Als u de in deze
u
Ford Escort GT:
stijlvol en sportief
Aantal verbeteringen
voor de Seat Terra
autokrant genoemde
autobedrijven in
't oog houdt zit
altijd goed!
Opel neemt compacte
coupé in produktie
Prijzen bekend van nieuwe
Opels met grijs kenteken
Concept 1: een studiemodel
van Volkswagen in de USA
Airbag en ABS standaard
op alle Renaults Safrane
Toyota in 1993 opnieuw
kampioen merkentrouw
Nieuw bij Nissan: de
Serena Van en Cargo
f
I
I
24-Uurs Hulpdienst voor
Volkswagen bedrijfswagens
Groeiende markt bij
Citroën voor onderdelen
en accessoires
MS
MBH
Tigra: veilig en milieuvriendelijk
I J
F
Van Toyota-kopers ruilde 79,08% een Toyota in
Woensdag 30 maart 1994
42
DE BEVELANDER
Dienstverlening
Keuze: 90 of 105 pk
I
Procedure
Kosten
1
ml.
i
der ge-
Bij de foto:
Een
■9
1 ^3
Wanneer het nodig is om de
De Escort GT is leverbaar op de
carrosserieversies 3-deurs en 5-
was
en-
dat
in
en
OPEL COMBO
De voornaamste Opel-attractie
op de RAI werd gevormd door
zie zojuist geïntroduceerde Com
bo. Deze uiterst ruimtelijke en
bovendien zeer veilige en com
fortabele variant op de jongste
Opel Corsa maakte op de be-
Om de Renault Safrane op het
gebied van de passieve en actie
ve veiligheid op een nog hoger
niveau te brengen, zijn vanaf he
den alle huidige modellen - met
uitzondering van de Safrane Ma-
noir - standaard voorzien van
een airbag en een anti-blokkeer
remsysteem (ABS). Ook worden
alle versies sinds kort voorzien
van vergrendelbare hoofdsteu
nen op de voorstoelen, zodat de
ze in noodsituaties niet zakken
of kantelen.
Het toevoegen van een airbag
en ABS aan het RN-
uitrustingsniveau heeft slechts
staan veiligheid en milieuvrien
delijkheid ook in deze Opel op
hoog niveau.
De Tigra wordt aangedreven
door de 1,6 liter Ecotec-
zestienkleppenmotor (80 kW/109
pk), bekend om zijn hoge koppel
reeds bij lage toerentallen en
een voortreffelijk brandstofver-
klassieke en betrouwbare de-
signfilosofie beantwoorden. De
instrumenten zijn lichtgevend
waardoor de ogen worden
gespaard. Alle informatie die
van belang is voor de chauffeur,
is afleesbaar van één rond dis
play met een snelheidsmeter,
een indicatie voor de motortem-
peratuur en het brandstofpeil en
daarnaast een controlelampje
voor de koplampen. In de Con
cept 1 is een stereo-installatie
met radio en CD-speler en zes
luidsprekers ingebouwd. Tot de
uitrusting behoren bovendien
een automatische versnellings
bak, airconditioning, een inte-
Bij pech of schade wordt het
06-nummer gebeld en men
vertelt waar men staat en wat
het probleem is. Vaak kan
het probleem telefonisch
worden verholpen. Is dit niet
het geval, dan belt de Hulp-
dienstcentrale onmiddellijk
een Volkswagen bedrijfswa
gendealer in de buurt. Deze
komt snel naar de locatie
toe. Indien mogelijk worden
de benodigde, originele VW-
onderdelen meteen meege
nomen, zodat de eventuele
reparatie snel en vakkundig
kan worden uitgevoerd.
auto’s technisch gecompliceer
der geworden, zodat ze voor on
derhoud en reparaties eerder
dan voorheen bij de merk-dealer
worden aangeboden.
Niet alleen voor onderdelen,
maar ook voor accessoires
wendt de klant zich steeds vaker
tot de Citroën-dealer die over de
benodigde vakkennis en een
compleet assortiment beschikt.
De volumestijging in de periode
1988/1993 bedroeg 77%.
