w.
Frankering bij abonnement, AXEL
ZATERDAG 6 JULI 1968
82e Jaargang no. 41
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
DR. WOODS FLYING DOCTOR SERVICE, UNIEKE ORGANISATIE
Eén oogarts voor een land van blinden en een ton tekort.
De vliegende non zal u als TV-programma geneesmiddelen of instrumenten nodig dan
wel bekend zijn; de vliegende doktersdienst
in Afrika misschien niet. Toch is er een
overeenkomst tussen deze twee onderwerpen.
Het eerste programma heeft een amusements-
karakter met een ondertoon van chronisch
geldtekort. De vliegende dokterservice is geen
amusement, maar een keiharde noodzakelijk
heid en opgezet door enkele idealistische
artsen om met kennis van de westerse wereld
medische hulp te verstrekken aan onderont
wikkelde gebieden. De overeenkomst vraagt
U Natuurlijk het chronisch geldtekort
Wij willen u nu graag inlichten over het
werk van een aantal medici, doktoren met
een roeping in de geest van Albert Schweizer,
die in het hart van Afrika een project ont
wikkeld hebben dat waard is u, die dit ar
tikel met gezonde ogen kunt lezen, onder de
ogen te brengen.
Toevalligerwijze kwamen wij in contact met
Dr. R. Sampimon ,een oogarts uit Utrecht,
die voorzitter is van de Prof. Weve Stich
ting, een instituut voor blindenzorg in de
ontwikkelingslanden. Deze stichting kwam re
cent in het nieuws door als gastheer op te
treden voor Dr. Michael Wood van de Flying
Doctors Service in Nairobi (Kenya). In een
particuliere audiëntie heeft Prins Bernhard
zich laten inlichten over het grootse werk
dat daar verricht wordt.
Wat is de Flying Doctors Service en wat
beoogt zij
De vliegende doktersdienst (afgekort de FDS)
is vermoedelijk de meest unieke organisatie
ter wereld. Zij beschikt over 7 vliegtuigjes
om waar nodig in Kenya, Oeganda of Tan
zania specialisten of medicamenten zo snel
mogelijk op de gewenste plaats te bezorgen.
Als u daarbij bedenkt dat het gebied wat
deze FDS bestrijkt ter vergelijken is met de
Europese afstanden noord-zuid van Oslo tot
aan de Noordkust van Afrika en oost-west
van Londen 't^t Warschau, daarbij verder
95% rimboe incalculeert, dan zult u het
ongetwijfeld met ons eens zijn, dat de enige
manier om snel en effectief te kunnen helpen
in dit gebied de FDS is. In 76 ziekenhuizen
heeft de FDS radio-, zend- en ontvangst-
apparatuur welke in verbinding staan met de
centrale in Nairobi. Op het hoofdkwartier
daar is dag- en nacht een gediplomeerd ver
pleegster in de radiokamer om boodschappen
op te nemen van ziekenhuizen in de binnen
landen. Wanneer ergens een Dr. X in een
ziekenhuis ver van de bewoonde wereld een
patiënt heeft, waar hij geen raad mee weet,
maakt hij contact met de centrale. De ver
pleegster noteert zorgvuldig alle gegevens en
vraagt advies aan de betreffende specialist in
Nairobi. Enkele minsten later bereikt dit
advies Dr. X. via de ether. Zijn er speciale
wordt een van de gereedstaande vliegtuig
jes van de FDS ingezet. Zo'n luchttaxi kan
ook worden gebruikt om een specialist over
te vliegen of om een patiënt te evacueren.
Alle ziekenhuizen hebben voor deze vorm van
communicatie een kleine landingsbaan in de
omgeving van hun instelling aangelegd.
Kruistocht tegen de blindheid.
Dr. Michael Wood wil nu zijn FDS optimaal
benutten en in samenwerking met de Neder
landse Prof. Weve-stichting de oogheelkun
dige nood in Oost-Afrika gaan bestrijden.
