hiswa 1988
van 4 t/m 13 maart in de RAI te AMSTERDAM
Nieuwe impulsen voor
Nederlandse jachtbouw
a
RCJI-IH
JACHTWERF - SURFCENTRUM
Beekman met nieuwe
Sabre Outboard 520
als primeur op Hiswa
De verwachte
ontwikkelingen binnen
de watersport
16-tal exposanten uit
Zeeland op de Hiswa
Uit de wind...
5
'11
ÉiB
Profiteert U van dit overweldigende merken-assortiment
Reeds 12 jaar ROHA windsurfcentrum uw intersurf-specialist
A
■o°
SPECIALIST IN
4 t/m 13 maart
23
1
AMSTERDAM Pfll
Herstel
WINDSURFCENTRUM
IWoensdag 2 maart 1988 DE BEVELANDER
KAMPERLAND HAVENWEG 4 TEL. 01107-1547
HET GROOTSTE SURFCENTRUM VAN
Z-W NEDERLAND 1200 M2 SURFPLEZIER
Jachthavens
Bi
s M
f W
r
I
Kanaalweg WZ 3a, 4351 RD Veere
Tel. 01181-775 01180-11768
enz. enz.
enz. enz.
importeur KIRIE NEDERLAND
- FEELING kajuitzeilenjachten van 7.50 tot 13.50 m.
- DAYTONA sportboten van 5.60 tot 9.50 m.
bemiddeling - inruil - financiering - verzekering,
reparatie en onderhoud van schepen en motoren,
botenlift 15 ton - kraan 5 ton.
ligplaatsen verhuur - winterberging
watersportwinkel - restaurant - wasserette - benzinepomp,
botenverhuur;
- FEELING kajuitzeiljachten van 11.00 m. per week of
weekend met zonder of zonder schipper.
- open zeil/motorboten per week dag of middag,
(informeer eens naar de voordelige 5 of 10 vaartenkaart)
SURFSQUAD
NEIL PRYDE
ART
POWERFLEX
PROLINE
TESCO
WINNING TEAM
Aan de hand van recente readies
en resultaten van de Nederlandse
fabrikanten en exposanten op
BOOT ’88 kan verwacht worden
dat de gunstige ontwikkelingen
van 1987 zich zullen voortzetten
in 1988.
Zoals bekend ging het na het be
gin van de jaren tachtig weer wat
beter met de economie én dus
met de jachtbouwers.
De achterstand ten opzichte van
buitenlandse producenten is ech
ter nog lang niet overal ingelopen
en de lage koers van de dollar be
tekent een zeer sterke concurren
tie van produkten uit de VS terwijl
export naar gene zijde van de
oceaan heel moeilijk is. Toch is er
een duidelijke revitalisering in de
jachtbouw merkbaar.
De motorkruiser is technisch en
uiterlijk ’gerestyled’, jonge wer
ven timmeren aan de weg en bij
de bestaande bedrijven wordt
flink geïnnoveerd in technisch en
’bedrijfskundig' opzicht.
De ’nieuwe’ consument kan kie-
Zoals we elders op deze pagina
al berichtten, zal Beekman uit
Goes op de komende Hiswa zijn
nieuwe Sabre Outboard 520 als
primeur uitbrengen. Beekman
staat ermee op stand Z 121
De boot is 5.18 m lang en 2.18
breed, het gewicht is ongeveer
520 kg en geschikt tot 135 pk. De
boot is uitgerust met een hoek
bank welke uitgeklapt kan wor
den tot zonnebank, terwijl voor de
bestuurder een kuipstoel is ge
plaatst. In het achterdek zijn twee
opbergruimtes te vinden van o.a.
landvasten. Onder de banken en
het voordek vindt u de opber
gruimtes voor o.a. ski’s, stootwil-
len zwemvesten. Het windscherm
is van getint glas en draaibaar,
waardoor gemakkelijk in- en uit
stappen mogelijk wordt. Verder is
de boot standaard uitgerust met
navigatieverlichting, snel
heidsmeter en schakelpaneel. De
boot geeft ruim plaats voor 5/6
personen. Overigens blijkt deze
nieuwe luxe en sportieve boot
van Beekman uit Goes nü al erg
in de belangstelling te staan. De
heer H. Beekman jr. vertelde ons,
dat er vanuit Scandinavië al enke
le bestellingen zijn binnengeko
men, terwijl er ook vanuit Afrika
enkele opdrachten voor snelle af
levering van de Sabre Outboard
binnen zijn. De boot gaat ca.
f 17.000,gulden kosten. Overi
gens kan de boot helemaal naar
wensen van de opdrachtgever
worden gebouwd en afgeleverd,
©©©‘ffWAWJSHKI©
Polredijk 13B
4351 RT - Veere
Tel. 01181-665
CAMARO
EXEL
SERFIAC
ROTHO
CABRAS
NO WIND NO FUN
WINDY
GOTSCHA
enz. enz.