De logistiek in het Oosterhoutse
onderdelen distributiecentrum
van Citroen is verder geautoma
tiseerd, hetgeen een aanzienlij
ke rendementsverbetgering ten
gevolge had. Bijna 99% van de
bestellingen is direct uit voor
raad leverbaar, terwijl de voor-
raadduur sinds 1988 is
gehalveerd tot ruim 11A maand
(1,28). De daarmee verband
houdende kostenverlaging heeft
een gunstige invloed op de con
sumentenprijzen.
DIJ Uw UGII UUI
bruiksmogelijkheden van het
interieur van de Opel Combo.
geringe gevolgen voor de prijs.
De Safrane RT-uitvoeringen - die
al standaard over ABS beschik
ken - zijn verrijkt met een airbag,
waarbij de Safrane RT 2.2 Vi en
RT V6i niet in prijs zijn verhoogd.
Met de aanvullingen op de stan
daarduitrusting wordt het veilig
heidspakket van de Safrane
verder uitgebreid. Daarin zitten
al de verstevigingsprofielen in
de portieren en de gordelspan-
ners. Verder maakten de eigen
schappen op het gebied van de
actieve veiligheid - zoals wegge
drag, besturing en remmen - de
Renault Safrane al tot één van
OPEL ASTRA 3-DEURS VAN
Deze opvolger van de succes
volle Astra Van is voortaan voor
zien van een verhoogd kunststof
dak, een cabinehemel met afge
werkte rand, een verlijmd laag
schot achter de voorstoelen en
Opel heeft dezer dagen de prij
zen bekend gemaakt van zijn
modellen met grijs kenteken.
Daaronder de nieuwe modellen,
die vorige maand werden gepre
senteerd tijdens de Bedrijfsauto-
Rai. Voor de goede orde: de ge
noemde prijzen zijn exclusief
BTW.
er immers op worden geba
seerd. Voorts zijn tevreden klan
ten nog steeds de beste
reclamemakers voor een merk.
En een hoog klantentrouw-
percentage is ook een stimulans
voor de gehele aftersalesorgani-
satie. Niet voor niets wordt altijd
gezegd: ”de eerste auto wordt in
de showroom verkocht, de twee
de in de werkplaats”. Uiteraard
speelt hier bij Toyota de uitmun
tende technische kwaliteit ook
een rol van belang. Het merk
staat er immers al jaren om be
kend auto’s te bouwen die qua
betrouwbaarheid tot de absolute
top behoren.
Hoewel in 1993 de autoverkoop
met circa 100.000 stuks daalde
en de concurrentie hevig was,
slaagden Toyota-importeur
Louwman Parqui B.V. en haar
dealers er in het marktaandeel
van Toyota sterk te vergroten van
Seat heeft sinds de Bedrijfsauto-
RAI in 1992 zijn Terra op een
aantal punten verbeterd. Dat
was te zien tijdens de dezer da
gen gehouden show van be
drijfsauto’s in de Amsterdamse
Rai. Als voorheen kan de Terra
geleverd worden meteen 903 cc
benzinemotor of 1398 cc-diesel,
beide in combinatie met een vijf-
versnellings transmissie, die na
genoeg gelijke prestaties leve
ren. Met dien verstande uiter
aard dat de terra diesel een nog
lager brandstofverbruik heeft
dan de benzineversie (gemid
deld ECE-verbruik 6 1/100 km,
benzineversie 7 1/100 km).
Nieuw is dat de benzineversie
nu als optimaal schoon geldt
door toepassing van een gere
gelde katalysator, gekoppeld aan
een nieuwe elektronisch
gestuurde carburateur. Andere
wijzigingen betreffen een nieu-
len nodig waren om dit model
aan de niewste eisen te luiten
voldoen.
Het concept van de Ter
ra vindt inmiddels steeds meer
navolging: een auto die voor de
helft personenauto is, met het
daarbij behorend comfort en uit
rustingsniveau, en voor de an
dere helft een ware bedrijfsauto
met omvangrijke, optimaal te be
nutten laadruimte. De hoge en
brede bestelwagen-opbouw van
de Terra biedt een volume van
2450 dm3 en een praktische
dubbele achterdeur met een
maximale laadopening van 125
cm hoog en breed. In verband
met de nieuwe wettelijke eisen is
tussen laadruimte en cabine een
laag schot aangebracht. De
maximale maten van de laad
ruimte zijn 165 x 122 x 134 cm,
het laadvermogen bedraagt 460
tot 480 kg.
geleden
nieuw i
model
senteerd.
betreft de Con
cept 1. De Con
cept 1 bestaat
van opzij beke
ken uit drie ci
lindervormen.