Volgens de gouvernementsoogarts in Kenya
is één op de 60 mensen er blind en zou 80%
van deze blindheid voorkomen of genezen
kunnen worden, indien er adaequate hulp
voorhanden was. Rekenen we deze gegevens
om naar Nederlandse maatstaven, dat zou
Nederland met zijn 12 miljoen inwoners
zo'n 200.000 blinden kennen, waarvan er
dan 160.000 onnodig blind zouden zijn. De
Prof. Weve-stichting heeft nu het voornemen
een Nederlandse oogarts uit te zenden naar
die streek. Met de FDS zal hij van zieken
huis tot ziekenhuis kunnen vliegen en overal
2 weken kunnen verblijven.
Ieder ziekenhuis weet lang tevoren wanneer
de oogarts komt en kan dus zorgen, dat er
een flink aantal patiënten met oogaandoenin
gen paraat staat. De arts van zo'n ziekenhuis
zal dan door de oogspecialist worden inge
licht hoe de diverse gevallen behandeld moe
ten worden. In alle ontwikkelingsgebieden
komen veel patiënten voor met staar(cataract).
Zij zijn volkomen invalide en daardoor ge
heel afhankelijk van de economisch toch al
zo zwakke gemeenschap. Met een eenvoudige
operatie kunnen deze mensen tot volwaardige
arbeidskrachten worden getransformeerd. De
eerste staar-operaties worden door de spe
cialist verricht, terwijl de plaatselijke arts as
sisteert. Hierna worden de rollen omgekeerd
en assisteert de specialist de opererende
plaatselijke arts. Wanneer de specialist na
twee weken vertrokken is zal iedere staar-
patiënt, die het betreffende ziekenhuis be
zoekt, genezing kunnen vinden. Zo zal deze
kruistocht tegen de blindheid kunnen werken
als een sneeuwbaleffect. In kort tijdsbestek
specialistische kennis overdragen aan plaat
selijke medici en verplegend personeel. Van
welk evident belang dit is behoeft hier nau
welijks betoog.
De Prof. Weve-stichting prijst zich gelukkig
een bekwaam en jong oogarts bereid gevon
den te hebben voor de tijd van 2 jaar zich
met deze omvangrijke taak te belasten. De
vakbekwaamheid van deze specialist is niet
alleen voldoende. Hij moet daar heengaan
met hetzelfde enthousiasme en doorzettings
vermogen als een missionaris of zendeling.
Hij zal keihard moeten werken onder tro
pische omstandigheden. In Dr. Galema en
zijn vrouw, afkomstig uit Amsterdam, heeft
het bestuur van genoemde stichting zo'n mo
biel oog-team gevonden. Mevr. Galema volgt
nu hier een opleiding voor oogheelkundige
verpleging, opdat zij evenals haar man deze
kennis kan overdragen aan het verplegend
personeel in de ziekenhuizen in ost-Afrika.
De streefdatum van hun vertrek is begin
augustus.
Dr. Sampimon heeft zelf al een oogheelkun
dige „safari" door India en Pakistan achter
de rug. Daarna vijf jaar praktiserend in Ut
recht. Maar hij vond het een genot - om
twee jaar geleden - eens een poosje in een
Oost-Afrikaans ziekenhuis te werken. „Die
blijmoedigheid, die christelijke sfeer zonder
dat er ooit over religie werd gesproken, de
medische ethiek zonder dat-ie er te pas of
te onpas werd bijgesleept... De vrouwen wer
ken met hun mannen mee en slikken opge
wekt ontberingen, die hier al lang niet meer
bestaan. Hoe minder welvarend hoe meer
tevreden men vaak is. Hier houdt men zich
veelal bezig met o.a. administratiéve futili
teiten. En daar? Werken. Omdat het moet,
omdat men zich geplaatst ziet voor een on
voorstelbare zware taak. Er moet hard ge
werkt worden, want er is zoveel te doen.
Daarom moet men in zo'n ontwikkelingsland
ook andere normen aanleggen dan hier. Geen
perfectionisme. Ik heb een arts (uit India)
een vijftig staar-operaties in één uur zien
doen. Een eenvoudige operatie. Misschien
niet honderd procent. Maar het resultaat is
verre te verkiezen boven de bestaande toe
stand."
Dr. Sampimon voegt er plotseling aan toe
„Ik weet niet of het helpt, maar mag ik ons
gironummer en bankrelatie opgeven? Dr.
Weve-stichting, giro 201800 te Wassenaar.
