Maak uw feestelijke kleding voordelig zelf!
3
Max Factor
OPTICA
3»
MAZDA
RENTMEESTER
Constructiebedrijf De Jong enSnoey B.V.
Goes liet het eerste schip te water
Rodenstock
modelbrillen
F
NIEUW
VAN
Een MAZDA bestellen?
SPORTSHOP PIET
Christelijk Nationaal Vakverbond
BELANGRIJK!!
ZEEUWSE NUTSSPAARBANK
Aan onze lezers en
adverteerders!
Autobedrijf „Clara” bellen!
UIT IN KORTGENE
Medische diensten
’n plezier nm
te dragën
Nog steeds!
GOES
EXTRA:
Zie pagina
-:k
COLOUR-ON
EYE SHADOW
Zeeland Promenade
5,95
4,95 - 3,95
cioa 63 ul**^*,
Voor sportartikelen op elk gebied
burgemeester mr. F. G. A. Huber verrichtte doop -
•I'..-
HEEFT
ER GENOEG VAN?
cm
MEER DAN
GENOEG ZELFS!
9,90
HONDERDEN
19,50
COUPONS, ZEER
VOORDELIG!
PARFUMERIE
.1
v
j
Federatie van de 3 vakcentrales??
de
nuts
spaarbank
JERSEY
JERSEY
’l;-'
WEVENIT
18,90
Trefpunt van gezelligheid
I
T
Prachtige kwaliteit fluweel, alle madelinten, 90 cm breed, 19,50; glanzend brokaat, 90 cm br.,
16,90; Diolen satin, 90 cm breed, 9,50; zijden mousseline, 140 cm breed, 22,50; Trevira 2000 ja-,
cguard, 150 cm breed, 29.50; Jersey lurex, 150 cm breed, 19,50; velours impnmé, 90 cm breed,
9,50; een .schitterende" kollektie feestelijke stoffen in het Stoffenpaleis!
een werkelijk mooie bril is een plezier om
te dragen. Een bril, met zorg gekozen als
de meest geschikte uit een goed gesor
teerde kollektie. Een van de vele mogelijk
heden zoals wij U die kunnen bieden.
ADVERTENTIEBLAD VOOR ZUID- EN NOORD-BEVELAND
(waarin opgenomen het „Zeeuwsch Advertentieblad")
OM Wih
VmirMae 8 awM
Ingenndea mededefcigee 1 x tarief
FrQzoa exckiefef 4 B.T.W.
Contrecttarievee op eanuraeg
Voos fouten In teL opgagwi advertentlea
aanvaarden wQ geen enkele verwrtwoordolHkhold
Modern bedrijf
Kontainer-schepen
Het konstruktiebedrtjf de Jong en Snoey
had - zoals gezegd - nog nooit eerder
een kompleet schip gebouwd. Wel ge
noot het bedrijf reeds een internationale
faam op het gebied van de vervaardi
ging van aektie's voor kontainerschepen.
niet ze vreemd, want de heer Snoey Is
van huls uit scheepsbouwer. Vanaf mei
tot en met november is er in de kon-
struktiehal met niet aflatend enthousias
me aan de bouw van het casco gewerkt. naar Heidelberg aan baard ta nemen.
Zeals alle schepen van de Feemtre-
rederij, zal eek het mj. „Selarlt"
gedurende de zemermaanden, Arn
hem ah thuiihaven kiezen.
