Provincie Zeeland
Zeeland
Waterland
Verzuring
Grenadierweg 7, Middelburg
.(Industrieterrein Arnestein).
WOONIDEEËN OM ZO MEE WEG TE LOPEN
uur
COMMISSIES
GELOOGD GRENEN MEUBELEN
BANKSTELLEN
EETHOEKEN
VERLICHTING
LINNENKASTEN
KLEIN MEUBELEN
1-2 PERS. LEDIKANTEN
WANDEN
SALONTAFELS
VELE BURO'S
Bloktijden
i
zijn toegankelijk en welke niet, wanneer is het hoog- of laagwater: op deze vragen
en tal van andere wordt ingegaan in de brochure Zeeland Waterland.
Abdij Nieuws is de
informatierubriek van
de Provincie Zeeland.
Redactie:
Bureau Voorlichting,
Abdij 6, postbus 6001,
4330 LA Middelburg,
telefoon 01180 31392
a.s. donderdag
9.00 uur -
21.00 uur
Hoe is het gesteld met de kwaliteit van het zwemwater, mag iedereen een boot
besturen, is windsurfen overal toegestaan, welke gebieden in de Oosterschelde
Abdij
Nieuws
I
MIDDELBURG/GOES
HOUDT EEN GROTE MAGAZIJN
STUNTVERKOOP
ALLES
ALVE PRIJZEN
Vaak exklusief gemaakt
LET OP HET JUISTE ADRES EN OPENINGSTIJDEN
Deze week het tweede artikel in de serie over Kerend Tij Twee (KT2),
het provinciale milieubeleidsplan. Deze keer gaat het over verzuring. De
artikelen komen uit de brochure Kerend Tij Twee, op hoofdlijnen samen
gevat. De brochure is gratis verkrijgbaar bij het informatiecentrum van
de provincie, Abdij 9 in Middelburg, tel 01180-31400.
In het zuiden van Zeeland is de zu
re neerslag groter dan in het noor
den. Dat is een gevolg van de in
vloed van de Vlaamse
industriegebieden en van de
Vlaamse veehouderijen in de buurt
van de grens. Overigens daalt de
hoeveelheid zure neerslag sinds
1980 als resultaat van de afname
van uitgestoten zwaveldioxyde in
Nederland en het omringende bui
tenland.
De landelijke doelstelling is de zu
re neerslag in het jaar 2000 be
langrijk te hebben teruggedron
gen. Dit zal voor Zeeland
nagenoeg worden bereikt. Aanvan
kelijk waren de verwachtingen po
sitiever, maar jammer genoeg
daalt in het buitenland de uitstoot
te langzaam, terwijl er in Neder
land problemen zijn met stikstof-
oxyde en ammoniak.
Verkeer
De aanpak van het probleem richt
zich op verkeer en vervoer, land
bouw en industrie.
Beperking van de “automobiliteit"
vereist alternatieven, met name
versterking van het openbaar ver
voer. Hiertoe is een vorm van sa
menwerking in het leven geroepen
(Vervoerregio Zeeland), waarbij
overheden en particuliere vervoer
ders samenwerken.
De provincie wil in overleg met de
betrokken partijen beleid ontwikke
len om toch mogelijkheden te heb
ben voor uitbreiding van veehou
derij, zonder dat de milieugrenzen
voor ammoniak worden overschre
den. Uiteraard betekent dit dat de
huidige situatie eerst moet verbe
teren.
Tevens wordt gesteld dat er ge
bieden zijn waar beperkingen gel
den: de Kop van Schouwen en de
Manteling op Walcheren. In het
dekzandgebied bij Sint Jansteen
moet worden voorkomen dat ver
mindering van de ammoniakneer-
slag vanuit België wordt "benut"
om er vanuit Zeeland weer wat bij
te doen.
Verplaatsen van bedrijven met
steun van de overheid mag er niet
toe leiden dat opnieuw moet wor
den gesaneerd.
Het ziet er naar uit dat voor de
meeste natuurgebieden in Zeeland
de neerslag van stikstof onder het
kritieke punt blijft, maar de bood
schap blijft de hoeveelheden zo
laag mogelijk te houden.
De verzurende neerslag vanuit de
industrie wordt voornamelijk aan
gepakt met vergunningen in de
hand èn afspraken die vrijwillig tot
stand zijn gekomen tussen indus
trie en overheid. Aangestipt wordt
dat energiebesparing in huishou
dens ook leidt tot minder verzu
ring.
