hiswa 1988 van 4 t/m 13 maart in de RAI te AMSTERDAM Nieuwe impulsen voor Nederlandse jachtbouw a RCJI-IH JACHTWERF - SURFCENTRUM Beekman met nieuwe Sabre Outboard 520 als primeur op Hiswa De verwachte ontwikkelingen binnen de watersport 16-tal exposanten uit Zeeland op de Hiswa Uit de wind... 5 '11 ÉiB Profiteert U van dit overweldigende merken-assortiment Reeds 12 jaar ROHA windsurfcentrum uw intersurf-specialist A ■o° SPECIALIST IN 4 t/m 13 maart 23 1 AMSTERDAM Pfll Herstel WINDSURFCENTRUM IWoensdag 2 maart 1988 DE BEVELANDER KAMPERLAND HAVENWEG 4 TEL. 01107-1547 HET GROOTSTE SURFCENTRUM VAN Z-W NEDERLAND 1200 M2 SURFPLEZIER Jachthavens Bi s M f W r I Kanaalweg WZ 3a, 4351 RD Veere Tel. 01181-775 01180-11768 enz. enz. enz. enz. importeur KIRIE NEDERLAND - FEELING kajuitzeilenjachten van 7.50 tot 13.50 m. - DAYTONA sportboten van 5.60 tot 9.50 m. bemiddeling - inruil - financiering - verzekering, reparatie en onderhoud van schepen en motoren, botenlift 15 ton - kraan 5 ton. ligplaatsen verhuur - winterberging watersportwinkel - restaurant - wasserette - benzinepomp, botenverhuur; - FEELING kajuitzeiljachten van 11.00 m. per week of weekend met zonder of zonder schipper. - open zeil/motorboten per week dag of middag, (informeer eens naar de voordelige 5 of 10 vaartenkaart) SURFSQUAD NEIL PRYDE ART POWERFLEX PROLINE TESCO WINNING TEAM Aan de hand van recente readies en resultaten van de Nederlandse fabrikanten en exposanten op BOOT ’88 kan verwacht worden dat de gunstige ontwikkelingen van 1987 zich zullen voortzetten in 1988. Zoals bekend ging het na het be gin van de jaren tachtig weer wat beter met de economie én dus met de jachtbouwers. De achterstand ten opzichte van buitenlandse producenten is ech ter nog lang niet overal ingelopen en de lage koers van de dollar be tekent een zeer sterke concurren tie van produkten uit de VS terwijl export naar gene zijde van de oceaan heel moeilijk is. Toch is er een duidelijke revitalisering in de jachtbouw merkbaar. De motorkruiser is technisch en uiterlijk ’gerestyled’, jonge wer ven timmeren aan de weg en bij de bestaande bedrijven wordt flink geïnnoveerd in technisch en ’bedrijfskundig' opzicht. De ’nieuwe’ consument kan kie- Zoals we elders op deze pagina al berichtten, zal Beekman uit Goes op de komende Hiswa zijn nieuwe Sabre Outboard 520 als primeur uitbrengen. Beekman staat ermee op stand Z 121 De boot is 5.18 m lang en 2.18 breed, het gewicht is ongeveer 520 kg en geschikt tot 135 pk. De boot is uitgerust met een hoek bank welke uitgeklapt kan wor den tot zonnebank, terwijl voor de bestuurder een kuipstoel is ge plaatst. In het achterdek zijn twee opbergruimtes te vinden van o.a. landvasten. Onder de banken en het voordek vindt u de opber gruimtes voor o.a. ski’s, stootwil- len zwemvesten. Het windscherm is van getint glas en draaibaar, waardoor gemakkelijk in- en uit stappen mogelijk wordt. Verder is de boot standaard uitgerust met navigatieverlichting, snel heidsmeter en schakelpaneel. De boot geeft ruim plaats voor 5/6 personen. Overigens blijkt deze nieuwe luxe en sportieve boot van Beekman uit Goes nü al erg in de belangstelling te staan. De heer H. Beekman jr. vertelde ons, dat er vanuit Scandinavië al enke le bestellingen zijn binnengeko men, terwijl er ook vanuit Afrika enkele opdrachten voor snelle af levering van de Sabre Outboard binnen zijn. De boot gaat ca. f 17.000,gulden kosten. Overi gens kan de boot helemaal naar wensen van de opdrachtgever worden gebouwd en afgeleverd, ©©©‘ffWAWJSHKI© Polredijk 13B 4351 RT - Veere Tel. 01181-665 CAMARO