Havenweg 2, 4493 MT Kamperland,
tel. 01107-1540
Gravenstraat 11, 4431 KN Middelburg
tel 01180-25440
HISWA AMSTELHAL 509
zwem^r
- Importzijde in aantallen ca. 45°/o
toegenomen, de waarde van de
import ligt procentueel echter
hoger.
De Duitse markt blijft belangrijk
(ca. 50% van de stuks schepen
gaan naar de BRD).
De export in aantallen schepen
naar Duitsland is in '87 t.o.v.
1986 ca. 17% gestegen.
Engeland en VS nemen qua
geëxporteerde waarde respectie
velijk een 1ste en een 3de plaats
in.
De gemiddelde waarde van de
geëxporteerde schepen ligt hier
hoger dan naar bijv, de BRD.
België, Luxemburg en Frankrijk
worden in toenemende mate be
langrijke afzetlanden.
Aan de importzijde blijven Frank
rijk, Engeland. Noorwegen, Duits
land, Zweden en de VS belangrij
ke leveranciers.
hout weer interessant gemaakt
als bouwmateriaal. Ook bij de
consument valt een toenemend
verlangen naar dit ’natuurlijke’
materiaal te signaleren.
Samenvattend kan de positie van
de Nederlandse jachtbouw in een
aantal segmenten van de markt
omschreven worden als zeer
sterk. Op het gebied van de serie-
bouw heeft Nederland echter
(nog) een achterstand.
Hoe ontwikkelt de watersport
zich de komende jaren in ons
land? Zit er een verdere groei in?
Of is er sprake van een zekere
verzadiging? De Nederlandse
Vereniging van Ondernemingen
in de Waterrecreatie verwacht dat
de gunstige ontwikkelingen van
1987 zich dit jaar zullen voortzet
ten. Daarbij baseert men zich op
im- en exportcijfers van het CBS.
Alleen bij de afzet van surfplan
ken is men wat voorzichtiger en
wordt gepleit voor een verdere
bevordering van de surfsport
vooral in de echte recreatieve
sfeer. Enkele conclusies van de
Bedrijfstak zijn:
Afzet van surfplanken ’87/'86 ge
ringer in een verzadigde markt,
echter in de surfaccessoires en
toebehoren zijn de ontwikkelin
gen gunstig. Nederlandse expo
santen op BOOT '88 bevestigen
dit.
Afzet van schepen over het alge
meen toegenomen, in- en export
cijfers tonen dit aan.
- Export van schepen in aantallen
ca. 25% toegenomen, opvallend
is de sterke groei in zeil- en mo
torboten, kleiner dan 7,5 meter
lengte.
enigde Staten op de botenmarkt
goed in ’t oog houden. Want van
uit die hoek - mede onder druk
van de goedkope dollar - wordt
geprobeerd binnen te breken in
de Europese markt. Aldus enkele
conclusies van de mensen uit 't
vak in een beschouwing aan de
vooravond van de opening van
de Hiswa.
De jachtbouw kende in ons land
vooral na de oorlog een explosie
ve groei. Daarin kwam aan het
einde van de jaren zeventig een
ommekeer. Er kwam toen eén
einde aan de periode van onge
breidelde groei van de plezier-
vloot en hoge prijzen van tweede
hands jachten. De markt stortte
in. Vele werven gingen ten onder
of moesten sterk inkrimpen.
Naast de 'gewone’ afzetproble-
men, speelde de buitenlandse
concurrentie de vaderlandse
jachtbouwers parten. Waar bui
tenlandse werven - met name in
Frankrijk - op een volledig in
dustriële produktiewijze waren
overgeschakeld, bleef in Neder
land het ambachtelijk karakter in
zowel produktie als bedrijfsvoe
ring vaak gehandhaafd. Het re
sultaat was kwalitatief overduide
lijk goed, maar marketing en
prijsstelling legden het te vaak af
tegen de buitenlandse produkten.
