/9 Spoortocht’ langs de Zeeuwse lijn (I) a TOTALE OPHEFFINGS UITVERKOOP! GRAND THEATER m HCNEN haarmode Koningstraat 8 Goes 01100-14859 Laurens Geels en Dick Maas presenteren weekblad voor zuid- en noord beveland »|back (Verschoore Whroumm in De Pompe I (F it’ Open muziekpodium met twee bands in’t Beest Twee concerten in N.H. Kerk te Yerseke ONDERNEMERS UIT GOES: BEL SNEL: 01100-23300 hans \ian den Woensdag 9 maart 1988 40e Jaargang no. 10 10-50% korting t^+ De gehele collectie voorjaar ’88, nu heel erg voordelig! Zie pagina 3. ’n huis vol 10de Deze week: Kolveniershof J U kunt nog inschrijven op de 1e huishoudbeurs in de nieuwe Zeelandhallen. 13de Expo Goes 30, 31 maart/1, 2 en 4 april organisatie: Bureau den Boer, Kloetinge Een extra dikke Bevelander. De lente is spoedig een feit en gelijk daarmee presenteren we een bijlage waar in lente- en zomermode sterk de aandacht krijgen. In dit nummer van De Bevelander ook veel andere zakelij ke informatie. Want in stad en streek blijken onze ad verteerders allesbehalve stil te zitten en er is de afgelopen weken weer heel wat verbouwd, gemoderni seerd of uitgebreid. Verder aandacht voor autonieuws en in onze vaste rubriek Bevelanden in 't Kort veel ac tuele informatie. GOES 01100-15165 10 t/m 16 maart KWALITEITS KLEURENFOTO’S KLAAR terwijl U winkelt rU I U ,el 01100-16159 Afgebrand In boekvorm W Grote Markt 6, Goes Tel. 16015 Scholierenwagon SNUFFELMARKT IN KAPELLE Kolveniershof Iedere week aanbiedingen (zie onze winkel) Dirk Dronkers Wie wilde? Zondag 14.00 u. Kindermatinee A.L. De Troetelbeertjes in Wonderland Donderdag20.00 u. Vrijdag19.00 - 21.30 u. Zaterdag19.00 - 21.30 u. Zondag19.00 - 21.30 u. Maandag-Dinsdag-Woensdag20.00 u. y m x TJ KRABBENDIJKENAARS ZAGEN BE TREIN j 7 Kodak Express Quality control service A f bonden waren. Werken op zon dag wees men principieel af”. kort in op de spoorweghistorie van ons land. Nederland liep in Europees verband knap achter de feiten aan. Vrijdagavond a.s. is het vanaf half tien open muziekpodium in jonge rencentrum 't Beest te Goes. Er spelen twee formaties en de toe gang is gratis. Aan het open podium nemen deel: "Master Time Keeper" uit Middelburg en "Myrmidon” uit Goes. De Middelburgse groep bestaat uit Lucien Lauret (gitaar), Jeroen de Wilde (gitaar), Mare Hoogendoorn (drums), Tim Janse (bas) en Vivi Janse (zang). Ze spelen voornamelijk covers uit het rijke heavy-metal-aanbod en ver- brengen waren. De aanleg van de Moerdijkbrug (1872) beteken de echter een doorbraak. der een groeiend aantal eigen composities. De vele concerten in eigen regio staan borg voor pure rock-partys. "Myrmidon” komt uit Goes en omgeving en is een 4 man's hard- rock-formatie met voornamelijk ei gen nummers van de hand van drummer Lex Hundersmack en gitarist Jan-Jaap Wondergem. Ook spelen ze enkele covers (o.a. Black Sabbath en the Scorpions). De band bestaat verder uit Jaap Blauwkamer (bas) en zanger Mar co Schneider. Het stationsgebouw van Krab- bendijke is erg oud: net zo oud als de spoorlijn zelf (van 1868). Het gebouw werd uitgebreid in 1918, maar verder bleef het on veranderd. (exclusief disk, rolfilm en rapid). s Maandagsmiddags ookopen erco FflTfl Grote Markt 7, Goes In RILLAND-BATH stopten altijd wèl de treinen, maar er was aan vankelijk geen station. Wanneer het eerste station werd ge bouwd, is niet meer terug te vin den. Het brandde echter in 1945 af. In 1952 werd het huidige, la ge gebouw neergezet. Goede rentransport vanuit Rilland was beperkt. De loslijn werd lang ge leden al verwijderd. Op de Deze wetenswaardige gege vens zijn te vinden in het pas verschenen boek "Spoortocht langs oude en nieuwe NS- stations”, geschreven door Marinus Vermooten. De schrijver is een bekend lief hebber van spoorwegen en stati ons. Jarenlang verzamelde hij allerhande informatie over be staande en verdwenen stations langs passagierslijnen van de Nederlandse Spoorwegen. Het boek over de stations in Zee land, Noord-Brabant en Limburg kwam begin februari uit. Het stationsgebouw van Krabbendijke dateert uit 1868. Het werd in 1918 uitgebreid met het linkerdeel. Zondagmiddag vanaf vier uur speelt in café ”De Pompe” te Goes de Goois-Amsterdamse band Whroumm. De naam is voortgekomen uit een stripverhaal en na vijf jaar heeft Whroumm zich ontwikkeld tot een professionele band met een