Sekuiir karwei
---
''O
f-
Uitgave
J
6 december 1873
Verantwoordelijk redakteuri F. A S. ran des Pelfl
Lange Kerkstraat 44
FA KAMPMAN
FLITTERLAKKEN
De
l
C.N.V.-ERS OP ZUID- EN NOORD-BEVELAND
4,
Lange Vorststraat 57 - 63 -
Goes - Telefoon 01100- 7251
Inzending advertenties tot dinsdagavond 17.00 uur ot
woensdagmorgen te postbestelling (Indien geadviseerd)
Drukkerij De Phoenix Goee 8.V,
Voorstad 24, Postbus S, Goes
Telefoon (01100) 41 10
b.g.g. 83 99 60 34
Giro 3.26.37
KLOKSTRAAT 10, GOES
WATERPROOF
OOGSCHADUW
IN VERRASSENDE
KLEUREN
GRINTWEG 82 - TEL. 01131-1872 - YERSEKE
U mag ook 's avonds komen
gegarandeerd
^oed
HEINKENSZAND, TEL 01106-1745
GOES
Nieuwstraat 21, telefoon 01100-3393
tegenover Prins van Oranje
Scheerwol, 140 cm br.
Trevi ra 2000, 150 cm br.
vi uus avcvus
en later weer
dat natuurlijk
I
Het feit dat er binnen gewerkt kon wor
den, iet» dat in de scheepsbouw vrij on
gebruikelijk is. heeft er zeker toe bijge
dragen dat het salonachip binnen een ao
snelle tijd te water kon worden gelaten
Wol-polyesther, 160 cm br.
WITTE PLEKJES
OP DE NAGELS
Die nare witte plekjes op de nagels zijn
niet te verwijderen Zij zijn het gevolg
van kleine beschadigingen aan de nagel
en se groeien er op den duur weer van
zelf uit. De enige methode om ze on
zichtbaar te makeA is het lakken van de
nagels. Elke andere zogenaamde metho
de om die witte plekjes weg te werken,
moet worden afgeraden.
voor 8 en 9 december
HuMrtaea:
Goee:
Dokter S. Buijs, J. Valckeztraat S. Goes,
telefoon 01100-5462
»-Heer Arendekerke, Helekennand en
WelphaartedUk:
Dokter H. P. van Maanen. Clara’s Pad
12, Heinkenazand, tel. 01108-1234
Barse» le. Nleewderp ea omstreken:
Dokter H. M. J. Klviet. Monsterweg 8,
Borssele, tel. 01105-203
’s-Heerenheek. Ovesande. Driewegen ea
Hoedekeaake rke
Dokter S. E. J Wöstmann, Nieuwstraat
18a. Ovezande, tel. 01106-480
Gemeente Reimerswaal. Haneweeri.
Yerseke en Krulnlngen:
Dokter D. de Wijs, Damstraat 103, Yer-
seke, tel. 01131-1444
Knbbewdtjke, Waarde ea Blllaad-Batk
en Oostdljk:
Dokter J. A. Kamps, Vinkenissestraat 2.
Rilland-Bath, tel. 01134-343
Kloetinge, Wemeldlnge ea Kapelle-Bie-
aellnge:
Dokter H. J. Entink, Julianastraat 21.
Kloetinge. tel. 01100-8887
TANDARTSEN:
Tandarts P. S. M Frantzsn. Kastanje-
straat 307. Goes. teL 01100-7374
Spreekuren zaterdag en zondag van
0e.00-10.00 uur v.m.
DIKKEN AKT8EN:
Dokter G. Boneschanscher. Hoofdstraat
l Krulnlngen, tel. 01I30-12J3
APOTHEKEN!
De Zeeuwse Apotheek. Grote Mark! 10.
Goes. tel. 01100-5255
WIJKVERPLEGING
Rayen Wemeldlnge. Kapelle-diesel Inge,
Kleettnge. ’»-H. Abtskerke, *s-Gravea-
peMer, Heedekenskerke ea Baarland:
Zr. T. Driesprong, Kerkhoekstraat 24.
’•-Gravenpolder, tel. 01103-435
Rayen Yerseke. Kruisingen en
Haneweeri:
Geen Opgave
Rayon Neerd-Beveland, Kailendijke,
WUhelmlnader* en WolpkaarUdjjk
Zr. A. v. d. Plank. Wolphaartsdijk, teL
01198-382
Rayon KrabbendUke. Waarde en Rilland
Bath:
Geen opgave
Rayoa Goee:
Zr. T. A. Melis, tel. 01100-3328
Rayea van de <$kverplegenden van de
Groene kruisafd. Driewegen. Ovesande,
Ellewentodtfk, Oudelande; de Oranje
Groene kruisafd. Borssele. Nieu wierp.
