Prinses Margriet bevallen van een zoon
mm
Frankering bij abonnement, AXEL
ZATERDAG 20 APRIL 1968
82e Jaargang no. 30
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
PP:
De Rijksvoorlichtingsdienst heeft woensdag
avond omstreeks 20.45 uur de geboorte van
de zoon van prinses Margriet en de heer Van
Vollenhoven als volgt bekendgemaakt
Heden, op 17 april 1968, heeft H.K.H. prin
ses Margriet in het Academisch ziekenhuis
te Utrecht het leven geschonken aan een
flinke welgeschapen zoon.
De bevalling, die langs operatieve weg heeft
plaatsgevonden is geheel naar wens verlopen.
De toestand van moeder en kind is goed.
Was getekend W. P. Plate, was getekend
J. Drukker.
Donderdag deelde de Rijksvoorlichtingsdienst
mede dat de gezondheidstoestand van de
Prinses en haar zoon goed is.
Koningin Juliana heeft donderdagmorgen om
negen uur een bezoek gebracht aan moeder
en kind.
Prins Bernhard heeft tegen elf uur een be
zoek gebracht aan zijn dochter; de ouders
van de heer Van Vollenhoven arriveerden
kort daarna.
Prinses Margriet verliet woensdagavond om
streeks kwart voor zes Het Loo, vergezeld
van haar echtgenoot. Tegen zeven uur arri
veerde zij bij het Academisch Ziekenhuis te
Utrecht, waar ook koningin Juliana was aan
gekomen. Inmiddels had prof. Plate het me
disch team opgeroepen dat de Prinses bij haar
bevalling zou assisteren.
Bij het ziekenhuis verzamelde zich na aan
komst van de Prinses een menigte van enige
honderden belangstellenden, meest jongeren.
Om kwart voor negen gaf de Rijksvoorlich
tingsdienst het communiqué uit over de voor
spoedige geboorte van een welgeschapen
zoon. Daarvoor had koningin Juliana het
ziekenhuis verlaten. Zij begaf zich naar Den
Haag, waar zij met prins Bernhard de leden
van het Internationale gerechtshof op Huis
ten Bosch het jaarlijkse diner aanbood.
Hetzelfde medische team dat bij de geboorte
van prins Willem-Alexander assisteerde, heeft
ook prinses Margriet terzijde gestaan. Het
team bestond uit prof. dr. W. P. Plate, hoog
leraar in de verloskunde en de leer der
vrouwenziekten aan de universiteit van Ut
recht, dr. J. Drukker, kinderarts, verbonden
aan het protestants-christelijk ziekenhuis De
Lichtenberg te Amersfoort, de arts G. M.
M. Nijhuis, narcotiseur van het Stads- en
Academisch ziekenhuis te Utrecht, en mejuf
frouw C. van Beuzekom, hoofdverpleegster -
kraamdocente, eveneens verbonden aan het
academische ziekenhuis te Utrecht.
AANGIFTE
Mr. P. van Vollenhoven zal op maandag
22 april a.s. des ochtends om tien uur in het
stadhuis te Utrecht aangifte doen van de ge
boorte van zijn zoon.
Als ambtenaar van de burgerlijke stand zal
optreden de burgemeester van Utrecht, jhr.
mr. C. J. A. de Ranitz.
Als getuigen bij de aangifte heeft de heer
Van Vollenhoven aangezocht de vice-president
van de Raad van State, dr. L. J. M. Beel,
en luitenant-generaal A. B. Wolff, bevelheb
ber van de luchtstrijdkrachten.
Volgens traditie zal de heer Van Vollenhoven
zijn zoon tonen aan de ambtenaar van de
burgerlijke stand in aanwezigheid van de ge
tuigen. Dit zal vóór de aangifte gebeuren in
het Stads- en academisch ziekenhuis.
Mejuffrouw H. Brattinga, particulier kraam
verpleegster, is voor de tijd van twee maan
den benoemd tot verzorgster van de baby van
prinses Margriet en de heer Van Vollenhoven.
Zuster Brattinga werd op 17 december 1936
te Hilversum geboren. Zij bezocht de middel
bare school van de Werkplaats kindergemeen
schap te Bilthoven. Haar opleiding tot kraam
verpleegster kreeg zij bij prof. Plate.
SPECIALE EDITIE STAATSCOURANT
Gedateerd woensdag 17 april is een speciale
editie verschenen van de Nederlandse Staats
courant, waarin koningin Juliana bij procla
matie de geboorte van de nieuwe Prins aan
kondigt.
De volledige tekst is als volgt
„Mijn dochter Margriet heeft hedenavond
het leven geschonken aan een zoon. Ik kondig
dat hierbij aan mede namens de ouders van
de jonggeborene, wier grote dankbaarheid en
vreugde wij delen."
