w. Frankering bij abonnement, AXEL ZATERDAG 6 JULI 1968 82e Jaargang no. 41 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN DR. WOODS FLYING DOCTOR SERVICE, UNIEKE ORGANISATIE Eén oogarts voor een land van blinden en een ton tekort. De vliegende non zal u als TV-programma geneesmiddelen of instrumenten nodig dan wel bekend zijn; de vliegende doktersdienst in Afrika misschien niet. Toch is er een overeenkomst tussen deze twee onderwerpen. Het eerste programma heeft een amusements- karakter met een ondertoon van chronisch geldtekort. De vliegende dokterservice is geen amusement, maar een keiharde noodzakelijk heid en opgezet door enkele idealistische artsen om met kennis van de westerse wereld medische hulp te verstrekken aan onderont wikkelde gebieden. De overeenkomst vraagt U Natuurlijk het chronisch geldtekort Wij willen u nu graag inlichten over het werk van een aantal medici, doktoren met een roeping in de geest van Albert Schweizer, die in het hart van Afrika een project ont wikkeld hebben dat waard is u, die dit ar tikel met gezonde ogen kunt lezen, onder de ogen te brengen. Toevalligerwijze kwamen wij in contact met Dr. R. Sampimon ,een oogarts uit Utrecht, die voorzitter is van de Prof. Weve Stich ting, een instituut voor blindenzorg in de ontwikkelingslanden. Deze stichting kwam re cent in het nieuws door als gastheer op te treden voor Dr. Michael Wood van de Flying Doctors Service in Nairobi (Kenya). In een particuliere audiëntie heeft Prins Bernhard zich laten inlichten over het grootse werk dat daar verricht wordt. Wat is de Flying Doctors Service en wat beoogt zij De vliegende doktersdienst (afgekort de FDS) is vermoedelijk de meest unieke organisatie ter wereld. Zij beschikt over 7 vliegtuigjes om waar nodig in Kenya, Oeganda of Tan zania specialisten of medicamenten zo snel mogelijk op de gewenste plaats te bezorgen. Als u daarbij bedenkt dat het gebied wat deze FDS bestrijkt ter vergelijken is met de Europese afstanden noord-zuid van Oslo tot aan de Noordkust van Afrika en oost-west van Londen 't^t Warschau, daarbij verder 95% rimboe incalculeert, dan zult u het ongetwijfeld met ons eens zijn, dat de enige manier om snel en effectief te kunnen helpen in dit gebied de FDS is. In 76 ziekenhuizen heeft de FDS radio-, zend- en ontvangst- apparatuur welke in verbinding staan met de centrale in Nairobi. Op het hoofdkwartier daar is dag- en nacht een gediplomeerd ver pleegster in de radiokamer om boodschappen op te nemen van ziekenhuizen in de binnen landen. Wanneer ergens een Dr. X in een ziekenhuis ver van de bewoonde wereld een patiënt heeft, waar hij geen raad mee weet, maakt hij contact met de centrale. De ver pleegster noteert zorgvuldig alle gegevens en vraagt advies aan de betreffende specialist in Nairobi. Enkele minsten later bereikt dit advies Dr. X. via de ether. Zijn er speciale wordt een van de gereedstaande vliegtuig jes van de FDS ingezet. Zo'n luchttaxi kan ook worden gebruikt om een specialist over te vliegen of om een patiënt te evacueren. Alle ziekenhuizen hebben voor deze vorm van communicatie een kleine landingsbaan in de omgeving van hun instelling aangelegd. Kruistocht tegen de blindheid. Dr. Michael Wood wil nu zijn FDS optimaal benutten en in samenwerking met de Neder landse Prof. Weve-stichting de oogheelkun dige nood in Oost-Afrika gaan bestrijden. Volgens de gouvernementsoogarts in Kenya is één op de 60 mensen er blind en zou 80% van deze blindheid voorkomen of genezen kunnen worden, indien er adaequate hulp voorhanden