Lewedorp, ’s-H. Arendekerke. Heinkens-
sand. Ntoee, ’s-H. H. Kinderen: de WH-
Gele kruisafd. ’s-Heerenhoek. Lewedorp.
Ovesande en Kwsdendamme:
Zr. C. A^ Korstanje. Warande 8. Hein-
kenszaha. tel. 81108-1815.
26o leergang 48
Oplaag ran «fit bind 26.410 ex.
Hat schip wordt voor verdere vol
tooiing naar Rotterdam gebracht. In
mei 1974 hopen kapitein G. T. Reits-
ma en zijn echtgenote de eerste pas
sagiers voor oen dertiendaagse reis
werd verricht door burgemeester
Huber van Goes. Na de
doopplechtigheid volgde nog een
koffietafel en een receptie in „De
Prins van Oranje"; er was eigenlijk
oen receptie in het eigen gebouw ge
pland, maar de daartoe bestemde
nieuwe ruimte was door de werk
zaamheden aan de boot niet op tijd
gereed gekomen.
In het kader van de energiebesparing en-op verzoek van
ons personeel Zullen ons bedrijf on kantoor op de
maandagen 24 en 31 december a.s. gesloten zijn.
de avond tevoren was de „Solaris” al
lot vlak voor de buitendeur gerold. Het
slechte weer vormde overigens maar
nauwelijks een beletsel voor de vele be
langstellenden en genodigden, om zich
buiten aan de kade nauwkeurig op de
hoogte te gaan houden van de vorde
ringen in het te water zetten. Met war
me koffie werd men daarna binnen op
gewarmd.
„Solaris” is een uiterst modern
schip, dat wordt aangedreven door twee
Schottel-navigatoren, waaraan twee
overdwars geplaatste Deutz motoren zijn
verbonden. Elke motor heeft een ver
mogen van maar liefst 280 pk. Aan boord
komen veertig tweepersoons hutten, eefT
grote salon, een zonnedek een leefruim
te voor de kapitein- en zijn bemanning.
De totale konstruktie Is op een maxi
mum aan komfort en ruimte voor de'
passagiers afgestemd, volgens de aller-1
nieuwste inzichten op dit gebied. Opmer-
keijk zijn de schoorstenen en de stuur-
akkomodatle van het achip: deze kun
nen in verband met eventuele moeilijk
heden bij bruggen - bij een hoge water
stand in de Rijn - neergeklapt worden.
Ondanks het feit dat vakanties op het
water zich in een grote, en nog steeds
toenemende belangstelling kunnen ver
heugen. bestaat een groot gedeelte van
de vloot nog uit omgebouwde sleepboten
en Rijnaken. De met rederij Feenstra
geassocieerde rederij Du-Fe-Rei b.v.,1
ondervond dit als een duidelijk nadeel.
Op grond van haar ervaringen in de
passagiersvaart, had zij. in gedachten
weliswaar, een eisenpakket samengesteld
waar aan een nieuw te bouwen salon-
schip zou moeten kunnen beantwoorden.
Do heer C P. Snoey. direkteUr van de
Jong en Snoey b.v. wist dit eisenpakket
in een konkreet ontwerp te vertalen. In
april 1973 kreeg het Goes* bedrijf de
opdracht voor de bouw van het salon-
schip; in mei 1973 werden de werkte
keningen voor de „Solaris" door de
•cheepvaartinspektie goedgekeurd en zo
kon men dan eind mei mi*^je bouw
van het salonaehip beginnen. ErSg^dus
in een enorm tempo gebouwd, dat was
noodzakelijk omdat het schip in 1974 in
bedrijf komt.
i een
wip van het kledingstuk worden ge
haald en er ook zo weer wórden op
gezet. i.
