Prinses Margriet bevallen van een zoon mm Frankering bij abonnement, AXEL ZATERDAG 20 APRIL 1968 82e Jaargang no. 30 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN PP: De Rijksvoorlichtingsdienst heeft woensdag avond omstreeks 20.45 uur de geboorte van de zoon van prinses Margriet en de heer Van Vollenhoven als volgt bekendgemaakt Heden, op 17 april 1968, heeft H.K.H. prin ses Margriet in het Academisch ziekenhuis te Utrecht het leven geschonken aan een flinke welgeschapen zoon. De bevalling, die langs operatieve weg heeft plaatsgevonden is geheel naar wens verlopen. De toestand van moeder en kind is goed. Was getekend W. P. Plate, was getekend J. Drukker. Donderdag deelde de Rijksvoorlichtingsdienst mede dat de gezondheidstoestand van de Prinses en haar zoon goed is. Koningin Juliana heeft donderdagmorgen om negen uur een bezoek gebracht aan moeder en kind. Prins Bernhard heeft tegen elf uur een be zoek gebracht aan zijn dochter; de ouders van de heer Van Vollenhoven arriveerden kort daarna. Prinses Margriet verliet woensdagavond om streeks kwart voor zes Het Loo, vergezeld van haar echtgenoot. Tegen zeven uur arri veerde zij bij het Academisch Ziekenhuis te Utrecht, waar ook koningin Juliana was aan gekomen. Inmiddels had prof. Plate het me disch team opgeroepen dat de Prinses bij haar bevalling zou assisteren. Bij het ziekenhuis verzamelde zich na aan komst van de Prinses een menigte van enige honderden belangstellenden, meest jongeren. Om kwart voor negen gaf de Rijksvoorlich tingsdienst het communiqué uit over de voor spoedige geboorte van een welgeschapen zoon. Daarvoor had koningin Juliana het ziekenhuis verlaten. Zij begaf zich naar Den Haag, waar zij met prins Bernhard de leden van het Internationale gerechtshof op Huis ten Bosch het jaarlijkse diner aanbood. Hetzelfde medische team dat bij de geboorte van prins Willem-Alexander assisteerde, heeft ook prinses Margriet terzijde gestaan. Het team bestond uit prof. dr. W. P. Plate, hoog leraar in de verloskunde en de leer der vrouwenziekten aan de universiteit van Ut recht, dr. J. Drukker, kinderarts, verbonden aan het protestants-christelijk ziekenhuis De Lichtenberg te Amersfoort, de arts G. M. M. Nijhuis, narcotiseur van het Stads- en Academisch ziekenhuis te Utrecht, en mejuf frouw C. van Beuzekom, hoofdverpleegster - kraamdocente, eveneens verbonden aan het academische ziekenhuis te Utrecht. AANGIFTE Mr. P. van Vollenhoven zal op maandag 22 april a.s. des ochtends om tien uur in het stadhuis te Utrecht aangifte doen van de ge boorte van zijn zoon. Als ambtenaar van de burgerlijke stand zal optreden de burgemeester van Utrecht, jhr. mr. C. J. A. de Ranitz. Als getuigen bij de aangifte heeft de heer Van Vollenhoven aangezocht de vice-president van de Raad van State, dr. L. J. M. Beel, en luitenant-generaal A. B. Wolff, bevelheb ber van de luchtstrijdkrachten. Volgens traditie zal de heer Van Vollenhoven zijn zoon tonen aan de ambtenaar van de burgerlijke stand in aanwezigheid van de ge tuigen. Dit zal vóór de aangifte gebeuren in het Stads- en academisch ziekenhuis. Mejuffrouw H. Brattinga, particulier kraam verpleegster, is voor de tijd van twee maan den benoemd tot verzorgster van de baby van prinses Margriet en de heer Van Vollenhoven. Zuster Brattinga werd op 17 december 1936 te Hilversum geboren. Zij bezocht de middel bare school van de Werkplaats kindergemeen schap te Bilthoven. Haar opleiding tot kraam verpleegster kreeg zij bij prof. Plate. SPECIALE EDITIE STAATSCOURANT Gedateerd woensdag 17 april is een speciale editie verschenen van de Nederlandse Staats courant, waarin koningin Juliana bij procla matie de geboorte van de nieuwe Prins aan kondigt. De volledige tekst is als volgt „Mijn dochter Margriet heeft hedenavond het leven geschonken aan een zoon. Ik kondig dat hierbij aan mede namens de ouders van de jonggeborene, wier grote dankbaarheid en