was. Rekenen we deze gegevens om naar Nederlandse maatstaven, dat zou Nederland met zijn 12 miljoen inwoners zo'n 200.000 blinden kennen, waarvan er dan 160.000 onnodig blind zouden zijn. De Prof. Weve-stichting heeft nu het voornemen een Nederlandse oogarts uit te zenden naar die streek. Met de FDS zal hij van zieken huis tot ziekenhuis kunnen vliegen en overal 2 weken kunnen verblijven. Ieder ziekenhuis weet lang tevoren wanneer de oogarts komt en kan dus zorgen, dat er een flink aantal patiënten met oogaandoenin gen paraat staat. De arts van zo'n ziekenhuis zal dan door de oogspecialist worden inge licht hoe de diverse gevallen behandeld moe ten worden. In alle ontwikkelingsgebieden komen veel patiënten voor met staar(cataract). Zij zijn volkomen invalide en daardoor ge heel afhankelijk van de economisch toch al zo zwakke gemeenschap. Met een eenvoudige operatie kunnen deze mensen tot volwaardige arbeidskrachten worden getransformeerd. De eerste staar-operaties worden door de spe cialist verricht, terwijl de plaatselijke arts as sisteert. Hierna worden de rollen omgekeerd en assisteert de specialist de opererende plaatselijke arts. Wanneer de specialist na twee weken vertrokken is zal iedere staar- patiënt, die het betreffende ziekenhuis be zoekt, genezing kunnen vinden. Zo zal deze kruistocht tegen de blindheid kunnen werken als een sneeuwbaleffect. In kort tijdsbestek specialistische kennis overdragen aan plaat selijke medici en verplegend personeel. Van welk evident belang dit is behoeft hier nau welijks betoog. De Prof. Weve-stichting prijst zich gelukkig een bekwaam en jong oogarts bereid gevon den te hebben voor de tijd van 2 jaar zich met deze omvangrijke taak te belasten. De vakbekwaamheid van deze specialist is niet alleen voldoende. Hij moet daar heengaan met hetzelfde enthousiasme en doorzettings vermogen als een missionaris of zendeling. Hij zal keihard moeten werken onder tro pische omstandigheden. In Dr. Galema en zijn vrouw, afkomstig uit Amsterdam, heeft het bestuur van genoemde stichting zo'n mo biel oog-team gevonden. Mevr. Galema volgt nu hier een opleiding voor oogheelkundige verpleging, opdat zij evenals haar man deze kennis kan overdragen aan het verplegend personeel in de ziekenhuizen in ost-Afrika. De streefdatum van hun vertrek is begin augustus. Dr. Sampimon heeft zelf al een oogheelkun dige „safari" door India en Pakistan achter de rug. Daarna vijf jaar praktiserend in Ut recht. Maar hij vond het een genot - om twee jaar geleden - eens een poosje in een Oost-Afrikaans ziekenhuis te werken. „Die blijmoedigheid, die christelijke sfeer zonder dat er ooit over religie werd gesproken, de medische ethiek zonder dat-ie er te pas of te onpas werd bijgesleept... De vrouwen wer ken met hun mannen mee en slikken opge wekt ontberingen, die hier al lang niet meer bestaan. Hoe minder welvarend hoe meer tevreden men vaak is. Hier houdt men zich veelal bezig met o.a. administratiéve futili teiten. En daar? Werken. Omdat het moet, omdat men zich geplaatst ziet voor een on voorstelbare zware taak. Er moet hard ge werkt worden, want er is zoveel te doen. Daarom moet men in zo'n ontwikkelingsland ook andere normen aanleggen dan hier. Geen perfectionisme. Ik heb een arts (uit India) een vijftig staar-operaties in één uur zien doen. Een eenvoudige operatie. Misschien niet honderd procent. Maar het resultaat is verre te verkiezen boven de bestaande toe stand." Dr. Sampimon voegt er plotseling aan toe „Ik weet niet of het helpt, maar mag ik ons