/9
Spoortocht’ langs de Zeeuwse lijn (I)
a
TOTALE
OPHEFFINGS
UITVERKOOP!
GRAND THEATER
m
HCNEN
haarmode
Koningstraat 8 Goes
01100-14859
Laurens Geels en Dick Maas presenteren
weekblad voor zuid- en noord beveland
»|back
(Verschoore
Whroumm in De Pompe
I
(F
it’
Open muziekpodium met
twee bands in’t Beest
Twee concerten in
N.H. Kerk te Yerseke
ONDERNEMERS UIT GOES:
BEL SNEL: 01100-23300
hans \ian den
Woensdag 9 maart 1988 40e Jaargang no. 10
10-50% korting
t^+
De gehele
collectie
voorjaar ’88, nu
heel erg voordelig!
Zie pagina 3.
’n huis
vol
10de
Deze week:
Kolveniershof
J
U kunt nog inschrijven op de 1e
huishoudbeurs in de nieuwe
Zeelandhallen.
13de Expo Goes
30, 31 maart/1, 2 en 4 april
organisatie: Bureau den Boer, Kloetinge
Een extra dikke Bevelander. De lente is spoedig een
feit en gelijk daarmee presenteren we een bijlage waar
in lente- en zomermode sterk de aandacht krijgen. In
dit nummer van De Bevelander ook veel andere zakelij
ke informatie. Want in stad en streek blijken onze ad
verteerders allesbehalve stil te zitten en er is de
afgelopen weken weer heel wat verbouwd, gemoderni
seerd of uitgebreid. Verder aandacht voor autonieuws
en in onze vaste rubriek Bevelanden in 't Kort veel ac
tuele informatie.
GOES 01100-15165
10 t/m 16 maart
KWALITEITS
KLEURENFOTO’S
KLAAR
terwijl U winkelt
rU I U ,el 01100-16159
Afgebrand
In boekvorm
W
Grote Markt 6, Goes
Tel. 16015
Scholierenwagon
SNUFFELMARKT
IN KAPELLE
Kolveniershof
Iedere week aanbiedingen
(zie onze winkel)
Dirk Dronkers
Wie wilde?
Zondag 14.00 u. Kindermatinee A.L.
De Troetelbeertjes in Wonderland
Donderdag20.00 u.
Vrijdag19.00 - 21.30 u.
Zaterdag19.00 - 21.30 u.
Zondag19.00 - 21.30 u.
Maandag-Dinsdag-Woensdag20.00 u.
y
m
x
TJ
KRABBENDIJKENAARS
ZAGEN BE TREIN
j
7
Kodak Express
Quality control service
A
f
bonden waren. Werken op zon
dag wees men principieel af”.
kort in op de spoorweghistorie
van ons land. Nederland liep in
Europees verband knap achter
de feiten aan.
Vrijdagavond a.s. is het vanaf half
tien open muziekpodium in jonge
rencentrum 't Beest te Goes. Er
spelen twee formaties en de toe
gang is gratis.
Aan het open podium nemen
deel: "Master Time Keeper" uit
Middelburg en "Myrmidon” uit
Goes. De Middelburgse groep
bestaat uit Lucien Lauret (gitaar),
Jeroen de Wilde (gitaar), Mare
Hoogendoorn (drums), Tim Janse
(bas) en Vivi Janse (zang). Ze
spelen voornamelijk covers uit het
rijke heavy-metal-aanbod en ver-
brengen waren. De aanleg van
de Moerdijkbrug (1872) beteken
de echter een doorbraak.
der een groeiend aantal eigen
composities. De vele concerten in
eigen regio staan borg voor pure
rock-partys.
"Myrmidon” komt uit Goes en
omgeving en is een 4 man's hard-
rock-formatie met voornamelijk ei
gen nummers van de hand van
drummer Lex Hundersmack en
gitarist Jan-Jaap Wondergem.
Ook spelen ze enkele covers (o.a.
Black Sabbath en the Scorpions).
De band bestaat verder uit Jaap
Blauwkamer (bas) en zanger Mar
co Schneider.