Bank F. van Lanschot te Den Bosch. Laten
we zeggen het doel telt alleen. En daarvoor
is een ton nodig.
DUBBELDEKSFONT
gaat 50 minuten-dienst varen
Met ingang van zondag 7 juli gaat de dub
beldekker „Prinses Christina" op het veer
Kruiningen-Perkpolder een 50-minutendienst
varen. Sinds maandag 4 juni 10.20 uur vaart
de dubbeldekker al officieus een uurdienst
op dit veer. De indiensttreding van de „Prin
ses Christina" heeft zonder plichtplegingen
plaatsgevonden en ook de zevende juli krijgt
geen officieel tintje. Naast de dubbeldekker
blijft nog een tweede pont in de vaart.
De tijd dat de „Prinses Christina" nu in de
vaart is geweest, heeft men alles eens rustig
kunnen uitproberen. Zo bleken onder andere
de kleppen niet flexibel genoeg te zijn, waar
door enig tijdverlies ontstond bij het afmeren.
In dergelijke onvolkomenheden heeft men nu
evenwel kunnen voorzien. Wanneer er vol
doende routine is opgedaan met de nieuwe
boot, zal de praktijk moeten uitwijzen of in
de toekomst een 45-minutendienst mogelijk
is, een tweede boot (de Juliana' of de bern
hard') blijft in de vaart om de aansluiting
op de busdiensten aan beide zijden van de
Westerschelde te garanderen. In bijzondere
gevallen kan deze boot ook nog extra (niet
in de dienstregeling vermelde) overtochten
maken.
Op 7 juli zullen tevens aan beide zijden van
de Westerschelde de viaducten naar het twee
de dek geheel in gebruik worden genomen.
In Perkpolder was dat reeds het geval (daar
is men bezig met de afwerking, zoals rol
trappen en dergelijke), maar in Kruiningen
is nog maar één oprit van het viaduct in ge
bruik. De tweede oprit zal op 7 juli evenwel
ook gereed zijn. Het opstelterrein te Krui
ningen is voor eenderde klaar, maar meer
heeft men voorlopig ook niet nodig. Het op
stelterrein te Kruiningejj zal in totaal uit drie
terreinen gaan bestaan (waar er nu dus één
van klaar is) en dat te Perkpolder uit twee.
Het verschil zit hierin, dat Kruiningen vrij
dicht bij de rijksweg ligt, waardoor het ge
vaar ontstaat dat bijvoorbeeld in geval van
mist, wanneer de boot niet vaart, de rij wach
tenden tot op de rijksweg zou komen te staan.
In Perkpolder is de mogelijkheid dat het
wachtende verkeer moeilijkheden gaat ople
veren voor ander doorgaand verkeer veel ge
ringer.
In eerste halfjaar 1968
VERKEER OVER ZEELANDBRUG
MET BIJNA VIJFTIEN PROCENT
TOEGENOMEN
Het verkeer over de Zeelandbrug is in het
eerste halfjaar van 1968, in vergelijking met
het eerste halfjaar van 1967, met 14,7 pro
cent toegenomen. Dit betekent, dat 61.678
auto's méér van de brug gebruik hebben ge
maakt. De toeneming had betrekking op de
drie voornaamste categorieën, te weten de
personenauto's, de lichte vrachtwagens en de
zware vrachtwagens. De absolute cijfers van
deze drie categoriën tezamen waren 480.721
in het afgelopen halfjaar en 419.043 in het
eerste halfjaar 1967.
De sterkste stijging heeft zich gemanifesteerd
bij de zware vrachtwagens, waar het stijgings
percentage niet minder dan 53,6 bedroeg.
Dit percentage stond voor 5.670 vrachtwa
gens méér 10.566 in het eerste halfjaar
1967 en 16.236 in het afgelopen halfjaar.
In de sector der lichte vrachtwagens werd een
toeneming van 17,7 procent geboekt, betrek
king hebbend op 5.034 auto's méér (28.488
eerste halfjaar 1967, 33.522 eerste halfjaar
1968).
Wat de personenauto's betreft was er even
eens sprake van een interessante ontwikke
ling. Hier bedroeg de toeneming 13,4 pro
cent oftewel 50.974 auto's. De cijfers waren
379.989 eerste halfjaar 1967 en 430.963
eerste halfjaar 1968.
