Als u de in deze u Ford Escort GT: stijlvol en sportief Aantal verbeteringen voor de Seat Terra autokrant genoemde autobedrijven in 't oog houdt zit altijd goed! Opel neemt compacte coupé in produktie Prijzen bekend van nieuwe Opels met grijs kenteken Concept 1: een studiemodel van Volkswagen in de USA Airbag en ABS standaard op alle Renaults Safrane Toyota in 1993 opnieuw kampioen merkentrouw Nieuw bij Nissan: de Serena Van en Cargo f I I 24-Uurs Hulpdienst voor Volkswagen bedrijfswagens Groeiende markt bij Citroën voor onderdelen en accessoires MS MBH Tigra: veilig en milieuvriendelijk I J F Van Toyota-kopers ruilde 79,08% een Toyota in Woensdag 30 maart 1994 42 DE BEVELANDER Dienstverlening Keuze: 90 of 105 pk I Procedure Kosten 1 ml. i der ge- Bij de foto: Een ■9 1 ^3 Wanneer het nodig is om de De Escort GT is leverbaar op de carrosserieversies 3-deurs en 5- was en- dat in en OPEL COMBO De voornaamste Opel-attractie op de RAI werd gevormd door zie zojuist geïntroduceerde Com bo. Deze uiterst ruimtelijke en bovendien zeer veilige en com fortabele variant op de jongste Opel Corsa maakte op de be- Om de Renault Safrane op het gebied van de passieve en actie ve veiligheid op een nog hoger niveau te brengen, zijn vanaf he den alle huidige modellen - met uitzondering van de Safrane Ma- noir - standaard voorzien van een airbag en een anti-blokkeer remsysteem (ABS). Ook worden alle versies sinds kort voorzien van vergrendelbare hoofdsteu nen op de voorstoelen, zodat de ze in noodsituaties niet zakken of kantelen. Het toevoegen van een airbag en ABS aan het RN- uitrustingsniveau heeft slechts staan veiligheid en milieuvrien delijkheid ook in deze Opel op hoog niveau. De Tigra wordt aangedreven door de 1,6 liter Ecotec- zestienkleppenmotor (80 kW/109 pk), bekend om zijn hoge koppel reeds bij lage toerentallen en een voortreffelijk brandstofver- klassieke en betrouwbare de- signfilosofie beantwoorden. De instrumenten zijn lichtgevend waardoor de ogen worden gespaard. Alle informatie die van belang is voor de chauffeur, is afleesbaar van één rond dis play met een snelheidsmeter, een indicatie voor de motortem- peratuur en het brandstofpeil en daarnaast een controlelampje voor de koplampen. In de Con cept 1 is een stereo-installatie met radio en CD-speler en zes luidsprekers ingebouwd. Tot de uitrusting behoren bovendien een automatische versnellings bak, airconditioning, een inte- Bij pech of schade wordt het 06-nummer gebeld en men vertelt waar men staat en wat het probleem is. Vaak kan het probleem telefonisch worden verholpen. Is dit niet het geval, dan belt de Hulp- dienstcentrale onmiddellijk een Volkswagen bedrijfswa gendealer in de buurt. Deze komt snel naar de locatie toe. Indien mogelijk worden de benodigde, originele VW- onderdelen meteen meege nomen, zodat de eventuele reparatie snel en vakkundig kan worden uitgevoerd. auto’s technisch gecompliceer der geworden, zodat ze voor on derhoud en reparaties eerder dan voorheen bij de merk-dealer worden aangeboden. Niet alleen voor onderdelen, maar ook voor accessoires wendt de klant zich steeds vaker tot de Citroën-dealer die over de benodigde vakkennis en een compleet assortiment beschikt. De volumestijging in de periode 1988/1993 bedroeg 77%. De logistiek in het Oosterhoutse onderdelen distributiecentrum van Citroen is verder geautoma tiseerd, hetgeen een aanzienlij ke rendementsverbetgering ten gevolge had. Bijna 99% van de bestellingen is direct uit voor