u
Colofon
Bij de merken-
dealer zit
beter!
Opel Tigra
wint
Nissan Micra, Sunny en
100 NX in teken Sail
Autokrant Te
Lancia K»
§=§5 fameuze
designprijs
IP
T
Woensdag 19 april 1995
DE BEVELANDER
17
6e Jaargang no. 9
Str
10
'Veran
Nissan Micra Sail
Meer keus
Nissan Sunny Sail
H. Meijer
Advertenties: De Bevelander
Postbus 5, 4460 AA Goes
Voorstad 24, 4461 KN Goes
01100-141110
Ecotec en TDI
moderne
—uen heeft, zoals de
.viaar ook de tijd, de datum, de
temperatuur, etc. Ik vind het een leuk
speeltje voor de passagier, maar ik moet er
niet aan denken, dat ik tijdens het rijden er tel
kens op moet kijken. De informatie verschijnt
in het Duits.
Als er genoeg Kappa's in Nederland worzJ'
verkocht wordt er misschien een Nederk
tolkje opgezet. Rondom het display-tje zij
verschillende druktoetsen aangebra^1
de verwarming, de ventilate
verwarming. Ik v»”-’
zitten
rderc'beiS
en handschoenenwerk. Boven de spiegel zijn
rijkelijk lampjes aangebracht die, als je het
portier opent, langzaam oplichten. Dat geeft
een heel sjiek gevoel. Het stuur is mooi dik en
is verstelbaar. Zoals bij nagenoeg alle auto's
met een verstelbaar stuur, verdwijnen sommi
ge waarschuwingslampjes en metertjes bij een
bepaalde stand achter het door de klapzak
gevulde stuur. De veiligheid eist terrein op van
de functionaliteit! De knop van de versnelling
spook ligt prin’- de hand, maar is in een
aoe^'-.-p Kunstsstofje uitgevoerd, ik mis een
leren uitvoering,, temeer daar de bak voortref
felijk schakelt. Achterin zit je als een vorst, er
zijn voor de niet-zelf-rijdende zakenman nor-
m»te en leeslampjes aangebracht, die als
ogen van een kameleon mooi verstelbaar zijn.
De kofferruimte is groot en vlak, maar de til-
drempel is rugonvriendelijk. Een storend klei
nigheidje vond ik het klepje van de tankdop: je
moet eerst op het klepje duwen, voordat het
opent, als dat lukt. Het palletje erachter drukt
direct tegen het klepje en dat begon al te roes
ten. Hè toch....
I Granturism''
Nissan 100 NX Sail
Do»
Af en toe zag ik een bijzondere auto langsko
men, In een flits had ik het gezien. Dat was
rf'js een Lancia Aurelia. voor mijn
van. Dat n
...aar wat wil je? In ^.oieioaar stuur,
,..Oi echt druk met Lancia's op g» waarschuwingstek-'
tussen Bergen op Zoom en Vlissingen. bepaalde s*"
Ik was al in een jong stadium niet alleen onder gevulde ue veilighe^
de indruk van de mooie lijnen, maar ook van dc functionaliteit! De knop
die prachtige namen: Aurelia, Appia en wat spook ligt prima in de har
denk je van Flamina, Fulvia of Flavia.... en goedkoop kunstsstofje uitgt
allemaal maakten ze een apart geluid. Als je leren uitvoering,, tem»»"
autogek bent en je woont aan de Rijksweg ken felijk schak»1*
je alle uitlaatgeluiden. Italianen hebben hun zw
elgen sound. Ik kom daar zeker op terug. Mijn male
testauto deze keer was de Lancia Kappa en ik oo»-
heb op de autosalon in Genève al staan likke
baarden bij de stand van Lancia, want de
Italiaanse couturiers proberen hun nieuwste
creaties bij voorkeur uit op huismerken. Ze
kunnen er wat van, die Italianen! "La nuova -
Lancia Kappa di Auto Dagevos" stond er op de
Kappa die ik van vader en zoon Dagevos mee- t
kreeg. De Fiat/Lancia-garage in Goes-Noord
ademt Italiaans en zo hoort het ook.