EXEL SERFIAC ROTHO CABRAS NO WIND NO FUN WINDY GOTSCHA enz. enz. Havenweg 2, 4493 MT Kamperland, tel. 01107-1540 Gravenstraat 11, 4431 KN Middelburg tel 01180-25440 HISWA AMSTELHAL 509 zwem^r - Importzijde in aantallen ca. 45°/o toegenomen, de waarde van de import ligt procentueel echter hoger. De Duitse markt blijft belangrijk (ca. 50% van de stuks schepen gaan naar de BRD). De export in aantallen schepen naar Duitsland is in '87 t.o.v. 1986 ca. 17% gestegen. Engeland en VS nemen qua geëxporteerde waarde respectie velijk een 1ste en een 3de plaats in. De gemiddelde waarde van de geëxporteerde schepen ligt hier hoger dan naar bijv, de BRD. België, Luxemburg en Frankrijk worden in toenemende mate be langrijke afzetlanden. Aan de importzijde blijven Frank rijk, Engeland. Noorwegen, Duits land, Zweden en de VS belangrij ke leveranciers. hout weer interessant gemaakt als bouwmateriaal. Ook bij de consument valt een toenemend verlangen naar dit ’natuurlijke’ materiaal te signaleren. Samenvattend kan de positie van de Nederlandse jachtbouw in een aantal segmenten van de markt omschreven worden als zeer sterk. Op het gebied van de serie- bouw heeft Nederland echter (nog) een achterstand. Hoe ontwikkelt de watersport zich de komende jaren in ons land? Zit er een verdere groei in? Of is er sprake van een zekere verzadiging? De Nederlandse Vereniging van Ondernemingen in de Waterrecreatie verwacht dat de gunstige ontwikkelingen van 1987 zich dit jaar zullen voortzet ten. Daarbij baseert men zich op im- en exportcijfers van het CBS. Alleen bij de afzet van surfplan ken is men wat voorzichtiger en wordt gepleit voor een verdere bevordering van de surfsport vooral in de echte recreatieve sfeer. Enkele conclusies van de Bedrijfstak zijn: Afzet van surfplanken ’87/'86 ge ringer in een verzadigde markt, echter in de surfaccessoires en toebehoren zijn de ontwikkelin gen gunstig. Nederlandse expo santen op BOOT '88 bevestigen dit. Afzet van schepen over het alge meen toegenomen, in- en export cijfers tonen dit aan. - Export van schepen in aantallen ca. 25% toegenomen, opvallend is de sterke groei in zeil- en mo torboten, kleiner dan 7,5 meter lengte. enigde Staten op de botenmarkt goed in ’t oog houden. Want van uit die hoek - mede onder druk van de goedkope dollar - wordt geprobeerd binnen te breken in de Europese markt. Aldus enkele conclusies van de mensen uit 't vak in een beschouwing aan de vooravond van de opening van de Hiswa. De jachtbouw kende in ons land vooral na de oorlog een explosie ve groei. Daarin kwam aan het einde van de jaren zeventig een ommekeer. Er kwam toen eén einde aan de periode van onge breidelde groei van de plezier- vloot en hoge prijzen van tweede hands jachten. De markt stortte in. Vele werven gingen ten onder of moesten sterk inkrimpen. Naast de 'gewone’ afzetproble- men, speelde de buitenlandse concurrentie de vaderlandse jachtbouwers parten. Waar bui tenlandse werven - met name in Frankrijk - op een volledig in dustriële produktiewijze waren overgeschakeld, bleef in Neder land het ambachtelijk karakter in zowel produktie als bedrijfsvoe ring vaak gehandhaafd. Het re sultaat was kwalitatief overduide lijk goed, maar marketing en prijsstelling legden het te vaak af tegen de buitenlandse produkten. In 1985 zijn in de jachthavens on geveer een half miljoen boten van passanten aangekomen; dit is 45% meer dan in 1980. Het totaal aantal bootovernachtingen van passantenboten in jachthavens bedroeg bijna 800.000. Ongeveer tweederde deel van alle passan ten zijn aangekomen in havens in de