raad leverbaar, terwijl de voor- raadduur sinds 1988 is gehalveerd tot ruim 11A maand (1,28). De daarmee verband houdende kostenverlaging heeft een gunstige invloed op de con sumentenprijzen. DIJ Uw UGII UUI bruiksmogelijkheden van het interieur van de Opel Combo. geringe gevolgen voor de prijs. De Safrane RT-uitvoeringen - die al standaard over ABS beschik ken - zijn verrijkt met een airbag, waarbij de Safrane RT 2.2 Vi en RT V6i niet in prijs zijn verhoogd. Met de aanvullingen op de stan daarduitrusting wordt het veilig heidspakket van de Safrane verder uitgebreid. Daarin zitten al de verstevigingsprofielen in de portieren en de gordelspan- ners. Verder maakten de eigen schappen op het gebied van de actieve veiligheid - zoals wegge drag, besturing en remmen - de Renault Safrane al tot één van OPEL ASTRA 3-DEURS VAN Deze opvolger van de succes volle Astra Van is voortaan voor zien van een verhoogd kunststof dak, een cabinehemel met afge werkte rand, een verlijmd laag schot achter de voorstoelen en Opel heeft dezer dagen de prij zen bekend gemaakt van zijn modellen met grijs kenteken. Daaronder de nieuwe modellen, die vorige maand werden gepre senteerd tijdens de Bedrijfsauto- Rai. Voor de goede orde: de ge noemde prijzen zijn exclusief BTW. er immers op worden geba seerd. Voorts zijn tevreden klan ten nog steeds de beste reclamemakers voor een merk. En een hoog klantentrouw- percentage is ook een stimulans voor de gehele aftersalesorgani- satie. Niet voor niets wordt altijd gezegd: ”de eerste auto wordt in de showroom verkocht, de twee de in de werkplaats”. Uiteraard speelt hier bij Toyota de uitmun tende technische kwaliteit ook een rol van belang. Het merk staat er immers al jaren om be kend auto’s te bouwen die qua betrouwbaarheid tot de absolute top behoren. Hoewel in 1993 de autoverkoop met circa 100.000 stuks daalde en de concurrentie hevig was, slaagden Toyota-importeur Louwman Parqui B.V. en haar dealers er in het marktaandeel van Toyota sterk te vergroten van Seat heeft sinds de Bedrijfsauto- RAI in 1992 zijn Terra op een aantal punten verbeterd. Dat was te zien tijdens de dezer da gen gehouden show van be drijfsauto’s in de Amsterdamse Rai. Als voorheen kan de Terra geleverd worden meteen 903 cc benzinemotor of 1398 cc-diesel, beide in combinatie met een vijf- versnellings transmissie, die na genoeg gelijke prestaties leve ren. Met dien verstande uiter aard dat de terra diesel een nog lager brandstofverbruik heeft dan de benzineversie (gemid deld ECE-verbruik 6 1/100 km, benzineversie 7 1/100 km). Nieuw is dat de benzineversie nu als optimaal schoon geldt door toepassing van een gere gelde katalysator, gekoppeld aan een nieuwe elektronisch gestuurde carburateur. Andere wijzigingen betreffen een nieu- len nodig waren om dit model aan de niewste eisen te luiten voldoen. Het concept van de Ter ra vindt inmiddels steeds meer navolging: een auto die voor de helft personenauto is, met het daarbij behorend comfort en uit rustingsniveau, en voor de an dere helft een ware bedrijfsauto met omvangrijke, optimaal te be nutten laadruimte. De hoge en brede bestelwagen-opbouw van de Terra biedt een volume van 2450 dm3 en een praktische dubbele achterdeur met een maximale laadopening van 125 cm hoog en breed. In verband met de nieuwe wettelijke eisen is tussen laadruimte en cabine een laag schot aangebracht. De maximale maten van de laad ruimte zijn 165 x 122 x 134 cm, het laadvermogen bedraagt 460 tot 480 kg. geleden