portierbekleding, een in hoogte verstelbaar 4-spaaks stuurwiel, in twee delen neer- de gelimiteerde 'Sail'-versie, die is voorzien van de pittige 1.0 liter 16-kleppen motor met multi-point injectie en twee katalysatoren, komt daar nog een bijzonder complete uitrusting bij. Twee speakers en een antenne zijn standaard, evenals twee buiten spiegels, een achterruitwisser en -sproeier plus schouderhoogte- verstelling voor de gordels voor in. Tot de specifieke 'Sail'-ken- merken behoren het luxe glazen schuif-Zkanteldak, de sportieve wieldoppen, de speciale interi- eurbekleding en speciale lak- kleuren. De Nissan Micra Sail is er vanaf 22.895,-. klapbare achterbank èn in de carrosseriekleur gespoten bum pers. De Nissan Sunny Sail is verkrijgbaar met 16-kleps benzi nemotoren van 1.4 en 1.6 liter of met de robuuste 2.0 liter diesel motor en is er vanaf 30.995,-. öus c ?esde Redactie: P. de Jonge J. Smits lans van >en ont- Dit ...uior. De je op aangename is door te komen. Er moet i de versnellingsbak gen versnellingen r V r belangrijk nieuws te melden. De Frontera Wagon is nu namelijk leverbaar met een nieuwe 2.2- liter viercilinder, goed voor 100 kWZ136 pk. Hij wordt binnen de Opel-modellenlijn voor het eerst toegepast en vervangt de 2.4- liter krachtbron. De nieuwe motor maakt onderdeel uit van de nieuwe Ecotec-generatie: extreem schoon, zeer stil en opmerkelijk zuinig. Hij ademt door vier kleppen per cilinder en zorgt er voor dat de Frontera Wagon niet alleen uitstekende prestaties levert - zijn topsnel heid bedraagt een indrukwek kende 161 kilometer per uur - maar ook nog opmerkelijk zuinig met de brandstof omspringt. Het gemiddeld ECE-verbruik van 10 liter op 100 kilometer (Euromix) betekent ten opzichte van zijn voorganger een verbetering van ruim tien procent. Ook de tweelitermotor van de Frontera Sport is opgewaar deerd. Onder zijn motorkap vin den we dezelfde krachtbron die sinds kort in de Omega wordt toegepast. Wat meteen betekent dat ook deze viercilinder nu al voldoet aan de milieu-eisen met personenwagens uit de top klasse. Daarbij komt dat het leveringsprogramma aanmerke lijk breder is geworden. De Frontera is leverbaar als twee- deurs Sport en als vierdeurs Wagon GL en GLS met langere wielbasis. Bij de Sport is er nu de keus uit twee carrosserievarian- ten: een Hard Top en een Soft Top. Uitgave in samenwerking met de merkendealers in Goes e.o. ken volledig tegemoet aan de wensen van de meest veeleisen de kilometervreters. Een gemid deld ECE-verbruik van 9 liter op 100 kilometer (Euromix) voor de 2800 toeren. De tweeliter Frontera Sport levert uitste kende prestaties. Zo staat hij borg voor een topsnel heid van 158 kilometer per uur. Zijn gemiddelde verbruik bedraagt 10,4 liter op 100 kilometer. Ook al aanmerkelijk gunstiger dan bij zijn voorganger. In het oog springend is de intro ductie van een aantal nieuwe motoren. Zo is de Frontera zowel in de Sport-versie als in de ver sie met lange wielbasis lever baar met een direct ingespoten turbodieselmotor met een inhoud van 2.8 liter. De nieuwe Deze autokrant is een bijlage van weekblad De Bevelander te Goes en verschijnt in principe één maal per maand. Frontera Sport 2.0 mag zonder schroom uiterst gunstig genoemd worden. Ook op het benzinefront valt De Opel Tigra, sinds enkele maanden ook in Nederland leverbaar, steelt vooral door zijn flitsende vormgeving de harten van velen. Ook de echte kenners blijken deze doordachte coupé bijzonder te kunnen waarderen. Dit mag worden geconcludeerd uit het feit dat het ont werp van de Tigra is onderscheiden met de meest prestigieuze prijs die er op dit vlak bestaat, de Car Design Award Torino-Piemonte. Het com mentaar van de jury ten gunste van de Opel Tigra luidt als volgt: "Dit is een verbluffende 'ego'-auto. Doordat hij is gebaseerd op de techniek van de Corsa, is de Tigra niet alleen praktisch maar ook betaalbaar voor jonge kopers. Hij is compact en han delbaar als een stadsauto. Aan de andere kant is hij uitermate geschikt voor lange afstanden op de snel weg." De Nederlandse belangstelling voor de Opel rigra mag nog steeds bijzonder groot worden genoemd. Tot nu toe zijn bij de Opel-dealers reeds 2700 Hgra's besteld, waarvan er inmiddels ruim 1000 op de lederlandse wegen rondsnorren. Geruggesteund door dit succes heeft importeur Opel Nederland bij de fabriek bereikt dat de beschikbaarheid van de Tigra voor dit kalenderjaar wordt verruimd van 3500 naar 4000 exempla ren. Op deze manier wordt gepoogd extreme levertijden 'oor te blijven. Opel Frontera kreeg ingrijpende face-lift krachtbron vervangt de 2.3-liter TD, die tot nu toe overigens uit sluitend in de Wagon leverbaar was. De viercilinder diesel is goed voor 83 kW/113 pk en levert een machtige trekkracht van 242 Nm bij slechts 2100 toe ren. Daarbij belooft de toepas sing van moderne directe inspuittechniek een combinatie van uitstekende prestaties en een gunstig laag verbruik. De Frontera komt op al die vlak- zoals die in 1997 van kracht worden. De viercilinder is goed voor 85 kW/115 pk bij 5200 toeren en een stevige trekkracht van 172 Nm bij Dezer dagen introduceert Opel de nieuwe Frontera. De auto onderging een face-lift, maar werd ook op tal van ande re punten ver beterd, zodat in feite kan wor den gesproken van een nieuwe auto, aldus Opel. De belangrijkste doelstelling bij de ontwikkeling van de nieuwe Frontera was het verder ver beteren van zijn toch al uitste kende rijeigenschappen, zowel op gebaande wegen als in het terrein. Hij is perfect op zijn plaats tijdens een lange rit over de snelweg of Autobahn, maar heeft ook geen enkel probleem met extreme omstandigheden. Daarbij maakt het niet uit of er nu een adembenemende bergpas in het vooruitzicht ligt, of een ongebaand pad met diepe spo ren. Bij de Nissan 100 NX Sail, die standaard voorzien is van de rappe 1.6 liter Twin Cam kracht bron, wordt de sportiviteit van deze pittige, compacte sport- coupé, aangevuld met een luxueuze uitrusting. Want de 'Sail'-versie van de 100 NX beschikt standaard over stuurbekrachtiging, centrale portiervergrendeling, elek trisch bediende ramen, elek- trische bediende buiten spiegels, getint glas, ach- terruitewisser en -sproeier, vier luidsprekers, een antenne en lichtmetalen velgen. De bumpers en de ber- schermstrips op de flan ken zijn bovendien in de kleur van de carros serie gespoten. De Nissan 100 NX Sail is er vanaf 39.995,-. - >- uit de >9. Ik je

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1995 | | pagina 17