II u. «..mrismo
i a hafla Kanna Die term 9a ik niet vertalen. Dat is Italiaans en
Ld ut d r\dppd dat moet je ervaren Het js een combinatie
Toen ik de voorganger van de Kappa, de motor, carrosserie en rijgedrag. De mann»
Thema voor het eerst zag, was ik op slag ver- van Lancia hebben twee nieuwe motoren
liefd. Dat had ik niet bij de Kappa. Dat duurde wikkeld. Twee 5-cilinders: een 2.0 en 2.4 I.
gewoon even. Ik heb hem midden op eem soort motoren komen we niet zo heel veel
groot verlaten terrein gezet en hem van alle tegen, Landia is de derde fabrikant, na Audi en
kanten bekeken. Het was een soort solo-mis- Volvo, die benzine-vijfpitters inbouwt. Ik had
verkiezing... (in het Italiaans is de auto ver- de beschikking over de Kappa 2.0 LE. De
taald: La macchina en ik vind het ineens raar motor heeft in combinatie met de eerder
om de Lancia 'hem' te noemen), genoemde voortreffelijke versnellingsbak twee
Langzamerhand raak je onder de indruk van gezichten: Rijd je er rustig mee, schakel je op
de moderne, maar ook tijdloze verschijning, tijd is de krachtbron geruisloos. Laat ie h- -
het welgevormde neusje, decent in chroom rigens prachtige motor jubel»-
uitgevoerd; het brede indrukwekkende front, Italiaantje in de K»--
de zachte lijnen aan de zijkant, het juiste zijn ari»'-
chroom op de juiste plaats; de wielen die pre-
cies in de wielkuipen passen; da*
te kijkt dan niet te»»-
schrokbrek»-
.w><ucai
uie nummerplaat
een vuilnisbakkenrasje valt
up, maar bij zo'n zorgvuldig getekende
zit dat ding niet mooi. Misschien valt er
wat aan te doen. De Lancia had een heel bij
zondere witte kleur, Lancia-intern 'golden
white' genaamd en mede daardoor vond het
publiek- ik zet een auto altijd even op een druk
punt in Goes- dat ik een sjieke auto bereed. Ik
heb hem twee keer afgespoeld, een onmis
kenbare drang om een mooie auto mooi te
houden! We gaan instappen, portier open en i
het eerste wat opvalt is een hard-blauwe
bekleding. Een beetje gedurfd is dat wel van
de binnenhuisarchitecten daar in Turijn. De eei ue aller-
stoelen zitten perfect: zijdelingse steun, zit- -.e lang voor de oorlog al voor
houding, verstelbaarheid, zitting tot aan de larijving had en vanzelfsprekend nog
knieholte... molto bene! Het dashboard is wat steeds heeft. Remmen doet de grote Kappa
het zachte gedeelte betreft van mooi materi- als de beste met geventileerde schrijfremmen
aal gemaakt, de klokken zijn mooi en over- voor -dat zijn als het ware twee remschijven
zichtelijk aangebracht. Ze zijn goed afleesbaar naast elkaar met luchtgaten er tussen - zodat
en ook in donker plezierig verlicht. Middenin de remblokken/schijven niet zo heet worden
hebben de Lancia-ontwerpers een imitatie- en daardoor beter remmen. Achter zijn gewo-
houten console gemaakt die reikt van de voor- ne schijven gemonteerd. Bovendien worden
ruit tot achter de pook. Waarom nu imitatie? de remmen standaard op alle Kappa's gehol- 1
Wat was die console mooi geweest uitgevoerd pen door een antiblokkeersysteem. Mocht er I
met echt hout! Middenin de console vinden we ooit een zekering kapot gaan, dan is de gara-
een display. Een Zwitser in Genève noemde ge de aangewezen plaats om die te laten ver- I
dat schermpje een "muizenbioscoopje", hierop vangen. Want de zekeringen zijn in vier ver-
vinden we alle informatie die een moderne schillende kastjes ondergebracht door de hele
auto via electronica te melden heeft auto.
servicebeurten. Maar ook h-
spe®"temperatLa macchina individuate
Met een basisprijs van 59.900,- is de Lancia
Kappa een geduchte concurrent in de grote
middenklasse. Hij biedt héél veel voor die prijs
-«iiand worden en alle vooroordelen die er ooit -en vaak
„oocmen een Nederlands terecht ware» genoeglijk naar het rijk
t. Rondom het display-tte 1e>- orden. De afwerking is
druktoetsen al vind je af en toe
d» ’igheidje. Het is een
/idueel karakter: de
p sjiek naar de opera, de
raceover»" de pas op.