Juliana
De uitgave die uit één blad bestaat en uit
sluitend deze boodschap bevat, is gesierd
met een gekleurde uitvoering van het Neder
landse wapen.
ENERGIE UIT HET VUILNISVAT
Nuttig Afval Vermindering
van Luchtverontreiniging
In het centrum van het Zuidduitse plaatsje
Rosenheim staat het gebouw van de plaat
selijke vuilverbranding. Het is geen stank-
afscheidende, rook verspreidende en ontsie
rende installatie. Integendeel, het is een in
heldere kleuren geschilderd betonnen bouw
werkje. Het dunne rooksliertje, dat omhoog
kringelt, is zo schoon, dat men moeite moet
doen om het te onderscheiden. Zonder stof
en zonder lawaai verdwijnt er dagelijks 75 ton
huis- en industrievuil door de stalen deuren,
om in elektrische energie en stoomwarmte te
worden omgezet.
De oplossing die Rosenheim heeft gevonden,
is een van de weinige goede, voor een pro
bleem, dat in de hele wereld steeds nijpen
der wordt.
Bovengenoemde stad ontlast vierenveertig
plaatsen in de omgeving van afval, en kan
daardoor de kostbare installatie draaiende
houden. Tevens kan door deze werkwijze aan
de behoefte aan elektrische energie, welke
elke zeven jaar verdubbelt, worden voldaan.
Thans produceert men hier 35.000.000 kilo
wattuur elektriciteit per jaar. Acht kilometer
lange buizen verschaffen - ondergronds
voordelige stoomverwarming aan winkels,
banken, scholen, fabrieken en particuliere
woningen.
ROTTERDAM - MILAAN - PARIJS
Een der grootste vuilverbrandingsinstallaties
staat in Essen, waar het afval van vier Duitse
steden, tezamen met rioolslib, eveneens in
elektrische energie wordt omgezet, die zeer
welkom is tijdens de spitsuren. Een soort
gelijke reuzeninstallatie werd in 1965 in Rot
terdam in gebruik genomen, terwijl Amster
dam aan de bouw van een dergelijk complex
werkt. Milaan werkt eveneens ijverig aan de
constructie van een reeks vuilverbrandings
installaties, die stroom voor straatverlichting
en trams zullen gaan leveren. Het idee is
niet nieuw. In Parijs begon men vijftig jaar
geleden al huisvuil in energie om te zetten.
De Franse hoofdstad en vijftig voorsteden
hebben bij elkaar per jaar een berg afval van
1.600.000 ton. Driekwart hiervan verdwijnt
in een viertal verbrandingsinstallaties, waar
van de nieuwste (en tevens de grootste) zich
in het witbetonnen gebouw in Issy-les-
Moulineaux bevindt. Tweehonderdduizend
ton vuilnis wordt naar afgelegen terreinen
getransporteerd, waar het wordt aangestampt
en met aarde bedekt om onder andere nieuwe
landbouwgrond te krijgen. Dit is een stan
daardmethode, die door vele plaatsen overal
ter wereld wordt toegepast. Alhoewel deskun
digen van mening zijn, dat de mens veel van
de organische stof aan de bodem moet te
ruggeven, die aan velden en bossen wordt
onttrokken, is men, aldus Het Beste, van
mening dat vuilverbrandingsinstallaties, die
de zo nodige elektrische energie opleveren,
voorlopig de juiste oplossing zijn voor de
vloedgolf van vuilnis, die ons op angstaan
jagende wijze dreigt te overspoelen.
Definitief besluit over ontslagen
Waterleidingmij
In de commissie voor het georganiseerd
overleg van de NV Waterleidingmaatschappij
Zeeuwsch-Vlaanderen zijn woensdag de defi
nitieve besluiten genomen over de noodzake
lijk geworden ontslagen. Nadat er eerder reeds
overeenstemming was bereikt over de ontslag
procedure en de ontslagdatum (1 augustus),
is nu een lijst opgesteld met de namen van
de 37 employés die bij het ontslag betrokken
zijn.
Het ligt in de bedoeling dat de betrokken
werknemers op korte termijn van hun ontslag
op de hoogte worden gesteld. Enkele em
ployés hebben zich gemeld voor vrijwillige
afvloeiing. Behalve enkele oudere employés
geldt het ontslag een aantal zeer jonge men
sen en enkele werknemers tussen de 35 en de
50 jaar.
Zoals bekend, hebben de ambtenarenorgani-
saties weten te bereiken, dat voor alle betrok
kenen de ontslagprocedure en -voorwaarden
van de overheid van toepassing is. Deze re
geling kan als gunstig worden beschouwd.