provincies Friesland, Noord- Holland en Zeeland. Sinds 1980 is het aandeel buiten landse huurders van zomerlig- plaatsen toegenomen van 9% naar 12%. Vooral het aandeel huurders afkomstig uit de Bonds republiek Duitsland is vrij sterk toegenomen, nl. van 7% naar 10%. De totale toename van het aantal pleziervaartuigen in de Ne derlandse jachthavens is voor on geveer 50% een toename van boten van mensen uit de Bonds republiek Duitsland. Evenals in 1980 is ongeveer tweederde deel van de huurders afkomstig uit de provincie waarin de jachthaven gelegen is. Het totaal aantal boten met een vaste zomerligplaats in en buiten jachthavens is tussen 1980/81 en 1985 toegenomen van bijna 156.000 naar 165.000. Binnen de jachthavens werden ruim 122.000 pleziervaartuigen aangetroffen; buiten de jachthavens bedraagt dit aantal bijna 43.000, waarvan tweederde deel op koncentratie- punten en eenderde deel ver spreid ligt. zodat er sprake is van ’’maat werk”. Dat is onze kracht, aldus de Goese botenbouwer. ”We doen dat al 30 jaar en daarin on derscheiden we ons van grote Amerikaanse en andere buiten landse bouwers waar men één bepaald model voert en waar ver der geen aanpassingen meer mo gelijk zijn’”. zen uit vele ’semi-custom-built’ aanbiedingen van serieschepen en de markt voor doe-het-zelvers, die een casco afbouwen worden voortdurend professioneler bediend. Het strakke loonkostenbeleid heeft een gunstige invloed gehad op de prijs van het arbeidsinten sieve produkt dat een jacht is. Valutaproblemen vormden in sommige gevallen de genadeslag voor bedrijven die bestonden van de export naar de VS of Scan dinavië. Dit wat sombere beeld was vooral van toepassing op de bouwers van 'gemiddelde seriejachten’. De gespecialiseerde werven had den in het algemeen minder moeite om hun aandeel in het ei gen segment te handhaven. Niet onvermeld mag blijven dat ook sommige seriebouwers (Mey er in Balk) het door de jaren heen uitstekend bleven doen. In Engeland gebeurde vrijwel het zelfde als in Nederland, in feite waren de ontwikkelingen daar in vele gevallen nog dramatischer. Vooral de export naar onze Oosterburen met hun harde markt en hun liefde voor kwaliteit (en status) maakt het voor veel bouwers mogelijk om hun afzet stabiel te realiseren. Opvallend is de herleefde belang stelling voor hout als bouwmateri aal. Moderne conserverings- en verlijmtechnieken (epoxy is het sleutelwoord) hebben massief Voor de 33e maal wordt in Amsterdam de Hiswa gehou den, De internationale watersporttentoonstelling begint op vrijdag 4 maart en duurt tot en met zondag 13 maart a.s. Er zijn 430 exposanten, waaronder een 16-tal afkom stig uit Zeeland. Uit onze regio zien we bij de exposanten Beekman Goes, Lammerts van Bueren Sailmakers uit Goes en De Jong Sails uit Wolphaartsdijk. Vanuit Zeeland zijn verder VVV en Stichting Promotie Veerse Meer in Am sterdam om Zeeland te (re)presenteren. Beekman Goes zal tijdens de Hiswa in de categorie Dag- en Weekendcruisers de nieuwe Sabre Outboard 520 tonen. Het gaat om een 5.18 meter lange motorboot. Met deze nieuwe schepping van de Goese botenbouwer kan worden kennisgemaakt op stand Z 121. Voor wie de Hiswa in de RAI wil bezoeken, geven we hier enke le praktische feiten en cijfers: Tentoonstellingsdagen: vrijdag 4 tot en met zondag 13 maart. Openingstijden: dagelijks van 10.00 tot 18.00 uur. Donderdag 10 en vrijdag 11 maart doorlopend van 10.00 tot 22.00 uur. Oppervlakte: de tentoonstelling wordt gehouden in de zeven hallen van het Europacomplex van het RAI Tentoonstellings- centrum te Amsterdam, op een oppervlakte