_..aKei je op
...^■uos. Laat je de ove-
motor jubelen, komt het ware
.^«aiitje in de Kappa aangenaam luidruchtig
,...oie zijn aria's zingen. Ik ken geen absoluut stille
..ieien die pre- Italianen. Die zijn er ook nooit geweest. Wat
passen; dat is heel mooi, moet het verschrikkelijk zijn om met de kappa
niet tegen allerlei onafgewerkt de Passo di Stelvio naar boven te fluiten, alles
ounrokbrekerwerk aan en zijn achterste zo uit de kast met een hoog zingende motor. De
e( typisch Lancia... en toen zag ik een klein dis- stuurbekrachtiging helpt je op aann»-'
\e sonantje: Alles was klaar op de tekentafels bij wijze alle 48 hairpins door t»
4 Lancia, de modellen gegoten en toen moest overigens flink in de o^aK geroerd
de nummerplaat erop. Numero... dimenticato! worden, want de .emngen liggen dicht bij
De nummerplaat vergeten. Die nummerplaat elkaar, ook weer typisch Italiaans. Hij heeft
zit veel te hoog! Bij een vuilnisbakk»”- 1 iets stoplichtsprinterigs. Dat betekent dat een
dat niet op, maar bij zo'nmassa van zo'n 1430 kg in een kleine 13
auto zit dat di»'- seconden naat de honderd sprint. Het gemid-
wat delde testverbruik komt dicht in de buurt van
de 1:10 en dat is helemaal niet gek voor een
wagen van bijna anderhalve ton gewicht. De
...uruK Lancia is meer comfortabel dan sportief
>ereed. Ik geveerd en dat is goed te merken. Mijns
i on^- - inziens hebben de constructeurs een prima
compromis gevonden tussen een aan de ene
kant comfortabele reiswagen en aan de ande
re kant een sportieve limousine. Misschien
benadert deze beschrijving het best de term
"granturismo". Lancia was één van de aU»'
eerste merken die lang voor de o»'’-
wielaandrijving had
steeds he»°
ll'-'
KRANT
V
1
slordi
^'em,
je
Bij de Nissan Micra Sail gaat het
om een driedeurs versie van
deze veelvuldig bekroonde, pop
ulaire auto. De vlot gelijnde
Micra combineert bescheiden
buitenmaten met een opmerke
lijk ruim en praktisch interieur. In
Nissan treedt, zoals we u enige
tijd geleden al hebben bericht, dit
jaar opnieuw op als hoofdspon
sor van een van 's wereld groot
ste nautische evenementen: Sail
Amsterdam (10 - 14 augustus
1995). Vooruitlopend op deze
fantastische manifestatie heeft
Nissan een gelimiteerde serie
'Sail'-versies ontwikkeld op basis
van de Micra, Sunny en de spor
tieve 100 NX. De 'Sail'-uitvoerin-
gen worden zonder uitzondering
gekenmerkt door een complete,
zeer zomerse uitrusting. Want
de hele 'Sail-vloot' beschikt over
een glaxen schuif-Zkanteldak,
met uitzondering van de 100 NX
die reeds standaard voorzien is
van twee uitneembare dakpane-
len. Een ander kenmerk van de
'Sail'-serie is het extra fraaie
interieur design, terwijl een
fraaie badge verraadt dat het om
een extra aantrekkelijke Nissan
gaat.