In 1985 zijn in de jachthavens on
geveer een half miljoen boten van
passanten aangekomen; dit is
45% meer dan in 1980. Het totaal
aantal bootovernachtingen van
passantenboten in jachthavens
bedroeg bijna 800.000. Ongeveer
tweederde deel van alle passan
ten zijn aangekomen in havens in
de provincies Friesland, Noord-
Holland en Zeeland.
Sinds 1980 is het aandeel buiten
landse huurders van zomerlig-
plaatsen toegenomen van 9%
naar 12%. Vooral het aandeel
huurders afkomstig uit de Bonds
republiek Duitsland is vrij sterk
toegenomen, nl. van 7% naar
10%. De totale toename van het
aantal pleziervaartuigen in de Ne
derlandse jachthavens is voor on
geveer 50% een toename van
boten van mensen uit de Bonds
republiek Duitsland. Evenals in
1980 is ongeveer tweederde deel
van de huurders afkomstig uit de
provincie waarin de jachthaven
gelegen is.
Het totaal aantal boten met een
vaste zomerligplaats in en buiten
jachthavens is tussen 1980/81 en
1985 toegenomen van bijna
156.000 naar 165.000. Binnen de
jachthavens werden ruim 122.000
pleziervaartuigen aangetroffen;
buiten de jachthavens bedraagt
dit aantal bijna 43.000, waarvan
tweederde deel op koncentratie-
punten en eenderde deel ver
spreid ligt.
zodat er sprake is van ’’maat
werk”. Dat is onze kracht, aldus
de Goese botenbouwer. ”We
doen dat al 30 jaar en daarin on
derscheiden we ons van grote
Amerikaanse en andere buiten
landse bouwers waar men één
bepaald model voert en waar ver
der geen aanpassingen meer mo
gelijk zijn’”.
zen uit vele ’semi-custom-built’
aanbiedingen van serieschepen
en de markt voor doe-het-zelvers,
die een casco afbouwen worden
voortdurend professioneler
bediend.
Het strakke loonkostenbeleid
heeft een gunstige invloed gehad
op de prijs van het arbeidsinten
sieve produkt dat een jacht is.
Valutaproblemen vormden in
sommige gevallen de genadeslag
voor bedrijven die bestonden van
de export naar de VS of Scan
dinavië.
Dit wat sombere beeld was vooral
van toepassing op de bouwers
van 'gemiddelde seriejachten’.
De gespecialiseerde werven had
den in het algemeen minder
moeite om hun aandeel in het ei
gen segment te handhaven.
Niet onvermeld mag blijven dat
ook sommige seriebouwers (Mey
er in Balk) het door de jaren heen
uitstekend bleven doen.
In Engeland gebeurde vrijwel het
zelfde als in Nederland, in feite
waren de ontwikkelingen daar in
vele gevallen nog dramatischer.
Vooral de export naar onze
Oosterburen met hun harde
markt en hun liefde voor kwaliteit
(en status) maakt het voor veel
bouwers mogelijk om hun afzet
stabiel te realiseren.
Opvallend is de herleefde belang
stelling voor hout als bouwmateri
aal. Moderne conserverings- en
verlijmtechnieken (epoxy is het
sleutelwoord) hebben massief
Voor de 33e maal wordt in Amsterdam de Hiswa gehou
den, De internationale watersporttentoonstelling begint
op vrijdag 4 maart en duurt tot en met zondag 13 maart
a.s. Er zijn 430 exposanten, waaronder een 16-tal afkom
stig uit Zeeland. Uit onze regio zien we bij de exposanten
Beekman Goes, Lammerts van Bueren Sailmakers uit
Goes en De Jong Sails uit Wolphaartsdijk. Vanuit Zeeland
zijn verder VVV en Stichting Promotie Veerse Meer in Am
sterdam om Zeeland te (re)presenteren.
Beekman Goes zal tijdens de Hiswa in de categorie Dag- en
Weekendcruisers de nieuwe Sabre Outboard 520 tonen. Het
gaat om een 5.18 meter lange motorboot.
Met deze nieuwe schepping van de Goese botenbouwer kan
worden kennisgemaakt op stand Z 121.
Voor wie de Hiswa in de RAI wil bezoeken, geven we hier enke
le praktische feiten en cijfers:
Tentoonstellingsdagen: vrijdag 4 tot en met zondag 13 maart.
Openingstijden: dagelijks van 10.00 tot 18.00 uur. Donderdag
10 en vrijdag 11 maart doorlopend van 10.00 tot 22.00 uur.