Het stationsgebouw van Krab-
bendijke is erg oud: net zo oud
als de spoorlijn zelf (van 1868).
Het gebouw werd uitgebreid in
1918, maar verder bleef het on
veranderd.
(exclusief disk, rolfilm en rapid).
s Maandagsmiddags
ookopen
erco
FflTfl Grote Markt 7, Goes
In RILLAND-BATH stopten altijd
wèl de treinen, maar er was aan
vankelijk geen station. Wanneer
het eerste station werd ge
bouwd, is niet meer terug te vin
den. Het brandde echter in 1945
af. In 1952 werd het huidige, la
ge gebouw neergezet. Goede
rentransport vanuit Rilland was
beperkt. De loslijn werd lang ge
leden al verwijderd. Op de
Deze wetenswaardige gege
vens zijn te vinden in het pas
verschenen boek "Spoortocht
langs oude en nieuwe NS-
stations”, geschreven door
Marinus Vermooten.
De schrijver is een bekend lief
hebber van spoorwegen en stati
ons. Jarenlang verzamelde hij
allerhande informatie over be
staande en verdwenen stations
langs passagierslijnen van de
Nederlandse Spoorwegen.
Het boek over de stations in Zee
land, Noord-Brabant en Limburg
kwam begin februari uit.
Het stationsgebouw van Krabbendijke dateert uit 1868. Het werd in
1918 uitgebreid met het linkerdeel.
Zondagmiddag vanaf vier uur speelt in café ”De Pompe” te Goes de
Goois-Amsterdamse band Whroumm. De naam is voortgekomen uit
een stripverhaal en na vijf jaar heeft Whroumm zich ontwikkeld tot een
professionele band met een herkenbaar geluid. ’’Hartstochtelijke rock
anno 1988". Aldus betitelen de broers Scheele en Peter Brouwer hun
muziek. Vorig najaar kwam er een verzamel-elpee uit waarop het num
mer "The Growl” valt te beluisteren. De entree voor het optreden in
De Pompe is gratis.
In andere landen reden de loco
motieven al jaren rokend en puf
fend over de rails, toen in ons
land pas in september 1839 het
eerste baanvak Amsterdam-
Haarlem werd geopend.
De ontwikkeling in het zuiden
ging wat langzamer, omdat de
verbindingen met het westen
van het land moeilijk tot stand te
de Amsterdamse Politiekapel.
Naast de theorie-leer moest ook
de praktijk, het dirigeren onder de
knie worden gekregen. Om dat te
verwezenlijken is het initiatief van
Stephan uitgegaan een orkest sa
men te stellen om praktijkervaring
op te doen. Hiervoor werden de
fanatiekste muzikanten, afkom
stig uit diverse Zeeuwse muziek
verenigingen uitgenodigd. Ook
van Mozart is destijds een zeven
tal muzikanten gevraagd hieraan
deel te nemen. Vanaf de eerst
gespeelde noten bleek dit initia
tief geweldig aan te slaan. Zo
goed, dat men na het examen,
waarvoor Stephan glansrijk is
geslaagd, door is blijven gaan
met musiceren. Een succesvol
optreden werd in 1987 verzorgd
op het "openingsfestival” t.g.v.
het 10O-jarig bestaan van muziek
vereniging Euphonia uit Goes.
De muziek die op dit concert
gespeeld wordt is van het hoog
ste niveau in het zgn. "lichte”
genre. Dus goed in het gehoor
liggende herkenbare nummers,
met o.a. een selectie van James
Bond, filmmuziek van Morricone,
Zuid-Amerikaans etc. Kortom een
avond die een muziekliefhebber
niet mag missen.
Onder het hoofdstuk 'Krab
bendijke’ wordt in het boek
van Vermooten verder gemeld,
dat tientallen jaren later het
station van Krabbendijke
gaandeweg toch een belangrij
ke rol ging spelen bij het ver
voer van scholieren naar
Goes. In de jaren '20 en '30
werd daarvoor zelfs een spe
ciale ’scholierenwagon' aan
gekoppeld. Ook de markten in
Goes en Bergen op Zoom le
verden de NS veel passagiers
op.
