Nederlands Kamerkoor in De Hoogte té Goes I -• *5-, Toeristische lijn voorgoed op dood spoor. ra zaterdag 29 oktober veilinghal. CÜES s deze week aterdag 29 oktober nuffelmarkt Goes In de elllnghallen ”Ons is welbewust de nek omgedraaid” 41 I --- T*~ F 1- 993 Y I Ws Groots*' rommelmarkt, 25° kramen str I •■H tlngon on bodlnertedn Het einde ’Oi d. (hion .an 9 ot uur K' 1 Woen« dai 26 oktobar 1 M3 - 35» jaarfMf m. 43 Verkeerd gerekend Volgens technisch directeur ir. J.C.W de Jong van de NS is het niet juist, dat het opheffen van de museumlijn Goes-Borssele de NS geld kost en dat het voortbestaan geld zou opbren gen. "Men vergeet daarbij.na melijk, dat we jaarlijks 1 tot 2 ton aan baanonderhoud moeten uitgeven. Dit jaar hebben we dat onderhoud tot hot hoogst noodzakelijke beperkt. Dat kostte ons slechts 30 duizend gulden Als het lijntje echter kuicfoan Irwsrx* hal ztnziar i Verbaasd i De heer Romers van de Neder landse Spoorwegen reageert overigens uiterst verbaasd op de verwijten uit Zeeland: "Ik éooTay 1'»^: C- er wel waren), zegt hlj: "Ik heb Borssele (SGB) houdt haar kei- geeft Het Nederlands Kamer koor onder leiding van Ruud Vos oen uitvoering In De Hoog- f ••■’-7 voor de NS wei erg moeilijk maakt om aan zulke plannen nog pen officieel tintje te ge ven". Voor de mensen van de SOS hoeft dat ook niet Sterker nog: a - t—-u. ua. -a van de NS nog te beantwoor den.. Rossini als van Milhaud komen aan bod, alsmede jazz, pop on lyrische close Harmony. De Via aanslagen op diezelfde kassa maken do NS het toeris tenlijntje het leven ónmogelijk. "De voorbeelden liggen voor het oprapen. Maar In elk geval werden we vorig Jaar tot op het bot uitgek leed door do verho ging ven de huur van de loco motievenloods: van 2500 gul den por Jaar naar 15.000 gulden per Jaar. En dat terwijl we zelf die loods (een bouwval) Juist uit eigen middelen hadden ge renoveerd voor 30.000 gul- r i-?* "Kortom: de verhoudingen tus sen de NS en de SGB zijn vol ledig verziekt. We zijn als ama teurs 'te gast' op de spoorbaan van de NS. dus we hebben ons te richten naar de wensen van de NS Maar er worden nu eisen gesteld, die onmogelijk zijn in te willigen". Dat betekent het einde van één van de drie Nederlandse mu- -v4eumepoorlijnen. die een rechtstreekse aansluiting heb- (Van een onzer redacteuren) De heer Boogert: "Dat Is gelo gen. We hebben er wél oen ge- stuurd. Dan zou dus dp PTT zijn werk niet goed gedaan heb ben". iterdag a s. gaat het derde luffeimarictseizoen weer van ut het derde jaar alweer, het nge seizoen kon men do vijf duizendste bezoeker vorwei- men, maar komend seizoen irdt de vijfenzeventigduF ndste verwacht I zaterdag de deuren van de linghal weer opengaan staan Merom 250 deelnemers met n diversiteit aan tweede- ndsgoederen Tot april elke itste zaterdag van de maand Snuffeimarkt van Goes it Zie je? •edeAan<^^ser*^Oem*- ■uweborden. Mens erger je een belangrijke toeristische attractie. Het tochtje met de stoomtram is een uitstekende slecht-weer-voorziening. Ais het mooi wepr is. is het in de trein niet druk. Dan zit iedereen aan het strand aldus voorzit ter Boogert van het stoomtram- lijntje "Maar als er één wolkje voor de zon schuift, rinkelt bij ons de kassa'. dat de wijze waarop u thans je- ze zijn niet van plan, de brief gons dorden in de weer bent volg luidt: "Gaarne had Ik ten (bedoeld wordt: pers-Red), het J J”?"