vreugde wij delen." Juliana De uitgave die uit één blad bestaat en uit sluitend deze boodschap bevat, is gesierd met een gekleurde uitvoering van het Neder landse wapen. ENERGIE UIT HET VUILNISVAT Nuttig Afval Vermindering van Luchtverontreiniging In het centrum van het Zuidduitse plaatsje Rosenheim staat het gebouw van de plaat selijke vuilverbranding. Het is geen stank- afscheidende, rook verspreidende en ontsie rende installatie. Integendeel, het is een in heldere kleuren geschilderd betonnen bouw werkje. Het dunne rooksliertje, dat omhoog kringelt, is zo schoon, dat men moeite moet doen om het te onderscheiden. Zonder stof en zonder lawaai verdwijnt er dagelijks 75 ton huis- en industrievuil door de stalen deuren, om in elektrische energie en stoomwarmte te worden omgezet. De oplossing die Rosenheim heeft gevonden, is een van de weinige goede, voor een pro bleem, dat in de hele wereld steeds nijpen der wordt. Bovengenoemde stad ontlast vierenveertig plaatsen in de omgeving van afval, en kan daardoor de kostbare installatie draaiende houden. Tevens kan door deze werkwijze aan de behoefte aan elektrische energie, welke elke zeven jaar verdubbelt, worden voldaan. Thans produceert men hier 35.000.000 kilo wattuur elektriciteit per jaar. Acht kilometer lange buizen verschaffen - ondergronds voordelige stoomverwarming aan winkels, banken, scholen, fabrieken en particuliere woningen. ROTTERDAM - MILAAN - PARIJS Een der grootste vuilverbrandingsinstallaties staat in Essen, waar het afval van vier Duitse steden, tezamen met rioolslib, eveneens in elektrische energie wordt omgezet, die zeer welkom is tijdens de spitsuren. Een soort gelijke reuzeninstallatie werd in 1965 in Rot terdam in gebruik genomen, terwijl Amster dam aan de bouw van een dergelijk complex werkt. Milaan werkt eveneens ijverig aan de constructie van een reeks vuilverbrandings installaties, die stroom voor straatverlichting en trams zullen gaan leveren. Het idee is niet nieuw. In Parijs begon men vijftig jaar geleden al huisvuil in energie om te zetten. De Franse hoofdstad en vijftig voorsteden hebben bij elkaar per jaar een berg afval van 1.600.000 ton. Driekwart hiervan verdwijnt in een viertal verbrandingsinstallaties, waar van de nieuwste (en tevens de grootste) zich in het witbetonnen gebouw in Issy-les- Moulineaux bevindt. Tweehonderdduizend ton vuilnis wordt naar afgelegen terreinen getransporteerd, waar het wordt aangestampt en met aarde bedekt om onder andere nieuwe landbouwgrond te krijgen. Dit is een stan daardmethode, die door vele plaatsen overal ter wereld wordt toegepast. Alhoewel deskun digen van mening zijn, dat de mens veel van de organische stof aan de bodem moet te ruggeven, die aan velden en bossen wordt onttrokken, is men, aldus Het Beste, van mening dat vuilverbrandingsinstallaties, die de zo nodige elektrische energie opleveren, voorlopig de juiste oplossing zijn voor de vloedgolf van vuilnis, die ons op angstaan jagende wijze dreigt te overspoelen. Definitief besluit over ontslagen Waterleidingmij In de commissie voor het georganiseerd overleg van de NV Waterleidingmaatschappij Zeeuwsch-Vlaanderen zijn woensdag de defi nitieve besluiten genomen over de noodzake lijk geworden ontslagen. Nadat er eerder reeds overeenstemming was bereikt over de ontslag procedure en de ontslagdatum (1 augustus), is nu een lijst opgesteld met de namen van de 37 employés die bij het ontslag betrokken zijn. Het ligt in de bedoeling dat de betrokken werknemers op korte termijn van hun ontslag op de hoogte worden gesteld. Enkele em ployés hebben zich gemeld voor vrijwillige afvloeiing. Behalve enkele oudere employés geldt het ontslag een aantal zeer jonge men sen en enkele werknemers tussen de 35 en de 50 jaar. Zoals bekend, hebben de ambtenarenorgani- saties weten te bereiken, dat voor alle betrok kenen de ontslagprocedure en -voorwaarden van de overheid van toepassing is. Deze re geling kan als gunstig worden beschouwd. Internationale Ariel-Rally Tijdens de Paasdagen werd voor de eerste maal in Nederland een internationale motor rally voor Arielberijders gehouden. Samen komst de Braakman, waar de voorzitter van de Nederlandse Arielclub, de heer W. van de Hemel uit Koewacht de ruim 80 deelne mers welkom heette. 