Oppervlakte: de tentoonstelling wordt gehouden in de zeven
hallen van het Europacomplex van het RAI Tentoonstellings-
centrum te Amsterdam, op een oppervlakte van 45.920 m2
bruto.
Aantal exposanten: circa 430.
Expositieprogramma: het expositieprogramma omvat alle ty
pen pleziervaartuigen en zeilplanken; zeilen en masten: moto
ren en onderdelen; toebehoren en accessoires; hengel- en on-
derwatersportartikelen; watersportkleding; verhuur van boten,
ligplaatsen en stalling; makelaardij, jacht-ontwerpen, reparatie
en verzekering.
Landen van herkomst produkten: België, BRD, Canada, Dene
marken, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië, Ita
lië, Japan, Nederland, Nieuw-Zeeland, Noorwegen, Oostenrijk,
Spanje, Verenigde Staten van Amerika, Zweden en Zwit
serland.
Toegangsprijs: dagkaart f 13,50 p.p. Tweedagenkaart /20,00
p.p. Voor jeugd tot 12 jaar (onder begeleiding) en voor houders
van Pas 65 en groepen (minimaal 15 personen, mits vooraf
aangemeld) f7,50 p.p. Trein/toegangsregeling van toepassing.
Gastprovincie: Flevoland.
Aantal bezoekers HISWA 87: 162.379.
Speciale evenementen: Dagelijks doorlopend programma in
het HISWA-theater. Diverse activiteiten in en rond het bassin.
Op zondag 6 maart wordt op de Amstel voor de vijfde achter
eenvolgende maal de HISWA Surfmarathon gehouden.
De AVRO verzorgt op maandag 7 maart tussen 12.00 en 14.00
uur een rechtstreekse radio-uitzending van het programma
Hollands Glorie.
TIGA
FANATIC
BIC
SAILBOARD
MANTA
PR BOARDS
JET
En hoe staat het met de accomo-
daties in ons land, waar al deze
plezierjachten liggen? De jacht
havens dus. De ondernemers in
de waterrecreatie hebben een in
ventarisatie gemaakt. Die leidt tot
de volgende punten:
In 21% van de jachthavens
bestaan er plannen om de kapa-
citeit aan natte ligplaatsen uit te
breiden. Indien alle plannen ge
realiseerd worden zal de totale
kapaciteit aan natte ligplaatsen
toenemen met ongeveer 13.000.
In 1981 waren er nog plannen om
de kapaciteit met 25.000 natte lig
plaatsen uit te breiden. Ondanks
een afname van de nieuw te reali
seren ligplaatsen blijkt er onder
tussen toch nog een gemiddelde
leegstand van 18% te zijn.
Ook binnen onze eigen regio
wordt er hard gewerkt aan nieu
we plannen om de jachthavenca
paciteit verder op te voeren
Roompot Recreatie gaat een gro
te jachthaven voor zeegaande
jachten aanleggen in de voormali
ge werkhaven in de luwte van de
Stormvloedkering Oosterschelde.
Hansa Watersport heeft een nieu
we jachthaven bij Goese Sas
aangelegd en die wordt nog ver
groot. En ook worden er pogin
gen ondernomen om in Wemel-
dinge het sluizencomplex als
jachthaven uit te breiden.
In de winter 1985/86 werden in de
jachthavens bijna 80.000 boten
aangetroffen. Dit betekent dat
eenderde deel van de in de zo
mer aanwezige boten buiten
jachthavens overwintert.
Nederland blijft in de wereld be
langrijk als jachtbouwer. Niette
min zal men de concurrentie in ’t
oog moeten houden. Vooral op
gebied van seriebouw heeft ons
land nog een achterstand in te lo
pen. En ook moet men de Ver-
Wind ’n’ Sun: dat is de benaming van de praktische windschermpjes
waarmee de Amerikaanse fabrikant Corpus-HGL ook vaste voet pro
beert te vinden in ons land. Het gaat om aërodynamisch kuipvormige
schermpjes die zonder lijnen en stokken zijn vast te zetten. Ze zijn ge
schikt voor gebruik op de boot, strand, vissen, camping en in de tuin.
Door een venster in het gecoate nylon bieden ze bovendien ook nog
uitzicht aan de rugzijde. Ze zijn leverbaar in tal van kleurcombinaties.
Roha heeft voor onze regio het dealerschap ervan.
JACHTWERF &D6 GROOT
.PW1 w -r
JCr UWI^I -""'J'
--<<1
Iwf 4**.
SBW®
#«44 oi
n
I
*5
X - -
J*5'
- H