herkenbaar geluid. ’’Hartstochtelijke rock anno 1988". Aldus betitelen de broers Scheele en Peter Brouwer hun muziek. Vorig najaar kwam er een verzamel-elpee uit waarop het num mer "The Growl” valt te beluisteren. De entree voor het optreden in De Pompe is gratis. In andere landen reden de loco motieven al jaren rokend en puf fend over de rails, toen in ons land pas in september 1839 het eerste baanvak Amsterdam- Haarlem werd geopend. De ontwikkeling in het zuiden ging wat langzamer, omdat de verbindingen met het westen van het land moeilijk tot stand te de Amsterdamse Politiekapel. Naast de theorie-leer moest ook de praktijk, het dirigeren onder de knie worden gekregen. Om dat te verwezenlijken is het initiatief van Stephan uitgegaan een orkest sa men te stellen om praktijkervaring op te doen. Hiervoor werden de fanatiekste muzikanten, afkom stig uit diverse Zeeuwse muziek verenigingen uitgenodigd. Ook van Mozart is destijds een zeven tal muzikanten gevraagd hieraan deel te nemen. Vanaf de eerst gespeelde noten bleek dit initia tief geweldig aan te slaan. Zo goed, dat men na het examen, waarvoor Stephan glansrijk is geslaagd, door is blijven gaan met musiceren. Een succesvol optreden werd in 1987 verzorgd op het "openingsfestival” t.g.v. het 10O-jarig bestaan van muziek vereniging Euphonia uit Goes. De muziek die op dit concert gespeeld wordt is van het hoog ste niveau in het zgn. "lichte” genre. Dus goed in het gehoor liggende herkenbare nummers, met o.a. een selectie van James Bond, filmmuziek van Morricone, Zuid-Amerikaans etc. Kortom een avond die een muziekliefhebber niet mag missen. Onder het hoofdstuk 'Krab bendijke’ wordt in het boek van Vermooten verder gemeld, dat tientallen jaren later het station van Krabbendijke gaandeweg toch een belangrij ke rol ging spelen bij het ver voer van scholieren naar Goes. In de jaren '20 en '30 werd daarvoor zelfs een spe ciale ’scholierenwagon' aan gekoppeld. Ook de markten in Goes en Bergen op Zoom le verden de NS veel passagiers op. De goederenverlading had voor namelijk betrekking op aard appelen, suikerbieten, stro, groenten en fruit. Ook de toen malige conservenfabriek ’ver stuurde’ zijn produktie per spoor naar de afnemers, 's Avonds kwam een rangeerlocomotief de wagons ophalen. Dat hoort nu allemaal tot het verleden. In de Ned. Hervormde kerk te Yerseke worden vrijdagavond twee concerten gegeven. Er wordt veel belangstelling ver wacht, temeer omdat de entree gratis is. De concerten worden namelijk gegeven in het kader van het eeuwfeest van Mozart te Yerseke. De aanvang is half acht. De concerten zullen worden ver zorgd door achtereenvolgens: -het Jeugdorkest van de Chr. Brassband ON.DA. uit Mid delburg. -en het Studie-orkest Krekelberg waarin: muzikanten uit geheel Zeeland vertegenwoordigd zijn. De avond begint om 19.30 uur met een optreden van het jeugd orkest. Dit orkest staat onder lei ding van de heer P.J. Boon en heeft in 1987 haar zestig-jarig ju bileum gevierd. Zij zullen op deze avond een tiental stukken ten ge- hore brengen, variërend van hymne en mars tot suite. Na een korte pauze zal het Studie-orkest Krekelberg optreden. Stephan Krekelberg, de dirigent van onze muziekvereniging, is in 1982 begonnen met zijn dirigenten-studie bij dhr. Gerrit Fokkema, bekend als dirigent bij Op zaterdag 2 april a.s. zal een groot opgezette SNUFFEL MARKT worden gehouden in de voormalige veilinghallen aan de Stationsstraat 51 te Kapelle (te genover station N.S.). De organi sator van dit evenement (tevens van de Walcherse Snuffelmarkt en de toeristische Snuffelmarkt te Vlissingen) is het organisatie- en evenementenburo te Goes. Men heeft hoge verwachtingen van dit evenement, dat zich nog steeds mag verheugen in een grote be langstelling van zowel deelne mers als bezoekers. Buitengewoon gelukkig zijn de or ganisatoren met de door het ge meentebestuur van Kapelle en de direktie van de Coöperatieve Tuinbouwveiling Zeeland gebo den gelegenheid, om in de daar voor bij uitstek geschikte voorma lige veilinghallen, omringd door ruime parkeergelegenheid, een groots opgezette rommelmarkt te organiseren. De hallen bieden ruimte aan meer dan 200 kramen. Vanzelfsprekend is er op zater dag 2 april weer van alles te koop. Ook zal er weer gezorgd worden voor uw "natje en droog je”. Degenen, die wensen deel te