nieuw i model senteerd. betreft de Con cept 1. De Con cept 1 bestaat van opzij beke ken uit drie ci lindervormen. Twee daarvan bevinden zich op de plaats van de wielen en de derde vormt de passa giersruimte. Agressieve lijnen ontbreken aan de auto. De lijnen suggereren ook geen snelheid. De auto is zodanig ontworpen dat de motor voorin kan worden geplaatst en twee airbags, een bescherming tegen aanrijding in de flank en ABS kunnen worden geïnte greerd. De 2-deurs Concept 1 is 1500 mm hoog, 3824 mm lang en 1636 mm breed en biedt ruimte aan vier volwassenen. De bodemvrijheid vóór en achter is respectievelijk 178 mm en 241 mm. Bij de vormgeving van de interieur-elementen zijn alleen rechte lijnen en bolvormen ge bruikt, die aan de eenvoudige, De Nederlandse Volkswagen bedrijfswagendealers heb ben de handen inéén gesla gen voor een landelijke 24-uurs Hulpdienst. Alle be zitters resp. berijders van Volkswagen bedrijfswagens in Nederland kunnen in het geval van pech of schade met ingang van heden een gratis 06-nummer bellen. Dit telefoonnummer is 24 uur per dag, 365 dagen per jaar bereikbaar. de veiligste auto’s in zijn klasse. Het gamma van de Renault Saf rane start nu bij f 49.825,- voor de onlangs geïntroduceerde Safrane Manoir 2.2i en Safrane Manoir 2.1dT (beide zonder ABS en airbag). De Safrane RN 2.2i (mét ABS en airbag) staat voor f 54.325,- in de prijslijst, terwijl de Safrane RN 2.1dT leverbaar is vanaf f 60.595,- en de RT 2.2 Vi vanaf f 68.225,-. Het abonnement op de Hulp dienst is kosteloos. Alleen de kosten voor reparaties en ge leverde diensten, zoals bij voorbeeld kosten voor een leenauto, worden in rekening gebracht. Reparaties en diensten die binnen de ga- rantiebepalingen van de auto vallen, worden normaal volgens de voorwaarden af gewikkeld. Met de 24-uurs Hulpdienst voor Volkswagen bedrijfswagens kan zelfs bui ten de werkplaats worden gerekend op de kwaliteit van de Volkswagen service. Sinds 1988 is het verkoopvolu- me van originele Citroen onder delen en accessoires spectaculair gestegen. Over de afgelopen zes jaar steeg de bruto-afname per auto in volume met maar liefst 53%. Dit uitstekende resultaat in een tijd waarin de auto kwalitatief steeds beter wordt en daardoor minder onderhoud vergt, is het gevolg van alert reageren op de markt met een zo concurrerend mogelijke prijs-/kwaliteitsverhou- ding, acties in samenwerking met de dealerorganisatie en uit breiding van het aanbod, alsme de een nieuwe tendens in het koopgedrag van de cliënten. Naar aanleiding van dit laatste punt hebben marktstudies aan getoond dat de consument on derdelen vaker bij de Citroën-dealer koopt, meer eisen stelt op het gebied van de kwaliteit en bereid is voor origi nele onderdelen een redelijke prijs te betalen. Daarnaast zijn deurs, alsmede als Clipper. Om begrijpelijke redenen is deze laatste niet voorzien van de bescheiden, maar zeer effectie ve spoiler op de achterklep. Motorisch is er voor de Escort GT de keuze uit twee van Fords moderne 16-kleps Zetec-moto- ren: die met 90 of die met 105 pk. Beide geven ze de GT uitsteken de prestaties bij een bescheiden brandstofverbruik. Voor de Escort GT kan uit een zeer ruim kleurenpalet worden gekozen, waarbij het opvallende Fleurie Red exclusief is voor deze aan trekkelijke uitvoering. Specifiek voor de GT zijn ook de in de car- rosseriekleur gespoten buiten spiegels en het getinte glas rond om. Het comfort en de veiligheid worden verder gediend door de standaard