gironummer en bankrelatie opgeven? Dr. Weve-stichting, giro 201800 te Wassenaar. Bank F. van Lanschot te Den Bosch. Laten we zeggen het doel telt alleen. En daarvoor is een ton nodig. DUBBELDEKSFONT gaat 50 minuten-dienst varen Met ingang van zondag 7 juli gaat de dub beldekker „Prinses Christina" op het veer Kruiningen-Perkpolder een 50-minutendienst varen. Sinds maandag 4 juni 10.20 uur vaart de dubbeldekker al officieus een uurdienst op dit veer. De indiensttreding van de „Prin ses Christina" heeft zonder plichtplegingen plaatsgevonden en ook de zevende juli krijgt geen officieel tintje. Naast de dubbeldekker blijft nog een tweede pont in de vaart. De tijd dat de „Prinses Christina" nu in de vaart is geweest, heeft men alles eens rustig kunnen uitproberen. Zo bleken onder andere de kleppen niet flexibel genoeg te zijn, waar door enig tijdverlies ontstond bij het afmeren. In dergelijke onvolkomenheden heeft men nu evenwel kunnen voorzien. Wanneer er vol doende routine is opgedaan met de nieuwe boot, zal de praktijk moeten uitwijzen of in de toekomst een 45-minutendienst mogelijk is, een tweede boot (de Juliana' of de bern hard') blijft in de vaart om de aansluiting op de busdiensten aan beide zijden van de Westerschelde te garanderen. In bijzondere gevallen kan deze boot ook nog extra (niet in de dienstregeling vermelde) overtochten maken. Op 7 juli zullen tevens aan beide zijden van de Westerschelde de viaducten naar het twee de dek geheel in gebruik worden genomen. In Perkpolder was dat reeds het geval (daar is men bezig met de afwerking, zoals rol trappen en dergelijke), maar in Kruiningen is nog maar één oprit van het viaduct in ge bruik. De tweede oprit zal op 7 juli evenwel ook gereed zijn. Het opstelterrein te Krui ningen is voor eenderde klaar, maar meer heeft men voorlopig ook niet nodig. Het op stelterrein te Kruiningejj zal in totaal uit drie terreinen gaan bestaan (waar er nu dus één van klaar is) en dat te Perkpolder uit twee. Het verschil zit hierin, dat Kruiningen vrij dicht bij de rijksweg ligt, waardoor het ge vaar ontstaat dat bijvoorbeeld in geval van mist, wanneer de boot niet vaart, de rij wach tenden tot op de rijksweg zou komen te staan. In Perkpolder is de mogelijkheid dat het wachtende verkeer moeilijkheden gaat ople veren voor ander doorgaand verkeer veel ge ringer. In eerste halfjaar 1968 VERKEER OVER ZEELANDBRUG MET BIJNA VIJFTIEN PROCENT TOEGENOMEN Het verkeer over de Zeelandbrug is in het eerste halfjaar van 1968, in vergelijking met het eerste halfjaar van 1967, met 14,7 pro cent toegenomen. Dit betekent, dat 61.678 auto's méér van de brug gebruik hebben ge maakt. De toeneming had betrekking op de drie voornaamste categorieën, te weten de personenauto's, de lichte vrachtwagens en de zware vrachtwagens. De absolute cijfers van deze drie categoriën tezamen waren 480.721 in het afgelopen halfjaar en 419.043 in het eerste halfjaar 1967. De sterkste stijging heeft zich gemanifesteerd bij de zware vrachtwagens, waar het stijgings percentage niet minder dan 53,6 bedroeg. Dit percentage stond voor 5.670 vrachtwa gens méér 10.566 in het eerste halfjaar 1967 en 16.236 in het afgelopen halfjaar. In de sector der lichte vrachtwagens werd een toeneming van 17,7 procent geboekt, betrek king hebbend op 5.034 auto's méér (28.488 eerste halfjaar 1967, 33.522 eerste halfjaar 1968). Wat de personenauto's betreft was er even eens sprake van een interessante ontwikke ling. Hier bedroeg de toeneming 13,4 pro cent oftewel 50.974 auto's. De cijfers