--------- 87 jaar.
Rederij Feenstra is voor velen al lang
geen onbekende meer. Sinds de heer W
Feenstra sr. in 1947 zijn eerste vracht
schip ombouwde voor de passagiersvaart
beeft dit bedrijf een stormachtige ont
wikkeling doorgemaakt. Straks, in 1974.
varen er 18 schepen onder de vlag van
de rederij; achter de vlag gaat een uniek
samenwerkingsverband schuil van onaf
hankelijk* binnenschippers Gezamenlijk
zullen zij volgend jaar weer ao'n 18.000
Nederlanders een „vaar-vakantie” bie
den. Inmiddels ward de rederij door de
heer Feenstra overgedragen aan zijn 2
zoons, de heren K. en W A. Feenstra.
Groot was do feestvreugde bij het
Goese konstruktiebedrijf De Jong en mr F. G
Snoey b.v., toen daar vorige week
dinsdag, 27 november, een onmis
kenbaar hoogtepunt in de nog vrij
jonge geschiedenis van het bedrijf
werd bereikt: de tewaterlating van
het allereerste komplete schip door
het bedrijf in eigen gebouw ge
maakt. Omdat De Jong en Snoey niet
beschikt over een helling, werd het
schip binnen gebouwd in de ruim
100 meter lange loods aan de Hout-
kade, en was er eigenlijk moer spra
ke van een tewaterzetting, een spek-
takulaire aangelegenheid, waarbij
•en tweetal drijvende bokken te pas
kwam. Het schip dat bij deze festi
viteiten centraal stond, is het m.s.
„Solaris", een salonschip bestemd
voor de passagiersvaart op de Rijn.
Het schip werd gebouwd in op
dracht van Rederij Feenstra b.v. uit
Rotterdam, een rederij die vele va-
kantiereizen op de Rijn, Moezel,
Neckar etc. organiseert. Niet zo ver
wonderlijk is het dus dat de doop
van het schip geschiedde met een
fles Rijnwijn, in plaats van met de
gebruikelijke champagne. De doop
L. J
De „Solaris” is een schip van bijna
vijftig meter lang en heeft een breedte
van ca. 9 meter. Het kostte dan ook de
nodige inspanning en vakmanschap om
deze kolos uit de bouwloods naar buiten,
in het water van het Wilhelminakanaal
te manoeuvreren. Bij kleine stukjes te
gelijk werd het schip over een'rail ge
trokken, die vanuit de loods naar de
rand van het kanaal liep.
De „Solaris” rustte op een aantal lor
ries. De twee bokken namen eerst de
voorkant van het schip „tussen zich in”
en vlijden deze voorzichtig in het water.
Daarna werden de stroppen naar de
achterzijde Verplaatst en werd ook deze
kant in het water gezet. Een en ander
vergde veel meer tijd dan in feite was
gepland; het slechte weer speelde hier
bij wellicht ook een rol, men was in
ieder geval al vroeg genoeg, begonnen:
In de week van Kerstdag zat De Bevelander niet ver
schijnen.
Wij verzoeken speciaal onze relaties in de voedings
branche hiermee rekening te houden. ;,-
Direktie
Drukkerij De Phoenix - Goes B.V.
De Bevelander
Komt allen nSar de rayonvergadering op DINSDAG 11 DEC. 1973
's avonds om 19.30 uur in de Prins van Oranje, Nieuwstr. 14, Goes
GEMKBNTR GORS
(Aangifte in tijdvak 22 lm. 29 nov. Tl)
Geberen:
Maatje, dochter van O. M. Folmer et»
P. Koster - Winnie, dochter van W. J.
van Dam en M. Gommers Johanna
Jannetje, dochter van J. P. Anthonise
•n G. Paauwe - Saskia Jenetta. dochter
van R. Krauwel en J. N. Pleijter - Ma-
rinus Pieter, zoon van P. van Velzen en
J. A. wisse - Saskia, dochter van D. M.
de Jong en J. P van Beveren - Llcia.
dochter van D. W. de Jonge en L. Cij-
wuw - Nicolai Francois, zoon van M. J.