stuurbekrachtiging. Als optie zijn ABS, airconditio ning, glazen schuif/kanteldak, een airbag aan passagierszijde en elektrische bediende portier ramen en buitenspiegels lever baar, alsmede Fords - in deze klasse unieke - snelwerkende elektrische voorruitverwarming, in combinatie met verwarmde ruitespoeiers. De nieuwe Escort GT kost als 3-deurs met de 90- pk motor 33.690,-. De versies met 105 pk zijn 2.000,- duur der. Van de in Europa gebouwde Nis san Serena vierden liefst twee ’grijze’ versies hun debuut in Amsterdam. De van de per sonenuitvoering afgeleide ’VAN’ is reeds geruime tijd verkrijg baar, maar moest een aantal wij zigingen ondergaan om onder 'grijze vlag’ te kunnen blijven va ren. De ’Cargo’ is daarentegen een geheel nieuw model, dat specifiek werd ontwikkeld door de Spaanse Nissanfabriek om te kunnen voldoen aan de eisen die het Europese bedrijfsleven aan een moderne bestelauto stelt. De Nissan Serena is, ongeacht de gekozen versie, een uiterst multifunctioneel produkt. Ruim te voor elke activiteit, daar draait 't om bij de Serena. De op basis van de luxueus ingerichte personenauto-versie ontwikkel de Van wordt vanaf de Bedrijfsauto-RAI geleverd met een gering verhoogd dak en een 30 centimeter laag tussenschot, om vrijstelling van BPM te waar borgen. De verhoging van het dak is bijzonder en wordt door Nissan ’Rooftop’ genoemd. De ’ingreep’ in het dak vindt plaats ter hoogte van de railings, waar door een esthetisch verantwoord eindprodukt ontstaat. De Roof top is zó geplaatst, dat een schuif/kanteldak gemonteerd kan worden. Hierdoor kan de Rooftop ook aan reeds bestaan de auto’s worden toegevoegd. De Nissan Serena Cargo is een geheel nieuwe bedrijfsauto. Hij komt weliswaar in grote lijnen overeen met de ’gewone' Sere na, maar werd toch afzonderlijk daarvan ontwikkeld. De Serena Cargo, die overigens ook met Rooftop wordt geleverd, is een bestelauto zonder franje. Dat uit OPEL ASTRA 5-DEURS VAN Deze uitvoering is gebaseerd op de zeer populaire Astra Station wagon, en ziet er ook vergaand zo uit. De achterste zijruiten zijn conform de wetgeving volledig geblindeerd, maar de aanblik is nog steeds acceptabel door de zogeheten ’Glass Look’. Ook hier is een kunststof dak toege past, inclusief cabinehemel met afgewerkte rand en een 30 cm hoog schot achter de. voorstoe len. De verlengde laadvloer is bekleed met een mat en uiter aard is ook deze Astra standaard voorzien van stuurbekrachti ging. Prijzen: f 26.579,- voor de 1.4i en f 26.800,- voor de 1.7 D. Overigens is de Astra 5-deurs Van ook leverbaar met 1,6 liter en 1,8 liter benzinemotor (prijzen respectievelijk f 27.191,- en f 27.928), terwijl de top van het gamma wordt gevormd door de bijzonder vlotte en zuinige 1.7 turbodiesel. Deze versie staat voor f 28.460,- in de prijslijst. OPEL MONTEREY VAN Het gaat hier om de lange versie van de Monterey, met de 55-deurs LTD als basis. Ook hier zijn de achterste zijruiten volle dig geblindeerd en voorzien van ’Glass Look’. Achter de voorstoe len is een kunststof tussenschot over de volle wagenhoogte ge plaatst. Dit schot is aan beide zij den gestoffeerd en voorzien van een ruit. De vlakke laadvloer is verlengd en er ligt een mat op. De prijs van de 3.2 V6 bedraagt f 61.311,-, de 3.1 TD kost f 60.885,-. /i s bruik. Tot de technische hoogstandjes van de Tigra beho ren een volledig geïntegreerd veiligheidssysteem, bestaande uit full-size airbags, gordelspan- ners en anti-duikprofielen op de voorsioelen en