nemen aan deze markt, kunnen telefonisch een kraam reserve ren. Tel. no. 01102 - 2988. b plaats, waar vroeger het vee werd ingeladen, staat nu een overdekte rijwielstalling. Het station KRUININGEN- YERSEKE was vrij onbedui dend, totdat in 1933 station Vla- ke moest verdwijnen door verhoging van de bruggen over het Kanaal door Zuid-Beveland. Toen nam de belangrijkheid van het station Kruiningen-Yerseke enorm toe. Het leidde ertoe, dat waterlei ding en riolering werden aange legd. De publieke toiletten werden gerenoveerd, de 'tonne tjes' behoorden tot het verleden. Nu is Kruiningen-Yerseke zelfs een Intercity-station, met het oog op de reizigers uit Zeeuws-Vlaanderen. FOTO-VIDEO COMPUTERS combi FOTO s' Jacobsstraat 27 Vl.ssmgen 01184 12300 1 1 v Korte Geere 17 Middelburg 01180-37772 Lange Kerkstraat 31 Goes 01100-27324 Kapelle-Biezelinge: moderne dieselloc met conducteur (of machi nist) tijdens een stop op het station. De foto is uit 1967. Een historisch beeld van het station Rilland-Bath. Het spoorwegper soneel en de wachteres Heten zich vereeuwigen. Wanneer de foto werd gemaakt, is niet duidelijk. Het gebouw links achter brandde in 1945 af. (Van een onzer redacteuren) KRABBENDIJKE/GOES - Krabbendijke maakte in 1868 kennis met het railver keer voor personen en goederen. In dat jaar werd het eerste deel van de Zeeuwse spoorlijn (n.l. het traject Bergen op Zoom- Goes) geopend. Maar de burgerij van Krabben dijke was niet onverdeeld geluk kig met de komst van de spoorlijn. Voordien was men vrij wel geheel aangewezen op paardekrachten en op vervoer over water. Er was een bodedienst naar Goes, die met paarden werd on derhouden. Er was ook een beurtschipper, die op Rotterdam voer. "Ondanks de verbeterde ver voersmogelijkheden was er voorlopig géén sprake van een intensief gebruik van de trein. Daarvoor waren twee redenen: een financiële en een prin cipiële”. "Een rit Krabbendijke- Middelburg 1e klasse kostte kort na 1872 (toen de spoorlijn tot Middelburg was doorgetrokken - red.) evenveel als een arbeider destijds per dag verdiende. Een treinkaartje 3e klas was aanzien lijk goedkoper, maar voor velen toch nog te prijzig”. "Het principiële bezwaar lag voor veel Krabbendijkers in het feit, dat de treinen ook op zon dag reden. Daarom was er veel schroom om op weekdagen van AchtOTStand 'het spoor’ gebruik te maken”. "Leden van de Gereformeerde In het voorwoord gaat de auteur Kerk en de Gereformeerde Ge meente traden ook niet in dienst van de Spoorwegen, omdat daaraan zondagsdiensten ver- In Zeeland was 'een Zeeuwse spoorlijn’ een waren obsessie voor de Middelburgse aanne mer Dirk Dronkers. Hij publi ceerde in 1845 al een brochure, waarin hij de moge lijkheden van een spoorlijn naar Noord-Brabant schetste. De nog niet afgedamde Kreek- rak vormde een onoverkomelijk obstakel. Daarom moest de 'Zeeuwse spoorlijn’ volgens Dronkers via Tholen lopen. Tus sen Wemeldinge (of Yerseke) en het eiland Tholen wilde hij een spoorboot inleggen. Toen hij eenmaal een concessie kreeg om de Kreekrak af te dam men (middels een stevige dijk tussen Rilland en Brabant) ont stonden problemen over de breedte van de spoorlijn. De Staat schreef breedspoor voor (2 meter h.o.h.), maar Dronkers wil de normaalspoor aanleggen (1.43 meter binnenkant spoorstaven). In Holland bestond breedspoor, maar Dronkers keek verder; hij wilde 'zijn' lijn aansluiten op het Duitse (i.c. Pruisische) spoor wegnet. Uiteindelijk besloot de staat zélf tot aanleg van de Zeeuwse lijn. Maar de naam van Dirk Dron kers zal er altijd aan verbonden blijven. Van het station KAPELLE- BIEZELINGE is niet meer na te gaan, wie de plaatselijke ijve raars waren, die Kapelle en Bie- zelinge aan een station hielpen. Zelfs in de notulen van de ge meenteraad is daarover niets te rug te vinden. Wèl wordt in maart 1865 over de spoorlijn de notitie gemaakt, dat burgemeester en wethouders worden gemachtigd om in on- derhandeling te treden over de doorsnijding en omlegging der wegen en overeenkomsten af te sluiten over schadevergoe dingen. De firma Van der Have is altijd een intensief gebruiker van de spoorlijn geweest. In 1924 kreeg de Kapelse veiling een eigen rail-aftakking. (VOLGENDE WEEK: Goes, 's- Heer Arendskerke en Le- wedorp) NIET GRAAG KOMEN....

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1988 | | pagina 1