De goederenverlading had voor
namelijk betrekking op aard
appelen, suikerbieten, stro,
groenten en fruit. Ook de toen
malige conservenfabriek ’ver
stuurde’ zijn produktie per spoor
naar de afnemers, 's Avonds
kwam een rangeerlocomotief de
wagons ophalen. Dat hoort nu
allemaal tot het verleden.
In de Ned. Hervormde kerk te
Yerseke worden vrijdagavond
twee concerten gegeven. Er
wordt veel belangstelling ver
wacht, temeer omdat de entree
gratis is. De concerten worden
namelijk gegeven in het kader
van het eeuwfeest van Mozart
te Yerseke. De aanvang is half
acht.
De concerten zullen worden ver
zorgd door achtereenvolgens:
-het Jeugdorkest van de Chr.
Brassband ON.DA. uit Mid
delburg.
-en het Studie-orkest Krekelberg
waarin: muzikanten uit geheel
Zeeland vertegenwoordigd zijn.
De avond begint om 19.30 uur
met een optreden van het jeugd
orkest. Dit orkest staat onder lei
ding van de heer P.J. Boon en
heeft in 1987 haar zestig-jarig ju
bileum gevierd. Zij zullen op deze
avond een tiental stukken ten ge-
hore brengen, variërend van
hymne en mars tot suite. Na een
korte pauze zal het Studie-orkest
Krekelberg optreden.
Stephan Krekelberg, de dirigent
van onze muziekvereniging, is in
1982 begonnen met zijn
dirigenten-studie bij dhr. Gerrit
Fokkema, bekend als dirigent bij
Op zaterdag 2 april a.s. zal een
groot opgezette SNUFFEL
MARKT worden gehouden in de
voormalige veilinghallen aan de
Stationsstraat 51 te Kapelle (te
genover station N.S.). De organi
sator van dit evenement (tevens
van de Walcherse Snuffelmarkt
en de toeristische Snuffelmarkt te
Vlissingen) is het organisatie- en
evenementenburo te Goes. Men
heeft hoge verwachtingen van dit
evenement, dat zich nog steeds
mag verheugen in een grote be
langstelling van zowel deelne
mers als bezoekers.
Buitengewoon gelukkig zijn de or
ganisatoren met de door het ge
meentebestuur van Kapelle en de
direktie van de Coöperatieve
Tuinbouwveiling Zeeland gebo
den gelegenheid, om in de daar
voor bij uitstek geschikte voorma
lige veilinghallen, omringd door
ruime parkeergelegenheid, een
groots opgezette rommelmarkt te
organiseren. De hallen bieden
ruimte aan meer dan 200
kramen.
Vanzelfsprekend is er op zater
dag 2 april weer van alles te
koop. Ook zal er weer gezorgd
worden voor uw "natje en droog
je”. Degenen, die wensen deel te
nemen aan deze markt, kunnen
telefonisch een kraam reserve
ren. Tel. no. 01102 - 2988.
b
plaats, waar vroeger het vee
werd ingeladen, staat nu een
overdekte rijwielstalling.
Het station KRUININGEN-
YERSEKE was vrij onbedui
dend, totdat in 1933 station Vla-
ke moest verdwijnen door
verhoging van de bruggen over
het Kanaal door Zuid-Beveland.
Toen nam de belangrijkheid van
het station Kruiningen-Yerseke
enorm toe.
Het leidde ertoe, dat waterlei
ding en riolering werden aange
legd. De publieke toiletten
werden gerenoveerd, de 'tonne
tjes' behoorden tot het verleden.
Nu is Kruiningen-Yerseke zelfs
een Intercity-station, met het
oog op de reizigers uit
Zeeuws-Vlaanderen.
FOTO-VIDEO
COMPUTERS
combi FOTO s' Jacobsstraat 27 Vl.ssmgen 01184 12300
1 1 v Korte Geere 17 Middelburg 01180-37772
Lange Kerkstraat 31 Goes 01100-27324
Kapelle-Biezelinge: moderne dieselloc met conducteur (of machi
nist) tijdens een stop op het station. De foto is uit 1967.