beschermprofie- len in de portieren. In het Design center van Volkswagen in Simi Valley (Ca- lifornië) is kort een studie- gepre- het Met de nieuwe Escort GT ver wijst Ford op ingetogen wijze naar de sportieve successen die de Escort Cosworth boekt in de internationale rally's. Maar anders dan bij deze topsporter, die geheel en al prestatiegericht is (zoals bleek tijdens de met overmacht overwonnen Ralley Monte Carlo), valt aan het exteri eur van de Escort GT de luxe en het comfort af te lezen die het interieur biedt. Het meest opval lende uiterlijke kenmerk van de Escort GT is de fraaie, aan de eveneens zeer sportieve XR3i ontleende voorbumper, die geheel in de carrosseriekleur is gespoten, geïntegreerde mist lampen en knipperlichten omvat, plus extra luchtinlaten en een glanzend zwarte inlegstrip. Aan de voorzijde vallen tevens de koplampglazen met daarin opge nomen vérstralers op. De wagenflanken zijn gesierd door stootstrips met eenzelfde inleg in zwarte glanslak als in de bum pers. Verder heeft de Escort GT extra brede 185/60 banden om 14-inch velgen met wieldeksels van een exclusief design. ging op alle versies), veel veiligheid (verstevigingsbalken in de voorportieren), veel ruimte (laadvolume 3,5 kubieke meter) en, niet te vergeten, veel uitvoe ringen (benzine of diesel, een of twee zij-schuifdeuren en ver schillende luxe-niveaus). Nissan levert de Serena VAN met, naar keuze, twee benzinemotoren (1,6 of 2,0) of een tweeliter dieselmo tor. De Serena Cargo is er met de 1,6 liter benzine- of de 2,0 liter dieselmotor. Een hoge merkentrouw van klanten is voor elke auto- importeur van het grootste be lang. De strategie en bijvoor beeld ook het inkoopbeleid binnen een organisatie kunnen 5,12% in 1992 naar 6,1% in 1993. Daarmee werd Toyota het meest succesvole Japanse merk in ons land. Aan de vooravond van de dertigjarige aanwzigheid van Toyota in ons land, dit jaar, is dat een goede uitgangspositie voor meer succes. Twee aspecten zijn daarbij nog van belang. Ten eerste: Toyota opereert steeds suc^esvoller in de zakelijke markt, met vooral de Europese Carina E, de Corolla en de Cam ry. Ten tweede: de unieke mobili- teitsgarantie van Toyota bestaande uit 3 jaar garantie (conform onze bepalingen) en 3 jaar Toyota Eurocare met gratis internationale hulpverlening kan het vertrouwen in het merk al leen maar versterken. Succes op twee fronten derhalve. De Toyota organisatie zal er alles aan doen om er een "continuing story” van te maken. PONTIAC TRANS SPORT VAN De ’grijze’ versie van de Pontiac Trans Sport laat qua uitvoering veel overeenkomsten zien met de hierboven beschreven Opel Monterey. Blindering met ’Glass Look’, over de volle wagenhoog te een tweezijdig bekleed tus senschot van kunststof met ruit achter de voorstoelen en een vlakke laadvloer met mat. De prijzen (uiteraard excl. BTW) be dragen f 42.298,- voor de 2.3i 16V, f 44.000,- voor de 2.3i 16V met pluspakket en f 51.430,- voor de 3.8i V6. Alle Pontiac Trans Sport zijn standaard voor zien van een airbag aan bestuurderszijde. t drijfswagententoonstelling in di verse uitvoeringen zijn entree. Het actieve prijspeil van de Combo is sinds de eerste aan kondiging ongewijzigd geble ven. Voor de volledigheid de precieze bedragen die voor de drie verschillende versies in re kening worden gebracht: f 17.013,- voor de 1.4i, f 17.621,- voor de 1.4 Si en f 18.698,- voor de 1.7D. rieur met lederen bekleding met kleine gaatjes, volledig verstel bare voorstoelen en tapijt