*” To Goes. Omtor d. titel "Be- dlnerie on Close Harmony” wordt oen electie van diverse stijlen gezongen. Zowel opvat- niet, en misschien die laatste postzegel uit die mooie serie dwergfazanten in de mist etc etc. SUCCES De verklaring van het succes van dit evenement luidt; In deze tijd met zijn economische pro blemen. alles wordt duurder, terwijl bij velen de zolders on schuurtjes uitpuilen van de spullen die liggen te verstoften, is ieder centje welkom, terwijl de tijd "van zet hot maar bij de vuilnisbak'' voorbij is DE SNUFFELMARKT IS ZA- I. kruisbeelden on FERDAG GEOPEND VAN 9.00 tot 17.00 uur EN DE TOEGANG 18 ƒ2.50 on voor kinderen I ben op hetspoorwegnet (te weten Hoorn-Medemblik, Apel- doom-Dieren en Goes-Borsse- lé). De NS kent drie dagtochten u,*”^d,9]n9 naar deze attracties. Overigens trekt ook Haaksbergen-Boeke- lo veel belangstelling. Volgens de SGB is één ding duidelijk: de Spoorwegen willen maar één museumlijn overhou den. En dat is Hoorn-Medem- blik. Dat is ook de lijn, waarvoor genheid kregen wé die bedrei- meeste sympathie heeft, omdat - - daar mat authentiek Neder ig Jaar hebben we tóch een lands materieel wordt gereden en met met buitenlands mate rieel (zoals bijv, bij de SGB). i - Boogert een 'afscheidsbrief' van het hoofd van de juridische afdeling van de NS in de bus. In die brief wordt waardering uitgesproken voor de punctue le en veilige dienstuitvoering van de SGB-mensen. Het ver- Zo it du stoomtram vuuk in actia geweest. Dit buaid zat vardwijnan uit du Zak van Zutd Buvuland (foto SGB) nieuwe locomotief naar de heer Enter genoemd. Bij zijn af scheid in 1976 hadden we hem dat immers, beloofd. En wat we in Zeeland beloven, dat doen Het is een bijna ongelooflijke we ook". beschuldiging, maar het be stuur van de Stoomtram Goes- Vf n School gestuurd Borssele (SGB) houdt haar kei- ."Dat is echter wél pnze dood had altijd goede contacten met hard airttiR da hftfif (te mAfiAAf) van Ha fitAAm^MM GOE8/BOR88ELE Hst is afgelopen met de Stoomtram GoM^BureMl*. Omstreeks Kei Hints worden de taatste rft- ten gemaakt. Na 1 Januari zuilen de locomotieven en dé rijtuigen niét méér te tien zijn op Hef lijntje door Zuid-Be- - "We hebben er geen geld meer voor over. Het onderhoud van de spoorbaan gaat teveel kos ten”, zeggen de Nederlandse Spoorwegen. De mensen van de Stoomtram Goes-Borssele hebben een compleet andere verklaring. "We zijn gewoon weggepest’zeggen zij. "Onze toeristische stoomtram- lijn is opzettelijk om zeep ge holpen door een functionaris van de Nederlandse Spoorwe gen., die het niet kon verkrop pen, dat we één van onze loco motieven naar zijn voorganger hebben vernoemd". r' TRAM-MELANT INBEVELAND afscheid nog de waardering daarvoor van de NS bij een speciale gelegenheid tot uiting willen brengen Ik wii u deze waardering niet onthouden, in tegendeel. Wél echter meen ik. w - - - - - - - - len van ons land bestaan. Hij volgde zes jaar geleden ing. H.F. Enter op. De heer Boogert: "Hij adviseer de ons direct al dringend, géén locomotief naar zijn voorgan ger te vernoemen omdat dat voor ons zéér nadelige gevol- gen zou hebben. Bij elke gele- Romers persoonlijk de ging steeds weer te horen. Vo- Ai die Beve/endar aandecM wor een "(4nw actwuwburg Dd Print v»n Oran/e to Goat, wé» Zatland" opan huit houdt Vtn »/f tot tK kan Bmr dinsdag 1 novombor kannis mokan mat bot niosn i •<-. i tawp in "Uit in tdaorop tarprogramma an tavans kan mon ar m» baarton kopon voor da valo voontoUingan dia ar komanda tnaondan wordon gagovan. Daarnaast natuuriift wpar «paf niauon van varanigingon uit Zuid- on Noord-Bavaiandan van onto advartaardan. 'toomtrom BLOKMB uTr iTAdil PARTI. PANTALOHS fa &AtVn.WOU-ZH CRtPE mw 123= aPP TZ t

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1983 | | pagina 1