Twee daarvan
bevinden zich
op de plaats
van de wielen
en de derde
vormt de passa
giersruimte.
Agressieve lijnen ontbreken aan
de auto. De lijnen suggereren
ook geen snelheid. De auto is
zodanig ontworpen dat de motor
voorin kan worden geplaatst en
twee airbags, een bescherming
tegen aanrijding in de flank en
ABS kunnen worden geïnte
greerd. De 2-deurs Concept 1 is
1500 mm hoog, 3824 mm lang
en 1636 mm breed en biedt
ruimte aan vier volwassenen. De
bodemvrijheid vóór en achter is
respectievelijk 178 mm en 241
mm. Bij de vormgeving van de
interieur-elementen zijn alleen
rechte lijnen en bolvormen ge
bruikt, die aan de eenvoudige,
De Nederlandse Volkswagen
bedrijfswagendealers heb
ben de handen inéén gesla
gen voor een landelijke
24-uurs Hulpdienst. Alle be
zitters resp. berijders van
Volkswagen bedrijfswagens
in Nederland kunnen in het
geval van pech of schade
met ingang van heden een
gratis 06-nummer bellen. Dit
telefoonnummer is 24 uur
per dag, 365 dagen per jaar
bereikbaar.
de veiligste auto’s in zijn klasse.
Het gamma van de Renault Saf
rane start nu bij f 49.825,- voor
de onlangs geïntroduceerde
Safrane Manoir 2.2i en Safrane
Manoir 2.1dT (beide zonder ABS
en airbag). De Safrane RN 2.2i
(mét ABS en airbag) staat voor
f 54.325,- in de prijslijst, terwijl
de Safrane RN 2.1dT leverbaar
is vanaf f 60.595,- en de RT 2.2
Vi vanaf f 68.225,-.
Het abonnement op de Hulp
dienst is kosteloos. Alleen de
kosten voor reparaties en ge
leverde diensten, zoals bij
voorbeeld kosten voor een
leenauto, worden in rekening
gebracht. Reparaties en
diensten die binnen de ga-
rantiebepalingen van de
auto vallen, worden normaal
volgens de voorwaarden af
gewikkeld. Met de 24-uurs
Hulpdienst voor Volkswagen
bedrijfswagens kan zelfs bui
ten de werkplaats worden
gerekend op de kwaliteit van
de Volkswagen service.
Sinds 1988 is het verkoopvolu-
me van originele Citroen onder
delen en accessoires
spectaculair gestegen. Over de
afgelopen zes jaar steeg de
bruto-afname per auto in volume
met maar liefst 53%.
Dit uitstekende resultaat in een
tijd waarin de auto kwalitatief
steeds beter wordt en daardoor
minder onderhoud vergt, is het
gevolg van alert reageren op de
markt met een zo concurrerend
mogelijke prijs-/kwaliteitsverhou-
ding, acties in samenwerking
met de dealerorganisatie en uit
breiding van het aanbod, alsme
de een nieuwe tendens in het
koopgedrag van de cliënten.
Naar aanleiding van dit laatste
punt hebben marktstudies aan
getoond dat de consument on
derdelen vaker bij de
Citroën-dealer koopt, meer
eisen stelt op het gebied van de
kwaliteit en bereid is voor origi
nele onderdelen een redelijke
prijs te betalen. Daarnaast zijn
deurs, alsmede als Clipper. Om
begrijpelijke redenen is deze
laatste niet voorzien van de
bescheiden, maar zeer effectie
ve spoiler op de achterklep.
Motorisch is er voor de Escort
GT de keuze uit twee van Fords
moderne 16-kleps Zetec-moto-
ren: die met 90 of die met 105 pk.
Beide geven ze de GT uitsteken
de prestaties bij een bescheiden
brandstofverbruik. Voor de
Escort GT kan uit een zeer ruim
kleurenpalet worden gekozen,
waarbij het opvallende Fleurie
Red exclusief is voor deze aan
trekkelijke uitvoering. Specifiek
voor de GT zijn ook de in de car-
rosseriekleur gespoten buiten
spiegels en het getinte glas rond
om. Het comfort en de veiligheid
worden verder gediend door de
standaard stuurbekrachtiging.