Zeer Zeeuws is dat de scheep
vaart een bijdrage van beteke
nis levert aan het gehalte zwa
veldioxyde en stikstofoxyde in
de buitenlucht. Realiteit is dat
de provincie hierover niets
heeft te vertellen omdat dit
een (inter)nationale kwestie is.
Oosterschelde
De Oosterschelde is een weids en
open water waar sportieve water
sporters goed uit de voeten kun
nen. Bij natuurliefhebbers is het
gebied bekend om zijn flora en
fauna. Er is een grote verschei
denheid aan diersoorten. Vis komt
er paaien, er liggen rijke voedsel-
gebieden voor vogels en er leven
zeehonden. Onder meer schorren,
slikken en platen, enkele geulen
en inlagen binnen de dijken zijn
aangewezen als natuurmonument.
Vandaar dat de toegang aan
regels is gebonden. In grote
lijnen geldt dat Roggenplaat
en Middelplaat in het westen
en het noordelijk deel van de
centraal gelegen Vondelingen
plaat verboden gebied zijn.
De rest van de Vondelingenplaat,
de slikken van Dortmans en Van
Viane en het Verdronken land van
Zuid-Beveland zijn beperkt toegan
kelijk, d.w.z., buiten de laagwater-
periode is het bevaren of ankeren
toegestaan.
Wie lamsoor en zeekraal willen
snijden op de schorren heeft een
Dat Zeeland een prachtig water-
sportgebied is, is bekend tot ver
buiten de landsgrenzen. Om dat in
stand te houden en ook de belan
gen van onder meer natuur,
scheepvaart en visserij
te waarborgen, gelden tal van re
gels. In de brochure Zeeland Wa
terland is alles op een rij gezet.
Kleurrijke kaarten van de belang
rijkste gebieden verduidelijken de
regelgeving.
vergunning nodig. De vergunnin
gen kunnen aan het begin van het
jaar worden aangevraagd bij de
gemeenten rond de Oosterschel
de. Bij het Consulentschap NBLF
(Natuur, Bos, Landschap en Fau
na) van het ministerie van land
bouw, natuurbeheer en visserij in
Goes, tel 01100-37911, zijn fol
ders en kaarten van het natuurmo
nument verkrijgbaar.
Met een oppervlakte van 11.000
ha. water is het Grevelingenmeer
het grootste zoutwatermeer van
West-Europa. Om rust en veilig
heid te bevorderen geldt voor mo
torboten als algemene regel een
maximum snelheid van 9 km/uur.
In een beperkt aantal aangewezen
gebieden is een maximum snel
heid van 20 km/uur toegestaan.
Zwemwater
Langs de boorden van de Wester-
schelde is de kwaliteit van het
zwemwater aanvaardbaar. In ver
band met de veiligheid echter is
het niet verantwoord te zwemmen
in een gebied aan beide zijden van
de monding van het Kanaal
Gent/Terneuzen. Voor het Sloege-
bied, het Verdronken Land van Se-
aftinge en het Schelde-Rijnkanaal
zijn geen typeringen afgegeven.
Het water van het Veerse Meer en
langs de oevers van Oosterschel
de en Grevelingen is zonder meer
geschikt zwemwater. Dat geldt
ook voor het kustwater van de
Noordzee.
Calamiteiten daargelaten is de
Zeeuwse Noordzeekust op dit
moment het schoonste stukje
Noordzee tussen Het Kanaal
en Denemarken.
Varen
Niet iedereen mag zo maar in een
boot stappen om een eindje te va
ren. Voor het besturen van een
schip geldt in zijn algemeenheid
een leeftijd van tenminste 16 jaar.
Deze leeftijd geldt niet voor be
stuurders van een zeilschip tot 7
meter, een kano of roeiboot en
voor een klein open motorschip
korter dan 7 meter dat niet harder
kan dan 13 km/uur. Voor dit
laatstgenoemde schip geldt een
minimum leeftijd van 12 jaar. Be
stuurders van snelle motorboten
De vergadering van de staten
commissie is in de statenzaal
van het provinciehuis in Mid
delburg, Abdij 10. De commis
sie vergadert in het openbaar
en begint met spreekrecht
voor het publiek; dat betekent
dat wie dat wil het woord kan
voeren over een van de agen
dapunten om op die manier de
statenleden op de hoogte te
stellen van zijn of haar me
ning.