De Frontera wordt in de praktijk
vaak gebruikt als luxueuze per
sonenwagen. Qua comfort, pres
taties en weggedrag kunnen
zeker de nieuwe uitvoeringen
uitstekend worden vergeleken
De uitrusting van de Nissan
Sunny Sail, leverbaar in drie-,
vier- en vijfdeurs uitvoering, is zo
mogelijk nog 'zonniger'. Het luxe
glazen schuif/kanteldak is bij de
Sunny Sail namelijk elektrisch te
bedienen. Bovendien beschikt
de Sunny Sail over getint glas,
stuurbekrachtiging, centrale por-
tiervergrendeling, twee van bin
nenuit verstelbare buitenspie
gels, fraaie wieldoppen, speciale
stoel- en portierbekleding, een in
hoogte verstelbaar 4-spaaks
stuurwiel, in twee delen neer-
de gelimiteerde 'Sail'-versie, die
is voorzien van de pittige 1.0 liter
16-kleppen motor met multi-point
injectie en twee katalysatoren,
komt daar nog een bijzonder
complete uitrusting bij. Twee
speakers en een antenne zijn
standaard, evenals twee buiten
spiegels, een achterruitwisser en
-sproeier plus schouderhoogte-
verstelling voor de gordels voor
in. Tot de specifieke 'Sail'-ken-
merken behoren het luxe glazen
schuif-Zkanteldak, de sportieve
wieldoppen, de speciale interi-
eurbekleding en speciale lak-
kleuren. De Nissan Micra Sail is
er vanaf 22.895,-.
klapbare achterbank èn in de
carrosseriekleur gespoten bum
pers. De Nissan Sunny Sail is
verkrijgbaar met 16-kleps benzi
nemotoren van 1.4 en 1.6 liter of
met de robuuste 2.0 liter diesel
motor en is er vanaf 30.995,-.
öus c
?esde
Redactie:
P. de Jonge
J. Smits
lans
van
>en
ont-
Dit
...uior. De
je op aangename
is door te komen. Er moet
i de versnellingsbak gen
versnellingen
r
V
r
belangrijk nieuws te melden. De
Frontera Wagon is nu namelijk
leverbaar met een nieuwe 2.2-
liter viercilinder, goed voor 100
kWZ136 pk. Hij wordt binnen de
Opel-modellenlijn voor het eerst
toegepast en vervangt de 2.4-
liter krachtbron. De nieuwe
motor maakt onderdeel uit van
de nieuwe Ecotec-generatie:
extreem schoon, zeer stil en
opmerkelijk zuinig. Hij ademt
door vier kleppen per cilinder en
zorgt er voor dat de Frontera
Wagon niet alleen uitstekende
prestaties levert - zijn topsnel
heid bedraagt een indrukwek
kende 161 kilometer per uur -
maar ook nog opmerkelijk zuinig
met de brandstof omspringt. Het
gemiddeld ECE-verbruik van 10
liter op 100 kilometer (Euromix)
betekent ten opzichte van zijn
voorganger een verbetering van
ruim tien procent.
Ook de tweelitermotor van de
Frontera Sport is opgewaar
deerd. Onder zijn motorkap vin
den we dezelfde krachtbron die
sinds kort in de Omega wordt
toegepast. Wat meteen betekent
dat ook deze viercilinder nu al
voldoet aan de milieu-eisen
met personenwagens uit de top
klasse. Daarbij komt dat het
leveringsprogramma aanmerke
lijk breder is geworden. De
Frontera is leverbaar als twee-
deurs Sport en als vierdeurs
Wagon GL en GLS met langere
wielbasis. Bij de Sport is er nu de
keus uit twee carrosserievarian-
ten: een Hard Top en een Soft
Top.
Uitgave in samenwerking met de merkendealers
in Goes e.o.
ken volledig tegemoet aan de
wensen van de meest veeleisen
de kilometervreters. Een gemid
deld ECE-verbruik van 9 liter op
100 kilometer (Euromix) voor de 2800 toeren. De tweeliter
Frontera Sport levert uitste
kende prestaties. Zo staat
hij borg voor een topsnel
heid van 158 kilometer
per uur. Zijn gemiddelde
verbruik bedraagt 10,4
liter op 100 kilometer.
Ook al aanmerkelijk
gunstiger dan bij zijn
voorganger.
In het oog springend is de intro
ductie van een aantal nieuwe
motoren. Zo is de Frontera zowel
in de Sport-versie als in de ver
sie met lange wielbasis lever
baar met een direct ingespoten
turbodieselmotor met een
inhoud van 2.8 liter. De nieuwe
Deze autokrant is een bijlage van weekblad
De Bevelander te Goes en verschijnt in principe
één maal per maand.