waren 379.989 eerste halfjaar 1967 en 430.963 eerste halfjaar 1968. Uit al deze gegevens blijkt, dat de Zeeland- brug in toenemende mate haar functie als snelle en vlotte verbindingsschakel tussen Zeeland en de Randstad Holland gaat ver vullen en dat de in het laatste kwartaal van 1967 geconstateerde tendens in opwaartse richting zich in het eerste halfjaar van 1968 in versterkte mate heeft voortgezet. Geconcludeerd kan worden, dat met name het zakelijke verkeer de weg naar de brug steeds beter weet te vinden, waarbij vooral het gebruik van de brug door het zware vrachtverkeer opvallend is. Een verklaring voor één en ander is ongetwijfeld de ontdek king door automobilisten en vrachtvervoer ders, dat de route Vlissingen-Rotterdam of omgekeerd via de Zeeland-route ruim dertig kilometer korter is dan de route via Moerdijk en ook, dat het verkeersbeeld op de Zeeland route aanmerkelijk rustiger is. Vergelijking der afzonderlijke kwartalen leert, dat vooral in het tweede kwartaal van 1968 de cijfers belangrijk hoger waren dan die in het overeenkomstige kwartaal van 1967. Dit impliceert, dat ook de daggemiddelden aan merkelijk zijn gestegen. Voor de personen auto's liep dit daggemiddelde op van 2.605 in het tweede kwartaal 1967 tot 3.059 in het tweede kwartaal 1968. Voor de lichte vrachtwagens waren deze cijfers resp. 175 en 220, voor de zware vrachtwagens 57 en 96. Hoewel al vrij spoedig de Zeelandbrug uit de categorie der attracties verdween, als ge volg waarvan het z.g. nieuwgierigheidsver- keer wegviel, is de verwachting gewettigd, dat in deze zomermaanden zeer vele toeristen een ritje over deze langste brug van Europa zullen maken. Tenslotte kan als algemene verwachting wor den uitgesproken, dat in de loop van 1969, na het gereedkomen van de tunnel bij Hei- nenoord, het verkeer over de Zeelandbrug in niet onbelangrijke mate zal stijgen. In 1970 aardgas voor Schouwen-Duiveland De hoofddirektie van de Ned. Gasunie heeft het provinciaal bestuur van Zeeland en de Zeeuwse gasmaatschappijen laten weten dat de transportleiding voor het aardgas door het deltagebied naar Schouwen-Duiveland zal worden doorgetrokken. Als alles naar wens verloopt, zal Schouwen- Duiveland in de tweede helft van 1970 over aardgas kunnen beschikken. Volgens de plan nen zal de leiding tot Middelharnis op 1 sep tember 1969 gereed zijn. Op Schouwen- Duiveland zal in september 1970 een gas- ontvangstation in gebruik worden genomen. Er wordt naar gestreefd met de werkzaam heden voor de aansluitingen en met de op bouw van het gasnet in Zierikzee op een zo danig tijdstip gereed zijn, dat onmiddellijk nadat het aardgas Schouwen-Duiveland heeft kunnen bereiken, daarvan ook profijt kan worden getrokken. AXELSE COURANT VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 15 cent Halfjaar-abonnement: Axel binnen de kom 3,75. Andere plaatsen 4,25 Buitenland 6,50 Hoofdredaktie: J. C. VINK Redaktie en administratie Axel, Markt 12, tel. 2020* (3 lijnen), postbus 16 Drukker-uitgeefster: FIRMA J. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm Bij kontrakten belangrijke reduktie. Ingezonden mededelingen 30 cent per mm. Kleine advertenties 1-10 woorden f 1, elk woord meer 15 cent. De luchttaxi van het FDS wordt veelvuldig gebruikt om een patiënt te evacueren. De enige blijdschap in het bestaan van deze blinde jongen is de muziek. Door een eenvoudige oogoperatie zouden ze echter weer kunnen zien. Zoudt u hen dat geluk kunnen ontzeggen

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1968 | | pagina 1