47 Engelsen waren het Kanaal overgestoken, terwijl het gezelschap werd gecompleteerd door Fransen, Belgen en Nederlanders. Deze rally die in Engeland ieder jaar wordt gehouden heeft als voornaamste doel de ver steviging van de band tussen de Arielberij ders. Tevens worden gegevens en onderdelen van dit motormerk, dat in 1959 uit produktie werd genomen, uitgewisseld. De organisatie, die in handen was van de heer van de Hemel, had een tweetal mooie tochten uitgezet. Eén voerde langs de DELTA- werken, terwijl Veere met een extra bezoek werd vereerd. Voor de gezellige avonden respectievelijk te Biervliet en Hoek bestond grote belangstel ling ook van de zijde van niet ARIEL- berijders. Maar ook het wedstrijdreglement in de vorm van een concours d'elegance ontbrak niet. Zo waren er prijzen voor de mooiste motor, de oudste (1932), de meest lawaai produ cerende enz. De grootste afstand werd afgelegd door R. Furgeson uit Stoke on Trent (452 km), die hiervoor een extra prijs ontving. Dank zij het mooie weer, de grote opkomst en de perfecte organisatie mag deze rally als bijzonder geslaagd beschouwd worden. UITNODIGING Van de Engelse Ariel Club ontving de gelijk namige Nederlandse club een uitnodiging om deel te nemen aan de rally te Addington, die in de laatste week van augustus wordt gehouden. 100 Jaar Spoorwegen in Zeeland Dr. ir. F. Q. den Hollander, oud-president directeur van de Nederlandse Spoorwegen, heeft donderdagmiddag in het rijksarchief van Zeeland te Middelburg de tentoonstelling „IJzeren wegen op dammen en langs kreken" geopend. Deze tentoonstelling (is ingericht ter herdenking van het feit, dat 100 jaar geleden de eerste spoortrein Zeeland binnen reed. Op 1 juli 1868 kwam de eerste trein naar Goes, in 1873 bereikte de Zeeuwse spoorlijn haar eindpunt in Vlissingen. Voor de aanleg van deze spoorlijn zijn in de vorige eeuw de Kreekrakdam en de Sloe- dam gebouwd, waardoor de eilanden Wal cheren en Zuid-Beveland aan het vaste land van Noord-Brabant werden verbonden. De Zeeuwse spoorlijn had niet zo zeer een lo kale funktie, maar was opgezet als verbin ding tussen Engeland en het Roergebied. Het gereedkomen van deze spoorlijn is dan ook de aanleiding geweest voor de oprichting van de N.V. Stoomvaart Maatschappij Zeeland, die tot 1940 tussen Vlissingen en Engeland voer en nu een dienst vanaf Hoek van Hol land onderhoudt. Het internationale aspect van de spoorlijn is op de tentoonstelling o.a. te zien aan een spoorboekje uit de vorige eeuw, waarin de verbindingen tussen Vlissingen en Russische steden staan aangegeven. Dat de aanleg van de spoorlijn ook de tegen standers in Zeeland heeft gehad, is te zien aan een tentoongesteld geschrift waarin iemand meedeelt zijn hoofd onder de eerste locomotief te zullen leggen die in Middelburg arriveert. Behalve aan de Zeeuwse spoorlijn is de tentoonstelling in Middelburg ook gewijd aan de Zeeuwsvlaamse spoorwegen uit de vorige eeuw, die eigendom waren van Bel gische maatschappijen. AXELSE COURANT VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 15 cent Halfjaar-abonnement Axel binnen de kom 3,75. Andere plaatsen 4,25 Buitenland f 6,50 Hoofdredaktie: J. C. VINK Redaktie en administratie: Axel, Markt 12, tel. (01155) 1246 en 1646, postbus 16 Drukker-uitgeefster: FIRMA J. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm Bij kontrakten belangrijke reduktie. Ingezonden mededelingen 30 cent per mm. Kleine advertenties 1-10 woorden 1, elk woord meer 15 cent. N -

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1968 | | pagina 1