Frontera Sport 2.0 mag zonder
schroom uiterst gunstig
genoemd worden.
Ook op het benzinefront valt
De Opel Tigra, sinds enkele maanden ook in
Nederland leverbaar, steelt vooral door zijn
flitsende vormgeving de harten van velen. Ook
de echte kenners blijken deze doordachte
coupé bijzonder te kunnen waarderen. Dit mag
worden geconcludeerd uit het feit dat het ont
werp van de Tigra is onderscheiden met de
meest prestigieuze prijs die er op dit vlak bestaat,
de Car Design Award Torino-Piemonte. Het com
mentaar van de jury ten gunste van de Opel Tigra
luidt als volgt: "Dit is een verbluffende 'ego'-auto.
Doordat hij is gebaseerd op de techniek van de
Corsa, is de Tigra niet alleen praktisch maar ook
betaalbaar voor jonge kopers. Hij is compact en han
delbaar als een stadsauto. Aan de andere kant is hij
uitermate geschikt voor lange afstanden op de snel
weg." De Nederlandse belangstelling voor de Opel
rigra mag nog steeds bijzonder groot worden
genoemd. Tot nu toe zijn bij de Opel-dealers reeds 2700
Hgra's besteld, waarvan er inmiddels ruim 1000 op de
lederlandse wegen rondsnorren. Geruggesteund door
dit succes heeft importeur Opel Nederland bij de fabriek
bereikt dat de beschikbaarheid van de Tigra voor dit
kalenderjaar wordt verruimd van 3500 naar 4000 exempla
ren. Op deze manier wordt gepoogd extreme levertijden
'oor te blijven.
Opel Frontera kreeg
ingrijpende face-lift
krachtbron vervangt de 2.3-liter
TD, die tot nu toe overigens uit
sluitend in de Wagon leverbaar
was. De viercilinder diesel is
goed voor 83 kW/113 pk en
levert een machtige trekkracht
van 242 Nm bij slechts 2100 toe
ren. Daarbij belooft de toepas
sing van moderne directe
inspuittechniek een combinatie
van uitstekende prestaties en
een gunstig laag verbruik.
De Frontera komt op al die vlak- zoals die in 1997 van kracht
worden. De viercilinder is
goed voor 85 kW/115 pk bij
5200 toeren en een stevige
trekkracht van 172 Nm bij
Dezer dagen
introduceert
Opel de nieuwe
Frontera. De
auto onderging
een face-lift,
maar werd ook
op tal van ande
re punten ver
beterd, zodat in
feite kan wor
den gesproken
van een nieuwe
auto, aldus
Opel. De
belangrijkste
doelstelling bij
de ontwikkeling
van de nieuwe
Frontera was
het verder ver
beteren van zijn toch al uitste
kende rijeigenschappen, zowel
op gebaande wegen als in het
terrein. Hij is perfect op zijn
plaats tijdens een lange rit over
de snelweg of Autobahn, maar
heeft ook geen enkel probleem
met extreme omstandigheden.
Daarbij maakt het niet uit of er nu
een adembenemende bergpas
in het vooruitzicht ligt, of een
ongebaand pad met diepe spo
ren.
Bij de Nissan 100 NX Sail, die
standaard voorzien is van de
rappe 1.6 liter Twin Cam kracht
bron, wordt de sportiviteit van
deze pittige, compacte sport-
coupé, aangevuld met een
luxueuze uitrusting. Want de
'Sail'-versie van de 100 NX
beschikt standaard over
stuurbekrachtiging, centrale
portiervergrendeling, elek
trisch bediende ramen, elek-
trische bediende buiten
spiegels, getint glas, ach-
terruitewisser en -sproeier,
vier luidsprekers, een
antenne en lichtmetalen
velgen.
De bumpers en de ber-
schermstrips op de flan
ken zijn bovendien in
de kleur van de carros
serie gespoten.
De Nissan 100 NX
Sail is er vanaf
39.995,-.
- >- uit de
>9. Ik
je