Internationale Ariel-Rally
Tijdens de Paasdagen werd voor de eerste
maal in Nederland een internationale motor
rally voor Arielberijders gehouden. Samen
komst de Braakman, waar de voorzitter van
de Nederlandse Arielclub, de heer W. van
de Hemel uit Koewacht de ruim 80 deelne
mers welkom heette.
47 Engelsen waren het Kanaal overgestoken,
terwijl het gezelschap werd gecompleteerd
door Fransen, Belgen en Nederlanders.
Deze rally die in Engeland ieder jaar wordt
gehouden heeft als voornaamste doel de ver
steviging van de band tussen de Arielberij
ders. Tevens worden gegevens en onderdelen
van dit motormerk, dat in 1959 uit produktie
werd genomen, uitgewisseld.
De organisatie, die in handen was van de
heer van de Hemel, had een tweetal mooie
tochten uitgezet. Eén voerde langs de DELTA-
werken, terwijl Veere met een extra bezoek
werd vereerd.
Voor de gezellige avonden respectievelijk te
Biervliet en Hoek bestond grote belangstel
ling ook van de zijde van niet ARIEL-
berijders.
Maar ook het wedstrijdreglement in de vorm
van een concours d'elegance ontbrak niet.
Zo waren er prijzen voor de mooiste motor,
de oudste (1932), de meest lawaai produ
cerende enz.
De grootste afstand werd afgelegd door
R. Furgeson uit Stoke on Trent (452 km),
die hiervoor een extra prijs ontving.
Dank zij het mooie weer, de grote opkomst
en de perfecte organisatie mag deze rally als
bijzonder geslaagd beschouwd worden.
UITNODIGING
Van de Engelse Ariel Club ontving de gelijk
namige Nederlandse club een uitnodiging
om deel te nemen aan de rally te Addington,
die in de laatste week van augustus wordt
gehouden.
100 Jaar Spoorwegen
in Zeeland
Dr. ir. F. Q. den Hollander, oud-president
directeur van de Nederlandse Spoorwegen,
heeft donderdagmiddag in het rijksarchief
van Zeeland te Middelburg de tentoonstelling
„IJzeren wegen op dammen en langs kreken"
geopend. Deze tentoonstelling (is ingericht
ter herdenking van het feit, dat 100 jaar
geleden de eerste spoortrein Zeeland binnen
reed. Op 1 juli 1868 kwam de eerste trein
naar Goes, in 1873 bereikte de Zeeuwse
spoorlijn haar eindpunt in Vlissingen.
Voor de aanleg van deze spoorlijn zijn in
de vorige eeuw de Kreekrakdam en de Sloe-
dam gebouwd, waardoor de eilanden Wal
cheren en Zuid-Beveland aan het vaste land
van Noord-Brabant werden verbonden. De
Zeeuwse spoorlijn had niet zo zeer een lo
kale funktie, maar was opgezet als verbin
ding tussen Engeland en het Roergebied. Het
gereedkomen van deze spoorlijn is dan ook
de aanleiding geweest voor de oprichting van
de N.V. Stoomvaart Maatschappij Zeeland,
die tot 1940 tussen Vlissingen en Engeland
voer en nu een dienst vanaf Hoek van Hol
land onderhoudt.
Het internationale aspect van de spoorlijn is
op de tentoonstelling o.a. te zien aan een
spoorboekje uit de vorige eeuw, waarin de
verbindingen tussen Vlissingen en Russische
steden staan aangegeven.
Dat de aanleg van de spoorlijn ook de tegen
standers in Zeeland heeft gehad, is te zien
aan een tentoongesteld geschrift waarin
iemand meedeelt zijn hoofd onder de eerste
locomotief te zullen leggen die in Middelburg
arriveert. Behalve aan de Zeeuwse spoorlijn
is de tentoonstelling in Middelburg ook gewijd
aan de Zeeuwsvlaamse spoorwegen uit de
vorige eeuw, die eigendom waren van Bel
gische maatschappijen.
AXELSE COURANT
VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 15 cent
Halfjaar-abonnement
Axel binnen de kom 3,75. Andere plaatsen 4,25
Buitenland f 6,50
Hoofdredaktie: J. C. VINK
Redaktie en administratie: Axel, Markt 12, tel. (01155) 1246 en 1646, postbus 16
Drukker-uitgeefster: FIRMA J. C. VINK
ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm
Bij kontrakten belangrijke reduktie.
Ingezonden mededelingen 30 cent per mm.
Kleine advertenties 1-10 woorden 1,
elk woord meer 15 cent.
N -