op de bodem. Concept 1 is een typisch auto-concept voor de jaren ne gentig, dat voor iedereen ge schikt is. Concept 1 is een studiemodel dat model staat voor de basiswaarden van een Volkswagen. Iedereen kan erin worden gezien, niemand hoeft zich er voor te schamen. Volks wagen heeft altijd garant gestaan - en staat dat nog steeds - voor eenvoud, eerlijk heid, betrouwbaarheid en uniekheid. we interieurbekleding en geak- tualiseerd front met witte richtingwijzers. Onveranderd is de complete aankleding. Met on der meer stoffen bekleding op stoelen en plafond van de cabi ne, een kaartenvak in het linker portier en een handige, zeer rui me aflegplank in het dashboard. Standaard worden verder onder meer geleverd: ruitewissers met interval, achterruitverwarming, verlichting in de laadruimte, af sluitbare tankdop en een baga gerek op het cabinedak. Wat betreft de prijzen, verdient ook aandacht dat de meerprijs van de Terra D tegenover de benzine-uitvoering uiterst be scheiden uitvalt (f 900,- ex BTW). Terwijl de Terra in het al gemeen al tot de goedkoopste bedrijfswagens blijft behoren, mede doordat vrijwel geen prijs verhogende speciale maatrege- een mat op de vlakke laadvloer. Net als alle andere Astra’s heeft ook de 3-deurs Van standaard stuurbekrachtiging en het totale Opel veiligheidspakket, inhou dende dubbele beschermings- balken in de portieren, gordelspanners en anti- duikprofielen in de stoelen en hoogteverstelbare veiligheids gordels. De prijzen zijn vast gesteld op f 24.481,- voor de 1.4i, f 25.094,- voor de zeer schone 1.6i en f 24.715,- voor de 1.7D. De Tigra, Opels nieuwe com pacte coupé, debuteerde dit najaar als stu diemodel op de autoshows Frankfurt Londen. De ont vangst door het publiek dermate thousiast, Opel nu defini tief heeft beslo ten om de Tigra in serie te gaan fabriceren. De produktiestart zal eind 1994 plaatsvinden in de fabriek te Sa ragossa. Reacties op het studiemodel toonden aan, dat het publiek grote interesse heeft in Opeis concept van een compacte 2+2 coupé. De Tigra wordt gekarak teriseerd door zijn gedistingeer de vormgeving, aanstekelijke rijeigenschappen en een aan trekkelijk prijskaartje. Bovendien auto in een Volkswagen werkplaats te herstellen, dan kan er eventueel ook nog voor vervangend vervoer worden gezorgd. Tevens kan de auto, indien noodzakelijk, naar de eigen Volkswagen bedrijfswagendealer worden gebracht. Contante afreke ning is in veel gevallen niet nodig. Tot een bepaald be drag kan de eigen dealer borg staan voor de te maken kosten. De rekening wordt de klant dan achteraf door de eigen dealer toegestuurd. Ruim 79% van de mensen die vorig jaar een nieuwe Toyota kochten en daarbij een auto in ruilden, verruilden hun oude Toyota voor een nieuwe. Zij wa ren over hun auto en de organi satie erachter zo tevreden dat zij opnieuw voor Japans meest succesvolle merk kozen. Met dit zeer hoge percentage trouwe klanten realiseerde Toyota bij de particuliere registraties de hoog ste merkentrouw bij de volume- merken in ons land. Niet één collega in de marktsegmenten warin Toyota actief is wist de merkentrouw van de Toyota- rijders te benaderen. zich in het functioneel ingerichte interieur en in het ontbreken van (geblindeerde) achterzijruiten. (zie foto). Voor beide BPM-vrije grijs-kentekenversies van de Nissan Serena gelden moderne waarden: veel comfort (onder meer standaard stuurbekrachti- FLW «a—r TB’

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1994 | | pagina 42