Hoogesteger en E. P. Bazen - Martelle
Marquerite Maria, dochter van J. Rijk
en C. G. Buysse - Jan-Peter, zoon van
F. Wlelaart en S. Sieling - Christoffel
Cornell», zoon van J. de Jonge en A. J.
Sanderse - Johanna Elisabeth, dochter
van J. D. Gorsae en J. C. de Feijter
Hu we igksaangiften
Capel. Jan Adriaan en Traas, Wijlemina
Cornelia - Sijp, Klaas. Marinus en
Helijnsdijk. Johanna Willemina - Wal
raven. Frits en.Geelhoed, Dirkje Helena
- Vette, Jan en Sendee, Elisabeth Dina
Gcertruida - Kaalsteker, Jan Tobias en
Westdorp, Jacoba - Allemeklnders, Jo
hannes Hubertus Maria en de Leeuw,
Wilhelmina Pletemella
Gehuwd
Polei), Jacobus TeunLs met van der
Rhee. Anna - van Schoonacker, Camiel
Petrus met Henneveld, Johanna Eva -
Jol, Ment met Walrave, Lucia Jaclnta
Maria - Ravia, Marinus Pieter Jurrie
met Voois.' Dina Christina Cornelia -
Baegen. Cornells met van Bu«l, Yvonne
Geertruida Elisabeth Francine - Schip
per. Gerard DtngenIZ met Versteege. Jo
hanna Magelin* - Roodenburg. Jacob
met van Schaik; Cornelia Johanna
Overladen
Van den Boogaart, Maria Katelientje, 84
jaar w.v Verrnaire - de Vos, Pieter Ma
rinus. 17 jaar - de Feijter. Janna Maria,.
7. w v. J. P. Butjze - Wondergem,
Pieter. 74 jaar e.v. M. I, Polderman -
Markusse. Abraham. 85 jaar e.v. D. S.
Beun - Hage, Jacob Cornelia, 74 jaar,
e.v. J. N. de Wilde - Zuldmeer, Caret
Frederik Cornells Johan. 84 jaar - Ver
donk. Pieter. <7 jaar e.v. M. C. Rent-
meeater - Harthoom, Maria Catharine,
85 jaar - Lamper. Anthonie, 7g jaar e.v.
F. Markuaae - Korahuiae, WlUem. 78 j.
e.v. C. P. Fortuin - Koster, Jacobus,
87 jaar.
GEBAKKEN BANAAN,
IETS HEERLIJKS I
Wannéér u uw vis-, vlees- of wild-
schotel eens extra lekker wilt maken
en extra cachet wilt geven, dan moet
u dit doen door er schijfjes gebakken
banaan aan toe te voegen U kunt de
schijfjes banaan ao bakken maar u kunt
ze ook eerst door een klein beetje pan-
nekoekenbeslag halen en daarna bak
ken. Wanneer u het geheel nog eens
completeert met kleine stukjes ananas,
dan maakt u er helemaal ieta verruk
kelijks van en zult u askar veel com
plimentjes van uw gasten ontvangen.
Zaterdag 8 december weer dansen bij kaarslicht in
HOTEL DE KORENBEURS
met medewerking van JUMR
Lekker eten in Café-Restaurant DE ZANDKREEK
Na afloop nog een drankje in DE GRANADA BAR
DRUKKNOOPKNOPEN
Wanneer u knopen hebt aan een kle
dingstuk, die zich in de wss niet goed
gedragen en u moet ze er dus steeds
voor het wassen afhalen
aanzetten, dan vindt u
een heel naar werkje. U kunt deze na-
rlgheid voorkomen, door de knopen aan1
de achterzijde te zetten op het ene deel
-van een drukknoop, terwijl u het an
dere deel op het kledingstuk zet. Der-
gelijke drukknoopknopen kunnen in