Als optie zijn ABS, airconditio
ning, glazen schuif/kanteldak,
een airbag aan passagierszijde
en elektrische bediende portier
ramen en buitenspiegels lever
baar, alsmede Fords - in deze
klasse unieke - snelwerkende
elektrische voorruitverwarming,
in combinatie met verwarmde
ruitespoeiers. De nieuwe Escort
GT kost als 3-deurs met de 90-
pk motor 33.690,-. De versies
met 105 pk zijn 2.000,- duur
der.
Van de in Europa gebouwde Nis
san Serena vierden liefst twee
’grijze’ versies hun debuut in
Amsterdam. De van de per
sonenuitvoering afgeleide ’VAN’
is reeds geruime tijd verkrijg
baar, maar moest een aantal wij
zigingen ondergaan om onder
'grijze vlag’ te kunnen blijven va
ren. De ’Cargo’ is daarentegen
een geheel nieuw model, dat
specifiek werd ontwikkeld door
de Spaanse Nissanfabriek om te
kunnen voldoen aan de eisen
die het Europese bedrijfsleven
aan een moderne bestelauto
stelt.
De Nissan Serena is, ongeacht
de gekozen versie, een uiterst
multifunctioneel produkt. Ruim
te voor elke activiteit, daar draait
't om bij de Serena. De op basis
van de luxueus ingerichte
personenauto-versie ontwikkel
de Van wordt vanaf de
Bedrijfsauto-RAI geleverd met
een gering verhoogd dak en een
30 centimeter laag tussenschot,
om vrijstelling van BPM te waar
borgen. De verhoging van het
dak is bijzonder en wordt door
Nissan ’Rooftop’ genoemd. De
’ingreep’ in het dak vindt plaats
ter hoogte van de railings, waar
door een esthetisch verantwoord
eindprodukt ontstaat. De Roof
top is zó geplaatst, dat een
schuif/kanteldak gemonteerd
kan worden. Hierdoor kan de
Rooftop ook aan reeds bestaan
de auto’s worden toegevoegd.
De Nissan Serena Cargo is een
geheel nieuwe bedrijfsauto. Hij
komt weliswaar in grote lijnen
overeen met de ’gewone' Sere
na, maar werd toch afzonderlijk
daarvan ontwikkeld. De Serena
Cargo, die overigens ook met
Rooftop wordt geleverd, is een
bestelauto zonder franje. Dat uit
OPEL ASTRA 5-DEURS VAN
Deze uitvoering is gebaseerd op
de zeer populaire Astra Station
wagon, en ziet er ook vergaand
zo uit. De achterste zijruiten zijn
conform de wetgeving volledig
geblindeerd, maar de aanblik is
nog steeds acceptabel door de
zogeheten ’Glass Look’. Ook
hier is een kunststof dak toege
past, inclusief cabinehemel met
afgewerkte rand en een 30 cm
hoog schot achter de. voorstoe
len. De verlengde laadvloer is
bekleed met een mat en uiter
aard is ook deze Astra standaard
voorzien van stuurbekrachti
ging. Prijzen: f 26.579,- voor de
1.4i en f 26.800,- voor de 1.7 D.
Overigens is de Astra 5-deurs
Van ook leverbaar met 1,6 liter
en 1,8 liter benzinemotor (prijzen
respectievelijk f 27.191,- en
f 27.928), terwijl de top van het
gamma wordt gevormd door de
bijzonder vlotte en zuinige 1.7
turbodiesel. Deze versie staat
voor f 28.460,- in de prijslijst.
OPEL MONTEREY VAN
Het gaat hier om de lange versie
van de Monterey, met de
55-deurs LTD als basis. Ook hier
zijn de achterste zijruiten volle
dig geblindeerd en voorzien van
’Glass Look’. Achter de voorstoe
len is een kunststof tussenschot
over de volle wagenhoogte ge
plaatst. Dit schot is aan beide zij
den gestoffeerd en voorzien van
een ruit. De vlakke laadvloer is
verlengd en er ligt een mat op.
De prijs van de 3.2 V6 bedraagt
f 61.311,-, de 3.1 TD kost
f 60.885,-.