Uit al deze gegevens blijkt, dat de Zeeland-
brug in toenemende mate haar functie als
snelle en vlotte verbindingsschakel tussen
Zeeland en de Randstad Holland gaat ver
vullen en dat de in het laatste kwartaal van
1967 geconstateerde tendens in opwaartse
richting zich in het eerste halfjaar van 1968
in versterkte mate heeft voortgezet.
Geconcludeerd kan worden, dat met name
het zakelijke verkeer de weg naar de brug
steeds beter weet te vinden, waarbij vooral
het gebruik van de brug door het zware
vrachtverkeer opvallend is. Een verklaring
voor één en ander is ongetwijfeld de ontdek
king door automobilisten en vrachtvervoer
ders, dat de route Vlissingen-Rotterdam of
omgekeerd via de Zeeland-route ruim dertig
kilometer korter is dan de route via Moerdijk
en ook, dat het verkeersbeeld op de Zeeland
route aanmerkelijk rustiger is.
Vergelijking der afzonderlijke kwartalen leert,
dat vooral in het tweede kwartaal van 1968
de cijfers belangrijk hoger waren dan die in
het overeenkomstige kwartaal van 1967. Dit
impliceert, dat ook de daggemiddelden aan
merkelijk zijn gestegen. Voor de personen
auto's liep dit daggemiddelde op van 2.605
in het tweede kwartaal 1967 tot 3.059 in
het tweede kwartaal 1968. Voor de lichte
vrachtwagens waren deze cijfers resp. 175 en
220, voor de zware vrachtwagens 57 en 96.
Hoewel al vrij spoedig de Zeelandbrug uit
de categorie der attracties verdween, als ge
volg waarvan het z.g. nieuwgierigheidsver-
keer wegviel, is de verwachting gewettigd,
dat in deze zomermaanden zeer vele toeristen
een ritje over deze langste brug van Europa
zullen maken.
Tenslotte kan als algemene verwachting wor
den uitgesproken, dat in de loop van 1969,
na het gereedkomen van de tunnel bij Hei-
nenoord, het verkeer over de Zeelandbrug in
niet onbelangrijke mate zal stijgen.
In 1970 aardgas voor
Schouwen-Duiveland
De hoofddirektie van de Ned. Gasunie heeft
het provinciaal bestuur van Zeeland en de
Zeeuwse gasmaatschappijen laten weten dat
de transportleiding voor het aardgas door het
deltagebied naar Schouwen-Duiveland zal
worden doorgetrokken.
Als alles naar wens verloopt, zal Schouwen-
Duiveland in de tweede helft van 1970 over
aardgas kunnen beschikken. Volgens de plan
nen zal de leiding tot Middelharnis op 1 sep
tember 1969 gereed zijn. Op Schouwen-
Duiveland zal in september 1970 een gas-
ontvangstation in gebruik worden genomen.
Er wordt naar gestreefd met de werkzaam
heden voor de aansluitingen en met de op
bouw van het gasnet in Zierikzee op een zo
danig tijdstip gereed zijn, dat onmiddellijk
nadat het aardgas Schouwen-Duiveland heeft
kunnen bereiken, daarvan ook profijt kan
worden getrokken.
AXELSE COURANT
VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 15 cent
Halfjaar-abonnement:
Axel binnen de kom 3,75. Andere plaatsen 4,25
Buitenland 6,50
Hoofdredaktie: J. C. VINK
Redaktie en administratie Axel, Markt 12, tel. 2020* (3 lijnen), postbus 16
Drukker-uitgeefster: FIRMA J. C. VINK
ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm
Bij kontrakten belangrijke reduktie.
Ingezonden mededelingen 30 cent per mm.
Kleine advertenties 1-10 woorden f 1,
elk woord meer 15 cent.
De luchttaxi
van het FDS
wordt veelvuldig
gebruikt om een
patiënt te evacueren.
De enige blijdschap
in het bestaan van
deze blinde jongen is
de muziek. Door een
eenvoudige oogoperatie
zouden ze echter weer
kunnen zien. Zoudt u
hen dat geluk kunnen
ontzeggen