van 45.920 m2 bruto. Aantal exposanten: circa 430. Expositieprogramma: het expositieprogramma omvat alle ty pen pleziervaartuigen en zeilplanken; zeilen en masten: moto ren en onderdelen; toebehoren en accessoires; hengel- en on- derwatersportartikelen; watersportkleding; verhuur van boten, ligplaatsen en stalling; makelaardij, jacht-ontwerpen, reparatie en verzekering. Landen van herkomst produkten: België, BRD, Canada, Dene marken, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië, Ita lië, Japan, Nederland, Nieuw-Zeeland, Noorwegen, Oostenrijk, Spanje, Verenigde Staten van Amerika, Zweden en Zwit serland. Toegangsprijs: dagkaart f 13,50 p.p. Tweedagenkaart /20,00 p.p. Voor jeugd tot 12 jaar (onder begeleiding) en voor houders van Pas 65 en groepen (minimaal 15 personen, mits vooraf aangemeld) f7,50 p.p. Trein/toegangsregeling van toepassing. Gastprovincie: Flevoland. Aantal bezoekers HISWA 87: 162.379. Speciale evenementen: Dagelijks doorlopend programma in het HISWA-theater. Diverse activiteiten in en rond het bassin. Op zondag 6 maart wordt op de Amstel voor de vijfde achter eenvolgende maal de HISWA Surfmarathon gehouden. De AVRO verzorgt op maandag 7 maart tussen 12.00 en 14.00 uur een rechtstreekse radio-uitzending van het programma Hollands Glorie. TIGA FANATIC BIC SAILBOARD MANTA PR BOARDS JET En hoe staat het met de accomo- daties in ons land, waar al deze plezierjachten liggen? De jacht havens dus. De ondernemers in de waterrecreatie hebben een in ventarisatie gemaakt. Die leidt tot de volgende punten: In 21% van de jachthavens bestaan er plannen om de kapa- citeit aan natte ligplaatsen uit te breiden. Indien alle plannen ge realiseerd worden zal de totale kapaciteit aan natte ligplaatsen toenemen met ongeveer 13.000. In 1981 waren er nog plannen om de kapaciteit met 25.000 natte lig plaatsen uit te breiden. Ondanks een afname van de nieuw te reali seren ligplaatsen blijkt er onder tussen toch nog een gemiddelde leegstand van 18% te zijn. Ook binnen onze eigen regio wordt er hard gewerkt aan nieu we plannen om de jachthavenca paciteit verder op te voeren Roompot Recreatie gaat een gro te jachthaven voor zeegaande jachten aanleggen in de voormali ge werkhaven in de luwte van de Stormvloedkering Oosterschelde. Hansa Watersport heeft een nieu we jachthaven bij Goese Sas aangelegd en die wordt nog ver groot. En ook worden er pogin gen ondernomen om in Wemel- dinge het sluizencomplex als jachthaven uit te breiden. In de winter 1985/86 werden in de jachthavens bijna 80.000 boten aangetroffen. Dit betekent dat eenderde deel van de in de zo mer aanwezige boten buiten jachthavens overwintert. Nederland blijft in de wereld be langrijk als jachtbouwer. Niette min zal men de concurrentie in ’t oog moeten houden. Vooral op gebied van seriebouw heeft ons land nog een achterstand in te lo pen. En ook moet men de Ver- Wind ’n’ Sun: dat is de benaming van de praktische windschermpjes waarmee de Amerikaanse fabrikant Corpus-HGL ook vaste voet pro beert te vinden in ons land. Het gaat om aërodynamisch kuipvormige schermpjes die zonder lijnen en stokken zijn vast te zetten. Ze zijn ge schikt voor gebruik op de boot, strand, vissen, camping en in de tuin. Door een venster in het gecoate nylon bieden ze bovendien ook nog uitzicht aan de rugzijde. Ze zijn leverbaar in tal van kleurcombinaties. Roha heeft voor onze regio het dealerschap ervan. JACHTWERF &D6 GROOT .PW1 w -r JCr UWI^I -""'J' --<<1 Iwf 4**. SBW® #«44 oi n I *5 X - - J*5' - H

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1988 | | pagina 23