Een historisch beeld van het station Rilland-Bath. Het spoorwegper
soneel en de wachteres Heten zich vereeuwigen. Wanneer de foto
werd gemaakt, is niet duidelijk. Het gebouw links achter brandde in
1945 af.
(Van een onzer
redacteuren)
KRABBENDIJKE/GOES -
Krabbendijke maakte in
1868 kennis met het railver
keer voor personen en
goederen.
In dat jaar werd het eerste deel
van de Zeeuwse spoorlijn (n.l.
het traject Bergen op Zoom-
Goes) geopend.
Maar de burgerij van Krabben
dijke was niet onverdeeld geluk
kig met de komst van de
spoorlijn. Voordien was men vrij
wel geheel aangewezen op
paardekrachten en op vervoer
over water.
Er was een bodedienst naar
Goes, die met paarden werd on
derhouden. Er was ook een
beurtschipper, die op Rotterdam
voer.
"Ondanks de verbeterde ver
voersmogelijkheden was er
voorlopig géén sprake van een
intensief gebruik van de trein.
Daarvoor waren twee redenen:
een financiële en een prin
cipiële”.
"Een rit Krabbendijke-
Middelburg 1e klasse kostte kort
na 1872 (toen de spoorlijn tot
Middelburg was doorgetrokken -
red.) evenveel als een arbeider
destijds per dag verdiende. Een
treinkaartje 3e klas was aanzien
lijk goedkoper, maar voor velen
toch nog te prijzig”.
"Het principiële bezwaar lag
voor veel Krabbendijkers in het
feit, dat de treinen ook op zon
dag reden. Daarom was er veel
schroom om op weekdagen van AchtOTStand
'het spoor’ gebruik te maken”.
"Leden van de Gereformeerde In het voorwoord gaat de auteur
Kerk en de Gereformeerde Ge
meente traden ook niet in dienst
van de Spoorwegen, omdat
daaraan zondagsdiensten ver-
In Zeeland was 'een Zeeuwse
spoorlijn’ een waren obsessie
voor de Middelburgse aanne
mer Dirk Dronkers. Hij publi
ceerde in 1845 al een
brochure, waarin hij de moge
lijkheden van een spoorlijn
naar Noord-Brabant schetste.
De nog niet afgedamde Kreek-
rak vormde een onoverkomelijk
obstakel. Daarom moest de
'Zeeuwse spoorlijn’ volgens
Dronkers via Tholen lopen. Tus
sen Wemeldinge (of Yerseke) en
het eiland Tholen wilde hij een
spoorboot inleggen.
Toen hij eenmaal een concessie
kreeg om de Kreekrak af te dam
men (middels een stevige dijk
tussen Rilland en Brabant) ont
stonden problemen over de
breedte van de spoorlijn. De
Staat schreef breedspoor voor (2
meter h.o.h.), maar Dronkers wil
de normaalspoor aanleggen
(1.43 meter binnenkant
spoorstaven).
In Holland bestond breedspoor,
maar Dronkers keek verder; hij
wilde 'zijn' lijn aansluiten op het
Duitse (i.c. Pruisische) spoor
wegnet.
Uiteindelijk besloot de staat zélf
tot aanleg van de Zeeuwse lijn.
Maar de naam van Dirk Dron
kers zal er altijd aan verbonden
blijven.
Van het station KAPELLE-
BIEZELINGE is niet meer na te
gaan, wie de plaatselijke ijve
raars waren, die Kapelle en Bie-
zelinge aan een station hielpen.
Zelfs in de notulen van de ge
meenteraad is daarover niets te
rug te vinden.
Wèl wordt in maart 1865 over de
spoorlijn de notitie gemaakt, dat
burgemeester en wethouders
worden gemachtigd om in on-
derhandeling te treden over de
doorsnijding en omlegging der
wegen en overeenkomsten af te
sluiten over schadevergoe
dingen.
De firma Van der Have is altijd
een intensief gebruiker van de
spoorlijn geweest. In 1924 kreeg
de Kapelse veiling een eigen
rail-aftakking.
(VOLGENDE WEEK: Goes, 's-
Heer Arendskerke en Le-
wedorp)
NIET GRAAG KOMEN....