/i s
bruik. Tot de technische
hoogstandjes van de Tigra beho
ren een volledig geïntegreerd
veiligheidssysteem, bestaande
uit full-size airbags, gordelspan-
ners en anti-duikprofielen op de
voorsioelen en beschermprofie-
len in de portieren.
In het Design
center van
Volkswagen in
Simi Valley (Ca-
lifornië) is kort
een
studie-
gepre-
het
Met de nieuwe Escort GT ver
wijst Ford op ingetogen wijze
naar de sportieve successen die
de Escort Cosworth boekt in de
internationale rally's. Maar
anders dan bij deze topsporter,
die geheel en al prestatiegericht
is (zoals bleek tijdens de met
overmacht overwonnen Ralley
Monte Carlo), valt aan het exteri
eur van de Escort GT de luxe en
het comfort af te lezen die het
interieur biedt. Het meest opval
lende uiterlijke kenmerk van de
Escort GT is de fraaie, aan de
eveneens zeer sportieve XR3i
ontleende voorbumper, die
geheel in de carrosseriekleur is
gespoten, geïntegreerde mist
lampen en knipperlichten omvat,
plus extra luchtinlaten en een
glanzend zwarte inlegstrip. Aan
de voorzijde vallen tevens de
koplampglazen met daarin opge
nomen vérstralers op. De
wagenflanken zijn gesierd door
stootstrips met eenzelfde inleg in
zwarte glanslak als in de bum
pers. Verder heeft de Escort GT
extra brede 185/60 banden om
14-inch velgen met wieldeksels
van een exclusief design.
ging op alle versies), veel
veiligheid (verstevigingsbalken
in de voorportieren), veel ruimte
(laadvolume 3,5 kubieke meter)
en, niet te vergeten, veel uitvoe
ringen (benzine of diesel, een of
twee zij-schuifdeuren en ver
schillende luxe-niveaus). Nissan
levert de Serena VAN met, naar
keuze, twee benzinemotoren (1,6
of 2,0) of een tweeliter dieselmo
tor. De Serena Cargo is er met
de 1,6 liter benzine- of de 2,0 liter
dieselmotor.
Een hoge merkentrouw van
klanten is voor elke auto-
importeur van het grootste be
lang. De strategie en bijvoor
beeld ook het inkoopbeleid
binnen een organisatie kunnen
5,12% in 1992 naar 6,1% in 1993.
Daarmee werd Toyota het meest
succesvole Japanse merk in ons
land. Aan de vooravond van de
dertigjarige aanwzigheid van
Toyota in ons land, dit jaar, is dat
een goede uitgangspositie voor
meer succes. Twee aspecten
zijn daarbij nog van belang. Ten
eerste: Toyota opereert steeds
suc^esvoller in de zakelijke
markt, met vooral de Europese
Carina E, de Corolla en de Cam
ry. Ten tweede: de unieke mobili-
teitsgarantie van Toyota
bestaande uit 3 jaar garantie
(conform onze bepalingen) en 3
jaar Toyota Eurocare met gratis
internationale hulpverlening kan
het vertrouwen in het merk al
leen maar versterken. Succes
op twee fronten derhalve. De
Toyota organisatie zal er alles
aan doen om er een "continuing
story” van te maken.
PONTIAC TRANS SPORT VAN
De ’grijze’ versie van de Pontiac
Trans Sport laat qua uitvoering
veel overeenkomsten zien met
de hierboven beschreven Opel
Monterey. Blindering met ’Glass
Look’, over de volle wagenhoog
te een tweezijdig bekleed tus
senschot van kunststof met ruit
achter de voorstoelen en een
vlakke laadvloer met mat. De
prijzen (uiteraard excl. BTW) be
dragen f 42.298,- voor de 2.3i
16V, f 44.000,- voor de 2.3i 16V
met pluspakket en f 51.430,-
voor de 3.8i V6. Alle Pontiac
Trans Sport zijn standaard voor
zien van een airbag aan
bestuurderszijde.
t
drijfswagententoonstelling in di
verse uitvoeringen zijn entree.