De agenda en de stukken liggen
ter inzage in het informatiecen
trum van de provincie, Abdij 9 in
Middelburg.
nieuwe dienstregeling voor de trei
nen is ingevoerd. Dit heeft tot ge
volg dat de intercity-trein naar Am
sterdam CS vijf minuten later
vertrekt en dat er geen intercity-
trein meer rijdt om iets over
21.00 en 22.00 uur. Vandaar dat
voor beide bruggen de bloktijden
rond 21.00 en 22.00 uur vervall-
len.
Maandag 27 juni is er een ex
tra vergadering van de staten
commissie welzijn. De verga
dering begint om 19.00 uur.
De volgende onderwerpen staan
op de agenda: een brief van gede
puteerde Dijkwel over de rapporta
ge van Accadi, Vlissingen, en het
controlerapport van Moret, Ernst
en Young uit Middelburg over de
jaarrekeningen 1990, 1991 en
1992 van de Stichting Rusthuizen
der Gereformeerde Gemeenten in
Zeeland, een notitie over het rap
port van de commissie Welschen,
brief GS over het kantoor van de
zorgcoördinator Humanistische
Stichting Jacob Roggeveen in Mid
delburg, verslag ouderenbeleid
1990 t/m 1993 en financiën van
de G.R. Zeeuwse Bibliotheek (jaar
rekening en verslag 1993, jaar
plan 1994, begroting 1995 en de
meerjarenraming).
Milieu- en kostenbewust
vervaardigd, gepresen
teerd en verpakt
Direkt meenemen van
voorverpakte artikelen
Voor ruim 40
T rendhopper-zaken
tegeljik ingekocht
Eenvoudig zelf
te monteren
Zelf kiezen en
combineren
Dus ook altijd
voordeliger
De bedienings- en bloktijden-
regeling voor de Stationsbrug
in Middelburg en de Draaibrug
is Souburg is aangepast.
De tijden waarop de scheepvaart
geen doorvaart krijgt en de brug
gen alleen beschikbaar zijn voor
het wegverkeer, de zogeheten
bloktijden, verschuiven ongeveer
drie minuten.
De nieuwe bloktijden bij de Sta
tionsbrug in Middelburg zijn van
.54 tot .06 en van .22 tot .30.
Bij de draaibrug in Souburg zijn de
bloktijden van .59 tot .05.
De wijziging is nodig omdat er een
moeten tenminste 18 jaar zijn.
Een klein vaarbewijs is verplicht
voor het besturen van zeil- en mo
torboten die langer zijn dan 7 me
ter en voor motorboten die sneller
kunnen dan 20 km/uur.
Op de Westerschelde geldt het
Scheepvaartreglement Wester
schelde. Ook voor het Kanaal van
Gent naar Terneuzen geldt een
apart reglement. Voor de overige
Zeeuwse wateren is het Binnen
vaart Politiereglement van toepas
sing. Wie ergens vaart, moet het
voor dat gebied geldende vaarre-
glement aan boord hebben. Het
varen met kleine open vaartuigen
is de bekende uitzondering op de
regel. Voor verdere bijzonderhe
den over het vaarwater is het
raadzaam de ANWB-almanakken
voor watertoerisme te raadple
gen.
De brochure Zeeland Waterland
bevat voorts informatie over duik
sport, sportvissen, windsurfgebie-
den en strand. Tal van nuttige
adressen en een overzicht van al
lerlei voorzieningen completeren
het boekwerkje.
De brochure is in het Neder
land en het Duits verschenen,
wordt verspreid door de pro
vinciale VW en is tevens ver
krijgbaar bij het informatie
centrum van de provincie,
Abdij 9 in Middelburg, tel.
01180-31400.
De grote verzuurders van bo
dem, grond- en oppervlakte
water zijn zwaveldioyde (SO2),
stikstofoxyden (NOJ enb am
moniak (NH3). Ze hebben
rechtstreekse, schadelijke ge
volgen voor het grondwater en
de vegetatie.
De industrie, elektriciteitscentrales
en het wegverkeer zijn de voor
naamste bronnen van stikstofoxy
de. Industrie en elektriciteitscen
trales zorgen ook voor
zwaveldioxyde in de lucht.
De landbouw -als producent en
verspreider- tekent voor ammo
niak.
Zwaveldioxyde en stikstofoxyde
worden over grote afstanden door
de lucht verspreid. Zeeland ont
vangt een portie van elders, maar
levert andersom ook z'n bijdrage.
Bij ammoniak is het anders: het
komt dichter bij de grond vrij en
verspreidt zich daardoor niet zo
ver.