Het actieve prijspeil van de
Combo is sinds de eerste aan
kondiging ongewijzigd geble
ven. Voor de volledigheid de
precieze bedragen die voor de
drie verschillende versies in re
kening worden gebracht:
f 17.013,- voor de 1.4i, f 17.621,-
voor de 1.4 Si en f 18.698,- voor
de 1.7D.
rieur met lederen bekleding met
kleine gaatjes, volledig verstel
bare voorstoelen en tapijt op de
bodem. Concept 1 is een typisch
auto-concept voor de jaren ne
gentig, dat voor iedereen ge
schikt is. Concept 1 is een
studiemodel dat model staat
voor de basiswaarden van een
Volkswagen. Iedereen kan erin
worden gezien, niemand hoeft
zich er voor te schamen. Volks
wagen heeft altijd garant
gestaan - en staat dat nog
steeds - voor eenvoud, eerlijk
heid, betrouwbaarheid en
uniekheid.
we interieurbekleding en geak-
tualiseerd front met witte
richtingwijzers. Onveranderd is
de complete aankleding. Met on
der meer stoffen bekleding op
stoelen en plafond van de cabi
ne, een kaartenvak in het linker
portier en een handige, zeer rui
me aflegplank in het dashboard.
Standaard worden verder onder
meer geleverd: ruitewissers met
interval, achterruitverwarming,
verlichting in de laadruimte, af
sluitbare tankdop en een baga
gerek op het cabinedak. Wat
betreft de prijzen, verdient ook
aandacht dat de meerprijs van
de Terra D tegenover de
benzine-uitvoering uiterst be
scheiden uitvalt (f 900,- ex
BTW). Terwijl de Terra in het al
gemeen al tot de goedkoopste
bedrijfswagens blijft behoren,
mede doordat vrijwel geen prijs
verhogende speciale maatrege-
een mat op de vlakke laadvloer.
Net als alle andere Astra’s heeft
ook de 3-deurs Van standaard
stuurbekrachtiging en het totale
Opel veiligheidspakket, inhou
dende dubbele beschermings-
balken in de portieren,
gordelspanners en anti-
duikprofielen in de stoelen en
hoogteverstelbare veiligheids
gordels. De prijzen zijn vast
gesteld op f 24.481,- voor de
1.4i, f 25.094,- voor de zeer
schone 1.6i en f 24.715,- voor de
1.7D.
De Tigra, Opels
nieuwe com
pacte coupé,
debuteerde dit
najaar als stu
diemodel op de
autoshows
Frankfurt
Londen. De ont
vangst door het
publiek
dermate
thousiast,
Opel nu defini
tief heeft beslo
ten om de Tigra
in serie te gaan
fabriceren. De
produktiestart
zal eind 1994
plaatsvinden in
de fabriek te Sa
ragossa.
Reacties op het studiemodel
toonden aan, dat het publiek
grote interesse heeft in Opeis
concept van een compacte 2+2
coupé. De Tigra wordt gekarak
teriseerd door zijn gedistingeer
de vormgeving, aanstekelijke
rijeigenschappen en een aan
trekkelijk prijskaartje. Bovendien
auto in een Volkswagen
werkplaats te herstellen, dan
kan er eventueel ook nog
voor vervangend vervoer
worden gezorgd. Tevens kan
de auto, indien noodzakelijk,
naar de eigen Volkswagen
bedrijfswagendealer worden
gebracht. Contante afreke
ning is in veel gevallen niet
nodig. Tot een bepaald be
drag kan de eigen dealer
borg staan voor de te maken
kosten. De rekening wordt
de klant dan achteraf door
de eigen dealer toegestuurd.
Ruim 79% van de mensen die
vorig jaar een nieuwe Toyota
kochten en daarbij een auto in
ruilden, verruilden hun oude
Toyota voor een nieuwe. Zij wa
ren over hun auto en de organi
satie erachter zo tevreden dat zij
opnieuw voor Japans meest
succesvolle merk kozen. Met dit
zeer hoge percentage trouwe
klanten realiseerde Toyota bij de
particuliere registraties de hoog
ste merkentrouw bij de volume-
merken in ons land. Niet één
collega in de marktsegmenten
warin Toyota actief is wist de
merkentrouw van de Toyota-
rijders te benaderen.
zich in het functioneel ingerichte
interieur en in het ontbreken van
(geblindeerde) achterzijruiten.
(zie foto). Voor beide BPM-vrije
grijs-kentekenversies van de
Nissan Serena gelden moderne
waarden: veel comfort (onder
meer standaard stuurbekrachti-
FLW
«a—r
TB’